قرائت دو یا سه سوره در رکعت اول
❓آیا میتوان در رکعت اول یا دوم نماز واجب به جای یک سوره، دو یا سه سوره بخوانیم؟ در نماز مستحب چطور؟
🍃🌺در نماز واجب، خواندن بیش از یک سوره، کراهت دارد و برخی از مراجع معتقدند بنابر احتیاط واجب بیش از یک سوره خوانده نشود، اما در نماز مستحبی مانعی ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
حکم خونی که در تخم مرغ دیده میشود چیست؟
❓تخم مرغی که در آن لکهای خون مانند دیده میشود، آیا خوردن آن حرام است؟ در صورتی که چند تخم مرغ در کاسه باشد و تخم مرغ آخری خون داشته باشد، آیا با بهم زدن آنها به نحوی که خون محو شود، پاک و قابل خوردن است؟
🍃🌺1. نظر مراجع تقلید، دربارهی خونى که در تخم مرغ دیده میشود، مختلف است:
الف. عدهای از مراجع بنابر احتیاط واجب، آن را نجس دانسته و میگویند باید از خوردن آن اجتناب کرد.
ب. برخی دیگر خون مذکور را پاک شمرده، ولى خوردن آن را بنا بر احتیاط واجب جایز نمیدانند.
ج. بعضی نیز اجتناب از آن را بنا بر احتیاط، مستحب میدانند.
🍃🌺2. با توجه به آنچه در شمارهی یک بیان شد، اگر با وجود خون مذکور، تخم مرغ را به هم بزنیم، طوری که خونی دیده نشود، بیشتر فقها باز هم میگویند باید از خوردن آن اجتناب نمود، اما حضرات آیات امام خمینی، سیستانی و فاضل لنکرانی، خوردن آن را جایز شمرده اند.
🍃🌺3. بنابر نظر همهی مراجع تقلید، چنانچه خون مذکور در تخم مرغ برداشته شود، طوری که به قسمتهای دیگر سرایت نکند، استفاده از آنچه باقی مانده اشکال ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
در باز کردن بر روی نامحرم
❓ما در شهر غریبی زندگی میکنیم و اقوام ما در شهرستان دیگری هستند. هنگامی که شوهرم سر کار است گاه مهمان نامحرمی چون برادر شوهرم از شهرستان به دیدن ما میآید. آیا با توجه به این که خلوت زن و مرد در یک خانه حرام است نباید درب منزل را تا آمدن شوهرم برای او باز کنم؟ البته ایشان انسان معتقدی است و خوف فتنه نیز وجود ندارد.
🍃🌺چنانچه خوف مفسده و گناه نباشد و نیز خلوت با نامحرم صدق نکند، (مثل اینکه هر کدام در اتاقی مستقل حضور داشته باشند)، مانعی ندارد. در هر حال شایسته است تا حد ممکن حضور نامحرم با حضور همسرتان انجام گیرد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
قسم دروغ به قرآن کریم
❓من چند سال پیش مجبور شدم دست روی قرآن بگذارم و قسم دروغ بخورم، حکم آن چیست؟ و چگونه جبران کنم؟
🍃🌺قسم خوردن بر دو نوع است.
1. قسم براى انجام یا ترک کارى در آینده: مانند اینکه شخصی قسم میخورد که روزه بگیرد، یا دود استعمال نکند. در این فرض چنانچه عمداً مخالفت کند، باید کفاره دهد؛ یعنى یک بنده آزاد کند، یا ده فقیر را سیر کند، یا آنان را بپوشاند، و اگر اینها را نتواند باید سه روز پشت سر هم، روزه بگیرد.
2. قسم براى اثبات یا نفى چیزى: کسى که براى اثبات یا نفى چیزى قسم مىخورد، اگر حرف او راست باشد، قسم خوردن او مکروه است و اگر دروغ باشد حرام و از گناهان بزرگ بوده ولی کفاره دنیوی ندارد. اما دارای عذاب اخروی بسیار سختی است، چنانکه خداوند متعال میفرماید: «کسانى که پیمان الهى و سوگندهاى خود (به نام مقدس او) را به بهاى ناچیزى میفروشند، آنها بهرهاى در آخرت نخواهند داشت و خداوند با آنها سخن نمیگوید و به آنان در قیامت نگاه نمیکند و آنها را (از گناه) پاک نمیسازد و عذاب دردناکى براى آنها است».
البته کراهت قسم به اسم خدا از آیه «وَ لا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَیْمانِکُمْ» استفاده میشود و موردش مطلق قسم خوردن به نام خدا، حتی در جاهایی که خود شرع مقدس اجازه دادهاند نیست، بلکه معنایش این است که براى هر کار جزئى و کلى یا نیک و بدى به خدا قسم نخورید. به عبارت روشنتر، اینکه نام خدا را بازیچه امور دنیوی خود قرار ندهید و برای هر چیز بیارزش و روزمره خود، نام خدا را بیجهت تکرار نکنید و سوگند به خدا را وسیله مبتذل و عادى در هر حق و باطل قرار ندهید.
قسم دروغ خوردن در صورت دوم، گاهی در دادگاه نزد حاکم است، گاهی در خارج از دادگاه در مکالمات و تعاملات روزمره خود با دیگران است. اگر کسی در تعاملات روزمره خود با دیگران قسم دروغ بخورد فقط مرتکب حرام شده و گنهکار میباشد حکم و عذابش بیان شده است. اما اگر در این فرض، در دادگاه نزد حاکم قسم دروغ بخورد علاوه بر حرمت و عذاب اخروی که بیان شده دارای اثرات و تبعات حقوقی و قانونی خاص میباشد که اینک با استناد به مواد قانونی مرتبط، تبعات حقوقی آنرا بیان میکنیم.
تبعات قسم دروغ از دیدگاه حقوقی
مطابق ماده ۶۴۹ قانون تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده، هر کس در دعوای حقوقی یا جزایی که قسم متوجه او شده باشد، سوگند دروغ یاد نماید به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد.
همچنین وفق مفاد ماده ۶۵۰ همان قانون، هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.
علاوه بر مجازاتهای ذکر شده برای کسی که قسم دروغ خورده، اگر قسم دروغ یا شهادت دروغ او سبب اثبات اتهام و ایجاد آسیب بدنی، جانی یا خسارت مالی به سبب اجرای حکم برای شخصی شود ولی پس از اجرای حکم، دلیل اثبات کننده جرم باطل گردد، مانند آنکه در دادگاه مشخص شود که مجرم، شخص دیگری بوده یا اینکه جرم رخ نداده است به استناد ماده ۱۶۳ قانون مجازات اسلامی، کسانی که ایراد آسیب یا خسارت مذکور، مستند به آنان است، اعم از ادا کننده سوگند، شاکی یا شاهد حسب مورد به قصاص یا پرداخت دیه یا تعزیر مقرر در قانون و جبران خسارت مالی محکوم میشوند.
گفتنی است؛ سوگندی اعتبار دارد که یکى از اسمای خداوند متعال باشد؛ مثل خدا یا اللّٰه، همچنین اگر به برخى از اوصاف خداى سبحان قسم بخورد که معمولاً از آن صفت خداى سبحان اراده مىشود، یا قرینهاى به کار ببرد که مراد او را بفهماند، قسم صحیح است. بنابراین قسم به مقدسات دیگر مثل قرآن و پیامبر و ائمۀ اطهار(ع) احکام قسم را ندارد؛ یعنی اگر با این اسمهای مقدس قسم بخورد چیزی بر عهده او نمیافتد و واجب نیست به قسمش وفا کند. همچنین اگر قسم خود را شکست بر او کفاره قسم واجب نمیشود.
البته، اگر به این مقدسات در مکالمات روزمره قسم بخورد و قسمش دروغ باشد، همانند قسم دروغ به اسم پروردگار، دارای حرمت و عذاب اخروی خواهد بود. برای نجات از عذاب اخروی و بخشیده شدن گناه قسم دروغ، چه به اسم خداوند باشد چه به مقدسات دیگر، باید توبه و استغفار نمود.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
حکم فرزند حاصل رابطه نامشروع
❓آیا رابطه نامشروعی که به تولد فرزند منجر شود، مجازات شدیدتری دارد؟ آیا فرزندی که از این ارتباط به وجود آمده، از حقوق شهروندی برخوردار خواهد بود؟
🍃🌺برای ارتباط نامشروع زنا بین زن و مردی که مجرد هستند، صد ضربه شلاق و برای افراد متأهل به شرط محصنه بودن مجازات اعدام در نظر گرفته شده است و اگر فرزندی به دنبال این ارتباط به وجود آید، مجازات جداگانهای ندارد. البته فرزندی که از این رابطه به دنیا میآید ولد الزنا بوده و متعلق به مرد زناکار است. این فرزند نیز مانند فرزندان حلال زاده، استحقاق برخورداری از حیات و مزایای شهروندی را دارد، اما تنها از برخی حقوق؛ مانند ارث محروم است.
2. از نظر هویت و گرفتن شناسنامه نیز فرقی با دیگران ندارد. بنابراین در رأی شماره 617ـ ۳/۴/۱۳۷۶رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور آمده:
بموجب بند الف ماده یک قانون ثبت احوال مصوب سال 1355 یکی از وظایف سازمان ثبت احوال ثبت ولادت و صدور شناسنامه است و مقنن دراین مورد بین اطفال متولد از رابطه مشروع و نامشروع تفاوتی قائل نشده است و تبصره ماده 16 و ماده 17 قانون مذکور نسبت به مواردی که ازدواج پدر و مادر به ثبت نرسیده باشد و اتفاق در اعلام ولادت و صدور شناسنامه نباشد یا اینکه ابوین طفل نامعلوم باشد تعیین تکلیف کرده است، لیکن در مواردی که طفل ناشی از زنا باشد و زانی اقدام به اخذ شناسنامه ننماید با استفاده از عمومات و اطلاق مواد یاد شده و مسأله 3 و مسأله 47 از موازین قضائی از دیدگاه حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، زانی پدر عرفی طفل تلقی و نتیجه کلیه تکالیف مربوط به پدر از جمله اخذ شناسنامه برعهده وی میباشد و حسب ماده 884 قانون مدنی صرفاً موضوع توارث بین آنها منتفی است؛ لذا رأی شعبه سی ام دیوان عالی کشور که با نظر حضرت امام خمینی(ره) و ماده 844 قانون مدنی مطابقت دارد؛ بنظر اکثریت اعضاء هیأت عمومی دیوان عالی کشور موجه و منطبق با موازین شرعی و قانونی تشخیص داده شده است. این رأی با استناد ماده واحده قانون مربوط به وحدت رویه قضائی مصوب تیرماه سال 1328 برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاهها در موارد مشابه لازم الاتباع است.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
خمس
❓در چه مواقع خمس را به صورت یک چهارم حساب میکنند؟
🍃🌺خمس؛در شرع مقدس اسلام همان یک پنجم از اموال است؛ کسی که خمس مالش را میخواهد در انتهای سال خمسی اش محاسبه و پرداخت کند، باید از همان مالی که خمسش را محاسبه کرده است، این مقدار خمس را پرداخت کند. به عنوان مثال اگر یک میلیون پول دارد که خمس آن دویست هزار تومان می باشد، باید این دویست هزار تومان را از همان یک میلیون؛ پرداخت کند. اگر چنین نکرد؛ بلکه با ورود به سال آینده خمسی،(مثلا روز بعد از انتهای سال خمسی گذشته) پولی به دستش آمد که جزء در آمد این سال جدید است، و خمسش(دویست هزار تومان)را از این پول پرداخت کرد، چون خمس سال گذشته اش را از در آمد امسالش پرداخت کرده و طبیعتاً در انتهای سال خمسی جدید به همین مقدار که به عنوان خمس پرداخت کرده(دویست هزار تومان) از سرمایه اش کم می شود؛ بنابراین باید خمس این دویست هزار تومان را هم پرداخت کند؛ با توجه به این مورد و جهت تسهیل در محاسبه خمس؛ گفته شده است، در این صورت؛ خمس پرداختی باید یک چهارم محاسبه شود، یعنی به جای آن که یک میلیون تومان؛ تقسیم بر پنج شود(تا خمسش محاسبه شود)، تقسیم بر چهار می شود تا خمس این دویست هزار تومان نیز محاسبه شود.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
حکم برخورد با ظرفهایی که یکیشان نجس است.
❓اگر دو ظرف باشد که یکی نجس و دیگری پاک است و شبهه محصوره است حکم حالات ذیل چیست: الف: اگر دست خود را در یکی از این دو ظرف قرار دهیم؟ ب: اگر دست را در هر دو ظرف قرار دهیم. ج: اگر یک دست را در یک ظرف و دیگری را در ظرف دیگر قرار دهیم؟
🍃🌺هرگاه دو ظرف داشته باشند، يكى پاک و ديگرى نجس، اما ندانیم کدامشان نجس یا پاک است، اگر يكى از آن دو، با شیء پاکی تماس پیدا كند، آن را نجس نمىكند. ولی اگر این شیء پاک با هر دو ظرف تماس داشته باشد، حكم به نجاست آن مىشود.
بر این اساس پاسخ شما به ترتیب پرسشتان عبارت است از:
الف: پاک است.
ب: نجس است.
ج: احکام نجس به هیچ کدام از دستها به تنهایی بار نخواهد شد. به عنوان نمونه، اگر یک دست را به چیز مرطوبی زده و دست دیگر را به شیء مرطوب دیگری، هیچکدام از آن چیزها متنجس نمیشوند، امّا اگر به نحوی رفتار شود که یقین به نجاست پیدا کنیم باید اجتناب شود؛ مثلاً هر دو دست را که خیس هم بود به لباسمان زدیم، مطمئناً بخشی از این لباس، متنجس خواهد شد و یا مثلاً بخواهیم نماز بخوانیم چون یقین پیدا میکنیم که حتماً یکی از اعضایمان نجس است نماز باطل است.
البته چنانچه از آن ظروف برای غسل و وضو استفاده شود، مسئله متفاوت است. به این بیان که هرگاه دو ظرف، آب داشته باشند، يكى پاک و ديگرى نجس، اما ندانیم کدامشان نجس یا پاک است، استعمال هيچ يک در غسل و در وضو جايز نيست، و هرگاه متمكّن از آب ديگر نباشد، به جهت نماز، تيمّم مىكند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
شکار به قصد تفریح
❓اگر اشخاصی به قصد تفریح (بدون فعل حرام) به شکار روند و گوشت شکار را بخورند؛ آیا خود شکار از لحاظ شرعی در این مورد اشکال دارد یا خیر؟
🍃🌺اگر شکار کردن به عنوان تفریح و خوشگذرانى - هر چند گوشت آن را مصرف کنند- باشد، شرعاً حرام است؛ لذا، در چنین سفرى (به عنوان سفر حرام) نماز و روزه تمام خواهد بود. امّا با توجه به این که حرمت فقط برای این سفر و شکار کردن بیان شده است؛ اگر حیوان شکار شده، از حیوانات حلال گوشت بوده و شرایط شکار در آن رعایت شود، خوردن آن اشکال ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓حکم نمره دادن به دانشجو به بهانه مشکلات وی چیست؟
🍃🌺به طور کلی، ملاک در اینگونه امور، قوانین و مقررات مربوطه است. لذا اگر از نظر مسئولین مربوطه، معلم یا استاد، چنین حقی را دارا باشد و نیز فرد مورد نظر شایستگی علمی آن نمره را داشته باشد، اشکالی ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا شغل #بازیگری برای #زنان گناه به همراه دارد؟ به چه نکات دینی در رابطه با این شغل بایستی توجه شود؟
🍃🌺در صورتی که احکام شرعی آن رعایت نشود و مستلزم #مفسده و ترس از افتادن در گناه در آن باشد، جایز نیست.
اما در غیر این صورت، به خودی خود اشکالی ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓#هک کردن انواع #سایتها چه حکمی دارد؟
🍃🌺معیار در این گونه امور، قوانین مربوطه است، که چنانچه خلاف قوانین و مقررات باشد، جایز نیست. همچنین حتی اگر #قانونی در این زمینه وجود نداشته باشد،سزاوار نیست اقدام به هک کردن سایتهایی نمود که فعالیت مشروعی دارند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💕 حکم شک در ابطال عقد موقت 💕
❓من دو سال پیش با مردی دوست بودم که بدون اجازه پدرم با هم صیغه کرده بودیم و من باکره بودم. دو سال است که با آن مرد ارتباطی ندارم ولی الآن شک کردم که در صیغهای که با آن مرد خوانده بودم مدتی مشخص کردیم یا نه؟ حالا، به تازگی با مردی دیگر ازدواج کردم، اما نمیدانم باتوجه به صیغهای که با مرد قبلی داشتم، ازدواج کنونیام درست است یا نه؟ لازم به ذکر است، اگر نیاز باشد که مردی که دوسال پیش با او صیغه کردم مدت زمان باقی مانده را ببخشد و دوباره عقد کنونی ام خوانده شود، آبرویم درخطر میافتد.
🍃🌺اکثر فقها، ازدواج موقتِ دختر #باکره را بدون اجازهی پدر (بنابر احتیاط واجب) باطل میدانند، ولی میگویند دختر باید احتیاط کند و تا پایان مدت عقد، #ازدواج_مجدد نکند و یا مرد، باقی مدت را ببخشد.
لذا در فرض سؤال، دو راهکار برای شما است:
🍃🌺1. به مرجعی (مانند آیت الله سیستانی) رجوع کنید که فتوی به بطلان ازدواج بدون اذن پدر را میدهد و در این مسئله احتیاط ندارد. که در این صورت ازدواج مجدد شما صحیح است.
🍃🌺2. هر چند #عقد_موقت بدون تعیین مدت باطل است، اما با توجه به شک شما در این باره، این موضوع را از مرد قبلی جویا شوید، که در صورت اتمام مدت عقد قبلی، ازدواج مجدد شما صحیح است و در غیر این صورت مرد قبلی باید مدت را ببخشد و بعد از آن به شکلی که مرد دوم هم مشکوک نشود (مانند تجدید عقد در اماکن متبرکه)، عقد جدیدی خوانده شود.
در هر حال برخی از فقها در این باره میگویند، اگر الآن شک کند که در زمان خواندن #صیغه عقد موقت، زمان را مشخص کرده بودند یا نه، این عقد از ابتدا باطل محسوب میشود و در هر صورت عقد دوم صحیح است.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🌍مالکیت اراضی و بستر رودخانهها از آنِ کیست؟
❓در سال 1347 با تصویب #قانون آب بستر #رودخانهها و انهار و مسیلها با اعلام اینکه حدود آن از جانب دولت تعیین خواهد شد در مالکیت دولت قرار گرفت ودر قانون توزیع عادلانه مصوب 1361 نیز در اختیار حکومت اسلامی قرار گرفت .سوال:ماهیت این اراضی چیست؟و اینکه اگر این اراضی جزو انفال هستند آیا تملک و اخذ سند مالکیت آن به تاریخ قبل از قانون 1347 شرعی است؟اصولاً اراضی آباد بالاصاله را کسی میتواند تملک کند و سند بگیرد؟
🍃🌺به طور کلی این #اراضی جزو #انفال بوده و در اختیار #حکومت_اسلامی است و لازم است در این امور، به مقتضای قوانین #دولت_اسلامی عمل شود.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدیه دادن جانماز از پول غیر حلال
❓ من چند سال پیش یک جانماز به کسی هدیه دادم، حالا شک دارم که آن را با پول #حلال خریدم یا #حرام؟ آیا اگر با پول حرام باشد، نماز آن شخص باطل است؟ آیا باید به او گفت؟
🍃🌺در فرض سؤال #نماز او در این #جانماز صحیح است و گفتن هم لازم نیست.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا ذبح حیوانی که آماده جفتگیری است، حرام است؟
❓آیا طبق حدیث زیر #ذبح کردن حیوان ماده که تازه ازدواج کرده است حرام است؟ فقها در ذیل این روایت چه میگویند؟ #شیخ_کلینی میگوید: «رسول خدا(ص) از ذبح کردن حیوانی که حالت آمیزش دارد نهی فرموده است». و یکی از شرایط ذبح حیوان این است که؛ شهوت او قابل کنترل باشد.
🍃🌺در #فقه_شیعه در مسئله ذبح حیوان، شرطی تحت عنوان اینکه شهوت آن قابل کنترل نباشد، وجود ندارد و این شرط در شرائط ذبح حیوان ذکر نشده است. بنابراین، اگر حیوانی که آماده جفتگیری است را ذبح کنند، گوشت آن حرام نخواهد بود اگر چه برخی از اقوال اشاره به کراهت آن دارد که در ادامه خواهد آمد. با این حال، دو روایت در منابع ذکر شده است که در مرحله اول ممکن است از ظاهر آنها خلاف این حکم به دست آید؛ لذا این دو روایت را به صورت مجزا بررسی میکنیم:
🍀الف. روایت اول؛ امام صادق(ع) فرمود: «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ عَنْ أَكْلِ لَحْمِ الْفَحْلِ وَقْتَ اغْتِلَامِهِ»؛ پیامبر(ص) از خوردن حیوان نر که شهوت آن فوران کرده، نهی کرده است.
«اغتلام» به معنای شدّت شهوت و آمادگی برای جفتگیری است. به بیان علامه مجلسی؛ مشهور فقها این روایت را ضعیف دانستهاند و از آنجا که محتوای ظاهری این متن، ضعیف بوده و مشهور بدان عمل نکردهاند؛ لذا برخی از علما نهی در روایت را نهی تنزیهی دانسته و آنرا حمل بر کراهت کردهاند. بنابراین، حداکثر مطلبی که میتوان از این روایت به دست آورد کراهت ذبح حیوانی است که شهوت آن زیاد شده و آماده جفتگیری است.
برای این حکم به کراهت میتوان حکمتهایی را در نظر گرفت:
🔹1. در اسلام تلاش شده، ذبح حیوان در حالتی باشد که کمترین عذاب و درد روحی و جسمی به حیوان وارد شود. از این نظر، ذبح حیوانی که دنبال جفت بوده و طبیعتاً در حالت عادی نیست، چندان مناسب نمیباشد.
🔹2. در حالتی که شهوت وجود حیوان را در بر میگیرد، تمام اعضای بدن او، از حالت عادی خارج بوده و ممکن است ترشحات خاصی که در این حالت، در بدن پخش میشوند، گوشت حیوان را از حالت مناسب خارج کنند.
🔹3. این احتمال نیز وجود دارد که به دلیل جلوگیری از کاهش جمعیت حیوانات حلال گوشت، چنین توصیهای ارائه شده باشد.
به هر حال، ظاهر این توصیه تنها در مورد حیوانات نر است.
🍀ب. روایت دوم؛ امام صادق(ع) میفرماید: «از امیر المؤمنین علی(ع) در مورد چهارپایانی که مورد آمیزش قرار گرفتهاند، سؤال شد. ایشان در پاسخ فرمود: گوشت و شیرشان حرام میباشد».
اتفاق فقها و محدّثان بر این است که این روایت در مورد حیوانی است که انسان با او نزدیکی کرده است. این حیوان در فرض مذکور حتی اگر در ابتدا حلال گوشت و قابل ذبح باشد، تبدیل به حیوانی حرام گوشت شده و از گوشت و شیر آن نمیتوان خورد. این حیوان باید ذبح شود و پس از آن، لاشه آنرا نیز باید سوزاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id23438
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️آیا #غذا_خوردن و #خندیدن در #قبرستان مکروه است؟
❓شنیدهام که خوردن خوراکی بر سر مزارها و قبرستانها مکروه است، آیا صحیح است؟
🍃🌺بنابر تحقیق و جستوجو؛ روایتی که خصوص غذا خوردن را در قبرستان ناپسند بداند یافت نشد. البته روایاتی وجود دارد که از آن برداشت میشود که هنگام دیدن یک جنازه و یا عبور در قبرستان، باید به مرگ اندیشید و از اموری مانند خنده که در حالت عادی مجاز است، خودداری کرد.
امام علی(ع) دنبال جنازهاى میرفت شنید مردى میخندد، فرمود: «گویا مردن در این جهان را براى غیر ما ثبت کردهاند، و انگار حق بر غیر ما واجب شده، و خیال میکنى مردگانى که میبینیم مسافرانى هستند که به زودى به جانب ما باز میگردند، آنان را در قبرهایشان مینهیم و ارثشان را میخوریم، گویى ما پس از آنها جاودان خواهیم بود، که پندِ پند دهندگان را از یاد بردیم، و به هر آفت و زیانی گرفتار شدیم».
همچنین طبق روایتی از رسول خدا(ص)؛ خدای تعالی یکی از چیزهایی که مکروه و ناخوش شمرده، «میان قبرستان خندیدن» است.
خوردن غذا اگر انسان را به #یاد_دنیا انداخته و او را از تفکر و تدبر در #مرگ و #معاد بازدارد، از همین باب، ناپسند خواهد بود.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓گرفتن #مزد و #اجرت در برابر مشاغل مرتبط با دین
❓میدانیم پیامبران الهی با تمام تحمل آن همه سختیها و رنجها بابت ابلاغشان و نصیحتهای افراد، هیچگاه از غیر خدا مزدی نطلبیدند. حال سؤال این است: اگر کسی بخواهد رشته فلسفه اسلامی یا #معارف_الهی یا #قرآن را تحصیل نموده و بعدها به عنوان #استاد_دانشگاه یا #حوزه یا #معلم_مدرسه، کار نماید پاسخ بفرمائید: آیا بعداً مورد مؤاخذه قرار نمیگیرد که چرا تو از خدا و دین خدا و اینطور مسائل صحبت میکردی ولی در عوضش پول میگرفتی؟ آیا کسی میتواند این رشتهها را به عنوان #شغل خود انتخاب نماید؟ با آن دسته از احادیث با این مضمون که؛ «کسی که از راه دین امرار معاش کند پستترین مردم است»(یا شاید دارای صفت بدی شبیه آن)، چه باید کرد؟
🍃🌺اگر تعلیم و تعلّم معارف الهی را تنها وسیلهای برای کسب ریاست و موقعیت اجتماعی و درآمد و دنیاطلبی در نظر بگیریم؛ این کار پسندیدهای در نظر پروردگار نیست، اما این بدان معنا نیست که هرگاه سخن از آموختن و آموزش مباحث دینی به میان آمد، دیگر نباید سخن از مزد و اجرت گفت؛ زیرا در غیر این صورت عباداتی؛ مانند نماز و روزه استیجاری، حج نیابتی و... معنا نخواهد داشت.
بهعلاوه؛ در جامعه شغلهایی وجود دارد که نظم، قوام و استحکام جامعه به انجام آنها وابسته است. این مشاغل باید به صورت فردی یا جمعی انجام گیرد؛ مانند آموزش و تبلیغ معارف دینی، پزشکی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و... . سیره رایج انسانها در همه جوامع نیز حاکی از این است که به کارها و وظایف و مسئولیتهای شغلی خود معیشتگرایانه نگریسته و در ازای ارائه خدمات شغلی خود مزد و اجرت مطالبه میکنند.
بر اساس فقه اسلامی نیز؛ بر مبنای سیره مستمر متصل به زمان معصوم، تمام فقهای امامیه گرفتن اجرت بر اینگونه واجبات(واجبات نظامیه) را جایز دانستهاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32493
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓حکم #وقف_فضولی چیست؟
🍃🌺اگر شخصی مالی را بدون اجازه مالک آن #وقف کند، وقف #فضولی گفته میشود و به تنهایی هیچ تأثیری ندارد.
البته برخی مراجع – تنها در صورت اجازه مالک – آن را نافذ میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39324
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️وساطت در #جدایی زن و شوهری #شرابخوار باشد
❓مادری داشتم که به یک نفر #صیغه شده بود آن مرد #معتاد بود و در خانه بساط پخت مشروب مشاهده کرده بودم من به کمک دامادمون آن ها را از هم جدا کردیم الان من عذاب وجدان دارم که آیا گناهی بر من آمده یا نه لطفاً مرا راهنمایی کنید.
🍃🌺پیش از پاسخ به پرسش بیان روایاتی در این زمینه خالی از لطف نیست.
☀️الف. پیامبر (ص) ده کس را درباره شراب #لعنت کرده است:
1. آن که درختش را (به قصد تهیه شراب) مىکارد،
2. کسى که آن را نگهبانى مىکند،
3. آن که انگورش را مىفشارد (شراب تهیه میکند)،
4. خورنده،
5. ساقى،
6. حمال،
7. تحویلدار،
8. فروشنده،
9. مشترى
10. آنکه پولش را مىخورد.
☀️ب. پیامبر خدا (ص) فرمود: هر کس به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشد، بر سر سفرهاى ننشیند که در آن شراب باشد.
❣با توجه به روایات بالا و روایات بسیاری که بر خباثت شراب، شراب خوار، تهیه کننده شراب و ... دلالت دارد به نظر می رسد کار درستی انجام داده اید ولی توجه داشته باشید که مادرتان را نرنجانید و او را از این مسائل آگاه نمایید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34319
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️دست زدن به اجساد مومیایی در درس اناتومی باعث غسل میشود؟
❓در درس #آناتومی نیاز داریم با اجساد #مومیایی شده و استخوانهای واقعی کار کنیم سؤالم این است که آیا بعد از دست زدن به #استخوان و #جنازه نیاز به #غسل هست؟ استادمان میگفت جنازهها مربوط به افراد بی هویت هستند، اما من نمیدانم این افراد غسل داده شدهاند یا نه؟ آیا وقتی نمیدانیم باید بنا را بر پاکی استخوانها و اجساد بگذاریم؟
🍃🌺اگر کسى؛ بدن انسان مردهاى را که سرد شده و غسلش ندادهاند [چه مسلمان باشد و چه کافر] مسّ کند یعنى جایى از بدن خود را به آن برساند باید غسل مسّ میّت نماید، (چه در خواب مسّ کند چه در بیدارى با اختیار مسّ کند یا بىاختیار) حتى اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان میّت برسد باید غسل کند ولى اگر حیوان مردهاى را مسّ کند غسل بر او واجب نیست.
پس اگر میّت را غسل داده باشند مسّ بدن و استخوان او غسل ندارد، ولی اگر غسل دادن میّت، احراز نشود و انسان در آن شک داشته باشد، با مسّ جسد یا اجزاء آن، #غسل_مسّ_میّت، بر فرد واجب مىشود، و نماز بدون غسل مسّ میّت صحیح نیست. ولى اگر اصل غسل میّت احراز شود و شک در صحت آن داشته باشد، با مسّ جسد یا بعضى از اجزاى آن، غسل مسّ میّت واجب نمىشود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39828
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️بوسیدن دست نامحرم برای احترام
❓در #افغانستان در بعضی اقوام رسم است که دست #بزرگان را میبوسند و گاهی اتفاق میافتد که دختران دست مردان بزرگ و پسران دست خانمهای بزرگ را که قرابتی بین هم دارند ولی #مَحرم شرعی نیستند، میبوسند. تکلیف در این زمینه چیست؟
🍃🌺اگر #بالغ نباشند اشکال ندارد، در غیر اینصورت #دست_دادن و #بوسه بر دست #نامحرم جایز نیست و در اینباره باید آنها را با #فرهنگ_اسلامی آشنا کنیم.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38817
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️کِل زدن در عروسی چه حکمی دارد؟
❓#کِل_زدن در #عروسی چه حکمی دارد؟ حتی اگر در مراسم زنانه باشیم و صدای کل به گوش #نامحرم نرسد چگونه است؟
🍃🌺نظر مراجع تقلید در این زمینه آن است که اگر مستلزم #مفسده نبوده و نامحرم هم صدای آنها را نشنود به خودی خود اشکال ندارد. برخی از فقها نیز معتقدند اگر نامحرم هم بشنود ولی موجب #تحریک وی نباشد، باز هم اشکالی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa27323
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️برآمدگی داشتن موی خانمها اشکال دارد؟
❓منظور پیامبر درباره اینکه زنانی که موهایشان مانند #کوهان_شتر است #لعنت میشوند چیست؟ اگر موها پوشیده باشند ولی از روی #روسری #برآمدگی آنها معلوم باشد هم چنین است؟
🍃🌺در برخی از نقلها از پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره برخی از زنان اینگونه آمده است: «إذا رأیتم اللاتی ألفین على رؤوسهن مثل أسنمة البعر فأعلموهن أنه لا تقبل لهن صلاة»؛ وقتی زنانی را دیدید که بر بالای سر خود مانند کوهان شتر قرار دادهاند، به آنها بگویید که هیچکدام از نمازهایشان قبول نمیشود. در روایت دیگری آمده است: «صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ... وَنِسَاءٌ کَاسِیَاتٌ عَارِیَاتٌ مُمِیلَاتٌ مَائِلَاتٌ، رُءُوسُهُنَّ کَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ، لَا یَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ، وَلَا یَجِدْنَ رِیحَهَا...» دو گروه از اهل آتش هستند که من آنها را ندیدهام... گروه دوم زنانی هستند که پوشیده ولی عریاناند. گمراهکننده و گمراهاند. سرهایشان مانند کوهان شتر خراسانی مائل و کج است. این زنان نه وارد بهشت میشوند و نه بوی آن را استشمام خواهند کرد. چند نکته در توضیح این روایات، قابل ذکر است:
1. این روایات در کتب اهل سنت نقل شده و در منابع شیعه مطلبی در این باره وجود ندارد.
2. پوشاندن مو به طور کامل کافی است و پیدا بودن برجستگی زیر پوشش به خودی خود اشکال ندارد، مگر اینکه تبعاتی منفی مانند انگشتنما شدن و... داشته باشد. البته گفتنی است که این نوع از پوشش لازمهاش بیعفتی و بیبند و باری نیست، اما زنان متدین و مؤمن از اینگونه کارها دوری میکنند.
3. به نظر میرسد که علت جهنمی شدن این افراد و قبول نشدن نمازهایشان، صرف شکل ظاهری آنان نیست، بلکه همانطور که در روایت دوم آمده، این عقوبت به خاطر نوع پوششان و گمراه بودن آنان است و بیان شکل سَر این افراد، یا به عنوان یکی از نشانههای این اشخاص ذکر شده یا اینکه چون علت ساختن چنین ظاهری برای خود، گمراهی بوده و با قصد حرام مثل جلب نامحرم و اشاعه فساد انجام گرفته، مذموم واقع شده است.
4. اینکه در روایت، به کوهان شتر اشاره شده، نشان از برآمدگی و برجستگی زیادی دارد که با برجستگی موها در حالت عادی متفاوت است. از اینرو میتوان گفت که این روایت شامل آن برآمدگی معمولی موهای زنان نمیشود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36746
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️بوسیدن زن و شوهر در مقابل دیگران
❓حکم #بوسیدن زن و شوهر در مقابل دیگران (مثلاً برای خداحافظی و یا در اعیاد) چیست؟
🍃🌺هر چند این کار به خودی خود اشکال شرعی ندارد، اما جهات دیگری چون #عرف منطقه، #محرم و یا #نامحرم بودن حاضران، نوع بوسیدن و ... نیز باید ملاحظه شود و چنانچه #مفسدهای داشته باشد از آن پرهیز شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25847
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️من طراح #انیمیشن هستم آیا میتوانم پروژه ام را بدون #رضایت صاحب کارم به مشتریهای دیگرم ارائه دهم؟
❓من #طراح_انیمیشن هستم. یک سال و نیم روی پروژهای برای یک تهیه کننده کار میکردم. الآن که پروژه تمام شده است، من از تهیه کننده درخواست یک نمونه از کاری را که انجام دادهام، میکنم و او حاضر نیست نمونه کاری را که خودم در آن شرکت داشتهام به من دهد. لازم به ذکر است که من برای گرفتن کارهای دیگر و توسعه کارم، به این نمونه کار نیاز دارم. از طرفی کارگردان آن پروژه که انسان مقیدی نبود یک نمونه از کار را برای خودش برداشته است. آیا من میتوانم بدون اجازه تهیه کننده (با توجه به این که برای نشان دادن کار به مشتریهایم نیاز مبرم به این نمونه دارم)، آن نمونه را از کارگردان بگیرم؟ لازم به ذکر است که این نمونهی کار بجز ارائه به مشتریان برای دیدن توانائیهای کاریم، هیچ منفعت مادی دیگری برای من ندارد.
🍃🌺با توجه به اینکه تهیه کننده، صاحب کار به شمار میآید، هرگونه استفاده از پروژهی مذکور باید با رضایت وی صورت پذیرد. البته برخی از فقها در این باره میگویند، تنها در صورتی این موضوع دارای اشکال است که تهیه کننده از ابتدا در قراردادش شرط عدم استفاده بدون اجازه وی را کرده باشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa37023
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din