eitaa logo
احکام دین 📚
135.8هزار دنبال‌کننده
12هزار عکس
2.4هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🗓 امروز: ☀️ ۲۲ آبان ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ۷ ربیع الثانی ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ۱۳ نوامبر ٢٠٢١ ميلادى 📿 : "یَا رَبَّ العَالَمِینَ" "ای پروردگار جهانیان" 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔰خوردن و آشامیدن فردی که خون ریزی لثه دارد 💬 سوال : فردی خون ریزی لثه دارد، هنگام آشامیدن آب، چای یا نوشیدنی دیگر، که چند بار لیوان و محتوای آن با دهان تماس پیدا می کند، آیا لیوان و محتوای داخل آن نجس می شود؟ 🔹 لیوان و محتوای آن ، اگر به خون‌آلوده نباشند یعنی در آن خون دیده نشود، پاک است و تطهير لازم ندارد. 🔹 هنگام غذا خوردن قاشقی که مکرر به فضای دهان وارد می شود نجس است یا پاک ظرف غذای که به آن قاشق برخورد می کند چه حکمی دارد؟ 🔹 قاشق و چنگال، اگر بعد از خارج شدن از دهان به خون‌آلوده نباشد، نجس نشده و تطهير لازم ندارد. 👌👌 نکته : اگر خون را دید تکلیف دارد اما جستجو و وارسى لازم نيست.🚫⛔️ 📚منابع: توضیح المسائل مراجع م 134؛ آقا استفتاءات جدید و اجوبه ﺱ287؛ سیستانی رساله ج 1 م 239 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💢 واگذاری نماز استیجاری به دیگری 💬 سوال: واگذار کردن نماز استیجاری به قیمت پایین تر به کسی دیگر جایز است ؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: اگر مباشرت در عمل، شرط نشده و قرینه و نشانه ای هم دال بر مباشرت، در میان نباشد، می توانید نماز استیجاری را با رعایت شرایط شرعی به دیگری واگذار کنید؛ ولی نباید به کمتر از آنچه اجاره شده واگذار نمایید، مگر این که مقداری از عمل را خودتان انجام دهید. 🔹آیت الله مکارم: در استیجار، اجیر نمی تواند عبادت را به دیگری واگذار کند، مگر اینکه اجازه بگیرد؛ (ظاهر استیجار مباشرت است) اما اگر به عنوان وکيل (يعني از طرف کسی که انجام عبادت استیجاری به شما واگذار شده است) انجام آن را به دیگری واگذار کنید، بايد به همان مقداري که با انجام دهنده عبادت توافق کرده اید از صاحب وجه بگیرید و در پایان مي توانید حق الوکاله خود را از صاحب وجه دريافت کنید؛ ولي اگر چنین عقد و قراردادی در میان نباشد، يعني ملاک انجام آن کار به هر نحو و طریق مشروعی باشد، می توانید آن کار را به هر قیمتی که با دیگری توافق کرده اید واگذار نمایید، حتي اگر کمتر از اين مقدار از صاحب وجه قرارداد بسته باشید. 🔹آیت الله سیستانی: اگراز ظاهر حال برداشت نشود که باید خودتان بخوانید می توانید به دیگری بدهید ولی نمی توانید به قیمت کمتر بدهید و پول مذکور به نسبت بین تمام روز ها تقسیم می شود . 🔹آیت الله شبیری: در فرض سوال به مبلغ کمتر جایز نیست. البته اگر قسمتی از عمل را انجام دهد میتواند بقیه عمل را به مبلغ کمتر واگذار کنید. 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♻️ عرق جنب از حرام 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:آیا از نظر شرعی فرقی بین آرایش کم و زیاد وجود دارد؟ 🔹 آیت الله خامنه ای: فرقی بین آرایش کم و زیاد نیست اگر خانم کاری کرده که عرفاً می­‌گویند آرایش کرده مثلاً ابروها یا چشم را مداد کشیده یا رژ لب زده است و مقابل نامحرم نپوشانده است حرام است. اما اگر در حدی نیست که عرفاً بگویند آرایش کرده مثلاً کرمی زده و کمی زیباتر شده است پوشاندنش از نگاه نامحرم واجب نیست. 🔹 آیت الله سیستانی: در صورت آرایش کردن به هر مقدار باید آن را از دید نامحرم پوشاند. پی نوشت: سایت هدانا(https://hadana.ir) 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💢 خون آمدن از دهان هنگام نماز 💠 سوال: اگر در حال نماز دهان نمازگزار مثلا بر اثر کشیدن دندان خون بيايد، چه وظیفه ای دارد؟ ✍🏻 پاسخ: نباید خون را فرو ببرد و اگر بتواند بدون فرو بردن خون و نجس شدن بدن و لباس، نماز را ادامه دهد، مانعی ندارد و نماز صحیح است. ✅نکته: خون و آب خونى را نبايد خورد، مگر اينكه حالت اضطرار پيدا شود كه به مقدار ضرورت و يا با مخلوط شدن و مستهلك شدن با آب دهان اشكال ندارد. 🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♻️ تفاوت_وضوی_زن_و_مرد 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: کسانی که نمی توانند به طور معمول رکوع به جا آورند ✍🏻 پاسخ: ❇️ الف: کسی که نشسته رکوع می کند: واجب است به قدری خم شود که صورتش مقابل زانو برسد. ❇️ ب: کسی که ایستاده نماز می خواند: - هرگاه نتواند به اندازه ی رکوع خم شود باید به چیزی تکیه کند و رکوع کند. - اگر نتواند تکیه کند به هر اندازه می تواند خم شود. - اگر هیچ نتواند خم شود (نظر آیات عظام خامنه ای و مکارم) باید بنشیند و نشسته رکوع کند، و (به نظرآیات عظام سیستانی و زنجانی) در حال ایستاده با سر اشاره نماید. - اگر نتواند برای رکوع با سر اشاره کند باید به نیت رکوع چشم را هم بگذارد و ذکر آن را بگوید و به نیت برخاستن از رکوع، چشم ها را باز کند. و اگر از این هم عاجز است، در قلب نیت رکوع کند و ذکر را بگوید. 💢 توضیح المسائل مراجع، مسائل 106 و 1037 رساله رهبری مسئله 217 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🗓 امروز 🌞 ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ه ش 🌙 ۸ ربیع‌الثانی ۱۴۴۳ ه ق 🌲 ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ میلادی 📿 : "یَا ذاالجلالِ و الاکرامِ" "ای صاحب جلال و بزرگواری" 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💢 رعایت قواعد تجویدی در نماز 💠 سوال: آیا هنگام قرائت سوره حمد در نماز باید قواعد تجوید رعایت شود؟ ✍🏻 پاسخ: ملاکِ صحت قرائت، ادای درست مخارج حروف و حرکات و سکنات آن است (به گونه ای که عرب زبانان،آن را ادای همان حرف بدانند) و رعایت محسنات تجویدی لازم نیست. 🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♻️حکم فراموشی آیه توسط امام جماعت ⁉️سوال: اگر امام جماعت آیه ای از «حمد و سوره» را نخواند و مأموم در حین قرائت متوجه اشتباه امام شود، وظیفه مأموم و حکم نماز او چیست؟ پاسخ: 🖊آیات عظام: امام و خامنه ای: مأموم به شکلی امام جماعت را متوجه نماید، هر چند با گفتن ذکر یا خواندن آیه باشد و در غیر این صورت، مأموم نیت فرادا کند و سوره را بخواند. [1] 🖊آیت الله سیستانی: مأموم می تواند امام را متوجه کند و اگر امام متوجه نشد یا مأموم این کار را نکرد، بنابر احتیاط واجب مأموم باید نیت فرادا کند. [2] 🖊آیت الله مکارم شیرازی: باید امام را متوجه نماید و در غیر این صورت، مأموم نیت فرادا نماید و سوره را بخواند و بنابر احتیاط واجب نماز را تمام کند و دوباره اعاده نماید. [3] ⚠️توجه👇🏽 اگر امام جماعت به اشتباه آیه ای از سوره را نخواند و مأمومین نتوانند او را متوجه سازند، باید همان را خودشان بخوانند و نماز را به صورت فرادا ادامه دهند و اگر نه نماز مأمومین باطل است. [4] پی نوشت: [1]. امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الجماعه، م 35؛ خامنه ای، سایت، اسفتائات جدید،. [2]. سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، احکام الجماعه، م 35. [3]. مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الجماعه، م 35. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠طریقه وضو و غسل جبیره ای 💠 🔶وضوی جبیره ای: مثل همیشه وضو گرفته، فقط نوبت دست گچ گرفته که رسید، با دست مرطوب روی آن بکشید و قسمتهایی از دست که أحیانا باز است را مانند وضوی معمولی بشویید، کفایت می کند و صحیح است. 🔷غسل جبیره ای : آن قسمت هایی از بدن که باز است را طبق معمول غسل دهید و آب را به همه قسمت های محل غسل برسانید. وقتی به قسمتی که جبیره ـ یعنی پوششی که روی زخم و مثل آن است ـ رسیدید، روی همه قسمتهای جبیره را با دست مرطوب مسح نمایید. همین کفایت می کند و غسل صحیح است. 🌿 منبع: توضیح ‏المسائل مراجع 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♻️ آیا برای نماز میت داشتن طهارت ضروری است؟ 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
نماز آیات در صورت احساس نکردن زلزله 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬در زلزله های متوالی و پس لرزه ها، وظیفه شرعی چیست؟ 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🗓 امروز: 🌞 ۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰ 🌙 ۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۳ 🌲 ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱ 📿 : یا قاضِیَ الْحاجات؛ ای برآورنده حاجت‌ها 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال: آیا شستن داخل بینی، لب و چشم در وضو لازم است؟ پاسخ: ❇️شستن داخل بینی و مقداری از لب و چشم که هنگام بستن دیده نمی شوند، واجب نیست؛ ولی برای آنکه یقین کند از جاهایی که باید شسته شود چیزی باقی نمانده، واجب است مقداری از آنها را هم بشوید. [1] توجه🚨 شکاف ها و ترک هایی که گاهی در دست ها به وجود می آید، اگر به گونه ای باشد که داخل آن دیده شود، شستن آن لازم است؛ و گرنه رساندن آب به آن لازم نیست. [2] ﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏ 🍁پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 242؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی افعال الوضو، م 4؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 435؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 239؛ صافی،‌جامع الاحکام، با استفاده از س 91. [2]. امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی افعال الوضو، م 15؛ بهجت، وسیله النجاه، ج1،‌ م 86؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، ص 38،‌ م 84؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 98. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 156. 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♻️ وقت نماز آيات در زلزله و رعد و برق 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♻️ کمترین میزان گفتن اذکار نماز چیست؟ 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📚 استمرار عذر پس از تیمم بدل از غسل 💠 سؤال: کسی که وظیفه اش است و تا مدتی آب برای او ضرر دارد، آیا برای هر نماز واجب باید تیمم کند یا یک مرتبه تیمم برای آن مدت، کافی است؟ ✅ جواب: کسی که وظیفه اش است، تا زمانی که عذرِ مجوزِ تیمم (در فرض سؤال: ضرر) برطرف نشده است و حدثی مانند بول، خواب و... از او سر نزده است، همان تیمم، کافی است؛ ولی اگر از او سر زد، بنابر احتیاط واجب (برای اعمال مشروط به طهارت) باید مجددا بدل از غسل، تیمّم کند و وضو هم بگیرد و اگر از گرفتن وضو هم معذور باشد، تیمّم دیگری نیز بدل از وضو انجام دهد. 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🗓 امروز: ☀️ ۲۵ آبان ‌ماه 1400 🌙 ۱۰ ربیع‌الثانی 1443 🌲 ۱۶ نوامبر 2021 📿 : "یا اَرْحَمَ الرَّاحِمین" ای مهربان ترین مهربانان 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
حکم فعالیت در : امام خامنه ای: به طور کلی، فعّالیّت در بورس داخلی، اگر بر طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده باشد انجام بگیرد، محکوم به صحّت و حلیّت است. اما بورس خارجی صور مختلف دارد، اگر تحت یکی از عقود اسلامی قراردادی منعقد نشود و یا بر اساس آن عمل نشود، یا اینکه مخالف مقررات نظام باشد، جایز نیست. آیت الله سیستانی: با توجه به اینکه در خرید و فروش بورس، خریدار از اوصاف، خصوصیات و جزئیات این معاملات بی اطلاع است، این معاملات بی اشکال نیست؛ مقلدین ایشان می توانند در این مسأله به مجتهد جامع الشرائطی که بعد از ایشان اعلم است مراجعه کرده و به نظر وی عمل نمایند. البته در سهام بانکها اگر مشتمل بر ربا باشد (مانند اخذ دیرکرد) خرید سهام و بقای در آن شرعا حرام است. آیت الله مکارم: بورس هرگاه مربوط به سهام کارخانه ها یا مراکز اقتصادى دیگر باشد که وجود خارجى دارند، و مقدار سهم و قیمت آن کاملا روشن باشد، مانعى ندارد. آیت الله شبیری زنجانی: در بورس آگاهی به خصوصیات لازم نیست و همین که خریدار بداند سهمی از سرمایه شرکت معینی که شامل زمین ساختمان ماشین آلات و.. را خریداری می کند کافی است و صحیح است. آیت الله وحید خراسانی: چنانچه شرایط شرعی خرید و فروش رعایت شده و سهام ما به ازاء دارد یعنی با خریدن آن سهمی از سهام یک عین خارجی خریداری می شود مانعی ندارد و در صورتی که مطلب ذکر شده احراز نگردد معامله باطل است. 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♻️ وظیفه خانمی که ناخن انگشتان پای خود را لاک زده برای وضو و غسل چیست؟ 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♻️ لزوم گفتن اذکار نماز در حال آرامش و سکون 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
خاک این شهر به چشمان تو عادت دارد خــوش به حــــال نفس قـــم که لیاقت دارد چــون تو یک روز از این کوچه گذشتی عمری زندگی در دل این شهر سعادت دارد سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تسلیت باد‌. 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♻️ نماز شکسته و فاصله در صف اول نماز جماعت 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♻️با غسل زیارت میشه نماز خوند؟ 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♻️ سال خمسی کارهای موقت ♻️ 💠 سوال: جوانی که هر سال درآمدهای موقتی داشته ولی پول‌های به دست آمده تو همان ماه خرج شده ولی الان درآمد ثابتی دارد آیا سال خمسی خود را از همین درآمد ثابت جدید قرار دهد؟ یا باید معیار درآمدهای موقت گذشته باشد؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ آیت الله خامنه ای: اگر بین درآمدهای پراکنده و درآمد ثابت فاصله چندانی وجود نداشته، اولین در آمدی که شخص بدست می‌آورد شروع سال خمسی او است. ❇️ آیت الله مکارم: معیار و ملاک اولین درآمدی است که کسب کرده ولو درآمد ثابتی نباشد البته اگر تاریخ اولین درآمد را نمی‌داند می تواند اموال خود را محاسبه کرده و روز محاسبه را روز سال خمسی خود قرار دهد. ❇️ آیت الله سیستانی: اولين روزى كه كار سابق را شروع كرده سر سال او است. ❇️ آیت الله وحید: از روزِ اوّلی که شروعِ به کاری نموده که درآمدِ مستمر دارد، سالِ خمسیش شروع شده است. ❇️ آیت الله شبیری: مطابق نظر معظم له پرداخت خمس هر درآمدی یک سال پس از حصول آن واجب می شود و هر درآمدی سال خمسی مستقل دارد. مکلف مخیر است که پس از گذشت یک سال از حصول در آمد، خمس را ادا کند یا زودتر از آن. بر این اساس درآمد جدید تا قبل از گذشت از زمان حصولش خمسش واجب نیست. ------ استفتا از سایت مراجع عظام 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇👇 🌸♥️ طلبه ای به نام شیخ علی در نجف می زیست که ازدواج نکرده بود و می‌گفت حالا که می‌خواهم ازدواج کنم حورالعین می‌خواهم! وی چند مدت در حرم امیرالمؤمنین (ع) متوسل به حضرت علی (ع) شد و از حضرت حوریه در خواست کرد و بعد که در نجف مظنون به جنون شده بود به کربلا مشرف گردید و در حرم الشهداء و حضرت (ع) از آن دو برگوار طلب حوریه نمود. اما بعد از مدتی این قضایا را رها کرده به نجف و کلاً از آن تمنا دست برداشته و فقط به درس می‌پردازد. یک شب که از زیارت (ع) برمی گشته می‌بیند در وسط صحن خانمی نشسته است. وقتی از کنار آن رد می‌شود، آن زن برمی خیزد و به او می‌گوید: من در اینجا هیچ کس را ندارم. و غریبم، شما باید مرا با خود ببرید. شیخ علی می‌گوید: امکان ندارد چرا که من وعزب هستم وشما هستی وبدتر از ان که من در مدرسه ساکنم ان زن دنبال شیخ علی راه افتاد اصرار می‌کند که حتماً مرا امشب به حجره‌ات ببر...... ادامه داستان👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/356057088Cbdff63221c
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🗓 امروز: 🌞 ۲۶ آبان ۱۴۰۰ 🌙 ۱۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۳ 🌲 ۱۷ نوامبر ۲۰۲۱ 📿 : " یا حَیُّ یا قَیُّومُ"؛ ای زنده، ای پاینده ❤️ به چهارشنبه‌های امام رضای خوش آمدید. 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din