eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
822 دنبال‌کننده
313 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 سه نكته درباره خمس‏ 🔸۱. هر كس درآمدى زايد بر مخارجش دارد بايد سال خمسى داشته باشد، و بعد از گذشتن سال، خمس اموال خود را پرداخت كند، و تفاوتى بين زن و مرد از اين جهت نيست. (۱) 🔹۲. اگر جهيزيّه دختران را تدريجاً تهيّه كنند، چنانچه سال بر آن بگذرد خمس آن واجب است؛ ولى اگر تهيّه آن جز به صورت تدريجى مشكل است، خمس ندارد. (۲) 🔸۳. پولى كه براى تهيه جهيزيه كنار گذاشته مى‏شود، اگر سال از آن بگذرد، خمس دارد. 🔹۴. به شيربها و مهريّه خانم‏ها خمس تعلّق نمى‏گيرد. (۳) ──────────── ۱. احكام بانوان، آيةالله مكارم، ص ۱۲۵، س ۴۲۸. ۲. همان، م ۴۳۱. ۳. همان، س ۴۳۵. 📚 احكام دو دقيقه‌اى (همراه)، ج‏۳، ص: ۱۲۴ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
آیت‌الله 🔻 مسأله ۲۵۵. در بعضی مناطق مرسوم است بعضی از نزدیکان زن مانند مادر یا پدر یا برادر زوجه، مالی را به عنوان «شیربها» یا به عنوان دیگری از زوج دریافت می‌کنند؛ این مال جزء مهریه نیست و احکام آن را ندارد. 📚 توضیح المسایل جامع - جلد ۴، صفحه ۱۲۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 شرايط شكستن قسمى كه كفاره دارد 🔸۱. شكستن قسم از روى قصد و اختيار باشد و كسى كه مجبور باشد يا از روى عصبانيت قسم بخورد، شكستن آن كفاره ندارد. 🔹۲. كارى كه براى انجام آن قسم مى‏خورد حرام و مكروه نباشد و كارى كه براى ترك آن قسم مى‏خورد واجب و مستحب نباشد. مثلًا بگويد به خدا قسم ازدواج نخواهم كرد، به خانه بستگان نخواهم رفت، ديگر كار خير انجام نخواهم داد، قرض نخواهم داد و ... 🔸۳. قسم به نام خاص خداوند باشد مانند: الله، خدا. 🔹۴. قسم را به زبان آورد، در صورتى كه در ذهن او باشد يا بنويسد، شكستن آن قسم كفاره ندارد. 🔸۵. عمل كردن به قسم براى او ممكن باشد، هر وقت غير ممكن بوده و يا مشقت داشته باشد، شكستن آن كفاره ندارد. (۱) ──────────── ۱. توضيح المسائل مراجع، ج ۲، م ۲۶۷۱. 📚 احكام دو دقيقه‌اى (همراه)، ج‏۳، ص: ۱۲۶ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 چهار نكته درباره غيبت‏ 🔸۱. غيبت آن است كه پشت سر مؤمنى چيزى گفته شود كه به گفتن آن راضى نيست. (۱) 🔹۲. غيبت هم بر گوينده حرام است و هم بر شنونده. (۲) 🔸۳. حرام بودن غيبت نسبت به موارد زير فرقى نمى‏كند: از افراد بزرگ و كودك مميز، زنده و مرده، زن و شوهر، پدر و فرزند، به لفظ باشد يا نوشته يا اشاره و ... (۳) 🔹۴. توبه و پشيمانى از غيبت واجب است و طبق نظر برخى از مراجع تقليد در صورت امكان، طلب حلاليت از او لازم است. و در صورتى كه امكان طلب حلاليت نباشد، لازم است استغفار نمايد، هم براى خود و هم براى غيبت شونده. (۴) ──────────── ۱. استفتائات امام خمينى، ج ۲، ص ۶۱۸، س ۹. ۲. همان. ۳. استفتائات امام خمينى، ج ۲، ص ۶۲۰. ۴. همان. 📚 احكام دو دقيقه‌اى (همراه)، ج‏۳، ص: ۱۲۷ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 موارد جواز غيبت‏ 🖌 غيبت، يكى از گناهان كبيره است ولى در جايز است. آن هم در حداقل: 🔻 ✅ ۱. در حال تظلّم و گفتن ظلمى كه به او شده است. ✅ ۲. در مقام مشورت براى كسى كه مى‏خواهد با كسى شريك شود و يا نوعى همكارى كند و ... ✅ ۳. گفتن ويژگى‏هاى ظاهرى اگر قصد بى‏احترامى نداشته باشد. همچون: بيان قد كوتاه، لاغرى و چاقى و ... (۱) ✅ ۴. كسى كه مى‏خواهد به دين آسيب بزند يا كتابى نوشته و مردم را گمراه مى‏كند، براى جلوگيرى از انحراف مردم مى‏توان غيبت او را نمود. ✅ ۵. غيبت متجاهر به فسق (كسى كه گناهى را آشكارا در برابر ديگران انجام مى‏دهد). ❓پرسش: آيا غيبت كسى كه نماز نمى‏خواند جايز است؟ ✅ پاسخ: اگر آشكار نمى‏كند كه نماز نمى‏خواند، جايز نيست. (۲) ✅ ۶. غيبت‏كردن در مقام خيرخواهى مانعى ندارد. مانند اين‏كه: به فردى كه با معتادى دوست شده است، خطرات اين دوستى را گوشزد نمايد. ✅ ۷. در صورتى كه شنونده غيبت، طرفى كه مورد غيبت قرار گرفته را نمى‏شناسد. (۳) ✅ ۸. غيبت در مسائلى كه اگر عنوان نشود، مشكل حل نمى‏شود. مانند غيبت استاد و بيان ضعف‏هاى او براى مسئولين. ──────────── ۱. استفتائات امام خمينى، ج ۲، ص ۶۲۹، س ۱۱. ۲. همان، ص ۶۲۰، س ۱۸. ۳. استفتائات امام خمينى، ج ۲، ص ۶۱۹، س ۱۰ و ۱۲. 📚 احكام دو دقيقه‌اى (همراه)، ج‏۳، ص: ۱۲۸ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 ارتباط با قرآن در ايام حيض‏ 🖌 بانوان در هريك از عادت‏هايى كه برايشان پيش مى‏آيد همچون حيض، نفاس و استحاضه، در ارتباط با قرآن محدوديت‏هايى دارند كه در اينجا به برخى از احكام ويژه بانوان در ارتباط با قرآن ذكر مى‏شود: 🔸 ۱. خواندن سوره‏هاى سجده بر حائض حرام است. (۱) 🔸 ۲. آنچه بر زن حائض حرام است، تنها خواندن سوره‏هاى سجده است؛ ولى گوش دادن به آنها اشكال ندارد ولى اگر به آيه سجده‏دار گوش دهد، بايد سجده آن را به جا آورد. (۲) 🔸 ۳. خواندن قرآن به‏جز سوره‏هاى سجده‏دار، براى زن حائض بهتر از ترك آن است هرچند ثواب آن از ثواب خواندن قرآن توسط زن غير حائض كمتر است. (۳) ──────────── ۱. توضيح المسائل مراجع، ج ۱، م ۴۵۰. ۲. عروة الوثقى، ج ۱، احكام الحائض، الثالث؛ جامع المسائل فاضل، ج ۱، س ۱۶۷. ۳. احكام بانوان، نهاد رهبرى، ص ۱۲۶. 📚 احكام دو دقيقه‌اى (همراه)، ج‏۳، ص: ۱۳۰ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خواندن دعا و زيارت در ايام حيض‏ 🔸۱. مستحب است زن حائض در وقت نماز، خود را از خون پاك نمايد و وضو بگيرد و در جاى نماز، رو به قبله بنشيند و مشغول ذكر دعا و صلوات شود. (۱) 🔹۲. خواندن دعا و زيارت عاشورا و سجده آن در ايام عادت اشكال ندارد. 🔸۳. خواندن دعاهايى كه حاوى آياتى از سوره‏هاى سجده است براى حائض مانعى ندارد ولى بايد آيه ياد شده را بر زبان جارى نسازد. (۲) ──────────── ۱. توضيح المسائل مراجع، م ۴۷۶. ۲. همان، م ۳۵۴؛ اجوبة الاستفتائات، س ۱۹۹. 📚 احكام دو دقيقه‌اى (همراه)، ج‏۳، ص: ۱۳۱ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari