✨قرار گرفتن آرنج روی زمین در نماز✨
👩 برخی از بانوان تصور می کنند، قرار گرفتن آرنج بر روی زمین در هنگام سجده، واجب است، در حالی که مستحب است.
🔺نکته
👈 برای بانوان مستحب است در حال سجده آرنجها را روى زمین قرار دهند و برای مردان مستحب است که آرنج ها را به زمین نچسبانند.
------
📚منبع.: توضیح المسائل مراجع م 1091
#احکام_نماز
......
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
⛔️ 😱 😲 🔞
❌ مجوز استمنا توسط روان شناس ❌
✅ سوال:
🚦برخی روان شناسان استمنا را در شرایطی که امکان حفظ تعادل روحی نیست، توجیه می کنند؛ نظر مراجع چیست⁉
🔹 پاسخ:
همه مراجع: استمنا در هر شرایطی حرام است؛ 📛
👈مگر در جایی که برای معالجه بوده و درمان نیز تنها و تنها منحصر به استمنا باشد و راه حلالی در میان نباشد (مانند برخی از امراض تناسلی).
-------
📚 منبع: امام، استفتائات، ج1، غسل جنابت، ص 51، س 96؛ بهجت، استفتائات، ج1، س844 و 845؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 790؛ همه مراجع: استفتا.
🔸برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1.
#مجوز_استمنا_روانشناس
#استمنا #روانپزشک
.....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❇️ عرق جنب از حرام ❇️
✅ سوال:
🚦شخصی که از راه حرام جنب شده، اگر قبل از غسل، بدنش عرق کند، چه حکمی دارد⁉
🔹پاسخ:
الف) از لحاظ طهارت و نجاست عرق👈 همه مراجع: پاک است.
ب) از لحاظ نماز خواندن با آن👇
📄آیات عظام: امام، خامنه ای، وحید، مکارم و فاضل: بنابر احتیاط واجب با بدن یا لباسی که به آن عرق آلوده شده، تا وقتی که خشک نشده یا عین آن باقی است، نماز نخوانند.
📄آیت الله سیستانی: نماز با آن صحیح است.
📄آیات عظام: صافی، بهجت، گلپایگانی: با بدن و لباس آلوده به آن عرق، تا وقتی خشک نشدهف نماز نخواند.
📄آیات عظام: زنجانی، تبریزی و خویی: نماز با آن عرق، صحیح است؛ هر چند بنابر احتیاط مستحب با بدن یا لباسی که به آن آلوده شده، تا وقتی خشک نشده و عین آن باقی است، نماز نخواند.
📄آیت الله نوری: تا عین آن باقی است، نماز نخواند.
📄آیت الله اراکی: نمی توان نماز خواند.
---------------
📚منبع: امام: تحریر الوسیله، نجاسات، یازدهم، م 12؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 270؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، فصل فی النجاسات، الحادی عشر، عرق الجنب من الحرام؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، فصل فی اعیان النجسه، التاسع، م 409؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، نجاسات، م 552؛ بهجت: وسیله النجاه، النجاسات، الحادی عشر، م 535؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 116.
🔸بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 31.
#احکام_جنابت
#احکام_نجاسات
.....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
▪گریه سهوی در نماز برای امام حسین▪
✅ سوال:
🚦حکم گریه غیر عمدی در نماز برای امام حسین (علیه السلام) چیست⁉
🔹پاسخ:
🔺مقام معظم رهبری: احتیاط واجب در ترک گریه بر سید الشهداء (علیه السلام) می باشد اما سهوا نماز را باطل نمی کند. [1]
🔺آیت الله مکارم: جایز نیست و گریه در نماز فقط برای خوف از خدا و عشق به مقام ربوبیت پروردگار جایز است و در مورد اعاده نمازهای سابق اگر جاهل قاصر به مساله بوده نمازهای سابق اعاده ندارد. [2]
🔺آیت الله شبیری زنجانی: گریه در مصائب اهل بیت (علیهم السلام) هر چند عمدی باشد نماز راباطل نمی کند ولی احتیاط مستحب در اتمام نماز و اعاده آن است حتی اگر گریه بی صدا باشد. [3]
🔺آیت الله وحید: اشکالی ندارد. [4]
🔺آیت الله فاضل: گریه کردن اگر برای امام حسین (علیه السلام) باشد اشکال ندارد و نماز باطل نمی شود. [5]
----------------
📚پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 0A7tJJn2rs.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510240021.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 46854.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503145.
#امام_حسین
#گریه_نماز
.....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✋📿 سجده بر انگشتان دست 📿✋
✅ سوال:
🚦مشغول نماز خواندن بودم که کودک خردسالی مُهر مرا برداشت؛ وقتی به سجده رفتم، پیشانی ام را روی دو انگشت دست قرار دادم؛ آیا نماز درست است⁉
🔹پاسخ:
اگر وقت برای دوباره خواندن نماز داشته اید، باید نماز را [1] شکسته و دوباره با چیزی که می توان بر آن سجده کرد، نماز می خواندید و اگر این کار را نکرده اید باید نماز را قضا کنید. [2]
-------------
📚پی نوشت:
[1]. مکارم: باید نماز را تمام کرده و بنابر احتیاط واجب، دوباره می خواندید و ... .
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1087؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، مسجد الجبهه، م 27؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 207؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1043؛ صافی: استفتا.
🔸برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 103.
#احکام_نماز
#سجده
....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
▪روزه روز عاشورا▪
✅ سوال:
🚦حکم روزه گرفتن در روز عاشورا چیست⁉
🔹پاسخ:
🔺همه مراجع (غیر از آیات عظام وحید و فاضل): روزه گرفتن در روز عاشورا مکروه است. [1]
🔺آیت الله وحید: بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. [2]
🔺آیت الله فاضل: روزه گرفتن در روز عاشورا مکروه است؛ ولی مستحب است بدون نیت روزه، تا عصر از خوردن و آشامیدن خودداری کند. [3]
-------------------
📚پی نوشت:
[1]. طباطبایی یزدی، عروه الوثقی (مع تعلیقات)، اقسام صوم، ج 2، ص 77؛ امام خمینی، توضیح المسائل، ص 362، م 1656؛ همو، توضیح المسائل، (محشی-امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 967، م 1747؛ خامنه ای، رساله آموزشی، ج 1، انواع روزه؛ سیستانی، توضیح المسائل، م 1715؛ مکارم، رساله احکام پسران، نیت روزه، م 411؛ صافی، توضیح المسائل، م 1756؛ نوری، توضیح المسائل، م 1743؛ زنجانی، توضیح المسائل، م 1756؛ تبریزی، توضیح المسائل، م 1756.
[2]. وحید، توضیح المسائل، م 1755.
[3]. امام خمینی، توضیح المسائل، (محشی – امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 967، م 1747.
🔸 برگرفته از کتاب «واجب است بدانیم1»، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ص 132.
....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
⚫️ #مراقبات_روز_عاشورا
🏴 روز دهم محرّم، روز شهادت حضرت سيّدالشهدا عليهالسّلام، و روز مصيبت و حزن ائمه طاهرين عليهمالسّلام و شيعيان ايشان است.
🏴 در اين روز سزاوار است شيعيان مشغول كارى از كارهاى دنيا نگردند و براى خانه خود چيزى ذخيره نكنند، و مشغول گريه و نوحه و مصيبت باشند، و عزادارى حضرت امام حسين عليهالسّلام را بر پا كنند و اشتغال به ماتم داشته باشند به صورتى كه در ماتم عزيزترين اولاد و اقوام خود اشتغال میورزند،
🏴شايسته است كه شيعيان در اين روز امساک كنند از خوردن و آشاميدن، بى آنكه قصد روزه كنند و در آخر روز بعد از عصر افطار كنند به غذايى كه اهل مصيبت مىخورند مثل ماست يا شير و امثال آنها، نه مثل غذاهاى لذيذه.
🏴جامههاى پاكيزه بپوشند و بندها را بگشايند و آستين ها را بالا كنند به هيئت صاحبان مصيبت.
🏴آن حضرت را به زيارت عاشورا زيارت كنند.
🏴در نفرين و لعن بر قاتلان آن حضرت سعى نمايند و هزار مرتبه بگويد :
▫️اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ
🏴يكديگر را در مصيبت آن وجود مقدّس به اين جملات تعزيت گويند:
▫️أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلامُ.
▫️خداوند امر و مزدهاى ما را به خاطر سوگواریمان براى حسين که درود بر او باد، بزرگ گرداند، و قرار دهد ما و شما را از خون خواهانش به همراه ولیّاش امام مهدى ارواحنافداه از خاندان حضرت محمّد که درود بر ايشان باد.
🏴و سزاوار است در اين روز مقتل [كتابهايی كه پيرامون واقعه كربلا نگاشته شده است] بخوانند، و يكديگر را بگريانند.
.
▪مزاحمت دسته های عزا▪
✅ سوال:
🚦حرکت دسته های عزاداری در شب های محرم تا نیمه شب، همراه با طبل و امثال آن که موجب مزاحمت مردم می شود، چه حکمی دارد؟⁉[1]
🔹پاسخ:
🔺آیت الله خامنه ای: اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان های مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزء مستحبات موکد است، واجب است برگزار کنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیت مردم و ایجاد مزاحمت برای آنها بپرهیزند. [2]
🔺آیت الله سیستانی: سعی شود عزاداری موجب مزاحمت دیگران نشود. [3]
🔺آیت الله مکارم: عزاداری باید به گونه ای برگزار شود که مزاحمتی برای مردم نداشته باشد و مردم نیز در ایام عزاداری تا آنجا که میسر است، همکاری کنند. [4]
🔺آیت الله بهجت: اذیت کردن مومنان جایز نیست و طبل زدن هم که مطلقا اشکال دارد. [5]
-------------------
📚پی نوشت:
[1]. سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 5، ص 118-117.
[2]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 1448.
[3]. سوالات موجود در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، قم، س 871.
[4]. همان جا.
[5]. همان جا.
....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
▪فروش پارچه های عزاداری▪
✅ سوال:
🚦آیا جایز است پارچه و دستمال هایی را که ایام محرم روی علم می بندند، به فروش برسانند و در عزاداری یا تعمیر حسینیه مصرف کنند⁉
🔹پاسخ:
🔺آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، وحید و بهجت: خیر، مگر با اطمینان از اینکه به همین مقصود داده اند. [1]
🔺آیات عظام: مکارم، صافی و فاضل: اگر در مراسم عزاداری محل حاجت نباشد و زائد بر متعارف باشد، می توانند بفروشند و به مصارف عزاداری و حسینیه ها برسانند و بهتر است که از اهداکنندگان اجازه بگیرند. برای مشتری هر گونه تصرفات در آن هم جایز است. [2]
---------------
📚پی نوشت:
[1]. بهجت، استفتائات، ج 4، ص 544؛ خامنه ای، سیستانی و وحید، دفتر.
[2]. فاضل، جامع المسائل، ج 1، ص 584، س 2180؛ مکارم و صافی، دفتر.
....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✨شیوه خواندن نماز آیات✨
🔹نماز آیات دو رکعت است و هر رکعت پنج رکوع دارد و می توان آن را دو گونه به جا آورد👇
1⃣ بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره تمام بخواند، باز به رکوع رود، تا پنج بار این کار را انجام دهد، بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را مانند رکعت اول به جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.
2⃣ بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه های یک سوره را پنج قسمت کند و یک قسمت از آن را بخواند و به رکوع رود، بعد سر بردارد و قسمت دوم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید و بعد به رکوع رود و رکعت دوم را هم به همین صورت به جا آورد.
♻️مثلًا سوره «قُلْ هُوَ اللهُ احَدٌ» را به ترتیب زیر تقسیم کند:
قبل از رکوع اول: «بِسْمِ اللهِ الرحْمنِ الرحِیمِ» بگوید و به رکوع رود بعد بایستد و بگوید: «قُلْ هُوَ اللهُ احَدٌ» باز به رکوع رود و سربردارد و بگوید: «اللهُ الصمَدُ»، باز به رکوع رود و سر بردارد و بگوید: «لَم یلِدْ وَ لَمْیولَدْ» و به رکوع رود و سر بردارد و بگوید: «وَ لَمْ یکنْ لَهُ کفُوَاً احَدٌ»، بعد به رکوع رود و بعد از سر برداشتن دو سجده کند و رکعت دوم را نیز مانند رکعت اول بهجا آورد و در آخر تشهد بخواند و سلام گوید.
🍀طبق نظر آیت الله مکارم
.....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
◀️ مسح پا ▶️
❌ بسیاری از مردم تصور می کنند در وضو، کشیدن مسح تا برآمدگی پا، کافی است. ❌
✅ درحالی که طبق نظر برخی از مراجع، مسح باید تا مفصل ادامه پیدا کند 👇
🔹مسأله:
1⃣ روی پاها را از سر یکی از انگشتان پا تا مفصل مسح نماید. (رهبری)
2⃣ روی پاها را از سر یکی از انگشتان پا تا برآمدگی روی پا مسح کند بلکه احتیاط واجب این است که تا مفصل را هم مسح نماید. (سیستانی)
3⃣ روی پا را باید از سر انگشتان (غیر از انگشت کوچک که به تنهایی اشکال دارد) تا برآمدگى روی پا، مسح نماید و بنابر احتیاط مستحب تا مفصل پا ادامه دهد. (مکارم)
---------
📚 پی نوشت:
1- أجوبة الاستفتائات خامنه ای س106
2- توضیح المسائل جامع سیستانی ج1، م272
3- توضیح المسائل مکارم، م272
#احکام_وضو
#مسح_پا
....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👰 اجازه پدر در ازدواج دائم و موقت💍
✅ سوال:
🚦آیا اجازه پدر برای عقد دختر باکره بالغه رشیده شرط است⁉️
🔹 پاسخ: در #ازدواج با دختر باکره بالغه غیر رشیده، به فتوای تمام مراجع، اذن از #ولی دختر لازم است و بدون اذن ولی دختر، #عقد باطل است.
🔴 اما عقد دختر باکره بالغه رشیده:
✴️ آیات عظام: امام، نوری و زنجانی: باید اجازه بگیرد.
✴️ آیات عظام: خامنه ای، خویی، وحید، صافی و تبریزی: بنابر احتیاط واجب، اجازه بگیرد.
✴️ آیت الله سیستانی: اگر با والدین زندگی می کند و مستقل نیست، اذن ولی بنابر فتوا لازم است و اگر کلاً از خانواده جدا شده و عرفاً مستقل است و زندگی دیگری دارد، اذن بنابر احتیاط واجب است.
✴️ آیت الله مکارم: : معمولاً دخترهای بالای سی سال در مسائل ازدواج رشیده هستند. و از این سن به بالا به شرط اینکه دختر، فرد هوشیاری باشد و بتواند تصمیم بگیرد و مصلحت خود را تشخیص دهد، اجازه پدر لازم نیست.
🔴 توجه:
در این مسأله فرقی بین #عقد_دائم و #موقت (#متعه یا همان #صیغه) نیست. حتی اگر در ضمن عقد شرط شود که همبستری صورت نگیرد. (باز هم حکم همین است)
...........................
📚 منبع:
توضیح المسائل مراجع، م 2376؛ استفتائات جدید رهبری، س 455؛ توضیح المسائل آیت الله نوری، م 2372؛ توضیح المسائل آیت الله مکارم، م 2037 (توجه: نظرات آیات عظام نوری و مکارم اخیرا تغییر کرده است).
#احکام_ازدواج
#اذن_پدر
#بالغه_رشیده
....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
🔰 قرآن از جاي بلند مثلاً طاقچه يا از دست آدم به زمين بيفتد چكار بايد كرد؟ و چقدر بايد صدقه داد؟
✅ پاسخ:
همان طور كه از سؤال شما بر مي آيد، متوجة اهميّت و احترام فوق العادة و ويژة قرآن مجيد در نزد ما شيعيان هستيد . انشاءالله طوري زندگي كنيم كه احترام و قداست آن در تمام زندگاني روزمرة ما محسوس باشد. ظاهراً اين افتادن قرآن از روي طاقچه و يا از دست انسان، به طور سهوي بوده است، كه لازم است انسان قرآن را با احترام از روي زمين بردارد و استغفار نمايد و از خداوند عذر خواهي كند تا انشاءالله در فرداي قيامت از شفاعت قرآن كه پذيرفته شده و مقبول هم هست، بهره مند گردد.
در ضمن نيازي به پرداخت صدقه نمي باشد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇👇👇
#ﺗﺮﺑﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻴﺪ ﺍﻟﺸّﻬﺪﺍﺀ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﻮﺛّﻖ ﺁﺛﺎﺭ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺩﺍﺭﺩ:
✅ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻤﻠﻪ:
✨ 1-ﻃﺒﻖ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺳﺠﺪﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺮ ﺗﺮﺑﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﻮﺟﺐ ﻗﺒﻮﻟﯽ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﺳﺖ، ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺍﻟﺴُﺠُﻮﺩُ ﻋَﻠﯽ ﺗُﺮﺑَﺔ ﺍﻟﺤُﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻳﺨﺮِﻕُ ﺍﻟﺤُﺠﺐُ ﺍﻟﺴًﺒﻌﺔ. ﺳﺠﺪﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺮ ﺗﺮﺑﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻫﻔﺖ ﺣﺠﺎﺏ ﺭﺍ ﺍﺯ (ﻣﻨﻊ ﻗﺒﻮﻟﯽ ﺁﻥ) ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺮ ﻣﯽﺩﺍﺭﺩ.
✨ 2 - ﺫﮐﺮ ﺑﺎ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﺗﺮﺑﺖ ﺳﻴﺪﺍﻟﺸّﻬﺪﺍﺀ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﺫﮐﺮ ﭼﻬﻞ ﺣﺴﻨﻪ ﺩﺭ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﯽﻧﻮﻳﺴﻨﺪ، ﻭ ﺣﺘّﯽ ﺑﺪﻭﻥ ﺫﮐﺮ، ﺗﺴﺒﻴﺢ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﭼﺮﺧﺎﻧﺪﻥ ﻫﺮ ﻳﮏ ﺑﻴﺴﺖ ﺣﺴﻨﻪ ﺩﺍﺭﺩ.
✨ 3 - ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﮐﺎﻡ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﺮﺑﺖ ﺳﻴﺪ ﺍﻟﺸّﻬﺪﺍﺀ ﺑﺎﺯ ﮐﻨﻨﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﮐﺴﻴﺮﯼ ﮐﻪ ﻣﺲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻠﺎ ﻣﺒﺪﻝ ﻣﻴﺴﺎﺯﺩ ﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭘﻠﻴﺪﯼ ﺩﻭﺭ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﺤﺒّﺖ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺍﻭ ﻣﯽﮐﺎﺭﺩ.
✨ 4 - ﺑﺮ ﻟﺤﺪ ﻳﻌﻨﯽ ﻗﺒﺮ ﻫﺮ ﻣﻴﺘﯽ ﮐﻪ ﺗﺮﺑﺖ ﮐﺮﺑﻠﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﻗﺒﺮ ﺭﻫﺎﻧﻴﺪﻩ ﻣﻴﺸﻮﺩ.
📚 ﮐﺸﮑﻮﻝ ﺍﻟﻨﻮﺭ ﺝ۱ ﺹ ۱۸۶
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
♨️سوال:
🔰اگر مردي از زن خود جدا شود، آيا همچنان به مادر زن سابق خود محرم است ياخير؟
✍️پاسخ:
✅محرمیت بین داماد و مادر زن همیشگی است. حتی اگر زن فوت کند یا طلاق بگیرد این محرمیت باقی است.همچنین است محرمیت زن با پدر شوهرش.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
♨سوال:
🔰فرق تفأل با استخاره چيست؟
✍پاسخ:
✅استخاره در موقعی انجام می شود که در انجام و یا ترک عملی تردید وجود داشته باشد ، البته باید واجب و حرام نباشد و انجام آن کار مباح باشد ، که لازم است اول فکر و تحقیق و مشورت انجام بگیرد.
اگر بعد از فکر و تحقیق و مشورت در کاری باز هم در حالت تردید و شک باشد میتوان استخاره گرفت؛ و از حالت تردید خارج شد.
تفال؛ همان فالگیری است که در روایات نهی شده است، فال گیری یعنی اینکه بخواهیم از آینده خبر دار شویم، مثلا در کنکور قبول میشوم یا نه، آیا پولدار می شوم یا نه، یا برای شناخت شخصیت افراد قرآن گشوده شود.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✅پرسش:
آیا درست است که دعا، قضا را برمی گرداند؟
حضرت فرمود: «الدُّعَاءُ یَرُدُّ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً»؛ دعا قضا را رد میکند، اگر چه ثبت و ضبط شده باشد.
🌺پاسخ:
بله درست می باشد این حدیث از:
عَنْ أبى عَبْدِاللّهِ عليهالسلام قالَ : إنَّ الدُّعاءَ يَرُدُّ الْقَضاءَ وَقَدْ نَزَلَ مِنَ السَّماءِ وَقَدْ اُبْرِمَ إبْراماً؛(1)
امام صادق عليهالسلام فرمود : دعا قضائيكه از آسمان نازل شده برمىگرداند ، اگر چه آن قضا به سختى مبرم و محكم شده باشد .
قضاء الهي به اين معني است كه هر حادثه اي علّت تامّه اي دارد كه با وجود آن علّت تامّه تحقّق آن حادثه حتمي و اجتناب ناپذير است ؛ كما اينكه با فراهم نبودن آن علّت ، عدم تحقّق آن حادثه حتمي است. و هر دو طرف اين قضيّه قضاي الهي است. لذا چيزي از قضاي الهي خارج نيست.
🌼دعا ، صدقه ، صله ي رحم ، تلاش و كوشش و ... همگي علل ناقصه ي برخي امور مادّي هستند. در جايي كه دعا يا صدقه و امثال آنها جزء علل چيزي هستند اگر تمام علل فراهم باشد و دعا يا صدقه نيز به آنها اضافه شود ، علت تام خواهد شد و فعل به وقوع خواهد پيوشت. در چنين موردي در مرتبه قدر گفته مي شود كه دعا يا صدقه قضاء حتمي را برگردانده است. چون اگر دعا يا صدقه وارد عمل نمي شد، علت تامه ي حادثه درست نمي شد لذا حادثه رخ نمي داد. يعني در آن صورت علت تامه ي رخ ندادن آن حادثه مهيا بود و رخ ندادن آن حادثه خود از مصاديق قضاء بود. چون قضاء نسبت شيء به علت تامه است. پس دعا يا صدقه قضاء حتمي را برگرداند به يك قضاء حتمي ديگر.
🌼همان گونه كه ساختن سرنوشت به دست انسان و با اعمال و عقايد او است كه توسط خدا تقدير مىگردد، تغيير و تبديل سرنوشت نيز با همت وى ممكن و مقدور است. (2)
از نظر جهان بينى مادي، عوامل مؤثر در سرنوشت انسان، منحصراً مادى است. اما از نظر جهان بينى الهي، علل و عوامل منحصر در علل مادي نيست . عوامل ديگرى كه عوامل روحى و معنوى ناميده مى شوند نيز همانند عوامل مادى يا برتر از آنها در سرنوشت انسان مؤثرند.
استاد مطهرى مى گويد: "از نظر جهان بينى الهي، جهان هم شنواست و هم بينا، ندا و فرياد جاندارها را مى شنود و به آن ها پاسخ مى دهد. به همين جهت دعا يكى از علل اين جهان است كه در سرنوشت انسان مؤثر است. جلو جريان هايى را مى گيرد و يا جريان هايى به وجود مى آورد. به عبارت ديگر، دعا يكى از مظاهر قضا و قدر است كه در سرنوشت حادثه اى مى تواند مؤثر باشد يا جلو قضا و قدرى را بگيرد"(3)
از امام كاظم (ع) نقل شده كه فرمود: "بر شما باد به دعا كردن زيرا دعا و درخواست از خدا بلائى را كه از مرحله قدر و قضا گذشته و جز امضاء آن نمانده (يعنى تمامى اسباب آن فراهم شده ولى هنور در خارج وجود پيدا نكرده) بر مى گرداند". (4)
امام صادق(ع) مى فرمايد: "خدا را بخوان و دعا كن و مگو كار گذشته است". (5)
ناگفته نماند كه فقط تقديرات غير حتمي هستند كه تغيير پذيرند وعواملي كه در داراي سهمي بيشتر در اين تغيير است اعمال اختياري انسان است، اما مقدرات حتمي تغيير ناپذيرند ، نه بدان رو كه ذاتا تغيير ناپذيرند ، بلكه اراده خداوند بر اين تعلق گرفته است كه حتما روي دهند يعني خداوند نمي خواهد اين تقديرات را تغيير دهد نه اين كه ذاتا تغيير ناپذيرباشند. مثلا زمان قيامت جزو مقدورات حتمي است وبه اعمال صالح و نا صالح انسان وابسته نيست ودعاي كسي به تاخيرش نمي اندازد.
پی نوشت ها:
1. الوافي , ج 9، ص 1477؛ اصول کافی ، ترجمه مصطفوی ؛ ج 4 , ص 215.
2.علامه محمد حسين طباطبايى، الميزان، ج 11، ص 38، بحث روايى، ذيل آيه 39 سوره رعد.
3.استاد مطهري، مجموعة آثار، ج 1، ص 406.
4.ترجمه الميزان، ج 2، ص 55.
5.اصول كافي، ج 4، ص 213.
.......
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din