طریقه غسل کردن معلولین
❓من فردی معلول هستم. در غسلهای گذشته فکر میکردم که باید در حد توان غسل کنم، به همین دلیل آب به برخی جاها نمیرسید. آیا نمازهای من صحیح بوده است؟ به صورت کلی فرد ناتوان، جهت غسل، آیا لازم است آب را به همه جای بدن برساند؟
🍃🌺1. در غسل لازم است آب به همه جاى بدن برسد و در صورت عدم توانایی، باید به نحوى نایب گرفت که آب را به بدن برساند، مگر اینکه اصلاً امکان رساندن آب به برخی اعضا نباشد، مثل اینکه اعضا به هم چسبیده باشد.
با این حال، برخی از فقها در اینباره میگویند، در صورت عدم قدرت همان مقدار که میتواند، کافی است.
🍃🌺2. در فرض سؤال، غسل صحیح نیست و باید هر مقدارى از نمازهایى که فرد یقین دارد با چنین غسلى خوانده، قضا نماید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40205
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا خوردن پنگوئن (که نوعی حیوان قطبی است) اشکال دارد؟
🍃🌺هر چند پنگوئن از پرندگان شمرده میشود، اما شرایط پرندگان حلال گوشت را نداشته و خوردن آن جایز نیست.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
تخلف از قوانین و مقررات در کشورهای غیر اسلامی
❓1. من در کشور نروژ زندگی میکنم و از ترس این که بیشتر مالیات پرداخت نکنم پنهانی کار میکنم آیا آن کار جایز است؟ ٢. کسانی که در خارج پناهنده میشوند، دولت همه خرج و مخارج را به آن فرد مورد نظر داده و دستور میدهد که شما اجازه کار کردن را ندارید، اما با آن پولی که دولت پرداخت میکند زندگی خیلی مشکل است، حال با وجود اینکه دولت، ما را از کار کردن منع میکند، آیا کار کردن در این صورت جائز است یا خیر ؟ لطفاً ما را راهنمایی بفرماید چون این مسأله در خارج خیلی مهم است.
🍃🌺به طور کلی، تخلف از قوانینی که موجب حفظ نظم در جامعه است جایز نیست و مسلمانانی که در کشورهای بیگانه زندگی میکند لازم است به قوانین آنها (اگر مستلزم خلاف شرع نباشد)احترام بگذارند، تا موجب وهن اسلام نشود. البته برخی از فقها میگویند، بر فرض سؤال، اگر فرد دچار عسر و حرج میشود، اشتغال به کار مذکور جایز است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38076
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓اگر مردی که زن و بچه دارد، دختر باکرهای رو با وعده و وعید گول بزند و او را غیر باکره کند حکمش چیست و چه شرایطی نیاز است تا این حکم ثابت شده و اجرا شود؟
❗️1. ثابت شدن زنا یا به چهار مرتبه اقرار زنا کننده است که در ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی بدان تصریح شده است، یا به شهادت چهار شاهد مرد و در برخی موارد نیز کمتر از این نصاب، با شرایط خاص که در دو ماده 199 و 200 قانون مجازات به شرح زیر بیان شده است:
ماده 199 قانون مجازات اسلامی: نصاب شهادت در کلیه جرائم، دو شاهد مرد است مگر در زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه که با چهار شاهد مرد اثبات میگردد.
برای اثبات زنای موجب حد جلد، تراشیدن(موی سر) و یا تبعید، شهادت دو مرد و چهار زن عادل نیز کافی است. زمانی که مجازات غیر از موارد مذکور است، حداقل شهادت سه مرد و دو زن عادل لازم است. در این مورد هرگاه دو مرد و چهار زن عادل به آن شهادت دهند تنها حد شلاق، ثابت میشود.
در ماده 200 بیان شده است که در خصوص شهادت بر زنا یا لواط، شاهد باید شخصاً عملی را که زنا یا لواط با آن محقق میشود دیده باشد و هرگاه شهادت مستند به مشاهده نباشد و همچنین در صورتی که شهود به عدد لازم نرسند، شهادت در خصوص زنا یا لواط، قذف محسوب میشود و موجب حد است.
بنابراین اثبات زنا با شهادت بسیار مشکل است و غالباً اثبات نمیشود.
❗️2. اگر دختر باکرهای که گول خورده بچه باشد یا هنگام زنا راضی به عمل نباشد و با عنف و زور با او نزدیکی شود، زنا کننده باید مهرالمثل را پرداخت نماید.
❗️3. اگر زنا به عنف، اکراه و یا به گول زدن و اغفال بزه دیده انجام گیرد و زنا کننده توبه کرده باشد، به استناد تبصره 2 ماده 114 قانون مجازات اسلامی، مرتکب به حبس یا شلاق تعزیری درجه شش یا هر دو آنها محکوم میشود. و اگر توبه نکرده باشد به استناد ماده 224 قانون مجازات اسلامی زنا کننده باید اعدام شود. البته فرقی ندارد زنا کننده محصن باشد یا غیر محصن.
❗️4. در صورتی که زنا با عنف و اکراه و اغفال نباشد، در این صورت اگر زنا کننده محصن و محصنه باشد، به استناد ماده 225 قانون مجازات اسلامی؛ مجازاتش رجم است. در صورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادر کننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر اینصورت موجب صد ضربه شلاق برای هر یک میباشد. و در صورتی که زنا کننده محصن یا محصنه نباشند، مجازاتشان به استناد ماده 230 قانون مجازات اسلامی صد ضربه شلاق است.
❗️5. به استناد ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی در موارد زنای به عنف و در حکم آن - زنای به اغفال و گول زدن دختر - در صورتی که زن باکره باشد، مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت «ارش البکاره» و «مهرالمثل» نیز محکوم میشود و درصورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم میگردد.
موارد تحقق احصان برای زن و مرد به شرح مندرج در ماده ۲۲۶ و 227 قانون مجازات اسلامی به شرح زیر است:
الف، احصان مرد عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالیکه بالغ و عاقل بوده از طریق قُبُل(فرج) با وی در حال بلوغ جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از طریق قُبُل را با وی داشته باشد. در غیر این صورت، مرد دارای احصان نیست و زنای او زنای محصنه محسوب نمیشود.
ب، احصان زن عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالیکه بالغ و عاقل بوده، با او از طریق قُبُل جماع کرده باشد و امکان جماع از طریق قُبُل را با شوهر داشته باشد. در غیر این صورت، زن دارای احصان نیست و زنای او زنای محصنه محسوب نمیشود.
همچنین اموری از قبیل مسافرت، حبس، حیض، نفاس، بیماری مانع از مقاربت یا بیماریی که موجب خطر برای طرف مقابل میگردد؛ مانند ایدز و سفلیس، زوجین را از احصان خارج میکند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40808
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
قرائت تسبیحات به جای حمد و سوره
❓اگرشخصی که در رکعت دوم به امام اقتدا کرده در رکعت سوم امام و در رکعت دوم خودش سهوا به جای حمد وسوره تسبیحات بگوید وبا امام به رکوع رود وبفهمد که اشتباه کرده حکمش چیست وباید چه کند؟همچنین اگر این شخص که اشتباها تسبیحات دارد میگوید قبل از رکوع امام متوجه اشتباهش شود ولی وقت برای خواندن حمد دیگر ندارد باید چه کند؟
🍃🌺نظر به این که قرائت حمد و سوره در نماز از واجبات غیر رکنی است؛ لذا اگر حمد و سوره را فراموش کند و در رکوع متوجه شود نمازش صحیح است، امّا اگر پیش از خم شدن برای رکوع بفهمد باید حمد و سوره (و در جماعت فقط حمد) را بخواند و به رکوع برود و در جماعت اگر به سجده امام جماعت در آن رکعت برسد جماعتش صحیح است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40536
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓اگر در نماز جماعت خواندن تسبیحات اربعه را فراموش کنیم، چه حکمی دارد؟
🍃🌺در اینگونه موارد، چنانچه جهت انجام رکوع خم نشده باشد، باید تسبیحات را بگوید و گفتن یک مرتبه کافی است. ولی اگر به رکوع رفت یا از آن گذشته نیازی به برگشتن نیست و نمازش صحیح است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40563
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا با ریمل ضدآب میشود نماز خواند؟
🍃🌺ریمل دارای جرم بوده و مانع رسیدن آب به اعضای وضو یا غسل است، پس جهت وضو یا غسل باید بر طرف شود.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
حکم روزه و نماز امواتی که در زمان حیات حافظهٔ خود را از دست داده بودند
❓مادر بزرگ من که خیلی پیر است، از سه سال قبل کم حافظه شد و اکنون به طور کلی حافظهاش را از دست داده است. در گذشته بعضی اوقات قادر نبود کسی را بشناسد، اما گاهی اوقات هم این توانایی را داشت. گفتنی است که فرزندانش قصد دارند به خاطر قضای نمازها و روزههایش کفاره بدهند، اما نمیدانند چقدر بایستی بابت یک روز قضای روزه کفاره پرداخت کنند؟ آیا افراد دیگری غیر از فرزندانش میتوانند نمازهای قضا شده اش را بجا آورند؟ در صورتیکه فرزندانش بابت این عمل به آن شخص پول بپردازند، برای قضای یکسال چه مقدار پول بایستی به شخص نایب پرداخت کنند؟ علاوه بر آن آیا میتوان پولی بابت گناهانی (از قبیل غیبت، دل آزاری و ....) که ممکن است مادر بزرگمان در طول عمرش مرتکب شده باشد، به شخص فقیری به عنوان کفاره آن گناهان پرداخت کرد؟
🍃🌺حکم نماز
اگر مريض، حواسّ نداشته به طوری كه نتواند اوقات نماز را تشخیص دهد، نمازهاى فوت شده، قضا ندارد، ولی اگر متوجه بوده و کوتاهی كرده باید قضای نمازها را به جا بياورد و چنانچه از دنيا رفته است، برايش قضا كنند. همچنین اگر عقل و شعور كافى دارد، ولى گرفتار فراموشى مىشود، احتياط واجب آن است كه فرزند بزرگ تر بعد از فوت او نمازهايش را قضا كند.
🍃🌺حکم روزه
كسى كه به واسطۀ پيرى نمىتواند روزه بگيرد يا براى او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نيست، ولى بايد براى هر روز يک مدّ كه تقريباً ده سير است گندم يا جو و مانند آن به فقير بدهد.
در هر حال به جا آوردن قضای نماز و روزهٔ اموات، توسط هر شخصی جایز است و میتوان برای آن دستمزد تعیین کرد، که برای اطلاع از مقدار آن میتوانید با دفاتر مراجع تقلید تماس بگیرید.
ضمن اینکه هر چند دادن صدقه و خیرات برای اموات مستحب است، اما گناهانی که مانند سرقت به صورت مالی نبوده، و حقالناسی را به دنبال نداشته است، کفارهٔ آن، همان استغفار است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/en22232
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
اقتدا در نماز جماعت
❓اگر در نماز جماعت در صف اول خواهران باشیم و پشت پرده آقایان باشند، آیا باید صبر کنیم تا نفر قبل از ما که به آقایان نزدیک تر است تکبیرة الإحرام بگوید و بعدا نماز را شروع کنیم یا بلافاصله بعد از امام می شود نماز را شروع کرد؟
🍃🌺هنگامىکه امام تکبیر مىگوید و وارد نماز مىشود در صورتى که صفهاى جلوتر آمادۀ نماز باشند، همه مىتوانند تکبیر بگویند و وارد نماز شوند و لازم نیست انتظار بکشند، تا صفهاى جلو وارد نماز شوند، بلکه هر چه سریع تر اقتدا کنند تا فضیلت نماز جماعت را درک کنند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
آیا در نماز جماعت صفهای قبل باید صبر کنند تا صف جلو اقتدا کنند یا بلافاصله بعد از امام، می شود اقتدا نمود؟
❓اگر در نماز جماعت در صف اول خواهران باشیم و پشت پرده آقایان باشند، آیا باید صبر کنیم تا نفر قبل از ما که به آقایان نزدیک تر است تکبیرة الإحرام بگوید و بعدا نماز را شروع کنیم یا بلافاصله بعد از امام می شود نماز را شروع کرد؟
🍃🌺هنگامىکه امام تکبیر مىگوید و وارد نماز مىشود در صورتى که صفهاى جلوتر آمادۀ نماز باشند، همه مىتوانند تکبیر بگویند و وارد نماز شوند و لازم نیست انتظار بکشند، تا صفهاى جلو وارد نماز شوند، بلکه هر چه سریع تر اقتدا کنند تا فضیلت نماز جماعت را درک کنند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
قرائت دو یا سه سوره در رکعت اول
❓آیا میتوان در رکعت اول یا دوم نماز واجب به جای یک سوره، دو یا سه سوره بخوانیم؟ در نماز مستحب چطور؟
🍃🌺در نماز واجب، خواندن بیش از یک سوره، کراهت دارد و برخی از مراجع معتقدند بنابر احتیاط واجب بیش از یک سوره خوانده نشود، اما در نماز مستحبی مانعی ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
حکم خونی که در تخم مرغ دیده میشود چیست؟
❓تخم مرغی که در آن لکهای خون مانند دیده میشود، آیا خوردن آن حرام است؟ در صورتی که چند تخم مرغ در کاسه باشد و تخم مرغ آخری خون داشته باشد، آیا با بهم زدن آنها به نحوی که خون محو شود، پاک و قابل خوردن است؟
🍃🌺1. نظر مراجع تقلید، دربارهی خونى که در تخم مرغ دیده میشود، مختلف است:
الف. عدهای از مراجع بنابر احتیاط واجب، آن را نجس دانسته و میگویند باید از خوردن آن اجتناب کرد.
ب. برخی دیگر خون مذکور را پاک شمرده، ولى خوردن آن را بنا بر احتیاط واجب جایز نمیدانند.
ج. بعضی نیز اجتناب از آن را بنا بر احتیاط، مستحب میدانند.
🍃🌺2. با توجه به آنچه در شمارهی یک بیان شد، اگر با وجود خون مذکور، تخم مرغ را به هم بزنیم، طوری که خونی دیده نشود، بیشتر فقها باز هم میگویند باید از خوردن آن اجتناب نمود، اما حضرات آیات امام خمینی، سیستانی و فاضل لنکرانی، خوردن آن را جایز شمرده اند.
🍃🌺3. بنابر نظر همهی مراجع تقلید، چنانچه خون مذکور در تخم مرغ برداشته شود، طوری که به قسمتهای دیگر سرایت نکند، استفاده از آنچه باقی مانده اشکال ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din