eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
831 دنبال‌کننده
313 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ميزان فطريه‏ ♦️ ميزان در پول فطريه قيمت غلاتى است كه مكلف بر اساس آن فطريه خود را حساب مى‏كند مانند گندم يا برنج يا ... و طبيعى است كه در هر شهرى قيمت خاص خود را دارد. (1) ------------- 1. توضيح المسائل مراجع ، ج 2، ص 173. 📚 احكام رمضان ؛ ص130 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 استفتائات ❓پرسش: زكات فطر را مى‏توان به فرد بدهكار داد؟ ✅ پاسخ: آيات عظام امام، بهجت، فاضل و نورى: اگر نمى‏تواند بدهى خود را بپردازد، دادن فطريه به او اشكال ندارد. (1) آيات‏عظام سيستانى، صافى، مكارم: بنا بر احتياط واجب بايد فطريه را به فقير داد، پس اگر فرد بدهكار فقير است، دادن فطريه به او جايز است. (2) ❓پرسش: آيا پدر مى‏تواند زكات فطر را به فرزند خود كه محتاج است بدهد؟ ✅ پاسخ: نمى‏تواند چيزى از زكات فطر را به او بدهد. (3) ---------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1925. 2. همان، م 1925. 3. همان، م 1948. 📚 احكام رمضان ؛ ص128 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 استفتائات ❓پرسش: آيا فرزندى كه هنوز متولد نشده زكات فطر دارد؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: پرداخت زكات فطر براى بچه‏اى كه در شكم مادر است واجب نيست مگر آنكه پيش از غروب شب عيد فطر به دنيا بيايد. (1) ❓پرسش: اگر كسى شب عيد فطر ميهمان باشد و فطريه خود را با صلاحديد صاحبخانه بدهد، آيا از گردن ميزبان ساقط مى‏شود؟ ✅ پاسخ: چنانچه با اجازه صاحبخانه باشد، ساقط مى‏شود. (2) ❓پرسش: كسانى كه در شب عيد فطر زندانى باشند چه كسى بايد فطريه آنها را بدهد؟ ✅ پاسخ: اگر خود زندانيان تمكن مالى دارند بايد خودشان بدهند و اگر نداشته باشند فطريه آنها ساقط است. (3) ❓پرسش: آيا زكات‏فطر را مى‏توان مصرف تعمير و توسعه مسجد نمود؟ ✅ پاسخ آية الله فاضل: مانعى ندارد. ولى بهتر است در صورتى كه در محل فقير باشد به جاى صرف مسجد صرف فقير شود. (4) ❓پرسش: اگر انسان شب عيد فطر ميهمان داشته باشد و روز بعد متوجه شود كه آن شب، شب عيد بوده، آيا فطريه آنها بر انسان واجب است؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: ناآگاهى از رؤيت هلال، تأثيرى در حكم پرداخت فطريه ندارد. (5) ❓پرسش: آيا خوردن افطارى از سوى ميهمان، تأثيرى در وجوب زكات فطر دارد؟ ✅ پاسخ: همه مراجع به غير از آية الله صافى: خير ملاك آن است كه ميهمان نان‏خور صاحبخانه محسوب شود و خوردن افطارى هيچ تأثيرى در حكم ندارد. (6) 🖌 آية الله صافى: به‏صِرف خوردن افطارى زكات فطر او بر صاحب خانه واجب است. (7) ------------------- 1. عروة الوثقى، ج 2؛ زكات فطره، م 3 و 12. 2. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 638. 3. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 642. 4. همان، س 639. 5. استفتاء از دفاتر مراجع. 6. اجوبة الاستفتائات، س 888. 7. پرسشها و پاسخهاى دانشجويى، ش 17، احكام روزه، ص 103. 📚 احكام رمضان ؛ ص123 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 استفتائات ❓پرسش: آيا جايز است زكات فطر را به عنوان هديه به خويشاوندان آبرومند و مستحق داد؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: آرى مى‏تواند به عنوان هديه بدهد و لازم نيست به او بگويد زكات فطر است ولى بايد در نيت قصد زكات فطر كند. (1) ❓پرسش: آيا جايز است زكات فطر را در امورفرهنگى و مذهبى كه باعث نشر معارف دين مى‏شود صرف كرد؟ ✅ پاسخ: آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، نورى، فاضل: صرف زكات فطر در راه نشر معارف دين اشكال ندارد ولى بهتر است آن را به فقير بدهند. (2) -------------- 1. توضیح المسائل مراجع، ج 2، م 1935. 2. همان، م 1925. 📚 احكام رمضان ؛ ص127 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 استفتائات ❓پرسش: علت اختلاف نظر مراجع تقليد در اعلام اول ماه رمضان و عيد فطر چيست؟ آيا در گذشته اين اختلاف بوده است؟ ✅ پاسخ: اختلاف‏نظر مراجع تقليد در ثبوت اول ماه امرى نيست كه تازه به وجود آمده باشد، بلكه در گذشته نيز اين مسأله در نزد ايشان مورد فكر و نظر بوده است. عوامل متعددى باعث اختلاف نظر گرديده است كه موارد ذيل را مى‏توان از مهم ترين آنها دانست: 🔸1. اعتبار ‏ (1)؛ عده‏اى بر اين باورندكه اگر هلال‏ماه، در نقطه‏اى از كره زمين ديده شود (كه افق در آنجا با جاهاى ديگر تفاوت داشته باشد ولى در شب مشترك باشند) اول ماه در آن مكان‏ها ثابت مى‏شود. در مقابل اين نظريه، فقهايى هستند كه اتحاد در افق را معتبر مى‏دانند و معتقدند اگر هلال ماه در شهرى ديده شود كه افق آن، با شهر يا كشور ديگر اختلاف داشته باشد، اول ماه از نظر شرعى براى شهر دوم ثابت نمى‏شود. بديهى است طبق نظر اول به طور معمول، اول ماه يك روز زودتر ثابت مى‏شود. 🔸2. اعتبار ؛ حجيت و نفوذ حكم حاكم ميان فقيهان، نظرى مشهور است ولى برخى از آنان، حكم حاكم را در رؤيت هلال ماه معتبر نمى‏دانند. 🔸3. شهادت نزدحاكم؛ گاه مجتهد جامع الشرايط، از شهادت كسانى كه ماه را ديده‏اند، اطمينان پيدا مى‏كنند و بر اين اساس ثبوت اول ماه را اعلام مى‏دارند. چه بسا ممكن است به جهت فقدان برخى شرايط، براى مجتهد ديگرى اين اطمينان حاصل نشده باشد. 🖌 اختلاف فقيهان در امور ياد شده، به جهت اختلاف در يك سرى از مبانى نظرى و اصول فكرى است كه آرا و افكار متفاوتى را بر مى‏تابد. نظريه پردازى مختلف در ادبيات و اصول فقه، برداشت متفاوت از آيات و روايات و اختلاف نظر در سند احاديث و شناخت راويان، به طور طبيعى موجب تفاوت در بعضى از فتاوا مى‏شود. ---------------- 1. افق: ناحيه، كرانه، كرانه آسمان و در اصطلاح جغرافيا: دايره‏اى كه در امتداد آن چشم انسان كره زمين را مى‏بيند، حد فاصل ميان قسمت مرئى ونامرئى آسمان( فرهنگ عميد، ص 164) 📚 احكام رمضان ؛ ص116 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 استفتائات ❓پرسش: شما مى‏گوييد اگر دو نفر عادل شهادت بدهند كافى است، آيا اعلام عيد از سوى چند مرجع، به اندازه دو نفر عادل نيست؟! ✅ پاسخ: كسى منكر عدالت مرجع‏تقليد نيست. آنچه گفته شده، آن است كه دو نفر عادل، شهادت دهند كه خودشان ماه را ديده‏اند؛ ولى مراجع معظم خودشان ماه را نمى‏بينند، بلكه از گفته ديگران اطمينان به رؤيت‏ پيدا مى‏كنند و اين دوجهت با هم تفاوت مى‏كند و - كه شهادت علمى ناميده مى‏شود- در اين مورد اعتبار شرعى ندارد. (1) ----------------- 1. عروة الوثقى، ج 2، طرق ثبوب الهلال، م 1. 📚 احكام رمضان ؛ ص117 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 فراموشى ارزشها 💡قالَ رَسُولُ اللّه (ص): سَيَأتِى زَمانٌ عَلى امَّتى يُحِبُّونَ خَمساً وَ يَنسَونَ خَمساً، يُحِبُّونَ الدُّنيا وَ يَنسَونَ الاخِرَةَ وَ يُحِبّونَ المالَ وَ يَنسَونَ الحِسابَ وَ يُحِبُّونَ النِّساءَ وَ يَنسَونَ الحُورَ وَ يُحِبُّونَ القُصُورَ وَ يَنسَونَ القُبُورَ وَ يُحِبُّونَ النَّفسَ وَ يَنسَونَ الرَّبَّ اولئِكَ بَريئُونَ مِنّى وَ أَنَا بَرى‏ءٌ مِنهُم‏. (1) 🖌 به زودى زمانى بر امتم مى‏آيد كه پنج چيز را دوست مى‏دارند و پنج چيز را فراموش مى‏كنند: 🔸1. دنيا را دوست مى‏دارند و آخرت را از ياد مى‏برند 🔸2. ثروت را دوست مى‏دارند و حساب را فراموش مى‏كنند 🔸3. زنان را دوست مى‏دارند و حوريان را از ياد مى‏برند 🔸4. كاخها را دوست مى‏دارند و قبرها را فراموش مى‏كنند 🔸5. و نفس خويش را دوست مى‏دارند و پروردگار را از ياد مى‏برند. آنان از من بيزارند و من از آنان بيزارم. -------------------- 1. كلمة الرسول الاعظم، ص 133. 📚 ارزش هاى اخلاقى در احاديث عددى ؛ ص106 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 غيبت مردگان‏ 📌گاه تصور مى‏شود كه حرمت غيبت، ناظر به افراد زنده است و مردگان را شامل نمى‏شود، بنابراين غيبت كردن اموات، اشكالى ندارد، ولى اين تصور اشتباه است. 💡امام باقر عليه السلام فرمود: انَّ حُرْمَةَ الْمَيِّتِ كَحُرْمَةِ الْحَيِ‏ (1) احترام مرده مسلمان همچون احترام زنده اوست. 💡بلكه مى‏توان گفت غيبت مرده از جهاتى زشت‏تر و ناپسندتر است زيرا زندگان ممكن است روزى غيبت را بشنوند و به دفاع از خود برخيزند، ولى مرده هرگز قادر به دفاع از خود نيست. به علاوه شخص غيبت كننده ممكن است افراد زنده را ببيند و از آنها حلاليت بطلبد، ولى در مورد مردگان اين مطلب هرگز صدق نمى‏كند. (2) --------------- 1. وسائل الشيعه، ج 19، ص 47؛ من لايحضره الفقيه، ج 4، ص 74. 2. اخلاق در قرآن، مكارم، ج 3، ص 133؛ رساله احكام غيبت، شيخ احمد مجتهدى، ص 138. 📚 احكام اموات ؛ ص115 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 معصومان عليهم السلام و ديگران‏ 📌 تفاوت‏هايى ميان ماتم معصومان عليهم السلام به ويژه امام حسين عليه السلام و مصايب ديگران در احكام وجود دارد، به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 🔸1. مصايب ديگران در هر سطحى كه باشد بايد فراموش شود و مستحب است بر صاحبان عزا صبر نموده و مصايب را فراموش كنند. (1) بر خلاف مصايب معصومان عليهم السلام به ويژه سيدالشهداء عليه السلام كه دائماً بايد زنده نگه داشت. 🔸2. برپايى مجالس سوگوارى، براى مصائب ديگران استحباب ندارد. (2) ولى برپايى مجالس عزا براى ائمه عليهم السلام به ويژه امام حسين عليه السلام همواره توصيه شده است. 🔸۳. گريستن براى افراد عادى استحباب ندارد و حتى گريه بلند مكروه است، اما براى ائمه معصومين عليهم السلام مستحب است. (3) 🔸۴. پوشيدن لباس سياه در مصايب ديگران مكروه است، ولى در عزادارى معصومين عليهم السلام از شعائر است و مكروه نيست. 🔸۵. جزع و بى‏تابى براى ديگران مكروه است اما در مصيبت ائمه عليهم السلام به ويژه در مصائب امام حسين عليه السلام مناسب است. (4) 🔸۶. تسليت به مصيبت‏ديدگان مستحب است، اما اگر در زمانى صورت گيرد كه موجب يادآورى و اندوه فراموش شده گردد، ترك آن بهتر است، (5) اما در عزاى ائمه عليهم السلام به ويژه امام حسين عليه السلام همواره بايد يادآورى نمود تا عزاى حضرت فراموش نگردد. 🔸۷. در عزاى ديگران سه روز براى عزادارى قرار داده شده است، (6) ولى براى امام حسين عليه السلام محدوديتى وجود ندارد و در اين راستا اربعين در مصيبت‏هاى عادى سفارش نشده، ولى براى امام حسين عليه السلام اربعين سفارش شده است. 🔸۸. بيان مصيبت، شيون و نوحه بر مردگان مكروه است، اما نوحه‏سرايى بر اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم تأكيد شده است. (7) 🔸۹. عزاى ديگران عمومى نيست و فقط بستگان و اطرافيان و آشنايان ميت عزادارى مى‏كنند، ولى عزاى ائمه عليهم السلام عمومى است. --------------- 1. عروة الوثقى، ج 1، ص 353، مستحبات دفن. 2. فرهنگ فقه، ج 2، ص 476 و ج 3، ص 304 و ج 5، ص 383. 3. بحارالانوار، ج 44، ص 308؛ در فرازى از دعاى ندبه آمده است: و لمثلهم فلتذرف الدموع واليصرخ الصارخون ...، مفاتيح نوين، ص 594. 4. عروة الوثقى، ج 1، ص 354. 5. همان 6. تحريرالوسيله، ج 1، ص 171. 7. جواهر الكلام، ج 22، ص 54. 📚 احكام اموات ؛ ص116 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari