🔰 اسراف در غذا خوردن
🖌 اسراف در لغت به معناى تجاوز از حد و ميانهروى است.
👈 قرآن مىفرمايد: ... كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ (1)
بخوريد و بياشاميد ولى زيادهروى نكنيد كه خداوند اسراف كاران را دوست ندارد.
📌 غذاى مورد #نياز بدن هر قدر كه باشد اسراف محسوب نمىشود.
💡امام صادق عليه السلام فرمود: ليس فيما اصلح البدن اسراف (2)
آنچه بدن بدان نياز دارد (تا بتواند وظايف خويش را به خوبى انجام دهد) اسراف نيست.
🖌مسأله: خوردن بيجا، پرخورى و زيادهروى مكروه است. (3)
👈 برخى تصور مىكنند كه فقط دور ريختن اسراف است در حالى كه زيادهروى در مصرف، هم اسراف محسوب مىشود و هم آسيب به خود.
👈 بايد به گونهاى غذا طبخ و توزيع شود كه غذا دور ريخته نشود و از طرفى هم شايسته است با توجه به اينكه ميل و اشتهاى افراد متفاوت است، آنها كه ميل كمترى به غذا دارند به اطلاع ميزبان برسانند تا از زياد آمدن و اسراف در غذا جلوگيرى شود.
-------------------
1. . اعراف/ 31
2. . سفينة البحار، ج 1، ص 616
3. . توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 607
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص72
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 خوردن غذاى كفار و اهل كتاب
❓پرسش: آيا خوردن غذاى اهل كتاب جايز است؟
✅ پاسخ: در غير گوشت جايز است اما گوشتى كه غير مسلمان آن را ذبح كرده باشد جايز نيست. (1)
❓پرسش: آيا غذا خوردن با اهل كتاب (مسيحى، يهودى، زرتشتى) جايز است؟
✅ پاسخ: در صورت مشرك نبودن پاك مىباشند و غذاى آنان محكوم به طهارت و حليت است. (2)
👈 و هم غذا شدن با كفار مشروط به نجس نشدن غذا و ظرف غذا و تحت تأثير افكار كفرآميز آنها قرار نگرفتن است.
----------------
1. . جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 383، س 1367
2. . جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 383، س 1368
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص73
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 آب انگورى كه جوش آمده
🖌 مسأله: آب انگورى كه خود به خود #جوش آيد فقط به سركه شدن پاك و حلال مىشود و آب انگورى كه با پخته شدن به جوش آمده با كم شدن دو قسمت آن به وسيله جوشيدن حلال مىشود. (1)
🖌 مسأله: خوردن آب انگورى كه جوش آمده پيش از آن كه دو قسمت آن كم شود حرام است. (2)
🖌 مسأله: اگر در يك خوشه غوره يك دانه يا دو دانه انگور باشد چنانچه به آبى كه از آن گرفته مىشود آب غوره بگويند و اثرى از شيرينى در آن نباشد و بجوشد پاك و خوردن آن حلال است. (3)
🖌 مسأله: چيزى كه معلوم نيست غوره است يا انگور اگر جوش بيايد حرام نمىشود. (4)
🖌 مسأله: اگر آب انگور با آب مخلوط شود سپس بجوشد و دو سوم آن تبخير شود، در حلال بودن آن اشكال است مگر اين كه دو سوم آب انگور از بين رفته باشد. (5)
🖌 مسأله: اشكالى ندارد كه قبل از جوشيدن دو سوم آب انگور، چيزى مانند سيب و گلابى در آب انگور ريخته شود و در آن بپزد تا دو سوم آن از بين برود. (6)
🖌 مسأله: خرما و مويز و كشمش و آب آنها اگر جوش بيايند، پاك و خوردن آن حلال است. (7)
❓پرسش: خوردن پلويى كه كشمش يا خرماى جوشيده در آن استفاده شده چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: همه مراجع به جز بهجت: اشكال ندارد. (8)
👈 بهجت: كشمش را اگر همراه غذا مثل برنج بپزند يا سرخ كنند، احتياط واجب آن است كه از آن پرهيز شود. (9)
📌 خلاصه اين كه انگور سه مرحله دارد:
1. غوره
2. انگور
3. كشمش.
♦️ آنچه نوشيدنش از نظر مراجع حرام است آب #انگور جوشيده شده است نه آب غوره و كشمش پخته.
------------------
1. . توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 113 و 202؛ رساله نوين، ج 3، 217
2. . توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 202
3. . توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 123، م 203
4. . توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 124، م 204
5. . تحريرالوسيله، ج 3، ص 295، م 24
6. . تحريرالوسيله، ج 3، ص 295؛ رساله نوين، ج 3، ص 220
7. . توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 89، م 114
8. . توضيح المسائل مراجع، م 114
9. . توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 89، ذيل مسأله 114
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص75
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔸 مسأله: آب انگور در صورتى كه خود به خود بجوشد يا بوسيله آتش بجوش آيد، حرام مىشود. (1)
🔸مسأله: آب انگور در صورتى كه خود به خود جوش آمده باشد فقط به #سركه شدن حلال مىشود.
🔸مسأله: آب انگورى كه به وسيله آتش جوش آمده پيش از آن كه ثلثان شود يعنى دو قسمت آن كم شود و يك قسمت آن بماند نجس نيست، ولى خوردن آن حرام است. (2)
🔸مسأله: ظاهر آن است كه آبى كه درون حبّه انگور است در حكم آب انگور مىباشد؛ پس اگر خود به خود يا بوسيله آتش بجوشد حرام مىباشد البته تا زمانى كه جوشش آن، احراز نشود حكم به حرمت آن نمىشود. پس اگر يك حبّه انگور به درون ديگى كه مىجوشد، بيفتد و در آب جوشان، بالا و پايين رود تا وقتى كه جوشش آن معلوم نشود حرام نمىباشد و مجرد آنچه ذكر شد، موجب جوشيدن درون حبّه نمىباشد. (3)
❓پرسش: آيا سركه همانند انگور است كه هنگام جوشيدن بايد دو سوم آن كم شود يا سركه جوشيده اشكالى ندارد؟
✅ پاسخ: سركه حكم انگور را ندارد و پس از جوشيدن حرام نمىشود. (4)
--------------------
1. . تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى غير الحيوان، م 19
2. . توضيح المسائل مراجع، م 202
3. . تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى غير الحيوان، م 20
4. . استفتائات سبحانى، ص 45
📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 77
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 معاملات حرام
⛔️ نجش
🔹مسأله ۶۸. گاه در حالی که فردی درصدد خرید کالایی میباشد، فرد دیگر بدون اینکه قصد خریدن آن کالا را از فروشنده داشته باشد (برای آنکه مشتری قیمت بیشتری را به کالای فروشنده بپردازد)، وارد معامله شده و قیمت بیشتری را برای کالا پیشنهاد میدهد؛ به این عمل - که برای بالا بردن قیمت انجام میشود - «نجش» میگویند.
🔸 نجش - حتی بنابر احتیاط واجب در مواردی که #فریب مشتری را در پی نداشته و مثلا باعث نشود که مشتری کالا را به بیش از قیمت واقعی آن بخرد - حرام میباشد
👈 و در حرام بودن نجش، فرقی ندارد آن فرد با فروشنده تبانی و هماهنگ کرده باشد یا این کار را بدون هماهنگی انجام دهد.
📚 توضیح المسایل جامع ج ۳ ص ۷۸
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 خون
🔸 خون هم #نجس و هم #حرام است.
👈 قرآن آن را در زمره محرمات قرار داده و مىفرمايد: حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ ... وَ الدَّمَ (1)
حرام شده است بر شما ... و خون.
🔹مسأله: خون انسان و هر حيوانى كه خون #جهنده دارد، يعنى حيوانى كه رگ آن را ببرند، خون از آن جستن مىكند، نجس است. پس خون حيوانى كه مانند ماهى، جهنده نيست پاك مىباشد. (2)
🔸مسأله: خونى كه بعد از تذكيه حيوان حلال گوشت در بدن او مىماند با شرايط زير پاك است:
👈1. حيوان، #تذكيه شرعى شده باشد.(3)
👈2. خون به اندازه #متعارف از بدن حيوان خارج شده باشد. بنابراين اگر به خاطر نفس كشيدن يا در بلندى قرار گرفتن سرش، خون برگشته باشد نجس است. (4)
👈3. به وسيله چيز نجس خون باقى مانده در بدن نجس نشده باشد. بنابراين اگر خون به وسيله برخورد با چيز نجس مانند چاقويى كه با آن حيوان را ذبح كردهاند نجس شده باشد پاك نمىباشد. (5)
---------------
1. مائده/ 3؛ بقره/ 173
2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 81، م 96
3. عروة الوثقى، ج 1، فى النجاسات، الخامس؛ توضيح المسائل مراجع، م 97
4. عروة الوثقى، ج 1، فى النجاسات، الخامس
5. تحريرالوسيله، ج 1، ص 116، م 7
📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص78
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari