ازدواج با خواهر زن‼️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا ازدواج با خواهر زن حرام است؟
✍️پاسخ:
✅یکى از مسلّمات اسلامى این است که احکام شرعى تابع و برگرفته از مصالح و مفاسد واقعى است، یعنى هر امر شرعى به علت مصلحت ضرورى است . هر نهى شرعى ناشى از مفسدهاى است که باید ترک شود. خدا براى این که بشر را به مصالح واقعى که سعادت او در آن است برساند، امورى را واجب یا مستحب کرده است . براى این که بشر از مفاسد دور بماند، او را از پارهاى کارها منع نموده است. اگر مصالح و مفاسد نبود، نه امرى بود و نه نهیى.
مصالح و مفاسد و به تعبیر دیگر حکمتها به گونهاى است که اگر عقل انسان به آنها آگاه گردد، عقل نیز همان حکم را مىکند که شرع بیان کرده است.
✅احکام شرعى دو گونه اند:
1. احکامى که برخى از فلسفه هاى آن ها در قرآن و روایات بیان شده است مانند روزه که خداوند درباره آن مى فرماید: «کتب علیکم الصیام ...لعلکم تتقون» (1) "روزه بگیرید...تا پرهیزگار شوید". یعنى فلسفه روزه ، پرهیز از گناه است که تسلط بر نفس سرکش و هوس ها در پرتو آن حاصل مى شود. یا در مورد حرمت قمار و شراب مى فرماید: «شیطان مى خواهد به وسیله شراب و قمار، میان شما عداوت و کینه ایجاد کند، و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد... .» (2).
2. احکامى که فلسفه آن ها در قرآن و روایات بیان نشده یا پیشوایان معصوم(علیهم السلام) آن ها را بیان کرده اند، ولى به دست ما نرسیده است . در این مورد، ممکن است با دلیل هاى عقلى یا تجربى به بخشى از حکمت هاى آن پى ببریم.
بعضی از حکمت های احکام نیز با پیشرفت علم روشن می گردد، همان طوری که بعضی از احکام در زمان معصومین علیهم السلام بدون ذکر حکمت و دلیل آن بیان گردیده ولی امروز علم بشر به حکمت آن پی برده است. مانند، حکم حرمت گوشت خوک .
✅چرا ازدواج با خواهر زن حرام است؟
ازدواج همزمان با دو خواهر حرام است، ولی اگر یکی از آن ها از دنیا برود یا طلاق بگیرد، ازدواج با خواهر بعدی جایز است.بر همین اساس خواهر زن بر مرد محرم محسوب نمی شود.
دلیل اینکه جمع بین دو خواهر در ازدواج حرام است، قرآن کریم است. در آیه 23 از سوره نساء، خداوند حکم حرمت جمع بین دو خواهر را در امر ازدواج بیان نموده است.
✅اما حکمت مسئله:
شاید رمز این که اسلام از چنین ازدواجى جلوگیرى کرده، این باشد که دو خواهر به حکم نسب و پیوند طبیعى نسبت به یکدیگر علاقه شدیدى دارند، ولى هنگامى که رقیب هم شوند، نمىتوانند علاقه سابق را حفظ کنند، به این ترتیب یک نوع تضاد عاطفى در وجود آن ها پیدا مىشود، که براى زندگى آن ها زیانبار است؛ زیرا دائماً انگیزه «محبت» و انگیزه «رقابت» در وجود آن ها در حال کشمکش و مبارزه است.(3)
گفتنی است که حرام بودن ازدواج با خواهر زن در زمانی که خواهر دیگرش همسر انسان باشد از باب محرم بودن خواهر زن نیست، بلکه از باب اینکه جمع بین دو خواهر یا ازدواج همزمان با دو خواهر حرام است. و دلیل این مسئله قرآن کریم است که جمع بین دو خواهر را در مسئله ازدواج در یک زمان منع کرده است. (4)
پی نوشت ها:
1. بقره (2) آیه 183 .
2. مایده (5) آیه91.
3. آیت الله مکارم شیرازی،تفسیر نمونه، ج3، ص: 418.نشر دارالکتب الاسلامیه تهران بی تا.
4. سوره نساء، آیه 23.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 در نماز قسمتی از سوره حمد را فکر کردم اشتباه می خوانم و چند مرتبه تکرار کردم تا صحیح تلفظ کنم، آیا به جهت ایت تکرار نمازم صحیح است یا باید دوباره بخوانم؟
✅ پاسخ:
✍ آیات امام، نوری، سیستانی: اشکال ندارد.
✍ آیات فاضل، مکارم شیرازی، صافی، مظاهری:
اشکال ندارد ولی اگر از روی وسواس باشد اشکال دارد.
✍ آیه الله بهجت:
اشکال ندارد مگر اینکه به نظم قرائت و اذکار واجب نماز لطمه بزند.
✍ آیه الله وحید خراسانی:
اشکال ندارد ولی اگر از روی وسواس باشد حرام است اما باطل شدن نماز محل اشکال است.[۱]
✍ آیه الله خامنه ای:
تکرار اذکار نماز اشکالی ندارد اما اگر تكرار اذكار نماز به حدّ وسواس برسد، نماز را باطل مىكند.[۲]
____________
📚منابع
۱. توضیح المسائل مراجع، جلد1، صفحه621 ۲. استفتائات جدید آیت الله العظمی خامنه ای.
#احکام_دین👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
🔰حکم پختن کشمش در غذا
✅پاسخ :
✍آیات عظام: امام، خامنه ای، سیستانی، تبریزی، صافی، نوری، زنجانی، سبحانی، مظاهری:
استفاده از مويز و كشمش در غذا ( حتی اگر جوش بيايند) اشکالی ندارد و خوردن آنها حلال است.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می شود امّا نجس نیست و می توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد.
✍آیت الله بهجت :
اگر كشمش و مويز با پختن جوش بيايند خوردنشان بنابراحتیاط واجب جایز نیست
استفتاءات (بهجت)، ج4، ص: 379،س5885 - توضیح المسائل مکارم ،مساله 127 - توضیح المسائل 16مرجع ،مساله 114
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
🔰آیا تعمیرات منزل که همراه سر و صدا برای همسایگان است، اشکال دارد⁉
✅پاسخ:
✍مقام معظم رهبری:
موارد مختلف است، در زمان متعارف و به روش های متعارف باشد، اشکال ندارد. [1]
✍آیت الله مکارم:
چنانچه تعمیرات ضروری بوده و ناچار از این کار هستید به طریقی رضایت همسایگان را جلب نمایید و غالبا جلب رضایت به دلیل این مقدار مزاحمت کار سختی نیست. [2]
✍آیت الله سیستانی:
اگر متعارف باشد اشکال ندارد. [3]
✍آیت الله شبیری زنجانی:
از مصادیق تزاحم الضررین است کسی که ضرر کمتری می کند حقی ندارد. [4]
✍آیت الله صافی:
چنانچه صداها به قدر متعارف بوده، مانعی ندارد و حتی الامکان باید از ایذاء همسایگان اجتناب کرد. [5]
✍آیت الله فاضل:
اگر انجام تعمیرات جزئی مانند تعمیر آشپزخانه ضروری باشد هرچند داخل واحد های آپارتمانی باشد و هرچند موجب سر و صدا و اذیت همسایه ها شود انجام تعمیرات به مقدار ضرورت اشکال ندارد. [6]
-------------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: owGqiaX9OG8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612050101.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 707613.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50551.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله صافی، شماره: 124865.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613771.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✨﷽✨
🔴تفاوت شهوت مرد و زن از زبان امام علی(ع)
چهل تن از زنان عرب نزد مولا از شهوت مرد سوال کردند ، جواب گرفتند که از ۱۰ قسمت ۹ قسمت برای زن و ۱ قسم برای مرد میباشد. گفتند پس چگونه است که با این حساب دستور وارونه آمده
مردان میتوانند زنان متعددی اختیار کنند ولی زنان نمیتوانند
مولا علی (ع) رو به زنان کرد و به ایشان دستور داد. که هریک از زنان کاسه ای آب بیاورند و آوردند و دستور داد که همه آبها را در داخل یک ظرف بریزند و ریختند و سپس دستور داد.....
ادامه داستان در لینک زیر👇
http://eitaa.com/joinchat/356057088Cbdff63221c
👇👇👇
♨️ سوال:
🔰 چرا در هنگام نماز خواندن بايد حجاب داشت و چادر به سر کرد؟
✍️پاسخ:
✅حجاب به طور کلی به ویژه در حال نماز، آثار و برکات و محسنات زیادی دارد که بعید نیست در واجب شدن آن از طرف خداوند متعال نقش مؤثری داشته باشد.
در این جا به برخی از مواردی که به عنوان محسنات حجاب در نماز ذکر شده است می پردازیم:
1. داشتن لباس کامل بر وقار ظاهری انسان می افزاید. هر چه از لباس انسان کم شود، از وقار وی و حفظ شئون اجتماعی اش کم می شود و نزد دیگران تنزل می یابد. می توان حجاب را یک نوع ادب دانست. ادب اقتضا می کند انسان در مقابل دیگران و بزرگان با لباس کامل ظاهر شود. شرکت در محافل و مراسم مذهبی در همه ادیان بلکه نزد همه عقلای عالم معمولاً با حجاب همراه است. به ویژه در اسلام که لباس رسمی حضور زن مسلمان در اجتماعات، پوشش کامل است.
انسان در حال نماز به محضر خدا می رود و در حالی که ملائکه های عرش الاهی حضور دارند، در یک مجلس رسمی به عبادت خدا می پردازد. بنابراین، چون نماز در حقیقت حضور و بار یافتن به درگاه رب العالمین است، در این مجلس هر چه لباس کامل تر و تمیزتر و خوشبوتر باشد، مطلوب تر است، حتی به مردان سفارش شده که با لباس کامل، ادب حضور در پیشگاه الاهی را رعایت کنند.
امام صادق (ع) می فرماید: آن چنان خدا را عبادت کن که گویا او را می بینی. اگراو را نمی بینی، او تو را مشاهده می کند.
2. از دیگر مصالح حجاب در نماز این است که نوعی تمرین مستمر و روزانه برای حفظ حجاب است. نیز یکی از عواملی است که در پاس داشت دائمی پوشش اسلامی زن و جلوگیری از آسیب پذیری او، نقش مهمی ایفا می کند. اگر بپذیریم اسلام همواره درصدد حفظ حجاب بانوان و مصونیت آنها است و به عفّت و پاک دامنی سفارش می کند، متوجه می شویم پوشش کامل در نماز همسو با این ایده است و برای تأکید بر این مسئله چنین شرطی را در نماز لازم می داند. در حقیقت همراه نماز، درس عفّت و پوشش مناسب می دهد، تا الگوی رفتاری و کرداری زن مسلمان را معرفی کند. در عین حال پوشش کامل در پنج نوبت در شبانه روز تمرین و تلقین عملی بسیار خوب و مناسبی بر پوشش و حجاب اسلامی زن مسلمان است.
3. نماز خواندن در منظر مردم و در اماکن عمومی و مساجد و مجامع، حجاب کامل می طلبد، به ویژه برای زنان تا از نگاه دیگران مصون بمانند، مخصوصاً که در نماز رکوع و سجده و نشست و برخاست است، در این صورت حجاب کامل موجب مصون ماندن زنان از نگاه دیگران و باعث حفظ آرامش روحی نمازگزار و نیز پاسداری از عفّت عمومی می شود.
آنچه گفته شد مواردی است که به ذهن می آید، اما دلیل اصلی آن تعبد و پذیرش خواست خدا است.
✨✨✨✨✨✨✨
در دایره هستی ما نقطه تسلیمیم
رأی آنچه تو اندیشی، حکم آنچه تو فرمایی
✨✨✨✨✨✨✨
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
🔰آیا بازی با بدن در تماس تصویری زن و شوهر برای تحریک خود و یکدیگر اشکال دارد⁉
✅پاسخ:
✍ مقام معظم رهبری:
در فرض سؤال جایز نیست. [1]
✍ آیت الله مکارم:
از انجام این کار به صورت جدی پرهیز نمایند. [2]
✍آیت الله سیستانی:
لذت بردن زن یا شوهر از صدا و چهره یک دیگر جایز است اگر چه به اوج لذت جنسی برسد و یا منی از او خارج شود. ولی جایز نیست با خود کاری بکند که چنین شود چون استمنای حرام می باشد. [3]
✍آیت الله فاضل:
اگر زن و شوهر از طریق تماس تصویری برای همدیگر با دست و بدن خود بازی کنند و سبب تحریک خودشان بشوند و به مرحله ارضا شدن برسند که مقدمه خود ارضائی حساب شود هرچند به اوج لذت نرسند جایز نیست. [4]
-----------------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: fiWiA7rWXRg.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9608060111.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 672493.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612218.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
قضا شدن نماز صبح
♨️سوال:
🔰من نماز ظهر و شب رو اول وقت ميخوانم،اما براي نماز صبح بيدار نميشم،آيا اينکار من باعث سبک شمردن نماز ميشود؟
✍️پاسخ:
✅سبک شمردن نماز، با ترک نماز متفاوت است. اگر شما نماز صبح را اصلا نمی خوانید و این به صورت عادت درآمده، قطعا گناهتان بیشتر از سبک شمردن نماز است.
🍀بیدار شدن برای نماز صبح راه دارد و اگر واقعا نسبت به نماز مقید هستید، باید بتوانید برنامه ریزی زندگی تان را بر اساس تقیدتان تنظیم کنید. اگر صبح زود با یک شخص مهم قرار ملاقات داشته باشید، چطور برای بیدار شدن برنامه می چینید؟! برای نماز هم به همان اندازه اهمیت قائل شوید، حتما بیدار خواهید شد.
🌱ضمنا خواندن آیه آخر سوره کهف برای بیدار شدن سفارش شده و مجرب است.
📍در کنار برنامه ریزی صحیح، این آیه را قبل از خواب بخوانید و از خدا بخواهید که برای نماز صبح بیدار شوید:
🌺«قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَر مِثْلُکُمْ یوحی إلَی أَنَّما إلهُکُمْ إِله واحِد فَمَن کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یشْرِکْ بِعِبادةِ رَبِّهِ أَحَدا؛
🔹بگو: همانا من بشری همچون شمایم (جز اینکه) به من وحی می شود که خدای شما خدای یگانه است. پس هر که به دیدار پروردگارش (در قیامت و به دریافت الطاف او) امید وایمان دارد، پس کار شایسته انجام دهد. و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نسازد. (سوره کهف، آیه 110)
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احادیث 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 آیا فرزند می تواند ماهواره کار گذاشته شده توسط پدر را تخریب کند⁉
✅ پاسخ:
✍ مقام معظم رهبری:
اگر نهی از منکر متوقف بر اطلاع به مسئولین مربوطه است، باید به آنها اطلاع بدهید. [1]
✍ آیت الله مکارم:
هر چند اگر به گونه ای این کار انجام شود که موجب اختلاف در خانواده نشود مانعی ندارد اما لازم است ابتدا به صورت دلسوزانه و با زبان نرم و ملایم اهمیت این موضوع را به پدرتان تذکر دهید و از این کار خسته نشوید تا ان شاء الله نتیجه مطلوب حاصل شود. [2]
✍ آیت الله سیستانی:
در فرض مذكور با اجازه حاكم شرع جايز است ولی مشكل را حل نمی كند. [3]
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
در فرض توقف نهی از منکر بر آن، بنا بر احتیاط بدون اذن حاکم شرع جایز نیست. [4]
✍ آیت الله وحید:
کاری کنید که بدونِ وارد کردنِ خسارت، نتواند از آن چنین إستفاده ای نماید. [5]
✍ آیت الله صافی:
وظیفه شما با فرض اجتماع شرایط نهی از منکر است. سعی کنید با زبان خوش به ایشان بگویید که ماهواره به دین و اخلاق ضرر می زند و ایشان را راضی کنید که خودش آن را بردارد ولی آن را تخریب نکنید. [6]
✍ آیت الله فاضل:
اگر پدر شما از برنامه های مفسده دار ماهواره در خانه استفاده می کند که سبب انحراف بچه ها و سایر اعضای خانواده می شود، اول با روش خوب پدرتان را منع کنید، اگر قبول نکرد در صورتی که بتوانید باید ماهواره را خراب کنید تا استفاده مفسده دار از ماهواره صورت نگیرد. [7]
-----------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: owGqiaX9OG8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612050101.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 707613.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50551.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله صافی، شماره: 124865.
[7]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613773.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
🔰برای انجام چه کارهایی باید وضو💦 گرفت⁉
✅ پاسخ:
✍ کارهایی که باید برای آن وضو گرفت عبارتند از:
1⃣ نماز؛
2⃣ سجده و تشهد فراموش شده؛
3⃣ سجده سهو؛
4⃣ طواف واجب کعبه؛
5⃣ مس (لمس کردن) قرآن؛
6⃣ مس اسمای جلاله؛
7⃣ مس اسمای انبیا و ائمه علیهم السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها؛
8⃣ نذر، عهد و قسم برای مس قرآن؛
9⃣ نذر، عهد و قسم برای وضو گرفتن.
------------------------------------
📚 منبع: کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 186.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
🔰 آیا زن میتواند جلوتر از مرد یا محاذی(برابر) مرد نماز بخواند؟
✅ پاسخ در تصویر 👆
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
باز کردن روزه قضا قبل از ظهر‼️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا روزه قضارو ميشود قبل از ظهر باز کرد؟!
✅ پاسخ:
✍ روزه قضا را می توانید تا قبل از اذان ظهر باطل کنید ولی بعداز آن جایز نیست وکفاره دارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
🔰 زمان نیت برای روزه #قضا و روزه #مستحبی؟؟
✅ پاسخ در تصویر 👆
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✈️سفر غیر واجب بدون اجازه شوهر👱
💬 سوال :
🔰حکم سفر غیر واجب زن بدون اجازه شوهر چیست⁉
✅ پاسخ:
✍ اگر زن بدون اجازه همسرش به سفری برود که بر او واجب نباشد، سفر معصیت است و باید در آن سفر، نماز را تمام بخواند، ولی اگر مثل سفر حج واجب باشد، باید نماز را شکسته بخواند.
------------------------------------------
📚 منبع: توضیح المسائل امام، پس از م 1294.
🔸برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معرووف 1395، ص 194.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
♨️سوال :
🔰آیا حق الناسی است که خداوند آن را ببخشد؟
✍ پاسخ:
✅ بخشیدن حق دیگری از جانب خدا بدون این که جلب رضایت او بشود ، از عدالت خداوند به دور است. خداوند که عدل مطلق است حقوق بندگان را که بر عهده ما است نمی بخشد وما در برزخ و قیامت با آن دست به گریبانیم؛ به خصوص در محکمه قیامت خداوند به بندگان اعلام می کند برای گرفتن حقوق خود از دیگران اقدام کنند و بدانند که خدا پشتیبان آنان است.
این مضمون اعلامی است که در قیامت از طرف خدا صادر می شود:
من خدایی هستم که جز من خدایی نیست ،حاکم عادلی که ستم نمی کنم . امروز به عدل و قسط بین بندگان حکم می کنم و در پیشگاه من کسی نمی تواند به دیگری ظلم کند. امروز حق ضعیف را از قوی می ستانم و صاحب حق اجازه دارد به اندازه حقش از نیکویی های بدهکار بردارد ( و در صورت نداشتن حسنه) یا به اندازه طلبش از گناه خود بر دوش او می گذارد و اگر کسی هم ببخشد ،بر بخشش او جزا می دهم.
در ادامه روایت آمده خدا بندگان را به حق خواهی اجازه می دهد و خلایق همدیگر را شناسایی کرده و به مطالبه حق خود اقدام می کنند. در این میان از کثرت ازدحام و مراجعات چنان تنگی وهول و هراس و ... پیش می آید که همه آرزو می کنند کاش با بخشیدن یکدیگر از این مهلکه نجات یابند .
پس منادی خداوند آنان را به بخشیدن یکدیگر و نجات یافتن از این مرحله دعوت می کند . بسیاری برای نجات از مهلکه از هم راضی می شوند ولی بعضی اعلام می کنند: خداوندا طلب ما بزرگتر از آن است که از آن چشم پوشی کنیم. در این موقع به اذن خدا، کلیددار بهشت قصری بهشتی با متعلقات آن را در افق محشر نمایان می سازد و منادی ندا می دهد: این قصر به کسی داده می شود که از حق برادر دینی اش در گذرد. در اینجا بقیه طلبکاران از حقوق برادران خود با رضایت در می گذرند. (۱)
بنا بر این خداوند حق الناس را به ترتیبی که گفته شد، می آمرزد. در طول عمر خود باید سعی کنیم تا ممکن است به بندگان ظلم نکنیم و اگر ظلمی از ما بر بنده ای واقع شد قبل از آنکه فرصت بگذرد با ادای حق او، از او رضایت بطلبیم.
چنانچه رضایت طلبی به دلایل مختلف ممکن نبود یا با مشقت فراوان همراه بود، کارهای صالح انجام دهیم و ثواب آن را به طلبکاران خود اهدا کنیم، بدان امید که قیامت از ما بگذرند. در دعا ها هم از خدا بخواهیم کسانی را که بر گردن ما حقی دارند با بخشیدن از دریای بیکران فضل خود ،از ما راضی گرداند. دعای امام سجاد(ع)در روز دوشنبه حاوی چنین مضمونی است. (۲)
پی نوشت ها:
۱- بحار الانوار،ج۷،ص۲۶۸.
۲-مفاتیح الجنان،دعاهای روز های هفته.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
دعای فارسی در قنوت
💬سوال:
🔰آیا می توان در قنوت نماز به زبان فارسی دعا کرد؟
✅پاسخ:
✍آیات عظام: بهجت و خامنه ای:
مانعی ندارد. [1]
✍آیات عظام: سیستانی و صافی:
مانعی ندارد، ولی باید ذکر عربی را نیز برای انجام وظیفه قنوت، ادا نمایید. [2]
✍آیت الله مکارم:
دعا به غیر عربی در نماز اشکال دارد. [3]
✍آیت الله سبحانی:
بنابر احتیاط واجب به زبان عربی دعا کنید و از ادعیه قرآنی استفاده نمایید. [4]
—------------------—
پی نوشت:
[1]. بهجت، توضیح المسائل، م 922 و استفتائات، ج 2، س 2029؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 488 و سایت، استفتائات جدید.
[2]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 668 و المسائل المنتخبه، م 325؛ صافی، جامع الاحکام، ج1، س 224.
[3]. مکارم، استفتائات جدید، ج 2، س 265 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، القنوت، م 3.
[4]. سبحانی، استفتائات، ج 1، س 249.
»> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 121
#احکام_نماز
#قنوت
➖➖➖➖➖➖
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
💎 پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند:
✨ هرکه با وضو بخوابد، اگر در آن شب مرگش فرا رسد نزد خداوند شهید به شمار می آید!
📚بحارالانوار،ج۷،ص۱۸۳،ح۷۶
#احادیث 👇
http://Eitaa.com/ahadith
#نماز خواندن با #مانتو و #روسری
💬 سوال:
نماز خواندن با مانتو و روسری چه حکمی دارد؟
پاسخ:
✍ همه مراجع: اگر مقدار واجب پوشش و شرایط لباس نمازگزار در آن رعایت شود، اشکال ندارد؛ هر چند نماز با چادر برای رعایت پوشش در نماز، آسان تر و بهتر است. [1]
تبصره🔻
مقدار واجب پوشش برای زن در حال نماز، پوشاندن تمام بدن حتی موی سر به جز صورت (به مقداری که در وضو شسته می شود) و دست ها تا مچ و پاها تا مچ است؛ اما برای آنکه یقین کند مقدار واجب را پوشانده است، باید [2] مقداری از اطراف صورت و قدری پایین تر از مچ را هم بپوشاند.
_______________
پی نوشت:
[1]. امام خمینی، تحریر الوسیله، ج 1، ص 442، س 789؛ خامنه ای، استفتائات جدید، پایگاه اطلاع رسانی www.khamenei.ir.
[2]. آیت الله مکارم، احتیاط واجب دارند که مقداری از صورت و قدری پایین تر از مچ باید پوشیده شود.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✋لمس «باسمه تعالی» و «ا...» ✋
💬سوال:
🔰 لمس کردن «باسمه تعالی» یا «ا...» که به جای کلمه «الله» می نویسند، بدون وضو چه حکمی دارد⁉
✅ پاسخ:
✍ امام:
مس اسمای باری تعالی یا جزئی از آنها - به هر زبان و کیفیتی که نوشته شده باشد - بدون وضو جایز نیست. [1]
✍ آیت الله بهجت:
«باسمه تعالی» را به دلیل وجود ضمیر (ـه)در آن، نمی توان بدون وضو مس کرد، ولی سه نقطه (...) و «ا...» اشکال ندارد؛ اما اگر حرف «الف» به نیت جزو اسم جلاله نوشته شده باشد، جایز نیست. [2]
✍آیات عظام: خامنه ای، سیستانی و مکارم:
اشکال ندارد (هر چند بهتر است که مس نکنند). [3]
✍آیت الله صافی:
بنابر احتیاط واجب بدون وضو مس نکنند. [4]
-----------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 79.
[2]. بهجت، استفتائات، 1، س 257، 258، 688 و 689.
[3]. خامنه ای، اجوبةالاستفتائات، س 147 و 148؛ سیستانی و مکارم: استفتا.
[4]. صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 53 و 54.
📚 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 193.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din