بسم الله الرحمن الرحیم.
↩️شناخت_معروف_و_منکر_کسبهای_حرام
🔻در روز عاشورا وقتی امام حسین علیه السلام دید که کلام حقش در دل سخت تر از سنگ کوفیان اثر نمی کند، درباره علت این امر فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُم. زیرا شکم هایتان از حرام پر شده و بر دلهایتان مُهر [غفلت] خورده است. (بحارالانوار، ج 45 ص: 8)
🔺در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که اصل وجوب آن مثل نماز جزء ضروریات دین اسلام است. (1)
🔻در امر به معروف و نهی از منکر ابتدا انسان باید معروف و منکر را بشناسد و بداند چه چیزی معروف و چه چیزی منکر است. (2) یکی از منکرات کسب درآمد از راه حرام است لذا چند نکته در ارتباط با درآمد حلال و حرام خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی تقدیم می شود:
1. خداوند متعال روزی انسانها را از راه حلال مقدر کرده است و کسبهای حلال نزد اسلام فراوان است و درآمدی هم که انسان از راه حلال بدست میآورد شرعا باید در راه حلال خرج کند و مصرف کردن مال در راه حرام نیز جایز نیست.
2. برخی از کسب و کارها حرام است ولی درآمدش حلال است(جهت اطلاع: مثل غش در معامله) اما برخی از کسب و کارها علاوه بر حرام بودن خود کار، درآمدش نیز نامشروع و حرام میباشد یعنی انسان مالک آن نمیشود و باید آن پول را به صاحبش برگرداند و گرنه مدیون می باشد که به برخی از این کسبها اشاره می شود:
الف: درآمدی که از راه فروش فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش مواد مخدر یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست می آید.
ب: درآمدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و مزد و اجرتی که در برابر کارهای حرام گرفته می شود و از این قبیل موارد، بدست می آید.
ج: پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است. (3)
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، ابتدای کتاب امر به معروف و نهی از منکر ؛ رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 327)
(2) (رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 329 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2204)
(3) تحریر الوسیله، کتاب المکاسب و المتاجر ؛ رساله آموزشی، ج2 بخش اول معاملات حرام ؛ منهاج الصالحین، ج2 کتاب التجاره)
https://eitaa.com/ahkam31/234
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
🖐 پنج نكته درباره #نگهدارى و #پرستارى كودك 👦
1⃣👈 #حضانت و نگهدارى پسر 👦 تا دو✌️ سالگى با مادر 🧕 اوست، هر چند بهتر است تا #هفت سالگى در حضانت مادر بماند؛ و بعد از دو✌️ سال تا زمان بلوغ با پدر 🧔 است.
2⃣👈 #حضانت_دختر 👩 تا #هفت سالگى با مادر 🧕 و بعد از آن با پدر 🧔 است.
3⃣👈 #مادر_كودك مجاز است حضانت او را بپذيرد يا نپدیرد.
4⃣👈 فرزندى كه #بالغ شد، حضانتش تمام مى شود و پدر و مادر حق حضانت او را ندارند بلكه او #مالك_نفس خويش است.
5⃣👈پس از #مرگ پدر 🧔 و #مادر 🧕 حضانت كودك به ترتيب با 👈جد پدرى،
👈وصى پدر و 👈وصى جدّ اوست.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع ص ۴۴۶
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
هدایت شده از احکام به زبان ساده/ احکامیار
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃🍂 ﷽
🍃🍂
🌺
#لمس_باسمه_تعالی
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
4️⃣5️⃣ بعضی از مردم فکر میکنن که لمس کلمه «باسمه تعالی» بدون وضو اشکال داره.
📛 درحالیکه این ممکنه درست نباشه.
✍️ به فتوای آیات عظام فاضل، نوری، مکارم، سیستانی و خامنهای: کلمه «باسمه تعالی» حکم کلمه الله رو نداره و بنابراین بدون وضو میشه اون رو لمس کرد.
✍️ آیتالله بهجت: کلمه «باسمه تعالی» رو بهخاطر وجود ضمیر در اون، نمیشه بدون وضو لمس کرد.
✍️ آیات عظام صافی و تبریزی: بنابر احتیاط واجب، بدون وضو به کلمه «باسمه تعالی» دست نزنن.
⭕️ احتیاط واجب، یعنی در این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
🔺 جزوه وضوی جامعةالزهرا.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده
🌺 @ahkam_yar
🍃🍂
🍃🍂🌺🍃🍂
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
هدایت شده از احکام به زبان ساده/ احکامیار
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃 ﷽
🌺
#شستن_بار_دوم
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
7️⃣1️⃣ بعضی از مردم فکر میکنن که شستن اعضا موقع وضو، بار اول واجبه، بار دوم مستحبه و بار سوم حرامه.
📛 درحالیکه این طوری نیست.
✍ شستن بار دوم فقط به نظر بعضی از مراجع، مثل آقای سیستانی، صافی و بهجت مستحبه.
✍ بعضی دیگه، مثل امام خمینی میگن مستحب نیست، ولی جایزه.
✍ بعضی هم مثل آقای مکارم میگن بنابر احتیاط واجب، مرتبه دوم حرامه.
🔺توضیحالمسائل امام خمینی«ره»، م248؛ توضیحالمسائل مراجع، ج1، ص165؛ همان، ص16، م248.
⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده
🎯 @ahkam_yar
🌺
🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
هدایت شده از احکام به زبان ساده/ احکامیار
ـ🏴🏴🏴🏴
ـ🏴🏴﷽
ـ🏴🏴
ـ🏴 #وضو_با_لاک_ناخن
❓چطوری میتونم هم لاک بزنم،
هم وضو بگیرم؟
📚همه مراجع (بهجز مکارم):
والا دخترم، دست رو که نمیشه کاری کرد! وجود لاک روی ناخنهای دست، چون مانع از رسیدن آب به ناخن میشه، وضو رو باطل میکنه.
👈 اما در مورد پا، همین که ناخن کوچیکه یا یکی دیگه لاک نداشته باشه، کافیه؛ چون مسح پا رو از سر هر کدوم از ناخنها که بخواین، میتونین بکشین.
📚 آیتالله مکارم هم دقیقاً فتواشون همین متن بالاست؛ فقط درباره ناخن کوچیکه پا، احتیاط واجب دارن و میگن مسح رو نمیشه فقط روی اون کشید. البته با توجه به اینکه ایشون احتیاط واجب دارن، مقلدینشون میتونن در این مسئله به فتوای بقیه مراجع عمل کنن.
🔺 توضیحالمسائل 16مرجع، م252.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده
🏴 @ahkam_yar
هدایت شده از احکام به زبان ساده/ احکامیار
ـ◾️◽️◾️◽️◾️
ـ◽️◾️◽️ ﷽
ـ◾️◽️
ـ◽️ #پیراهن_با_اسمای_متبرکه
🤔❓جديداً نام مبارک ائمه و شعارهای ديگه روی پيراهنهای عزاداری چاپ میشه؛ لمس این نوشتهها موقع سينهزنی و غيره، بدون وضو چه حكمی داره؟
🔹✍️ آيات عظام امام، خامنهای، مكارم، صافی، سبحانی، بهجت و مظاهری:
كسى كه وضو نداره، بنابر احتياط واجب، حرامه که اسم مبارک ائمه (علیهمالسلام) رو لمس کنه.
🔹✍️ آيات عظام سيستاني، تبریزی، نوری، وحید، شبیری و فاضل:
مستحبه که اسم مبارک ائمه(علیهمالسلام) رو بدون وضو لمس نکنیم؛ اما اگه هم انجام بشه، گناه نداره.
⭕️ چندتا نکته:
1️⃣ بچهها در این مورد تکلیفی ندارن و لمس اسمای متبرکه برای اونا اشکال نداره.
2️⃣ لمس شعر و شعارهایی مثل «هیهات من الذله»، «باز این چه شورش است» و... که اسم اهلبیت توی اون نیست، اشکال نداره.
3️⃣ لمس اسامی بقیه اهلبیت، غیر از چهارده معصوم، مثل «یا علی اکبر»، «یا علی اصغر»، «یا ابوالفضل»، بدون وضو اشکال نداره.
4️⃣ لمس کلمه «اللَّه» طبق نظر همه مراجع، بدون وضو جايز نيست؛ حتی اگه بخشی از یه اسم دیگه، مثل «یا اباعبداللّه» باشه.
5️⃣ چون گروه اول از مراجع در این مسئله احتیاط واجب دارن، مقلدین ایشون میتونن به نظر گروه دوم مراجعه کنن.
🔺 توضيحالمسائل مراجع، م۳۱۹؛ خامنهای، اجوبة، س۱۶۴.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده
◽️
◾️◽️ @ahkam_yar
◽️◾️◽️
◼️◽️◾️◽️◾️
نماز نشسته یا روی صندلی اولویت با کدام؟
- آیت الله خامنه ای: باید نشسته نماز بخواند و در صورت که قادر به سجده به نحو متعارف می باشد، باید به نحو متعارف سجده را انجام دهد. و در غیر این صورت اگر قادر به گذاشتن مهر روی دسته صندلی یا چیز دیگر مانند بالشت یا چهار پایه و سجده بر آن است باید سجده را بدین نحو انجام دهد
احکام شرعی›احکام عبادات›احکام نماز
نماز نشسته
سوال:
1- کسی که نمی تواند ایستاده نماز بخواند بین روی زمین و صندلی کدام را می تواند اختیار کند ؟
2- اگر بخاطر عذر روی صندلی نماز بخواند، باید کف دست ها روی چیزی قرار بگیرد ؟
پاسخ:
آیت الله خامنه ای: باید نشسته نماز بخواند و در صورت که قادر به سجده به نحو متعارف می باشد، باید به نحو متعارف سجده را انجام دهد. و در غیر این صورت اگر قادر به گذاشتن مهر روی دسته صندلی یا چیز دیگر مانند بالشت یا چهار پایه و سجده بر آن است باید سجده را بدین نحو انجام دهد و هر مقدار که می تواند باید مواضع هفتگانه از جمله انگشتان شست پا را روی زمین بگذارد و نمازش صحیح است. [1]
آیت الله مکارم: 1- چنانچه نشستن روی صندلی سبب شود قیام و رکوع را به طور معمول انجام دهد، مقدم است اما اگر ایندو را نتواند انجام دهد، نشستن بر زمین به صورتی که سجده را کامل انجام دهد مقدم است. 2- چنانچه امکان این باشد که کف دست ها را بر روی صندلی یا میز بگذارد، لازم است رعایت کند. [2]
آیت الله سیستانی: اگر میتواند ابتدا بایستد باید بایستد و تکبیرة الاحرام را بگوید سپس اگرنمیتواند روی صندلی بنشیند و ادامه دهد پس اگر رکوع و سجود را که میتواند به صورت طبیعی انجام دهد چنین کند و اگر نه در حال نشسته برای رکوع و یا سجده اشاره کند.[3]
آیت الله شبیری: 1-برای سجده اگر می تواند که هفت عضو را روی زمین بگذارد باید نشسته نماز بخواند و اگر در فرضی بیشتر می تواند اعضا را روی زمین بگذارد بنابر احتیاط آن مقدم است و گرنه بین نشستن روی زمین و صندلی مخیر است.
2-بنابراحتیاط باید سطحی که دستش را روی آن می گذارد تمام کف دست را بپوشاند. [4]
-------
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: sSWuuhCu0V0.
[2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9708210015 .
[3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی
[3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله شبیری سوال شماره 59526
پاکیِ محلّ سجده
مهر یا چیز دیگری که بر آن سجده میکنید باید پاک باشد؛ ولی اگر مُهر را روی فرش نجس بگذارید یا یک طرف مُهر نجس باشد و پیشانی را برطرف دیگر بگذارید، اشکالی ندارد. به شرطی که نجاست به پیشانی سرایت نکند.
--------
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
بین مکان و لباس نمازگزار دو فرق وجود دارد:
فرق اول: لباس نمازگزار باید پاک باشد، اما مکان نمازگزار لازم نیست پاک باشد.
نکته: اگر مکان نمازگزار نجس و خیس است که سبب میشود بدن یا لباس او نجس شود، در این صورت باید مکان نمازگزار پاک باشد.
فرق دوم: اگر نمازگزار مرد است نباید لباس او ابریشم باشد، اما در مورد مکان نمازگزار چنین شرطی وجود ندارد، یعنی نماز بر روی فرش ابریشم اشکال ندارد، چه برای مردان و چه برای زنان.
آیا سجده بر روی مهر نجس صحیح است؟
پاسخ: باطل است، اعم از اینکه جای سجده و پیشانی که بر آن میگذارند، خشک باشد یا تر.
-----
رساله توضیح المسائل م 799 و 831
مطالب دیگر:
نماز خواندن در رستورانهای بین راهی
پاکیِ محلّ سجده
نماز نشسته یا روی صندلی اولویت با کدام؟
نماز فوت شده در بیهوشی
برداشتن مهر نماز توسط کودک
کلمات کلیدی: احکام نماز
❇️سوال:
آیا با غسل زیارت میتوان نماز خواند؟
❇️پاسخ:
آیات عظام خامنه ای و سیستانی: نميتوان با غسل زيارت نماز خواند و بايد وضو هم گرفت.
👈آیت الله مکارم شیرازی: با غسل زیارت امام رضا علیه السلام می توان نماز خواند البته غسل زیارت تا يك روز معتبر است؛ و اگر حدث اصغر از او سر زند، باید برای نماز وضو بگیرد.
----------
استفتا از سایت مراجع عظام
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
❇️سوال: کسی که قنوت نماز را فراموش کرده تا کی و چگونه می تواند آن را جبران نماید؟
❇️پاسخ:
👈مقام معظم رهبری: اگر نمازگزار قنوت را فراموش کرد، می تواند بعد از بلند شدن از رکوع انجام دهد و اگر تا آن موقع یادش نیامد، بعد از تمام شدن نماز قنوت را انجام دهد. [1]
👈آیت الله شبیری زنجانی: پس از سلام نماز، رو به فبله می نشیند و قضای قنوت را بجا می آورد. [2]
👈آیت الله سیستانی: اگر در رکوع یادش آمد، در حال ایستادن بعد از رکوع و قبل از رفتن به سجده آنرا قضا کند در غیر این صورت بعد از تمام شدن نماز در حالیکه رو به قبله نشسته قنوت را قضا کند. [3]
👈آیت الله فاضل: اگر عمداً قنوت نخواند قضا ندارد و اگر فراموش كند و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود يادش بيايد، مستحبّ است بايستد و بخواند و اگر در ركوع يادش بيايد، مستحبّ است بعد از ركوع قضا كند و اگر در سجده يادش بيايد، مستحبّ است بعد از سلام آن را قضا نمايد. [4]
----------------
پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 624018.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 26554.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 443463.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی،
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
بعضی از مکروهات نماز
1. برهم گذاشتن چشم ها (البته در رکوع کراهت ندارد).
2. گرداندن چشم ها به طرف راست یا چپ.
3. برگرداندن اندک صورت به طرف راست یا چپ.
نکته: اگر صورت کاملاً به طرف راست و یا چپ برگردانده شود، نماز باطل است.
4. بازی کردن با ریش، دست و مانند آن.
5. در هم فرو بردن انگشت ها.
6. انداختن آب دهان.
7. نگاه کردن به خط قرآن، کتاب، یا نوشته انگشتر.
8. ساکت شدن هنگام قرائت یا ذکر، برای شنیدن سخن دیگران.
9. هر کاری که خضوع و خشوع را از بین ببرد.
10. به پا داشتن جوراب تنگ (که پا را فشار دهد).
11. در حال خواب آلودگی و خودداری کردن از بول یا غائط.