💠 در نماز مغرب، سهواً برای رکعت چهارم ایستادن
💬پرسش
در نماز مغرب، سهواً برای رکعت چهارم، ایستاده و تسبیحات اربعه را خواندم و متوجه شدم باید سه رکعت می خواندم. در این موقع تکلیف چیست؟
✅پاسخ
در فرض سؤال، باید بنشینید و تشهد و سلام را بگویید و نمازتان صحیح است. البته احتیاط مستحب آن است که بعد از سلام نماز دو سجده سهو به جا آورید.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬پرسش
کار کردن در گیم نت که ممکن است کودکان و نوجوانان در آن ممکن است به گناهانی کشیده شوند
چگونه است ؟خوب یا بد ؟
✅پاسخ
اگر این شغل معمولا باعث فساد و گناه و انحرافات شرعی است، اساسا اشتغال در آن حرام است. اما اگر گاهی هم موجب فساد است، اشتغال آن اشکال ندارد.
اما در انتخاب شغل، به دنبال شغلی باشید که به موازین شرعی بیشتر نزدیک باشد.
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 تارک الصلاة
💬کسی که نماز نمیخواند کافر است؟
✅ فردی که به جهت کاهلی،نماز را ترک میکند با فردی که با قصد انکار و عناد آن را ترک میکند تفاوت دارد. غالب افرادی که نماز را ترک میکنند قصد عناد و انکار آن ندارند بلکه به جهت بیتوجهی و مشغولیتهای دنیوی و مادی آن را ترک میکنند. صفت کفر که درباره این افراد که در روایات به آن اشاره شده است، به معنای مشرک و مرتد بودن نیست، بلکه به معنای ترک دستور خداوند است؛پس این افراد حکم سایر مسلمانان را دارند. ارتباط با این افراد از جهت هدایت و ترغیب آنها به نماز شایسته است.
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
7.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مهریه های سنگین
💬از نظر شرعی آیا قرار دادن مهریه سنگین که مرد قادر به پرداخت آن نیست، باعث باطل شدن عقد میشود؟
💠 #استاد_وحیدپور
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 آیا غیبت بچه جایز است؟
✅ پاسخ:
◀️ امام خمینی:
غیبت بچه ممیز جایز نیست.
🔹 مقام معظم رهبری:
اگر طفل ممیز باشد، بدگویی از او غیبت و حرام است؛ اما طفل غیرممیز، مثلاً بچهی دو سالهای که ملتفت نیست و از غیبت متأثر نمیشود، غیبت او حرام نیست.
🔹 آیت الله بهجت:
اگر بچه غیر ممیز باشد، اشکال ندارد.
📚پینوشت:
◀️ استفتائات، امام، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ج 2، سال 1380، ص 620، س 14.
◀️ سایت leader.ir، بخش پیگیری پاسخ، کد پیگیری: 93793f7970246bd1599c100d62dc66c1
◀️ استفتائات، بهجت، قم، انتشارات دفتر آیت الله بهجت، سال 1386، ج 4، ص 562، س 6476.
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬 آیا فکر به نامحرم گناه محسوب میشود؟
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
❣#سلام_امام_زمانم❣
📖 السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَاتَمَ اَلْأَوْصِيَاءِ وَ اِبْنَ خاتَمِ اَلْأَنْبِيَاءِ...
🌱سلام بر تو ای آخرین نماینده خدا بر زمین.
🌱سلام بر تو و بر روزی که با آمدنت، جهان از عطر محمدی آکنده خواهد شد.
#اللهمعجللولیکالفرج ✨🌹
#امام_زمان ✨🌸
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
📿 #ذکر_روز #دوشنبه:
🤲یا قاضِیَ الْحاجات🤲
ای برآورنده حاجتها
💎 #الإمامُ_الصَّادِقُ عليه السلام:
❄️ ما ضَعُفَ بَدَنٌ عمّا قَوِيَت علَيهِ النِّيَّةُ.
🌼هيچ بدنى در انجام آنچه نيّتِ بر آن قوى باشد، ناتوان نيست.
📚من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۴۰۰.
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠حکم دروغ شوخی
💬سؤال: آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟
✅پاسخ:
اگر خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش این باشد که مخاطب آن را جدی بگیرد حرام است، اما اگر در آنچه که می گوید قصد جدی ندارد و نمی خواهد خلاف واقع مطلبی بگوید مثل این که به شوخی از زبان شخصی یا حیوانی مطلبی را نقل می کند، حرام نیست. [1]
💥توضیح:
مسئله دو صورت دارد:
🔹یکی آنکه در مقام شوخی و به قصد خنداندن دیگران، به صورت جدی از وقوع چیزی که واقع نشده خبر دهد، مانند آنکه در موقعیتی که فردی منتظر بازگشت مسافری است، کسی به دروغ، آمدن مسافرش را خبر میدهد تا او را بفریبد و حاضران را بخنداند.
🔹و دیگری آنکه سخنی را به قصد شوخی ادا کند، بدون آنکه قصد اخبار از واقع داشته باشد، حاضران نیز از این قصد وی آگاه باشند. صورت نخست، مصداق دروغ و حرام است؛ بر خلاف صورت دوم که نه مصداق دروغ و نه حرام است.
❇️نکات اخلاقی :
شوخی کردن در صورت عدم آلودگی به سخن زشت و ناسزا، مستحب است. از امام صادق علیه السّلام نقل شده است: هیچ مؤمنی نیست مگر آنکه بذله گو و شوخ طبع باشد. [2]
شوخی زیاد، جز در سفر، نکوهیده و مکروه است. [3]
دروغ گفتن به شوخی، کم کم انسان را بر دروغ جدی جرأت می دهد.
حضرت علی (ع) میفرمایند: «لا یجد عبد طعم الایمان حتی یترک الکذب هزله و جده [4]
هیچ بنده ای طعم ایمان را نمی چشد، مگر این که دروغ را چه شوخی و چه جدی ترک کند.»
امام زین العابدین (ع) به فرزندش فرمود: «اتقوا الکذب الصغیر منه و الکبیر فی کل جد و هزل [5]
از کوچک و بزرگ و جدی و شوخی دروغ بپرهیز.»
------
[1]. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
[2]. هدایة الأمّة، ج۵، ص۱۶۲-۱۶۳.
[3]. هدایة الأمّة، ج۵، ص۱۶۴.
[4]. اصول کافی، ج 4، باب الکذب، ح 11.
[5]. اصول کافی، ج 4، باب الکذب، ح 2.
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 نماز در محدودۀ حد ترخص
💬 سؤال:
مسافری که به قصد پیمودن مسافت شرعی از وطن خارج میشود از چه زمانی نمازش شکسته است، همچنین وقتی به سوی وطن برمیگردد از چه زمانی نمازش تمام است؟
✅ پاسخ:
🔹 هنگام رفتن، با گذشتن از حد ترخصِ وطن، نمازش شکسته است و هنگام برگشت نیز با رسیدن به حد ترخص، نماز تمام است؛ هر چند احتیاط مستحب است که در حد فاصل بین حدّ ترخص و وطن، نماز را به صورت جمع بین شکسته و تمام بخواند.
🔹 حد ترخصِ یعنی از آخرین خانۀ وطن به اندازهای دور شود که صدای اذان متعارفِ شهر را بدون بلندگو نشنود؛ خواه دیوارهای شهر را ببیند یا نه.بر اساس تحقیقات انجام گرفته حدود ۱۳۵۰ متر پس از آخرین نقطۀ شهر، حدّ ترخص میباشد.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬پرسش
کسی که نماز نمیخواند کافر است؟
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬شش نكته درباره گفتگو با نامحرم
🔹1. صحبت كردن با نامحرم به غير #ضرورت مكروه است، خصوصاً اگر مخاطب جوان باشد. (1)
🔹2. صحبت كردن با هركسى درباره هرچيزى از روى #شهوت و لذت جايز نيست (مگر با همسر). (2)
🔹3. گفتگو با نامحرم با شرايط ذيل جايز است:
👈الف) به قصد لذت و ريبه نباشد. (3)
👈ب) با صحبت كردن به گناه آلوده نشوند. (4)
👈ج) خوف افتنان (به فساد افتادن) نباشد. (5)
👈د) خانمها هنگام صحبت كردن صداى خود را نازك و لطيف نكنند. (6)
قرآن مى فرمايد: فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً (7)
پس به گونه اى هوس انگيز سخن نگوييد كه بيمار دلان در شما طمع كنند، و سخن شايسته بگوييد.
🔹4. اگر مردى بداند چنانچه با نامحرمى صحبت كند به گناه خواهد افتاد نبايد با او صحبت كند خواه زن به گونه اى صحبت كند كه مرد را به گناه بيندازد يا درباره مطلبى صحبت كند كه مرد به گناه بيفتد. (8)
🔹5. اگر مردى به قصد به حرام انداختن نامحرمى، با او صحبت كند حرام است. (9)
🔹6. رد و بدل كردن سخنان محرّك از طريق تلفن، موبايل، بلوتوث، اينترت و ... به هر انگيزهاى حرام است. (10)
📚پینوشت:
1. تحريرالوسيله، ج 2، نكاح، ص 245، م؛ عروة الوثقى، نكاح، م 39.
2. تحريرالوسيله، نكاح، م 29.
3. استفتائات جديد، مكارم، ج 1، س 819؛ اجوبة الاستفتائات، س 1145؛ عروةح الوثقى، ج 2، نكاح، م 3.
4. تحريرالوسيله، نكاح، م 29؛ عروة الوثقى، نكاح، م 39.
5. همان، م 29؛ عروة الوثقى، نكاح، م 39.
6. تحريرالوسيله، ج 2، نكاح، ص 245، م 29؛ اجوبة الاستفتائات، س 678 و 674؛ منهاج الصاحين، نكاح، ج 3، م 29 .
7. احزاب/ 32.
8. عروة الوثقى، ج 2، نكاح، م 39.
9. تحريرالوسيله، ج 2، با استفاده از مسئله 29.
10. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، س 52؛ اجوبة الاستفتائات، س 114؛ استفتائات جديد، محسن محمودى، ج 2، ص 33 .
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c