eitaa logo
احکام دین 📚
134.3هزار دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
2.5هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
❓در هوای ابری و یا غبارآلود که طلوع خورشید مشخص نیست، چگونه می‌توان قضا شدن نماز صبح را تشخیص داد؟ 💧در این شرایط، اگر انسان به صورت معقول، این گمان را داشته باشد که هنوز آفتاب طلوع نکرده، می‌تواند نمازش را به نیت ادا بخواند و در صورت شک نیز می‌تواند نماز را به نیت ما فی‌الذمه(آن نمازی که بر عهده من است) بخواند. 💧البته امروزه با توجه به وجود رسانه و امکاناتی همچون نرم‌افزارهای موبایل، اینترنت و... می‌توان از وقت دقیق نماز و قضا شدن آن اطلاع پیدا کرد وکفایت میکنند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا با اجازه یکی از ساکنان مجتمع‌های مسکونی و یا نگهبان مجتمع، می‌توان در قسمت‌های مشترک، تصرفاتی چون خواندن نماز، پارک ماشین و ... داشت؟ 🍀بطور کلی تصرف در ملک غیر، باید با رضایت همه مالکان باشد، مگر اینکه شواهد و قرائن بگونه‌ای باشد که نیازی به اجازه از همه نباشد؛ مثل اینکه فرد، مهمانِ یکی از مالکان باشد و یا این کار با هماهنگی افراد مسئول باشد. البته اگر در این موضوع مقرراتی وضع شده، باید بر اساس آن عمل شود. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓اگر فردی به صورت مهمان و خارج از مقررات مربوطه، وارد خوابگاه دانشجویی شده و از امکانات آنجا استفاده کند، چه حکمی دارد؟ 🔴تخلف از قوانین و مقررات مذکور جایز نیست و در فرض سؤال که ورود مهمان به خوابگاه، خارج از مقررات مربوطه صورت گرفته، نماز خواندن و استفاده از آب و امکانات دیگر آنجا اشکال دارد و فرقی نمی‌کند که مهمان دانشجو باشد یا از سایر افراد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓در بازیهای کامپیوتری در صورت بُرد، مقدار معینی پول برنده شده و در صورت باخت، پول واریزی از دست میرود. آیا این نوع بازی قمار است؟ 🍁اگر از بازندگان چیزی بگیرند و از همان پول به برندگان بدهند، این شرط بندی حرام است ولی اگر از شرکت کنندگان، پولی بابت مخارج سایت بگیرند و از منبعی دیگر به برندگان جایزه بدهند، اشکال ندارد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🏡تصرف در خانه ها و لوازم خانه هایی که خداوند اجازه تصرف داده است ❣و آنها عبارتند از خانه فرزندان، پدران، مادران، برادران، خواهران، عموها، عمه ها، دایی ها، خاله ها، خانه هایی که کلیدش در دست اشخاص است و خانه های دوستان ❓زیرا برطبق دستور شرع انسان میتواند در این خانه ها بدون احراز رضایت، تصرفات متعارف انجام دهد، نظیر شستن، خوابیدن، نماز خواندن، خوردن و آشامیدن از اغذیه موجود در آنها 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌴مسح پا 🔹_جای مسح: روی پا است 🔹_مقدار واجب مسح: طول؛ از سر انگشت تا بر آمدگی روی پا عرض؛ هر اندازه باشد کافی است هر چند به قدر یک انگشت باشد 🔹_احتیاط مستحب آن: همه روی پا 🔹_پای راست را باید قبل از پای چپ مسح کند، ولی لازم نیست پای راست را با دست راست و پای چپ را با دست چپ مسح کند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
ازدواج حرام 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀 🍁 اگر زن و مردی بعد از ازدواج و فرزنددار شدن متوجه شوند از نظر شرعی با هم حرام ابدی هستند، تکلیف مهریه زن چه می‌شود؟ آیا از نظر شرعی چیزی به زن تعلق می‌گیرد، مهریه هم عندالاستطاع است. در فرض سؤال، عقد آنها باطل بوده و باید از هم جدا شوند و مهریه‌ای که در آن عقد باطل وجود دارد نیز دارای اعتبار نیست، اما اگر زن نیز از چنین حرمتی آگاه نبوده، مرد باید فوراً «مهرالمثل» - و به عبارت دیگر، مهریه‌ای که در عرف منطقه زندگی آنان برای فردی مانند این زن در نظر گرفته می‌شود - را به آن زنی که قهراً از هم جدا شده‌اند بپردازد. 🍁 🍀🍁🍀 🍁🍀🍁🍀🍁 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
گفتن ذکر در حال حرکت 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓با توجه به اینکه در نماز، فقط ذکر «بحول لله» را میتوان در حال حرکت گفت، و همچنین ذکر «الله اکبر» را به نیت مطلق ذکر، آیا می‌توان ذکر «سمع الله لمن حمده» را نیز مثل الله اکبر به نیت مطلق ذکر، در حرکت بگوییم؟ 🌺در نماز، ذکرهاى واجب و مستحب را باید در حالی گفت که بدن بى‌حرکت باشد، ولی اگر نمازگزار ذکری مانند «سمع الله لمن حمده» را به نیت مطلق ذکر، در حال حرکت بگوید، اشکال ندارد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
دروغ گویی برای فرار از قرض دادن 🌺🌹💞🍃🌺🌹💞 💞🌹🌺🍃💞 🌹🌺🍃 💞 ❓آیا میتوانیم در بعضی مواقع مثل این‌که کسی از ما پول یا چیزهای دیگری بخواهد، به بگوییم نداریم یا کنیم؛ چرا که مطمئنیم یا احتمال قوی می‌دهیم اگر قرض بدهیم برنمی‌گرداند. اگر قرض گرفتنش برای کار ضروری نباشد چطور؟ آیا می‌توانیم به او قرض ندهیم؟ 🍀دروغ جایز نیست، و در چنین مواردی می‌توان توریه کرد؛ یعنی به‌گونه‌ای صحبت کند که شنونده معنای ظاهری را بفهمد ولی گوینده معنای خلاف ظاهر را اراده کند. 🍀در هر حال قرض دادن واجب نیست و فرد می‌تواند امتناع کند، ولی باید توجه داشت که قرض دادن ثواب بسیار دارد و سزاوار نیست فرد نیازمندی را که درخواست قرض می‌کند رد کرد. 🍃 💞🌹🌺 🍃🌹🌺💞🌹 💞🌺🌹🍃💞🌺🌹 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا اگر مالک با استفاده از برق برای جلوگیری از سرقت، موجب برق گرفتگی سارق و احیاناً فوت او شود، ضامن است؟ 🍃🌺هر کسی حق دارد در ملک خود هر تصرف مشروعی از جمله اتصال آن به برق، انجام دهد. بنابراین دربارۀ دزدی که بدون رضایت صاحب‌خانه به خانه او وارد شده است، صاحب‌خانه ضامن خسارت‌های وارد بر وی نیست. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا منتشر کردن خبر و فیلم گناهان و کارهای زشت، با گناه انجام دهندگان آنها برابر است؟ 🍃🌺این موضوع از دو زاویه قابل دقت و توجه است. 🔹۱. از باب انتشار فحشا و منکر؛ یعنی هدف منتشر کنندگان ترویج فحشا و منکر است و یا حتی امرار معاش از این راه می‌باشد که در این صورت؛ آنچه از برخی آیات و روایات به دست می‌آید؛ این است که انتشاردهندگان گناه مانند مرتکبان آن هستند: «إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَة»؛کسانى که دوست دارند زشتی‌ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکى براى آنان در دنیا و آخرت است. «وَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ قَالَ النَّبِیُّ (ص) مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً کَانَ کَمُبْتَدِئِهَا»؛ امام صادق(ع) از قول پیامبر خدا(ص) نقل می‌کند: هر کس خبر گناه زشتی را به گوش همگان برساند، مانند آغازگر آن کار زشت است. 🔹۲. گاهی برای هشدار و عبرت‌آموزی است؛ مانند آنچه که بعضاً در جراید و رسانه‌ها منتشر می‌شود که البته در این موارد ممنوعیت نشر اخبار گناهان گاه جهت مصالحی بالاتر - مانند عبرت‌آموزی و هشدار به افراد در معرض خطر- برداشته می‌‌شود، مانند آنچه پروردگار در قرآن کریم از گناهان اقوام مختلف یاد کرده است: «آیا شما به سراغ مردان مى‌روید و راه (تداوم نسل انسان) را قطع مى‌کنید و در مجلستان اعمال ناپسند انجام مى‌دهید؟! «اما پاسخ قومش جز این نبود که گفتند:» اگر راست مى‌گویى عذاب الهى را براى ما بیاور»! 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓1. بنده ناجی استخر هستم. در ماه رمضان افرادی در روز برای آب درمانی و....مراجعه می‌کنند آیا با فرض اینکه ممکن است فردی نیاز به کمک داشته و برای نجات او مجبور باشم سر را به زیر آب ببرم، اشتغال به این کار در حال روزه جایز است؟ 2. اگر برای نجات فردی سر را به زیر آب بردم، تکلیف روزه‌ام چیست؟ 🔹1. اشتغال به این کار جایز و چه بسا لازم است. 🔹2. در هر حال نجات جان مسلمان واجب است، و اگر این امر در ماه رمضان موجب شود که روزه‌دار تمام سر را به زیر آب فرو برد، باید روزه را تا پایان روز نگه داشته و بعدا قضای آن را بجا آورد، ولی این کار کفاره ندارد، هر چند عمدی باشد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din