eitaa logo
احکام دین 📚
134.2هزار دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
2.5هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اگر مردي از زن خود جدا شود، آيا همچنان به مادر زن سابق خود محرم است ياخير؟ ✍️پاسخ: ✅محرمیت بین داماد و مادر زن همیشگی است. حتی اگر زن فوت کند یا طلاق بگیرد این محرمیت باقی است.همچنین است محرمیت زن با پدر شوهرش. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨سوال: 🔰فرق تفأل با استخاره چيست؟ ✍پاسخ: ✅استخاره در موقعی انجام می شود که در انجام و یا ترک عملی تردید وجود داشته باشد ، البته باید واجب و حرام نباشد و انجام آن کار مباح باشد ، که لازم است اول فکر و تحقیق و مشورت انجام بگیرد. اگر بعد از فکر و تحقیق و مشورت در کاری باز هم در حالت تردید و شک باشد میتوان استخاره گرفت؛ و از حالت تردید خارج شد. تفال؛ همان فالگیری است که در روایات نهی شده است، فال گیری یعنی اینکه بخواهیم از آینده خبر دار شویم، مثلا در کنکور قبول میشوم یا نه، آیا پولدار می شوم یا نه، یا برای شناخت شخصیت افراد قرآن گشوده شود. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✅پرسش: آیا درست است که دعا، قضا را برمی گرداند؟ حضرت فرمود: «الدُّعَاءُ یَرُدُّ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً»؛ دعا قضا را رد میکند، اگر چه ثبت و ضبط شده باشد. 🌺پاسخ: بله درست می باشد این حدیث از: عَنْ أبى عَبْدِاللّهِ عليهالسلام قالَ : إنَّ الدُّعاءَ يَرُدُّ الْقَضاءَ وَقَدْ نَزَلَ مِنَ السَّماءِ وَقَدْ اُبْرِمَ إبْراماً؛(1) امام صادق عليهالسلام فرمود : دعا قضائيكه از آسمان نازل شده برمىگرداند ، اگر چه آن قضا به سختى مبرم و محكم شده باشد . قضاء الهي به اين معني است كه هر حادثه اي علّت تامّه اي دارد كه با وجود آن علّت تامّه تحقّق آن حادثه حتمي و اجتناب ناپذير است ؛ كما اينكه با فراهم نبودن آن علّت ، عدم تحقّق آن حادثه حتمي است. و هر دو طرف اين قضيّه قضاي الهي است. لذا چيزي از قضاي الهي خارج نيست. 🌼دعا ، صدقه ، صله ي رحم ، تلاش و كوشش و ... همگي علل ناقصه ي برخي امور مادّي هستند. در جايي كه دعا يا صدقه و امثال آنها جزء علل چيزي هستند اگر تمام علل فراهم باشد و دعا يا صدقه نيز به آنها اضافه شود ،‌ علت تام خواهد شد و فعل به وقوع خواهد پيوشت. در چنين موردي در مرتبه قدر گفته مي شود كه دعا يا صدقه قضاء‌ حتمي را برگردانده است. چون اگر دعا يا صدقه وارد عمل نمي شد، علت تامه ي حادثه درست نمي شد لذا حادثه رخ نمي داد. يعني در آن صورت علت تامه ي رخ ندادن آن حادثه مهيا بود و رخ ندادن آن حادثه خود از مصاديق قضاء بود. چون قضاء نسبت شيء به علت تامه است. پس دعا يا صدقه قضاء حتمي را برگرداند به يك قضا‌ء حتمي ديگر. 🌼همان گونه كه ساختن سرنوشت به دست انسان و با اعمال و عقايد او است كه توسط خدا تقدير مىگردد، تغيير و تبديل سرنوشت نيز با همت وى ممكن و مقدور است. (2) از نظر جهان بينى مادي،‌ عوامل مؤثر در سرنوشت انسان، منحصراً مادى است. اما از نظر جهان بينى الهي،‌ علل و عوامل منحصر در علل مادي نيست . عوامل ديگرى كه عوامل روحى و معنوى ناميده مى شوند نيز همانند عوامل مادى يا برتر از آنها در سرنوشت انسان مؤثرند. استاد مطهرى مى گويد: "از نظر جهان بينى الهي، جهان هم شنواست و هم بينا،‌ ندا و فرياد جاندارها را مى شنود و به آن ها پاسخ مى دهد. به همين جهت دعا يكى از علل اين جهان است كه در سرنوشت انسان مؤثر است. جلو جريان هايى را مى گيرد و يا جريان هايى به وجود مى آورد. به عبارت ديگر، دعا يكى از مظاهر قضا و قدر است كه در سرنوشت حادثه اى مى تواند مؤثر باشد يا جلو قضا و قدرى را بگيرد"(3) از امام كاظم (ع) نقل شده كه فرمود: "بر شما باد به دعا كردن زيرا دعا و درخواست از خدا بلائى را كه از مرحله‌ قدر و قضا گذشته و جز امضاء آن نمانده (يعنى تمامى اسباب آن فراهم شده ولى هنور در خارج وجود پيدا نكرده) بر مى گرداند". (4) امام صادق(ع) مى فرمايد: "خدا را بخوان و دعا كن و مگو كار گذشته است". (5) ناگفته نماند كه فقط تقديرات غير حتمي هستند كه تغيير پذيرند وعواملي كه در داراي سهمي بيشتر در اين تغيير است اعمال اختياري انسان است، اما مقدرات حتمي تغيير ناپذيرند ، نه بدان رو كه ذاتا تغيير ناپذيرند ، بلكه اراده خداوند بر اين تعلق گرفته است كه حتما روي دهند يعني خداوند نمي خواهد اين تقديرات را تغيير دهد نه اين كه ذاتا تغيير ناپذيرباشند. مثلا زمان قيامت جزو مقدورات حتمي است وبه اعمال صالح و نا صالح انسان وابسته نيست ودعاي كسي به تاخيرش نمي اندازد. پی نوشت ها: 1. الوافي , ج 9، ص 1477؛ اصول کافی ، ترجمه مصطفوی ؛ ج 4 , ص 215. 2.علامه محمد حسين طباطبايى، الميزان، ج 11، ص 38، بحث روايى، ذيل آيه 39 سوره رعد. 3.استاد مطهري، مجموعة آثار، ج 1، ‌ص 406. 4.ترجمه الميزان، ج 2، ص 55. 5.اصول كافي، ج 4، ص 213. ....... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✅پرسش: مگر زندگی ارزشمند است که بخواهم زندگی کنم؟ 🌺پاسخ: زندگی اگر منجر به رسیدن انسان به هدف خلقتش شود، قطعا باارزش و مهم است. زندگى دنيا، مقدّمه آخرت و وسيله‌اى براى كسب سعادت ابدى است، و زندگى آخرت، زندگى نهائى و اصيل مى‌باشد 🔹 هر چند زندگى دنيا و نعمتهاى مادّى و معنوى آن، مطلوب آدمى است ولى با توجه به اينكه همه آنها ابزار آزمايش و وسيله تكامل حقيقى و تحصيل سعادت ابدى است، اصالتى نخواهد داشت و ارزش واقعى آنها وابسته به توشه‌اى است كه شخص براى زندگى ابديش برمى دارد (سوره مبارکه قصص / 77) 🌱پس اگر كسى زندگى اخروى را فراموش كند و چشم خود را به زرق و برق دنيا بدوزد و لذايذ آن را نشناخته و براى آن، ارزشى پندارى قائل شده است زيرا وسيله را بجاى هدف گرفته است. و چنين كارى جز بازى و سرگرمى و فريب خوردگى نخواهد بود. 🍀 به همين جهت، قرآن كريم زندگى دنيا را بازى و سرگرمى و ابزار فريب ناميده. (آل عمران / 185، عنكبوت / 64، محمد / 36، حديد / 20)، و زندگى آخرت را زندگى حقيقى دانسته است (عنكبوت / 64، فجر / 24). 🖊بايد توجّه داشت كه همه نكوهشهايى كه از دنيا شده، مربوط به نوع نگرش و جهت گيرى انسانهاى دنياطلب است و گرنه، زندگى دنيا براى بندگان شايسته خدا كه حقيقت آن را مى‌شناسند و به نظر وسيله به آن مى‌نگرند و از هر لحظه عمر خود، براى سعادت ابديشان بهره مى‌گيرند نه تنها نكوهشى ندارد بلكه داراى ارزش فوق العاده‌اى مى‌باشد. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آیا درسته که ميگن مرده اي که دفن ميکنن اگه يه تکه چوب تر رو باهاش دفن کني تا اون چوب خشک بشه از گناه اون ميت کم ميشه؟ ✍پاسخ: ✅گذاشتن جریدتین زیر بغل میت (و آن دو چوب تر از نخل یا چیز دیگر است ) عذاب قبر را برطرف مى كند. زراه گوید: به امام باقر علیه السلام عرض كردم : وقتى انسان مى میرد چرا ((جریدتین )) با او دفن مى كنند؟ حضرت فرمود: براى این كه تا زمانى كه آن دو چوب تر باشند عذاب از میت برداشته مى شود و حسابرسى از او نمى كنند؛ زیرا عذاب قبر و حساب در یك روز و یك ساعت مى باشد و آن هم از وقتى است كه میت را داخل قبر مى كنند تا موقعى كه بستگان از سر قبر او برمى گردند. اما بعد از خشك شدن آن دو چوب ، دیگر میت را عذاب نمى كنند. حضرت رسول صلى الله علیه و آله به قبرستانى عبور كرد، دید صاحب قبرى را عذاب مى كنند فرمود: دو چوب تر بیاورید، وقتى آوردند یكى را بالاى سر میت و دیگرى را پائین پاى میت دفن كرد.1 عرض كردند: یا رسول الله ! چرا چنین كردید؟ فرمود: براى این كه عذاب او تخفیف پیدا كند و تا وقتى این دو چوب تر باشد او را عذاب نمى كنند. نیز حضرت صادق علیه السلام فرمود: ((جریدتین )) كه با انسان دفن مى شوند، هم براى مؤ من نفع دارد و هم براى كافر.2 1- بحار، ج 6، ص 216. 2- همان. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨ سوال: 🔰چرا می گویند دعا برای فرج امام زمان (عج) بهترین دعاست؟ ✍ پاسخ: ✅ دعا یک عامل معنوی است که از آن بهره می گیریم، تا برخی از وضعیت های نامطلوب را تغییر دهیم. ضمن آنکه اگر با دعا وضعیت نامطلوب ما هم تغییر نکند، با دعا ارتباط مان را با خدای متعال تقویت می کنیم و از همین رو دعا را مغز عبادت خوانده اند، در کنار اینکه برکات و فواید بسیار دیگری نیز از دعا نصیب ما می شود. امام سجاد(ع) می فرماید: «دعای مؤمن یكی از سه فایده را دارد: یا برای او ذخیره می گردد یا در دنیا برآورده می شود یا بلایی را كه می خواست به او برسد،‌ از وی می گرداند» اصول كافی، ج۴، ص ۲۲۴ حال باید بنگریم که بحث غیبت و محروم بودن از حضور امام زمان (عج)، چقدر برایمان نامطلوب است و این وضعیت نامطلوب در کنار سایر نامطلوب ها چه جایگاهی دارد. مثلا یک نفر به ازدواج نیاز دارد، ولی شرایط برای ازدواج او مهیا نیست و به همین دلیل رنج می کشد. یک نفر مشکلات مالی دارد که می تواند ناشی از بیکاری، عدم شغل مناسب و ... باشد. یک نفر برای حفظ ایمان خود یا خانواده اش از محیط فاسد زجر می کشد. یک نفر از وجود این همه ظلم و کشتار و جنگ و ... در عالم زجر می کشد و ... اگر دقت کنیم؛ ریشه همه این مشکلات در وجود ساختارهای فاسد است. تمدن امروزی با مدل آموزشی و رفاهی و اخلاقی نهادینه کرده، سن ازدواج را بالا برده و با مهم کردن بعضی از مسائل و کاهش نیاز به کانون خانواده تمایل به ازدواج را کاهش داده که در این وضعیت عده ای به فساد مشغول می شوند و عده ای نیز با خویشتن داری خود را حفظ می کنند اما دچار اذیت هایی مادی می شوند. با مدل سرمایه داری، در جهت توسعه باید بازارها آزاد شود و اجازه انباشت ثروت به عده ای داده شود که به تبع آن، به ازای منابعی که در دست یک نفر تجمیع می شود، دست صدها نفر از نیازهای ضروری خود خالی می ماند. با تئوریزه کردن اصالت لذت و محدود دیدن هستی به این دنیای کوتاه، به جای مقابله با فساد به توجیه و نهادینه کردن آن روی آورده می شود و فرهنگ غربی با جهانی سازی، فساد موجود در تمدن خود را همه جایی می کند. و سران فاسد و زیاده طلب جهان برای رسیدن به قدرت بیشتر، هزاران هزار نفر را به خاک سیاه می نشانند و ... حال با توجه به اینکه مشکلات فردی ما، ریشه در ساختارهای فاسد جامعه جهانی دارد، درمی یابیم که ظهور امام زمان (عج) که تمدن کفر را نابود می کند و تمدنی الهی را جانشین آن می کند و عدل و قسط را در جهان بسط می دهد، به طور یک جا می تواند تمام مشکلات را حل کند. در واقع ظهور امام زمان (عج) ریشه بسیاری از وضعیت های نامطلوب را از بین می برد. حال آنکه دعا کردن برای مشکلات خرد و جزئی، ممکن است وضعیت را تغییر ندهد. چون وضعیت ما، برآیندی از تاثیر گذاری عوامل مادی و معنوی (از جمله دعا) است. در واقع مثل این است که با دعا، آبی بر آتش می پاشیم. و اگر آتش بسیار گسترده باشد، ممکن است این آب آتش را خاموش نکند! و حتی اگر دعای کسی آن قدر نافذ بود، که آتش وضعیت نامطلوبش را خاموش کرد، باید توجه کنیم که تا زمان وجود ریشه فساد زا، با خاموش شدن آتش رنج در یک گوشه، هر آن ممکن است این آتش رنج از جای دیگری سر بکشد. بنابراین روشن می شود که بهترین دعایی که می توانیم بکنیم، دعای برای فرج امام زمان (عج) است کما اینکه ایشان فرموده اند برای فرج بسیار دعا کنید که آن گشایش در کارهای شماست. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✅پرسش: دلیل اینکه یاران امام حسین یکی یکی به میدان رفتند چیست؟ شاید اگه همه باهم میرفتن پیروزمیشدن چون هرکدوم جنگاورای ماهری بودن 🌺پاسخ: براي دستيابي به پاسخ اين سؤال بايد درباره چگونگي آرايش نظامي، سپاه امام حسين عليه السلام، در روز عاشورا دقت كرد. صبح عاشورا، امام عليه السلام نماز صبح را به جماعت خواند و لشكر خود را صف آرايي نمود. زهير بن قين را فرمانده ميمنه لشكر كرد، و ميسره لشكرش را به حبيب بن مظاهر سپرد، حضرت عباس عليه السلام را پرچمدار خود نمود، و خيمه ها را پشت سر لشكر قرار دادند.[1] با آنكه امام عليه السلام و اصحاب او مي دانستند كه امروز كشته مي شوند و بر اين انبوه لشكر غالب نخواهند شد، اما مانند كسي كه خود را غالب مي بينند، جنگ مي كردند. اين هفتاد و چند نفر در مقابل سي هزار نفر صف آرايي مي كنند، و ميمنه و ميسره و قلب و سواره و پياده تشكيل مي دهند و سواران و پيادگان را مرتب مي نمايند. و هميشه قوانين نظامي را مراعات و فنون جنگي را اعمال مي كردند. از اين كارها معلوم مي شود كه اين جماعت خود را نباخته بودند، و همه فكر و همّ آنها حفظ جان امام(ع) است و در اين راه نهايت تلاش خود را به خرج مي دادند.[2] روز عاشورا اصحاب از يكديگر و از امام جدا نمي شدند و تا اصحاب توانايي داشتند نمي گذاشتند دشمنان به امام(ع) برسند. همه اين امور كاشف از شجاعت و آشنا بودن اصحاب به فنون جنگ است، و از طرف ديگر، جنگ امام(ع) به همراه تعداد بسيار كم اصحابش با آن انبوه دشمن از صبح تا نزديك عصر، بطول انجاميد با اينكه دشمنان مصر بودند كه هر چه زودتر كار را تمام كنند، و اين خود كاشف از داشتن نهايت تدبير جنگي و شجاعت امام(ع) و ياوران آن سرور است. دشمنان از هر راهي وارد جنگ شدند؛ هم از راه مبارزه تن به تن، هم از راه تير اندازي، و هم از راه حمله عمومي و در هر نوبت، اصحاب جلو آنان را گرفتند و به نحو احسن دفاع نمودند.[3] در بين عرب رسم بوده است كه اگر در جنگها، كسي هل من مبارز مي طلبيد، و خواستار جنگ تن به تن مي شد، به خواسته اش احترام مي گذاشتند و گروهي با وي نمي جنگيدند. امام(ع) در روز عاشورا، از اين تاكتيك استفاده نموده تا با توجه به قلت و كم بودن سپاهش، مدت و زمان جنگيدن طولاني تر شود و تك تك ياران امام(ع) حماسه داشته باشند و پيام اين نهضت بر قلب تاريخ با رنگ خون بهتر ثبت گردد و اين با جنگ دست جمعي، دست يافتني نبود، علاوه اين قانون از طرف دشمن رعايت نشد و آنها در مواردي گروهي به جنگ يك فرد مي رفتند و خود اين مي توانست در بيداري عده اي موثر باشد كه لشكر دشمن پايبند حداقل حقوقي انساني هم نبوده است و اين خود در ظهور بيشتر جنايت لشكر دشمن، نقش بيشتري را مي تواند ايفا كند. پی نوشت ها: 1.تاريخ طبري، ج 5، ص 422. 2.تاريخ سيد الشهداء، عباس صفائي، ص 440. 3.تاريخ سيد الشهداء، عباس صفائي، ص 445. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ✨غسلهایی که بعد از آن نباید وضو گرفت✨ ♨️سوال: 🔰 با انجام دادن کدامیک از غسل ها، نیازی به وضو گرفتن برای نماز نیست؟ ✍️پاسخ: 1️⃣ غسل جنابت: کسی که غسل جنابت کرده، نباید برای نماز وضو بگیرد. 2️⃣ دیگر غسل های واجب و مستحب👇 🔹آیات عظام: امام، بهجت، خامنه ای، صافی و فاضل: با این غسل ها نمی شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت. 🔹آیات عظام: تبریزی، زنجانی، سیستانی، نوری و وحید: غیر از غسل استحاضه متوسطه با دیگر غسل ها می شود بدون وضو نماز خواند. 🔹آیت الله مکارم: با هر غسلی می توان نماز خواند و وضو واجب نیست. [1] 📌نکته: منظور از غسل های مستحبی: غسل هایی که استحباب آن ثابت شده است مثل غسل جمعه. ↩️توجه: وضو گرفتن بعد از غسل جنابت حرام است. ---------------- 📚پی نوشت: [1]. توضیح المسائل مراجع، م 391؛ اجوبه الاستفتائات، س 188؛ زنجانی: المسائل الشرعیه، ص 88، م 397. >>> برگرفته از کتاب «احکام نموداری بانوان» ج 4، تألیف: سید عباس میرجعفری، ص 13. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇👇👇 آيا بعد از تيمم بدل از غسل، تيمم بدل از وضو نيز لازم است⁉️⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز سيستانى، مكارم، نورى و وحيد ): در تيمم بدل از غسل جنابت، براى نماز، وضو يا تيمم بدل از وضو لازم نيست ؛ ولى در تيمم بدل از ساير غسل ها، براى نماز وضو يا تيمم بدل از وضو نيز لازم است. 📝آيات عظام سيستانى، مكارم، نورى و وحيد: خير، لازم نيست براى نماز، وضو يا تيمّم بدل از وضو بگيرد (خواه غسل جنابت باشد يا غسل هاى ديگر )، به جز غسل استحاضه متوسطه ؛ ولى اگر به جا آورد، بهتر (احتياط مستحب ) است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا اینکه گفته می شود تاریخ تکرار می شود،صحیح است؟ ✍پاسخ: ✅در تاريخ چنين اصلي تعريف نشده است؛ چون اصل تكرار تاريخ وجود ندارشته و در تاريخ تكراري صورت نمي گيرد، چون اجزاي تشكيل دهنده تاريخ متفاوت هستند، مگر اينكه بگوئيم افعال صادره از عناصر تاريخي و اجزاي آنها تكرار پذير است؛ براي مثال: يكي از علل انحطاط تمدنها در تاريخ فساد و تباهي هيئت حاكمه است و اين يك اصل مسلم تاريخي است كه در قرآن نيز بدان اشاره شده؛ هرگاه امتها و ملل گرفتار فساد و فحشاء و منكرات شده اند و از دستورات الهي سرپيچي نموده اند گرفتار سقوط و انحطاط و هلاكت شده اند و اين را نمي توان اصل تكرار تاريخ ناميد، بلكه سنت حاكم الهي است كه خداوند قرار داده است ؛ هر گاه حاكمان و اهل جوامع از فرامين الهي سرپيچي و تمرد كنند گرفتار هلاكت خواهند شد و هر كس طبق اين سنت الهي در زمين طغيان كند از مدار هستي ساقط خواهد شد.(غافر/۸۵) بر اساس نظمي كه خداوند بر هستي حاكم كرده است و تكويني كه خداوند در خلقت تمام موجودات منظور داشته و حد و مرزي مشخص كرده است كه هر كس از آن تجاوز كند و ازخط قرمز عبور کند؛منقرض خواهد شد. بر اين اساس عواملي كه در انحطاط تمدنها و سقوط و هلاكت انسانها نقش داشته اند از هر ملتي صادر شود دچار سقوط خواهد شد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔸پیامبر اکرم (ص) ⭕️محتكران و آدم كشان در جهنم هم درجه اند ! 📕میزان الحکمه ج 3 باب احتکار 👈 احتکار فقط از جانب تجار و فروشندگان انجام نمی شود و کسانی که بیش از نیاز معمول خریداری می کنند هم شامل آن می شوند... #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨سوال: چرا با اينکه ما خدا رو ناظر مي دونيم ولي بازم گناه مي کنيم؟ ✍پاسخ: ✅مسلماً علم به تنهايي آدمي را وادار به التزام به لوازم علمش نمي کند.[1] فرعونيان علم داشتند، ولي علي رغم آن کافر شدند. خداوند درباره آنان مي فرمايد: (فرعونيان از روي ستم و برتري جويي) به آيات خدا کفر ورزيدند در حالي که در دل به آن يقين داشتند.[2] يکي ديگر از نمونه هايي که خداوند ذکر مي کند بلعم باعورا است او اگرچه عالم بود ولي در عمل لغزيد، قرآن مي فرمايد: و بر آنها بخوان سرگذشت آن کس را که آيات خود را به او داديم ولى (سرانجام) خود را از آن تهى ساخت و شيطان در پى او افتاد، و از گمراهان شد!.[3] و اگر مي خواستيم وي را بالا مي برديم به وسيله آن (آيات)، ولي او به زمين چسبيد و از هواي خويش تبعيت کرد.[4] لذا علم؛ فقط زمينه التزام به محتوايش را فراهم مي آورد، ولي اين زمينه، وقتي مؤثر واقع مي شود که به دنبال آن ايمان باشد. با علم و ايمان است که راه عمل هموار مي شود، البته بايد موانع راه نيز برداشته شود، قرآن اين موانع را ذکر ميفرمايد: پيروي از خواهش هاي نفساني بدون در نظر گرفتن جنبه هاي عقلاني و شرعي، موجب دور شدن از صراط مستقيم و بي توجهي به دستورات خداوند مي شود، قرآن کريم در مورد اين دسته مي فرمايد: پس آيا ديده اي کسي که هواي خويش را خداي خود گرفته و خداوند او را با داشتن علم؛ گمراه ساخته و دل او را مهر زده و بر بينايي وي پرده نهاده، پس چه کسي او را بعد از خداوند هدايت خواهد کرد آيا توجّه نمي کنيد.[5] يا در آيه ديگر مي فرمايد: پس اگر اجابت نمي کنند تو را بدان که آنان تنها هواي خويش را پيروي خواهند کرد و چه کسي گمراه تر از آن کسي که از هواي خود متابعت کند، بدون هدايتي (از جانب) خدا.[6] .[1] براي آگاهي بيشتر از فرق بين علم و ايمان، نک: چهل حديث، امام خميني، ص 37؛ اخلاق در قرآن، مصباح يزدي ص 140 .[2] نمل، 14. [3]. اعراف، 175. [4]. اعراف، 176. [5] .جاثيه، 23. [6]. قصص، 50. در همين زمينه رجوع شود به سوره اعراف، 176؛ کهف، 28؛ طه، 16؛ فرقان، 43؛ ص، 26؛ محمد، 16؛ نجم، 23. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din