✋
خجالت از غسل کردن
🔺 كسى كه توی شبهای ماه رمضان جُنُب شده و بهخاطر خجالتکشیدن یا چیز دیگهای، تا نزديک اذان صبح غسل نکرده تا وقت تنگ شده و بعد تيمم بدل از غسل كرده، روزهش درسته؟
📚 آیات عظام امام خمینی، خامنهای، مکارم سیستانی و نوری:
👈 اگرچه بهخاطر اینکه عمداً غسل رو عقب انداخته، گناه کرده؛ اما اگه قبل از اذان صبح تيمم كنه، روزهش درسته.
📚 آيتالله وحيد:
👈 چنین کسی بهخاطر اینکه عمداً غسل رو عقب انداخته، گناه کرده. در این شرایط، بنابر احتیاط واجب، باید قبل از اذان صبح تيمم كنه، روزهش رو بگیره و بعداً هم یک روزه به جای اون روزهٔ قضا بگیره.
🔸 نکته: «وقت تنگ شده»، یعنی از نظر زمانی دیگه فرصت کافی برای غسلکردن وجود نداره.
🔸 نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره.
🔸 نکته: جنابت، یعنی حالتی که بعد از رابطه جنسی یا خارجشدن آب منی برای انسان بهوجود میآد. بعد از جنبشدن، باید حتماً غسل جنابت کرد.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋
دخترانی که تازه به تکلیف میرسند
🔺 آیت الله خامنه ای:
دخترانی که تازه به سن تکلیف می رسند، باید با تغذیه مناسب و استراحت بیشتر، روزه ها را بگیرند و اگر به خاطر ضعیف بودن بنیه در طول روز دچار ضعف شدید و غیر قابل تحمل می شوند، باید روزه را بگیرند و هر وقت دچار ضعف شدید شدند، می توانند روزه را افطار کنند . البته باید قضای روزه ها را بعداً به جا آورند.
در صورتی که دختر بچه های تازه تکلیف شده، توان روزه گرفتن به طور کلی ندارند، روزه بر آنها واجب نیست؛ اما قضای روزه ها را باید بشوند.
🔺 آیت الله سیستانی:
در مورد دخترانی که تازه به تکلیف می رسند اگر روزه برای آنان ضرر داشته باشد و بدانند یا بترسند که مریض شوند، روزه بر آنان همانند شخص مریض واجب نیست و احکام مریض برای آنان جاری می شود و بعداً باید قضای آن را بجا آورند. و اگر ضرر ندارد اما برایشان سختی و مشقّت دارد؛ بطوریکه قابل تحمّل نباشد، باید به قصد قربت مطلقه روزه بگیرند و هنگامی که روزه بر آنان سخت شد، می توانند آب یا غذا بخورند و بنابر احتیاط واجب باید به قدر ضرورت اکتفا کنند و بنابر احتیاط واجب در بقیه روز از انجام کاری که روزه را باطل می کند، پرهیز نماید؛ هرچند باید بعداً قضای روزه اش را بجا آورد.
🔺 آیت الله مکارم:
اگر دختران قادر بر انجام برخی از تکاليف مثل روزه نباشند، انجام آن براي آنها واجب نيست؛ و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضای آنهم نباشند، قضا نيز ندارد، ولی برای هرروز بايد فقيری را سير کنند.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
سلام علیکم
مسابقه قرآنی👇
https://eitaa.com/Tebyangonabad/35801
جهت علاقه مندان ارسال بفرمایید
با تشکر
✋کفاره
۱_کسی که از روی عمد و بدون عذر شرعی روزه نگیرد، معصیت کرده و باید قضا روزه و کفاره را انجام دهد، در کفاره مخیر است که دو ماه روزه بگیرد یا به 60 فقیر اطعام کند(و آزاد کردن بنده امروز وجود ندارد لذا موضوعیت ندارد). البته اگر با حرام روزه خود را بشکند و باطل کند کفاره جمع (طبق نظر مشهور فقها) بر او واجب می شود .
2- در اطعام 60 فقیر نمی توان پول و معادل آن را به فقیر بدهد بلکه حتما باید به صورت اطعام باشد البته می توان فقیر را وکیل کرد یا پول را به کمیته امداد یا هر شخص مطمئن دیگری داد که آنها به نیابت از شخص طعام را برای فقرا تهیه کنند و به آنها بدهند.
3- در انتخاب دو ماه روزه به عنوان کفاره، باید 31 روز آن پی در پی باشد.
🔺کفّاره روزه
۱۴۱: آیا کفّاره افطار عمدى روزه، با کفّاره مریض تفاوت دارد؟
همه مراجع: آرى، در دو مورد با هم تفاوت دارد: الف: در مقدار ب: در مصرف.
در کفّاره افطار عمدى روزه، باید براى هر روز شصت فقیر را سیر کند (یا به هر کدام یک مد طعام بدهد) و یا دو ماه روزه بگیرد. اما در کفّاره مریض، اگربیمارى تا رمضان آینده ادامه داشته باشد، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.
در کفّاره افطار عمدى، اگر به شصت فقیر دسترسى دارد، نمى تواند به هر کدام از آنها بیشتر از یک مد طعام بدهد؛ ولى در کفّاره مریض این امر لازم نیست.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋مواردی که فقط کفاره واجب است
بزرگ نمایی کوچک نمایی
فراموش کردن قضای روزه تا رمضان سال بعد
سؤال: اگر انسان فراموش کند که روزه قضا دارد و آن را انجام ندهد و چند روز مانده به ماه مبارک یادش بیاید، ولى نتواند قضا را بجا آورد، حکم او چیست؟
پاسخ: آنچه از قضاى روزه مانده، بعد از ماه رمضان بجا مى آورد و احتیاط آن است که براى هر یک روز روزه یک مدّ طعام (یعنى معادل 750 گرم گندم) به فقیر بدهد.
🔺افطار کردن روزه قضا
سؤال: شخصى سه روز روزه بدهکار مى باشد و سه روز هم به ماه رمضان مانده است، اگر پیش از ظهر افطار کند، آیا کفّاره دارد؟ و اگر تا سال دیگر تأخیر بیندازد، چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر قبل از ظهر افطار کرده، کفّاره تأخیر دارد; یعنى براى هر یک روز یک مدّ طعام باید بدهد و از گناه خود استغفار کند و قضاى آن را بعداً بجا آورد و اگر بعد از ظهر بوده علاوه بر آنچه گفته شد باید کفّاره افطار روزه قضا را هم بدهد.
روزه برای بیمارانی که خونریزی معده دارند
🔺سؤال: زنى هستم 63 ساله که شش بچّه به دنیا آورده ام، در دوران حاملگى و شیرخوارگى بچّه هایم (حدود 12 سال) نتوانسته ام روزه بگیرم، پس از آن نیز تا کنون هر وقت خواستم روزه بگیرم دچار خونریزى معده شده ام و با توصیه پزشکان روزه نگرفته ام، حال تکلیف روزه هاى بنده چیست؟
پاسخ: در حال حاضر شما مکلّف به روزه نیستید و احتیاط آن است که اگر قدرت دارید براى هر روز به اندازه یک مدّ طعام (750 گرم گندم) به شخص مستحق بدهید، همچنین براى ایّام گذشته که روزه نگرفته اید و تا سال بعد هم توانایى بر روزه نداشته اید.
عدم توانایی تازه مکلفین برای روزه گرفتن
🔺سؤال: دخترى به سنّ بلوغ رسیده است; ولى به واسطه ضعف جسمى توان روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان را ندارد و بعد از ماه رمضان هم تا سال بعد نمى تواند قضا کند، حکمش چیست؟
پاسخ: باید کفّاره مدّ طعام را بدهد; یعنى براى هر روز معادل 750 گرم گندم و مانند آن به فقیر بدهد. و قضاى این روزه ها بر او واجب نیست.
روزه برای بیمارانی که مجبور به خوردن مایعات هستند
🔺سؤال: بعضى از برادران قطع نخاعى، به دستور پزشک باید هر چند ساعت مقدارى مایعات بنوشند، وظیفه آنان براى روزه چیست؟
پاسخ: روزه از آنها ساقط است و بجاى آن، در صورتى که قدرت مالى داشته باشند، براى هر روز یک مدّ طعام کفّاره مى دهند.
🔺روزه برای معتادین
سؤال: فردى معتاد به تریاک است و نمى تواند ترک نماید، به همین علّت، نه به صورت ادا و نه به صورت قضا، توان روزه گرفتن را ندارد، آیا این فرد حکم مریض را دارد؟ یا این که باید کفّاره بدهد؟
پاسخ: باید احتیاطاً روزه بگیرد هر چند از آن دود به مقدار ضرورت استفاده کند و بعد هم براى هر روز یک فقیر را هم سیر نماید.
قضای روزه بیماری که خونریزی معده دارد
🔺سؤال: زنى 63 ساله هستم که شش بچه به دنیا آورده ام. در دوران حاملگى و شیرخوارگى بچّه ها (حدود 12 سال) نتوانستم روزه بگیرم، پس از آن نیز تاکنون هر وقت خواستم روزه بگیرم دچار خونریزى معده شده، و با توصیه پزشکان روزه نگرفته ام، اکنون تکلیف بنده چیست؟
پاسخ: در حال حاضر شما مکلّف به روزه نیستید، و احتیاط واجب آن است که اگر قدرت دارید براى هر روز به اندازه یک مدّ طعام (750. گرم گندم) به شخص نیازمندى بدهید. همچنین براى ایّام گذشته که روزه نگرفته اید، و تا سال بعد هم توانایى بر روزه نداشته اید.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احکام به زبان #طنز
🔻 قضای روزه
📚عضو احکام کاربردی شوید👇
https://eitaa.com/fatemi222/6617
کفاره
https://eitaa.com/ahkam31/981
مواردی که فقط کفاره بدهد
https://eitaa.com/ahkam31/982
فرق فدیه و کفاره
https://eitaa.com/ahkam31/362
کفاره روزه عمد
https://eitaa.com/ahkam31/365
کفاره روزه زن باردار
https://eitaa.com/ahkam31/368
سه نوع کفاره روزه
https://eitaa.com/ahkam31/838
چهار نوع کفاره
https://eitaa.com/ahkam31/839
*🌹 #دست_دادن زنان با مردان نامحرم و برعکس🌹*
👈گوش کنیم به گفته رسول خدا صلی الله علیه و سلم که فرمودند :
*🌱«اگر با میخ آهنی در سر یکی کوبیده شود بهتر است از این که زن غیرمحرم را لمس کند»*
🌻بسیاری از زنان و مردان مسلمان هستند که بر خود ستم میکنند و با غیر محرم دست میدهند ،
و عذرهایی می آورند که از گناه زشت تر هست❗
🌸میگویند : دلمان پاک است❗
*گویا #قلبشان از قلب رسول خدا صلوات الله علیه پاکتر است❗*
و میگویند اصل نیت انسان است❗
✖آیا (نعوذبالله) به خداوند میخندند❓🤨
✖️وقتی اصل #عمل گناه است ، پس نیت به چه کار آید❓
🍃برادر و خواهر مسلمان توجه کن : اگر با اره سرت را نصف کنند بهتر است برایت تا با نامحرم دست بدهی.
برادر عزیز
❌دختر عمو
❌دختر عمه
❌دختردایی
❌دخترخاله
❌زن برادر
❌خواهرزن
*🍂تمام این زنها برایت نامحرم ، و دست دادن با آنها و غیر از آنها حرام است.*
و خواهر گرامی آگاه باش
❌پسر عمو
❌پسرعمه
❌پسردایی
❌پسرخاله
❌برادرشوهر
❌شوهر خواهر
*🍁دست دادن با تمام این مردها و نامحرمان دیگر ، برایت حرام است.*
گفتار مؤمنان وقتى به سوى خدا و پيامبرش خوانده شوندتا ميانشان داورى كنند تنها اين است كه مىگويند :
*📜....سمـــعنا واطــــعنا*
(🌱شنيديم واطاعت كرديم)
اينانند كه رستــگارنــد
(📚سوره نور ، آیه 51)
#حجاب
*🌹 تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🌹*
*🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 🌹*
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋
حکم تزریق آمپول در حال روزه ماه رمضان چیست؟
🔺پاسخ:
👈 آیات عظام: امام، بهجت و سبحانی:
اگر آمپول جنبه غذایی و تقویتی دارد، بنابر احتیاط واجب، باید از تزریق آن خودداری کرد، ولی اگر جنبه دارویی دارد یا عضو را بی حس می کند و یا درد را کاهش می دهد، تزریق آن اشکالی ندارد.
👈 آیت الله خامنه ای:
احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول های مغذی یا مقوی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و انواع سرم ها خودداری کند؛ لکن آمپول های دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپول هایی که برای بی حس کردن به کار می رود، مانعی ندارد.
👈 آیات عظام: سیستانی و صافی گلپایگانی:
به طور کلی تزریق آمپول روزه را باطل نمی کند (خواه جنبه غذایی و تقویتی داشته باشد، یا جنبه دارویی و مانند آن).
👈 آیت الله مکارم شیرازی:
تمام انواع آمپول های دارویی یا تقویتی که به صورت عضلانی تزریق می شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول ها و سرم هایی که در رگ تزریق می شوند، روزه را باطل می کند.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋
بسته احکام پانزدهم
🔰خمس_چیست
https://eitaa.com/ahkam31/537
🔰4 موردی_که_خمس_ندارد
https://eitaa.com/ahkam31/813
🔰سه نکته درباره #خمس و بدهکاری
https://eitaa.com/ahkam31/429
🔰معامله با کسی که خمس نمیدهد
https://eitaa.com/ahkam31/777
🔰خمس پول ازدواج
https://eitaa.com/ahkam31/324
🔰فرق_خمس_و_زکات_با_مالیات
https://eitaa.com/ahkam31/662
🔰خمس زن و مرد
https://eitaa.com/ahkam31/652
🔰خمس وسایل منزل
https://eitaa.com/ahkam31/628
🔰خمس وام
https://eitaa.com/ahkam31/562
🔰آیا وام صندوقهای خانگی #خمس دارد
https://eitaa.com/ahkam31/432
🔰خمس وسایل
https://eitaa.com/ahkam31/561
🔰خمس به سید فقیری
https://eitaa.com/ahkam31/431
🔰قصد فرار از خمس
https://eitaa.com/ahkam31/183
🔰7مورد_وجوب_خمس
https://eitaa.com/ahkam31/991
🔰خمس_سهام_رهبری
https://eitaa.com/ahkam31/994
🔰خمس ندم، چی میشه
https://eitaa.com/ahkam31/996
🔰خمس_پول_در_بانک
https://eitaa.com/ahkam31/997
🔰خونه_خمس_نداده
https://eitaa.com/ahkam31/1004
🔰پیامدهای #نپرداختنخمس
https://eitaa.com/ahkam31/1008
🔻وجوب_خمس
https://eitaa.com/fatemi222/4586
احکام کاربردی
✋ بسته احکام پانزدهم 🔰خمس_چیست https://eitaa.com/ahkam31/537 🔰4 موردی_که_خمس_ندارد https://eitaa.
سلام همین بحث در پست های زیر ادامه دارد.
👇👇
❌ سفر با وسیله غصبی ❌
❓سؤال :
مسافرت با ماشین غصبی یا ماشینی که می دانیم خمس آن داده نشده است، سفر معصیت محسوب می شود؟
✅پاسخ:
1️⃣ امام (خمینی)، خوئی، تبریزی، فاضل، خامنهای، سبحانی و نوری:
نماز او قصر است.
2️⃣ گلپایگانی، وحید، صافی و مکارم : در مورد سؤال به احتیاط واجب نماز را جمع بخواند.
3️⃣ بهجت:
نماز او تمام است.
4️⃣ سیستانی :
اگر وسیله سواری او غصبی باشد و برای فرار از مالک به سفر برود باید نماز را تمام بخواند.
5️⃣ زنجانی :
باید نماز را هم قصر و هم تمام بخواند.
📚 منبع : کتاب "احکام مسافر ص 158"
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617