eitaa logo
احکام دین 📚
136.2هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️بوسیدن دست نامحرم برای احترام ❓در در بعضی اقوام رسم است که دست را می‌بوسند و گاهی اتفاق می‌افتد که دختران دست مردان بزرگ و پسران دست خانم‌های بزرگ را که قرابتی بین هم دارند ولی شرعی نیستند، می‌بوسند. تکلیف در این زمینه چیست؟ 🍃🌺اگر نباشند اشکال ندارد، در غیر این‌صورت و بر دست جایز نیست و در این‌باره باید آنها را با آشنا کنیم. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38817 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️کِل زدن در عروسی چه حکمی دارد؟ ❓ در چه حکمی دارد؟ حتی اگر در مراسم زنانه باشیم و صدای کل به گوش نرسد چگونه است؟ 🍃🌺نظر مراجع تقلید در این زمینه آن است که اگر مستلزم نبوده و نامحرم هم صدای آنها را نشنود به خودی خود اشکال ندارد. برخی از فقها نیز معتقدند اگر نامحرم هم بشنود ولی موجب وی نباشد، باز هم اشکالی ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa27323 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️برآمدگی داشتن موی خانمها اشکال دارد؟ ❓منظور پیامبر درباره اینکه زنانی که موهایشان مانند است میشوند چیست؟ اگر موها پوشیده باشند ولی از روی آنها معلوم باشد هم چنین است؟ 🍃🌺در برخی از نقل‌ها از پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره برخی از زنان این‌گونه آمده است: «إذا رأیتم اللاتی ألفین على رؤوسهن مثل أسنمة البعر فأعلموهن أنه لا تقبل لهن صلاة»؛ وقتی زنانی را دیدید که بر بالای سر خود مانند کوهان شتر قرار داده‌اند، به آنها بگویید که هیچ‌کدام از نمازهایشان قبول نمی‌شود. در روایت دیگری آمده است: «صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ... وَنِسَاءٌ کَاسِیَاتٌ عَارِیَاتٌ مُمِیلَاتٌ مَائِلَاتٌ، رُءُوسُهُنَّ کَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ، لَا یَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ، وَلَا یَجِدْنَ رِیحَهَا...» دو گروه از اهل آتش هستند که من آنها را ندیده‌‌ام... گروه دوم زنانی هستند که پوشیده ولی عریان‌اند. گمراه‌کننده و گمراه‌اند. سرهایشان مانند کوهان شتر خراسانی مائل و کج است. این زنان نه وارد بهشت می‌شوند و نه بوی آن را استشمام خواهند کرد. چند نکته در توضیح این روایات، قابل ذکر است: 1. این روایات در کتب اهل سنت نقل شده و در منابع شیعه مطلبی در این باره وجود ندارد. 2. پوشاندن مو به طور کامل کافی است و پیدا بودن برجستگی زیر پوشش به خودی خود اشکال ندارد، مگر این‌که تبعاتی منفی مانند انگشت‌نما شدن و... داشته باشد. البته گفتنی است که این نوع از پوشش لازمه‌اش بی‌عفتی و بی‌بند و باری نیست، اما زنان متدین و مؤمن از این‌گونه کارها دوری می‌کنند. 3. به نظر می‌رسد که علت جهنمی شدن این افراد و قبول نشدن نمازهایشان، صرف شکل ظاهری آنان نیست، بلکه همان‌طور که در روایت دوم آمده، این عقوبت به خاطر نوع پوششان و گمراه بودن آنان است و بیان شکل سَر این افراد، یا به عنوان یکی از نشانه‌های این اشخاص ذکر شده یا این‌که چون علت ساختن چنین ظاهری برای خود، گمراهی بوده و با قصد حرام مثل جلب نامحرم و اشاعه فساد انجام گرفته، مذموم واقع شده است. 4. این‌که در روایت، به کوهان شتر اشاره شده، نشان از برآمدگی و برجستگی زیادی دارد که با برجستگی موها در حالت عادی متفاوت است. از این‌رو می‌توان گفت که این روایت شامل آن برآمدگی معمولی موهای زنان نمی‌شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36746 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️بوسیدن زن و شوهر در مقابل دیگران ❓حکم زن و شوهر در مقابل دیگران (مثلاً برای خداحافظی و یا در اعیاد) چیست؟ 🍃🌺هر چند این کار به خودی خود اشکال شرعی ندارد، اما جهات دیگری چون منطقه، و یا بودن حاضران، نوع بوسیدن و ... نیز باید ملاحظه شود و چنانچه داشته باشد از آن پرهیز شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25847 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️من طراح هستم آیا میتوانم پروژه ام را بدون صاحب کارم به مشتریهای دیگرم ارائه دهم؟ ❓من هستم. یک سال و نیم روی پروژه‌ای برای یک تهیه کننده کار می‌کردم. الآن که پروژه تمام شده است، من از تهیه کننده درخواست یک نمونه از کاری را که انجام داده‌ام، می‌کنم و او حاضر نیست نمونه کاری را که خودم در آن شرکت داشته‌ام به من دهد. لازم به ذکر است که من برای گرفتن کارهای دیگر و توسعه کارم، به این نمونه کار نیاز دارم. از طرفی کارگردان آن پروژه که انسان مقیدی نبود یک نمونه از کار را برای خودش برداشته است. آیا من می‌توانم بدون اجازه تهیه کننده (با توجه به این که برای نشان دادن کار به مشتری‌هایم نیاز مبرم به این نمونه دارم)، آن نمونه را از کارگردان بگیرم؟ لازم به ذکر است که این نمونه‌ی کار بجز ارائه به مشتریان برای دیدن توانائی‌های کاریم، هیچ منفعت مادی دیگری برای من ندارد. 🍃🌺با توجه به اینکه تهیه کننده، صاحب کار به شمار می‌آید، هرگونه استفاده از پروژه‌ی مذکور باید با رضایت وی صورت پذیرد. البته برخی از فقها در این باره می‌گویند، تنها در صورتی این موضوع دارای اشکال است که تهیه کننده از ابتدا در قراردادش شرط عدم استفاده بدون اجازه وی را کرده باشد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa37023 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️با شرط عدم طلاق و یا بازپس گرفتن چندین برابر در صورت طلاق، آیا زن میتواند مهریه اش را به شوهرش ببخشد؟ ❓زن بعد از عقد با یک شرط مهریه‌اش را به شوهرش می‌‌بخشد: زن در شرطش این‌طور می‌‌گوید: من مهرم را با این شرط به تو می‌‌بخشم که اگر مرا دهی ده برابر این را از تو طلب خواهم نمود، آیا همچنین شرطی صحیح است؟ 🍃🌺در صورتی که زن، بخشش مهریه‌اش را مشروط به عدم طلاق کند، صحیح است و اگر زوج او را طلاق دهد، می‌تواند مهریه‌اش را پس بگیرد. البته شرط گرفتن چند برابر مهریه در صورت طلاق؛ اگرچه بنابر نظر برخی از مراجع عظام، صحیح است ولی بنابر نظر برخی از مراجع، این شرط را باید در ضمن عقد لازمی مانند بیع(خرید و فروش) یا صلح، انجام دهد. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: 💠حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): مهریه، در صورتی که به ذمه شوهر بوده و آن‌را بخشيده است قابل بازگشت نيست، مگر اين‌که بخشيدن به قصد ادامه زوجيت بوده ولی زوج بخواهد او را طلاق دهد که در اين صورت می‌تواند باز پس بگيرد. 💠حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): صحیح است. 💠حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): شرط به نحو مذکور در سؤال چون منجز نیست و معلق است صحیح نیست و برای روشن شدن مسئله لازم است به دو نکته توجه کنید؛ یکی این‌که باید شرط در ضمن عقد لازمی مانند بیع و صلح ذکر شود و شرط ابتدایی لازم الوفاء نیست. دیگر این‌که منجز و قطعی باشد و اگری نباشد. بنابراین اگر در ضمن عقد لازمی زن بگوید من مهریه را به تو بخشیدم و شرط می‌کنم که در صورت طلاق دادن ده برابر مهریه به من بدهی و زوج هم بگوید قبول کردم، در این صورت بر زوج واجب است عمل به شرط نماید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21633 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️اگر در منزل مقداری از داروهای مصرفی در پایان سالِ خمسی باقی بماند، آیا خمس دارد؟ ❓اگر کسی را قبل از خریده باشد و در حال استفاده باشد و سر سال خمسی آن دارو باقی مانده باشد در دو صورت زیر چه حکمی دارد :الف ) به استفاده ی آن کماکان نیاز داشته باشد. ب) به باقی مانده آن دیگر نیاز نداشته باشد،اگر هیچ مقدار را قبل از سال خمسی استفاده نکرده باشد چطور ؟ 🍃🌺خرید دارو؛ که به علت نیاز و احتیاج است، خمس ندارد، علاوه بر این که؛ بعد از باز شدن و استفاده از مالیت می‌افتد و حتی در صورت مصرف نشدن از شما خریده نمی‌شود، بنابراین چیزی که مالیت نداشته باشد، خمس ندارد. بله! اگر دارویی مصرف نشده باشد و مالیت هم داشته باشد، یا برخی از داروهای کمیاب و حیاتی؛ در صورتی که استفاده نشده باشد، را می‌توان فروخت، که در این صورت اگر تا پایان سال خمسی استفاده نشود؛ دارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31460 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
کدام است؟ 🍃🌺 از مهم‌ترین عبادتها در محسوب می‌شود. این عبادت از اجزای متعددی تشکیل شده که برخی از آنها مستحب و برخی دیگر واجب است. برخی از این نیز به عنوان نماز محسوب می‌شوند. 🔶واجبات نماز که تعدادشان به عدد یازده می‌رسد عبارتند از: 🔸1. : بدین معنا که باید نماز را به قصد تقرّب به خدا یا به قصد اجرای دستور او بخواند. ولی لازم نیست که نیّت خود را به زبان بگوید. 🔸2. : یعنی گفتن «الله اکبر». 🔸3. : برای کسی که توانایی ایستادن دارد، واجب است که نماز خود را به صورت ایستاده بخواند. این قیام شامل زمان گفتن تکبیرة الاحرام، قرائت و بعد از اتمام رکوع، می‌شود. 🔸4. : یعنی خواندن سوره حمد و یک سوره کامل بعد از آن، در رکعت‌های اول و دوم. 🔸5. : یعنی گفتن اذکار مخصوص در حال رکوع، سجده و ... است. 🔸6. : لازم است که در هر رکعت، بعد از قرائت حمد و سوره و یا ، نماز گزار به رکوع برود. در رکوع باید به اندازه‌ای خم شود که کف دست به زانوها برسد. در رکوع گفتن هر ذکری کافی است، مثل اینکه بگوید: (سُبحانَ رَبِّی العَظیم وَ بِحَمدِه) 🔸7. : واجب است که بعد از بجا آوردن رکوع و قیام بعد از آن، به سجده رفته و در سجده هفت قسمت از بدن بر زمین قرار بگیرد؛ پیشانی، کف دو دست، هر دو زانو، و دو انگشت بزرگ پا. همچنین واجب است که پیشانی را بر چیزی بگذارد که سجده بر آن صحیح است؛ مانند خاک، سنگ، چوب و... . در سجده گفتن هر ذکری کافی است، مثل اینکه بگوید: (سُبحانَ رَبِّی الاَعلی وَ بِحَمدِه) 🔸8. : بعد از انجام دو سجده در رکعت‌ دوم و چهارم نماز، واجب است که به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر شهادت داده شود و نیز فرستادن صلوات بر پیامبر و خاندانش واجب است. مقدار واجب تشهد این است: «أشهَدُ أن لا إلهَ إلّا اللّٰهُ وَحدَه لا شَریکَ له و أشهدُ أنّ محمّداً عبدُه وَ رسولُه، اللّهمَّ صلِّ على محمّدٍ و آلِ محمّدٍ». 🔸9. : بعد از تشهد رکعت آخر نماز مستحب است در حالى که نشسته و بدن آرام است بگوید: «السَّلٰامُ عَلَیْکَ ایُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَکٰاتُهُ» و بعد از آن باید بگوید: «السَّلامُ عَلیْکُمْ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَکٰاتُهُ» یا بگوید: «السَّلامُ عَلَیْنٰا وَ عَلَى عِبٰادِ اللّٰه الصّالِحِینَ». 🔸10. : باید افعال نماز را با همان ترتیبی که ذکر شده، انجام دهد و اگر عمداً ترتیب نماز را به هم بزند، مثلاً سوره را پیش از حمد بخواند، یا سجود را پیش از رکوع بجا آورد، نماز باطل می‌شود. 🔸11. : یعنى کارهاى نماز مانند رکوع و سجود و تشهد را پشت سر هم بجا آورد و چیزهایى را که در نماز می‌خواند به طورى که معمول است پشت سر هم بخواند و اگر به قدرى بین آنها فاصله بیندازد که نگویند نماز می‌خواند، نمازش باطل است. در بین این واجباتی که نام برده شد، پنج مورد از آن رکن هستند. بدین معنا که حتی اگر از روی فراموشی و غیر عمد، انجام نگیرد یا بیش از یک مرتبه انجام شود، موجب باطل شدن نماز می‌شود. در حالی که دیگر واجبات نماز، اگر سهواً فراموش شوند یا تکرار شوند، موجب باطل شدن نماز نمی‌شوند. 🔷 نماز عبارتند از: 🔹1. . 🔹2. . 🔹3. ؛ هم قیام هنگام گفتن تکبیرةالاحرام و هم قیام متصل به رکوع؛ یعنی قیام قبل از انجام رکوع. 🔹4. رکوع. 🔹5. دو سجده: یعنی هر دو سجده با هم یک رکن حساب می‌شود. بنا بر این، اگر به صورت غیر عمد، به جای دو سجده یک سجده یا سه سجده انجام دهد، نماز باطل نمی‌شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40110 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️مرگ وصی قبل از عمل به وصیت ❓اگر قبل از اینکه به دست او برسد از دنیا برود، تکلیف چیست؟ 🍃🌺در فرض سؤال وصیت باطل شده و (مجتهد جامع الشرایط) متولّى امر وصيت مى‌شود يا كسى را براى شدن آن معين مىكند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id22656 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️آیا قدیمی و ساخت مسجدی جدید به جای آن، جایز است؟ ❓مسجدی قدیمی در یک زمین واقع است و تصمیم بر آن است که با توجه به قدیمی بودن مسجد مسجدی جدید در پشت مسجد قدیمی احداث و بعد از اتمام احداث مسجد جدید مسجد قدیمی تخریب گردد، آیا چنین کاری جایز است؟ یا این‌که باید مسجد قدیمی همچنان در کنار مسجد جدید باقی بماند؟ 🍃🌺1. چنانچه مسجد قدیمی، قابل استفاده باشد تخریب آن جایز نیست. در غیر این صورت تخریب و الحاق آن به ساختمان جدید مسجد جهت توسعه آن اشکال ندارد. 🍃🌺2. اگر زمین مسجد قدیمی از ابتدا به عنوان مسجد قرار داده شده است، نباید کاربری آن از مسجد بودن به عنوان دیگری تغییر کند و مسجد قدیمی باید همچنان در ساختمان جدید به عنوان مسجد باقی بماند و استفاده‌ای که از آن می‌شود استفاده‌هایی باشد که از یک مسجد می‌شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa27088 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️آیا استفاده از ساق‌دست‌های رنگی، توردار یا گیپوردار در برابر اشکال دارد؟ ❓آیا استفاده از لباسهایی که بدن را کاملاً پوشانده و به شمار می‌آید اما در آنها تزییناتی بکار برده شده اشکال دارد؟ مثلاً تورهایی که در یا دست‌ها به کار رفته و گاهی رنگی هم می‌باشد. آیا اینها زینت زن، شمرده شده و در برابر نامحرم نباید پوشید؟ 🍃🌺در مسئله‌ی حجاب زن، پوشش باید به گونه‌ای باشد که توجه نامحرم را جلب نکند؛ لذا اگر تزیینات به کار رفته در پوشش، به حدی است که باعث جذابیت جنسی برای مردان نامحرم می‌شود، پوشاندن آن لازم است. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa37952 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️جهل به ❓خانمی قبلاً در روستا بوده و وقتی شده مادرش به او نگفته که باید کند و بدون غسل نماز ‌خوانده‌است. وقتی که ازدواج کرده نمی‌دانسته که جنب قبل از اذان صبح ماه رمضان باید غسل کند و بدون غسل وارد صبح ‌شده و روز غسل می‌کرده است. در ضمن می‌گوید شب در روستا، امکان استفاده از حمام برای بانوان نبوده است. حکم نماز و روزه‌های وی در مدتی که در روستا بوده چگونه است؟ 🍃🌺چنین فردی باید هر مقدار از نمازهایى را که یقین دارد بدون غسل خوانده اعاده نماید، اما نسبت به قضای روزه‌ها،‌ فقها اختلاف نظر دارند. برخی قضای آن را واجب و برخی در فرض سؤال، روزه‌‌های فرد را صحیح و کافی می‌دانند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38158 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️آیا رساندن افراد به اشخاص مورد نظرشان واجب است؟ ❓آیا رساندن سلام کسی به شخص مورد نظر وی، واجب است؟ اگر وی قصد جدی در این امر داشته و صرف تعارف نباشد چطور؟ 🍃🌺واجب نیست، مگر اینکه با قصد جدی، وعده بدهد که این کار را می‌کند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa37875 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️اللهم إنا لا نعلم منه إلا خیراً... ❓این‌ که در دعای گفته می‌شود: «... اللهم إنا لا نعلم منه إلا خیراً...»، اگر واقعاً از این میّت جز شرّ چیزی ندیده باشیم و این جمله را بگوییم، آیا نیست؟ 🍃🌺از جمله توصیه‌هایی که نسبت به میّت مؤمن و مسلمان شده؛ آن است که چهل نفر در مراسم و او این گونه شهادت دهند: «اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَیْرا» (خدایا! ما جز خیر و خوبی از او ندیده‌ایم!)، این شهادت همان‌گونه که در روایات آمده است، می‌تواند باعث آمرزش و رحمت الهی شود. بله! همان خداوندی که دستور ادای این شهادت را به تشییع کنندگان داده است، می‌دانسته که انسان‌ها خطاکارند و مردم؛ بر برخی گناهان یکدیگر آگاه، اما چنین دستور داده تا مردم بدانند؛ محتاج احسان و نیکی به یکدیگرند و رابطه همیاری و ضمانت یکدیگر، حتی بعد از مرگ نیز پابرجاست و شهادت مؤمنان به سبب ایمانشان؛ پیش خداوند دارای ارزش بسیار است. دستور به ادای این شهادت؛ با نگاه رحمت آمیز و همراه با گذشت و عفو بیان شده که جا دارد همه مؤمنان؛ نسبت به مردگانشان که از این دنیا رفته‌اند، این‌گونه باشند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39114 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️آیا من ادا شده؟ ❓مبلغی را نذر کردم و برای عمل به نذر، مبلغ آن را به کسی که مطمئن بودم انجام می‌دهد دادم، ولی او انجام نداده و من نیز به او دسترسی ندارم. آیا نذر هنوز بر عهده من است یا به عهده اوست؟ 🍃🌺1. عمل به نذری که با و با رعایت سایر شرایط آن منعقد شده است، بر عهده خود شما است و اگر اطمینان دارید که دیگری نذرتان را از جانب شما انجام نداده‌ است، همچنان بر عهده خودتان باقی خواهد ماند ولی او نیز در قبال شما مبلغی است که به او پرداخته‌اید. 🍃🌺 2. اگر شک دارید که کار را انجام داده‌‌ است یا نه، و آن فرد هم انسان مورد اعتمادی باشد، می توانید بنا را بر این بگذارید که نذرتان را انجام داده است یا خواهد داد و شما در این زمینه تکلیفی نخواهید داشت. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28262 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا می‌توان را در حین کار کردن خواند؟ 🍃🌺 که برای شمرده می‌شود، هم نماز واجب را باطل مى‌کند و هم نماز مستحبّى را، مگر رو گرداندن از قبله در نماز نافله که در حال راه رفتن (سواره یا پیاده)،[و یا در سایر حالات] خوانده مى‌شود. و در غیر نافله، احتیاط واجب آن است که نماز را باطل مى‌کند. پس در حال کار کردن هم، چنانچه مُبطلی (مانند سخن گفتن) را انجام ندهد، نماز نافله او صحیح است. البته چنانچه این امر مزاحم کار وی و حقوق دیگران می‌شود باید ترک شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39835 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️اخذ مبلغ جداگانه توسط انباردار اشکال دارد؟ ❓من در یک شرکت خصوصی سرپرست انبارم و کالاها با هماهنگی من توسط شرکتهای باربری به مشتریها ارسال می‌شود. از گذشته مرسوم بوده که انباردار بابت این کار مبلغی را از پایانه (شرکت حمل کننده بار) دریافت می‌کرد. حال سؤال این است که این پول که انباردار دریافت می‌کند چه حکمی دارد؟ 🍃🌺ملاک در اینگونه امور مقررات مربوطه است؛ لذا اگر این عمل برخلاف قراردادِ بین شما و شرکتتان نباشد، گرفتن مبلغ مذکور با رضایت شرکت حمل کننده بار مانعی ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa35770 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️حکم نماز خواندن در صحن های مشاهد زیارتی که شبهه عدم رضایت مالکان آنان وجود دارد چیست؟ 🌺می خواستم بدانم نماز خواندن در صحن های حرم مطهر امام رضا (ع) به جز صحن قدیمی چه حکمی دارد؟ این در حالیست که برای ساختن برخی صحن ها آستان قدس زمین ها مغازه ها و منازل اطراف حرم را خریداری کرده است. در حالی که برخی از مالکان راضی به فروش ملک خود نبوده اند اما مجبور شده اند. 🍃🌺سؤال شما به دفاتر مراجع عظام تقلید ارسال و تا کنون پاسخ های زیر دریافت گردیده است: 🌺دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): بشک خود اعتنا نکند. 🌺پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): اشکالی ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa2932 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️ممانعت پدر از نماز خواندن فرزند ❓اگر پدری، فرزند خود را از کند و فرزند او در خانه پدر بخواند، با توجه به این که صاحب خانه یعنی پدر راضی نیست، آیا نمازش صحیح است؟ 🍃🌺با توجه به وجوب نفقه فرزند بر پدر و لزوم تهیه‌ی مکانی برای زندگی و سکونت وی، نماز فرزند در خانه پدر ولو با عدم رضایت او صحیح است، چرا که اطاعت از والدین در اموری که معصیت و نافرمانی خدا می باشد واجب نیست. البته اگر فرزند، همسر اختیار کرده و نیازی به نفقه پدر ندارد، در صورتی که پدر از اقامه‌ی نماز در منزلش نهی کند، فرزند باید در مکانی دیگر نماز بخواند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25688 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا نماز خواندن در مکانی که پروانه ساخت ندارد، اشکال دارد؟ 🍃🌺نباید کاری بر خلاف قوانین جمهوری اسلامی انجام دهد ولی خانه مزبور غصبی محسوب نمی‌شود و نماز در آن صحیح است. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30834 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️نماز خواندن در مکانی که نمی‌دانیم غصبی است، چه حکمی دارد؟ ❓وقتی برای گردش بیرون می‌رویم، گاهی در جایی نماز می‌خوانیم که نمی‌دانیم متعلق به کیست، آیا نمازمان صحیح است؟ 🍃🌺فتوای مراجع تقلید در این‌باره چنین است: اگر نمازگزار در جایى که نمی‌داند غصبى است نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد، یا در جایى که غصبى بودن آن‌را فراموش کرده نماز بخواند و بعد از نماز یادش بیاید، نماز او صحیح است. پس بر فرض سؤال، نماز شما صحیح است. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32838 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️نماز خواندن در تاریکی ❓آیا این‌که گفته می‌شود خواندن در ثواب دارد، صحیح است؟ 🍃🌺با توجه به این‌که انسان در تاریکی، ممکن است تمرکز بیشتری برای نماز داشته و این امر سبب توجه و حضور قلب بیشتر او گردد، شاید امر مطلوبی باشد و ممکن است بتوان این امر را از برخی روایات که اشاره به نماز در تاریکی شب دارد، استفاده نمود، اگر چه صراحت در این مطلب ندارد؛ مثلا: خداى تعالی به موساى پیامبر وحى فرستاد: «اى موسى! اگر ببینى آنان را که در تاریکى شب نماز می‌خوانند و خود را به من نزدیک می‌نمایند گویا که مرا می‌بینند و مرا مخاطب قرار می‌دهند و با من سخن می‌گویند و من آنان را عزیز و بزرگ می‌کنم». البته این موضوع، بدین معنا نیست که اگر کسی در شب مهتاب، یا در مکانی که چراغی روشن است، عبادت کرد فضیلت عبادت او نسبت به کسی که در مکان تاریک نماز می‌خواند کمتر باشد، و لازم باشد به مکان تاریک رود. مؤید این مطلب روایتی است که چگونگی عبادت حضرت خدیجه را در ایامی که رسول خدا (ص) در نزد ایشان نبود بیان می‌کند، که حدیث چنین است: ...از آنجا که من به تنهایی عادت کرده بودم زمانی که شب فرا می‌رسید درب منزل را بسته و پرده را می‌کشیدم و سرم را (برای عبادت) می‌پوشاندم و به نماز و یا خواندن قرآن مشغول می‌شدم و سپس چراغ را خاموش نموده و به بستر خواب می رفتم... این روایت بیانگر این نکته است که حضرت خدیجه در روشنایی عبادت کرده و این امر منعی نداشته است. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3414 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️نماز خواندن همراه با مالی که مخلوط به حرام است چه حکمی دارد؟ اگر کسی با پولی که مخلوط به حرام بوده است، گوشی موبایل بخرد - با این فرض که مقدار حلال و حرام مخلوط به هم مشخص نبوده و تعدادی از صاحبان حق را می‌شناسد- آیا می‌تواند در نماز آن گوشی را با خود همراه داشت؟ 🍃🌺هر چند عمل مذکور تصرف در مال غیر بوده و حرام است، اما ضرری به صحت نماز نمی‌زند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31189 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️اگر خانمی در هنگام نماز بدن خودش را در زیر چادر ببیند، اما از بیرون بدنش پیدا نباشد، آیا نمازش اشکال دارد؟ ❓اگر خانمی مختصری پوشیده باشد بطوری‌که نداشته باشد و خودش بدنش را ببیند اما در هنگام نماز، بروی همین لباسش، چادری بی‌اندازد بطوریکه سرتاسر بدنش و حتی صورتش را هم بپوشاند، آیا این کفایت از حجاب در نماز می کند یا خیر؟ و اساساً اگر خانم زیر چادرش، در هنگام نماز، بدن خودش را ببیند، اما از بیرون بدنش پیدا نباشد، کافی است یا خیر؟ 🍃🌺اکثر مراجع تقلید در این‌باره می‌گویند، اگر از بیرون بدنش پوشیده باشد، کافى و نمازش صحیح است؛ اما برخی از فقها علاوه بر این امر پوشاندن بدن حتی از خودش را نیز (بنابر احتیاط واجب)، لازم می‌دانند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39112 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️حکم بین شش چیز که یکی از آنها است، چیست؟ ❓من یقین دارم که یکی از شش صندلی‌هایی که کاملاً شبیه به هم هستند نجس است، ولی الآن نمی‌دانم کدام یک است. می‌خواستم بدانم که حکم شک بین شش چیز که یکی از آنها نجس است؟ باید تمام شش صندلی را آب بکشم؟ 🍃🌺1. شیء نجس (آب کشیدن آن به صورت شرعی)واجب نیست مگر آن که کسی بخواهد آن شیء را بخورد یا با آن نماز بخواند یا در اموری استفاده کند که شرط آن‌ها، طهارت است؛ مثلاً اگر یکی از چند لباس نجس شود شستن همۀ آن‌ها واجب نیست اما اگر بخواهد با یکی از این لباس‌ها بخواند، باید آن را تطهیر کند. 🍃🌺2. در فرض سؤال که به شمار می‌آید، هر چند همه‌ی صندلی‌ها حکم متنجس را دارد، ولی اگر شیء مرطوبی با یک یا چند تا از این شش صندلی برخورد کند، حکم ملاقی اطراف را داشته و نجس نمی‌شود. بنابراین در عمل، لازم نیست صندلی‌ها آب کشیده شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa37686 👇 https://eitaa.com/ahkam_din