eitaa logo
احکام دین 📚
136.3هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
❓الف: در یک ساختمان آپارتمانی، اگر یکی از تجهیزات که اختصاص به یکی از واحدهای آپارتمانی دارد ولی در دسترس مالک آن نیست (مثل لوله‌های آبی که در کانال می‌باشد یا سیم برق و ...) خراب شده و به ملک ساکنین دیگر خسارت وارد نماید، پرداخت هزینه خسارت به عهده کیست؟ ب: اگر این تجهیزات داخل خود واحد بوده و موجب خسارت به دیگر واحدها شود چطور؟ (مثل اینکه لوله آبی در کف اتاق واحد بالا سوراخ شده و موجب خسارت به سقف واحد پایین شود.) 🍃💖در صورتی که این امر ناشی از افراط یا تفریط مالک آن واحد باشد، وی باید آن را جبران کند. در غیر این صورت اگر مالکان از قبل توافقی برای این موارد تنظیم نکرده و یا قانونی در این زمینه وجود نداشته باشد، کسی ضامن نبوده و خسارت بر عهده خود خسارت دیده است. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀 ❓اگر خانمی شک داشته باشد رطوبتی که از او خارج می‌‌شود ادرار است یا یکی از رطوبت‌های پاک؛ حکمش چیست؟ 🍃🌺زن، اگر شک کند آن چه از او خارج شده است ادرار است یا رطوبت هاى پاک؟ نباید به شکش اعتناء کند و آن چه از او خارج شده است محکوم به طهارت است. 🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓خوردن آن دسته از محصولات کشاورزی که به صورت غیر قانونی آبیاری می‌شوند، چه حکمی دارد؟ 🍃🌺شخص به دلیل تخلف از قوانین مربوطه مرتکب معصیت شده است و نسبت به آب مصرفی ضامن است ولی استفاده از سبزیجات مورد نظر اشکال ندارد. #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀 ❓آیا در ارتزاق از طرف بیت المال برای افرادی مثل مؤذن، قاضی، و غیره، فقیر بودن آنها شرط است؟ 🍃🌸اگر برای برخی از گروه‌های ذکر شده، قانونی در این زمینه وجود داشته باشد باید رعایت شود، در غیر این صورت لازم نیست فقیر باشند بلکه همین مقدار که به این حقوق، نیاز طبیعی و عرفی داشته باشند، می‌توانند از بیت المال ارتزاق کنند. 🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓همسر مردی که هیچ فرزندی نداشته در حادثه رانندگی فوت نموده و از طرفی تمام اقوام و بستگان تنی مرحومه نیز قبلاٌ فوت نموده‌اند، اکنون تکلیف دیه و میراث وی چگونه است؟ 🍃☀️دیه مانند سایر اموال میت بین وارثان تقسیم می‌گردد و سهم الارث زوج و زوجه به شرح زیر است: 🔸1. اگر میت زن بوده و دارای فرزند باشد، یک چهارم از اموال او به شوهرش می‌رسد و در صورتی‌که فرزندی نداشته باشد، نیمی از اموال به شوهر خواهد رسید، و اگر هیچ قوم و خویش مستحق ارثی نیز برای زن نباشد، نصف دیگر از اموالش نیز به شوهر خواهد رسید. بنابر این در فرض سؤال، تمام اموال میت به همسر وی می‌رسد. 🔸2. اما اگر میت مَرد بوده و دارای فرزند باشد، یک هشتم از اموال او به همسرش می‌رسد و در صورتی‌که فرزندی نداشته باشد، یک چهارم از اموال به همسر خواهد رسید، و اگر هیچ قوم و خویش و وارثی برای مرد نباشد، باقی اموال او به امام می‌رسد، که در زمان عدم حضور امام، امور آن به دست مجتهد جامع الشرایط بوده و بین فقرا تقسیم می‌گردد. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
خلوت در آسانسور 🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀 ❓آیا جایز است یک زن و مرد نامحرم با هم در آسانسور قرار گیرند؟ ( چرا که در لحظاتی کوتاه امکان ورود غیر وجود ندارد) 🍃🌼معمولاً اندک مقدار توقفی که در آسانسورها وجود دارد، عرفاً مصداقی از خلوت با نامحرم به شمار نیامده و اشکالی ندارد، ولی اگر - به هر دلیل - بیم افتادن در گناه یا مفسده دیگری مانند قرار گرفتن در موضع تهمت وجود داشته باشد، جایز نیست. 🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀🍃🌺🍂🍀 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓در مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌ها، در صورتی که یکی از ساکنان از پرداخت هزینه‌های مشترک مانند مبلغ قبوض، خودداری کند، آیا جایز است برخی امکانات مانند آب، برق و گاز وی را قطع نماید؟ 🍃🌼اگر این کار بر اساس مقررات متعارف در مجتمع‌های مسکونی باشد، مانعی ندارد، ولی اگر در این زمینه قانونی وجود ندارد، می‌توان از وی به دادگاه‌های مربوطه شکایت نمود. ... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓اگر یک شرکت تجاری برای کار خود از یک ساختمان مسکونی استفاده کند، با توجه به این که این کار مغایر با قوانین شهرداری است، کار کردن و حقوق گرفتن از چنین شرکتی، و همچنین استفاده از امکاناتی مانند برق، تلفن، آب برای وضو و یا سایر امور، چه حکمی دارد؟ 🍃☘در فرض سؤال، کار کردن و دریافت حقوق و استفاده از امکانات آن مکان اشکال ندارد و نماز در آنجا صحیح است، ولی این موضوع، توجیه‌گر تخلف از مقررات مدیران شرکت نیست. ... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا منتشر کردن خبر و فیلم گناهان و کارهای زشت، با گناه انجام دهندگان آنها برابر است؟ 🍃🌺این موضوع از دو زاویه قابل دقت و توجه است. ۱. از باب انتشار فحشا و منکر؛ یعنی هدف منتشر کنندگان ترویج فحشا و منکر است و یا حتی امرار معاش از این راه می‌باشد که در این صورت؛ آنچه از برخی آیات و روایات به دست می‌آید؛ این است که انتشاردهندگان گناه مانند مرتکبان آن هستند: «إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَة»؛[1] کسانى که دوست دارند زشتی‌ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکى براى آنان در دنیا و آخرت است. «وَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ قَالَ النَّبِیُّ (ص) مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً کَانَ کَمُبْتَدِئِهَا»؛[2] امام صادق(ع) از قول پیامبر خدا(ص) نقل می‌کند: هر کس خبر گناه زشتی را به گوش همگان برساند، مانند آغازگر آن کار زشت است. ۲. گاهی برای هشدار و عبرت‌آموزی است؛ مانند آنچه که بعضاً در جراید و رسانه‌ها منتشر می‌شود که البته در این موارد ممنوعیت نشر اخبار گناهان گاه جهت مصالحی بالاتر - مانند عبرت‌آموزی و هشدار به افراد در معرض خطر- برداشته می‌‌شود، مانند آنچه پروردگار در قرآن کریم از گناهان اقوام مختلف یاد کرده است: «آیا شما به سراغ مردان مى‌روید و راه (تداوم نسل انسان) را قطع مى‌کنید و در مجلستان اعمال ناپسند انجام مى‌دهید؟! «اما پاسخ قومش جز این نبود که گفتند:» اگر راست مى‌گویى عذاب الهى را براى ما بیاور»! .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🍀معنی عبارت"جایز نیست" چیست؟🍀 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓در مسائل شرعی و دینی وقتی بیان می شود «جایز نیست» یعنی حرام است؟ یا مکروه می باشد؟ 🍃اصطلاح «جایز نیست» در مسائل شرعی و فقه مصطلح به این معنا است که مکلف در مقام عمل، نباید فعل مورد نظر را انجام دهد و از این جهت با اصطلاح حرام فرقی ندارد. بنابراین جایز نیست به معنای مکروه بودن کار نمی باشد، بلکه به معنای حرمت آن است. 🍃البته، در برخی از مواعظ اخلاقی که این اصطلاح به کار گرفته می شود، به معنای حرمت نیست، بلکه شاید همان معنای مکروه بودن را داشته باشد و در پاره ای از موارد نیز ممکن است معنای آن عدم صحت باشد. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
گواهی پزشکی برای حذف درس 🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر دانشجویی، با آوردن گواهی پزشکی غیر واقعی، اقدام به حذف درس خود کند تا در امتحان آن درس شر کت نکند، اشکال شرعی دارد؟ پرسش ❓سلام خسته نباشید، من سؤالی درباره قانون حذف دروس در دانشگاه از لحاظ شرعی داشتم. من در دانشگاهی غیر دولتی درس می‌خوانم که تمامی هزینه‌ها بر عهده خود دانشجو است. برای حذف درس دو راه حذف اضطراری و حذف پزشکی وجود دارد. حذف اضطراری در پایان کلاس‌ها و قبل از شروع امتحانات است. اما حذف پزشکی بعد از زمان شروع امتحانات است. در این روش ابتدا توافق استاد برای حذف گرفته می‌شود. سپس یک گواهی پزشکی به پزشک دانشگاه ارائه می‌شود و درس حذف می‌گردد. در دانشگاه ما به دلیل این‌که تمامی هزینه‌ها به عهده دانشجو است و در واقع این دانشجو است که با حذف درس متحمل هزینه‌های مادی و عقب افتادن خود می‌شود. این کار بسیار روت صورت می‌گیرد. به عبارتی، تمام کسانی که چه بدلیل پزشکی و چه غیر پزشکی در جلسه امتحان حاضر نمی‌شوند با آوردن یک گواهی پزشکی هر چند غیر واقعی (و مطمئنا خود دانشگاه می‌داند درصد بالایی از این جمعیت کثیر همه در یک روز بیمار نبوده‌اند)درس خود را حذف می‌کنند. آیا این‌که کسانی که مشکل پزشکی نداشته‌اند از این قانون استفاده کنند با توجه به این‌که تمامی ضررها در واقع متوجه خودشان می‌شود، آیا باز هم حق الناس دارد؛ یعنی حق هم کلاسی های خود را ضایع کرده‌اند؛ چرا که اگر این قانون نبود مجبور به رفتن در سر جلسه امتحان می‌شدند و شاید نمره خوبی نمی‌گرفتند. البته این را بگویم که همه دانشجویان حق حذف اضطراری را دارند، اما حذف پزشکی نیاز به گواهی دارد و صد البته خود دانشگاه می‌داند که درصد بالایی از این گواهی‌ها مصلحتی است. حال، آیا حق الناسی در این میان مطرح است؟ اگر پاسخ مثبت است بعد از گذشت چند سال از این اتفاق چه کاری می‌توان کرد؟ 📚ظاهراً حذف درس یک دانشجو، هیچ ارتباطی به سایر دانشجویان ندارد و در این مورد حقی از کسی یا دانشگاه ضایع نمی‌شود و هیچ حق الناسی در کار نیست. البته دروغ و جعل اسناد حرام است. در هر حال اگر این کار خلاف قوانین و مقررات دانشگاه باشد، جایز نیست. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌼فروش اجزای حیوان حرام به غیر مسلمان🌼 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸 ❓اینجانب در یک فروشگاهی (که محصولات ویتامینه دارد) مشغول به کارم. و اکثر مشتری هایمان غیر مسلمان هستند. لازم به ذکر است که اکثر این ویتامین ها به صورت کپسول مانند ارائه می شوند. و بتازگی متوجه شدم که این کپسولها از خوک (گوشت خوک) درست شده اند. با این اوصاف می خواهم بدانم آیا چنین چیزی صحت دارد؟ در آن صورت آیا می بایست این شغل را رها کنم؟ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر یقین به این مطلب دارید خریدو فروش آن خالی از اشکال نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): از جنس آنچه در سوال آمده اطلاعاتی ندارم لکن اگر آنچه درباره مواد آن نوشته اید صحت داشته باشد خرید و فروش آن اگر چه مشتری غیر مسلمان باشد جایز نیست و در صورت شک در مواد آن تحقیق لازم نیست. 🌸 🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ‌ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💧نجاست آب قلیل💧 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 ❓اگر شود ولی رنگ بو یا مزه نجاسات به خود نگیرد آیا آن آب پاک است؟ 💧آب قلیل به مجرد اتصال با نجاست چیز نجس، نجس می شود؛ رنگ، بو یا مزه آن تغییر بکند یا نه. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓اگر شخص فقیری از دفترچه بیمۀ دیگران استفاده کند حکم آن چیست؟ 🍃🌺استفاده از دفترچه بیمه درمانى فقط براى کسى جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات، به او تعهد کرده است، حال اگر خلاف تعهد عمل شود، موجب ضمان بوده و لازم است با مراجعه به اداره بیمه خسارت مربوطه جبران شود. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓حکم ذبح و یا شکار حیوانات چهارپا یا دوپا (پرندگان) در شب چیست؟ 💠در کتاب‌های فقهی استدلالی و فتوایی با توجه به روایات زیر، ذبح و یا شکار حیوانات چهارپا یا دوپا(پرندگان) در شب مکروه دانسته شده است؛ یعنی بهتر این است که حیوانات چهارپا یا پرندگان در شب ذبح نشوند. مگر هنگامی كه ضرورت اقتضا كند. 🔹1. پيامبر خدا(ص) فرمود: «به سراغ جوجه‌هاى پرندگان در آشيانه‌شان نرويد. همين‌طور به سراغ پرندگان در هنگام خوابشان نرويد تا اين‌كه صبح شود». شخصى پرسید: اى پيامبر خدا! هنگام خواب پرندگان چه زمانى است؟ آن‌حضرت فرمود: «شب، هنگام خواب پرنده است. بنابراين در هنگام خوابش به سراغ او نرو تا اين‌كه صبح شود و به سراغ جوجه‌هاى پرندگان در آشيانه‌شان نرويد تا اين‌كه پر دربياورند و پرواز كنند. آن‌گاه كه پرواز نمودند تير خود را به ‌سويش بينداز و دام خود را برايش پهن كن». 🔹2. ابان بن تغلب گوید: امام صادق(ع) فرمود: «امام سجاد(ع) به غلامانشان دستور می‌داد تا زمانی كه فجر طلوع نكرده، از ذبح حيوانات پرهيز نمايند و می‌فرمود: خداوند شب را براى همه، موجب آرامش و سكون قرار داده است». ابان می‌گويد: سؤال كردم جانم فداى شما باد، اگر ترس مردن حيوان را داشته باشيم چه؟ امام صادق(ع) پاسخ داد: «اگر ترس مردن حيوان را (شب هنگام) دارى، آن‌را ذبح كن». .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا سهامی که به کارکنان شرکتها اختصاص می‌یابد، خمس دارد؟ 🍃🌺سهام، در حکم سرمایه بوده و خمس دارد. پس در فرض سؤال، هر مقدار از آن که تا پایان سال خمسی، قسطش پرداخت شده باشد، مشمول خمس می‌گردد، ولی می‌تواند خمس آن را پس از فروش سهام پرداخت کند. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓1. آیا بیع مرابحه محدوده خاصی دارد یا در همه کالاها و خدمات قابل اجراست؟ 2. آیا سود مرابحه می‌تواند به صورت درصدی تعیین گردد یا باید به صورت مبلغ معینی باشد؟ 🍃🌺بیع مرابحه به معامله‌ای اطلاق می‌شود که فروشنده با اعلام بهای کالای خریداری شده آن را گران‌تر از قیمت خرید بفروشد. گفتنی است این معامله در هر کالا و عینى جارى بوده، و پس از مشخص شدن قیمت خرید، می‌توان مقدار سود فروش را بر اساس درصد و یا غیر آن، تعیین نمود. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓کسی که غذایی را که در آن فضله موش پیدا شده است خورده، آیا دهانش نجس است؟ اگر آب دهانش به جایی بپاشد آنجا نجس می‌شود؟ 🍃🌺باطن بدن انسان (مانند داخل دهان و بینى) اگر نجس شود همین که نجاست از بین برود پاک مى‌شود، پس در فرض سؤال اگر چیز نجس را بیرون بریزد آب کشیدن داخل دهان لازم نبوده و آب دهانش نجس نیست، ولی اگر لبها با غذای نجس تماس داشته، باید آنها را آب کشید. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓بفرمایید که نماز صبح یا ظهر یا عصر یا مغرب یا عشا را )قضا و اداء( مى‌توان به نماز جمعه اقتدا نمود یا نه؟ 🍃🌺مراجع معظم تقلید، اقتداء نمازهای روزانه را به نماز جمعه جایز ندانسته‌اند. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓زنی که شوهر داشته است و به مرد دیگری می‌گوید من شوهر ندارم و به عقد آن مرد در می‌آید، اما دخول صورت نمی‌گیرد. در حالی‌که مرد دوم چیزی از این ماجرا نمی‌دانسته است. اکنون آن زن از شوهر اول خود طلاق گرفته است. آیا مرد دوم می‌تواند آن زن را عقد کند؟ یا آیا آن زن به مرد دوم حرام دائمی شده است؟ 🍃🌺مراجع عظام تقلید درباره‌ی ازدواج با زن شوهردار می‌گویند: اگر مرد بداند که زن، شوهر دارد و ازدواج با او حرام است، در عین حال با او ازدواج (موقت یا دائم) نماید، عقد وی باطل بوده و باید از او جدا شود و بعداً (بعد از اینکه زن از شوهر اول طلاق گرفت) هم نمى‌تواند او را براى خود عقد کند، هر چند با زن همبستری نکرده باشد. 🍃🌺ولی اگر نداند که آن زن شوهر دارد و با وی ازدواج نماید، هر چند عقدش باطل است، اما چنانچه با زن همبستری نداشته و دخول صورت نگرفته باشد، موجب حرمت ابدى نمى‌شود و بعد از طلاق یا فوت شوهر اول می‌تواند با آن زن ازدواج نماید. ولی اگر دخول صورت گرفته باشد، نسبت به هم حرام ابدی می‌شوند. 🍃🌺خاطرنشان می‌شود ازدواج با زنی که در عده (چه طلاق رجعی یا طلاق بائن یا ازدواج موقت) است نیز، حکم ازدواج با زن شوهردار را دارد. 🍃🌺البته برخی از مراجع تقلید، درباره ازدواج در عده طلاق بائن و عده ازدواج موقت می‌گویند، در صورت جهل و اجرای عقد توسط وکیل (نه خود مرد و زن)، ازدواج در عده، موجب حرمت ابدی، نشده و مرد و زن می‌توانند (پس از اتمام دوره عده) با انجام عقد مجدد، به زوجیت یکدیگر درآیند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓عقد مرابحه چیست و چه فرقی با فروش اقساطی دارد؟ برخی می‌گویند این عقد، جهت فرار از رباست، آیا این گفته صحیح است؟ 🍃🌺1. بیع مرابحه به معامله‌ای اطلاق می‌شود که فروشنده با اعلام بهای کالای خریداری شده، آن را گران‌تر از قیمت خرید بفروشد. و این معامله می‌تواند به صورت نقد یا نسیه (اقساطی) صورت گیرد. 🍃🌺2. فروش اقساطی (نسیه)، معامله‌ای است که در آن، کالا به مشتری تحویل داده شده، ولی بهای آن بعداً در قالب یک یا چند قسط پرداخت می‌شود و ممکن است به این لحاظ کمّی گرانتر از فروش نقدی باشد که این امر جایز است. در هر حال هیچ یک از این دو نوع معامله ربا نبوده و اگر طبق شرایطش انجام شود، صحیح است. ❓عقد مرابحه چیست و چه فرقی با فروش اقساطی دارد؟ برخی می‌گویند این عقد، جهت فرار از رباست، آیا این گفته صحیح است؟ 🍃🌺1. بیع مرابحه به معامله‌ای اطلاق می‌شود که فروشنده با اعلام بهای کالای خریداری شده، آن را گران‌تر از قیمت خرید بفروشد. و این معامله می‌تواند به صورت نقد یا نسیه (اقساطی) صورت گیرد. 🍃🌺2. فروش اقساطی (نسیه)، معامله‌ای است که در آن، کالا به مشتری تحویل داده شده، ولی بهای آن بعداً در قالب یک یا چند قسط پرداخت می‌شود و ممکن است به این لحاظ کمّی گرانتر از فروش نقدی باشد که این امر جایز است. در هر حال هیچ یک از این دو نوع معامله ربا نبوده و اگر طبق شرایطش انجام شود، صحیح است. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓اگر مشتری کالایی را سفارش دهد، آیا می‌توان آن کالا را به صورت مرابحه به وی فروخت؟ 🍃🌺بیع مرابحه به معامله‌ای اطلاق می‌شود که فروشنده با اعلام بهای کالای خریداری شده، آن را گران‌تر از قیمت خرید بفروشد. و در فرض سؤال، اگر شخص واقعاً کالا را (هر چند به سفارش مشتری) برای خود بخرد و سپس با اختیار کامل به مشتری بفروشد، اشکالی ندارد و معامله صحیح است. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا اگر زن پس از آمیزش جنسی، یقین به انعقاد نطفه و استقرار آن در رحم نداشته باشد، می‌تواند با موافقت شوهر از داروهای ضد بارداری استفاده کند؟ 🍃🌺گر چه در حال حاضر سزاوار است تا حد امکان از بارداری جلوگیری نشود، اما تا قبل از یقین به انعقاد نطفه، جلوگیری از بارداری با وسائل مشروع، اشکالی ندارد. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا بیع مرابحه به صورت نسیه صحیح است؟ 🍃🌺بیع مرابحه به معامله‌ای اطلاق می‌شود که فروشنده با اعلام بهای کالای خریداری شده، آن را گران‌تر از قیمت خرید بفروشد. و اگر در زمان عقد قرارداد، مبلغ و زمان پرداخت آن معلوم باشد، این معامله به صورت نسیه یا اقساطی و با قیمتی بیش از قیمت فروش نقدی، صحیح است. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓من حدود 5 سال قبل به فردی تهمت نا‌روایی زدم. گرفتن حلالیت از آن شخص برایم اصلاً مقدور نیست چراکه ممکن است دعوا و اختلاف بزرگی در خانواده بوجود بیاید و زندگی مشترک خودم لطمه ببیند. حال عذاب وجدان بسیاری دارم، آیا الآن به بهانه سفر حج می‌توانم با بیان این جمله که (مرا حلال می‌کنید)، به صورت کلی از آن شخص حلالیت‌ بخواهم؟ 🍃🌺بر فرض سؤال که سخن ناحقی را نسبت به آن شخص بیان نمودید، لازم است، در حد امکان گفته‌های خود را برای هر کس که بیان کردید، تکذیب کنید و از شخصی که به او اهانت شده به نحوى(مانند آنچه در سؤال ذکر شده) رضایت بگیرید، ولی لازم نیست بگویید بابت چیست. 🍃🌺در هر حال از توبه و استغفار در درگاه الهی نباید غافل بود و استغفار برای طرف مقابل نیز یکی از عوامل تخفیف‌دهنده گناه است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din