پرداخت فطریه به پدر و مادر
سوال: آیا می توان زکات فطره را به پدر و مادر نیازمند خود داد؟
✅ پاسخ در تصویر 👆
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✅ تکلیف مقلدان در اختلاف نظر مراجع در اعلام عید فطر چیست⁉
🔹 پاسخ:
🔺این مسئله تقلیدی نیست. علت اصلی اختلاف نظر در تشخیص اول ماه در روش دیدن هلال ماه می باشد بدین صورت که مراجع تقلیدی مثل آیت الله سیستانی قائلند که هلال ماه را باید با چشم غیر مسلح دید و برخی دیگر از مراجع هم قائلند که میشود با چشم مسلح هلال را رویت کرد. منظور از چشم غیر مسلح همان چشم عادی است و منظور از چشم مسلح هم چشم به همراه ابزاری مثل تلسکوب می باشد.
🔺ملاک یقین مقلد است. اگر از اعلام رسمی یقین کرد باید افطار کند و اگر یقین نکرد طبق نظر مرجعش عمل کرده و روزه بگیرد.
🔺می توانید به سفر بروید و روزه را باز کنید
بعدا هم یک روز قضا بگیرید که هم به دستور مرجع خود عمل کرده اید و هم به دستور شرع.
.......................................
#احادیث 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
♨️سوال:
🔰اگر پرداخت فطریه، بعد یا قبل از عید فطر باشد اشکال دارد؟
✍️پاسخ:
✅1. پرداخت فطریه، بعد از عید فطر:
مراجع عظام تقلید؛ زمان وجوب زکات فطره را از غروب شب عید فطر دانسته و تأخیر پرداخت آن را به بعد از نماز عید جایز نمی دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت نماید. [۱]
ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد مىتواند مقدارى از مال خود را به نیّت فطره جدا کرده و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحقّی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مىدهد نیّت فطره نماید".[۲]
اما "اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب[۳] آن است که بعداً بدون این که نیّت ادا و قضا کند (به قصد قربت) فطره را بدهد".[۴]
✅ 2. پرداخت فطریه، قبل از عید فطر:
مراجع عظام تقلید در این باره می گویند: "اگر پیش از ماه رمضان فطریه را بدهد صحیح نیست و احتیاط واجب[۵] آن است که در ماه رمضان هم فطره را ندهد.[۶] ولى اگر پیش از رمضان یا در ماه رمضان به فقیر قرض بدهد و بعد از آن که فطریه بر او واجب شد، طلب خود را بابت فطریه حساب کند مانعى ندارد." [۷]
پی نوشت:
[۱]. ر.ک: امام خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل (محشّٰى)، ج۲، ص ۱۸۰، م ۲۰۲۵، دفتر انتشارات اسلامى، قم، هشتم، ۱۴۲۴ ه ق.
[۲]. همان، ر.ک: ذیل م ۲۰۳۰.
[۳]. آیت الله بهجت: احتیاط مستحبّ آن است که بعداً قضا کند، ولى أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست، ولى معصیت کرده است؛ آیات عظام گلپایگانى، تبریزى، صافى: بعداً باید بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد؛ همان، ر.ک ذیل م ۲۰۳۱.
[۴]. همان، م ۲۰۳۱.
[۵]. آیت الله زنجانى: (احتیاط مستحبّ)؛ آیات عظام خوئى، تبریزى، سیستانى: (بهتر آن است..).
[۶]. آیت الله صافی: (جواز دادن فطریه در ماه رمضان بعید نیست ..)؛ آیت الله گلپایگانى: (اگر در ماه رمضان بدهد صحیح است ولى احتیاط لازم آن است که قصد وجوب نکند مگر آن که فطریه را بعد از مغرب شب عید یا صبح روز عید پیش از نماز عید بدهد ..).
[۷].. توضیح المسائل (محشّٰى)، ج۲، ص ۱۸۰، م ۲۰۲۵.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا گنبد امام علي(ع) فاقد پرچم ميباشد؟
✍️پاسخ:
✅پرچم نمادي به نشانه خونخواهي و طلب تقاص است و تقاص خون امام علي(عليه السلام) توسط فرزندش امام حسن(عليه السلام) از ابن ملجم ملعون گرفته شد؛ در حالي که ساير امامان معصوم(عليهم السلام) در انتظار قيام امام منتظر براي قصاص قاتلان هستند.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 #سوال_پر_تکرار:
آیا درسته کسانيکه يک ماه رمضون بدون هيچگونه عذر شرعي و در کمال صحت و سلامت جسمي و روحي می خورن و می خوابن و روزه نمی گیرند و چه بسا روزه خواری هم میکنند و روزه داران رو هم به سخره می گیرند، ميتونن با پرداخت روزي یک مقدار پول که کفاره است بخشيده بشن؟؟!
ايا اين خرید و فروش بهشت نيست؟
✅پاسخ:
✍ خرید و فروش و بخششی در کار نیست
کفاره فقط نوعی جریمه است و ارتباطی به اصل حرام بودن و گناه ندارد
کسی که روزه خواری میکند یا روزه نمی گیرد مرتکب #حرام و #گناه_کبیره می شود و عذاب سخت و دردناک اخروی خواهد داشت . آنچه که به عنوان کفاره باید پرداخت کند نوعی جریمه دنیوی است و عذاب و مجازات اخروی گناه را برطرف نمی کند، مجازات و عذاب گناهش را خواهد دید مگر اینکه توبه واقعی کند و توبه اش مورد قبول واقع شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#این_رو_خیلی_پخش_کن_تا_همه_بدونن_فرق_است_بین_روزه_دار_و_روزه_خوار
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#احکام_دین
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
روزه و کفاره افرد پیر و کهنسال
✅پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
کسی که به واسطه پیری نمی تواند روزه بگیرد یا برای او مشقت دارد، روزه بر او واجب نیست؛ ولی در صورت دوم(مشقت)، باید برای هر روز یک مد که تقریبا ده سیر است گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
مرد و زن پير که روزه گرفتن براي آنها مشکل است مي توانند روزه را ترک کنند، ولي بايد براي هر روز يک مد (تقريبا 750 گرم) گندم يا جو و مانند اينها به فقير دهند و بهتر آن است به جاي گندم و جو نان را انتخاب کنند و در اين صورت احتياط واجب اين است به اندازه اي باشد که گندم خالص آن مقدار يک مد شود.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر به طور کلی از روزه گرفتن عاجز و ناتوان است کفاره ندارد ولی اگر می تواند روزه بگیرد ولی با سختی و مشقت همراه است کفاره واجب است.
✍ آیت الله وحید:
برکسی کفاره واجب نیست که اصلاً نمی تواند اما کسی که با زحمت ومشقت فراوان میتواند کفاره دارد.
✍آیت الله سیستانی:
کسی که به واسطه پیری نمیتواند روزه بگیرد یا برای او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نیست، ولی در صورت دوّم ( مشقت ) باید برای هر روز یک مُد طعام ـ گندم یا جو، یا نان یا ماکارونی و مانند اینها ـ به فقیر بدهد.
___________
استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
حرف زدن در نماز‼️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰حکم حرف زدن عمدی در نماز چیست؟
✍️پاسخ:
✅سخن گفتن عمدی، نماز را باطل می کند.
آیت الله خامنه ای: اگر در نماز به عمد حرف بزند، حتی اگر یک کلمه باشد، نماز باطل است. [۱]
آیت الله سیستانی: از مبطلات نماز آن است که به عمد حرف بزند، هر چند به کلمه ای که یک حرف داشته باشد (اگر آن حرف فهماننده معنای خودش باشد) مثل «قِ» که در زبان عربی به معنای این است که نگهداری کن یا فهماننده معنای دیگری؛ مثل «ب» در جواب کسی که از حرف دوم الفبا سوال کند. حال چنانچه هیچ معنایی را نفهماند، اگر مرکب از دو حرف یا بیشتر باشد، باز هم بنابر احتیاط واجب مبطل نماز است. [۲]
آیت الله صافی: از مبطلات نماز آن است که به عمد کلمه ای بگوید که دارای دو حرف یا بیشتر باشد، چه معنا داشته یا نداشته باشد؛ ولی اگر به اشتباه و بدون توجه بگوید، نماز باطل نمی شود. [۳]
آیت الله مکارم: از مبطلات نماز آن است که به عمد حرف بزند، حتی یک کلمه دو حرفی؛ مانند: «من» و «ما»؛ بلکه بنابر احتیاط اگر دو حرف معنی دار هم نباشد، نماز باطل است (منظور از احتیاط در مبطلات نماز آن است که نماز را تمام کرده، بعد اعاده کند.) [۴]
پی نوشت:
[۱]. خامنه ای: استفتا
[۲]. سیستانی، توضیح المسائل، قبل از م ۱۱۱۹
[۳]. صافی، توضیح المسائل، قبل از م ۱۱۴۱
[۴]. مکارم، توضیح المسائل، م ۱۰۱۲
*** برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج ۲، ص ۱۳۵ و ۱۳۶
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
♨️ سوال:
🔰 1-مادري به دليل بارداري وشيردهي نتوانسته ماه رمضان روزه بگيرد کفاره شيردهي به عهده چه کسي هست؟شوهر يا خود مادر؟
2-وکفاره حيض زن به عهده چه کسي هست؟
3-واگرکفاره شيردهي به عهده مادر باشدومادر منبع درآمدثابتي نداشته باشد آيا ميتواند از پوليکه از مال شوهر پس انداز کرده است کفاره روزه قضاي شيردهي وحيض خود را بپردازد؟
👈 مرجع تقليد : مقام معظم رهبري
✍️پاسخ:
✅ 1: اگر روزه برای بچه ضرر داشته باید برای هر روز علاوه بر قضا یک مد طعام(750 گرم #نان یا #آرد یا #گندم) به فقیر بدهد. و این فدیه به عهده خود مادر است.
✅ 2: کفاره حیض هم بر عهده خود زن است.
✅ 3: باید هر وقت که داشت این کفاره را بدهد و نمی تواند بدون اجازه از پول شوهر پرداخت کند.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din