eitaa logo
احکام دین 📚
136.4هزار دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
❓سؤال: آیا خانم ها باید نگاهشان را از نامحرم کنترل کنند؟ ✍ آیت الله خامنه ای 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔷مسح دو پا با یک دست 🔷 ➰➰➰➰➰ ❓سوال: آیا مسح هر دو پا را - بدون عذر – می¬توان با یک دست انجام داد؟ ✅پاسخ: 🔵مقام معظم رهبری: اشکالی ندارد، هر چند احتیاط مستحب آن است که مسح پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ کشیده شود. [1] 🔴آیت الله مکارم: احتیاط واجب آن است که پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ مسح شود. [2] 🔵آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. [3] 🔴آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد. [4] 🔵آیت الله فاضل: احتیاط آن است که (درحال اختیار) مسح پای راست باید به ترتیب، با دست راست باشد و مسح پای چپ با دست چپ باشد. [5] ---------------- ✅منابع👇🏻👇🏻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: FWRSB1oaaI. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509260084. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 656020. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45400. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611559. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔷 نگاه به موبایل در نماز 🔹 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 سوال: اگر موبایل شخصی در نماز زنگ بخورد و آن را از جیب خود درآورد و روی صفحه آن نگاه کند و آن را قطع کند، نمازش باطل است؟ 🔷 پاسخ: 👇 مادامى كه صورت صلاتى را محو نكند(حالت نماز را به هم نزد)، اشكال ندارد. 〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️ 🔷 سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 تصرف در ملک مشاع بدون رضایت شریک 💠 ❓سؤال: ا در خانه ارثی زندگی می‌کنیم، کدورتی بین ما و بعضی از وارثان وجود دارد، اگر بعضی از ورثه، ابراز عدم رضایت کنند با توجه به این که شراکت به صورت مشاع است، زندگی کردن و نماز خواندن در این خانه برای ما چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: اگر حتی یکی از ورثه، رضایت نداشته باشد، تصرف جایز نیست و حکم غصب را دارد و نماز در آنجا نیز صحیح نیست. _________ ◀️ سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
اقتدا در حال رکوع ✅ هنگامى كه امام جماعت در ركوع است و مأموم به او اقتدا مى ‏كند، يكى از اين حالت ‏ها پيش مى ‏آيد: 1⃣ پيش از تمام شدن ذكر ركوع امام جماعت، به ركوع امام مى ‏رسد. در اين حال نمازش به جماعت صحيح است. 2⃣ هنگامى به حد ركوع مى ‏رسد كه ذكر ركوع امام جماعت تمام شده ولى هنوز امام در ركوع است نمازش به جماعت صحيح است. 3⃣ مأموم به‏ ركوع مى‏ رود ولى به ركوع امام نمى ‏رسد و يا شك مى ‏كند كه رسيده يا نه، در اين صورت نمازش به طور فرادى صحيح است و بايد آن را تمام كند و طبق نظر اكثر مراجع نماز را اعاده نمايد. 4⃣ اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود امام سر از ركوع بردارد، مى ‏تواند نيت فرادى كند يا صبر كند تا امام براى ركعت بعد برخيزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند.↪️ ولى اگر برخاستن امام به قدرى طول بكشد كه نگويند اين شخص نماز جماعت مى ‏خواند، بايد نيت فرادى نمايد. ◀️ آيت الله سيستانى: مى ‏تواند نماز را فرادى تمام كند و مى ‏تواند براى رسيدن به ركعت بعد نماز را قطع كند. ◀️ آيت الله مكارم: نمازش را به ‏طور فرادى تمام كند و بنابر احتياط واجب اعاده نمايد. 📗 منابع: ۱.توضيح المسائل مراجع م ۱۴۲۷ و ۱۴۲۸ و ١٤٢٩ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📥 سوال: نظر مراجع عظام در مورد سود بانکی چیست؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای:‌ عمليات بانكى که بانکها بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان، انجام مى‌دهند، بى‌اشكال است. ✍ آیت الله مکارم: با توجه به اين که بانک ها طبق قوانين و مقررات حکومت اسلامي موظف به رعايت قراردادها و عقود شرعيه (از قبيل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دريافت سود سپرده از آنها مانعي ندارد. ✍ آیت الله وحید خراسانی: به نظر معظم له چنانچه سپرده گذاری دراین بانک ها به شرط فایده و سود باشد ربا و حرام است و اگر شرط سود نشود و خود را طلب کار سود ندانید - اگرچه بانک به شما سود بدهد - گذاشتن پول نزد بانک جایز است. و اگر به شما سود دادند بنابراحتیاط واجب یک پنجم آن سود را به نیت ما فی الذمه به سادات فقیر بدهید و بقیه سود از منافع آن سال است که اگر در مؤونه آن سال صرف نشود باید خمس آن را بپردازید. و اصل پول هم بعد از گذشتن سال متعلق خمس است. ✍ آیت الله سیستانی: بانک بر دو قسم است سود بانکهای دولتی به شرطی که سپرده گذار شرط سود نکند و نصف آن را به فقیر متدین بدهد صحیح است. در مورد بانکهای خصوصی سود صحیح نیست مگر اینکه معامله شرعى صحيح با رعايت شرايط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعى انجام مى دهد در این صورت سود حلال است و نیاز به دادن نصف آن به فقیر نیست ✍ آیت الله صافی: اگر پول را بر مبنای یکی از عقود شرعی مثل مضاربه و مشارکت و... در اختیار مؤسسه میگذارند، با رعایت شرایط شرعی معامله، گرفتن سود اشکال ندارد. همچنین است اگر مؤسسه را وکیل کنند که با سپرده ایشان معاملات مشروع انجام دهد و قسمتی از سود را به عنوان حق الوکاله بردارد و بقیه را به سپرده گذار بدهد، امّا اگر به شرط گرفتن سود به مؤسسه، قرض میدهد، ربا و حرام است. ✍ آیت الله شبیری: اگر بر اساس عقود شرعیه پرداخت شود اشکال ندارد شما می توانید بانک را وکیل در اجرای قرارداد شرعی کنید و اگر احتمال بدهید بانک طبق آن عمل می کند سود گرفته شده حلال است. 📚 استفتاء از سایت مراجع 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 آداب روز جمعه – غسل جمعه 💠 ✅ پاسخ: غسل جمعه از مستحبات مؤكد است و وقت آن از اول صبح تا ظهر، و برای کسی که در این زمان موفق به انجام آن نشود، از ظهر تا غروب جمعه، بنابر احتیاط مستحب بدون نیت اداء و قضاء و از اول صبح شنبه تا مغرب به نیت قضاء است. _________ ◀️ سایت آیت الله مکارم/ احکام پزشکی makarem.ir/ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 ! ❓ اگر کسی عمدا نماز را به تاخیر بیاندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، تکلیفش چیست؟ ✍ آیات امام خمینی، سیستانی، مکارم و نوری: اگر عمدا نماز را به قدری تاخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد معصیت کرده، ولی نماز او با تیمم صحیح است. اگر چه احتیاط مستحب آن است‏ که قضای آن نماز را بخواند. ✍ آیت الله وحید خراسانی: اگر عمداً نماز را به قدری تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد معصیت کرده، ولی نماز او با تیمّم صحیح است. و احتیاط مستحب آن است که قضای آن نماز را هم با وضو یا غسل بخواند. ✍ آیت الله بهجت (ره): اگر عمداً نماز را به قدری تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، معصیت کرده ولی نماز او با تیمّم صحیح است. 📚 منابع: توضیح المسائل مراجع، امام خمینی م۶۷۹، سیستانی م۶۶۸، مکارم م۶۳۳، وحید، ۶۸۶، بهجت م۱۳۶، نوری م۶۸۰. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❗️لباسی که ترویج فرهنگ کفر و شرک است نظر آیت الله خامنه ای 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ نگاه به چشم خواهری... نظر همه مراجع 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 احتکار اقلام دارویی و پزشکی 💠 ❓سؤال: در زمان شیوع و فراگیر شدن برخی بیماری‌ها و یا در زمان تحریم برخی اقلام دارویی و حتی کمبود آن در کشور، انبار کردن و احتکار کردن آن‌ها چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: احتکار حرام است و معنای آن انبار کردن کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم است به قصد آنکه بتواند با قیمت بالاتر به فروش برساند مشروط بر اینکه به‌اندازه کافی آن کالا در بازار وجود نداشته باشد.‌ _________ ◀️ سایت آیت الله مکارم/ احکام پزشکی makarem.ir/ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 لزوم عمل کردن به توصیه‌های بهداشتی 💠 ❓سؤال: عمل نکردن به توصیه‌های بهداشتی از مراکز رسمی، در زمان گسترش بیماری‌های واگیردار و ویروسی چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: افراد باید تا آنجا که می‌توانند مسائل بهداشتی را رعایت کنند؛ و در صورتى که از حدّ معمول و متعارف پزشکى کمتر رعایت شود و بیم انتقال بیمارى وجود داشته باشد، در صورت بروز آسیب موجب ضمان خواهد بود. _________ ◀️ سایت آیت الله مکارم/ احکام پزشکی makarem.ir/ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 عدم امکان عمل به نذر بخاطر کرونا 💠 ❓سؤال: کسی نذر کرده گوسفندی برای اعتکاف امسال قربانی کند با توجه به لغو اعتکاف امسال (بخاطر ویروس کرونا) تکلیف چیست ؟ باید سال دیگه ادا کند یا تکلیفی ندارد؟ ✅ پاسخ: 🔸مقام معظم رهبری: در فرض سوال تکلیفی ندارید. [1] 🔹آیت الله مکارم: اگر برای خصوص اعتکاف امسال نذر کرده و اعتکاف برگزار نشده تکلیفی ندارد و عمل به نذر واجب نیست اما اگر برای مطلق اعتکاف اعم از امسال یا سال های دیگر نذر کرده باید بعدا که اعتکاف برگزار شد به نذر خود عمل کند. [2] _________ ◀️ پی نوشت: [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری، کد استفتاء: 5prypg9 [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9812190042. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓سوال: اگر دختر باکره بدون (پدر یا ) ازدواج نماید، حکم این ازدواج چیست؟ ✅ پاسخ: ✴️ آیات عظام: امام، سیستانی : عقد باطل است مگر اینکه ولی بعد از عقد، اجازه دهد. ✴️ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اگر بدون اجازه پدر يا جدّ پدرى دختر بوده بنا بر احتياط باطل است و احتياط آن است براى جدايى، پسر را که در رساله‌هاى عمليه ذکر شده ـ جارى نمايد. ✳️ آیت الله مکارم: در فرض سوال پسر باید بنابر احتیاط در حضور را جاری کنند مگر اینکه بتوانند دختر را جلب نمایند. ✳️ آیت الله صافی: احتیاط واجب این است که یا مرد، زن را دهد یا با جازه پدر، تجدید شود. =============== ✔️منبع: استفتائات امام، ج 3، ص 159، س 4؛ استفتائات آیت الله سیستانی، ج 1، س 288؛ عروه الوثقی، ج 2، اولیاء عقد، م 1؛ جامع الاحکام آیت الله صافی، ج 2، س 1272؛ صراط النجاه،‌ ج 1، س 832. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
⭕️ رنگ کردن مو در ایام قاعدگی ❓ سوال : آیا رنگ کردن موی سر در ایام قاعدگی اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: ⬇️ رنگ مو مانع غسل و وضو نيست و رنگ كردن مو در ايام قاعدگي [پريودي] اشكال شرعي ندارد. اما مکروه است. مکروه است یعنی بهتر است ترک شود. ------------------ ✅ سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔻سؤال: اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره ی قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست؟ 🔻حضرت آیت الله خامنه ای: تقلب حرام است، ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد. 🔻حضرت آیت الله تبریزی(ره): تقلب دروغ عملی است و جایز نیست و اگر کسی این کار را کرد و متصدی کاری شد که خبرویت نمی خواهد و مانند دیگران کار کرد، مانعی ندارد و در صورتی که آن کار خبرویت می خواهد و شخص مذکور خبرویت آن را ندارد، تصدی آن جایز نیست. 🔻حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که در یکی دو ماده ی درسی تقلب کرده باشد، هرچند کار خلاف کرده، ولی مدرک گرفته شده و ادامه ی تحصیل و استخدام با آن مدرک اشکال ندارد. 🔻حضرت آیت الله سیستانی: استفاده ی او اشکال ندارد، گرچه عمل او (تقلب) جایز نیست». 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📚ثبت نام حج در صورت نگرانی از کرونا 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📡 💠 تبعیت از دستورات ستاد ملی وزارت بهداشت 💠 _______ ✅ پاسخ: مقام معظم رهبری: تدابیر ستاد ملی و وزارت بهداشت برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا، برای همه لازم الاجرا است. _________ ◀️ سایت آیت الله خامنه ای/ leader.ir 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📚 غسل های مستحب در ماه های مبارک رجب، شعبان و رمضان 💠 ماه رجب: غسل در اول و وسط و آخر و بيست و هفتم (روز مبعث) ماه رجب مستحب می باشد. 💠 غسل مستحب ماه شعبان: غسل شب مستحب ميباشد. 💠 ‏_ماه_رمضان: ✅ انجام غسل در شب‌های فرد ، - شب اول و سوم و پنجم و به همين منوال- به ویژه نیمه ماه و شب‌های ۱۷، ۱۹، ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷ و ۲۹؛ همچنین تمامی شب‌های دهه آخر مستحب است. 🕣 وقت غسل شب‏هاى ماه رمضان تمام شب است و بهتر آن است كه اول شب نزديك غروب باشد ، مگر ده شب آخر ماه رمضان که بهتر است بین نماز مغرب و عشا انجام شود. *⃣ در خصوص شب 23 ماه رمضان، افزون بر غسل اول شب، غسل دیگری در آخر شب (نزدیک اذان صبح) مستحب است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
پاسخ رهبر انقلاب به استفتاء درباره سفر در زمان شیوع کرونا 🔹سوال: در حالی که مسئولان محترم، در شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا، مردم را از سفر نهی می‌کنند، آیا مسافرت کردن، سفر معصیت خواهد بود و در چنین سفرهایی، نماز را باید تمام خواند؟ 🔹جواب: چنانچه بر اساسِ تدابیر ستاد ملی و وزارت بهداشت، برای جلوگیری از گسترش بیماری، رفتن به مسافرتِ غیر ضروری، ممنوع باشد، اجرای این تدبیر بر همه لازم است و رفتن به چنین مسافرتی، جایز نبوده و نماز در این گونه سفرها، تمام است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
سوال: استفاده از ترقّه و مواد قابل انفجار و ساخت و خرید و فروش آن‌ها اعم از این‌که موجب اذیّت و آزار بشوند یا خیر، چه حکمی دارد؟ ✍ نظر ‌آیت الله خامنه ای 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📥 سوال: آیا بخاطر قطع نشدن رابطه خانوادگی و صله رحم می توان در مراسم عروسی همراه موسیقی و رقص، شرکت کرد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر شركت در اين مجلس مستلزم ارتكاب حرام ــ مانند گوش دادن به موسيقى و خوانندگى حرام یا اختلاط با نامحرم ــ باشد و يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و اگر نهي از منکر مستلزم خروج از مجلس باشد، باید از مجلس خارج شوید. (1) ✍ آیت الله سیستانی: حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید.(2) ✍آیت الله شبیری زنجانی: گوش دادن به موسیقی مطرب حرام است، رقص غیر زن و شوهر هم جایز نیست حتی بنا بر احتیاط رقص زن برای زنان در مجلس عروسی.(3) ✍ آیت الله وحید: شرکت در چنین مجالسی حرام است و گناهِ کبیرة می باشد، اگر چه دیگران ناراحت شوند و باید وظیفه صله رحم را از راه هایِ دیگرِ حلال انجام داد. (4) ✍ آیت الله مکارم شیرازی: شرکت در مجالس گناه حرام است؛ در صورت ضرورت، مراتب زیر باید رعایت شود: اول: اگر میتوانید بعد از جمع شدن بساط رقص و موسیقی حرام شرکت کنید. دوم: چنانچه ضرورت داشته باشد مى‌توانید به مقدار ضرورت شرکت کنید، یا در قسمت‌هایى بنشینید که گناهى صورت نمى‌گیرد و مجلس گناه صدق نمی کند (مثلا خود را مشغول پذیرایی، تدارکات و... بکنید). (5) 📚 منابع: (1) استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء:aYLgfOvLUxQ (2) استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: (3) 701371. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50008. (4) استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. (5) پایگاه اطلاع رسانی معظم له و استفتاء تلفنی از دفتر ایشان در قم. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din