eitaa logo
احکام دین 📚
136.3هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
✋ 🔰 آیا تیمم بر سنگ خیس صحیح است⁉ ✅ پاسخ: ✍ اگر خیسی به اندازه ای باشد که مانع رسیدن کف دست بر سنگ شود، صحیح نیست؛ ولی اگر آن قدر نیست که مانع رسیدن کف دست به سنگ شود، اشکالی ندارد. -------------- 📚 منبع: سوالات موجود در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، قم. 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰انجام ندادن کارهایی که وظیفه شرعی ما نیست اما بجهت اخلاقی ، توصیه شده است، مانند کار کردن در خانه و .. در آخرت مجازات دارد؟ ✍پاسخ: 🔰برای اینکه متوجه شویم چه کاری موجب ثواب یا عقاب خواهد شد،‌ باید آن را از تمام جوانب و زاویه ها سنجید و دقت کرد که نسبتش با اعمال دیگر ما یا حقوق دیگران چگونه خواهد بود. اگر کاری از هیج جنبه ای واجب نباشد، یا انجام ندادنش از هیچ زاویه ای، حقوق دیگران را ضایع نکند، یا زمینه ساز و مقدمه ی حلال یا حرام دیگری نباشد و .... این عمل مباح بوده و ثواب یا عقابی بر آن مترتب نیست. 🔷 تشخیص چنین مواردی دقت بسیار زیادی می طلبد و متاسفانه اکثر ما زوایای پنهان اعمالمان را توجه نکرده و بدون اینکه متوجه باشیم، مشمول حق الناس شده یا مرتکب گناه می شویم. 🌹اما اگر کاری به همان شکلی که عرض شد،‌ از هیچ زاویه ای بر ما واجب نباشد، و صرفا اگر انجام بدهیم مثلا کسی را خوشحال کرده یا به دیگری محبت کرده ایم، حتما اگر با قصد رضای خدا انجام شود، مشمول پاداش خواهد بود. چون یکی از اعمالی بسیار بر آن تاکید شده و پاداش زیای هم دارد، احسان و نیکی به د یگران وخوشحال کردن مومنین خصوصا خانواده و اقوام است. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♨️آیا ازدواج با بهائی ها جایز است؟ 👈 توضیح در تصویر 👆 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💎ایام قمر در عقرب در سال۹۷ 🔹امام صادق علیه السلام: کسی که سفر کند و یا ازدواج نماید در حالیکه قمر در عقرب باشد، خوشی و خوبی نمی بیند. 📖 کافی،ج۸،ص۲۷۵ https://eitaa.com/ahkam_din
💬سـوال: ؟ ✅پاسخ: ✍ استخاره نوعی مشورت با خداوند است، بدین معنی که اگر انسان در انجام یا ترک کاری مردّد شود ابتدا در اطراف آن فکر و اندیشه می کند اگر به نتیجه ای رسید طبق آن عمل می کند و گرنه با افراد کاردان و با تجربه و آگاه در مورد آن مشورت می کند اگر به نتیجه رسید طبق آن عمل می کند در غیر این صورت از طریق استخاره با خداوند مشورت نموده و مطابق آن عمل می نماید. عمل به استخاره واجب نیست، ولی حتی الامکان مخالفت نشود. مگر این که مدّت قابل ملاحظه ای تأخیر بیندازد و بعد اقدام کند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 راه تشخیص جنابت در بانوان چیست؟ ✅پاسخ: ✍ آیات عظام امام خمینی(ره)، خامنه ای، سیستانی، صافی، فاضل، مکارم، وحید: آب و مایعاتی که از خانم ها خارج می شود، اگر با اوج شهوت (اوج لذت ) جنسي همراه باشد، منی است و او جنب شده، اما اگر بدون شهوت آبی از خانمی خارج شود، جنب نیست و غسل هم ندارد. مگر این که از راه ديگری یقين كنند آبی که خارج شده مني بوده است. در خانم ها لازم نيست آبی که خارج می شود با پرتاب و سست شدن بدن همراه باشد. (1) ✍ آيت  اللَّه العظمی بهجت: آب و مایعاتی که از خانم ها خارج می شود، اگر با اوج شهوت(اوج لذت) جنسي و پرتاب همراه باشد، منی  است و آن خانم جنب شده است، ولی اگر هيچ کدام از این دوتا علامت و يا يكي از آنها را نداشت، منی نبوده و غسلی واجب نشده است. مگر این که از راه ديگری یقين كنند آبی که خارج شده مني بوده است.(2) ✍آيات عظام تبريزي و نوري: آب و مایعاتی که از خانم ها خارج می شود، اگر با اوج شهوت (اوج لذت) جنسي و سست شدن بدن همراه باشد، منی است و آن خانم جنب شده، ولی اگر هيچ يك از این دو علامت و يا يكي ازآنها را نداشته باشد، منی نبوده و غسلی واجب نیست. مگر این که از راه ديگری یقين كنند آبی که خارج شده مني بوده است.(3) ________________ 📚 پی نوشت: 1_ توضيح المسائل مراجع، م 346؛ وحيد، توضيح المسائل، م 352 ؛ سيستاني، تعليقات علي العروة، ج 1، غسل الجنابة، الاول ؛ خامنه اي، اجوبةالاستفتاءات، س 171؛ صافي، هدايةالعباد، ج 1، م 175. 2_ توضيح المسائل مراجع، م 346. 3_ استفتاءات، س 248. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺سه معیار در رابطه با مهر نماز🌺 ⬇ ⬇ ⬇ 1⃣جنس مهر باید از چیزهای غیر خوراکی که از زمین می روید، ماند چوب، برگ درخت🍃 باشد و سجده بر چیزهای خوراکی🍞 و پوشاکی👕 صحیح نیست. 2⃣مهر باید حداقل به اندازه ی یک بند انگشت باشد. 3⃣ارتفاع مهر نباید بیشتر از چهار انگشت بسته باشد.✋ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 💠مسئله اول: باید بین پیشانی و آنچه بر آن سجده می کند چیزی نباشد. پس اگر مهر به قدری چرک باشد که پیشانی به خود مهر نرسد سجده باطل است، ولی اگر مثلا رنگ مهر تغییر کرده باشد، اشکال ندارد. ‌ 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 💠مسله دوم: مهر یا چیز دیگری که برآن سجده می کند باید پاک باشد ولی اگر مثلا مهر را روی فرش نجس بگذارید یا یک طرف مهر نجس باشد و پیشانی را به طرف پاک آن بگذارد اشکال ندارد. ---------------------------- 📖 توضیح المسائل مراجع، م 1076- 1060- 1065 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📝 نامه جوان ایرانی به مردم #فلسطین و #یمن که مشت بزرگی بر دهان دشمنان بوده و باعث جاری شدن امید در دل رزمندگان اسلام می شود.🌹 لطفا منتشر کنید https://eitaa.com/ahkam_din
💢آيا روايتي وجود دارد كه از ظهر پنجشنبه تا آزاد هستند و به خو سر ميزنند؟💢 🌺 آنچه درباره آمدن اموات به دیدار بازماندگان مطرح است، این است که بر اساس روایات، ارواح مردگان هر چند گاهی به اذن خداوند به دیدار خانواده‌شان می‌آیند و آن ها را می‌بینند. اگر سرگرم کارهای خوب بودند، شادمان می‌شوند. اگر گرفتار کارهای بد بودند، ناراحت می‌شوند. اما اینکه در چه ساعتی و یا چه زمانی و یا هر چند گاهی می‌آیند، روایات‌‌ها متفاوت است. در برخی روایات هر هفته ذکر شده و در برخی هر ماه یک بار و در برخی سالی یک بار. 💠 مرحوم شیخ کلینی (ره) در کتاب شریف کافی بابی تحت عنوان«ان المیت یزور اهله»[۱] را مطرح کرده ‌است. روایات معتبری را در این باره نقل نموده‌اند. در روایات آمده است که اموات اعمّ از مؤمن و غیر مؤمن به دیدار بازماندگان خود می‌آیند. هر میّتی برحسب منزلت و شأنی که دارد، اجازه این کار را پیدا می‌کند. —---------------------------— [۱]. شیخ كلینی ، فروع کافی، ج۳ ،ص ۲۳۰ ،نشر دارالکتب الاسلامیه تهران ۱۳۸۸ق. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💢 آيا نگاه كردن به گناه دارد؟ 💢 💠 در صورتي که نگاه به عكس زن غير مسلمان با قصد لذت نباشد و در هنگام ديدن تحريک نشود ، اشکال ندارد، ولي اگر با قصد لذت نگاه شود يا ديدن آن سبب تحريک شود ، جايز نيست.(1) 🔰 هم چنین نگاه کردن به عکس بدون حجاب زن مسلمانی که آشنا باشد ،جایز نیست ، ولی اگر آشنا نباشد و حجاب کامل را رعایت نکرده باشد ، در صورتی که با قصد لذت نباشد و ترس افتادن درگناه نباشد، اشکال ندارد. ✅ اما نگاه به عکس زن نامحرمی که عریان یا نیمه عریان باشد، از جهت آن که مفسده دارد، جایز نیست. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 1 . آیت الله خامنه ای، اجوبة الإستفتائات، سؤال1183و 1188و1192. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 🔰 نماز خواندن با مانتو و روسری چه حکمی دارد⁉ ✅ پاسخ: ✍ همه مراجع: اگر مقدار واجب پوشش و شرایط لباس نمازگزار در آن رعایت شود، اشکال ندارد؛ هر چند نماز با چادر برای رعایت پوشش در نماز، آسان تر و بهتر است. [1] ⭕ : مقدار واجب پوشش برای زن در حال نماز، پوشاندن تمام بدن حتی موی سر به جز صورت (به مقداری که در وضو شسته می شود) و دست ها تا مچ و پاها تا مچ است؛ اما برای آنکه یقین کند مقدار واجب را پوشانده است، باید [2] مقداری از اطراف صورت و قدری پایین تر از مچ را هم بپوشاند. ---------------- 📚 پی نوشت: [1]. امام خمینی، تحریر الوسیله، ج 1، ص 442، س 789؛ خامنه ای، استفتائات جدید، پایگاه اطلاع رسانی www.khamenei ir. [2]. آیت الله مکارم، احتیاط واجب دارند که مقداری از صورت و قدری پایین تر از مچ باید پوشیده شود. https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال: 🔰 آيا محل ايستادن خانم‏ها در نماز، بايد عقب‏تر از مردها باشد؟ ✅پاسخ: ✍ آيت اللَّه خامنه‏ اى: بنا بر احتياط واجب بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است. ✍ آيات عظام فاضل و مكارم: زن بايد عقب‏ تر از مرد بايستد ؛ وگرنه نماز او باطل است و فرقى بين محرم و نامحرم نيست. ✍ آيت اللَّه سيستانى: بنابر احتياط لازم، زن بايد عقب‏تر از مرد بايستد و فرقى بين محرم و نامحرم نيست. ✍ آيت اللَّه وحيد: بايد بين مرد و زن در حال نماز، حداقل يك وجب فاصله باشد ؛ ولى اگر زن برابر مرد يا جلوتر – در كمتر از فاصله‏اى كه ذكر شد بايستد و هر دو با هم وارد نماز شوند، بايد نماز را دوباره بخوانند. __________ 📚توضيح‏ المسائل مراجع، م 886 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🙁 💬 سوال: 🔰 آیا تقلید از مجتهد اعلم واجب است یا می توان از مجتهد غیر اعلم هم تقلید کرد⁉ ✅پاسخ: ✍ آیات عظام: امام و خامنه ای: بنابر احتیاط واجب باید از مجتهد اعلم تقلید کرد. [1] ✍آیات عظام: سیستانی، مکارم، نوری، وحید، خویی، بهجت، تبریزی و فاضل: تقلید از مجتهد اعلم واجب است. [2] ✍آیات عظام: صافی و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب باید مجتهد دیگر اعلم از او نباشد. [3] ------------------- 📚 پی نوشت: [1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 13، م 2؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، شروط تقلید، س 21. [2]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 13، م 2؛ نوری، توضیح المسائل، م 2؛ وحید، توضیح المسائل، م 2. [3]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 13، م 2. 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 آیا نگهداری گربه در منزل جایز است؟ ✅ پاسخ در تصویر 👆 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
😣 😣 ✅ آیا می دانید: 🔸یکی از کارهای حرام در اسلام ، قهر كردن دو مؤمن از يكديگر از روى ناراحتى و كدورت است و بر حسب آنچه در روايات آمده است در فرض قهر نيز - حتى اگر موجّه باشد - جايز نيست بيش از سه روز به درازا بكشد و مستحب است هر كدام از آنان در برقرارى ارتباط و آشتى پيش قدم شود. 🔺 🔰 قهر كردن با معصيت كارانى كه بر گناه خود اصرار مى ورزند در راستاى نهى از منكر جايز است.بنابر اين، اگر انجام دهندهء منكر با قهر كردن از او، از ارتكاب منكر دست بردارد به همان بسنده میشود. 🔺 🔰 عبادات قهر کننده (مثل نماز و روزه) باطل نیست و اعمال او از نظر شرعی صحیح است. --------- 📚 منبع: فرهنگ فقه آیت اله هاشمی شاهرودی ج 6-ص 698. استفتائات آیت اله بهجت مسائل متفرقه نماز و (1) صراط النجاة 3/ 301 ؛ وسائل الشيعة 12/ 260. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا کاشت ناخن و مژه ي مصنوعي اشکال دارد؟ ✍️پاسخ: ✅مژه اگر مانند مژه معمولی در گوشت کاشته شود اشکالی ندارد ومانع محسوب نمی شود. اما اگر روی مژه یا پوست چسبانده شود مانع برای وضو وغسل است و وضو وغسل باطل می شود وباید برطرف شود. ✅ کاشت ناخن مانع از رسیدن آب به اعضا است و وضو و غسل را باطل می کند و درصورت کاشتن برای وضو وغسل باید برطرف شود هرچند هزینه داشته باشد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا امام جعفر صادق (ع) را رئیس مذهب شیعه می نامیم؟ ✍️پاسخ: ✅همه امامان شیعه برای اسلام و خلق خدا خدمت کردند.در این راه زحمات طاقت فرسایی را متحمل شدند. زحمات در قالب های مختلف، مانند قیام، صلح، سکوت و فعالیت های سیاسی و فرهنگی ظهور نمود. علت اینکه به مذهب ما "مذهب جعفری "گفته می شود، این نیست که امامان دیگر برای اسلام خدمت نکرده اند، بلکه سبب ناميده شدن آن است كه دوره زندگي امام صادق(ع) مصادف بود با اواخر حكومت امويان و اوايل خلافت عباسيان. به سبب درگيری ها و اختلافاتي كه ميان اين دو خاندان به وجود آمده بود، فرصت خوبی برای فعالیت های فرهنگی پدید آمد که امام صادق(ع) از آن بهره گرفت و مذهب شيعه را توسعه داد. امام با تشكيل حلقات درس و تبيين معارف و مباني تشيع، به نشر و تبليغ اسلام پرداخت. روايات بسيار زيادي را بيان فرمود. به همين جهت حيات مجددي در كالبد شيعه دميده شد . معارف و احكام شيعه بيش از هر زماني مطرح گرديد. نظم و ترتيب خاص و ارزندهاي به شيعه داده شد. بدین جهت اين مذهب را به امام جعفر صادق منسوب مينمايند. زيرا علاوه بر تحكيم مباني آن، عمده احاديث اين مذهب- نسبت به امامان ديگر - از اين امام بزرگوار نقل شده است. در مجلس درس ايشان هزاران تن شركت مي كردند. برخي از آنان مانند ابوحنفيه، مالك بن انس، جابر بن حيان و زرارة بن اعين، از اركان و بزرگان اهل سنت و شيعه به شمار مي آمدند.(۱) مرحوم جعفرشهیدی می نویسد: " آن كه در اخبار فقه شيعه تتبع كند، خواهد ديد روايت هاى رسيده از امام صادق (ع) در مسائل مختلف فقهى و كلامى مجموعه اى گسترده و متنوع است. براى همين است كه مذهب شيعه را مذهب جعفرى خوانده اند. گشايشى كه در آغاز دهه سوم سده دوم هجرى پديد آمد، موجب شد مردم آزادانه تر به امام صادق (ع) روى آورند. گشودن مشكلات فقهى و غير فقهى را از او بخواهند. ... دانشمندان از هيچ يك از اهل بيت رسول خدا به مقدار آنچه از ابوعبدالله روايت دارند، نقل نكرده اند. هيچ يك از آنان متعلمان و شاگردانى به اندازه شاگردان او نداشته اند. روايات هيچ يك از آنان برابر با روايت هاى رسيده از او نيست. اصحاب حديث نام راويان از او را چهار هزار تن نوشته اند. نشانه آشكار امامت او خردها را حيران مى كند و زبان مخالفان را از طعن لال مى سازد." (۲). پی نوشت ها : ۱.محمدجواد مشكور ، تاريخ شيعه و فرقههاي اسلام تا قرن چهارم، بی نام، ص ۱۰۶ - ۱۰۵؛مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، قم، موسسه امام صادق (ع)،۱۳۷۹ش ،چاب یازدهم، ص۳۵۹ ۲. جعفر شهيدى، زندگانى امام صادق، ص۶۱؛ رسول جعفریان، حیات فکری وسیاسی امامان شیعه، قم ، انتشارات انصاریان، ۱۳۸۴ش ، چاپ هشتم، ص ۳۴۵. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
animation.gif
51.5K
▪️دلم هواى بقیع دارد و غم صادق ▪️عزا گرفته دل من ز ماتم صادق ▪️دوباره بیرق مشکى به دست دل گیرم ▪️زنم به سینه که آمد محرم صادق 🔳 #شهادت_امام_جعفر_صادق (ع) تسلیت باد #احادیث 👇 http://Eitaa.com/ahadith
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰 حکم جشن ازدواج در روز شهادت امامان چگونه است ✍️پاسخ: ✅ جشن ازدواج در روز شهادت امامان علیهم السلام هتک حرمت به آنها محسوب می شود و اشکال دارد سعی کنید بهترین ایام زندگی خود را در بهترین ایام سال قرار دهید نه شهادت اهل بیت علیهم السلام . 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰هر نفرين كوچيك يا بزرگي كه ميكنيم،اگه از ته دل باشه اجابت ميشه؟ 🔰اگه بعدش پشيمون شيم و نفرينمونو پس بگيريم چي؟ ✍️ پاسخ : ✅ نفرین در صورتی تاثیر دارد که اولا بر حق باشد. شخصی که به دیگران نفرین می کند، اگر به ناحق باشد، تأثیری در زندگی فرد نفرین شده ندارد، حتی اگر نفرین به حق باشد، تا خداوند مصلحت نداند، اثر نخواهد کرد. طبق برخی روایات، نفرین را خداوند آن گونه که صلاح می‌داند، اجابت می‌کند، نه آن طور که نفرین کننده دلش می‌خواهد،‌ چون گاهی ممکن است به خاطر یک مسئله جزئی و کوچک، شدیدترین نفرین علیه کسی صورت گیرد. بدیهی است خدای عادل و عالم و حکیم، به اندازة آنچه حق است، ‌نفرین را اجابت می‌کند، نه بیشتر.(1) در نهج البلاغه، مقوله نفرین و نفرین شدگان مشاهده می شود. حضرت علی(ع) از انس بن مالک، خادم پیامبر خواست که به سراغ طلحه و زبیر برود و حدیثی را که از رسول خدا دربارة آن ها شنیده بود، یاد آور شود. أنس سرپیچی کرد و بازگشت و بهانه آورد که حدیث فراموشم شده است. حضرت علی فرمود: "اگر دروغ می گویی، خداوند به لکه ای سفید دچارت کند که دستارش نپوشاند". آورده اند که پس از این نفرین، أنس به بیماری بَرَص در چهره دچار شد.(2) در قرآن مجید این مقوله با واژه های دیگری دربارة کفّار و منافقان و ابلیس و اذیّت کنندگان خدا و رسول خدا و مفسدان و قاطعان رحم و ستمکاران و ... به کار رفته. دربارة کفار آمده : "انّ الله لعن الکافرین و أعدّلهم عذاباً سعیراً؛ خداوند کفار را لعنت و نفرین کرده و برای آن ها عذاب دردناکی را مهیّا نموده است".(3) با توجه به وجود این روایات و آیات، می توان به نفرین اعتقاد داشت. در عین حال نفرینی که به ناحق باشد، تأثیر گذار نخواهد بود. حضرت امام باقر می‌فرماید: "کسی که چیزی را لعنت می‌کند، اگر مستحق نباشد، لعنت به خود گوینده بر می‌گردد. پس از لعن مؤمن بپرهیزید، مبادا خود گرفتار شوید."(4) اگر کسی ظلمی کرده باشد، نتیجه عمل خود را در دنیا خواهد دید حتی اگر نفرین نشده باشد. نتیجه گیری: بدون جهت مومنی را نفرین کردن حرام است، ولی نفرین بر ظالم و کافر وعده دیگری که در قرآن و روایات مورد لعن و نفرین قرار گرفته اند حرام نمی باشد. ____________ 📚 پی نوشت ها: 1- اصول کافی،‌ ج4، کتاب دعا، ص 287،‌ نشر فرهنگ اهل بیت، تهران، بی‌تا. 2. عبدالمجید معادیخواه، فرهنگ تفصیلی آفتاب (مفاهیم نهج البلاغه)ـ ج 9، ص 4777. 3. احزاب (33) آیه 64. 4. میزان الحکمه‌، محمدمحمدی ری شهری‌، ج 5، ص 616، مکتب الاعلام الاسلامی‌، قم. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
😓 😓 💬 سوال: 🔰 آیا مواردی مثل خجالت، مهمان بودن در جایی، تنبلی یا ... مجوز تیمم بدل از غسل یا وضو می شود؟ ✅ پاسخ: ✍ همه مراجع: موارد مزبور مجوز تیمم نیست. 🔺اگر به وظیفه اش عمل نکرد و درتنگی وقت تیمم کرد، معصیت کرده، ولی عبادتش صحیح است. --------------- 📚 منبع: امام خمینی، استفتائات، ج 1، تیمم، س 236؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 215؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، م 173؛ بهجت، استفتائات، ج 1، ص 315؛ شبیری، پایگاه اطلاع رسانی، استفتائات، س 163؛ مکارم، پایگاه اطلاع رسانی makaremir؛ صافی، پاسخ کوتاه به 570 پرسش و پاسخ از احکام، س 50؛ سیستانی، نوری و وحید، دفتر. 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din