eitaa logo
احکام دین 📚
136.3هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 ♨ سوال: 🔰چرا می گویند دعا برای فرج امام زمان (عج) بهترین دعاست؟ ✍ پاسخ: ✅ دعا یک عامل معنوی است که از آن بهره می گیریم، تا برخی از وضعیت های نامطلوب را تغییر دهیم. ضمن آنکه اگر با دعا وضعیت نامطلوب ما هم تغییر نکند، با دعا ارتباط مان را با خدای متعال تقویت می کنیم و از همین رو دعا را مغز عبادت خوانده اند، در کنار اینکه برکات و فواید بسیار دیگری نیز از دعا نصیب ما می شود. امام سجاد(ع) می فرماید: «دعای مؤمن یكی از سه فایده را دارد: یا برای او ذخیره می گردد یا در دنیا برآورده می شود یا بلایی را كه می خواست به او برسد،‌ از وی می گرداند» اصول كافی، ج۴، ص ۲۲۴ حال باید بنگریم که بحث غیبت و محروم بودن از حضور امام زمان (عج)، چقدر برایمان نامطلوب است و این وضعیت نامطلوب در کنار سایر نامطلوب ها چه جایگاهی دارد. مثلا یک نفر به ازدواج نیاز دارد، ولی شرایط برای ازدواج او مهیا نیست و به همین دلیل رنج می کشد. یک نفر مشکلات مالی دارد که می تواند ناشی از بیکاری، عدم شغل مناسب و ... باشد. یک نفر برای حفظ ایمان خود یا خانواده اش از محیط فاسد زجر می کشد. یک نفر از وجود این همه ظلم و کشتار و جنگ و ... در عالم زجر می کشد و ... اگر دقت کنیم؛ ریشه همه این مشکلات در وجود ساختارهای فاسد است. تمدن امروزی با مدل آموزشی و رفاهی و اخلاقی نهادینه کرده، سن ازدواج را بالا برده و با مهم کردن بعضی از مسائل و کاهش نیاز به کانون خانواده تمایل به ازدواج را کاهش داده که در این وضعیت عده ای به فساد مشغول می شوند و عده ای نیز با خویشتن داری خود را حفظ می کنند اما دچار اذیت هایی مادی می شوند. با مدل سرمایه داری، در جهت توسعه باید بازارها آزاد شود و اجازه انباشت ثروت به عده ای داده شود که به تبع آن، به ازای منابعی که در دست یک نفر تجمیع می شود، دست صدها نفر از نیازهای ضروری خود خالی می ماند. با تئوریزه کردن اصالت لذت و محدود دیدن هستی به این دنیای کوتاه، به جای مقابله با فساد به توجیه و نهادینه کردن آن روی آورده می شود و فرهنگ غربی با جهانی سازی، فساد موجود در تمدن خود را همه جایی می کند. و سران فاسد و زیاده طلب جهان برای رسیدن به قدرت بیشتر، هزاران هزار نفر را به خاک سیاه می نشانند و ... حال با توجه به اینکه مشکلات فردی ما، ریشه در ساختارهای فاسد جامعه جهانی دارد، درمی یابیم که ظهور امام زمان (عج) که تمدن کفر را نابود می کند و تمدنی الهی را جانشین آن می کند و عدل و قسط را در جهان بسط می دهد، به طور یک جا می تواند تمام مشکلات را حل کند. در واقع ظهور امام زمان (عج) ریشه بسیاری از وضعیت های نامطلوب را از بین می برد. حال آنکه دعا کردن برای مشکلات خرد و جزئی، ممکن است وضعیت را تغییر ندهد. چون وضعیت ما، برآیندی از تاثیر گذاری عوامل مادی و معنوی (از جمله دعا) است. در واقع مثل این است که با دعا، آبی بر آتش می پاشیم. و اگر آتش بسیار گسترده باشد، ممکن است این آب آتش را خاموش نکند! و حتی اگر دعای کسی آن قدر نافذ بود، که آتش وضعیت نامطلوبش را خاموش کرد، باید توجه کنیم که تا زمان وجود ریشه فساد زا، با خاموش شدن آتش رنج در یک گوشه، هر آن ممکن است این آتش رنج از جای دیگری سر بکشد. بنابراین روشن می شود که بهترین دعایی که می توانیم بکنیم، دعای برای فرج امام زمان (عج) است کما اینکه ایشان فرموده اند برای فرج بسیار دعا کنید که آن گشایش در کارهای شماست. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✅پرسش: دلیل اینکه یاران امام حسین یکی یکی به میدان رفتند چیست؟ شاید اگه همه باهم میرفتن پیروزمیشدن چون هرکدوم جنگاورای ماهری بودن 🌺پاسخ: براي دستيابي به پاسخ اين سؤال بايد درباره چگونگي آرايش نظامي، سپاه امام حسين عليه السلام، در روز عاشورا دقت كرد. صبح عاشورا، امام عليه السلام نماز صبح را به جماعت خواند و لشكر خود را صف آرايي نمود. زهير بن قين را فرمانده ميمنه لشكر كرد، و ميسره لشكرش را به حبيب بن مظاهر سپرد، حضرت عباس عليه السلام را پرچمدار خود نمود، و خيمه ها را پشت سر لشكر قرار دادند.[1] با آنكه امام عليه السلام و اصحاب او مي دانستند كه امروز كشته مي شوند و بر اين انبوه لشكر غالب نخواهند شد، اما مانند كسي كه خود را غالب مي بينند، جنگ مي كردند. اين هفتاد و چند نفر در مقابل سي هزار نفر صف آرايي مي كنند، و ميمنه و ميسره و قلب و سواره و پياده تشكيل مي دهند و سواران و پيادگان را مرتب مي نمايند. و هميشه قوانين نظامي را مراعات و فنون جنگي را اعمال مي كردند. از اين كارها معلوم مي شود كه اين جماعت خود را نباخته بودند، و همه فكر و همّ آنها حفظ جان امام(ع) است و در اين راه نهايت تلاش خود را به خرج مي دادند.[2] روز عاشورا اصحاب از يكديگر و از امام جدا نمي شدند و تا اصحاب توانايي داشتند نمي گذاشتند دشمنان به امام(ع) برسند. همه اين امور كاشف از شجاعت و آشنا بودن اصحاب به فنون جنگ است، و از طرف ديگر، جنگ امام(ع) به همراه تعداد بسيار كم اصحابش با آن انبوه دشمن از صبح تا نزديك عصر، بطول انجاميد با اينكه دشمنان مصر بودند كه هر چه زودتر كار را تمام كنند، و اين خود كاشف از داشتن نهايت تدبير جنگي و شجاعت امام(ع) و ياوران آن سرور است. دشمنان از هر راهي وارد جنگ شدند؛ هم از راه مبارزه تن به تن، هم از راه تير اندازي، و هم از راه حمله عمومي و در هر نوبت، اصحاب جلو آنان را گرفتند و به نحو احسن دفاع نمودند.[3] در بين عرب رسم بوده است كه اگر در جنگها، كسي هل من مبارز مي طلبيد، و خواستار جنگ تن به تن مي شد، به خواسته اش احترام مي گذاشتند و گروهي با وي نمي جنگيدند. امام(ع) در روز عاشورا، از اين تاكتيك استفاده نموده تا با توجه به قلت و كم بودن سپاهش، مدت و زمان جنگيدن طولاني تر شود و تك تك ياران امام(ع) حماسه داشته باشند و پيام اين نهضت بر قلب تاريخ با رنگ خون بهتر ثبت گردد و اين با جنگ دست جمعي، دست يافتني نبود، علاوه اين قانون از طرف دشمن رعايت نشد و آنها در مواردي گروهي به جنگ يك فرد مي رفتند و خود اين مي توانست در بيداري عده اي موثر باشد كه لشكر دشمن پايبند حداقل حقوقي انساني هم نبوده است و اين خود در ظهور بيشتر جنايت لشكر دشمن، نقش بيشتري را مي تواند ايفا كند. پی نوشت ها: 1.تاريخ طبري، ج 5، ص 422. 2.تاريخ سيد الشهداء، عباس صفائي، ص 440. 3.تاريخ سيد الشهداء، عباس صفائي، ص 445. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ✨غسلهایی که بعد از آن نباید وضو گرفت✨ ♨️سوال: 🔰 با انجام دادن کدامیک از غسل ها، نیازی به وضو گرفتن برای نماز نیست؟ ✍️پاسخ: 1️⃣ غسل جنابت: کسی که غسل جنابت کرده، نباید برای نماز وضو بگیرد. 2️⃣ دیگر غسل های واجب و مستحب👇 🔹آیات عظام: امام، بهجت، خامنه ای، صافی و فاضل: با این غسل ها نمی شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت. 🔹آیات عظام: تبریزی، زنجانی، سیستانی، نوری و وحید: غیر از غسل استحاضه متوسطه با دیگر غسل ها می شود بدون وضو نماز خواند. 🔹آیت الله مکارم: با هر غسلی می توان نماز خواند و وضو واجب نیست. [1] 📌نکته: منظور از غسل های مستحبی: غسل هایی که استحباب آن ثابت شده است مثل غسل جمعه. ↩️توجه: وضو گرفتن بعد از غسل جنابت حرام است. ---------------- 📚پی نوشت: [1]. توضیح المسائل مراجع، م 391؛ اجوبه الاستفتائات، س 188؛ زنجانی: المسائل الشرعیه، ص 88، م 397. >>> برگرفته از کتاب «احکام نموداری بانوان» ج 4، تألیف: سید عباس میرجعفری، ص 13. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇👇👇 آيا بعد از تيمم بدل از غسل، تيمم بدل از وضو نيز لازم است⁉️⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز سيستانى، مكارم، نورى و وحيد ): در تيمم بدل از غسل جنابت، براى نماز، وضو يا تيمم بدل از وضو لازم نيست ؛ ولى در تيمم بدل از ساير غسل ها، براى نماز وضو يا تيمم بدل از وضو نيز لازم است. 📝آيات عظام سيستانى، مكارم، نورى و وحيد: خير، لازم نيست براى نماز، وضو يا تيمّم بدل از وضو بگيرد (خواه غسل جنابت باشد يا غسل هاى ديگر )، به جز غسل استحاضه متوسطه ؛ ولى اگر به جا آورد، بهتر (احتياط مستحب ) است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا اینکه گفته می شود تاریخ تکرار می شود،صحیح است؟ ✍پاسخ: ✅در تاريخ چنين اصلي تعريف نشده است؛ چون اصل تكرار تاريخ وجود ندارشته و در تاريخ تكراري صورت نمي گيرد، چون اجزاي تشكيل دهنده تاريخ متفاوت هستند، مگر اينكه بگوئيم افعال صادره از عناصر تاريخي و اجزاي آنها تكرار پذير است؛ براي مثال: يكي از علل انحطاط تمدنها در تاريخ فساد و تباهي هيئت حاكمه است و اين يك اصل مسلم تاريخي است كه در قرآن نيز بدان اشاره شده؛ هرگاه امتها و ملل گرفتار فساد و فحشاء و منكرات شده اند و از دستورات الهي سرپيچي نموده اند گرفتار سقوط و انحطاط و هلاكت شده اند و اين را نمي توان اصل تكرار تاريخ ناميد، بلكه سنت حاكم الهي است كه خداوند قرار داده است ؛ هر گاه حاكمان و اهل جوامع از فرامين الهي سرپيچي و تمرد كنند گرفتار هلاكت خواهند شد و هر كس طبق اين سنت الهي در زمين طغيان كند از مدار هستي ساقط خواهد شد.(غافر/۸۵) بر اساس نظمي كه خداوند بر هستي حاكم كرده است و تكويني كه خداوند در خلقت تمام موجودات منظور داشته و حد و مرزي مشخص كرده است كه هر كس از آن تجاوز كند و ازخط قرمز عبور کند؛منقرض خواهد شد. بر اين اساس عواملي كه در انحطاط تمدنها و سقوط و هلاكت انسانها نقش داشته اند از هر ملتي صادر شود دچار سقوط خواهد شد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔸پیامبر اکرم (ص) ⭕️محتكران و آدم كشان در جهنم هم درجه اند ! 📕میزان الحکمه ج 3 باب احتکار 👈 احتکار فقط از جانب تجار و فروشندگان انجام نمی شود و کسانی که بیش از نیاز معمول خریداری می کنند هم شامل آن می شوند... #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨سوال: چرا با اينکه ما خدا رو ناظر مي دونيم ولي بازم گناه مي کنيم؟ ✍پاسخ: ✅مسلماً علم به تنهايي آدمي را وادار به التزام به لوازم علمش نمي کند.[1] فرعونيان علم داشتند، ولي علي رغم آن کافر شدند. خداوند درباره آنان مي فرمايد: (فرعونيان از روي ستم و برتري جويي) به آيات خدا کفر ورزيدند در حالي که در دل به آن يقين داشتند.[2] يکي ديگر از نمونه هايي که خداوند ذکر مي کند بلعم باعورا است او اگرچه عالم بود ولي در عمل لغزيد، قرآن مي فرمايد: و بر آنها بخوان سرگذشت آن کس را که آيات خود را به او داديم ولى (سرانجام) خود را از آن تهى ساخت و شيطان در پى او افتاد، و از گمراهان شد!.[3] و اگر مي خواستيم وي را بالا مي برديم به وسيله آن (آيات)، ولي او به زمين چسبيد و از هواي خويش تبعيت کرد.[4] لذا علم؛ فقط زمينه التزام به محتوايش را فراهم مي آورد، ولي اين زمينه، وقتي مؤثر واقع مي شود که به دنبال آن ايمان باشد. با علم و ايمان است که راه عمل هموار مي شود، البته بايد موانع راه نيز برداشته شود، قرآن اين موانع را ذکر ميفرمايد: پيروي از خواهش هاي نفساني بدون در نظر گرفتن جنبه هاي عقلاني و شرعي، موجب دور شدن از صراط مستقيم و بي توجهي به دستورات خداوند مي شود، قرآن کريم در مورد اين دسته مي فرمايد: پس آيا ديده اي کسي که هواي خويش را خداي خود گرفته و خداوند او را با داشتن علم؛ گمراه ساخته و دل او را مهر زده و بر بينايي وي پرده نهاده، پس چه کسي او را بعد از خداوند هدايت خواهد کرد آيا توجّه نمي کنيد.[5] يا در آيه ديگر مي فرمايد: پس اگر اجابت نمي کنند تو را بدان که آنان تنها هواي خويش را پيروي خواهند کرد و چه کسي گمراه تر از آن کسي که از هواي خود متابعت کند، بدون هدايتي (از جانب) خدا.[6] .[1] براي آگاهي بيشتر از فرق بين علم و ايمان، نک: چهل حديث، امام خميني، ص 37؛ اخلاق در قرآن، مصباح يزدي ص 140 .[2] نمل، 14. [3]. اعراف، 175. [4]. اعراف، 176. [5] .جاثيه، 23. [6]. قصص، 50. در همين زمينه رجوع شود به سوره اعراف، 176؛ کهف، 28؛ طه، 16؛ فرقان، 43؛ ص، 26؛ محمد، 16؛ نجم، 23. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 🔥آسیب‌های خانوادگی آخرالزمان🔥 ⛔️حرام‌خوری و آلودگی‌های اقتصادی⛔️ 👈در آخرالزّمان بحران اقتصادی حرام به حدّ اعلای خود می رسد، خانواده ها تقوای اقتصادی را از دست داده و در منجلاب آلودگی های اقتصادی همچون ربا، کم فروشی، رشوه خواری و گران فروشی غوطه ور می گردند: 👈هنگامی که ببینی اگر مردی یک روز گناه بزرگی همچون فحشا، کم فروشی، کلاه برداری و شرب خمر انجام نداده باشد، بسیار غمگین و اندوهگین می شود که گویی آن روز عمرش تباه شده است. 1 👈می بینی که زندگی مردم از کم فروشی و تقلّب تأمین می شود. 2 👈در آن زمان ربا شایع می شود، کارها با رشوه انجام می یابد، مقام و ارزش دین تنزّل می نماید و دنیا در نظر آنها ارزش پیدا می کند.". 3 1 . وسائل الشّیعه، ج 16، ص 279. 2 . اصول کافی، ج 8، ص 40. 3 . وسائل الشّیعه، ج 15، ص 348. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
هنگام غمگین بودن چکار کنم؟ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰هنگامي که غميگن و ناراحت و کلافه هستم چکار کنم؟ ✍️پاسخ: ✅برای دور ماندن از هر معلولی، باید علت را شناخت و از بین برد. اگر غمگین و ناارحت هستید، باید ابتدا بررسی کنید که چرا دچار چنین حالتی شده اید. همیشه با شناختن ریشه مشکل، راحتتر می توانید آن را حل کنید. اما به طور کلی قرآن براي رهايي از اندوه راهكارهايي را بيان مي كند كه انسان با عمل به آن ها مي تواند از اندوه دنيا و آخرت رهايي يابد. از مهم ترين اين راه ها مي توان به توجه به خدا (انعام آيه 64) ايمان به قضا و قدر الهي (حديد 22 و 23) توجه به عزت خدا و شنوايي و توانايي مطلق وي (يونس آيه 65) توجه به علم و دانش وي (همان) توجه به معاد و آخرت (لقمان آيه 23) توجه به برتري مؤمنان بر كافران (آل عمران آيه 139 و 140) و امداد غيبي او (توبه 40) دوستي خدا (يونس آيه 62) سنت هاي الهي (آل عمران 139 و 140) و مانند آن كه در حوزه بينشي جاي دارد اشاره كرد. در حوزه عمل نيز مي توان به سجده (حجر آيه 97 و 98) نماز (همان) دعا و نيايش و راز و نياز (انبياء آيه 76) تسبيح خدا (حجر آيه 97و 98) و طلب آمرزش و استغفار (فاطر آيه 34) اشاره كرد. قرآن افزون بر اين ها راهكارهاي ديگري را نيز بيان مي كند كه در حكم مصونيت سازي عمل مي كنند و نمي گذارند اندوه و حزن به سراغ انسان آيد. در آيات قرآني از افرادي چون مخلصان، اولياءالله، بهشتيان، متقين، مجاهدان، محسنان، مصلحان و مؤمنان واقعي به عنوان كساني ياد شده اند كه گرفتار حزن و اندوه در دنيا و آخرت نمي گردند. از اين جا مي توان گفت كه رفتار آنان مي تواند به عنوان سلوك و عاملي براي دفع اندوه مطرح باشد. بر اين اساس مي توان از احسان (بقره آيه 112) اخلاص (همان) استقامت (فصلت آيه 30) اصلاح (اعراف آيه 35) انفاق (بقره آيه 1620) انقياد (بقره آيه 112) ايمان (آل عمران آيه 139) تقوا (اعراف آيه 35) اطاعت از خدا و رسول و دستورهاي ايشان (بقره آيه 38 و 277)، توجه به قضاي الهي (حديد آيه 22 و 23) توكل (مجادله 10) شهادت (آل عمران آيه 169) عبوديت (زخرف آيه 68) عمل صالح (بقره آيه 62) و ولايت الهي (يونس آيه 62 و 63) به عنوان عوامل دفع و مصونيت يافتن از اندوه در دنيا و يا آخرت ياد كرد؛ زيرا برخي از اين عوامل موجب رهايي انسان از اندوه در دنيا وبرخي ديگر در آخرت است. موفق باشید 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا شیعیان نماز ظهروعصر و مغرب وعشا را باهم میخوانند؟آیا سیره معصومین این روش را تایید می کند؟ ✍️پاسخ: ✅اصولا با هم يا جدا خواندن نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء يكي از اختلافات شكلي در نحوه انجام نماز بين شيعه و سني است كه شيعيان معمولا اين دو نماز را با هم مي خوانند و اهل سنت معمولا جداي از هم؛ يعني به طور معمول شيعيان نمازهاي پنجگانه خود را در سه نوبت مي خوانند و اهل سنت در پنج نوبت و در هر حال هر دو عمل صحيح است؛ ما نيز همانند اهل سنت معتقديم كه جدا خواندن نمازهاي فريضه در پنج نوبت عملي بهتر و مطابق سنت پيامبر و امامان است، اما نبايد از ياد برد كه اين امر به معناي ضرورت و لزوم اين عمل نيست. به عبارت روشن تر از نظر شيعه با هم خواندن نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء امري جايز و مستحب - و نه لازم - است و منشا اصلي عملكرد فقهي شيعيان همين منابع روايي قطعي است كه براي شيعيان معتبر است و خود امامان معصوم كه پيشواي ما در انجام امور ديني هستند اين گونه نماز خواندن را تجويز نموده اند، در عين حال اگر فردي امكان و تمايل به جدا خواندن نمازها داشت. بسيار خوب است كه چنين كند همان گونه كه در برخي مساجد شيعه همين گونه عمل مي شود . در عين حال مستندات نقلي نشان مي دهد كه جمع بين ظهر و عصر و مغرب و عشا هم در منابع شيعه و هم در روايات اهل سنت آمده است و پيامبر خود نيز در مواردي بدون هيچ ضرورتي نمازها را با هم خوانده است؛ براي نمونه به چند روايت شيعه و سني در اين باره اشاره ميكنيم: روايات شيعه: عبدالله بن سنان از حضرت امام صادق(ع) نقل كرده: پيامبر بدون اين كه عذري در كار باشد، ظهر و عصر و نيز مغرب و عشا را با يك اذان و دو اقامه خواند.(۱) اسحاق بن عمار از امام صادق(ع) نقل ميكند: پيامبر بدون اين كه عذري در كار باشد، ظهر و عصر را در يك جا خواند. عمر به آن حضرت گفت: آيا در نماز حكم تازهاي پيدا شده؟ پيامبر گفت: نه حكم تازهاي در باره نماز نيامده، ولي خواستم كار را بر امت خودم راحت‌تر كنم.(۲) عبدالملك قمي ميگويد: به امام صادق(ع) گفتم: ميتوانم بين دو نماز را بدون اين كه عذري داشته باشم، جمع بكنم؟ امام در جواب فرمودند: پيامبر اين كار را انجام داد و خواست كه امت را در آسايش و راحتي قرار دهد.(۳) روايات اهل سنت: جابر بن زيد از ابن عباس نقل كرده كه پيامبر هفت ركعت مغرب و عشا را با هم خواند و هشت ركعت ظهر و عصر را با هم خواند و حضرت در مدينه بود.(۴) ابن عباس ميگويد: پيامبر اسلام در مدينه، بين ظهر و عصر و بين مغرب و عشا را جمع ميكرد، بدون اين كه عذري در كار باشد.(۵) سعيد بن جبير از ابن عباس نقل ميكند: رسول خدا(ص) ظهر و عصر و مغرب و عشا را با هم خواند، بدون اين كه خطر و يا سفري در كار باشد.(۶) عكرمه از ابن عباس نقل ميكند كه پيامبر در مدينه، بدون اين كه مسافر باشد، مغرب و عشا و نيز ظهر و عصر را با هم خواند.(۷) در نتيجه اكثر شيعيان از اين راه كار جائز و شرعي استفاده كرده و معمولا نمازهاي خود را جمع مي خوانند ، هرچند برخي شيعيان هم مقيدند كه نمازهاي خود را در پنج وقت و با فاصله بخوانند و حتي برخي مساجد شيعه اين گونه عمل مي كند كه براي افرادي كه امكان اين امر را دارند اين شيوه يقينا بهتر است ؛ اما اگر فردي با نخواندن نماز عصر احيانا ديگر نتواند نماز را به جماعت بخواند و يا احيانا نمازش قضا شود ، همان جمع خواندن در اول وقت براي او بهتر است . پي‌نوشت‌ها: ۱. شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه،نشر آل البيت ،۱۴۰۹ق، ج ۳، ص ۱۶۰، باب ۳۲، ح۱. ۲ . همان، ص ۱۶۱، ح ۲. ۳. همان، ح۳. ۴ . صحيح بخاري، دار ابن كثير و اليمامه، دمشق و بيروت ۱۴۱۴، ج ۱، ص ۲۰۱، باب تأخيرالظهر الي العصر، ح ۵۱۸. ۵ . صحيح سنن نسائي، باب الجمع بين الصلوتين في الحضر،بي جا، بي تا، ج ۱، ص ۲۰۰، ح ۶۰۱. ۶ . صحيح مسلم، باب الجمع بين الصلوتين في الحضر، دار احياء التراث العربي، ۱۳۷۴ق، بيروت، ج ۱، ص ۴۸۹، ح ۴۹. ۷ . مسند احمد بن حنبل، چاپ شده در ضمن «موسوعه السنه» الكتب السته و شروحها، بي جا، بي تا، ح ۱، ص ۲۲۱، س ۲۷. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🍃فرصت ها را دریاب🍃 🔷 پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله: کسی که در خیری به رویش گشوده شود، فرصت را غنیمت بشمارد و از فرصت استفاده کند. 👈مستدرک، ج 2، ص 350 ... #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آيا اجنه مي توانند به ما آسيب برسانند مثلا ما را بزنند يا ضرري به ما برسانند؟ ✍پاسخ: ✅در حالت عادي بين دنياي انسانها و اجنه يک پرده و غشاء غليظ وجود دارد که اين دو نمي توانند با هم ارتباط بر قرار کنند. اما در شرايط غير عادي همانند برخي از اذکار و اورادي که جن گيرها استفاده مي کنند، يا در حالت خلسه حاصل از رياضت هاي عرفاني يا مصرف مشروبات الکلي و ...، اين غشاء تقريبا از بين مي رود و اجنه با دنياي انسان ارتباط بر قرار مي کنند. در اين صورت اجنه براي انسان حاضر مي شوند و مي توان انان را ديد. اما درباره اينکه آيا به انسان آسيب مي رسانند يا نه، بايد عرض نمود که اجنه داراي قدرت مختلف هستند. برخي مي توانند به انسان ضربه و لطمعه بزنند. برخي نيز ابزارها را بدزدند. برخي نيز همانند شيطان چنين توانايي ندارند و فقط مي توانند انسان را وسوسه کنند. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✅پرسش: تحمل افسردگی ثواب دارد؟ 🌺پاسخ: افسردگی یکی از بیماری های روحی و روانی است که با رجوع نزد متخصص می توان این بیماری را درمان کرد. 🍃اما درباره ثواب بیماری: خداوند براي برخي از کارها پاداشي بس بزرگ در نظر گرفته است و در عوض آن هديه اي بس گران عرضه مي کند. تحمل بيماري براي مومنان از جمله همان کارهايي است که خداوند ارزش بسياري براي آن قايل است. ☘️ امام باقر(عليه السلام) مي فرمايد: سَهَرُ لَيلَةٍ مِن مَرَضٍ أو وَجَعٍ أفضَلُ و أعظَمُ أجرا مِن عِبادَةِ سَنَةٍ(الكافي، ج 3، ص 114)؛ پاداش شبى از بيمارى يا درد نخفتن، برتر و بزرگتر از يک سال عبادت است. 🔹اين پاداش به قدري بزرگ و با ارزش است که پيامبر خدا در مورد آن مي فرمايد: از مؤمن و بيتابىِ او از بيمارى تعجّب مى كنم. اگر مى دانست كه چه ثوابى در بيمارى هست، بى گمان دوست مى داشت پيوسته بيمار باشد تا آنگاه كه پروردگار خود را ديدار كند. (التوحيد، ص114) 🖊البته اين سخن پيامبر به اين معنا نيست که از خدا درخواست بيماري طولاني کنيم و دوست داشته باشيم تا آخر عمر در بستر به سر بريم بلکه سخن ايشان ترغيبي است بر شکيبايي در برابر بيماري و اشاره اي است به پاداش بزرگي که در پي آن خواهد آمد. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا خدا بين ما و اهل بيت فرق ميذاره و فقط با آنها صحبت کرده و ما را تک تک مخاطب خود قرار نداده؟ ضمنا ما همگي در کودکي معصوم هستيم!! ✍️پاسخ: ✅خدای متعال کلام خود را بر قلب بنده نازل می کند و قلب مانند ظرفی است که می تواند کلام خدا را دریافت کند. کسی که معصوم است، ظرف وجودی او هیچ آلودگی ندارد و می تواند کلام الهی را به شکل صحیح دریافت کند و بفهمد. اما کسی که معصوم نیست، ظرف وجودی او آلوده است. و هر چه در ظرف او ریخته شود، مبتلا به همین آلودگی می شود. لذا اگر خدا کلامش را به غیر معصوم بگوید، او کلام را وارونه می فهمد. و راه درست را نمی یابد. و البته راه ارتباط با عالم بالا برای همگان باز است و از همین رو عده ای با کسب مقامات معنوی می توانند به کشف و شهود برسند. هر چند آنان نیز تفاوتی با معصوم دارند که تفاوت در درجه پاکی آنهاست. این عرفا از آنجا که مقداری به خطا و گناه آلودگی دارند، ممکن است در کشف و شهودشان تحت تاثیر شیطان و گناهان خویش قرار گیرند، از همین رو هر آنچه در شهود فهمیده اند را نمی توانند کاملا صحیح بدانند. بلکه باید با شهود معصومان تطبیق دهند. اگر شهود آنها با شهود معصوم تفاوتی داشت، معلوم است که آن تفاوت برخواسته از آلودگی ظرف وجود آنهاست. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آیا ازدواج و همسر انسان طبق قسمت است یا اینکه خودمان انتخاب می کنیم؟ ✍پاسخ: ✅قطعا انسان خودش انتخاب می کند، پسر می تواند برای ازدواج تصمیم بگیرد یا آنکه ازدواج خود را تاخیر بیاندازد یا آنکه تصمیم به مجرد باقی ماندن بگیرد. اگر برای ازدواج تصمیم گرفت، می تواند بین دهها مورد یکی را انتخاب کند و دیگران را رد کند. برای دختران نیز به همین شکل است، می توانند دهها خواستگار را رد کنند. یا آنکه اولین خواستگار را بپذیرند. اما همه امور با تصمیم و اراده ما نیست. اینکه پسری به دختری علاقه مند باشد، اما دختر او را نپذیرد یا بالعکس، به تصمیم خود شخص نیست، بلکه با تصمیم دیگری رقم میخورد. همچنین برخی امور رخ می دهد که خارج از اراده و تصمیم ماست. و به آنها تصادف می گوییم. اینکه دختر و پسری در جایی یکدیگر را ملاقات کنند یا اتفاقی سبب آشنایی خانواده آنها شود یا ... وابسته به تصمیم و اراده آن ها نیست. و ما دلیل آن اتفاقات را نمی دانیم. همه این ها در تمام سطوح همان تقدیر الهی یا قسمت است. یعنی فرقی نمی کند که خودمان انتخاب کرده ایم یا شخص دیگر یا آنکه دلیل آن را نمی دانیم، به هر حال معنای دقیق تقدیر الهی همه این ها را در بر می گیرد و بر خلاف تصور عوام، تصمیم ما با تقدیر الهی با یکدیگر تعارض ندارند و در عرض یکدیگر نیستند که وجود یکی نافی دیگری باشد، بلکه تقدیر الهی با تصمیم ما به شکل همزمان و در طول یکدیگر قرار دارند. همان گونه که اگر کسی می خواهد از تهران به سمت اصفهان برود، رفتن به سمت قم، همان رفتن به سمت اصفهان است. ما انتخاب می کنیم، چون خدا به ما توان انتخاب کردن داده و اجازه حیات و قدرت عمل را داده است. بنابراین انتخاب ما، عین تقدیر الهی است. همچنین باید توجه کنیم اختیار داشتن به این معنا نیست که زمام همه امور به دست ماست، و اصولا مخلوق چنین قدرتی ندارد که زمام تمام امور به دست او باشد. اختیار داشتن ما بدین معناست که می توانیم سعادت اخروی خود را با اعمال و رفتارمان تعیین کنیم. ممکن است ما مریض یا ناقص یا کم هوش یا ... باشیم و نتوانیم این ها را تغییر دهیم، اما می توانیم با ایمان و عمل صالح، سعادت در زندگی حقیقی را به دست آوریم. ما حتی اختیار ضربان قلب خود را هم نداریم و نمی توانیم میزان زندگی خود را مشخص کنیم. منظور از اختیار و اراده انسان این است که انسان در جایی که انتخاب می کند، حقیقتا خودش موثر است. نه اینکه همه چیز به انتخاب او رقم می خورد. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
پایین آوردن سر در بهشت ⁉️ 👇👇👇 ♨سوال: 🔰در بهشت تکليف نيست لذا محرم و نامحرم معني نداره پس چرا رسول خدا ميفرمايند سرها رو پايين بياوريد و چشمانتان را ببنديد؟! ✍پاسخ: با تشکر از ارتباط شما با مرکز ملی پاسخگویی ✅نکته اول: در روایات فراوانی در منابع شیعه و سنی آمده است: ««اذا کان يوم القيامة نادي مناد من بطان العرش: يا اهل الجمع نکسوا رؤوسکم من غضوا ابصارکم، حتي تمر فاطمة بنت محمد علي الصراط»؛ «وقتي قيامت برپا مي شود، از عرش منادي ندا مي کند:اي اهل قيامت همه سرها را پايين بياوريد و چشم ها را فرو ببنديد که فاطمه دختر محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) بر صراط مي گذرد». (1) ✅نکته دوم: بستن چشم و نگاه نکردن، همیشه به معنای این نیست که طرف مقابل نامحرم است. بلکه گاهی به خاطر عظمت طرف مقابل بوده و این که شما شأنیت و ظرفیت این که به این فرد نظاره گر باشید را ندارید. ✍️نتیجه اینکه: سرای قیامت، سرای تکلیف نبوده و این دستور یک امر تکوینی و به جهت عظمت وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد. 💠 لطفا جهت ارسال سوالات از دو روش زیر استفاده کنید. پی نوشت: 1. الصواعق المحرقه، ص 289 و مستدرک کتاب معرفة الصحابة، مناقب فاطمه (سلام الله عليها) و التلخيص پاورقي مستدرک همان صفحه و ذخاير العقبي، ص 48 و الاصابة، ج 8، حرف الفاء القسم الاول، تذکرة الخواص، حالات فاطمه و فرائد السمطين، ج 2، ص 9 به بعد و کنز العمال، ج 12، فضائل الزهرا و اعلموا اني فاطمه، عبدالحميد المهاجر، ج 9، منزلة الفاطمه في المصادر و اعلام النساء، ج 4، قسمت فاطمه بنت محمد و کتابهاي ميزان الاعتدال و لسان الميزان و مجمع الزوائد، ج 9، ص 212 و اسد الغابة، ج 5، ص 523 و تاريخ بغداد، ج 8، ص 141 و کنز العمال، ج 6، ص 218 و مقتل خوارزمي، فضائل الفاطمه و ينابيع المودة، باب 55. 🌷موفق باشید. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰براي امرزش گناهان اموات و شادي روحشون چه بايد بکنيم؟ ✍پاسخ: ✅از روايت استفاده مي شود خيرات و طلب آمرزش براي اموات در وضعيت آن ها در آخرت تاثير خواهد داشت. براي اموات از هر چيز بهتر و مفيدتر صدقه و احسان به فقرا و اهداي ثواب آن براي مردگان است. رسول گرامي اسلام (ص) فرمود: «صدقه حرارت قبرها را از بين مي‌برد». 🌹براي اموات بهترين دعا اين است که انسان براي آنان از خداي مهربان طلب عفو و مغفرت کند . بخواهد خداوند رحمت و بخشش و نعمت‌هايش را بر آنان نازل فرمايد. 👈مي‌توان دعاي 24 صحيفه سجاديه را براي پدر و مادر که داراي مضامين عالي آموزشي و تربيتي است، در شب يا روز خواند، 👈همچنين اين آيه دعاي خوب و تحفه‌‌اي زيبا براي گذشتگان است: «ربّنا اغفر لي و لوالديّ و للمؤمنين يوم يقوم الحساب؛ پروردگارا ! روزى که حساب برپا مىشود، بر من و پدر و مادرم و بر مؤمنان ببخشاى». ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال : 🔰ايا حضرت علي (ع) به اصرار مردم خليفه شدند يا نه و با ميل خودشان بود؟ ✍پاسخ: ✅قبل از هر چیز لازم است به یک مطلب مهم اشاره کنم و آن اینکه بحث امامت با بحث خلافت متفاوت است. 🍃امامت منصبی است که خداوند به بندگان خاص خودش عنایت کرده و آنها را برای هدایت مردم از طریق پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله) معرفی نمودند. 🔹اما خلافت یعنی تشکیل حکومت برای اجرای احکام دین اسلام و هدایت مردم به سعادت دنیا و آخرت مسأله ای است که نیاز به همراهی مردم دارد. 🖊بعد از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) هر چند امام علی(علیه السلام) دارای مقام امامت بودند ولی بخاطر عدم همراهی مردم و غصب خلافت که حق مسلم و الهی آن حضرت بود،آن حضرت از اعمال خلافت محروم شدند. 👈 تا اینکه بعد از 25 سال و با کشته شدن خلیفه سوم مردم به سو اسلامی ی آن حضرت روانه شدند و از آن حضرت خواستند که خلافت جامعه را بپذیرند و بر مسند حکومت بنشینند. 🔸آن حضرت ابتدا از پذیرش حکومت امتناع کردند ولی بعد از اصرار مردم،آن حضرت با بیان شروطی این امر را پذیرفتند. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✅پرسش: چطور گناه را تشخیص دهیم؟ 🌺پاسخ: گناه در فرهنگ قرآنی، به گناهانی گفته می شود که خداوند بدان وعده عذاب داده است. البته از آن جایی که برخی از عذاب هایی که در قرآن بدان وعده داده شده با برخی دیگر از نظر کمیت و کیفیت تفاوت دارد، در نهایت به گناهان بزرگ و کوچک دسته بندی می شود. به این معنا که برخی از گناهان به عنوان گناهان «کبیره»، و برخی دیگر به عنوان «صغیره»، شناخته می شود. 🔷 گناهان کبیره به آن دسته از گناهانی اطلاق می شود که خداوند به مرتکب و گناهکار وعده عذاب الیم یا جادوانه می دهد که در برابر گناهان صغیر قرار می گیرد که از چنین خصوصیاتی برخوردار نیست.(نساء، ایه ۳۱؛ شوری، آیه ۳۷؛ نجم، آیه ۳۲) 🔹 در اسلام راه های برای تشخیص و اثبات گناه بیان شده است که به طور طبیعی از طریق عقل و نقل می تواند گناهان را بشناسیم. 👈برای آشنایی با بسیاری از گناهان، می توانید به مطالعه کتاب "گناهان کبیره" اثر زیبا و پر مغز مرحوم آیت الله دستغیب رحمه الله علیه بپردازید.. 👈 هم چنین، با مطالعه رساله مرجع تقلید خود، از واجبات خود آگاه شده و با رعایت آن، از معصیت دور خواهید شد. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آیا تولید و فروش ذغال برای مواردی مانند قلیان اشکال دارد؟ ✍پاسخ: ✅مقام معظم رهبری: اگر مي دانيد در راهي استفاده مي شود که ضرر قابل توجه دارد، فروش آن جايز نيست. [1] آیت الله مکارم: در صورتی که استفاده های دیگری نیز دارد با توجه به آنچه نوشته اید، فروش زغال اشکالی ندارد. [2] آیت الله سیستانی: به خودی خود اشکال ندارد. [3] آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد. [4] آیت الله وحید: اگر ذغال را برای استفاده در کار حرامی بفروشید معامله ی شما حرام است و اگر شما به قصد اسفاده مشتری در حرام نفروشید اشکالی ندارد. [5] آیت الله فاضل: اگر کشیدن قلیان ضرر مهم و دفعی نداشته باشد خرید و فروش ذغال نیز برای استفاده قلیان اشکال ندارد لیکن بهتر است از خرید و فروش هروسیله که مخصوص کشیدن قلیان است خودداری شود اما اگر ذغال علاوه بر قلیان برای سایر دودها مانند مواد مخدر استفاده شود خرید و فروش آن حرام است. [6] ---------------- پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 545748. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9403150171. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 336444. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 16040. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 6747. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400843. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨سوال: 🔰با پسری که ۹سال از خودم بزرگتر هست اشنا شدم در شبکه ی مجازی. وتا به امروز باهم در ارتباط بودیم. از اول این سال من میخوام از ایشون جدا بشم چون مشکلات زیادی سر راه داریم و هیچوقت منتهی به ازدواج نمیشه ولی اون خیلی اصرار میکنه و به خودش اسیب بدنی میزنه و من از ترس این مجبورا با روی خوش باهاش برخورد میکنم.. درسته ازش خوشم میاد ولی بالاخره وقتی آینده ای درکار نیست چرا باید باهاش حرف بزنم... ✍پاسخ: ✅خواهر گرامی، اگر سوال از چگونگی قطع ارتباط عاطفی باشد، تا حدود زیادی پاسخ در متن ابتدایی این پست وجود دارد. پس به همان مراجعه کنید. اما در خصوص موردی که شما با آن مواجهید، هرچند خودتان به دلایل مختلفی به این نتیجه رسیده اید که این فرد به درد شما نمی خورد و این وصلت نتیجه نخواهد داشت (و دوست داشتن تنها کافی نیست)، اما باز هم ما تأکید می کنیم این مورد به درد شما نمی خورد. جدای از شناخت بسیار ناقص و سطحی که در این مدت به دست آورده اید و قابل اعتماد نیستند، اکنون که زندگی یی تشکیل نشده رفتارهایی از این آقا سر می زند که شما از ترس به ادامه رابطه رضایت می دهید!!! پس تصور کنید که پس از ازدواج و در مراحل مختلف زندگی ، سختی ها و دشواری های اقتصادی، اختلافات احتمالی خانوادگی، تفاوتهای اعتقادی و فکری و... هزاران مسئله ریز و درشت دیگر که بایستی دو زوج با منطق و تفاهم و تفکر آنها را پشت سر بگذارند، ایشان چه عکس العملی خواهد داشت!!! قطعا این رفتار پرخاشگرانه و تکانشی ایشان مشتی از خروار آینده است! اما اینکه چگونه به این رابطه پایان دهید. ابتدا باید بدانید که دلسوزی در اینجا هیچ جایگاهی ندارد. شما دو نفر در این رابطه (نادرست) هیچ حق شرعی، عرفی و اخلاقی یا قانونی بر یکدیگر ندارید. بنابراین هیچ جای دلسوزی نیست. حتی اگر ایشان خدای نکرده دست به خودکشی بزند شما به هیچ وجه مقصر نخواهید بود. اما برای قطع این ارتباط دو راه دارید: یک این که تمام راههای ارتباط با ایشان را قطع کنید، نه به صورت حضوری نه تلفنی و نه پیامکی و مجازی و... هیچگونه راهی برای تماس نباشد، حتی اگر لازم شد شماره خود را تغییر دهید یا به مدت طولانی (مثلا یک سال یا بیشتر ) آن را کنار بگذارید. دومین راه آنست که به ایشان بگویید به صورت کاملا رسمی و از طریق خانواده برای خواستگاری از شما و مطرح کردن خواسته خود اقدام کنند (فقط از طریق خانواده ها) و برای این مسئله هم یک مهلت کوتاه قرار دهید. و بگویید در غیر این صورت از ارتباط و قول و قرار با ایشان معذورید. با این کار هم از مخفی کاری اجتناب می کنید و هم ایشان محک زده می شود. و فرصت بهتر و بیشتر برای شما جهت تحقیق وجود دارد. اگر هم پاسختان از قبل مشخص باشد از این طریق میتوانید به صورت رسمی از طریق خانواده ها پاسخ منفی خود را اعلام کنید. البته قطعا هر کدام از این مسیر ها سختی های خود را خواهد داشت. بالاخره وقتی مسیری را اشتباه می روید باید تبعات و دشواری های برگشت از آن مسیر یا رسیدن به مسیر اصلی و درست را به جان بخرید! موفق باشید. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🍃آن لرزیدن را از کجا بیاورم؟ 🌸در زمان عمر شخصی بود سخت پیر شده تا بحدیکه فرزندش که دختری بود، چون طفلان نوزاده او را می پرورد ! عمر به آن دختر فرمود که : در این زمان مانند تو که بر پدر خدمت میکنی ، هیچ فرزندی همچنین حق پدر را ادا نکرده باشد ! 🍀دختر جواب داد : راست میفرمایی و لیکن میان حق من و حق پدر فرقی بسیار است اگر چه من در خدمت هیچ تقصیری نمیکنم ، اما چون پدر مرا می پرورد و خدمت میکرد : بر من میلرزید که مبادا بمن آفتی برسد ! و من پدر را خدمت میکنم و شب و روز دعا میکنم و مردن او را از خدا میخواهم تا زحمتش از من منقطع شود ! 🔹من اگر خدمت به پدر میکنم آن لرزیدن او بر من ، آنرا از کجاآرم ! 📚 برگرفته از کتاب مجموعه قصه های شیرین، حسن مصطفوی، ص 178 ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آیا امام سجاد(علیه السلام) با یزید بیعت کرده بودند؟ ✍پاسخ: ✅با تحقیقاتی كه انجام شد به این مورد كه امام سجاد (علیه السلام) و اهلبیت امام حسین (علیه السلام) با یزید بیعت كرده باشد، دست نیافتیم . آنچه كه از منابع معتبر تاریخی و متون دینی استفاده می شود این است كه: امام با یزید بیعت نكرد . ظاهر و قراین نیز نشان می دهد كه چنین مسئله اتفاق نیفتاده است ،زیرا بیعت امام مبتنی بر این بود كه دشمن نسبت به امام سجاد حساس باشد، و حال این كه دشمن به بیعت امام زیاد حساس نبود ، زیرا دشمن تصور می كرد كه بعد از شهادت امام حسین مشكلات رفع و مانعی بر سر راه حكومت وجود ندارد ، افزون بر آن امام سجاد نیز یزید را می شناخت و با ظلم و جنایات وی آشنا بود ، با این وضع امام با یزید بیعت نمی كرد، همان گونه كه امام حسین با یزید بیعت نكرد. درا ین جا برخی از جملات امام حسین درباره یزید را می آوریم تا مشخص شود كه امام سجاد با چنین شخصی بیعت نمی كرد. امام حسین خطاب به والي مدينه فرمود: " ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جايگاه رفيع رفت و آمد فرشتگانيم ... در حالي كه يزيد مردي است، فاسق، ميگسار، قاتل بيگناهان؛ او كسي است كه آشكارا مرتكب فسق و فجور ميشود. بنا بر اين، هرگز شخصي همانند من، با مردي همانند وي بيعت نخواهد كرد". (۱) همچنين امام در پي اصرار مروان بن حكم براي بيعت با يزيد، با قاطعيّت فرمود: «وَ عَلَي الْإِسْلامِ ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ الْأُمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزِيدَ، وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّي رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه و آله يَقُولُ: الْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلي آلِ أَبِي سُفْيانَ ؛ (۲) هنگامي كه امّت اسلامي به زمامداري مثل يزيد گرفتار آيد، بايد فاتحه اسلام را خواند! من از جدّم رسول خدا شنيدم كه ميفرمود: خلافت بر خاندان ابوسفيان حرام است!». امام در سخن ديگري خطاب به برادرش محمّد حنفيّه ميفرمايد: " اي برادر! به خدا سوگند! اگر در هيچ نقطهاي از دنيا، هيچ پناهگاه و جاي امني نداشته باشم ، هرگز با يزيد بن معاويه بيعت نخواهم كرد! ". (۳) گرچه شرایط قیام مسلحانه برای امام سجاد فراهم نشد و حضرت قیام نكرد ، (۴) اما امام با بیان جایگاه اهلبیت ،مظلومیت امام حسین و جنایات دشمن علیه حكومت مبازه كرد. مبارزه امام در قالب عزاداری ، خطبه خواندن ،سخنرانی و دعا ظهور نمود . (۵) پی نوشت ها: ۱. بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۵ . ۲. عاشورا ، سعید داوری و مهدی رستمی ، ص ۲۵۵-۲۵۶ ، مدرسة الامام علی بن ابی طالب (ع) ، قم ، ۱۳۸۴ به نقل از بحار الانوار ،ج۱، ص ۱۸۴. ۳. بحار، ج۴۴، ص ۳۲۹ . ۴. سیره پیشوایان ، مهدی پیشوای ، ص۲۳۹، موسسه امام صادق ، قم، ۱۳۷۹ . ۵. همان، ص ۲۵۹ . ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨سوال: 🔰الکل جهت آمپول زدن نجس است؟ ✍پاسخ: ✅به نظر اکثر مراجع تقليد الکلي که از مايع مست کننده تهيه نشده باشد پاک است. ♨سوال: 🔰ميخواستم بدونم حکم بچه اي که بدنيا مياد و تو گوشش اذان ندن چيه؟ ✍پاسخ: ✅حکم خاصي ندارد. اذان و اقامه گفتن در گوش نوزاد مستحب است. ♨سوال: 🔰آيا مي توان وقتي که عقيقه رو انجام ميدي و گوسفند قرباني ميکني بچه رو هم ختنه کرد و با اون گوشت عقيقه مهماني گرفت؟ ✍پاسخ: ✅بله مي توانيد عقيقه را در روزي انجام دهيد که ختنه هم انجام شود و مهماني گرفت. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اگر یک خواب دریک مسئله تکراری برای انسان مثلا 20بارتکرارشود مفهوم چیست؟ ✍پاسخ: ✅با توجه به این که خواب های انسان می تواند در اخلاق و زندگی انسان تأثیرگذار باشد، چند نکته به اختصار اشاره می گردد: 💠 امام صادق (علیه السلام) فرمود: «رؤیا، بر سه قسم است: گاهی بشارتی از ناحیه خدا است. گاهی وسیله غم و اندوه از سوی شیطان است . گاه، مسائلی است که انسان در فکر خود (در روزها هنگام بیداری) می پروراند و آن ها را در خواب می بیند». (کافی، ج 8، ص 90،) 🔺 بیش تر انسانها به دلیل دل مشغولیهای دنیوی، از دیدن رؤیای صادقه محروم اند. همه یا بیش تر خواب هایی که میبینند، از اقسام دیگر است. 🍀 به دلیل ظرافت و پیچیدگی خواب ها، نباید خیلی روی آن ها حساس بود. باید نیروی خود را روی واقعیات زندگی متمرکز نمود. 3. توجه خود را بیش تر به نقاط مثبت و نورانی خواب معطوف کنید. اگر خوابی برای تان خیلی ناراحت کننده بود، صدقه بدهید و به زندگی و وظایف خود بپردازید. 🔷 خواب خود را برای دیگران تعریف نکنید؛ مگر به دلیل ضروری. خود نیز خواب خود را تعبیر به خیر کنید؛ زیرا تعبیر خواب، چه از ناحیه خود و چه از ناحیه دیگران، تأثیر واقعی در زندگی ما می گذارد. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din