eitaa logo
احکام دین 📚
134.4هزار دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
2.5هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 🔥آسیب‌های خانوادگی آخرالزمان🔥 ⛔️حرام‌خوری و آلودگی‌های اقتصادی⛔️ 👈در آخرالزّمان بحران اقتصادی حرام به حدّ اعلای خود می رسد، خانواده ها تقوای اقتصادی را از دست داده و در منجلاب آلودگی های اقتصادی همچون ربا، کم فروشی، رشوه خواری و گران فروشی غوطه ور می گردند: 👈هنگامی که ببینی اگر مردی یک روز گناه بزرگی همچون فحشا، کم فروشی، کلاه برداری و شرب خمر انجام نداده باشد، بسیار غمگین و اندوهگین می شود که گویی آن روز عمرش تباه شده است. 1 👈می بینی که زندگی مردم از کم فروشی و تقلّب تأمین می شود. 2 👈در آن زمان ربا شایع می شود، کارها با رشوه انجام می یابد، مقام و ارزش دین تنزّل می نماید و دنیا در نظر آنها ارزش پیدا می کند.". 3 1 . وسائل الشّیعه، ج 16، ص 279. 2 . اصول کافی، ج 8، ص 40. 3 . وسائل الشّیعه، ج 15، ص 348. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
هنگام غمگین بودن چکار کنم؟ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰هنگامي که غميگن و ناراحت و کلافه هستم چکار کنم؟ ✍️پاسخ: ✅برای دور ماندن از هر معلولی، باید علت را شناخت و از بین برد. اگر غمگین و ناارحت هستید، باید ابتدا بررسی کنید که چرا دچار چنین حالتی شده اید. همیشه با شناختن ریشه مشکل، راحتتر می توانید آن را حل کنید. اما به طور کلی قرآن براي رهايي از اندوه راهكارهايي را بيان مي كند كه انسان با عمل به آن ها مي تواند از اندوه دنيا و آخرت رهايي يابد. از مهم ترين اين راه ها مي توان به توجه به خدا (انعام آيه 64) ايمان به قضا و قدر الهي (حديد 22 و 23) توجه به عزت خدا و شنوايي و توانايي مطلق وي (يونس آيه 65) توجه به علم و دانش وي (همان) توجه به معاد و آخرت (لقمان آيه 23) توجه به برتري مؤمنان بر كافران (آل عمران آيه 139 و 140) و امداد غيبي او (توبه 40) دوستي خدا (يونس آيه 62) سنت هاي الهي (آل عمران 139 و 140) و مانند آن كه در حوزه بينشي جاي دارد اشاره كرد. در حوزه عمل نيز مي توان به سجده (حجر آيه 97 و 98) نماز (همان) دعا و نيايش و راز و نياز (انبياء آيه 76) تسبيح خدا (حجر آيه 97و 98) و طلب آمرزش و استغفار (فاطر آيه 34) اشاره كرد. قرآن افزون بر اين ها راهكارهاي ديگري را نيز بيان مي كند كه در حكم مصونيت سازي عمل مي كنند و نمي گذارند اندوه و حزن به سراغ انسان آيد. در آيات قرآني از افرادي چون مخلصان، اولياءالله، بهشتيان، متقين، مجاهدان، محسنان، مصلحان و مؤمنان واقعي به عنوان كساني ياد شده اند كه گرفتار حزن و اندوه در دنيا و آخرت نمي گردند. از اين جا مي توان گفت كه رفتار آنان مي تواند به عنوان سلوك و عاملي براي دفع اندوه مطرح باشد. بر اين اساس مي توان از احسان (بقره آيه 112) اخلاص (همان) استقامت (فصلت آيه 30) اصلاح (اعراف آيه 35) انفاق (بقره آيه 1620) انقياد (بقره آيه 112) ايمان (آل عمران آيه 139) تقوا (اعراف آيه 35) اطاعت از خدا و رسول و دستورهاي ايشان (بقره آيه 38 و 277)، توجه به قضاي الهي (حديد آيه 22 و 23) توكل (مجادله 10) شهادت (آل عمران آيه 169) عبوديت (زخرف آيه 68) عمل صالح (بقره آيه 62) و ولايت الهي (يونس آيه 62 و 63) به عنوان عوامل دفع و مصونيت يافتن از اندوه در دنيا و يا آخرت ياد كرد؛ زيرا برخي از اين عوامل موجب رهايي انسان از اندوه در دنيا وبرخي ديگر در آخرت است. موفق باشید 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا شیعیان نماز ظهروعصر و مغرب وعشا را باهم میخوانند؟آیا سیره معصومین این روش را تایید می کند؟ ✍️پاسخ: ✅اصولا با هم يا جدا خواندن نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء يكي از اختلافات شكلي در نحوه انجام نماز بين شيعه و سني است كه شيعيان معمولا اين دو نماز را با هم مي خوانند و اهل سنت معمولا جداي از هم؛ يعني به طور معمول شيعيان نمازهاي پنجگانه خود را در سه نوبت مي خوانند و اهل سنت در پنج نوبت و در هر حال هر دو عمل صحيح است؛ ما نيز همانند اهل سنت معتقديم كه جدا خواندن نمازهاي فريضه در پنج نوبت عملي بهتر و مطابق سنت پيامبر و امامان است، اما نبايد از ياد برد كه اين امر به معناي ضرورت و لزوم اين عمل نيست. به عبارت روشن تر از نظر شيعه با هم خواندن نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء امري جايز و مستحب - و نه لازم - است و منشا اصلي عملكرد فقهي شيعيان همين منابع روايي قطعي است كه براي شيعيان معتبر است و خود امامان معصوم كه پيشواي ما در انجام امور ديني هستند اين گونه نماز خواندن را تجويز نموده اند، در عين حال اگر فردي امكان و تمايل به جدا خواندن نمازها داشت. بسيار خوب است كه چنين كند همان گونه كه در برخي مساجد شيعه همين گونه عمل مي شود . در عين حال مستندات نقلي نشان مي دهد كه جمع بين ظهر و عصر و مغرب و عشا هم در منابع شيعه و هم در روايات اهل سنت آمده است و پيامبر خود نيز در مواردي بدون هيچ ضرورتي نمازها را با هم خوانده است؛ براي نمونه به چند روايت شيعه و سني در اين باره اشاره ميكنيم: روايات شيعه: عبدالله بن سنان از حضرت امام صادق(ع) نقل كرده: پيامبر بدون اين كه عذري در كار باشد، ظهر و عصر و نيز مغرب و عشا را با يك اذان و دو اقامه خواند.(۱) اسحاق بن عمار از امام صادق(ع) نقل ميكند: پيامبر بدون اين كه عذري در كار باشد، ظهر و عصر را در يك جا خواند. عمر به آن حضرت گفت: آيا در نماز حكم تازهاي پيدا شده؟ پيامبر گفت: نه حكم تازهاي در باره نماز نيامده، ولي خواستم كار را بر امت خودم راحت‌تر كنم.(۲) عبدالملك قمي ميگويد: به امام صادق(ع) گفتم: ميتوانم بين دو نماز را بدون اين كه عذري داشته باشم، جمع بكنم؟ امام در جواب فرمودند: پيامبر اين كار را انجام داد و خواست كه امت را در آسايش و راحتي قرار دهد.(۳) روايات اهل سنت: جابر بن زيد از ابن عباس نقل كرده كه پيامبر هفت ركعت مغرب و عشا را با هم خواند و هشت ركعت ظهر و عصر را با هم خواند و حضرت در مدينه بود.(۴) ابن عباس ميگويد: پيامبر اسلام در مدينه، بين ظهر و عصر و بين مغرب و عشا را جمع ميكرد، بدون اين كه عذري در كار باشد.(۵) سعيد بن جبير از ابن عباس نقل ميكند: رسول خدا(ص) ظهر و عصر و مغرب و عشا را با هم خواند، بدون اين كه خطر و يا سفري در كار باشد.(۶) عكرمه از ابن عباس نقل ميكند كه پيامبر در مدينه، بدون اين كه مسافر باشد، مغرب و عشا و نيز ظهر و عصر را با هم خواند.(۷) در نتيجه اكثر شيعيان از اين راه كار جائز و شرعي استفاده كرده و معمولا نمازهاي خود را جمع مي خوانند ، هرچند برخي شيعيان هم مقيدند كه نمازهاي خود را در پنج وقت و با فاصله بخوانند و حتي برخي مساجد شيعه اين گونه عمل مي كند كه براي افرادي كه امكان اين امر را دارند اين شيوه يقينا بهتر است ؛ اما اگر فردي با نخواندن نماز عصر احيانا ديگر نتواند نماز را به جماعت بخواند و يا احيانا نمازش قضا شود ، همان جمع خواندن در اول وقت براي او بهتر است . پي‌نوشت‌ها: ۱. شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه،نشر آل البيت ،۱۴۰۹ق، ج ۳، ص ۱۶۰، باب ۳۲، ح۱. ۲ . همان، ص ۱۶۱، ح ۲. ۳. همان، ح۳. ۴ . صحيح بخاري، دار ابن كثير و اليمامه، دمشق و بيروت ۱۴۱۴، ج ۱، ص ۲۰۱، باب تأخيرالظهر الي العصر، ح ۵۱۸. ۵ . صحيح سنن نسائي، باب الجمع بين الصلوتين في الحضر،بي جا، بي تا، ج ۱، ص ۲۰۰، ح ۶۰۱. ۶ . صحيح مسلم، باب الجمع بين الصلوتين في الحضر، دار احياء التراث العربي، ۱۳۷۴ق، بيروت، ج ۱، ص ۴۸۹، ح ۴۹. ۷ . مسند احمد بن حنبل، چاپ شده در ضمن «موسوعه السنه» الكتب السته و شروحها، بي جا، بي تا، ح ۱، ص ۲۲۱، س ۲۷. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🍃فرصت ها را دریاب🍃 🔷 پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله: کسی که در خیری به رویش گشوده شود، فرصت را غنیمت بشمارد و از فرصت استفاده کند. 👈مستدرک، ج 2، ص 350 ... #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آيا اجنه مي توانند به ما آسيب برسانند مثلا ما را بزنند يا ضرري به ما برسانند؟ ✍پاسخ: ✅در حالت عادي بين دنياي انسانها و اجنه يک پرده و غشاء غليظ وجود دارد که اين دو نمي توانند با هم ارتباط بر قرار کنند. اما در شرايط غير عادي همانند برخي از اذکار و اورادي که جن گيرها استفاده مي کنند، يا در حالت خلسه حاصل از رياضت هاي عرفاني يا مصرف مشروبات الکلي و ...، اين غشاء تقريبا از بين مي رود و اجنه با دنياي انسان ارتباط بر قرار مي کنند. در اين صورت اجنه براي انسان حاضر مي شوند و مي توان انان را ديد. اما درباره اينکه آيا به انسان آسيب مي رسانند يا نه، بايد عرض نمود که اجنه داراي قدرت مختلف هستند. برخي مي توانند به انسان ضربه و لطمعه بزنند. برخي نيز ابزارها را بدزدند. برخي نيز همانند شيطان چنين توانايي ندارند و فقط مي توانند انسان را وسوسه کنند. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✅پرسش: تحمل افسردگی ثواب دارد؟ 🌺پاسخ: افسردگی یکی از بیماری های روحی و روانی است که با رجوع نزد متخصص می توان این بیماری را درمان کرد. 🍃اما درباره ثواب بیماری: خداوند براي برخي از کارها پاداشي بس بزرگ در نظر گرفته است و در عوض آن هديه اي بس گران عرضه مي کند. تحمل بيماري براي مومنان از جمله همان کارهايي است که خداوند ارزش بسياري براي آن قايل است. ☘️ امام باقر(عليه السلام) مي فرمايد: سَهَرُ لَيلَةٍ مِن مَرَضٍ أو وَجَعٍ أفضَلُ و أعظَمُ أجرا مِن عِبادَةِ سَنَةٍ(الكافي، ج 3، ص 114)؛ پاداش شبى از بيمارى يا درد نخفتن، برتر و بزرگتر از يک سال عبادت است. 🔹اين پاداش به قدري بزرگ و با ارزش است که پيامبر خدا در مورد آن مي فرمايد: از مؤمن و بيتابىِ او از بيمارى تعجّب مى كنم. اگر مى دانست كه چه ثوابى در بيمارى هست، بى گمان دوست مى داشت پيوسته بيمار باشد تا آنگاه كه پروردگار خود را ديدار كند. (التوحيد، ص114) 🖊البته اين سخن پيامبر به اين معنا نيست که از خدا درخواست بيماري طولاني کنيم و دوست داشته باشيم تا آخر عمر در بستر به سر بريم بلکه سخن ايشان ترغيبي است بر شکيبايي در برابر بيماري و اشاره اي است به پاداش بزرگي که در پي آن خواهد آمد. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا خدا بين ما و اهل بيت فرق ميذاره و فقط با آنها صحبت کرده و ما را تک تک مخاطب خود قرار نداده؟ ضمنا ما همگي در کودکي معصوم هستيم!! ✍️پاسخ: ✅خدای متعال کلام خود را بر قلب بنده نازل می کند و قلب مانند ظرفی است که می تواند کلام خدا را دریافت کند. کسی که معصوم است، ظرف وجودی او هیچ آلودگی ندارد و می تواند کلام الهی را به شکل صحیح دریافت کند و بفهمد. اما کسی که معصوم نیست، ظرف وجودی او آلوده است. و هر چه در ظرف او ریخته شود، مبتلا به همین آلودگی می شود. لذا اگر خدا کلامش را به غیر معصوم بگوید، او کلام را وارونه می فهمد. و راه درست را نمی یابد. و البته راه ارتباط با عالم بالا برای همگان باز است و از همین رو عده ای با کسب مقامات معنوی می توانند به کشف و شهود برسند. هر چند آنان نیز تفاوتی با معصوم دارند که تفاوت در درجه پاکی آنهاست. این عرفا از آنجا که مقداری به خطا و گناه آلودگی دارند، ممکن است در کشف و شهودشان تحت تاثیر شیطان و گناهان خویش قرار گیرند، از همین رو هر آنچه در شهود فهمیده اند را نمی توانند کاملا صحیح بدانند. بلکه باید با شهود معصومان تطبیق دهند. اگر شهود آنها با شهود معصوم تفاوتی داشت، معلوم است که آن تفاوت برخواسته از آلودگی ظرف وجود آنهاست. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آیا ازدواج و همسر انسان طبق قسمت است یا اینکه خودمان انتخاب می کنیم؟ ✍پاسخ: ✅قطعا انسان خودش انتخاب می کند، پسر می تواند برای ازدواج تصمیم بگیرد یا آنکه ازدواج خود را تاخیر بیاندازد یا آنکه تصمیم به مجرد باقی ماندن بگیرد. اگر برای ازدواج تصمیم گرفت، می تواند بین دهها مورد یکی را انتخاب کند و دیگران را رد کند. برای دختران نیز به همین شکل است، می توانند دهها خواستگار را رد کنند. یا آنکه اولین خواستگار را بپذیرند. اما همه امور با تصمیم و اراده ما نیست. اینکه پسری به دختری علاقه مند باشد، اما دختر او را نپذیرد یا بالعکس، به تصمیم خود شخص نیست، بلکه با تصمیم دیگری رقم میخورد. همچنین برخی امور رخ می دهد که خارج از اراده و تصمیم ماست. و به آنها تصادف می گوییم. اینکه دختر و پسری در جایی یکدیگر را ملاقات کنند یا اتفاقی سبب آشنایی خانواده آنها شود یا ... وابسته به تصمیم و اراده آن ها نیست. و ما دلیل آن اتفاقات را نمی دانیم. همه این ها در تمام سطوح همان تقدیر الهی یا قسمت است. یعنی فرقی نمی کند که خودمان انتخاب کرده ایم یا شخص دیگر یا آنکه دلیل آن را نمی دانیم، به هر حال معنای دقیق تقدیر الهی همه این ها را در بر می گیرد و بر خلاف تصور عوام، تصمیم ما با تقدیر الهی با یکدیگر تعارض ندارند و در عرض یکدیگر نیستند که وجود یکی نافی دیگری باشد، بلکه تقدیر الهی با تصمیم ما به شکل همزمان و در طول یکدیگر قرار دارند. همان گونه که اگر کسی می خواهد از تهران به سمت اصفهان برود، رفتن به سمت قم، همان رفتن به سمت اصفهان است. ما انتخاب می کنیم، چون خدا به ما توان انتخاب کردن داده و اجازه حیات و قدرت عمل را داده است. بنابراین انتخاب ما، عین تقدیر الهی است. همچنین باید توجه کنیم اختیار داشتن به این معنا نیست که زمام همه امور به دست ماست، و اصولا مخلوق چنین قدرتی ندارد که زمام تمام امور به دست او باشد. اختیار داشتن ما بدین معناست که می توانیم سعادت اخروی خود را با اعمال و رفتارمان تعیین کنیم. ممکن است ما مریض یا ناقص یا کم هوش یا ... باشیم و نتوانیم این ها را تغییر دهیم، اما می توانیم با ایمان و عمل صالح، سعادت در زندگی حقیقی را به دست آوریم. ما حتی اختیار ضربان قلب خود را هم نداریم و نمی توانیم میزان زندگی خود را مشخص کنیم. منظور از اختیار و اراده انسان این است که انسان در جایی که انتخاب می کند، حقیقتا خودش موثر است. نه اینکه همه چیز به انتخاب او رقم می خورد. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
پایین آوردن سر در بهشت ⁉️ 👇👇👇 ♨سوال: 🔰در بهشت تکليف نيست لذا محرم و نامحرم معني نداره پس چرا رسول خدا ميفرمايند سرها رو پايين بياوريد و چشمانتان را ببنديد؟! ✍پاسخ: با تشکر از ارتباط شما با مرکز ملی پاسخگویی ✅نکته اول: در روایات فراوانی در منابع شیعه و سنی آمده است: ««اذا کان يوم القيامة نادي مناد من بطان العرش: يا اهل الجمع نکسوا رؤوسکم من غضوا ابصارکم، حتي تمر فاطمة بنت محمد علي الصراط»؛ «وقتي قيامت برپا مي شود، از عرش منادي ندا مي کند:اي اهل قيامت همه سرها را پايين بياوريد و چشم ها را فرو ببنديد که فاطمه دختر محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) بر صراط مي گذرد». (1) ✅نکته دوم: بستن چشم و نگاه نکردن، همیشه به معنای این نیست که طرف مقابل نامحرم است. بلکه گاهی به خاطر عظمت طرف مقابل بوده و این که شما شأنیت و ظرفیت این که به این فرد نظاره گر باشید را ندارید. ✍️نتیجه اینکه: سرای قیامت، سرای تکلیف نبوده و این دستور یک امر تکوینی و به جهت عظمت وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد. 💠 لطفا جهت ارسال سوالات از دو روش زیر استفاده کنید. پی نوشت: 1. الصواعق المحرقه، ص 289 و مستدرک کتاب معرفة الصحابة، مناقب فاطمه (سلام الله عليها) و التلخيص پاورقي مستدرک همان صفحه و ذخاير العقبي، ص 48 و الاصابة، ج 8، حرف الفاء القسم الاول، تذکرة الخواص، حالات فاطمه و فرائد السمطين، ج 2، ص 9 به بعد و کنز العمال، ج 12، فضائل الزهرا و اعلموا اني فاطمه، عبدالحميد المهاجر، ج 9، منزلة الفاطمه في المصادر و اعلام النساء، ج 4، قسمت فاطمه بنت محمد و کتابهاي ميزان الاعتدال و لسان الميزان و مجمع الزوائد، ج 9، ص 212 و اسد الغابة، ج 5، ص 523 و تاريخ بغداد، ج 8، ص 141 و کنز العمال، ج 6، ص 218 و مقتل خوارزمي، فضائل الفاطمه و ينابيع المودة، باب 55. 🌷موفق باشید. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰براي امرزش گناهان اموات و شادي روحشون چه بايد بکنيم؟ ✍پاسخ: ✅از روايت استفاده مي شود خيرات و طلب آمرزش براي اموات در وضعيت آن ها در آخرت تاثير خواهد داشت. براي اموات از هر چيز بهتر و مفيدتر صدقه و احسان به فقرا و اهداي ثواب آن براي مردگان است. رسول گرامي اسلام (ص) فرمود: «صدقه حرارت قبرها را از بين مي‌برد». 🌹براي اموات بهترين دعا اين است که انسان براي آنان از خداي مهربان طلب عفو و مغفرت کند . بخواهد خداوند رحمت و بخشش و نعمت‌هايش را بر آنان نازل فرمايد. 👈مي‌توان دعاي 24 صحيفه سجاديه را براي پدر و مادر که داراي مضامين عالي آموزشي و تربيتي است، در شب يا روز خواند، 👈همچنين اين آيه دعاي خوب و تحفه‌‌اي زيبا براي گذشتگان است: «ربّنا اغفر لي و لوالديّ و للمؤمنين يوم يقوم الحساب؛ پروردگارا ! روزى که حساب برپا مىشود، بر من و پدر و مادرم و بر مؤمنان ببخشاى». ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال : 🔰ايا حضرت علي (ع) به اصرار مردم خليفه شدند يا نه و با ميل خودشان بود؟ ✍پاسخ: ✅قبل از هر چیز لازم است به یک مطلب مهم اشاره کنم و آن اینکه بحث امامت با بحث خلافت متفاوت است. 🍃امامت منصبی است که خداوند به بندگان خاص خودش عنایت کرده و آنها را برای هدایت مردم از طریق پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله) معرفی نمودند. 🔹اما خلافت یعنی تشکیل حکومت برای اجرای احکام دین اسلام و هدایت مردم به سعادت دنیا و آخرت مسأله ای است که نیاز به همراهی مردم دارد. 🖊بعد از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) هر چند امام علی(علیه السلام) دارای مقام امامت بودند ولی بخاطر عدم همراهی مردم و غصب خلافت که حق مسلم و الهی آن حضرت بود،آن حضرت از اعمال خلافت محروم شدند. 👈 تا اینکه بعد از 25 سال و با کشته شدن خلیفه سوم مردم به سو اسلامی ی آن حضرت روانه شدند و از آن حضرت خواستند که خلافت جامعه را بپذیرند و بر مسند حکومت بنشینند. 🔸آن حضرت ابتدا از پذیرش حکومت امتناع کردند ولی بعد از اصرار مردم،آن حضرت با بیان شروطی این امر را پذیرفتند. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✅پرسش: چطور گناه را تشخیص دهیم؟ 🌺پاسخ: گناه در فرهنگ قرآنی، به گناهانی گفته می شود که خداوند بدان وعده عذاب داده است. البته از آن جایی که برخی از عذاب هایی که در قرآن بدان وعده داده شده با برخی دیگر از نظر کمیت و کیفیت تفاوت دارد، در نهایت به گناهان بزرگ و کوچک دسته بندی می شود. به این معنا که برخی از گناهان به عنوان گناهان «کبیره»، و برخی دیگر به عنوان «صغیره»، شناخته می شود. 🔷 گناهان کبیره به آن دسته از گناهانی اطلاق می شود که خداوند به مرتکب و گناهکار وعده عذاب الیم یا جادوانه می دهد که در برابر گناهان صغیر قرار می گیرد که از چنین خصوصیاتی برخوردار نیست.(نساء، ایه ۳۱؛ شوری، آیه ۳۷؛ نجم، آیه ۳۲) 🔹 در اسلام راه های برای تشخیص و اثبات گناه بیان شده است که به طور طبیعی از طریق عقل و نقل می تواند گناهان را بشناسیم. 👈برای آشنایی با بسیاری از گناهان، می توانید به مطالعه کتاب "گناهان کبیره" اثر زیبا و پر مغز مرحوم آیت الله دستغیب رحمه الله علیه بپردازید.. 👈 هم چنین، با مطالعه رساله مرجع تقلید خود، از واجبات خود آگاه شده و با رعایت آن، از معصیت دور خواهید شد. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din