انواع #امانت 🔰
امانت به گونههاى مختلفى در احكام شرعى مطرح شده است.
به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
1. مال مورد اجاره، امانتى است در اختيار مستأجر.
2. اموالى كه در دست صاحبان صنعت قرار مىگيرد. همچون پارچه اى كه در اختيار خياط قرار مىگيرد يا ماشينى كه براى تعمير در اختيار مكانيك قرار مىگيرد و ... امانت است.
3. مالى كه در گرو ديگرى است، امانت است.
4. مالى كه به عنوان عاريه در اختيار ديگرى قرار مىگيرد، امانت است.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج3 ؛ ص62
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
چهار نكته درباره #تقاص 🔰
1. تقاص، برداشتن مال ديگرى بدون اذن او در مقابل مال خود است.
2. اگر بدهكار قدرت بر پرداخت بدهى دارد ولى امتناع مىكند، طلبكار مىتواند به اندازه طلب خود، تقاص كند. (1)
3. تقاص همانگونه كه از عين جايز است، از منافع نيز جايز مىباشد، از اين رو طلبكار مىتواند خانه يا ماشين مديون را اجاره دهد و اجرت آن را بابت طلب خود بردارد. (2)
4. زنى كه از شوهر اطاعت مىكند اگر مطالبه خرجى كند و شوهر ندهد مىتواند در هر روز به اندازه خرجى آن روز بدون اجازه از مال او بردارد. (3)
-------------
1. تحريرالوسيله، ج 2، باب المقاصه، م 1 و 2؛ اجوبة الاستفتائات، س 1765؛ استفتائات تبريزى، س 1269.
2. فرهنگ فقه، ج 2، ص 570.
3. توضيح المسائل مراجع، م 2416.
📚احكام دو دقيقه اى ؛ ج3 ؛ ص66
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#فحاشى ⛔️ 🔰
🔻 عمرو بن نعمان جعفى مىگويد: امام صادق عليه السلام دوستى داشت كه همواره با يكديگر بودند و از هم جدا نمىشدند. روزى از محلى عبور مىكردند كه غلام آن مرد نيز از پشت سر او حركت مىكرد. آن مرد نگاهى به پشت سر انداخت و او را صدا زد، ولى غلام متوجه نشد، تا سه مرتبه او را صدا زد ولى جوابى نشنيد.
👈 دفعه چهارم به او گفت: اى مادر به خطا كجا هستى؟
امام صادق عليه السلام پس از شنيدن اين جمله دستش را محكم به پيشانى خود زد و فرمود: «سبحان الله»، به مادرش نسبت ناروا مىدهى؟ من تو را پارسا مىدانستم در حالى كه تو بى پروايى.
وى عرض كرد: مادرش مشرك است. امام صادق عليه السلام فرمود: آيا نمىدانى كه هر امتى براى خود مراسم ازدواجى دارند؟ دور شو از من.
💡راوى مىگويد: من ديگر نديدم كه حضرت با او راه برود تا وقتى كه مرگ بين آنها فاصله انداخت. (1)
🔻 سماعه گويد: خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم، حضرت به من فرمود: اى سماعه اين چه جنجالى بود كه ميان تو و شتردارت پيش آمده بود؟ مبادا دشنامگو و بد زبان و لعنتكننده باشى؟ عرض كردم: به خدا سوگند چنين بود (كه فرمودى ولى) او به من ستم كرد! فرمود: اگر او به تو ستم كرده، تو از او سر افتادى، هر آينه اين كردار از كردارهاى من نيست، و به شيعيانم چنين دستورى ندادهام، از پروردگارت آمرزش بخواه، و به آن كردار باز مگرد. عرض كردم: از خدا آمرزش مىخواهم. (2)
🔻 امام على عليه السلام در جنگ صفين، ديدند كه برخى از لشكريان ايشان، به لشكر معاويه دشنام مىدهند، امام فرمود: من دوست ندارم كسى كه در سپاه من مىجنگد، به دشمن دشنام دهد. (3)
✅ سه نكته درباره #ناسزاگويى
1. يكى از گناهان رايج در جامعه ناسزاگويى و فحاشى است. (4)
كه هم حقالله است و هم حق الناس. (5)
2. نبايد پاسخ ناسزا را با فحش داد، بلكه اگر ممكن است با رعايت مراتب، نهى از منكر كرد و اگر ممكن نيست، حلم و سكوت تأثير زيادى در ناسزاگو دارد. (6)
3. توبه از فحش دادن، به اين است كه علاوه بر پشيمانى و تصميم بر ترك، كسى را كه به او فحش داده است، از خود راضى كند. (7)
----------------
1. مجموعه ورام مترجم، ج 2، ص 434 و در روايتى ديگر آمده است كه شخصى در حضور امام صادق عليه السلام به كسى ناسزا گفت و حضرت با تندى با او برخورد كرد.( علل الشرايع، ج 2، ص 540)
2. كافى، ج 2، ص 326؛ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً ...
3. نهج البلاغه، خطبه 206؛ إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِين.
4. مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج 1، ص 19.
5. استفتائات، آية الله بهجت، ج 4، س 5849.
6. هزار و يك مسأله فقهى، آية الله نورى، ج 1، ص 314، س 1060.
7. توضيح المسائل آية الله مظاهرى، ص 432.
📚 احكام داستانى ؛ ص126
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#گران_فروشى 🔰
💡 امام صادق عليه السلام به يكى از خدمت گزارانش به نام مصادف هزار دينار پرداخت و به او فرمود: آماده سفر تجارى به مصر شو، مصادف با پول امام، كالايى تهيه كرد و همراه گروهى از تجار رهسپار مصر شد. اين گروه وقتى به نزديكى مصر رسيدند با كاروانى برخورد كردند كه به تازگى از مصر خارج شده بود. از آنان درباره وضعيت بازار مصر و موقعيت كالاى خود در آن پرسيدند و معلوم شد كالاى تجارى ايشان كه از نيازهاى عمومى مردم بود، در بازار مصر ناياب است و مشترى فراوان دارد.
🔻 مصادف و همراهانش با درك موقعيت خاصى كه در آن قرار گرفته بودند، هم سوگند شدند كه هيچ كس كالايش را كمتر از دو برابر قيمت خريد نفروشد. آنها پس از فروش كالاى تجارى و جمعآورى سود و سرمايه به مدينه بازگشتند.
🔻 مصادف خدمت امام صادق عليه السلام رسيد و دو كيسه پولى را كه همراه داشت خدمت حضرت نهاد و عرض كرد، فدايت شوم يكى اصل سرمايه و ديگرى سود آن است. حضرت فرمود: اين سود بسيار است، چگونه آن را به دست آوردى؟
مصادف تمام ماجرا را براى حضرت شرح داد كه چگونه با يكديگر، هم سوگند شدند و به آسانى سود سرشارى به دست آوردند.
🔻 حضرت با ناراحتى فرمود: سبحان الله، به زيان مردمى مسلمان با هم، هم سوگند مىشويد كه متاع خويش را جز به دو برابر خريد نفروشيد؟ آن گاه يكى از دو كيسه را برداشت و فرمود: اين سرمايه من؛ ما را به چنين سودى نياز نيست. (1)
🖌 ميزان سود كالا
❓پرسش: گرفتن چه مقدار سود در فروش كالا جايز است؟
✅ پاسخ: امام خمينى (ره): اگر مقرراتى از طرف دولت اسلام هست بايد مراعات شود و در صورت اجحاف و گران فروشى موجب حرام شدن مال نيست.
✅ آية الله خامنهاى: سود گرفتن، حد معينى ندارد، بنابراين تا وقتى كه به حد اجحاف نرسيده و بر خلاف مقررات دولت اسلامى نباشد اشكال ندارد، ولى افضل بلكه مستحب آن است كه فروشنده به آن مقدار سودى كه هزينههايش را تأمين مىكند، اكتفا نمايد. (2)
✅ آية الله بهجت: مقدار سود تا به حدى كه اجحاف نشود منعى ندارد. (3)
✅ آية الله مكارم: سود، ميزان معينى ندارد و بستگى به رضايت طرفين دارد، مگر در كالاهايى كه از سوى نظام اسلامى قيمت خاصى براى آن تعيين شده باشد. ولى رعايت انصاف در هر حال بسيار خوب است. (4)
--------------
1. بحارالانوار، ج 47، ص 59؛ فروع كافى، ج 1، ص 374.
2. اجوبة الاستفتائات، ص 370، م 1612.
3. استفتائات، آية الله بهجت، ج 3، س 4201.
4. استفتائات جديد، آية الله مكارم، ج 3، ص 182، س 517.
📚 احكام داستانى ؛ ص141
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#سلام قبل از #كلام 🔰
🔻 روزى مردى نزد امام حسين عليه السلام آمد و پيش از آن كه سلام كند، گفت: خداوند به شما عافيت بدهد، حالتان چطور است؟
حضرت در جواب فرمود: خداوند تو را عافيت بدهد، اول سلام بده بعد سخن بگو، زيرا سلام كردن مقدم است بر هر سخن.
و نيز فرمود:
لِلسَّلَامِ سَبْعُونَ حَسَنَةً تِسْعٌ وَ سِتُّونَ لِلْمُبْتَدِئِ وَ وَاحِدَةٌ لِلرَّاد (1)
سلام هفتاد ثواب دارد كه شصت و نه ثواب آن متعلق به كسى است كه سلام ميكند و يك ثواب متعلق به كسى كه جواب ميدهد.
📌 چند نكته درباره سلام 🔻
1. ابتداى به سلام مستحب است (2) و جواب آن واجب فورى است ولو در حال نماز. (3)
2. سلام كردن مرد به زن نامحرم و برعكس اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد اشكال ندارد. (4)
3. پيشى گرفتن در سلام به مسلمانان مستحب مؤكد است مگر نمازگزار كه بر او جايز نيست.
4. مستحب است انسان وقتى وارد خانهاى مىشود كه كسى در آن نيست بر خود اين گونه سلام كند: «السلام علينا من عند ربّنا» سلام بر ما از طرف پروردگارمان.
5. سلامكردن به حاضران در مجلس هنگام برخاستن و خداحافظى مستحب است.
6. سلام سواره بر پياده و ايستاده بر نشسته و كوچكتر به بزرگتر مستحب است.
7. سلام كردن به كافر جز به هنگام ضرورت جايز نيست. (5)
----------------
1. بحارالانوار، ج 75، ص 120.
2. تحريرالوسيله، چهارجلدى، ج 1، ص 339، م 8.
3. همان، ص 339.
4. عروة الوثقى، ج 2، ص 416، م 39.
5. فرهنگ فقه، ج 4، ص 516.
📚 احكام داستانى ؛ ص148
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#معيارهاى #عزل و نصب در #حكومت امام #على عليه السلام 🔰
💡امام على عليه السلام پس از به دست گرفتن حكومت بسيارى از كارگزاران #نالايق را #عزل، و افراد شايسته و با صلاحيت را #جايگزين آنها كرد.
✅ آن حضرت معيارهايى را براى عزل ونصب كارگزاران مطرح فرمود، كه بخشى از آنها به شرح ذيل است: 🔻
1. علم و توانايى؛
2. پروا پيشهگى؛
3. داشتن تجربه و پختگى در كارها؛
4. حيا و شرم؛
5. اصالت خانوادگى؛
6. سوابق اسلامى ريشه دار و دلبستگى دينى؛
7. امانت دارى و وفادارى؛
8. كارآيى و تأثير گذارى؛
9. اخلاق شايسته. (1)
--------------
1. وسائل الشيعه، ج 2، ص 878؛
بحارالانوار، ج 10، ص 97.
📚 معيارهاى زندگى ؛ ص133
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#سفارش حضرت #على عليه السلام به #محمدبن حنفيّه 🔰
✅ حضرت على عليه السلام به فرزندش محمدبن حنفيه فرمود: «الْمَرئةُ رِيْحانةٌ وَلَيستْ بِقَهْرِمانَةِ فَدارِها عَلى كُلِّ حالِ وَاحسِنِ الصُحْبَةَ لَها لِيَصْفُوا عِيشُك».
🌷 «زن ريحانه (گل) است، نه قهرمان. پس با او در هر حال مدارا كن و رفتار نيكو داشتهباش تا زندگىات با صفا و گوارا باشد.».
---------------
1. وسائل الشيعه، ج 14، ص 120.
📚 براى ريحانه ؛ ص96
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#شادى_اموات 🔰
❗️همان گونه كه انسانهاى زنده در اين جهان، شادى و نشاط دارند، اموات نيز شادى و فرح دارند و اين معنا از آيات و روايات نيز استفاده مىشود.
📌 در اينجا به چند نمونه از «شادى اموات» اشاره مىشود:
🖌 الف) زيارت: امام على عليه السلام فرمود: زُورُوا مَوْتَاكُمْ فَإِنَّهُمْ يَفْرَحُونَ بِزِيَارَتِكُمْ وَ لْيَطْلُبِ الرَّجُلُ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِيهِ وَ أُمِّهِ بَعْدَ مَا يَدْعُو لَهُمَا.
زيارت كنيد مردگانتان را؛ زيرا آنها خوشحال مىشوند به زيارت شما و مناسب است كه بعد از دعا و طلب مغفرت بر آنها، از خداوند حاجت خود را بخواهيد.
🖌 ب) «داوود رقّى» مىگويد: به امام عليه السلام عرض كردم: مردى بر سر قبر پدر يا بستگانش مىرود، آيا براى صاحب قبر، فايدهاى دارد؟ حضرت فرمود: بلى (طلب مغفرت و فاتحه شما) بر او وارد مىشود، همانطورى كه شما زندهها، با دريافت هديه خوشحال مىشويد. (1)
🖌 ج) «محمد بن مسلم» مىگويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم مردگان را زيارت كنيم؟ فرمود: «بلى. عرض كردم: آيا آنها مىفهمند ما بر سر قبرشان رفتهايم؟ فرمود: «بلى، واللّه آنها مىفهمند و شاد مىشوند از زيارت شما». (2)
-----------
1. مفاتيح الجنان، زيارت القبور، ص 561.
2. نهج البلاغه، فيض الاسلام، خطبه 103.
📚 غم و شادى در سيره معصومين عليهم السلام ؛ ص184
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari