🌺سه معیار در رابطه با مهر نماز🌺
⬇ ⬇ ⬇
1⃣جنس مهر باید از چیزهای غیر خوراکی که از زمین می روید، ماند چوب، برگ درخت🍃 باشد و سجده بر چیزهای خوراکی🍞 و پوشاکی👕 صحیح نیست.
2⃣مهر باید حداقل به اندازه ی یک بند انگشت باشد.
3⃣ارتفاع مهر نباید بیشتر از چهار انگشت بسته باشد.✋
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
💠مسئله اول: باید بین پیشانی و آنچه بر آن سجده می کند چیزی نباشد. پس اگر مهر به قدری چرک باشد که پیشانی به خود مهر نرسد سجده باطل است، ولی اگر مثلا رنگ مهر تغییر کرده باشد، اشکال ندارد.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
💠مسله دوم: مهر یا چیز دیگری که برآن سجده می کند باید پاک باشد ولی اگر مثلا مهر را روی فرش نجس بگذارید یا یک طرف مهر نجس باشد و پیشانی را به طرف پاک آن بگذارد اشکال ندارد.
----------------------------
📖 توضیح المسائل مراجع، م 1076- 1060- 1065
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💢آيا روايتي وجود دارد كه #مردگان از ظهر پنجشنبه تا #ظهر_جمعه آزاد هستند و به #خانواده خو سر ميزنند؟💢
🌺 آنچه درباره آمدن اموات به دیدار بازماندگان مطرح است، این است که بر اساس روایات، ارواح مردگان هر چند گاهی به اذن خداوند به دیدار خانوادهشان میآیند و آن ها را میبینند. اگر سرگرم کارهای خوب بودند، شادمان میشوند. اگر گرفتار کارهای بد بودند، ناراحت میشوند. اما اینکه در چه ساعتی و یا چه زمانی و یا هر چند گاهی میآیند، روایاتها متفاوت است. در برخی روایات هر هفته ذکر شده و در برخی هر ماه یک بار و در برخی سالی یک بار.
💠 مرحوم شیخ کلینی (ره) در کتاب شریف کافی بابی تحت عنوان«ان المیت یزور اهله»[۱] را مطرح کرده است. روایات معتبری را در این باره نقل نمودهاند. در روایات آمده است که اموات اعمّ از مؤمن و غیر مؤمن به دیدار بازماندگان خود میآیند. هر میّتی برحسب منزلت و شأنی که دارد، اجازه این کار را پیدا میکند.
—---------------------------—
[۱]. شیخ كلینی ، فروع کافی، ج۳ ،ص ۲۳۰ ،نشر دارالکتب الاسلامیه تهران ۱۳۸۸ق.
#احادیث 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💢 آيا نگاه كردن به #عكس_نامحرم گناه دارد؟ 💢
💠 در صورتي که نگاه به عكس زن غير مسلمان با قصد لذت نباشد و در هنگام ديدن تحريک نشود ، اشکال ندارد، ولي اگر با قصد لذت نگاه شود يا ديدن آن سبب تحريک شود ، جايز نيست.(1)
🔰 هم چنین نگاه کردن به عکس بدون حجاب زن مسلمانی که آشنا باشد ،جایز نیست ، ولی اگر آشنا نباشد و حجاب کامل را رعایت نکرده باشد ، در صورتی که با قصد لذت نباشد و ترس افتادن درگناه نباشد، اشکال ندارد.
✅ اما نگاه به عکس زن نامحرمی که عریان یا نیمه عریان باشد، از جهت آن که مفسده دارد، جایز نیست.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
1 . آیت الله خامنه ای، اجوبة الإستفتائات، سؤال1183و 1188و1192.
#احادیث 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💠 #نماز_خواندن_با_مانتو_و_روسری 💠
🔰 نماز خواندن با مانتو و روسری چه حکمی دارد⁉
✅ پاسخ:
✍ همه مراجع: اگر مقدار واجب پوشش و شرایط لباس نمازگزار در آن رعایت شود، اشکال ندارد؛ هر چند نماز با چادر برای رعایت پوشش در نماز، آسان تر و بهتر است. [1]
⭕ #تبصره:
مقدار واجب پوشش برای زن در حال نماز، پوشاندن تمام بدن حتی موی سر به جز صورت (به مقداری که در وضو شسته می شود) و دست ها تا مچ و پاها تا مچ است؛ اما برای آنکه یقین کند مقدار واجب را پوشانده است، باید [2] مقداری از اطراف صورت و قدری پایین تر از مچ را هم بپوشاند.
----------------
📚 پی نوشت:
[1]. امام خمینی، تحریر الوسیله، ج 1، ص 442، س 789؛ خامنه ای، استفتائات جدید، پایگاه اطلاع رسانی www.khamenei ir.
[2]. آیت الله مکارم، احتیاط واجب دارند که مقداری از صورت و قدری پایین تر از مچ باید پوشیده شود.
#احکام_نماز
#احکام_پوشش
#احکام_بانوان
https://eitaa.com/ahkam_din
#جلوتر_بودن_زن_در_نماز
💬سوال:
🔰 آيا محل ايستادن خانمها در نماز، بايد عقبتر از مردها باشد؟
✅پاسخ:
✍ آيت اللَّه خامنه اى:
بنا بر احتياط واجب بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.
✍ آيات عظام فاضل و مكارم:
زن بايد عقب تر از مرد بايستد ؛ وگرنه نماز او باطل است و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.
✍ آيت اللَّه سيستانى:
بنابر احتياط لازم، زن بايد عقبتر از مرد بايستد و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.
✍ آيت اللَّه وحيد:
بايد بين مرد و زن در حال نماز، حداقل يك وجب فاصله باشد ؛ ولى اگر زن برابر مرد يا جلوتر – در كمتر از فاصلهاى كه ذكر شد بايستد و هر دو با هم وارد نماز شوند، بايد نماز را دوباره بخوانند.
__________
📚توضيح المسائل مراجع، م 886
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
#تقلید_از_غیر_اعلم🙁
💬 سوال:
🔰 آیا تقلید از مجتهد اعلم واجب است یا می توان از مجتهد غیر اعلم هم تقلید کرد⁉
✅پاسخ:
✍ آیات عظام: امام و خامنه ای:
بنابر احتیاط واجب باید از مجتهد اعلم تقلید کرد. [1]
✍آیات عظام: سیستانی، مکارم، نوری، وحید، خویی، بهجت، تبریزی و فاضل:
تقلید از مجتهد اعلم واجب است. [2]
✍آیات عظام: صافی و گلپایگانی:
بنابر احتیاط واجب باید مجتهد دیگر اعلم از او نباشد. [3]
-------------------
📚 پی نوشت:
[1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 13، م 2؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، شروط تقلید، س 21.
[2]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 13، م 2؛ نوری، توضیح المسائل، م 2؛ وحید، توضیح المسائل، م 2.
[3]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 13، م 2.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
😣 #قهر_کردن 😣
✅ آیا می دانید:
🔸یکی از کارهای حرام در اسلام ، قهر كردن دو مؤمن از يكديگر از روى ناراحتى و كدورت است و بر حسب آنچه در روايات آمده است در فرض قهر نيز - حتى اگر موجّه باشد - جايز نيست بيش از سه روز به درازا بكشد و مستحب است هر كدام از آنان در برقرارى ارتباط و آشتى پيش قدم شود.
🔺#تبصره 🔰
قهر كردن با معصيت كارانى كه بر گناه خود اصرار مى ورزند در راستاى نهى از منكر جايز است.بنابر اين، اگر انجام دهندهء منكر با قهر كردن از او، از ارتكاب منكر دست بردارد به همان بسنده میشود.
🔺#تذکر 🔰
عبادات قهر کننده (مثل نماز و روزه) باطل نیست و اعمال او از نظر شرعی صحیح است.
---------
📚 منبع: فرهنگ فقه آیت اله هاشمی شاهرودی ج 6-ص 698. استفتائات آیت اله بهجت مسائل متفرقه نماز و (1) صراط النجاة 3/ 301 ؛ وسائل الشيعة 12/ 260.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
#حکم_کاشت_مصنوعی‼️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا کاشت ناخن و مژه ي مصنوعي اشکال دارد؟
✍️پاسخ:
✅مژه اگر مانند مژه معمولی در گوشت کاشته شود اشکالی ندارد ومانع محسوب نمی شود.
اما اگر روی مژه یا پوست چسبانده شود مانع برای وضو وغسل است و وضو وغسل باطل می شود وباید برطرف شود.
✅ کاشت ناخن مانع از رسیدن آب به اعضا است و وضو و غسل را باطل می کند و درصورت کاشتن برای وضو وغسل باید برطرف شود هرچند هزینه داشته باشد.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا امام جعفر صادق (ع) را رئیس مذهب شیعه می نامیم؟
✍️پاسخ:
✅همه امامان شیعه برای اسلام و خلق خدا خدمت کردند.در این راه زحمات طاقت فرسایی را متحمل شدند.
زحمات در قالب های مختلف، مانند قیام، صلح، سکوت و فعالیت های سیاسی و فرهنگی ظهور نمود. علت اینکه به مذهب ما "مذهب جعفری "گفته می شود، این نیست که امامان دیگر برای اسلام خدمت نکرده اند، بلکه سبب ناميده شدن آن است كه دوره زندگي امام صادق(ع) مصادف بود با اواخر حكومت امويان و اوايل خلافت عباسيان. به سبب درگيری ها و اختلافاتي كه ميان اين دو خاندان به وجود آمده بود، فرصت خوبی برای فعالیت های فرهنگی پدید آمد که امام صادق(ع) از آن بهره گرفت و مذهب شيعه را توسعه داد.
امام با تشكيل حلقات درس و تبيين معارف و مباني تشيع، به نشر و تبليغ اسلام پرداخت. روايات بسيار زيادي را بيان فرمود. به همين جهت حيات مجددي در كالبد شيعه دميده شد . معارف و احكام شيعه بيش از هر زماني مطرح گرديد. نظم و ترتيب خاص و ارزندهاي به شيعه داده شد. بدین جهت اين مذهب را به امام جعفر صادق منسوب مينمايند. زيرا علاوه بر تحكيم مباني آن، عمده احاديث اين مذهب- نسبت به امامان ديگر - از اين امام بزرگوار نقل شده است.
در مجلس درس ايشان هزاران تن شركت مي كردند. برخي از آنان مانند ابوحنفيه، مالك بن انس، جابر بن حيان و زرارة بن اعين، از اركان و بزرگان اهل سنت و شيعه به شمار مي آمدند.(۱)
مرحوم جعفرشهیدی می نویسد:
" آن كه در اخبار فقه شيعه تتبع كند، خواهد ديد روايت هاى رسيده از امام صادق (ع) در مسائل مختلف فقهى و كلامى مجموعه اى گسترده و متنوع است. براى همين است كه مذهب شيعه را مذهب جعفرى خوانده اند. گشايشى كه در آغاز دهه سوم سده دوم هجرى پديد آمد، موجب شد مردم آزادانه تر به امام صادق (ع) روى آورند. گشودن مشكلات فقهى و غير فقهى را از او بخواهند. ...
دانشمندان از هيچ يك از اهل بيت رسول خدا به مقدار آنچه از ابوعبدالله روايت دارند، نقل نكرده اند. هيچ يك از آنان متعلمان و شاگردانى به اندازه شاگردان او نداشته اند. روايات هيچ يك از آنان برابر با روايت هاى رسيده از او نيست. اصحاب حديث نام راويان از او را چهار هزار تن نوشته اند. نشانه آشكار امامت او خردها را حيران مى كند و زبان مخالفان را از طعن لال مى سازد." (۲).
پی نوشت ها :
۱.محمدجواد مشكور ، تاريخ شيعه و فرقههاي اسلام تا قرن چهارم، بی نام، ص ۱۰۶ - ۱۰۵؛مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، قم، موسسه امام صادق (ع)،۱۳۷۹ش ،چاب یازدهم، ص۳۵۹
۲. جعفر شهيدى، زندگانى امام صادق، ص۶۱؛
رسول جعفریان، حیات فکری وسیاسی امامان شیعه، قم ، انتشارات انصاریان، ۱۳۸۴ش ، چاپ هشتم، ص ۳۴۵.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
animation.gif
51.5K
▪️دلم هواى بقیع دارد و غم صادق
▪️عزا گرفته دل من ز ماتم صادق
▪️دوباره بیرق مشکى به دست دل گیرم
▪️زنم به سینه که آمد محرم صادق
🔳 #شهادت_امام_جعفر_صادق (ع) تسلیت باد
#احادیث 👇
http://Eitaa.com/ahadith
👇👇👇
♨️ سوال:
🔰 حکم جشن ازدواج در روز شهادت امامان چگونه است
✍️پاسخ:
✅ جشن ازدواج در روز شهادت امامان علیهم السلام هتک حرمت به آنها محسوب می شود و اشکال دارد سعی کنید بهترین ایام زندگی خود را در بهترین ایام سال قرار دهید نه شهادت اهل بیت علیهم السلام .
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
♨️سوال:
🔰هر نفرين كوچيك يا بزرگي كه ميكنيم،اگه از ته دل باشه اجابت ميشه؟
🔰اگه بعدش پشيمون شيم و نفرينمونو پس بگيريم چي؟
✍️ پاسخ :
✅ نفرین در صورتی تاثیر دارد که اولا بر حق باشد. شخصی که به دیگران نفرین می کند، اگر به ناحق باشد، تأثیری در زندگی فرد نفرین شده ندارد، حتی اگر نفرین به حق باشد، تا خداوند مصلحت نداند، اثر نخواهد کرد.
طبق برخی روایات، نفرین را خداوند آن گونه که صلاح میداند، اجابت میکند، نه آن طور که نفرین کننده دلش میخواهد، چون گاهی ممکن است به خاطر یک مسئله جزئی و کوچک، شدیدترین نفرین علیه کسی صورت گیرد.
بدیهی است خدای عادل و عالم و حکیم، به اندازة آنچه حق است، نفرین را اجابت میکند، نه بیشتر.(1)
در نهج البلاغه، مقوله نفرین و نفرین شدگان مشاهده می شود. حضرت علی(ع) از انس بن مالک، خادم پیامبر خواست که به سراغ طلحه و زبیر برود و حدیثی را که از رسول خدا دربارة آن ها شنیده بود، یاد آور شود.
أنس سرپیچی کرد و بازگشت و بهانه آورد که حدیث فراموشم شده است. حضرت علی فرمود: "اگر دروغ می گویی، خداوند به لکه ای سفید دچارت کند که دستارش نپوشاند". آورده اند که پس از این نفرین، أنس به بیماری بَرَص در چهره دچار شد.(2)
در قرآن مجید این مقوله با واژه های دیگری دربارة کفّار و منافقان و ابلیس و اذیّت کنندگان خدا و رسول خدا و مفسدان و قاطعان رحم و ستمکاران و ... به کار رفته. دربارة کفار آمده : "انّ الله لعن الکافرین و أعدّلهم عذاباً سعیراً؛ خداوند کفار را لعنت و نفرین کرده و برای آن ها عذاب دردناکی را مهیّا نموده است".(3)
با توجه به وجود این روایات و آیات، می توان به نفرین اعتقاد داشت. در عین حال نفرینی که به ناحق باشد، تأثیر گذار نخواهد بود. حضرت امام باقر میفرماید: "کسی که چیزی را لعنت میکند، اگر مستحق نباشد، لعنت به خود گوینده بر میگردد. پس از لعن مؤمن بپرهیزید، مبادا خود گرفتار شوید."(4)
اگر کسی ظلمی کرده باشد، نتیجه عمل خود را در دنیا خواهد دید حتی اگر نفرین نشده باشد.
نتیجه گیری: بدون جهت مومنی را نفرین کردن حرام است، ولی نفرین بر ظالم و کافر وعده دیگری که در قرآن و روایات مورد لعن و نفرین قرار گرفته اند حرام نمی باشد.
____________
📚 پی نوشت ها:
1- اصول کافی، ج4، کتاب دعا، ص 287، نشر فرهنگ اهل بیت، تهران، بیتا.
2. عبدالمجید معادیخواه، فرهنگ تفصیلی آفتاب (مفاهیم نهج البلاغه)ـ ج 9، ص 4777.
3. احزاب (33) آیه 64.
4. میزان الحکمه، محمدمحمدی ری شهری، ج 5، ص 616، مکتب الاعلام الاسلامی، قم.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
😓 #کم_رویی_و_خجالت_در_غسل😓
💬 سوال:
🔰 آیا مواردی مثل خجالت، مهمان بودن در جایی، تنبلی یا ... مجوز تیمم بدل از غسل یا وضو می شود؟
✅ پاسخ:
✍ همه مراجع:
موارد مزبور مجوز تیمم نیست.
🔺اگر به وظیفه اش عمل نکرد و درتنگی وقت تیمم کرد، معصیت کرده، ولی عبادتش صحیح است.
---------------
📚 منبع: امام خمینی، استفتائات، ج 1، تیمم، س 236؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 215؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، م 173؛ بهجت، استفتائات، ج 1، ص 315؛ شبیری، پایگاه اطلاع رسانی، استفتائات، س 163؛ مکارم، پایگاه اطلاع رسانی makaremir؛ صافی، پاسخ کوتاه به 570 پرسش و پاسخ از احکام، س 50؛ سیستانی، نوری و وحید، دفتر.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
📲 #مزاحمت صدای #موبایل در #نماز📲
💬سوال:
🔰 حکم مزاحمت صدای موبایل در نماز چیست⁉
✅پاسخ:
✍ هر چیزی که مانع توجه در نماز شود، مکروه است و اگر باعث مزاحمت شود، حرام است.
----------------
📚 منبع: امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 630، م 1157.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✋ #حد_مسح_پا 👣
💬 سوال:
🔰در وضو، پا را تا کجا باید مسح نمود⁉
✅پاسخ:
✍ آیات عظام: امام، وحید، نوری، مکارم، بهجت و فاضل:
تا برآمدگی روی پا و بنابر احتیاط مستحب تا مَفصل.
✍ آیت الله خامنه ای:
تا مَفصل پا.
✍ آیات عظام: سیستانی، صافی، زنجانی:
بنابر احتیاط واجب، تا مفصل پا.
-------------
📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، وضو، بعد م 15؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 106؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، الرابع، قبل از م 25؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الوضو، فصل فی افعال الوضو، قبل از م 96؛ صافی و گلپایگانی: هدایه العباد، وضو، م 108؛ بهجت: وسیله النجاه، الوضو، م 98؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 252.
🔸بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 25
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
💃حکم رقصیدن در تنهایی برای کم کردن وزن💃
💬سوال:
🔰 آیا رقصیدن و تمرین رقص وقتی که تو خونه تنهاییم و کسی نیست به خاطر کم کردن وزن و ورزش حرام است ؟
✅پاسخ:
✍ مقام معظم رهبری:
رقصیدن بدون شنیدن موسیقی حرام اشکالی ندارد؛ ولی بهتر است از رقصیدن به تنهایی هم دوری شود.
نظر مراجع عظام نسبت به #رقص_در_تنهایی :👇
✍آیات عظام: امام، خامنه ای، مکارم شیرازی :
اشکال ندارد ولی سزاوار است مؤمن از لهو اجتناب کند.
✍آیات عظام: بهجت، فاضل، نوری سیستانی و وحید:
بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
✍آیه الله صافی :
حرام است.
📚منبع:
سید مجتبی حسینی، پرسشها و پاسخ های دانشجوئی (احکام موسیقی)، ص ۸۴؛ سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💠 #وظیفه_مستحاضه_قلیله_برای_نماز💠
💬 سوال:
🔰زنی که استحاضه قلیله دارد، برای نماز خواندن چه وظیفه ای دارد⁉
✅پاسخ:
#الف: بدن را تطهیر کند.
#ب : برای هر نماز، وضو بگیرد.
#ج: بنابر احتیاط واجب، پنبه را عوض کند.
✍آیت الله سیستانی:
... بنابر احتیاط مستحب، پنبه را عوض کند یا آب بکشد.
✍آیت الله مکارم:
... واجب است از سرایت خون به سایر اعضا جلوگیری کند، اما عوض کردن پنبه و دستمال واجب نیست؛ هر چند احتیاط است.
#توجه🔰
استحاضه قلیله فقط وضو را باطل می کند و موجب غسل نیست. بنابر این، احکامی که برای غسل استحاضه آورده می شود، مربوط به استحاضه متوسطه و کثیره است.
------------------
📚 منبع: العروة الوثقی، ج 1، ص 352، م 5 و تحریر الوسیله، ج 1، ص 56.
🔸برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 17.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din