🔰چهار نكته درباره رساندن #غبار غليظ به #حلق
🔸1. رساندن غبار غليظ به حلق، روزه را باطل مىكند، چه غبار چيزى باشد كه خوردن آن حلال است، مثل آرد، يا غبار چيزى باشد كه خوردن آن حرام است مانند خاك، گچ، سيمان و ... (1)
🔸2. اگر به واسطه باد، غبار غليظى پيدا شود و انسان با اين كه متوجه است مواظبت نكند و به حلق برسد، روزهاش باطل مىشود. (2)
🔸3. احتياط واجب آن است كه روزهدار دود #سيگار و #تنباكو و مانند اينها را هم به حلق نرساند.
ولى #بخار غليظ روزه را باطل نمىكند، مگر اين كه در دهان به صورت آب در آيد و فرو دهد. (3)
🔸4. اگر فراموش كند كه روزه است و مواظبت نكند، يا بىاختيار غبار و مانند آن به حلق او برسد، روزهاش باطل نمىشود، و چنانچه ممكن است بايد آن را بيرون آورد. (4)
------------------
1. توضیح المسائل مراجع، م 1603؛ استفتائات بهجت، ج 2، ص 347.
2. همان، م 1604؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 520، الثامن.
3. همان، م 1605.
4. همان، م 1607.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج4 ؛ ص82
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰مصاديق افطار با #حرام
🔻افطار با حرام، مصاديق گوناگونى دارد. به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔹1. خوردن نجاسات همچون شراب، خون، غذاهاى متنجس.
🔹2. خوردن خوراكىها و ميوههاى غصبى.
🔹3. اعمال حرام همچون زنا و ...
🔹4. نسبت دروغ به خدا و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم.
🔹5. خوردن غذاهاى حرام.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج4 ؛ ص83
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰چند نكته درباره نسبت #دروغ به #خدا و #پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
🔸1. يكى از مبطلات روزه، نسبت دروغ دادن به خدا، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و معصومين عليهم السلام است. چه به #گفتار، چه #نوشتار و چه #اشاره.
🔸2. اگر شخص متنى را فكر مىكرد كه آيه يا حديث است و اين گونه نقل كرد و بعد متوجه كه آيه يا حديث نيست، روزهاش باطل نيست. (1)
🔸3. اگر حديثى را نمىداند راست يا دروغ است، به عنوان حديث بگويد روزهاش باطل نمىشود، ولى احتياط اين است كه بگويد نقل شده است.
🔸4. كسى كه قرآن را ناخواسته غلط بخواند، يا در برگههاى امتحانى قرآنى، پاسخها را اشتباه بنويسد، روزهاش باطل نيست.
------------
1. تحريرالوسيله، ج 1، ص 518، م 12.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج4 ؛ ص83
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰احكام #بعد از ماه رمضان
بعد از ماه رمضان سه واژه مطرح مىشود:
🔸1. فطريه: زكاتى كه هر مسلمان براى خود و هركس كه نانخور او محسوب شود، به مستحق مىپردازد و زمان اداى آن مغرب روز آخر ماه رمضان تا ظهر روز عيد فطر مىباشد.
🔸2. فديه: مال معينى است كه براى جبران عبادات فوت شده از روى عذر مطرح مىشود.
🔸3. كفاره: مالى است كه به عنوان عقوبت و جريمه براى عبادات ترك شده بدون عذر بايد پرداخت شود.
📚احكام دو دقيقه اى ؛ ج4 ؛ ص84
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰موارد #فديه
🔹1. پيرمرد يا پيرزنى كه روزه گرفتن براى او مشقت بسيار دارد.
🔹2. كسى كه مبتلا به بيمارى تشنگى است.
🔹3. زن باردارى كه روزه گرفتن براى فرزندش يا خودش زيان دارد.
🔹4. زن شيرده كم شيرى كه روزه براى نوزادش يا خودش ضرر دارد.
🔹5. بيمارى كه تا رمضان سال آينده بيماريش ادامه يابد و نتواند روزه بگيرد.
----------------
1. فرهنگ فقه، ج 5، ص 666؛ عروة الوثقى، زكات فطره.
📚احكام دو دقيقه اى ؛ ج4 ؛ ص84
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰اقسام #كفّاره روزه
♦️كفّاره در سه قسم از اقسام روزه واجب مىشود:
🔸1. افطار عمدى روزه رمضان.
🔸2. افطار روزه قضاى ماه رمضان، بعد از ظهر.
🔸3. روزه نذر معين، چه صبح و چه بعد از ظهر. (1)
---------------
1. فرهنگ فقه، ج 4، ص 170.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج4 ؛ ص84
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰چند نكته درباره #كفّاره
🔹1. كفاره هر كسى بر عهده خودش است. بنابراين كفاره فرزند و زن، بر پدر و شوهر نيست، حتى كفاره غير عمد. (1)
🔹2. در فقير فرق نمىكند كه زن باشد يا مرد يا بچه.
🔹3. فروش گندم و برنج كفارهاى توسط مصرف كننده مانعى ندارد.
🔹4. تفاوت فديه با كفاره آن است كه وجوب كفاره به عنوان عقوبت ارتكاب محرمات است بر خلاف فديه كه رويكرد جبرانى دارد. ضمن آن كه كفاره اعم از مال و غير مال است ولى فديه طعام است.
-----------------
1. عروة الوثقى، ج 2، ص 56، الرابع و الخامس.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج4 ؛ ص85
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰دو برداشت #غلط درباره #اطعام
🔸1. يكى از اشتباهاتى كه در زمينه كفاره غير عمد در بين مردم رايج است، اين است كه طعام را بر اساس گندم حساب مىكنند ولى مصرف آن را از غير طعام مىدهند، يا پول آن را به فقرا مىدهند.
🔸2. اشتباه ديگر اين كه طعام را به غير فقير مىدهند در حالى كه بايد اطعام به فقرا باشد.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج4 ؛ ص85
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 #اطاعت از #پدر و #مادر در احكام فقهى
🔸1. فرزند نبايد با نهى پدر و مادر، روزه مستحبى بگيرد. (1)
🔸2. اگر وقت نماز فرا رسيده، ولى پدر و مادر از او بخواهند كه نماز را به تأخير بيندازد و كار ديگر انجام دهد، بايد اطاعت كند. (2)
🔸3. نماز جماعت مستحب است و اگر والدين بدان امر كنند، واجب مىشود. (3)
🔸4. پدر و مادر حق دارند در برخى از موارد از شركت فرزند خود در نماز جماعت ممانعت كنند. (4)
🔸5. اگر پدر از قسم خوردن فرزند جلوگيرى كند، قسم او صحيح نيست. (5)
🔸6. سفرى كه اسباب اذيت پدر و مادر باشد حرام است و انسان بايد در آن سفر نماز را تمام بخواند و روزه هم بگيرد. (6)
🔸7. دخترى كه به حد بلوغ رسيده و رشيده است يعنى مصلحت خود را تشخيص مىدهد اگر بخواهد شوهر كند، چنانچه باكره باشد، بايد از پدر يا جد پدرى خود اجازه بگيرد. (7)
-----------------
1. بحارالانوار، ج 71، ص 36.
2. همان، ج 7، ص 37.
3. توضيح المسائل مراجع، م 1406.
4. جامع الشتات، ص 162.
5. توضيح المسائل مراجع، م 2672.
6. همان، م 1295.
7. همان، م 2376.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج4 ؛ ص222
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari