▪روزه روز عاشورا▪
✅ سوال:
🚦حکم روزه گرفتن در روز عاشورا چیست⁉
🔹پاسخ:
🔺همه مراجع (غیر از آیات عظام وحید و فاضل): روزه گرفتن در روز عاشورا مکروه است. [1]
🔺آیت الله وحید: بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. [2]
🔺آیت الله فاضل: روزه گرفتن در روز عاشورا مکروه است؛ ولی مستحب است بدون نیت روزه، تا عصر از خوردن و آشامیدن خودداری کند. [3]
-------------------
📚پی نوشت:
[1]. طباطبایی یزدی، عروه الوثقی (مع تعلیقات)، اقسام صوم، ج 2، ص 77؛ امام خمینی، توضیح المسائل، ص 362، م 1656؛ همو، توضیح المسائل، (محشی-امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 967، م 1747؛ خامنه ای، رساله آموزشی، ج 1، انواع روزه؛ سیستانی، توضیح المسائل، م 1715؛ مکارم، رساله احکام پسران، نیت روزه، م 411؛ صافی، توضیح المسائل، م 1756؛ نوری، توضیح المسائل، م 1743؛ زنجانی، توضیح المسائل، م 1756؛ تبریزی، توضیح المسائل، م 1756.
[2]. وحید، توضیح المسائل، م 1755.
[3]. امام خمینی، توضیح المسائل، (محشی – امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 967، م 1747.
🔸 برگرفته از کتاب «واجب است بدانیم1»، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ص 132.
....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
⚫️ #مراقبات_روز_عاشورا
🏴 روز دهم محرّم، روز شهادت حضرت سيّدالشهدا عليهالسّلام، و روز مصيبت و حزن ائمه طاهرين عليهمالسّلام و شيعيان ايشان است.
🏴 در اين روز سزاوار است شيعيان مشغول كارى از كارهاى دنيا نگردند و براى خانه خود چيزى ذخيره نكنند، و مشغول گريه و نوحه و مصيبت باشند، و عزادارى حضرت امام حسين عليهالسّلام را بر پا كنند و اشتغال به ماتم داشته باشند به صورتى كه در ماتم عزيزترين اولاد و اقوام خود اشتغال میورزند،
🏴شايسته است كه شيعيان در اين روز امساک كنند از خوردن و آشاميدن، بى آنكه قصد روزه كنند و در آخر روز بعد از عصر افطار كنند به غذايى كه اهل مصيبت مىخورند مثل ماست يا شير و امثال آنها، نه مثل غذاهاى لذيذه.
🏴جامههاى پاكيزه بپوشند و بندها را بگشايند و آستين ها را بالا كنند به هيئت صاحبان مصيبت.
🏴آن حضرت را به زيارت عاشورا زيارت كنند.
🏴در نفرين و لعن بر قاتلان آن حضرت سعى نمايند و هزار مرتبه بگويد :
▫️اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ
🏴يكديگر را در مصيبت آن وجود مقدّس به اين جملات تعزيت گويند:
▫️أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلامُ.
▫️خداوند امر و مزدهاى ما را به خاطر سوگواریمان براى حسين که درود بر او باد، بزرگ گرداند، و قرار دهد ما و شما را از خون خواهانش به همراه ولیّاش امام مهدى ارواحنافداه از خاندان حضرت محمّد که درود بر ايشان باد.
🏴و سزاوار است در اين روز مقتل [كتابهايی كه پيرامون واقعه كربلا نگاشته شده است] بخوانند، و يكديگر را بگريانند.
.
▪مزاحمت دسته های عزا▪
✅ سوال:
🚦حرکت دسته های عزاداری در شب های محرم تا نیمه شب، همراه با طبل و امثال آن که موجب مزاحمت مردم می شود، چه حکمی دارد؟⁉[1]
🔹پاسخ:
🔺آیت الله خامنه ای: اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان های مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزء مستحبات موکد است، واجب است برگزار کنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیت مردم و ایجاد مزاحمت برای آنها بپرهیزند. [2]
🔺آیت الله سیستانی: سعی شود عزاداری موجب مزاحمت دیگران نشود. [3]
🔺آیت الله مکارم: عزاداری باید به گونه ای برگزار شود که مزاحمتی برای مردم نداشته باشد و مردم نیز در ایام عزاداری تا آنجا که میسر است، همکاری کنند. [4]
🔺آیت الله بهجت: اذیت کردن مومنان جایز نیست و طبل زدن هم که مطلقا اشکال دارد. [5]
-------------------
📚پی نوشت:
[1]. سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 5، ص 118-117.
[2]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 1448.
[3]. سوالات موجود در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، قم، س 871.
[4]. همان جا.
[5]. همان جا.
....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
▪فروش پارچه های عزاداری▪
✅ سوال:
🚦آیا جایز است پارچه و دستمال هایی را که ایام محرم روی علم می بندند، به فروش برسانند و در عزاداری یا تعمیر حسینیه مصرف کنند⁉
🔹پاسخ:
🔺آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، وحید و بهجت: خیر، مگر با اطمینان از اینکه به همین مقصود داده اند. [1]
🔺آیات عظام: مکارم، صافی و فاضل: اگر در مراسم عزاداری محل حاجت نباشد و زائد بر متعارف باشد، می توانند بفروشند و به مصارف عزاداری و حسینیه ها برسانند و بهتر است که از اهداکنندگان اجازه بگیرند. برای مشتری هر گونه تصرفات در آن هم جایز است. [2]
---------------
📚پی نوشت:
[1]. بهجت، استفتائات، ج 4، ص 544؛ خامنه ای، سیستانی و وحید، دفتر.
[2]. فاضل، جامع المسائل، ج 1، ص 584، س 2180؛ مکارم و صافی، دفتر.
....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✨شیوه خواندن نماز آیات✨
🔹نماز آیات دو رکعت است و هر رکعت پنج رکوع دارد و می توان آن را دو گونه به جا آورد👇
1⃣ بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره تمام بخواند، باز به رکوع رود، تا پنج بار این کار را انجام دهد، بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را مانند رکعت اول به جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.
2⃣ بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه های یک سوره را پنج قسمت کند و یک قسمت از آن را بخواند و به رکوع رود، بعد سر بردارد و قسمت دوم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید و بعد به رکوع رود و رکعت دوم را هم به همین صورت به جا آورد.
♻️مثلًا سوره «قُلْ هُوَ اللهُ احَدٌ» را به ترتیب زیر تقسیم کند:
قبل از رکوع اول: «بِسْمِ اللهِ الرحْمنِ الرحِیمِ» بگوید و به رکوع رود بعد بایستد و بگوید: «قُلْ هُوَ اللهُ احَدٌ» باز به رکوع رود و سربردارد و بگوید: «اللهُ الصمَدُ»، باز به رکوع رود و سر بردارد و بگوید: «لَم یلِدْ وَ لَمْیولَدْ» و به رکوع رود و سر بردارد و بگوید: «وَ لَمْ یکنْ لَهُ کفُوَاً احَدٌ»، بعد به رکوع رود و بعد از سر برداشتن دو سجده کند و رکعت دوم را نیز مانند رکعت اول بهجا آورد و در آخر تشهد بخواند و سلام گوید.
🍀طبق نظر آیت الله مکارم
.....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
◀️ مسح پا ▶️
❌ بسیاری از مردم تصور می کنند در وضو، کشیدن مسح تا برآمدگی پا، کافی است. ❌
✅ درحالی که طبق نظر برخی از مراجع، مسح باید تا مفصل ادامه پیدا کند 👇
🔹مسأله:
1⃣ روی پاها را از سر یکی از انگشتان پا تا مفصل مسح نماید. (رهبری)
2⃣ روی پاها را از سر یکی از انگشتان پا تا برآمدگی روی پا مسح کند بلکه احتیاط واجب این است که تا مفصل را هم مسح نماید. (سیستانی)
3⃣ روی پا را باید از سر انگشتان (غیر از انگشت کوچک که به تنهایی اشکال دارد) تا برآمدگى روی پا، مسح نماید و بنابر احتیاط مستحب تا مفصل پا ادامه دهد. (مکارم)
---------
📚 پی نوشت:
1- أجوبة الاستفتائات خامنه ای س106
2- توضیح المسائل جامع سیستانی ج1، م272
3- توضیح المسائل مکارم، م272
#احکام_وضو
#مسح_پا
....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👰 اجازه پدر در ازدواج دائم و موقت💍
✅ سوال:
🚦آیا اجازه پدر برای عقد دختر باکره بالغه رشیده شرط است⁉️
🔹 پاسخ: در #ازدواج با دختر باکره بالغه غیر رشیده، به فتوای تمام مراجع، اذن از #ولی دختر لازم است و بدون اذن ولی دختر، #عقد باطل است.
🔴 اما عقد دختر باکره بالغه رشیده:
✴️ آیات عظام: امام، نوری و زنجانی: باید اجازه بگیرد.
✴️ آیات عظام: خامنه ای، خویی، وحید، صافی و تبریزی: بنابر احتیاط واجب، اجازه بگیرد.
✴️ آیت الله سیستانی: اگر با والدین زندگی می کند و مستقل نیست، اذن ولی بنابر فتوا لازم است و اگر کلاً از خانواده جدا شده و عرفاً مستقل است و زندگی دیگری دارد، اذن بنابر احتیاط واجب است.
✴️ آیت الله مکارم: : معمولاً دخترهای بالای سی سال در مسائل ازدواج رشیده هستند. و از این سن به بالا به شرط اینکه دختر، فرد هوشیاری باشد و بتواند تصمیم بگیرد و مصلحت خود را تشخیص دهد، اجازه پدر لازم نیست.
🔴 توجه:
در این مسأله فرقی بین #عقد_دائم و #موقت (#متعه یا همان #صیغه) نیست. حتی اگر در ضمن عقد شرط شود که همبستری صورت نگیرد. (باز هم حکم همین است)
...........................
📚 منبع:
توضیح المسائل مراجع، م 2376؛ استفتائات جدید رهبری، س 455؛ توضیح المسائل آیت الله نوری، م 2372؛ توضیح المسائل آیت الله مکارم، م 2037 (توجه: نظرات آیات عظام نوری و مکارم اخیرا تغییر کرده است).
#احکام_ازدواج
#اذن_پدر
#بالغه_رشیده
....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din