eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
831 دنبال‌کننده
313 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
به ‏ 🔰 🔻 برخى افراد به اموال عمومى مانند اتوبوس‏ها و يا تلفن‏هاى عمومى و يا ساختمان‏هاى ادارى و پارك‏ها و ... خساراتى وارد مى‏آورند، اين افراد ضامن هستند و بايد خسارت آن را به اداره مربوطه بپردازند.(1) 💡 و اگر نمى‏دانند مربوط به كدام اداره است، در اختيار مجتهد جامع الشرايط بگذارند تا به مصرف شرعى برساند. (2) -------------- 1. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 4، ص 165. 2. جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 116، س 1555. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏3 ؛ ص65 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
😳 مواردى كه ديگران ‏ 🔰 💡 گرچه رضايت افراد در بسيارى از مسائل فقهى همچون بيع، نكاح، شركت، عاريه، قرض و ... شرط است، اما در بسيارى از مسائل رضايت ديگران شرط مشروعيت نيست. همچون: 1. پورسانت حرام‏ 2. رشوه‏ 3. ربا 4. ارتباط نامشروع‏ 5. اداى واجبات مانند نماز و حج. ❓پرسش: اگر پدرى به فرزند بگويد راضى نيستم قرآن بخوانى يا در جلسه قرآن شركت كنى، آيا بر فرزند اطاعت از پدر در اين مورد لازم است؟ ✅ پاسخ: اگر منشأ نارضايتى پدر عناد يا بى اعتنايى به قرآن باشد اطاعت از او لازم نيست. (1) 6. تقلب‏ 7. بدحجابى‏ 8. خوردن چيزهاى مضر 9. بى عفتى و ارائه فيلم و عكس به نامحرمان‏ 10. غيبت‏ ---------------- 1. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 632، س 2213. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏3 ؛ ص64 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
سه نكته درباره ‏ 🔰 1. تاوان و غرامت عبارت است از آنچه كه بابت جبران خسارت داده مى‏شود. هر عمل ضمان آورى، موجب تاوان و غرامت مى‏شود، خواه سبب ضمان اختيارى باشد يا قهرى مانند اتلاف مال ديگران و يا كوتاهى در حفظ امانت. بنابراين خسارت گرفتن در تصادفات رانندگى مانعى ندارد. 2. تاوان گرفتن در يك صورت جايز نيست و آن جايى است كه مالى به عنوان امانت در اختيار شخصى قرار گرفته و بدون كوتاهى در حفظ آن و بدون شرط ضمان آسيب ببيند. (1) 3. جبران خسارت گاه به تعمير عين مال آسيب ديده است مانند وسايل برقى آسيب ديده، و گاه به دادن قيمت آن است، اگر برگرداندن مثلش ممكن نباشد و يا صاحب حق به قيمت راضى شود. (2) --------------- 1. جامع الاحكام صافى، ج 1، ص 375، س 1246. 2. تحريرالوسيله، ج 2، ص 180؛ توضيح المسائل مراجع، م 2553 و 2554. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏3 ؛ ص63 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
سه نكته درباره و زيان‏ 🔰 1. ضرر رساندن به خود و ديگرى، خواه به جان يا آبرو و يا اموال او حرام است. 2. اگر چيزى تنها زيادش زيان‏آور باشد، مصرف زياد آن حرام خواهد بود. همچنين اگر به تنهايى ضرر داشته باشد نه همراه چيز ديگر، مصرف آن به تنهايى حرام خواهد بود. (1) 3. استعمال و خوردن چيزى كه براى بدن ضرر دارد حرام است. ❓پرسش: آيا درحرمت استعمال چيزى كه ضرر دارد، علم به ضرر لازم است يا گمان و يا احتمال ضرر نيز كافى است؟ ✅ پاسخ: ظن به ضرر، بلكه احتمال ضرر كفايت مى‏كند. (2) ------------- 1. فرهنگ فقه، ج 5، ص 144. 2. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 3، ص 64. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏3 ؛ ص62 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
انواع ‏ 🔰 امانت به گونه‏هاى مختلفى در احكام شرعى مطرح شده است. به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 1. مال مورد اجاره، امانتى است در اختيار مستأجر. 2. اموالى كه در دست صاحبان صنعت قرار مى‏گيرد. همچون پارچه اى كه در اختيار خياط قرار مى‏گيرد يا ماشينى كه براى تعمير در اختيار مكانيك قرار مى‏گيرد و ... امانت است. 3. مالى كه در گرو ديگرى است، امانت است. 4. مالى كه به عنوان عاريه در اختيار ديگرى قرار مى‏گيرد، امانت است. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏3 ؛ ص62 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
چهار نكته درباره ‏ 🔰 1. تقاص، برداشتن مال ديگرى بدون اذن او در مقابل مال خود است. 2. اگر بدهكار قدرت بر پرداخت بدهى دارد ولى امتناع مى‏كند، طلبكار مى‏تواند به اندازه طلب خود، تقاص كند. (1) 3. تقاص همان‏گونه كه از عين جايز است، از منافع نيز جايز مى‏باشد، از اين رو طلبكار مى‏تواند خانه يا ماشين مديون را اجاره دهد و اجرت آن را بابت طلب خود بردارد. (2) 4. زنى كه از شوهر اطاعت مى‏كند اگر مطالبه خرجى كند و شوهر ندهد مى‏تواند در هر روز به اندازه خرجى آن روز بدون اجازه از مال او بردارد. (3) ------------- 1. تحريرالوسيله، ج 2، باب المقاصه، م 1 و 2؛ اجوبة الاستفتائات، س 1765؛ استفتائات تبريزى، س 1269. 2. فرهنگ فقه، ج 2، ص 570. 3. توضيح المسائل مراجع، م 2416. 📚احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏3 ؛ ص66 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
‏ ⛔️ 🔰 🔻 عمرو بن نعمان جعفى مى‏گويد: امام صادق عليه السلام دوستى داشت كه همواره با يكديگر بودند و از هم جدا نمى‏شدند. روزى از محلى عبور مى‏كردند كه غلام آن مرد نيز از پشت سر او حركت مى‏كرد. آن مرد نگاهى‏ به پشت سر انداخت و او را صدا زد، ولى غلام متوجه نشد، تا سه مرتبه او را صدا زد ولى جوابى نشنيد. 👈 دفعه چهارم به او گفت: اى مادر به خطا كجا هستى؟ امام صادق عليه السلام پس از شنيدن اين جمله دستش را محكم به پيشانى خود زد و فرمود: «سبحان الله»، به مادرش نسبت ناروا مى‏دهى؟ من تو را پارسا مى‏دانستم در حالى كه تو بى پروايى. وى عرض كرد: مادرش مشرك است. امام صادق عليه السلام فرمود: آيا نمى‏دانى كه هر امتى براى خود مراسم ازدواجى دارند؟ دور شو از من. 💡راوى مى‏گويد: من ديگر نديدم كه حضرت با او راه برود تا وقتى كه مرگ بين آنها فاصله انداخت. (1) 🔻 سماعه گويد: خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم، حضرت به من فرمود: اى سماعه اين چه جنجالى بود كه ميان تو و شتردارت پيش آمده بود؟ مبادا دشنام‏گو و بد زبان و لعنت‏كننده باشى؟ عرض كردم: به خدا سوگند چنين بود (كه فرمودى ولى) او به من ستم كرد! فرمود: اگر او به تو ستم كرده، تو از او سر افتادى، هر آينه اين كردار از كردارهاى من نيست، و به شيعيانم چنين دستورى نداده‏ام، از پروردگارت آمرزش بخواه، و به آن كردار باز مگرد. عرض كردم: از خدا آمرزش مى‏خواهم. (2) 🔻 امام على عليه السلام در جنگ صفين، ديدند كه برخى از لشكريان ايشان، به لشكر معاويه دشنام مى‏دهند، امام فرمود: من دوست ندارم كسى كه در سپاه من مى‏جنگد، به دشمن دشنام دهد. (3) ✅ سه نكته درباره ‏ 1. يكى از گناهان رايج در جامعه ناسزاگويى و فحاشى است. (4) كه هم حق‏الله است و هم حق الناس. (5) 2. نبايد پاسخ ناسزا را با فحش داد، بلكه اگر ممكن است با رعايت مراتب، نهى از منكر كرد و اگر ممكن نيست، حلم و سكوت تأثير زيادى در ناسزاگو دارد. (6) 3. توبه از فحش دادن، به اين است كه علاوه بر پشيمانى و تصميم بر ترك، كسى را كه به او فحش داده است، از خود راضى كند. (7) ---------------- 1. مجموعه ورام مترجم، ج 2، ص 434 و در روايتى ديگر آمده است كه شخصى در حضور امام صادق عليه السلام به كسى ناسزا گفت و حضرت با تندى با او برخورد كرد.( علل الشرايع، ج 2، ص 540) 2. كافى، ج 2، ص 326؛ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً ... 3. نهج البلاغه، خطبه 206؛ إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِين. 4. مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج 1، ص 19. 5. استفتائات، آية الله بهجت، ج 4، س 5849. 6. هزار و يك مسأله فقهى، آية الله نورى، ج 1، ص 314، س 1060. 7. توضيح المسائل آية الله مظاهرى، ص 432. 📚 احكام داستانى ؛ ص126 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
‏ 🔰 💡 امام صادق عليه السلام به يكى از خدمت گزارانش به نام مصادف هزار دينار پرداخت و به او فرمود: آماده سفر تجارى به مصر شو، مصادف با پول امام، كالايى تهيه كرد و همراه گروهى از تجار رهسپار مصر شد. اين گروه وقتى به نزديكى مصر رسيدند با كاروانى برخورد كردند كه به تازگى از مصر خارج شده بود. از آنان درباره وضعيت بازار مصر و موقعيت كالاى خود در آن پرسيدند و معلوم شد كالاى تجارى ايشان كه از نيازهاى عمومى مردم بود، در بازار مصر ناياب است و مشترى فراوان دارد. 🔻 مصادف و همراهانش با درك موقعيت خاصى كه در آن قرار گرفته بودند، هم سوگند شدند كه هيچ كس كالايش را كمتر از دو برابر قيمت خريد نفروشد. آنها پس از فروش كالاى تجارى و جمع‏آورى سود و سرمايه به مدينه بازگشتند. 🔻 مصادف خدمت امام صادق عليه السلام رسيد و دو كيسه پولى را كه همراه داشت خدمت حضرت نهاد و عرض كرد، فدايت شوم يكى اصل سرمايه و ديگرى سود آن است. حضرت فرمود: اين سود بسيار است، چگونه آن را به دست آوردى؟ مصادف تمام ماجرا را براى حضرت شرح داد كه چگونه با يكديگر، هم سوگند شدند و به آسانى سود سرشارى به دست آوردند. 🔻 حضرت با ناراحتى فرمود: سبحان الله، به زيان مردمى مسلمان با هم، هم سوگند مى‏شويد كه متاع خويش را جز به دو برابر خريد نفروشيد؟ آن گاه يكى از دو كيسه را برداشت و فرمود: اين سرمايه من؛ ما را به چنين سودى نياز نيست. (1) 🖌 ميزان سود كالا ❓پرسش: گرفتن چه مقدار سود در فروش كالا جايز است؟ ✅ پاسخ: امام خمينى (ره): اگر مقرراتى از طرف دولت اسلام هست بايد مراعات شود و در صورت اجحاف و گران فروشى موجب حرام شدن مال نيست. ✅ آية الله خامنه‏اى: سود گرفتن، حد معينى ندارد، بنابراين تا وقتى كه به حد اجحاف نرسيده و بر خلاف مقررات دولت اسلامى نباشد اشكال ندارد، ولى افضل بلكه مستحب آن است كه فروشنده به آن مقدار سودى كه هزينه‏هايش را تأمين مى‏كند، اكتفا نمايد. (2) ✅ آية الله بهجت: مقدار سود تا به حدى كه اجحاف نشود منعى ندارد. (3) ✅ آية الله مكارم: سود، ميزان معينى ندارد و بستگى به رضايت طرفين دارد، مگر در كالاهايى كه از سوى نظام اسلامى قيمت خاصى براى آن تعيين شده باشد. ولى رعايت انصاف در هر حال بسيار خوب است. (4) -------------- 1. بحارالانوار، ج 47، ص 59؛ فروع كافى، ج 1، ص 374. 2. اجوبة الاستفتائات، ص 370، م 1612. 3. استفتائات، آية الله بهجت، ج 3، س 4201. 4. استفتائات جديد، آية الله مكارم، ج 3، ص 182، س 517. 📚 احكام داستانى ؛ ص141 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
قبل از ‏ 🔰 🔻 روزى مردى نزد امام حسين عليه السلام آمد و پيش از آن كه سلام كند، گفت: خداوند به شما عافيت بدهد، حالتان چطور است؟ حضرت در جواب فرمود: خداوند تو را عافيت بدهد، اول سلام بده بعد سخن بگو، زيرا سلام كردن مقدم است بر هر سخن. و نيز فرمود: لِلسَّلَامِ سَبْعُونَ حَسَنَةً تِسْعٌ وَ سِتُّونَ لِلْمُبْتَدِئِ وَ وَاحِدَةٌ لِلرَّاد (1) سلام هفتاد ثواب دارد كه شصت و نه ثواب آن متعلق به كسى است كه سلام مي‏كند و يك ثواب متعلق به كسى كه جواب مي‏دهد. 📌 چند نكته درباره سلام‏ 🔻 1. ابتداى به سلام مستحب است‏ (2) و جواب آن واجب فورى است ولو در حال نماز. (3) 2. سلام كردن مرد به زن نامحرم و برعكس اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد اشكال ندارد. (4) 3. پيشى گرفتن در سلام به مسلمانان مستحب مؤكد است مگر نمازگزار كه بر او جايز نيست. 4. مستحب است انسان وقتى وارد خانه‏اى مى‏شود كه كسى در آن نيست بر خود اين گونه سلام كند: «السلام علينا من عند ربّنا» سلام بر ما از طرف پروردگارمان. 5. سلام‏كردن به حاضران در مجلس هنگام برخاستن و خداحافظى مستحب است. 6. سلام سواره بر پياده و ايستاده بر نشسته و كوچك‏تر به بزرگ‏تر مستحب است. 7. سلام كردن به كافر جز به هنگام ضرورت جايز نيست. (5) ---------------- 1. بحارالانوار، ج 75، ص 120. 2. تحريرالوسيله، چهارجلدى، ج 1، ص 339، م 8. 3. همان، ص 339. 4. عروة الوثقى، ج 2، ص 416، م 39. 5. فرهنگ فقه، ج 4، ص 516. 📚 احكام داستانى ؛ ص148 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا