هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨
امروز دوشنبه
۱۲ مهر ۱۴۰۰
۲۷ صفر ۱۴۴۳
۴ اکتبر ۲۰۲۱
#ذکر_روز: یا قاضِیَ الْحاجات؛
ای برآورنده حاجتها
🆔 http://Eitaa.com/ahadith
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
✅پرسش:آیا صله ارحام با اقوامی که خیلی میانه خوبی با ما نداشته باشند هم واجب است؟
✅پاسخ: قطع رحم، حرام است ولی صلهٔ رحم منحصر در دید و بازدید نیست بلکه از طرق دیگر مانند تلفن، نامه و امثال آن نیز محقّق می شود.
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر شوهر اجازه مراجعه همسر مریضش به پزشک را ندهد زن می تواند بدون اجازه یا در صورت اجازه خروج از منزل برای خرید، در بین خرید به پزشک مراجعه نماید؟
✅ پاسخ: ⬇️
اگر مراجعه به دکتر ضرورى و نرفتن موجب ضرر قابل توجه و تشديد مريضي شود، در فرض سؤال (بدون اجازه) اشکال ندارد. در صورتی که شوهر اجازه کلی داده و يا مراجعه به دکتر ضرورى باشد، (در بین خرید) اشکال ندارد.
------------------
✅ استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 570515.
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♻️ لذت جنسی از طریق مجازی بین زن و شوهر ♻️
💠 سوال:
آیا زن و شوهر میتوانند از راه دور یکدیگر را ارضا کنند ؟
✍🏻 پاسخ:
❇️ زن و شوهر میتوانند همه لذتهای مشروع را از یکدیگر ببرند. چه این لذتها حضوری یا از طریق ارتباط تلفنی و یا زدن پیامکهای عاشقانه باشد، اما انجام اعمالی که منجر به خروج منی گردد که توسط خود شخص صورت میگیرد خارج از حدود لذتهایی است که زن و شوهر میتوانند از یک دیگر ببرند. این عمل مصداق استمنا بوده و حرام است؛ چرا که « استمنا » یعنی این که انسان با خودش کاری کند که از او منی بیرون بیاید و این کار، از نظر اسلام حرام است و عامل این کار، مرتکب گناه شده است؛ و نبود همسر مجوزی برای انجام آن نمیباشد.
❇️ به نظر آیات عظام خامنه ای و سیستانی: اگر صِرف تماس تصویری یا تلفنی و بدون دخالت دست و یا شيئ دیگر ارضا شوند، اشکال ندارد.
------
استفتا از سایت مراجع عظام
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🖤 امروز سه شنبه
١٣ مهر ۱۴۰۰
۲۸ صفر ۱۴۴۳
۵ اکتبر ۲۰۲۱
#ذکر_روز: "یا اَرْحَمَ الرَّاحِمین"
ای مهربان ترین مهربانان
🆔 http://Eitaa.com/ahadith
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
💬 سوال: حکم شنیدن قرائت و ذکر توسط نمازگزار چیست؟
👈🏽پاسخ:
🖊همه مراجع: نمازگزار باید تکبیرة الاحرام، قرائت حمد و سوره و ذکر و دعا را طوری بخواند که خودش بشنود. از این رو واجب است کلمات به گونه ای تلفظ شوند که قرائت بر آن ها صدق کند. پس قرائت قلبی (گذراندن کلمات در قلب بدون تلفظ) که عنوان قرائت بر آن صدق نمی کند، کافی نیست❌
🌀 البته اگر به واسطه کم شنوایی و یا سر و صدای زیاد، صدای خود را نمی شنود، همین که طوری بگوید که اگر مانعی نبود می شنید، کافی است.
📚 منبع:
توضیح المسائل ده مرجع، م 952؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 27؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 1907 و وسیله النجاه، م 711؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 468 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 919؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج1، تکبیره الاحرام، م 5 و القرائه، م 27؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 770.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2.
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
📚 مخلوط شدن مسح سر با خیسی صورت
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 وضو گرفتن قبل از نماز به نیت نماز
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
ازدواج برای زنی که از شوهر سابقش طلاق نگرفته
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
♦️ امروز چهارشنبه
۱۴ مهر ۱۴۰۰
۲۹ صفر ۱۴۴۳
۶ اکتبر ۲۰۲۱
#ذکر_روز
" یا حَیُّ یا قَیُّومُ"؛
ای زنده، ای پاینده
🆔 http://Eitaa.com/ahadith
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
💬 سوال:حکم بی توجهی به بلند یا آهسته خواندن نماز چیست؟
پاسخ:
✅همه مراجع: اگر نمازگزار در جایی که باید نماز را بلند بخواند، به عمد آهسته بخواند یا در جایی که باید آهسته بخواند، به عمد بلند بخواند،[1] نمازش باطل است❌
ولی اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسأله باشد، نماز صحیح است [2] و اگر در بین خواندن حمد و سوره بفهمد اشتباه کرده، لازم نیست مقدار خوانده شده را دوباره بخواند. [3]
📘 پی نوشت:
[1]. آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب.
[2]. آیت الله مکارم: مگر آنکه در یاد گرفتن مساله کوتاهی کرده باشد که بنابر احتیاط واجب اعاده می کند.
[3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 995، امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 22 و 23؛ بهجت، وسیله النجاه، م 709 و استتفتائات، ج2، س 1910 و 1911 و استفتا؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 458 و 459 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 962؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 618 و المسائل المنتخبه، م 285 و استفتا؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 767؛ مکارم، استفتائات جدید، ج2، با استفاده از س 250 و 252 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 22 و 23 و استفتا.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2.
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر فردی بعد از تکبیر نماز ظهر یادش بیاید که نماز صبحش قضا شده، آیا می تواند نیت را به نماز صبح برگرداند؟
پاسخ:
📝همه مراجع( غیر آیات عظام صافی و مکارم): اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد می تواند در بین نماز نیت را به نماز قضا برگرداند؛ ولی باید برگرداندن نیت به نماز قضا ممکن باشد؛ برای مثال: اگر مشغول نماز ظهر است، در صورتی می تواند نیت را به قضای صبح برگرداند که وارد [1] رکعت سوم نشده باشد. [2]
📝آیت الله صافی گلپایگانی: اگر هنگام شروع نماز ظهر به قضای نماز صبح علم و توجه داشته باشد، اما باز شروع به نماز ظهر کرده است، برگرداندن نیت از نماز ظهر به قضای صبح بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [3]
📝آیت الله مکارم شیرازی: اگر نماز قضا، قضای همان روز باشد، احتیاط واجب این است که نیت را از نماز ادا به نماز قضا برگرداند. البته این در صورتی است که جای عدول باقی باشد. [4]
📚 پی نوشت:
[1]. صافی: داخل رکوع رکعت سوم نشده باشد.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 763؛ امام، تحریر الوسیله، ج1، فی النیه، ص 290، م 12 و فی صلاه القضا، م 13 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الاوقات، م 11؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 735؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، ص 199، م 579.
[3]. صافی، توضیح المسائل، م 771.
[4]. مکارم، توضیح المسائل، م 699.
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🌀 حکم جوشیدن انگور و غوره در غذا 🌀
🔰 سوال:
1-بنده در غذایی که شخص دیگری درست کرده چند تا دونه انگور که با غذا پخته شده دیدم، آیا این غذا پاک است یا نجس ؟
2- در مورد غوره که داخل غذا پخته شود چه حکمی دارد ؟
❇️ پاسخ:
💠 آیت الله خامنه ای:
ج1) اگر حبه های انگور بسیار کم باشد و آب انگور مستهلک شود به طوری که آب انگور بر آن صدق نکند حلال است.
ج2) اشکال ندارد.
💠 آیت الله وحید خراسانی:
1-همان چند دانه انگور را بردارید و بیرون بیاندازید و بقیه ی غذا را می توانید بخورید ولی دانه ها نجس نیست فقط خوردنِ آن حرام است.
2-اشکالی ندارد.
💠 آیت الله مکارم شیرازی:
1- اگر چند حبه انگور در غذا مستهلک شود، آن غذا قابل خوردن است. 2- ریختن غوره داخل غذا، مانعی ندارد.
💠 آیت الله فاضل لنکرانی:
1- اگر حبه های انگور بسیار کم باشد و آب انگور مستهلک شود به طوری که آب انگور بر آن صدق نکند حلال است.
2- پخته شدن غوره در داخل غذا اشکال ندارد و حلال است.
💠 آیت الله شبیری زنجانی:
1- در فرض سوال، احتياط آن است كه از آن غذا اجتناب شود و خوردن آن هم حرام است.
2- مانعی ندارد.
📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام تقلید
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
📚 خمس سرمایه
💠 سؤال: با توجه به اینکه قیمت خرید اجناس مغازه با قیمت فروش به مشتری تفاوت دارد، ملاک برای #محاسبۀ_خمس موجودیِ مغازه، قیمت خرید است یا قیمت فروش؟
✅ جواب: اجناس را به قیمتی که در سررسید #سال_خمسی قابل نقد شدن است، محاسبه کنید.
📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
☘ بسم الله الرحمن الرحیم ☘
🏴امروز پنجشنبه
۱۵ مهر ۱۴۰۰
۳۰ صفر ۱۴۴۳
۷ اکتبر ۲۰۲۱
#ذکر_روز:
لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبین
نیست خدایی جز الله فرمانروای حق و آشکار
🆔 http://Eitaa.com/ahadith
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
💬سوال: سجده بر چیزهای که بی حرکت نیست، چه حکمی دارد؟
پاسخ:
♦️ سجده بر چیزی که پیشانی روی آن آرام نمی گیرد و حرکت دارد، باطل است؛ ولی اگر روی تشک یا چیز دیگری که بعد از سر گذاشتن مقداری پایین رفته و سپس آرام می گیرد سجده کند، اشکال ندارد.
📚 منبع:
توضیح المسائل ده مرجع، م 1073؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، ص 273، فی مکان المصلی، با استفاده از م 11 و سجده، ص 315، م 2 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، السجود، م 17؛ بهجت، استفتائات، ج2،س 2112؛ خامنه ای،اجوبه الاستفتائات، س 497 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1034؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، بعد از م 309، الرابع.
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
⁉️آیا ابروان اصلاح شده جزو آرایش محسوب می شود و باید از نامحرم پوشیده شود؟
✅جواب :بله، باید بپوشاند.
📚 منبع :آیت الله بهجت
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 آیا هزینۀ #تحصیل_فرزند #واجب_النفقه، بر عهدۀ پدر است؟
✅جواب اگر فرزند #توانايى_مالى ندارد، در حدّى كه عرفا از نیازهای لازم زندگی محسوب می شود، مانند #تحصیلات مقدماتی، بر عهدۀ پدر است.
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨
💚 امروز جمعه
۱۶ مهر ۱۴۰۰
۱ ربیعالاول ۱۴۴۳
۸ اکتبر ۲۰۲۱
#ذکر_روز:
" اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ"
خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و در فرج ایشان تعجیل فرما.
🆔 http://Eitaa.com/ahadith
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
🛀حکم غسل جنابت قبل از وقت و نماز با غسل جنابت احتیاطی🛀
⁉️سوال : آیا می شود غسل جنابت را قبل از داخل شدن وقت نماز انجام داد؟
✅پاسخ: مانعی ندارد. [1]
-------------------------------
⁉️سوال : آیا با غسل جنابت احتیاطی می شود نماز خواند؟
پاسخ:
👈🏽خیر با غسل جنابت احتیاطی نمی شود نماز خواند از این رو بعد از غسل باید وضو هم گرفت. [2]
توجه🔰
غسل جنابت، تنها برای نماز و کارهایی که در آن طهارت شرط است، واجب می شود و فردی که جنب شده، لازم نیست فورا غسل کند؛ هر چند انجام غسل جنابت به خودی خود مستحب است و بهتر است فردی که جنب شده، به این حالت باقی نماند. [3]
پی نوشت:
[1]. امام، تحریرالوسیله، ج1، ص 65، م 149؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 738 و 773؛ خامنه ای، استفتا؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، با استفاده از م 167؛ صافی، جامع الاحکام، ص 37، س 107؛ مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فی کیفیه الغسل.
[2]. بهجت، استفتائات، ج1، س 761؛ صافی: استفتا.
[3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 357؛ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الغسل.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1.
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din