eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
817 دنبال‌کننده
313 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
11. امام حسين عليه السلام و فضيلت آب‏رسانى‏ 🖌 آب رسانى و سيراب ساختن موجودات زنده به هنگامى كه در فشار تشنگى باشند كارى بسيار پسنديده است. امام حسين عليه السلام در اين عمل شايسته و خداپسندانه همواره پيشگام بود و در شرايط حسّاس دشمنى را كه دچار بى‏آبى شده بود به دست خويش سيراب ساخت. (1) 📌 توجه به چند نكته مناسب است: 🔸الف) ارزش آب‏رسانى‏ 💡پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: افْضلُ الصَّدَقَةِ سَقْىُ الْماء (3) برترين صدقه، آب دادن است. 💡و نيز فرمود: مَن سَقَى مُؤمنا شِربَةَ ماءٍ اعطاهُ اللّه بِكُلِّ شِربَةٍ سبعين الف حَسَنة (4) كسى كه مومنى را سيراب كند به هر جرعه‏اى كه از آب مى‏نوشد خداوند هزار حسنه براى او مى‏دهد. 💡امام سجاد عليه السلام فرمود: مَن سَقى مُؤمِنَا مِن ظَمَأ سَقاهُ اللّهُ مِنَ الرَّحيقِ الَمختوم‏ (5) كسى كه مؤمن تشنه‏اى را سيراب سازد خداوند از آب سَر به مُهر بهشتى او را سيراب مى‏گرداند. 🔸ب) آن‏چه بر ساقى سزاوار است‏ 💡پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:لِيَشرِب ساقِى القُوم آخِرَهم‏ (6) بهتر است آب دهنده به مردم، آخرين نفر در آب نوشيدن باشد. 🔸ج) آب خنك‏ 💡امام صادق عليه السلام فرمود: افْضِلُ الصَّدَقَهِ ابْرادُ الِكَبِدِ الْحَرىّ‏ (7) بهترين صدقه خنك كردن جگر تفته است. ------------------- 1. بحار الانوار، ج 44، ص 346. 2. العباس بن على، ص 35. 3. بحار الانوار، ج 71، ص 369. 4. جواهر، ج 36، ص 508. 5. بحارالانوار، ج 71، ص 373. 6. همان، ج 72، ص 455. 7. بحارالانوار، ج 96، ص 170. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 71 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 تذكراتى پيرامون عزادارى‏ 🔸1. بر سر در هيئت‏هايتان پرچم خلوص بزنيد تظاهر و را به دستجات و هيئتها و حسينيه‏ها راه ندهيد. 🔸2. قداست عزادارى را با ساز و آواز و نشكنيد. 🔸3. نهضت امام حسين عليه السلام براى مبارزه با منكر بود را از زندگى‏هايتان دور كنيد. 🔸4. با چشمى كه براى امام حسين گريسته‏ايد به نگاه نكنيد. 🔸5. با دستى كه بر سينه زده‏ايد خلاف نكنيد. 🔸6. با زبانى كه يا حسين گفته‏ايد غيبت نكنيد و نگوييد. 🔸7. پايى را كه به مجالس عزا گشوده‏ايد به مجالس حرام نگشائيد. 🔸8. ارتباط خود را از اين مجالس قطع نكنيد. 🔸9. پايه دين بر استوار است و در نهضت عاشورا نماز جايگاه مهمى دارد. در انجام فريضه نماز كوتاهى نكنيد. عزادارى مستحب است مبادا براى شركت در عزادارى نماز واجب قضا شود. 🔸10. احسان و خيرات مستحب است مبادا احسانتان آلوده به و تبذير شود. 🔸11. شركت دادن فرزندان در عزادارى امام حسين عليه السلام بسيار مناسب است امّا رها كردن و نظارت نداشتن بر حركات و رفت و آمدهاى آنان در ايام و شب‏هاى عزا خطرآفرين است. 🔸12. شنيدن و ديدن عزادارى از راديو و تلويزيون مفيد است امّا حضور در مجالس حسينى نقش ديگرى دارد. 🔸13. كمك كردن به مجلس عزادارى امام حسين عليه السلام مستحب است اما اداء حقوق مردم و آل محمد واجب است. 🔸14. بايد عزادارى‏ها از هرگونه رقابت منفى و حسّ برترى‏جويى به دور باشند و يكديگر را تخريب نكنند. 🔸15. مهمترين حكمت مجالس عزادارى امام حسين عليه السلام آشنايى با مكتب و آرمان اوست بايد بگونه‏اى برنامه‏هاى عزادارى تنظيم شود كه عزاداران بتوانند با ارزش‏هاى انس پيدا كنند. 🔸16. تماشاى عزادارى، عزادارى محسوب نمى‏شود، بنابراين افرادى كه در پياده‏روها و حاشيه خيابان‏ها توقف مى‏كنند مناسب است به جمع دسته‏هاى عزادارى بپيوندند تا جزء عزاداران محسوب شوند. 🔸17. مناسب است افراد كامل در هيئت‏هاى عزادارى جوانان شركت كنند تا مشوق آنان باشند و نيز آداب صحيح عزادارى را به آنان بياموزند. 🔸18. ادب را در مجالس امام حسين رعايت نمائيد. 🔸19. به نظافت و بهداشت مجالس امام حسين بيشتر توجه كنيد. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 73 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 تذكراتى به مداحان اهل بيت‏ 🔹1. مكتب حسينى پذيراى صادقان خالص است نه رياكاران متظاهر. لذا مداحى نبايد وسيله‏اى براى مريد پرورى و تظاهر و رياكارى باشد. 🔹2. سعى كنيد اخلاق و رفتار و ادب حسينى داشته باشيد. 🔹3. در مسائل مادى مناعت طبع داشته باشيد مبادا انگيزه مداحى كسب كار و سود باشد. 🔹4. سعى كنيد ذكر مصائب اهل بيت را از منابع معتبر و از شعرها و نوحه‏هاى مناسب استفاده كنيد. 🔹5. ترويج فرهنگ مدح و مرثيه از سوى امامان شيعه براى حفظ و اشاعه فرهنگ اهل بيت است، مبادا اشك و گريه و عزادارى به چيز مستقلى تبديل شود كه نه تنها آن اثر و انگيزه را نداشته باشد بلكه نوعى نمايش سرگرم كننده و جذاب باشد. راستى سوختن در داغ مصيبت و مظلوميت آل اللَّه كجا و شلوغ كارى و هياهو و سر و صداهاى بى‏سوز و اشك كجا. 🔹6. برخى از انواع مرثيه خوانى‏ها با عزت و كرامت خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم ناسازگار است و برخى از مرثيه خوانان به خاطر اشك گرفتن از مستمعان مى‏كوشند رفتار آنان را هر چه جانگدازتر و سوزناكتر بيان كنند كه اين كار گاهى به ذليل و خوار نشان دادن اولياء بزرگوار منتهى مى‏شود. 🔹7. برنامه مداحى بايد به گونه‏اى تنظيم گردد كه عزاداران بتوانند استفاده علمى و معرفتى لازم را از مجلس ببرند. 🔹8. بر عزيزان مداح لازم است ميزان آگاهى دينى و معرفتى خود را با مطالعه كتب مناسب و استفاده از علما و بزرگان ارتقاء دهند. 🔹9. از تذكرات لازم به مداحان گرامى، گذشت، تحمل ضعف‏ها و كمبودها واحياناً برخوردهاى نامناسب برخى از عزاداران است. 🔹10. از شعرها و جمله‏ها و تعبيرات غلوآميز، كه مناسب اهل بيت عليهم السلام نيست اجتناب شود. 🔹11. لازم است امكانات صوتى به گونه‏اى تنظيم شود كه موجب آزار و اذيت ديگران نشود. 🔹12. در مجالسى كه چندين مداح برنامه دارند لازم است رعايت حال يكديگر را بنمايند و وقت مجلس و مداحان ديگر را بيش از اندازه نگيرند. (1) ------------ 1. گزيده‏اى از مقاله رسالت ذاكران، جواد محدّثى، فرهنگ كوثر، ش 52. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 75 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 چند نكته درباره 🔸1. وام گرفتن بدون مكروه است و با داشتن نياز، كراهت آن سبك مى‏شود. (1) 🔸2. اگر بانك براساس يكى از قراردادهاى مانند شركت، مضاربه و ... به مشترى تسهيلات دهد و سودى دريافت كند، اشكال ندارد. (2) 🔸3. اگر در قرارداد وام، خاصى معين شده باشد مثل خريد خانه يا ماشين و ... بايد پول در همان مورد معين شده، مصرف شود. 🔸4. بردن فاكتور و مدارك نوعى دروغ عملى وتقلب است و دروغ از گناهان بزرگ مى‏باشد و اگر مسئول يا كاركنان بانك يا صندوق بدانند مدارك جعلى و صورى است و يا به آوردن مدارك و فاكتور جعلى و صورى راهنمايى كنند آنها نيز گنهكار و جرم هستند. (3) 🔸5. انسان نبايد در اداى بدهى خود، و كوتاهى نمايد. (4) 🔸6. گرفتن مبلغ اضافى بابت در پرداخت وام حرام است. (5) 🔸7. فروش امتياز وام‏ به ديگران، چون حق امتياز است و عرفاً ماليت دارد، اشكال ندارد. ولى اگر وام را از بانك‏ بگيرد و به ديگرى بدهد و مقدارى هم بگيرد، ربا و حرام است. ---------------- 1. تحريرالوسيله امام، القرض، م 1. 2. رساله دانشجويى، ج 16، ص 360. 3. اجوبة الاستفتائات، احكام بانك‏ها؛ جامع المسائل فاضل، ج 2، س 1015 و 1016؛ استفتائات مكارم، ج 3، س 1341، 1351 و 1699؛ استفتائات بهجت، ج 3، س 3997. 4. توضيح المسائل مراجع، م 2276. 5. همان، م 2108- 2105؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1184؛ اجوبة الاستفتائات، س 1592؛ استفتائات امام خمينى، ج 2، س 5؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، س 1995. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏3 ؛ ص199 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 وام‏هاى كشاورزى و دامدارى‏ ❓پرسش: گرفتن وام‏ كشاورزى، دامدارى، صنعت، مسكن و ... از بانك‏ يا مؤسسات بانكى و استفاده آن وام در امور ، آيا شرعاً جايز است؟ در صورت بودن به دليل مشكلات اقتصادى چه طور؟ در صورت بانك يا مؤسسه چه وجهى دارد؟ ✅ پاسخ: بر فرض مشروعيت اصل وام، بايد طبق مقررات بانك باشد. (1) ❓پرسش: افرادى از بانك‏هاى جمهورى اسلامى وام دريافت كرده، و به علّت ناآگاهى از حكم شرعى، آن‏را در غيرمورد قرارداد مصرف نموده‏اند. مثلًا وام كشاورزى دريافت كرده، ولى صرف خريد ماشين سوارى نموده‏اند. لطفاً حكم شرعى آن را بيان فرماييد. ✅ پاسخ: چنين وام‏هايى باطل است. بايد آن را منطبق با عقود شرعيّه ديگرى كنند، تا مشكل ربا پيش نيايد. (2) ---------------- 1. استفتائات بهجت، ج 3، ص 191، س 3997. 2. استفتائات جديد مكارم، ج 3، ص 503، س 1351. 📚 احكام ويژه روستا ؛ ص129 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 وام‏هاى حلال و حرام‏ 🖌 مسأله: اگر براى بدهكارى، طلبكار (چه بانكها يا غيرآنها) چيزى از بدهكار بگيرد، حرام است، اگر چه راضى به آن شود. (1) 🖌 مسأله: اگر كسى كه قرض مى‏دهد، شرط كند كه زيادتر از مقدارى كه مى‏دهد بگيرد، ربا و حرام است بلكه اگر قرار بگذارد كه بدهكار، براى او انجام دهد، يا چيزى را كه قرض كرده با مقدارى جنس ديگر پس دهد، ربا و حرام است و نيز اگر با او شرط كند كه چيزى را كه قرض مى‏گيرد بطور پس دهد، مثلًا مقدارى طلاى نساخته به او بدهد و شرط كند كه ساخته پس بگيرد، باز هم ربا و حرام مى‏باشد؛ ولى اگر اين كه شرط كند، خودِ بدهكار زيادتر از آنچه قرض كرده پس بدهد، اشكال ندارد بلكه است. (2) 🖌 مسأله: قرضى كه در آن قرار ربا است، است، لكن شرط ربا باطل مى‏باشد، و شرط زياده علاوه بر بطلانش، نيز حرام است. (3) ---------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2844. 2. همان، م 2283. 3. همان، م 2284. 📚 حلال و حرام ؛ ص68 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🖌 مسأله: اگر در موردى قرض، بدون قرار نفع باشد نه به طور صراحت و نه به غير آن، قرض صحيح است، و اگر چيزى قرار، به قرض دهنده بدهند، حلال است. (1) 🖌 يكى از وام‏هاى حرام، وام‏ دارى است كه با عناوين مختلفى همچون خريد كالا، خودرو و ... با فاكتورهاى گرفته شده و به مصرف ديگرى مى‏رسد. ------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2856. 📚 حلال و حرام، ص: 69 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احتكار 🔸معتب كه عهده دار خدمات منزل امام صادق عليه السلام بود، مى‏گويد: بر اثر كميابى مواد غذايى در بازار مدينه قيمت اجناس بالا رفت. امام عليه السلام به من فرمود: در منزل چه مقدار خواربار داريم؟ گفتم: به قدر مصارف چندين ماه. فرمود: همه آنها را در بازار براى فروش عرضه كن. معتب از سخن امام به شگفت آمد، عرض كرد: اين چه دستورى است كه مى‏فرماييد؟ حضرت سخن خود را دوباره تكرار كرد و با تأكيد فرمود: تمام خواربار موجود منزل را ببر و در بازار به فروش برسان. 🔸 معتب گفت: پس از آن كه امر حضرت را اجرا نمودم و خواربار موجود منزل را فروختم به من فرمود: اينك وظيفه دارى احتياجات غذايى منزل مرا، مانند مردم، روز به روز خريدارى كنى. (1) 📌 دو نكته درباره احتكار 🔹1. انباركردن اجناس مورد نياز مردم به ويژه غذا و دارو، به طمع گران شدن و به نيت ثروت‏اندوزى، ستم بر بندگان خدا به ويژه قشر كم درآمد جامعه بوده و حرام است. 👈 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: مَن‏جَمع طعاماً يَتربّص به الغلاء أربعين يوماً فقد بَرِئَ من‏الله وبَرِئ‏الله مِنه‏ (2) كسى كه خوراك مردم را به مدت چهل روز و به طمع گران شدن احتكار كند از خداوند بيزار و خداوند نيز از او بيزار است. 🔹2. احتكار عبارت است از حبس كردن طعام به منظور گرانى قيمت، در حال مسلمانان. 🔹 3. احتكار حرام است مخصوصاً اگر به قصد به مسلمانان باشد يا موجب اخلال در نظام زندگى اجتماعى آنان شود. (3) 🔹4. ذخيره كردن مواد غذايى براى مصرف ، احتكار نيست. ------------------ 1. اخلاق فلسفى، ج 2، ص 354. 2. بحارالانوار، ج 62، ص 292. 3. فرهنگ فقه، ج 1، ص 294. 📚 احكام داستانى ؛ ص118 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 نگاه‏ به نامحرم‏ 🔸 در فرهنگ اسلام اين تنها مردان نيستند كه موظّف‏اند نگاه‏هاى خود را مهار كنند، بلكه قرآن صريحاً را نيز به رعايت اين نكته فرمان مى‏دهد. (1) ❓سؤال: نگاه كردن به استاد مرد براى بهتر فهميدن درس چگونه است؟ ✅ پاسخ: نگاه به صورت و گردن و دست‏هاى مرد نامحرم كه نمى‏پوشانند، بدون قصد اشكال ندارد. (2) ❓سؤال: حكم نگاه كردن زن به بازو و آرنج مرد نامحرم چيست؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: جايز نيست. (3) ❓سؤال: نگاه پيوسته دختران به استاد نامحرم در كلاس درس چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد اشكال ندارد. (4) ----------------- 1. نور، آيه 31. 2. 300 پرسش، ص 81، س 232، احكام بانوان، آيةا ... مكارم، س 640. 3. استفتائات امام، ج 3، س 6 و 39؛ جامع الاحكام، صافى، ج 2، س 1712، خامنه‏اى اجوبة الاستفتائات، س 487. 4. توضيح المسائل مراجع، ص 2433، تحرير الوسيله، ج 2، نكاح، مسئله 19. 📚 احكام آموزشى دختران ؛ ص154 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari