eitaa logo
احکام دین 📚
136.3هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا استفاده از کرم ضدآفتاب زینت زن محسوب می‌شود؟ ✅ پاسخ در تصویر 👆 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
⚰دست زدن به بدن میت 💠سؤال: آیا با دست زدن به جسد با دستکش هم باعث واجب شدن #غسل_مس_میت می شود؟ ✅ پاسخ: غسل مس میت واجب نمی شود. #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️لزوم رعایت حجاب در اجتماعات فامیلی ❓هنگام دید و بازدید از اقوام نزدیک، اگر زنان و دختران فامیل در حضور مردان پوششی نامناسب داشته باشند، وظیفه چیست؟ 🍃🌺 یکی از دستورات مهم الهی است و از تکالیف واجب شمرده می‌شود. خداوند به صراحت از مردان مؤمن خواسته تا در برابر چشمان خود را ببندند. اما این دستور تنها برای مردان نیست، بلکه برای زنان نیز آمده است: «و به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس‌آلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند». در ادامه آیه استثنائاتی نیز آمده است؛ یعنی اگر زینت‌های زن را چنین افرادی ببینند اشکالی ندارد و اصطلاحاً جزو تلقی می‌شوند؛ مانند پدر، برادر، شوهر، دایی، عمو... زن و مرد آن‌را باید در روابط خویش رعایت کنند؛ زیرا این یک دستور الهی برای حفظ بشر از و می‌باشد. با این وجود، ممکن است در برخی از موارد، افرادی به دلیل روابط فامیلی، همسایگی و یا آشنایی در یک رودربایستی قرار گرفته و در محیطی که به این دستور الهی عمل نمی‌شود قرار گیرند. در چنین شرایطی نباید با خشونت نسبت به فامیل برخورد کرد. بلکه باید رفتار آنان را پیش بینی کرده و واکنشی مناسب داشت اما از هویت دیندارانه خویش دست نکشیده و با ابراز همین هویت، به و پرداخت و در صورت بیتأثیر بودن چنین رفتاری، به ارتباط حداقلی بسنده کرد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️ممنوعیت ازدواج حتی با اذن پدر ❓درباره ماده 1041 قانون مدنی که درباره و حق و از بین رفتنش بیشتر توضیح دهید؟ 🍃🌺ماده 1041 قانون مدنی ناظر به سن قانونی برای ازدواج است که از سال 1313 تا به حال چندین مرتبه اصلاح شده و در آخرین اصلاحی که در سال 1379 از سوی صورت گرفته و در سال 1381 از سوی تصویب و نهایی شده چنین مقرر شده است: «عقد دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی منوط به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص صالح است. با عنایت به مفاد ماده یاد شده، اگر دختران و پسران قبل از رسیدن به سن قانونی مورد نظر، بخواهند ازدواج کنند - حتی اگر به هم رسیده باشند- علاوه بر اذن پدر باید از سوی دادگاه نیز مصلحت این ازدواج مورد تأیید قرار گیرد تا بتوانند ازدواجشان را در دفاتر رسمی به ثبت رسانده و از مزایای آن استفاده کنند. بدون تشخیص مصلحت از سوی دادگاه ازدواجشان ممنوع است، هر چند ولیّ آنان اذن داده باشد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa43464 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️تلف مال توسط مجنون را چه کسی ضامن هست؟ ❓در صورت سپردن مال از جانب یا به مجنون یا سفیهی دیگر و تلف شدن مال، آیا آنان مسئول جبران خسارت هستند؟ در صورت مثبت بودن پاسخ کدام یک می‌بایست جبران خسارت نمایند؟ 🍃🌺با توجه به این‌که متولی مال مجنون و سفیه ولیّ شرعی آنهاست، بیشتر فقها گفته‌اند: در فرض سؤال، ولیّ آنان ضامن خواهد بود، اما برخی از فقها می‌گویند، خود سفیه و مجنون ضامن هستند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا تشریح پیکر مسلمان جایز است؟ 🍃🌺حکم اولیه انسانها، عدم جواز است، اما برخی از فقها می‌گویند، اگر نجات جان مردم و کشف مطالب جدید ، جز از این راه امکان‌پذیر نباشد،‌ تشریح پیکر مردگان آن هم در حد ضرورت اشکال ندارد، ولى واجب است تا حد امکان از جسد میّت مسلمان استفاده نشود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa42435 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا خبر دادن ، از چیزی مورد قبول است؟ 🍃🌺فقها در این زمینه فرقی بین مسلمان و غیر مسلمان نگذارده و می‌گویند، نجس بودن چیزى از سه راه ثابت مى‌شود، و باید بر آن ترتیب اثر داد: 1. آن که انسان خودش یقین به نجاست پیدا کند. 2. دو نفر عادل و یا حتّى یک نفر گواهى دهد. 3. آن که «ذو الید» یعنى کسى که چیزى در اختیار اوست (مانند صاحب خانه و فروشنده و خدمتکار) خبر دهد که آن چیز نجس است. حال فرقی نمی‌کند که ذو الید، عادل باشد یا فاسق، مسلمان باشد یا کافر. به شرط این که بالغ باشد، بنا بر این خبر دادن غیر بالغ در این باره قبول نیست، مگر این که اطمینان از گفتۀ او حاصل شود. البته خبر دادن کافر بر تزکیه و طهارت گوشت حیوان، حجت نیست. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa43795 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓اگر خانمی روز سوم ، شود، حکمش چیست؟ 🌼🌼گرچه چنین فردی به دلیل نیت خیر، سزاوار پاداش خواهد بود، اما اعتکافش باطل شده و باید از مسجد خارج شود و اگر اعتکافش بر اساس نذر، قسم و ... واجب بوده، باید بعداً قضای آن را بجا آورده و مجدداً معتکف شود. البته برخی از مراجع، بنابر احتیاط، انجام اعتکاف مجدد را برای چنین فردی در هر صورت، واجب می‌دانند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa46109 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓چند نوع غسل داریم؟ و در چه زمانی انجام می‌شود؟ 🍃🌺 بر دو گونه‌ است، واجب و مستحب. 🔷غسل‌هاى واجب عبارتند از: 🔹1. غسل جنابت؛ 🔹2. غسلهای ویژه بانوان: (غسل حیض، غسل نفاس، غسل استحاضه)؛ 🔹3. غسل مس میّت؛ 🔹4. غسل میّت؛ 🔹5. غسلى که به واسطه نذر و قسم و مانند اینها واجب مى‌شود. 🔶غسل‌هاى مستحب نیز عبارتند از: ❗️غسلهاى مستحب در شرع مقدس اسلام بسیار است و از جمله آنها این موارد است. 🔸1. غسل جمعه، که وقت آن از اذان صبح است تا ظهر و بهتر است نزدیک ظهر به جا آورده شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است که بدون نیّت ادا و قضا تا عصر جمعه به جا آورد. و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضاى آن را به جا آورد. و کسى که مى‌ترسد در روز جمعه آب پیدا نکند مى‌تواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد. 🔸2. غسل شب اول ماه رمضان و تمام شبهاى فرد آن، مانند سوم، پنجم و ...، ولى در دهه‌ی آخر رمضان مستحبّ است همه شب غسل کند. 🔸3. غسل شب عید فطر، که وقت آن از اول مغرب است تا اذان صبح و بهتر است در اول شب به جا آورده شود. 🔸4. غسل روز عید فطر و عید قربان، که وقت آن از اذان صبح است تا غروب و بهتر است آن را پیش از نماز عید به جا آورد و اگر از ظهر تا غروب به جا آورد، احتیاط آن است که به قصد رجاء انجام دهد. 🔸5. غسل روز هشتم و نهم ذى حَجّه. و در روز نهم بهتر است آن را نزدیک ظهر به جا آورد. 🔸6. غسل روز اول و پانزدهم و بیست و هفتم و آخر ماه رجب. 🔸7. غسل روز عید غدیر، که بهتر است قبل از ظهر آن را انجام دهد. 🔸8. غسل روز بیست و چهارم ذى حَجّه. 🔸9. غسل عید نوروز و پانزدهم شعبان و نهم و هفدهم ربیع الاول و روز بیست و پنجم ذى قعده. 🔸10. غسل دادن بچه‌اى که تازه به دنیا آمده. 🔸11. غسل زنى که براى غیر شوهرش بوى خوش استعمال کرده است. 🔸12. غسل کسى که در حال مستى خوابیده است. 🔸13. غسل کسى که جایى از بدنش را به بدن میّتى که غسل داده‌اند رسانده است. 🔸14. غسل کسى که در موقع گرفتن خورشید و ماه نماز آیات را عمداً نخوانده در صورتى که تمام ماه و خورشید گرفته باشد. 🔸15. غسل کسى که براى تماشاى دار آویخته رفته و آن را دیده باشد. ولى اگر اتفاقاً یا از روى ناچارى نگاهش بیفتد یا مثلاً براى شهادت دادن رفته باشد، غسل مستحبّ نیست. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa43705 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️آیا ترک انفاق از سوی مرد سبب سلب امتیازات قیمومیت بر همسر و زندگی می‌شود یا خیر؟ ❓در قرآن برتری مرد به زن دادن نفقه است و مردی که نفقه نمی‌دهد حقوق و امتیازاتش را از دست نمی‌دهد؟ 🍃🌺اگر مردی نسبت به پرداخت نفقه که بخشی از مسئولیت مالی او است کوتاهی نماید، برخی از اختیاراتش نسبت به زن و امور زندگی محدود و کم رنگ خواهد شد، در نتیجه به همان اندازه از امتیازات مرد کاسته می‌شود و در برخی موارد نیز علاوه بر سلب اختیار و امتیاز، توبیخ و تنبیه نیز می‌شود. برای نمونه به برخی از آنها از دیدگاه فقه و قانون اشاره می‌کنیم. 🌺1. در شرع مقدس، حق طلاق به مرد واگذار شده است، اما اگر مردی در پرداخت نفقه، مهریه و انجام دیگر اموری که اسباب اکتسابی ریاست مردان بر زنان می‌باشند کوتاهی نماید و یا از قدرت جسمانی و ذاتی که خداوند به او عنایت کرده و یکی از اسباب برتری شمرده می‌شود، سوء استفاده کند و علیه حیات زن سوء قصد یا سوء رفتاری نماید که زندگانی آنها با یکدیگر غیرقابل تحمل شود، از سوی شرع مقدس و قانون مدنی در ماده 1119 به زن اجازه داده شده با شرط ضمن عقد این امتیاز را از مرد سلب نماید و با مراجعه به دادگاه پس از اثبات شرط، حق مطلقه نمودن خود را شخصاً یا با وکالت به دیگری داشته باشد. 🌺2. اگر مردی با دارا بودن توانایی مالی، ترک انفاق کند به استناد ماده 53 قانون حمایت از خانواده مجرم شناخته شده و به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. 🌺3. با این‌که از نظر فقه شیعی، و به تبع آن در ماده 1114 قانون مدنی، تعیین مسکن از جمله حقوق شوهر شمرده شده است، ولی در صورتی که مرد از قدرت جسمانی خود علیه زن سوء استفاده کند و او را اذیت و آزار نماید به گونه‌ای که بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد، از نظر شرع و به تبع آن ماده 1115 قانون مدنی، زن می‌تواند از زندگی با شوهر در آن منزل خود داری نماید و مسکن جداگانه‌ای اختیار کند و دادگاه نیز در صورت ثبوت مظنه ضرر مزبور، حکم بازگشت به منزل شوهر را نخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور باشد علاوه بر سلب امتیاز تعیین مسکن از شوهر، نفقه زن نیز بر عهده شوهر خواهد بود، هر چند این جدایی و دوری از منزل شوهر سبب از بین رفتن یا سخت شدن کام‌‌جویی مرد از زن گردد. 🌺 4. اگر مهر زن حال باشد و شوهر آن‌را نپردازد به استناد ماده 1085 قانون مدنی، زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از انجام وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود. منبع: http://yon.ir/MXlKb 👇 eitaa.com/ahkam_din
♦️سود حاصل از مال ربوی به مالک اصلی آن تعلق می‌گیرد، یا به کسی که آن سود را به دست آورده است؟ ❓شخصی با که با شخصی داشته است، توانسته اموالی از دارائی‌ها وی را تحصیل کند، سپس با این اموال تجارت کرده و زیادی به دست آورده است، حال سؤال این است: آیا واجب است که این سودها را به زید برگرداند؟ زیرا او اصلی بوده و این اموال طی یک معامله ربوی به دست آمده است و این سودها، سود آن اموال است؟ 🍃🌺معامله ربوی حرام است و در فرض سؤال، لازم است رباخوار مقدار زیادی(ربا) را به مالک برگرداند، البته به نظر برخی فقها غیر از مقداری که رباخوار بابت ربا برداشته بود، سودی که از این راه حاصل شده نیز از آنِ مالک سرمایه است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓اگر از روی فراموشی، با نماز بخواند، آیا نمازش باطل است؟ آیا و دیگر نجاسات در این زمینه، تفاوتی با هم دارند؟ 🍃🌺یکی از شرایط نماز آن است که بدن و لباس نماز‌گزار باشد؛ پس اگر کسى عمداً و از روی اختیار با بدن یا لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل است. حال اگر این کار غیر عمدی باشد، چند صورت دارد: 🍃1. اگر نماز خواندن با بدن و لباس نجس به جهت ندانستن مسئله و یادنگرفتن باشد، نماز باطل است و باید آن‌را قضا کند. البته گروهی از فقها می‌گویند، این در صورتی است که در یادگیری مسئله مقصر بوده و کوتاهى کرده باشد. 🍃2. اگر نمازگزار از مسئله آگاه باشد، ولی هنگام نماز، نداند که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز متوجه شود نجس بوده، نمازش صحیح است. 🍃3. اگر نمازگزار بداند که بدن یا لباسش نجس است، ولی هنگام نماز فراموش کند، و در بین نماز یا بعد از آن یادش بیاید، باید نماز را دوباره بخواند، و اگر وقت گذشته باید نماز را قضا کند. 🍃اما در مورد سؤال دوم باید گفت، نجاستی که مقدار کم آن در نماز مورد بخشش قرار گرفته، صرفاً خون است، ولی سایر نجاسات، به هر مقداری که در بدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز را باطل می‌کند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰در فرهنگ دینی ما طولانی شدن عمر در هر صورتی خوب و پسندیده هست؟ ✍️پاسخ : ✅در جواب این پرسش به دعایی از امام عابدان و عاشقان ، امام سجاد (ع) اشاره می کنیم که ایشان در دعاهایشان ،طولانی شدن عمر خود را به طور مشروط از خداوند می خواهند . دعای امام (ع) در صحیفه سجادیه چنین آمده : ✨و عَمِّرْنِی مَا كَانَ عُمُرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِكَ، فَإِذَا كَانَ عُمُرِی مَرْتَعاً لِلشَّیْطَانِ فَاقْبِضْنِی إِلَیْكَ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَ مَقْتُكَ إِلَیَّ، أَوْ یَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَیَّ !✨ ☘️و تا هنگامی که عمرم در فرمانبری تو به کار رود، عمرم ده. و هرگاه عمرم چراگاه شیطان شود، تو خود پیش از آن که نفرین تو بر من فرو بارد، یا خشمت مرا فرا گیرد، جانم را بگیر و مرا نزد خود ببر. ✨پس بنابر فرهنگ دینی ما ملاک کمّیت دوران عمر نیست ، بلکه مهم تر از آن کیفیت عمر است . اگر عمر انسان در بندگی و اطاعت خدا و پیمودن مسیر قُرب الهی باشد ، هر چه طولانی تر بهتر . اما اگر فرصت های زندگی آدمی ،جولانگاه شیطان و سرسپردگی هوای نفس باشد ، چنین عمری هر چه کمتر باشد ، به نفع صاحبش خواهد بود . 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️وضو و غسل با ناخن مصنوعي كاشته شده چه حکمی دارد؟ 👈حكم وضو و غسل با ناخن مصنوعي كه روي ناخن مي كارند، چيست؟ در صورتي كه ناخن مصنوعي قابل كندن نباشد، چطور؟ ✍ پاسخ: ✅ طبق فتوای چند تن از مراجع تقلید عظام: برخی از بانوان به خاطر نداشتن ناخن یا زیباتر شدن آن و... اقدام به کاشت ناخن می کنند که موجب اشکالاتی برای وضو یا غسل شان می شود. و مؤمن متشرع باید خواسته های خودش را در چارچوب شرع قرار دهد تا توفیقات الهی از او دریغ نشود. لذا درصدد آن بر آمدیم تا طبق فتاوای مشهور مراجع عظام تقلید احکام آن را بازگو نماییم. امام خمینی: بايد ناخن مصنوعي را بردارد و در صورتي كه ممكن نيست یا به قدری مشقت دارد که غیر قابل تحمل است باید به دستور جيبره عمل كند. (روي ناخن مصنوعي را دست بكشد.)[۱] امام خامنه ای: در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امكان برطرف‌کردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسل‌هاى بعدى را بايد به‌صورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌هاي بعد ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.[۲] آیت الله العظمی مکارم شیرازی: در صورتي که ضرورتي براي اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتي وجود داشته باشد و امکان جداسازي ناخن هاي مصنوعي به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبيره اي مي گيرند.[۳] آیت الله العظمی بهجت: در وضو و غسل اشكال پيدا مي شود و بايد ناخن مصنوعي را بردارد. و اگر امكان برداشتن آن نيست بايد در وضو و غسل عمل به جبيره نمايد. (روي ناخن مصنوعي را دست بكشد.)[۴] آیت الله العظمی سیستانی: اگر در جاى وضو يا غسل چيزى چسبيده است كه برداشتن آن ممكن نيست، يا به قدرى مشقّت دارد كه نمى‌شود تحمل كرد، وظيفه‌اش تيمّم است مگر آن كه آن چيز در مواضع تيمّم باشد كه در اين صورت لازم است بين وضو و تيمّم جمع كند و اگر آن چيزى كه چسبيده دوا باشد، حكم جبيره را دارد.[۵] آیت الله العظمی شبیری زنجانی: اگر در جاى وضو يا غسل چيزى چسبيده است كه برداشتن آن ممكن نيست يا به قدرى مشقت دارد كه نمى‌شود تحمل كرد، بايد تيمّم نمايد و بنا بر احتياط مستحب به دستور جبيره هم عمل كند؛ بلى اگر محل، جراحت و مانند آن داشته باشد و برداشتن آن چيز به جراحت صدمه مى‌زند بايد وضوى جبيره بگيرد و تيمّم لازم نيست.[۶] آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: در صورت امكان ناخن مصنوعي را بردارند و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورتی که برداشتن آن ممكن نيست، يا به قدرى مشقّت دارد كه نمى‌شود تحمل كرد بايد به دستور جبيره عمل كند و بنا بر احتياط واجب اگر تمام يا بعض محلّ تيمّم بى‌مانع باشد، تيمّم هم بنمايد چنانچه گفته شد.[۷] آیت الله العظمی وحید خراسانی: در صورت امكان ناخن مصنوعي را بردارند و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورتی که برداشتن آن ممكن نيست، يا به قدرى مشقّت دارد كه نمى‌شود تحمل كرد، بنابر احتیاط واجب باید هم وضوء جبیره‌ای بگیرد و هم تیمّم نماید.[۸] 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓مزد گرفتن در برابر انجام حجامت، چه حکمی دارد؟ 🍃🌺در مسئله اجرت گرفتن و کسب درآمد از این‌راه، روایات متعارضی وجود دارد. 🌺الف) برخی از روایات، مزد گرفت برای حجامت کردن را به صورت مطلق جایز می‌دانند؛ مانند: 1. امام باقر(ع): «شخصی از قبیله بنی‌بیاضه پیامبر(ص) را حجامت کرد. اگر مزد گرفتن برای حجامت کردن حرام بود، پیامبر(ص) مزدی برای حجامت پرداخت نمی‌کرد». 2. حنان بن سدیر نقل می‌کند که فرقد حجّام از امام صادق(ع) پرسید: آیا مزد گرفتن برای حجامت کردن کراهت دارد؟ امام(ع) فرمود: «از درآمد خودت (بابت حجامت) بخور، و صدقه بده، و حج به جا بیاور و ازدواج کن؛ زیرا پیامبر(ص) به شخصی که ایشان را حجامت کرد، مزد داد و اگر این‌کار حرام بود، پیامبر(ص) آن‌را انجام نمی‌داد...». 3. امام صادق(ع): «استفاده از درآمد حجامت اشکالی ندارد». 🌺ب) در طرف مقابل، برخی از روایات مزد گرفتن برای حجامت کردن را مصداق «سحت» بیان کردند. 1. امام علی(ع): «کسب درآمد از حجامت یکی از اقسام سحت است». 2. امام صادق(ع): «مزد گرفتن برای حجامت، یکی از اقسام سحت است...». 🍃🌺در ارزیابی و جمع‌بندی بین این روایات، باید گفت روایاتی که گرفتن مزد حجامت را منع کرده‌اند، روایات اندکی هستند و توان معارضه در برابر روایات دسته اول را ندارند؛ لذا حمل بر کراهت می‌شوند. و این کراهت نیز بیشتر ناظر به زمانی است که مبلغ خاصی را برای انجام حجامت شرط کنند؛ لذا امام باقر(ع)میفرماید : گرفتن مزد از راه حجامت کردن تا زمانی‌که شرط نکنند، اشکالی ندارد. در همین راستا، برخی از اساس، قائل به عدم کراهت گرفتن اجرت در صورت شرط نکردن هستند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️ استفاده از اینترنت بدون کسب اجازه 🔷س 1051: آیا استفاده از اینترنتی که دارای رمز نیست و دائما روشن است و امکان دارد که آن فرد آگاه از استفاده باشد ، آیا حق الناس محسوب می شود؟ اگر محسوب شود باید چه کرد ؟ ✅ج: اگر نسبت به رضایت مالک اطمینان نداشته باشید، استفاده از آن جایز نیست و هزینۀ مقداری را که استفاده کرده اید، ضامن هستید. #اینترنت #هک_وای_فای #احکام_دین 👇 @ahkam_din
‼️محاسبۀ نیمه شب شرعی 🔷س 1049: نیمه شب شرعی برای نماز عشا و بیتوته در منا چه وقت است؟ ✅ج: برای محاسبه نیمه شب، شب را از اول غروب تا طلوع فجر حساب کنند. #احکام_دین 👇 @ahkam_din
‼️دست زدن به بدن میت 🔷س 1043: آیا با دست زدن به جسد با دستکش هم باعث واجب شدن غسل مس میت می شود؟ ✅ج: غسل مس میت واجب نمی شود. #احکام_اموات #لمس_میت_با_دستکش #احکام_دین 👇 @ahkam_din
‼️ سجده و تیمّم بر سیمان و موزائیک 🔷س 1054: سجده و تیمم بر سیمان و #موزائیک چه حکمی دارد؟ ✅ج: سجده و تیمم بر آن دو اشکال ندارد. اگرچه احوط، ترک تیمّم بر سیمان و موزائیک است. #احکام_سجده #احکام_تیمم #سجده_بر_موزاییک #سجده_بر_سیمان https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 در جاده ها رستورانهایی وجود دارد که در کنار آن ها مکان هایی برای خواندن نماز قرار دارد، اگر کسی در آن رستوران غذا نخورد، آیا جایز است در آن مکان ها نماز بخواند یا این که ابتدا باید اجازه بگیرد؟ ✅ پاسخ: ✍ اگر احتمال دهد نماز خانه ملک صاحب رستوران است و استفاده از آن مخصوص کسانی است که در آن رستوران غذا می خورند، باید اجازه بگیرد. ---------- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری  leader.ir https://eitaa.com/ahkam_din
‼️ سجده و تیمّم بر سیمان و موزائیک 🔷س 1054: سجده و تیمم بر سیمان و #موزائیک چه حکمی دارد؟ ✅ج: سجده و تیمم بر آن دو اشکال ندارد. اگرچه احوط، ترک تیمّم بر سیمان و موزائیک است. #احکام_سجده #احکام_تیمم #سجده_بر_موزاییک #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️دست زدن به بدن میت 🔷س 1055: آیا با دست زدن به جسد بادستکش هم باعث واجب شدن غسل مس میت می‌شود؟ ✅ج: غسل مس میت واجب نمی شود. 📕منبع: leader.ir 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️کیفیت مسح سر 🔷س 1047: در مسح سر با انگشت، آیا نوک انگشت ملاک است و یا با کف دست هم می‌شود؟ ✅ج: فرقی نیست.   #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️غسل با وجود زخم 🔷س 1048: اگر قسمتی از بدن زخم باشد که با رسیدن آب به آن ممکن است کمی خون بیاید، ولی رسیدن آب به آن ضرری نداشته باشد، آیا می توان با همان زخم سر باز غسل کرد؟ ✅ج: اگر در وقت شستن زخم به قصد غسل، خون نبوده ـ به نحوی که ولو یک لحظه آب غسل بدون خون بر آن جاری شده باشد ـ و بعداً خون آمده، غسل صحیح است. 📕منبع: leader.ir 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️شهادت به ولایت امام علی(علیه السلام) در تشهد 🔷س 1057: آیا نماز با ذکر شهادت به ولایت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در تشهد، باطل می شود؟ ✅ج: نماز و از جمله تشهد را همان طور که مراجع عظام شیعه (کثّرالله امثالهم) در رساله های عملیّه بیان نموده اند بخوانید و چیزی بر آن اضافه نکنید هرچند که کلام حق و صحیحی باشد. #احکام_نماز #احکام_تشهد #شهادت_ثالثه #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din