فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ازدواج با خواهر زاده و یا برادرزاده همسر در چه زمانی صحیح است؟
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از .
♥️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ♥️
🍃 یَا قاضی الحاجات 🍃
🗓 امروز دوشنبه:
☀️21 تیرماه 1400
🌙1 ذی الحجه 1442
🌲12 ژوئیه 2021
#احادیث 👇
http://Eitaa.com/ahadith
♥️ #اَلسَّلامُ_عَلَيکَ_يَا_کَریمِ_اَهلِبَیت
♥️ #السَّلامُ_عَلَیْکَ_یا_اَباعَبْدِاللَّهِ
🔰خوردن و آشامیدن فردی که خون ریزی لثه دارد
💬 سوال : فردی خون ریزی لثه دارد، هنگام آشامیدن آب، چای یا نوشیدنی دیگر، که چند بار لیوان و محتوای آن با دهان تماس پیدا می کند، آیا لیوان و محتوای داخل آن نجس می شود؟
🔹 لیوان و محتوای آن ، اگر به خونآلوده نباشند یعنی در آن خون دیده نشود، پاک است و تطهير لازم ندارد.
🔹 هنگام غذا خوردن قاشقی که مکرر به فضای دهان وارد می شود نجس است یا پاک ظرف غذای که به آن قاشق برخورد می کند چه حکمی دارد؟
🔹 قاشق و چنگال، اگر بعد از خارج شدن از دهان به خونآلوده نباشد، نجس نشده و تطهير لازم ندارد.
👌👌 نکته : اگر خون را دید تکلیف دارد اما جستجو و وارسى لازم نيست.🚫⛔️
📚منابع:
توضیح المسائل مراجع م 134؛ آقا استفتاءات جدید و اجوبه ﺱ287؛ سیستانی رساله ج 1 م 239
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
خواستگاری از زنی که در عده طلاق است چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
🔹 به طورکلی خواستگاری از زنی که در عده طلاق است تصریحا حرام است، فرقی ندارد برای عقد دائم باشد یا عقد موقت.
🔹 خواستگاری از زنی که در عده طلاق رجعی باشد چه به صورت تصریح و یا به صورت کنایه و اشاره حرام است ولی خواستگاری از زنی که در عده غیر رجعیه (مانند وفات یا طلاق بائن) باشد به نحو کنایه ای حرام نیست؛ و در هر صورت این خواستگاری باعث حرام ابد نمیشود.
💢 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 برگزاری مراسم ازدواج در ایام قمر در عقرب
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 حکم پوشیدن ساپورت و مانتو های بدن نما و خیلی کوتاه
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از .
♥️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ♥️
🍃 یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین 🍃
🗓 امروز سهشنبه:
☀️22 تیرماه 1400
🌙2 ذیالحجه 1442
🌲13 ژوئیه 2021
#احادیث 👇
http://Eitaa.com/ahadith
♥️ #السَّلامُ_عَلَیْکَ_یا_سَیدُالسّاجِدین
💬 پرسش:برای رهن خانه چه کنیم تا دچار ربا نشویم؟
✅ پاسخ:
در مورد عمل حقوقی كه به نام رهن منزل مرسوم شده ، 3 حالت وجود دارد كه به بررسی هر یك می پردازیم:
حالت اول : صاحب خانه مبلغی را از فردی قرض می گیرد و ضمن آن هم شرط می كند كه خانه اش را به مبلغ كمتری كه در بازار است به او اجاره دهد ، به طوری كه هر چقدر پول پیش، بیشتر باشد ، مبلغ اجارة كمتری بپردازد . یعنی ضمن عقد قرض ، شرطِ اجاره را می آورد .
در مورد اینكه آیا این كار شرعی است یا خیر، باید بگوییم كه فقها این كار را حرام می دانند و می فرمایند: « هرگاه در ضمن قرض ، اجاره به قیمت ارزان تر شرط شده باشد ، این از مصادیق قرض با منفعت است. »
حضرت امام خمینی (ره) هم در تحریرالوسیله و در گفتار رهن ، مسئلة 10 همین نكته را تأكید كرده و می فرماید: « اگر قرض دهنده ، به گیرنده بگوید ، به تو قرض می دهم به شرطی كه فلان جنس را به كمتر از قیمت به من بفروشی یا اجاره دهی ، شرط زیادی كرده و داخل در شرط زیادت و حرام است ... »
در مورد سؤال مطروحه از آیات عظام ، حضرت آیت الله خامنه ای ، آیت الله تبریزی ، آیت الله سیستانی ، آیت الله صافی گلپایگانی ، آیت الله بهجت ، آیت الله مكارم شیرازی ، آیت الله فاضل لنكرانی ، استفتائی به عمل آمد كه بالاتفاق این نوع شرطِ اجارة ضمن قرض را كه امروزه مرسوم شده است را ربوی و حرام دانسته اند.
حالت دوم : ابتدا عقد اجاره منعقد می شود ( هرچند به مبلغ كمی باشد) سپس در ضمن عقد اجاره ، شرط شود كه مستأجر فلان مبلغ را به مالك قرض دهد ، در این صورت ربا نشده و حلال است، زیرا ضمن عقد اجاره شرط جائزی ( مثل قرض را ) آورده ایم.
[نظر آیات عظام خامنه ای / بهجت / تبریزی / مكارم شیرازی / صافی گلپایگانی / فاضل لنكرانی]
حالت سوم : برخی دیگر از جمله حضرت آیت الله سیستانی عمل حالت اول و دوم را كه در بالا آمده جائز نمی دانند و راه صحیح آن را بیع با شرط می دانند ، یعنی اینكه صاحب خانه قسمتی از خانه را به همان قیمت ، كه پول پیش می گیرد، به شخصی بفروشد و مابقی آن را اجاره بدهد و شرط كند كه اگر تا سر سال مثلاٌ پول را ( همان پول پیش را ) به او پس داد قسمت فروخته شده را پس بگیرد. [نظر آیت الله سیستانی]
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 برخی والدین پیش از #خواستگاری #استخاره می کنند و بر اساس آن عمل می کنند، آیا در این موارد استخاره لازم است؟
✅ به طور کلی استخاره برای #رفع_حیرت و تردید در انجام کارهای مباح است، اعم از اینکه تردید در اصل عمل باشد یا در خصوصیات آن، بنابر این اگر در #کار_خیر، حیرت وجود ندارد، استخاره لازم نیست، توجه داشته باشید #عمل_به_استخاره شرعا واجب نیست، ولی بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
📚 وظیفه مأموم در صورت قرائت اشتباه امام
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din