eitaa logo
احکام دین 📚
136.3هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 طهارت الکل های ضدعفونی کننده 🔹 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 سوال: در صورتی که مایعی مثل الکل را نمی دانیم از اقسام مشروبات الکلی است یا خیر، آیا باید سؤال و تحقیق کنیم ؟ 🔷 پاسخ: 👇 تحقیق لازم نیست و تا زمانی که نمی دانید از اقسام مشروبات الکلی است، پاک محسوب می شود. 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
  ✳️هر چند همه دوست دارند تو را "آقا" صدا کنند ولی... 🔺 به جمع دانشجویان که می رسی قامت "استاد" برازنده توست ⬅️در میان نظامیان که می آیی هیبت "فرماندهی"ات دل دوستان را شاد و دل دشمنانت را می لرزاند 🔺روز پدر که می آید می شوی مهربانترین "بابا"ی دنیا ⬅️روز جانباز که می شود همه دست "جانباز" تو را به هم نشان می دهند، 🔺۹ دی که می رسد قصه "علی (ع)" می شوی در جمل ✅و همه اینها بهانه است ! 👌بهانه ایست که ما یادمان نرود خدا نعمتی چون شما را ارزانیمان کرده است، خدا را برای این نعمت شکر می گوییم. ❇️سلامتی آقاجانمان یک صلوات بلند و جانانه 💫اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وعَجِّلْ فَرَجَهُم💫 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔥بازی با پاسور ⁉️سوال: 👈بازی با وسایل سرگرمی از جمله چه حکمی دارد؟ و آیا بازی با آن ها برای سرگرمی و بدون شرط بندی جایز است؟ ✅پاسخ: ✍بازی با چیزی که عرفاً از آلات محسوب می شود، مطلقا است، هر چند برای سرگرمی و بدن شرط بندی باشد. 📚سایت آیت الله خامنه ای مدظله العالی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📥 سوال: دیر کرد و جریمه ای که بخاطر تاخیر در پرداخت اقساط خرید خودرو از نمایندگی های معتبر کشور پرداخت می شود چه حکمی دارد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر مجبور به پرداخت مبلغ مذکور باشید و کوتاهی در تأخیر پرداخت بدهی اصلی نداشته باشید، تکلیفی ندارید. ✍ آیت الله مکارم: اگر شرط ضمن عقد باشد اشكالى ندارد، ولى نبايد به اين صورت باشد كه در صورت تأخير سود پول را بگيرد. ✍ آیت الله سیستانی: گرفتن ديركرد جايز نيست. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: اگر چیزی اضافه تر از مبلغ چک (قسط) دریافت شود جایز نیست. ✍ آیت الله وحید: حرام می باشد. ✍ آیت الله فاضل: گرفتن جریمه دیر کرد حرام است. و هم چنین عدم پرداخت اقساط ماشین در تاریخ مقرر نیز جایز نیست. 📚 منبع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: V3YbdxxA0OY. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611180093. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 702537. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50077. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613584. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
اينكه مي گويند فلاني از وطن اصلي خود اعراض كرده يعني چه؟ در اين صورت حكم نماز و روزه در وطن اصلي كه از آن اعراض كرده چه مي شود؟ ✍ آیت الله خامنه ای:‌ اعراض از وطن يعني ترك وطن و تصميم به عدم اقامت در آن يعني ديگر قصد زندگي كردن در آنجا نداشته باشد. نماز در چنين مكاني شكسته است و روزه نيز صحيح نمي باشد، مگر اينكه قصد ده روز كند. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه انسان در محلي زندگي ميکرده و وطن او بوده، چنانچه از آنجا اعراض کند، يعني ديگر قصد نداشته باشد در آنجا زندگي کند، هر چند گاهي به عنوان مسافرت و ديدار بستگان و دوستان به آنجا برود، نمازش در آنجا شکسته است، خواه در آنجا ملکي داشته باشد يا نه و خواه اقوام و بستگانش در آنجا زندگي کنند يا نکنند، مگر اينکه سالي سه چهار ماه (هرچند بصورت پراکنده) در آن جا اقامت داشته باشد. ✍ آیت الله سیستانی : اگر از وطن اصلی اعراض کرده باشید به این معنی که مطمئن هستید در آینده برای سکونت به آنجا بر نمی گردید نماز در آنجا شکسته است مگر اینکه بخواهید 10 روز در آنجا بمانید. ✍ آیت وحید خراسانی: کسی که از وطنش اعراض کرده مادامی که آنجا را برای اقامت و زندگی دائمی خود اختیار نکرده در آنجا مسافر است و مراد از اعراض این است که احتمال عقلائیب نمی دهد که برای زندگی و اقامت دائمی به آنجا برگردد و کسی که چنین احتمالی نمی دهد هر گاه به وطن خود برود احکام مسافررادارد 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
⁉️ آیا در هر حالی باید برای وضو از آب استفاده کرد؟ ✅ پاسخ: ✍ وضو در صورتی صحیح است که استعمال آب برای فرد نداشته باشد. 🔺مثلا کسی که می ترسد اگر آب را به مصرف وضو برساند، تشنه می ماند، نباید وضو بگیرد. 👌یکی دیگر از شرایط صحیح بودن ، استفاده از آب است. ⬅️کسی که می ترسد اگر وضو بگیرد، مریض شود یا بیماری او شدیدتر شود و یا بهبودش به تأخیر بیفتد، نباید وضو بگیرد؛ بلکه بر او واجب است کند (و هر مدتی هم طول بکشد، اشکال ندارد). 📚 رساله مصور، ج 1، ص 178 و 179 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
⁉️ سوال: 👈آیا لایک عکس افراد در شبکه های اجتماعی، جایز است؟ ✅ پاسخ: ✍ اگر تأیید و ترویج و محسوب شود، جایز نیست. 📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیا فرزند میتواند ثلث مال پدر که برای کار خیر وصیت شده را به بهانه نیاز بردارد؟ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
حرکت سر یا پا در هنگام مسح... نظر همه مراجع 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔻احکام شرعی درباره 👇👇 حجت‌الاسلام فلاح‌زاده تشریح کرد: 🔵دیدگاه مراجع تقلید درباره استفاده از برای ضدعفونی کردن 🔻در مورد الکل سه نظر فقهی وجود دارد؛ الکل جزء نجاسات نیست؛ الکل اگر مسکر باشد نجس و اگر مسکر نباشد نجس نیست و برخی مانند رهبر معظم انقلاب هم فتوای صریحی ندارند و فرموده‌اند بنا بر احتیاط واجب نجس است و باید از آن پرهیز شود. 🔻به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، رئیس مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی، در گفت‌وگویی، در مورد استفاده از الکل برای ضد عفونی که با توجه شیوع بیماری کرونا در کشور رواج زیادی یافته است، گفت: در مورد الکل سه نظر فقهی وجود دارد: الکل جزء نجاسات نیست؛ الکل اگر مسکر باشد نجس و اگر مسکر نباشد نجس نیست و برخی مانند رهبر معظم انقلاب هم فتوای صریحی ندارند و فرموده‌اند بنا بر احتیاط واجب نجس است و باید از آن پرهیز شود. 🔻وی با بیان اینکه الکل از مواد مختلفی مانند جو، نیشکر، چغندرقند و … درست می‌شود، بیان کرد: طبق پرس‌وجویی که در دو روز گذشته در مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی از پزشکان متخصص داشتیم، الکلی که این روزها برای ضدعفونی استفاده می‌شود سمی و کشنده است و خوراکی نیست و این پزشکان آن را الکل مسکر نمی‌دانند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔻احکام شرعی درباره 👇👇 حجت‌الاسلام فلاح‌زاده تشریح کرد: 🔵دیدگاه مراجع تقلید درباره استفاده از برای ضدعفونی کردن 🔻در مورد الکل سه نظر فقهی وجود دارد؛ الکل جزء نجاسات نیست؛ الکل اگر مسکر باشد نجس و اگر مسکر نباشد نجس نیست و برخی مانند رهبر معظم انقلاب هم فتوای صریحی ندارند و فرموده‌اند بنا بر احتیاط واجب نجس است و باید از آن پرهیز شود. 🔻به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، رئیس مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی، در گفت‌وگویی، در مورد استفاده از الکل برای ضد عفونی که با توجه شیوع بیماری کرونا در کشور رواج زیادی یافته است، گفت: در مورد الکل سه نظر فقهی وجود دارد: الکل جزء نجاسات نیست؛ الکل اگر مسکر باشد نجس و اگر مسکر نباشد نجس نیست و برخی مانند رهبر معظم انقلاب هم فتوای صریحی ندارند و فرموده‌اند بنا بر احتیاط واجب نجس است و باید از آن پرهیز شود. 🔻وی با بیان اینکه الکل از مواد مختلفی مانند جو، نیشکر، چغندرقند و … درست می‌شود، بیان کرد: طبق پرس‌وجویی که در دو روز گذشته در مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی از پزشکان متخصص داشتیم، الکلی که این روزها برای ضدعفونی استفاده می‌شود سمی و کشنده است و خوراکی نیست و این پزشکان آن را الکل مسکر نمی‌دانند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔻طهارت الکل طبی و صنعتی [الكل طبّى و صنعتى] 🔹مطابق با فتوای ایه الله مکارم شیرازی 🔻پرسش : بنا به نقل بعضى از دانشجويان رشته شيمى، موادّ تشكيل دهنده الكل صنعتى و طبّى يكى است، كه براى غير قابل شرب شدن الكل صنعتى مادّهاى رنگى به آن اضافه مىگردد. با اين فرض، حكم استفاده از اين دو نوع الكل چيست؟ 🔻پاسخ : الکل طبي و صنعتي که انسان نمي داند از چيز مست کننده مايع گرفته شده، پاک است، زيرا با قطع نظر از مادّه رنگى، قابل شربنيست و نوعى سمّ محسوب میشود. ولي هرگاه آن را رقيق کنند و مشروب و مسکر باشد نوشيدنش حرام است و بنابراحتياط واجب حکم نجس دارد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
⁉️ سؤال: آیا در غسل، چرکهایی که زیر ناخن پا است مانع آب است؟ ✅پاسخ: ✍اگر ناخن از حدّ معمول بلندتر باشد (جلوتر از گوشت انگشت آمده باشد) و زیر آن مقداری که از حدّ معمول بلندتر است چرکی باشد که مانع رسیدن آب به ناخن است، باید برطرف کند و اگر ناخن بلند نباشد، چرک زیر آن مانعی ندارد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓سوال: شک بعد از محل یعنی چیست؟ آیا بعد از جزء بعدی منظور است یا قبل از واجب بعدی منظور است؟ مثلا در یه کلمه ای از سوره حمد شک کنیم آیا شک بعد از محل یعنی بعد از کلمات بعدی است یا بعد از اتمام سوره حمد؟ ✍ آیت الله خامنه ای: همین که وارد جزء بعدی شده باشید، بعد از محل می شود. [1] ✍ آیت الله سیستانی: از يك كلمه كه وارد كلمه ديگر بشويد و شك در كلمه سابق باشد كه صحيح بود يانه اعتنا نكنيد [2] ✍ آیت الله مکارم: شک در یک کلمه شک بعد از محل محسوب نمی شود و اگر مبتلا به وسواس نباشد آن را تصحیح و اعاده نماید و شک بعد از محل این است که هرگاه بين نماز بعد از گذشتن محل چيزي، شک کند آن را به جا آورده يا نه مثل اينکه بعد از داخل شدن در رکوع، شک در حمد و سوره کند و يا بعد از ورود در سجده شک در رکوع کند، در هيچ يک از اين موارد نبايد به شک خود اعتنا کند، خواه جزء بعدي رکن باشد يا غير رکن. همچنین اگر شروع به خواندن سوره کرده و در خواندن حمد شک کند یا به رکوع یا قنوت رفته و شک در حمد یا سوره کند نباید به شک خود اعتنا کند و نماز در این حالت صحیح است. [3] ✍ آیت الله شبیری زنجانی: در فرض مثال همین که در کلمه بعد شک کنید. [5] ✍ آیت الله فاضل: شک بعد از محل آن است که بعد از گذشتن از جایی که ذکر یا فعل نماز انجام می شود در انجام آن شک کند مثلا اگر در حال رفتن به سجده شک کند که رکوع را انجام داده یانه، شک بعد ازمحل است و به آن توجه نکند، یا مثلا اگر در بين خواندن آيه اى شك كند كه آيه پيش از آن را خوانده يا نه و يا وقتى آخر آيه را مى‌خواند شك كند كه اول آن را خوانده يا نه بايد به شك خود اعتنا نكند. 📚منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1Lq6HYenwGg. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 579367. [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9511240070. [4]. ]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید، کد رهگیری: 9511240070. [5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 38552. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503400 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️ آیا همراهی خانمی که حجاب کامل ندارد، اشکال دارد؟ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓سؤال: آیا خانم ها باید نگاهشان را از نامحرم کنترل کنند؟ ✍ آیت الله خامنه ای 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔷مسح دو پا با یک دست 🔷 ➰➰➰➰➰ ❓سوال: آیا مسح هر دو پا را - بدون عذر – می¬توان با یک دست انجام داد؟ ✅پاسخ: 🔵مقام معظم رهبری: اشکالی ندارد، هر چند احتیاط مستحب آن است که مسح پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ کشیده شود. [1] 🔴آیت الله مکارم: احتیاط واجب آن است که پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ مسح شود. [2] 🔵آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. [3] 🔴آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد. [4] 🔵آیت الله فاضل: احتیاط آن است که (درحال اختیار) مسح پای راست باید به ترتیب، با دست راست باشد و مسح پای چپ با دست چپ باشد. [5] ---------------- ✅منابع👇🏻👇🏻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: FWRSB1oaaI. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509260084. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 656020. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45400. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611559. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔷 نگاه به موبایل در نماز 🔹 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 سوال: اگر موبایل شخصی در نماز زنگ بخورد و آن را از جیب خود درآورد و روی صفحه آن نگاه کند و آن را قطع کند، نمازش باطل است؟ 🔷 پاسخ: 👇 مادامى كه صورت صلاتى را محو نكند(حالت نماز را به هم نزد)، اشكال ندارد. 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 تصرف در ملک مشاع بدون رضایت شریک 💠 ❓سؤال: ا در خانه ارثی زندگی می‌کنیم، کدورتی بین ما و بعضی از وارثان وجود دارد، اگر بعضی از ورثه، ابراز عدم رضایت کنند با توجه به این که شراکت به صورت مشاع است، زندگی کردن و نماز خواندن در این خانه برای ما چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: اگر حتی یکی از ورثه، رضایت نداشته باشد، تصرف جایز نیست و حکم غصب را دارد و نماز در آنجا نیز صحیح نیست. _________ ◀️ سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
اقتدا در حال رکوع ✅ هنگامى كه امام جماعت در ركوع است و مأموم به او اقتدا مى ‏كند، يكى از اين حالت ‏ها پيش مى ‏آيد: 1⃣ پيش از تمام شدن ذكر ركوع امام جماعت، به ركوع امام مى ‏رسد. در اين حال نمازش به جماعت صحيح است. 2⃣ هنگامى به حد ركوع مى ‏رسد كه ذكر ركوع امام جماعت تمام شده ولى هنوز امام در ركوع است نمازش به جماعت صحيح است. 3⃣ مأموم به‏ ركوع مى‏ رود ولى به ركوع امام نمى ‏رسد و يا شك مى ‏كند كه رسيده يا نه، در اين صورت نمازش به طور فرادى صحيح است و بايد آن را تمام كند و طبق نظر اكثر مراجع نماز را اعاده نمايد. 4⃣ اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود امام سر از ركوع بردارد، مى ‏تواند نيت فرادى كند يا صبر كند تا امام براى ركعت بعد برخيزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند.↪️ ولى اگر برخاستن امام به قدرى طول بكشد كه نگويند اين شخص نماز جماعت مى ‏خواند، بايد نيت فرادى نمايد. ◀️ آيت الله سيستانى: مى ‏تواند نماز را فرادى تمام كند و مى ‏تواند براى رسيدن به ركعت بعد نماز را قطع كند. ◀️ آيت الله مكارم: نمازش را به ‏طور فرادى تمام كند و بنابر احتياط واجب اعاده نمايد. 📗 منابع: ۱.توضيح المسائل مراجع م ۱۴۲۷ و ۱۴۲۸ و ١٤٢٩ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📥 سوال: نظر مراجع عظام در مورد سود بانکی چیست؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای:‌ عمليات بانكى که بانکها بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان، انجام مى‌دهند، بى‌اشكال است. ✍ آیت الله مکارم: با توجه به اين که بانک ها طبق قوانين و مقررات حکومت اسلامي موظف به رعايت قراردادها و عقود شرعيه (از قبيل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دريافت سود سپرده از آنها مانعي ندارد. ✍ آیت الله وحید خراسانی: به نظر معظم له چنانچه سپرده گذاری دراین بانک ها به شرط فایده و سود باشد ربا و حرام است و اگر شرط سود نشود و خود را طلب کار سود ندانید - اگرچه بانک به شما سود بدهد - گذاشتن پول نزد بانک جایز است. و اگر به شما سود دادند بنابراحتیاط واجب یک پنجم آن سود را به نیت ما فی الذمه به سادات فقیر بدهید و بقیه سود از منافع آن سال است که اگر در مؤونه آن سال صرف نشود باید خمس آن را بپردازید. و اصل پول هم بعد از گذشتن سال متعلق خمس است. ✍ آیت الله سیستانی: بانک بر دو قسم است سود بانکهای دولتی به شرطی که سپرده گذار شرط سود نکند و نصف آن را به فقیر متدین بدهد صحیح است. در مورد بانکهای خصوصی سود صحیح نیست مگر اینکه معامله شرعى صحيح با رعايت شرايط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعى انجام مى دهد در این صورت سود حلال است و نیاز به دادن نصف آن به فقیر نیست ✍ آیت الله صافی: اگر پول را بر مبنای یکی از عقود شرعی مثل مضاربه و مشارکت و... در اختیار مؤسسه میگذارند، با رعایت شرایط شرعی معامله، گرفتن سود اشکال ندارد. همچنین است اگر مؤسسه را وکیل کنند که با سپرده ایشان معاملات مشروع انجام دهد و قسمتی از سود را به عنوان حق الوکاله بردارد و بقیه را به سپرده گذار بدهد، امّا اگر به شرط گرفتن سود به مؤسسه، قرض میدهد، ربا و حرام است. ✍ آیت الله شبیری: اگر بر اساس عقود شرعیه پرداخت شود اشکال ندارد شما می توانید بانک را وکیل در اجرای قرارداد شرعی کنید و اگر احتمال بدهید بانک طبق آن عمل می کند سود گرفته شده حلال است. 📚 استفتاء از سایت مراجع 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 آداب روز جمعه – غسل جمعه 💠 ✅ پاسخ: غسل جمعه از مستحبات مؤكد است و وقت آن از اول صبح تا ظهر، و برای کسی که در این زمان موفق به انجام آن نشود، از ظهر تا غروب جمعه، بنابر احتیاط مستحب بدون نیت اداء و قضاء و از اول صبح شنبه تا مغرب به نیت قضاء است. _________ ◀️ سایت آیت الله مکارم/ احکام پزشکی makarem.ir/ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 ! ❓ اگر کسی عمدا نماز را به تاخیر بیاندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، تکلیفش چیست؟ ✍ آیات امام خمینی، سیستانی، مکارم و نوری: اگر عمدا نماز را به قدری تاخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد معصیت کرده، ولی نماز او با تیمم صحیح است. اگر چه احتیاط مستحب آن است‏ که قضای آن نماز را بخواند. ✍ آیت الله وحید خراسانی: اگر عمداً نماز را به قدری تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد معصیت کرده، ولی نماز او با تیمّم صحیح است. و احتیاط مستحب آن است که قضای آن نماز را هم با وضو یا غسل بخواند. ✍ آیت الله بهجت (ره): اگر عمداً نماز را به قدری تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، معصیت کرده ولی نماز او با تیمّم صحیح است. 📚 منابع: توضیح المسائل مراجع، امام خمینی م۶۷۹، سیستانی م۶۶۸، مکارم م۶۳۳، وحید، ۶۸۶، بهجت م۱۳۶، نوری م۶۸۰. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din