✨یاعلی
باید خدا شوی که بفهمی علی که بود...
💞 میلاد مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام) و روز پدر مبااااارک 💞
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
ختم صلوات و اذکار در ایام عذر شرعی
مقام معظم رهبری
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
برگزاری مراسم اعتکاف در خانه
مقام معظم رهبری
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔷 طهارت الکل های ضدعفونی کننده
🔹 #احکام_طهارت
#احکام_الکل
〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️
🔷 سوال: در صورتی که مایعی مثل الکل را نمی دانیم از اقسام مشروبات الکلی است یا خیر، آیا باید سؤال و تحقیق کنیم ؟
🔷 پاسخ: 👇
تحقیق لازم نیست و تا زمانی که نمی دانید از اقسام مشروبات الکلی است، پاک محسوب می شود.
〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️
🔷 سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✳️هر چند همه دوست دارند تو را "آقا" صدا کنند ولی...
🔺 به جمع دانشجویان که می رسی قامت "استاد" برازنده توست
⬅️در میان نظامیان که می آیی هیبت "فرماندهی"ات دل دوستان را شاد و دل دشمنانت را می لرزاند
🔺روز پدر که می آید می شوی مهربانترین "بابا"ی دنیا
⬅️روز جانباز که می شود همه دست "جانباز" تو را به هم نشان می دهند،
🔺۹ دی که می رسد قصه "علی (ع)" می شوی در جمل
✅و همه اینها بهانه است #آقاجان!
👌بهانه ایست که ما یادمان نرود خدا نعمتی چون شما را ارزانیمان کرده است،
خدا را برای این نعمت شکر می گوییم.
❇️سلامتی آقاجانمان یک صلوات بلند و جانانه
💫اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وعَجِّلْ فَرَجَهُم💫
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔥بازی با پاسور
⁉️سوال:
👈بازی با وسایل سرگرمی از جمله #پاسور چه حکمی دارد؟ و آیا بازی با آن ها برای سرگرمی و بدون شرط بندی جایز است؟
✅پاسخ:
✍بازی با چیزی که عرفاً از آلات #قمار محسوب می شود، مطلقا #حرام است، هر چند برای سرگرمی و بدن شرط بندی باشد.
📚سایت آیت الله خامنه ای مدظله العالی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
📥 سوال:
دیر کرد و جریمه ای که بخاطر تاخیر در پرداخت اقساط خرید خودرو از نمایندگی های معتبر کشور پرداخت می شود چه حکمی دارد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر مجبور به پرداخت مبلغ مذکور باشید و کوتاهی در تأخیر پرداخت بدهی اصلی نداشته باشید، تکلیفی ندارید.
✍ آیت الله مکارم:
اگر شرط ضمن عقد باشد اشكالى ندارد، ولى نبايد به اين صورت باشد كه در صورت تأخير سود پول را بگيرد.
✍ آیت الله سیستانی: گرفتن ديركرد جايز نيست.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر چیزی اضافه تر از مبلغ چک (قسط) دریافت شود جایز نیست.
✍ آیت الله وحید: حرام می باشد.
✍ آیت الله فاضل:
گرفتن جریمه دیر کرد حرام است. و هم چنین عدم پرداخت اقساط ماشین در تاریخ مقرر نیز جایز نیست.
📚 منبع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: V3YbdxxA0OY. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611180093. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 702537. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50077. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613584.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓ #سوال اينكه مي گويند فلاني از وطن اصلي خود اعراض كرده يعني چه؟ در اين صورت حكم نماز و روزه در وطن اصلي كه از آن اعراض كرده چه مي شود؟
✍ آیت الله خامنه ای: اعراض از وطن يعني ترك وطن و تصميم به عدم اقامت در آن يعني ديگر قصد زندگي كردن در آنجا نداشته باشد. نماز در چنين مكاني شكسته است و روزه نيز صحيح نمي باشد، مگر اينكه قصد ده روز كند.
✍ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه انسان در محلي زندگي ميکرده و وطن او بوده، چنانچه از آنجا اعراض کند، يعني ديگر قصد نداشته باشد در آنجا زندگي کند، هر چند گاهي به عنوان مسافرت و ديدار بستگان و دوستان به آنجا برود، نمازش در آنجا شکسته است، خواه در آنجا ملکي داشته باشد يا نه و خواه اقوام و بستگانش در آنجا زندگي کنند يا نکنند، مگر اينکه سالي سه چهار ماه (هرچند بصورت پراکنده) در آن جا اقامت داشته باشد.
✍ آیت الله سیستانی : اگر از وطن اصلی اعراض کرده باشید به این معنی که مطمئن هستید در آینده برای سکونت به آنجا بر نمی گردید نماز در آنجا شکسته است مگر اینکه بخواهید 10 روز در آنجا بمانید.
✍ آیت وحید خراسانی: کسی که از وطنش اعراض کرده مادامی که آنجا را برای اقامت و زندگی دائمی خود اختیار نکرده در آنجا مسافر است و مراد از اعراض این است که احتمال عقلائیب نمی دهد که برای زندگی و اقامت دائمی به آنجا برگردد و کسی که چنین احتمالی نمی دهد هر گاه به وطن خود برود احکام مسافررادارد
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
⁉️ آیا در هر حالی باید برای وضو از آب استفاده کرد؟
✅ پاسخ:
✍ وضو در صورتی صحیح است که استعمال آب برای فرد #مانعی نداشته باشد.
🔺مثلا کسی که می ترسد اگر آب را به مصرف وضو برساند، تشنه می ماند، نباید وضو بگیرد.
👌یکی دیگر از شرایط صحیح بودن #وضو، #ضرر_نداشتن استفاده از آب است.
⬅️کسی که می ترسد اگر وضو بگیرد، مریض شود یا بیماری او شدیدتر شود و یا بهبودش به تأخیر بیفتد، نباید وضو بگیرد؛ بلکه بر او واجب است #تیمم کند (و هر مدتی هم طول بکشد، اشکال ندارد).
📚 رساله مصور، ج 1، ص 178 و 179
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
⁉️ سوال:
👈آیا لایک عکس افراد #بی_حجاب در شبکه های اجتماعی، جایز است؟
✅ پاسخ:
✍ اگر تأیید و ترویج #باطل و #گناه محسوب شود، جایز نیست.
📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیا فرزند میتواند ثلث مال پدر که برای کار خیر وصیت شده را به بهانه نیاز بردارد؟
#استاد_وحیدپور
#زمزم_احکام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
حرکت سر یا پا در هنگام مسح...
نظر همه مراجع
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔻احکام شرعی درباره #کرونا 👇👇
حجتالاسلام فلاحزاده تشریح کرد:
🔵دیدگاه مراجع تقلید درباره استفاده از #الکل برای ضدعفونی کردن
🔻در مورد الکل سه نظر فقهی وجود دارد؛ الکل جزء نجاسات نیست؛ الکل اگر مسکر باشد نجس و اگر مسکر نباشد نجس نیست و برخی مانند رهبر معظم انقلاب هم فتوای صریحی ندارند و فرمودهاند بنا بر احتیاط واجب نجس است و باید از آن پرهیز شود.
🔻به گزارش شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین فلاحزاده، رئیس مؤسسه موضوعشناسی احکام فقهی، در گفتوگویی، در مورد استفاده از الکل برای ضد عفونی که با توجه شیوع بیماری کرونا در کشور رواج زیادی یافته است، گفت: در مورد الکل سه نظر فقهی وجود دارد: الکل جزء نجاسات نیست؛ الکل اگر مسکر باشد نجس و اگر مسکر نباشد نجس نیست و برخی مانند رهبر معظم انقلاب هم فتوای صریحی ندارند و فرمودهاند بنا بر احتیاط واجب نجس است و باید از آن پرهیز شود.
🔻وی با بیان اینکه الکل از مواد مختلفی مانند جو، نیشکر، چغندرقند و … درست میشود، بیان کرد: طبق پرسوجویی که در دو روز گذشته در مؤسسه موضوعشناسی احکام فقهی از پزشکان متخصص داشتیم، الکلی که این روزها برای ضدعفونی استفاده میشود سمی و کشنده است و خوراکی نیست و این پزشکان آن را الکل مسکر نمیدانند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔻احکام شرعی درباره #کرونا 👇👇
حجتالاسلام فلاحزاده تشریح کرد:
🔵دیدگاه مراجع تقلید درباره استفاده از #الکل برای ضدعفونی کردن
🔻در مورد الکل سه نظر فقهی وجود دارد؛ الکل جزء نجاسات نیست؛ الکل اگر مسکر باشد نجس و اگر مسکر نباشد نجس نیست و برخی مانند رهبر معظم انقلاب هم فتوای صریحی ندارند و فرمودهاند بنا بر احتیاط واجب نجس است و باید از آن پرهیز شود.
🔻به گزارش شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین فلاحزاده، رئیس مؤسسه موضوعشناسی احکام فقهی، در گفتوگویی، در مورد استفاده از الکل برای ضد عفونی که با توجه شیوع بیماری کرونا در کشور رواج زیادی یافته است، گفت: در مورد الکل سه نظر فقهی وجود دارد: الکل جزء نجاسات نیست؛ الکل اگر مسکر باشد نجس و اگر مسکر نباشد نجس نیست و برخی مانند رهبر معظم انقلاب هم فتوای صریحی ندارند و فرمودهاند بنا بر احتیاط واجب نجس است و باید از آن پرهیز شود.
🔻وی با بیان اینکه الکل از مواد مختلفی مانند جو، نیشکر، چغندرقند و … درست میشود، بیان کرد: طبق پرسوجویی که در دو روز گذشته در مؤسسه موضوعشناسی احکام فقهی از پزشکان متخصص داشتیم، الکلی که این روزها برای ضدعفونی استفاده میشود سمی و کشنده است و خوراکی نیست و این پزشکان آن را الکل مسکر نمیدانند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔻طهارت الکل طبی و صنعتی [الكل طبّى و صنعتى]
🔹مطابق با فتوای ایه الله مکارم شیرازی
🔻پرسش : بنا به نقل بعضى از دانشجويان رشته شيمى، موادّ تشكيل دهنده الكل صنعتى و طبّى يكى است، كه براى غير قابل شرب شدن الكل صنعتى مادّهاى رنگى به آن اضافه مىگردد. با اين فرض، حكم استفاده از اين دو نوع الكل چيست؟
🔻پاسخ : الکل طبي و صنعتي که انسان نمي داند از چيز مست کننده مايع گرفته شده، پاک است، زيرا با قطع نظر از مادّه رنگى، قابل شربنيست و نوعى سمّ محسوب میشود. ولي هرگاه آن را رقيق کنند و مشروب و مسکر باشد نوشيدنش حرام است و بنابراحتياط واجب حکم نجس دارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
⁉️ سؤال:
آیا در غسل، چرکهایی که زیر ناخن پا است مانع آب است؟
✅پاسخ:
✍اگر ناخن از حدّ معمول بلندتر باشد (جلوتر از گوشت انگشت آمده باشد) و زیر آن مقداری که از حدّ معمول بلندتر است چرکی باشد که مانع رسیدن آب به ناخن است، باید برطرف کند و اگر ناخن بلند نباشد، چرک زیر آن مانعی ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓سوال: شک بعد از محل یعنی چیست؟
آیا بعد از جزء بعدی منظور است یا قبل از واجب بعدی منظور است؟
مثلا در یه کلمه ای از سوره حمد شک کنیم آیا شک بعد از محل یعنی بعد از کلمات بعدی است یا بعد از اتمام سوره حمد؟
✍ آیت الله خامنه ای: همین که وارد جزء بعدی شده باشید، بعد از محل می شود. [1]
✍ آیت الله سیستانی: از يك كلمه كه وارد كلمه ديگر بشويد و شك در كلمه سابق باشد كه صحيح بود يانه اعتنا نكنيد [2]
✍ آیت الله مکارم: شک در یک کلمه شک بعد از محل محسوب نمی شود و اگر مبتلا به وسواس نباشد آن را تصحیح و اعاده نماید و شک بعد از محل این است که هرگاه بين نماز بعد از گذشتن محل چيزي، شک کند آن را به جا آورده يا نه مثل اينکه بعد از داخل شدن در رکوع، شک در حمد و سوره کند و يا بعد از ورود در سجده شک در رکوع کند، در هيچ يک از اين موارد نبايد به شک خود اعتنا کند، خواه جزء بعدي رکن باشد يا غير رکن. همچنین اگر شروع به خواندن سوره کرده و در خواندن حمد شک کند یا به رکوع یا قنوت رفته و شک در حمد یا سوره کند نباید به شک خود اعتنا کند و نماز در این حالت صحیح است. [3]
✍ آیت الله شبیری زنجانی: در فرض مثال همین که در کلمه بعد شک کنید. [5]
✍ آیت الله فاضل: شک بعد از محل آن است که بعد از گذشتن از جایی که ذکر یا فعل نماز انجام می شود در انجام آن شک کند مثلا اگر در حال رفتن به سجده شک کند که رکوع را انجام داده یانه، شک بعد ازمحل است و به آن توجه نکند، یا مثلا اگر در بين خواندن آيه اى شك كند كه آيه پيش از آن را خوانده يا نه و يا وقتى آخر آيه را مىخواند شك كند كه اول آن را خوانده يا نه بايد به شك خود اعتنا نكند.
📚منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1Lq6HYenwGg.
[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 579367.
[3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9511240070.
[4]. ]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید، کد رهگیری: 9511240070.
[5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 38552.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503400
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
‼️ آیا همراهی خانمی که حجاب کامل ندارد، اشکال دارد؟
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓سؤال: آیا خانم ها باید نگاهشان را از نامحرم کنترل کنند؟
✍ آیت الله خامنه ای
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پولی در بانک گذاشته ام و وام گرفته ام آیا خمس دارد؟
✅ پاسخ: #استاد_وحیدپور
#زمزم_احکام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔷مسح دو پا با یک دست 🔷
➰➰➰➰➰
❓سوال: آیا مسح هر دو پا را - بدون عذر – می¬توان با یک دست انجام داد؟
✅پاسخ:
🔵مقام معظم رهبری: اشکالی ندارد، هر چند احتیاط مستحب آن است که مسح پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ کشیده شود. [1]
🔴آیت الله مکارم: احتیاط واجب آن است که پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ مسح شود. [2]
🔵آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. [3]
🔴آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد. [4]
🔵آیت الله فاضل: احتیاط آن است که (درحال اختیار) مسح پای راست باید به ترتیب، با دست راست باشد و مسح پای چپ با دست چپ باشد. [5]
----------------
✅منابع👇🏻👇🏻
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: FWRSB1oaaI.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509260084.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 656020.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45400.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611559.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔷 نگاه به موبایل در نماز
🔹 #احکام_نماز
#مبطلات_نماز
〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️
🔷 سوال: اگر موبایل شخصی در نماز زنگ بخورد و آن را از جیب خود درآورد و روی صفحه آن نگاه کند و آن را قطع کند، نمازش باطل است؟
🔷 پاسخ: 👇
مادامى كه صورت صلاتى را محو نكند(حالت نماز را به هم نزد)، اشكال ندارد.
〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️
🔷 سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💠 تصرف در ملک مشاع بدون رضایت شریک 💠
❓سؤال: ا در خانه ارثی زندگی میکنیم، کدورتی بین ما و بعضی از وارثان وجود دارد، اگر بعضی از ورثه، ابراز عدم رضایت کنند با توجه به این که شراکت به صورت مشاع است، زندگی کردن و نماز خواندن در این خانه برای ما چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
اگر حتی یکی از ورثه، رضایت نداشته باشد، تصرف جایز نیست و حکم غصب را دارد و نماز در آنجا نیز صحیح نیست.
_________
◀️ سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥همسرم خمس نمی دهد تکلیف چیست؟
✅ #استاد_وحیدپور
#زمزم_احکام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
اقتدا در حال رکوع
✅ هنگامى كه امام جماعت در ركوع است و مأموم به او اقتدا مى كند، يكى از اين حالت ها پيش مى آيد:
1⃣ پيش از تمام شدن ذكر ركوع امام جماعت، به ركوع امام مى رسد. در اين حال نمازش به جماعت صحيح است.
2⃣ هنگامى به حد ركوع مى رسد كه ذكر ركوع امام جماعت تمام شده ولى هنوز امام در ركوع است نمازش به جماعت صحيح است.
3⃣ مأموم به ركوع مى رود ولى به ركوع امام نمى رسد و يا شك مى كند كه رسيده يا نه، در اين صورت نمازش به طور فرادى صحيح است و بايد آن را تمام كند و طبق نظر اكثر مراجع نماز را اعاده نمايد.
4⃣ اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود امام سر از ركوع بردارد، مى تواند نيت فرادى كند يا صبر كند تا امام براى ركعت بعد برخيزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند.↪️
ولى اگر برخاستن امام به قدرى طول بكشد كه نگويند اين شخص نماز جماعت مى خواند، بايد نيت فرادى نمايد.
◀️ آيت الله سيستانى: مى تواند نماز را فرادى تمام كند و مى تواند براى رسيدن به ركعت بعد نماز را قطع كند.
◀️ آيت الله مكارم: نمازش را به طور فرادى تمام كند و بنابر احتياط واجب اعاده نمايد.
📗 منابع:
۱.توضيح المسائل مراجع م ۱۴۲۷ و ۱۴۲۸ و ١٤٢٩
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din