eitaa logo
احکام دین 📚
136.3هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
❣ 📖 السَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآنِ‏... 🌱سلام بر تو ای مولایی که آیه آیه ی قرآن به سمت تو دعوت می‌کند. 🌱 سلام بر تو و بر روزی که قرآن به دستان تو احیا خواهد شد. ✨🌹 ✨🌸 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din 📿 : 🤲"یَا ذاالجلالِ و الاکرامِ"🤲 "ای صاحب جلال و بزرگواری"
💎 عليه‌السلام: ❄️اللّه‏ اللّه‏ فِي الصَّلاةِ فَإنَّها خَيرُ العَمَلِ، إنَّها عِمادُ دينِكُم 🌼 خدا را، خدا را درباره كه بهترينح كردار و ستون دين شماست. 📚 گزیده تحف العقول، ح ۶۵ 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 نماز خواندن با غسل باطل 💬 سؤال: غسل جنابت به عهده من بود و بعد از انجام غسل و نماز متوجه اندک چسبی شدم، آیا لازم است غسل و نماز خوانده شده اعاده شود؟ ✅ پاسخ: 🔹 غسل و نماز باید اعاده شود، اگر مانع سمت چپ بدن بوده است، کافی است پس از برطرف کردن مانع فقط همان قسمت را به نیت غسل بشوئید و اگر سمت راست بوده است، پس از رفع مانع و شستن آن به نیت غسل، بنابر احتیاط واجب تمام سمت چپ بدن مجددا به نیت غسل شسته شود. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 تبعیت از امام جماعت در افعال نماز 💬 سؤال: اگر مأموم سهواً زودتر از امام جماعت سر از رکوع بردارد تکلیف چیست و اگر به رکوع برنگردد، آیا نماز باطل است؟ ✅ جواب: اگر سهواً پیش از امام سر از رکوع بردارد، چنانچه امام هنوز در رکوع باشد باید به رکوع برگردد و زیاد شدن رکن، نماز را باطل نمی کند؛ ولی اگر به رکوع برود و پیش از رسیدن به حدّ رکوع، امام سر از رکوع بردارد، نماز باطل است و اگر سهواً پیش از امام، سر از رکوع بردارد و سهواً یا به خیال نرسیدن به رکوع امام برنگردد، نمازش صحیح است. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬پرسش 🔹پوشیدن لباس شبیه کفار چه حکمی دارد؟ 🔹آیا پوشیدن لباس‌هایی که نوشته‌های انگلیسی دارن، گناه است؟ ⭕️ نکته: در جزئیات این مسئله ممکنه بین تشخیص مراجع و تشخیص مکلفین تفاوت‌نظرهایی باشه، حتماً به رساله مرجعتون یه سری بزنین. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 «وظیفه فرزندان در قبال خمس ندادن پدر» 💬سؤال: اگر پدری اهل خمس دادن نباشد، تکلیف فرزندان چیست؟جواب : اگر پدری اهل خمس نباشد، فرزندان می‌توانند از اموال او استفاده کنند و خوردن و آشامیدن و پوشیدن و ... اشکالی ندارد. نماز و روزه هم صحیح است، البته اگر اثر دارد لازم است او را امر به معروف کنند. 📚 پی‌نوشت: استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبري 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 بالا بردن دست‌ها در قنوت 💬 به طور کلی اگر نمازگزار بخواهد قنوت بخواند به احتیاط واجب باید دست‌ها را بلند کند و مستحب است دست‌ها را تاح مقابل صورت بلند نموده و کف دست‌ها را رو به آسمان قرار دهد و به قصد رجاء، انگشتان دست‌ها را به جز ابهام، به هم بچسباند و هر دو کف دست‌ها را پهلوی هم متصل به هم قرار دهد و نگاهش هنگام قنوت به کف دست‌هایش باشد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬پرسش با وجود خاک، تیمم بر سنگ مرمر بدون خاک، آیا صحیح است؟ 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬سوال: آیا میتوان کودک نابالغ را کتک زد؟ ✅پاسخ: کتک زدن بچه نابالغ جایز نیست؛ مگر در صورتی که تمام شرایط زیر مراعات شود: الف. بچه کار حرامی را انجام داده باشد یا سبب اذیت دیگران یا ضرر رساندن به آنان شده باشد. ب. ولیِّ شرعی بچه نابالغ یا کسی که از او اجازه دارد، این کار را انجام دهد. ج زدن به قصد ادب کردن و تربیت باشد، نه برای تشفی خاطر و خنک شدن دل. د. او را بیش از سه ضربه نزند. ه . زدن، به گونه ای نباشد که بدن طفل سرخ شود؛ بلکه آهسته و خفیف باشد. و . تنها راه ادب کردن و تربیت زدن باشد. بنابراین، مادر، برادر خواهر آموزگار بچه نابالغ، حق زدن او را ندارند؛ مگر اینکه با وجود شروط فوق، از ولی شرعی او (پدر یا پدر بزرگ پدری) کسب اجازه کرده باشند. همچنین اگر کتک زدن باعث سرخ شدن یا کبود شدن یا سیاه شدن بدن بچه نابالغ گردد، دیه دارد. 📚 پی نوشت: توضیح المسائل جامع ،م۲۲۲۰ 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠رجوع به هدیه در حالی که هدیه گیرنده فوت شده 💬 سؤال: اگر کسی ملکی را به فردی هدیه داده باشد و هدیه گیرنده فوت کند آیا هدیه دهنده می‌تواند رجوع به هدیه کند؟ ✅ پاسخ: 🔹 با شرائط ذیل، پس گرفتن هدیه اشکال ندارد: ۱. تا زمانی که عين هديه نزد آن شخص به حال خود باقی باشد ۲. هبه گیرنده از ارحام هبه کننده نباشد. ۳. هبه معوّضه نباشد. ۴. چیزی را که انسان فقط به قصد قربت و برای رضای خدا هبه کند، حق پس گرفتن آن را ندارد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
322.6K
💠سقط جنین کردم و شوهرم خبر نداره! 💬پرسش توان دیه دادن هم ندارم . باید چیکار کنم؟ 💠 پاسخ حجت‌الاسلام محمدی 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 وظیفه‌ی فردی که قبله را اشتباه اطلاع داده 💬سؤال: چنانچه انسان به‌اشتباه قبله را به مهمان‌هایش اشتباه بگوید و بعد از رفتن آن‌ها بفهمد، تکلیف او چیست؟ ✅ جواب آیت الله العظمی شیرازی: وظیفه‌ای ندارد ولی درصورتی‌که مقدار انحراف بیش از نود درجه بوده، احتیاط آن است که اطلاع دهد. 📚 پی‌نوشت: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 💬بعضی از مردم فکر می‌کنن که دهن‌زده و نیم‌خورده حیوان حرام‌گوشت، مثل موش و خرگوش و گربه و... نجسه. 🚫 در حالی که این درست نیست. ✍️ نجس نیست؛ اگرچه به جز گربه در بقیه مکروهه، گربه هم اختلافیه. 🔹 راستی حساب حیوانات حرام‌گوشتی مثل سگ و خوک و گراز فرق می‌کنه. اینا چون نجس‌العین هستن، همه چی اونا نجسه. 📚 عروه الوثقی. کتاب الطهاره.فصل فی المیاه. سور نجس العین؛ سایت ویکی فقه. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 خمس سهامی که به قصد حفظ ارزش پول خریداری شده 💬 سؤال: پولی را در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌ام فقط جهت حفظ ارزش پول، تکلیف خمس آن به چه صورت است؟ ✅ پاسخ: بطور کلی سهامی که به قصد حفظ ارزش پول یا استفاده از سود سالیانه آن (نه به قصد تجارت) خریده شده، دو صورت دارد: 🔹 الف) با درآمد بین سال خریده شده: در این صورت در سررسید سال خمسی، باید به قیمت روز محاسبه و خمس آن پرداخت شود و در سال های بعد تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا چند روز پس از سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد. 🔹 ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده: در این صورت تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش، ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا چند روز پس از سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 در نماز مغرب، سهواً برای رکعت چهارم ایستادن 💬پرسش در نماز مغرب، سهواً برای رکعت چهارم، ایستاده و تسبیحات اربعه را خواندم و متوجه شدم باید سه رکعت می خواندم. در این موقع تکلیف چیست؟ ✅پاسخ در فرض سؤال، باید بنشینید و تشهد و سلام را بگویید و نمازتان صحیح است. البته احتیاط مستحب آن است که بعد از سلام نماز دو سجده سهو به جا آورید. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬پرسش کار کردن در گیم نت که ممکن است کودکان و نوجوانان در آن ممکن است به گناهانی کشیده شوند چگونه است ؟خوب یا بد ؟ ✅پاسخ اگر این شغل معمولا باعث فساد و گناه و انحرافات شرعی است، اساسا اشتغال در آن حرام است. اما اگر گاهی هم موجب فساد است، اشتغال آن اشکال ندارد. اما در انتخاب شغل، به دنبال شغلی باشید که به موازین شرعی بیشتر نزدیک باشد. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 تارک الصلاة 💬کسی که نماز نمی‌خواند کافر است؟ ✅ فردی که به جهت کاهلی،نماز را ترک می‌کند با فردی که با قصد انکار و عناد آن را ترک می‌کند تفاوت دارد. غالب افرادی که نماز را ترک می‌کنند قصد عناد و انکار آن ندارند بلکه به جهت بی‌توجهی و مشغولیت‌های دنیوی و مادی آن را ترک می‌کنند. صفت کفر که درباره این افراد که در روایات به آن اشاره شده است، به معنای مشرک و مرتد بودن نیست، بلکه به معنای ترک دستور خداوند است؛پس این افراد حکم سایر مسلمانان را دارند. ارتباط با این افراد از جهت هدایت و ترغیب آنها به نماز شایسته است. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مهریه های سنگین 💬از نظر شرعی آیا قرار دادن مهریه سنگین که مرد قادر به پرداخت آن نیست، باعث باطل شدن عقد می‌شود؟ 💠 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 آیا غیبت بچه جایز است؟ ✅ پاسخ: ◀️ امام خمینی: غیبت بچه ممیز جایز نیست. 🔹 مقام معظم رهبری: اگر طفل ممیز باشد، بدگویی از او غیبت و حرام است؛ اما طفل غیرممیز، مثلاً بچه‌ی دو ساله‌ای که ملتفت نیست و از غیبت متأثر نمی‌شود، غیبت او حرام نیست. 🔹 آیت الله بهجت: اگر بچه غیر ممیز باشد، اشکال ندارد. 📚پی‌نوشت: ◀️ استفتائات، امام، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ج 2، سال 1380، ص 620، س 14. ◀️ سایت leader.ir، بخش پیگیری پاسخ، کد پیگیری: 93793f7970246bd1599c100d62dc66c1 ◀️ استفتائات، بهجت، قم، انتشارات دفتر آیت الله بهجت، سال 1386، ج 4، ص 562، س 6476. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬 آیا فکر به نامحرم گناه محسوب میشود؟ 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
❣ 📖 السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَاتَمَ اَلْأَوْصِيَاءِ وَ اِبْنَ خاتَمِ اَلْأَنْبِيَاءِ... 🌱سلام بر تو ای آخرین نماینده خدا بر زمین. 🌱سلام بر تو و بر روزی که با آمدنت، جهان از عطر محمدی آکنده خواهد شد. ✨🌹 ✨🌸 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c 📿 : 🤲یا قاضِیَ الْحاجات🤲 ای برآورنده حاجت‌ها
💎 عليه السلام: ❄️ ما ضَعُفَ بَدَنٌ عمّا قَوِيَت علَيهِ النِّيَّةُ. 🌼هيچ بدنى در انجام آنچه نيّتِ بر آن قوى باشد، ناتوان نيست. 📚من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۴۰۰. ‌ 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠حکم دروغ شوخی 💬سؤال: آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟ ✅پاسخ: اگر خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش این باشد که مخاطب آن را جدی بگیرد حرام است، اما اگر در آنچه که می گوید قصد جدی ندارد و نمی خواهد خلاف واقع مطلبی بگوید مثل این که به شوخی از زبان شخصی یا حیوانی مطلبی را نقل می کند، حرام نیست. [1] 💥توضیح: مسئله دو صورت دارد: 🔹یکی آنکه در مقام شوخی و به قصد خنداندن دیگران، به صورت جدی از وقوع چیزی که واقع نشده خبر دهد، مانند آنکه در موقعیتی که فردی منتظر بازگشت مسافری است، کسی به دروغ، آمدن مسافرش را خبر می‌دهد تا او را بفریبد و حاضران را بخنداند. 🔹و دیگری آنکه سخنی را به قصد شوخی ادا کند، بدون آنکه قصد اخبار از واقع داشته باشد، حاضران نیز از این قصد وی آگاه باشند. صورت نخست، مصداق دروغ و حرام است؛ بر خلاف صورت دوم که نه مصداق دروغ و نه حرام است. ❇️نکات اخلاقی : شوخی کردن در صورت عدم آلودگی به سخن زشت و ناسزا، مستحب است. از امام صادق علیه السّلام نقل شده است: هیچ مؤمنی نیست مگر آنکه بذله گو و شوخ طبع باشد. [2] شوخی زیاد، جز در سفر، نکوهیده و مکروه است. [3] دروغ گفتن به شوخی، کم کم انسان را بر دروغ جدی جرأت می دهد. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «لا یجد عبد طعم الایمان حتی یترک الکذب هزله و جده [4] هیچ بنده ای طعم ایمان را نمی چشد، مگر این که دروغ را چه شوخی و چه جدی ترک کند.» امام زین العابدین (ع‌) به فرزندش فرمود: «اتقوا الکذب الصغیر منه و الکبیر فی کل جد و هزل [5] از کوچک و بزرگ و جدی و شوخی دروغ بپرهیز.» ------ [1]. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری [2]. هدایة الأمّة، ج۵، ص۱۶۲-۱۶۳. [3]. هدایة الأمّة، ج۵، ص۱۶۴. [4]. اصول کافی، ج 4، باب الکذب، ح 11. [5]. اصول کافی، ج 4، باب الکذب، ح 2. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 نماز در محدودۀ حد ترخص 💬 سؤال: مسافری که به قصد پیمودن مسافت شرعی از وطن خارج می‌شود از چه زمانی نمازش شکسته است، همچنین وقتی به سوی وطن برمی‌گردد از چه زمانی نمازش تمام است؟ ✅ پاسخ: 🔹 هنگام رفتن، با گذشتن از حد ترخصِ وطن، نمازش شکسته است و هنگام برگشت نیز با رسیدن به حد ترخص، نماز تمام است؛ هر چند احتیاط مستحب است که در حد فاصل بین حدّ ترخص و وطن، نماز را به صورت جمع بین شکسته و تمام بخواند. 🔹 حد ترخصِ یعنی از آخرین خانۀ وطن به اندازه‌ای دور شود که صدای اذان متعارفِ شهر را بدون بلندگو نشنود؛ خواه دیوارهای شهر را ببیند یا نه.بر اساس تحقیقات انجام گرفته حدود ۱۳۵۰ متر پس از آخرین نقطۀ شهر، حدّ ترخص می‌باشد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬پرسش کسی که نماز نمی‌خواند کافر است؟ 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c