🔴 کدام گُل پسرها، امسال روزه اولی هستند⁉️
⭕️ سن تکلیف قمری = ١۵سال
⭕️ سن تکلیف شمسی با توجه به اختلاف سال قمری با سال شمسی و کبیسه عبارتست از=
١۴ سال و ۶ ماه و ١۵تا٢٠روز شمسی
❌❌ کسانیکه قبل از تاریخ ١٠تا١۵شهریورماه سال ١٣٨٧ به دنیا آمدند، امسال روزه اولی هستند❌❌
⛔️ نکته بسیار مهم👇👇⛔️
این محاسبه برای کسیست که تاکنون هیچ کدام از نشانه های بلوغ برایش آشکار نشده باشد‼️
📚 منابع:
⚜️ آیه سیستانی: ۱۴ سال و ۶ ماه و ۱۵ روز
⚜️ مرکز پاسخگویی: ۱۴ سال و ۶ ماه و ۱۷ روز
⚜️ آیه الله مکارم: ۱۴ سال و ۶ ماه و ۲۰ روز
👇🌸👇🌹👇🌼👇🌺👇
🆔 @fatemi222
ـ✨🌼✨🌼
ـ🌼✨🌼 ﷽
ـ✨🌼
ـ🌼 #نماز_با_نامحرم
❓نمازخوندن در اتاق خلوتی که نامحرم هست (فقط من و صاحبکارم هستیم)، چه حکمی داره؟
📚 آیات عظام رهبری، نوری، وحید و سیستانی: اگه مرد و زن نامحرم در اتاق یا محل خلوتی باشن که کسی نمیتونه وارد اونجا بشه و اونا بترسن که به حرام و گناه بیفتن، موندنشون در اونجا حرامه. بنابر احتیاط مستحب هم، نباید اونجا نماز بخونن؛ ولی اگه نماز خوندن، باطل نیست.
📚 آیتالله مکارم: اگه مرد و زن نامحرم در اتاق یا محل خلوتی باشن که کسی نمیتونه وارد اونجا بشه، بنابر احتیاط واجب، موندنشون در اونجا حرامه؛ هرچند احتمال گناه رو ندن و یا در حال گفتوگوی علمی و... باشن. همچنین نمازخوندن در اونجا بنابر احتیاط واجب، باطله.
🔺رساله چند مرجع، م889.
https://eitaa.com/ahkam31
ـ🌸🎊🌸🎊🌸
ـ🎊🌸🎊🌸
ـ🌸🎊🌸﷽
ـ🎊🌸
ـ🌸 #تعارف_روزه_مستحبی
❓سلام حاجآقا. من شنیدم اگه روزه مستحبی گرفته باشیم و کسی بهمون تعارف کنه، مستحبه که دستش رو رد نکنیم و روزه رو بشکنیم؛ خدا دراینصورت، ثواب روزه رو هم بهمون میده.
حالا من میخوام بدونم این در مورد تعارف دوستان هم که میدونن ما روزه هستیم، درسته؟
📚 آیات عظام رهبری و مکارم: در هر صورت، اگه مؤمنی به شما غذایی رو تعارف کرد، قبول دعوت مؤمن، شرعاً کار پسنديدهایه. خوردن غذا به دعوت برادر مؤمن، هرچند روزه رو باطل مىكنه، انسان رو از اجر و ثواب روزه محروم نمىکنه.
📚 آیتالله سیستانی: بله. اگه دعوت به حساب میآد، یعنی جوریه که قبولکردنش باعث خوشحالى و ردکردنش باعث ناراحتىش میشه، مستحبه که دعوتش رو اجابت كنين.
📚 آیتالله فاضل: اگه میدونه که شما روزه هستین و تعارف میکنه، دراینصورت، خوردن روزه مستحب نیست.
⭕️ نکته: برای روزه قضا از این خبرا نیستها! یه وقت، روزه قضا رو به این دلایل نشکنین.
🔺 استفتای از مراجع: خامنهای، شماره استفتا: hIn1HFmBhuI؛ مکارم، کد رهگیری: 9602150002؛ سیستانی، کد استفتا: 605239؛ فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600600.
https://eitaa.com/ahkam31
💠شرط ادا بودن نماز در تنگی وقت💠
❓سوال: آیا اینکه گفته شده اگر یک رکعت از نماز در وقت انجام شود، حکم ادا دارد، با نیت کردن، محقق می شود؟ یا باید یک رکعت کامل در وقت خوانده شود؟
✅ پاسخ:
❇️ آیت الله خامنه ای: باید رکعت کامل باشد. [1]
❇️ آیت الله سیستانی: يعنى اگر در اخر وقت فقط به مقدار يك ركعت نماز باقى مانده نماز ادا است. [2]
❇️ آیت الله مکارم شیرازی: منظور این است که اگر به اندازه یک رکعت وقت باقی است همه نماز را باید به نیت ادا بخواند. [3]
❇️ آیت الله وحید خراسانی: کسى كه به اندازه خواندن يك ركعت نماز وقت دارد ، نماز او ادا است ، ولى نبايد عمداً نماز را تا اين وقت تأخير بيندازد. مثلاً كسى كه مسافر نيست، اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز ظهر و عصر هر دو را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط نماز عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا كند و همچنين كسى كه معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه خواندن پنج ركعت وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط عشاء را بخواند و بعد مغرب را و احتياط واجب آن است كه مغرب را به نيّت ما فى الذمّه بدون قصد ادا و قضا به جا آورد. مثلاً كسى كه مسافر است اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن سه ركعت نماز وقت دارد بايد نماز ظهر و عصر را بخواند و اگر كمتر وقت دارد، بايد فقط عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا كند و همچنين مسافرى كه معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند و اگر به آن اندازه هم وقت ندارد، ولى مى تواند با خواندن نماز عشاء يك ركعت از مغرب را قبل از نصف شب درك كند بايد اوّل عشاء را بخواند و بعد مغرب را فوراً به جا آورد ، و اگر كمتر از اين وقت دارد بايد عشاء را بخواند و بعد مغرب را به جا آورد و احتياط واجب آن است كه آن را به قصد ما فى الذمّه بدون قصد ادا و قضا بخواند و چنانچه بعد از خواندن عشاء معلوم شود كه از وقت به مقدار يك ركعت يا بيشتر به نصف شب مانده است ، نماز مغرب اداست و بايد فوراً آن را به جا آورد. [4]
❇️ آیت الله شبیری زنجانی: مراد بعد از سجده دوم رکعت اول است. [5]
❇️ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر وقت نماز تنگ باشد و انسان بتواند یک رکعت کامل را در وقت نماز بخواند نماز به نیت اداء صحیح است و صرف نیت در وقت کفایت نمی کند بلکه یک رکعت کامل شود مثلا بعد از انجام هردو سجده اول و بلند شدن برای رکعت بعدی اگر وقت نماز تمام شود نمازی که می خواند ادا حساب می شود. [6]
#نماز_ادا_قضاء
---------------
📚 منبع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1Lq6HYenwGg.
[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 579367.
[3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9511240070.
[4]. ]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید، کد رهگیری: 9511240070.
[5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 38552.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503399.
https://eitaa.com/ahkam31
🕊🌿🌿🌹🌹🌿🌿🕊
🌾پرسش:
نماز هایم را در ابتدا بدون قرائت صحیح خوانده ام و از وقتی فهمیده ام قرائتم را تصحیح کرده ام آیا باید قضای آن نمازها را هم بخوانم؟ در مورد قرائت می دانم که غلط بوده است وحروف را صحیح ادا نکرده ام.
🌹پاسخ:
✴️ آیت الله خامنه ای:
اگر نمازهايى که خواندهايد با اعتقاد به صحيح بودن قرائت بوده، قضا ندارد.
✴️ آیت الله وحید خراسانی : اگر يكى از كلمات حمد يا سوره را نداند و مقصّر باشد ، يا عمداً آن را نگويد ، يا به جاى حرفى حرف ديگر بگويد ، مثلا به جاى (ض) ، (ظ) بگويد ، يا جايى كه بايد بدون زير و زبر خوانده شود ، زير و زبر بدهد ، يا تشديد را نگويد ، نماز او باطل است.
مسأله ۱۰۱۰ ـ اگرانسان كلمه اى را صحيح بداند ، و در نماز همان طور بخواند ، و بعد بفهمد غلط خوانده ، در صورتى كه در اعتقاد به صحّت قاصر بوده ، نمازش صحيح است ، و احتياط مستحبّ آن است كه دوباره نماز را بخواند ، و اگر وقت گذشته قضا نمايد ، و در صورتى كه مقصّر بوده بايد دوباره بخواند ،
و اگر وقت گذشته قضا نمايد.
✴️ آیت الله مکارم شیرازی : هرگاه کلمه یا تلفّظ آیه یا ذکرى را صحیح مى دانسته و مدّتى در نمازها خوانده وبعد مى فهمد غلط بوده، نمازش اعاده ندارد، هرچند احتیاط مستحب اعاده یا قضاى آن است.
✴️ آیت الله سیستانی : اگر از روی جهل قصوری باشد قضا ندارد
📝استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 #احکام رمضان (۱)؛
🎙حکم سفر در ماه مبارک رمضان + صوت کارشناس
◻️حجتالاسلاموالمسلمین وحیدپور از کارشناسان احکام به بیان «احکام رمضان» پرداخته است.
🆔 @fatemi222
مواردى كه روزه واجب نيست
بر چند دسته روزه واجب نيست:
1. پيرمرد و پيرزنى كه گرفتن روزه براى آنان مشقت دارد.
2. زن باردارى كه گرفتن روزه براى حمل يا خودش ضرر دارد.
3. زن شيردهى كه روزه گرفتن براى طفل او ضرر دارد.
4. بيمارى كه گرفتن روزه براى او ضرر دارد.
5. كسى كه بيمارى اى دارد كه زياد تشنه مى شود و نمى تواند تشنگى را تحمل كند.
6. كسى كه به سن بلوغ نرسيده است.
7. زنى كه خون حيض و نفاس مى بيند.
8. مسافرى كه بيش از حد مسافت شرعى مى رود و قصد اقامت ده روز نمى كند.
9. دخترى كه به جهت ضعف بنيه، گرفتن روزه براى او مشقت و ضرر دارد.
10. كسى كه بى هوش است و يا در كُما به سر مى برد.
11. ديوانگان.
🆔 @fatemi222
روزه
وقت نيت روزه سه گونه است:
1. روزه رمضان كه وقت نيت آن تا پيش از اذان صبح است.
2. روزه قضاى ماه رمضان كه وقت نيت آن تا قبل از ظهر است.
3. روزه مستحبى كه وقت نيت آن تا پيش از مغرب است.
✋فراموشى نیت روزه
اگر شب اول ماه رمضان، نیت روزه را فراموش کند و پیش از ظهر یادش بیاید، تکلیف روزه او چیست؟
همه مراجع (به جز تبریزى و وحید): اگر مبطلات روزه را مرتکب نشده، باید نیت کند و روزه اش صحیح است و اگر یکى از آنها را مرتکب شده، روزه او باطل است؛ ولى [به احترام ماه رمضان] باید تا اذان مغرب، از کارى که روزه را باطل مى کند، خوددارى و بعد از ماه رمضان، آن روز را قضا کند.
آیات عظام تبریزى و وحید: اگر مبطلات روزه را مرتکب نشده، باید نیت کند و روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب بعد از ماه رمضان نیز قضا نماید و اگر یکى از آنهارا مرتکب شده، روزه اش باطل است؛ ولى [به احترام ماه رمضان] باید تا اذان مغرب از کارى که روزه را باطل مى کند، خوددارى و بعد از ماه رمضان آن روز را قضا کند.
🆔 @fatemi222
برخى از روزه هاى واجب
1. روزه ماه مبارك رمضان.
2. روزه قضا.
3. روزه كفاره.
4. روزه استيجارى.
5. روزه روز سوم ايام اعتكاف.
6. روزه بدل قربانى حج.
7. روزه اى كه به سبب نذر و عهد و قسم واجب شود.
8. روزه قضاى پدر كه بر پسر بزرگتر واجب است.
🆔 @fatemi222
✋پنج نوع افطار روزه
افطار روزه به لحاظ حكم چند گونه است:
1. حرام مانند افطار روزه واجب رمضان و روزه نذر معين بدون عذر شرعى.
2. واجب اگر روزه دار پيش از ظهر سفر كند، بايد روزه خود را افطار كند يا كسى كه روزه برايش ضرر دارد.
3. مكروه همچون افطار روزه مستحبى بعد از ظهر.
4. مستحب همچون روزه دارى كه مهمان كسى شود بدون اين كه ميزبان را از روزه دار بودن خود مطلع سازد، مستحب است افطار كند.
5. مباح همچون افطار روزه قضا قبل از ظهر.
🆔 @fatemi222
✋سه مورد روزه باطل است ولى نبايد خورد
1. اگر كسى در شب جنب شود ولى غسل را فراموش كند، تا اين كه در روز متوجه شود.
2. اگر شخصى با اعتقاد به اين كه اذان صبح را نگفته اند، مشغول سحرى شود سپس متوجه شود كه وقت اذان صبح گذشته است، روزه اش باطل است و بايد قضا كند ولى حق ندارد افطار كند.
3. اگر روزه دار قصد كرده كه روزه نباشد، گر چه روزه او باطل است، ولى نبايد چيزى بخورد.
در موارد فوق روزه باطل است و قضا دارد، ولى روزه دار نبايد چيزى بخورد و اگر بخورد كفاره هم بر او واجب مى شود.
🆔 @fatemi222
✋شش فرق نماز و روزه
نماز و روزه ضمن داشتن مشتركات فراوان، فرق هايى نيز دارند:
1. ترك نماز، كفاره ندارد بر خلاف روزه واجب رمضان و برخى از روزه هاى واجب ديگر كه كفاره دارد.
2. اگر كسى نماز قضا بر گردن دارد، مى تواند نماز مستحبى بخواند ولى اگر روزه واجب بدهكار باشد، نمى تواند روزه مستحبى بگيرد.
3. غسل مس ميت در صورتى كه واجب شده باشد، براى خواندن نماز لازم است، ولى براى روزه لازم نيست.
4. طهارت شرط واقعى نماز است، بر خلاف روزه كه طهارت شرط آن نيست.
5. اگر كسى بعد از ظهر سفركند، نمازش شكسته مى شود، ولى روزه اش باطل نمى شود.
6. اگر كسى در مناطق تخيير (مسجدالنبى، مسجدالحرام، مسجد كوفه و حائر حسينى) سفر كند، در خواندن نماز مخير است كامل بخواند يا شكسته ولى در روزه گرفتن چنين اختيارى ندارد.
🆔 @fatemi222