eitaa logo
احکام دین 📚
136.4هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
کردن انواع چه حکمی دارد؟ 🍃🌺معیار در این گونه امور، قوانین مربوطه است، که چنانچه خلاف قوانین و مقررات باشد، جایز نیست. همچنین حتی اگر در این زمینه وجود نداشته باشد،سزاوار نیست اقدام به هک کردن سایتهایی نمود که فعالیت مشروعی دارند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💕 حکم شک در ابطال عقد موقت 💕 ❓من دو سال پیش با مردی دوست بودم که بدون اجازه پدرم با هم صیغه کرده بودیم و من باکره بودم. دو سال است که با آن مرد ارتباطی ندارم ولی الآن شک کردم که در صیغه‌ای که با آن مرد خوانده بودم مدتی مشخص کردیم یا نه؟ حالا، به تازگی با مردی دیگر ازدواج کردم، اما نمی‌دانم باتوجه به صیغه‌ای که با مرد قبلی داشتم، ازدواج کنونی‌ام درست است یا نه؟ لازم به ذکر است، اگر نیاز باشد که مردی که دوسال پیش با او صیغه کردم مدت زمان باقی مانده را ببخشد و دوباره عقد کنونی ام خوانده شود، آبرویم درخطر می‌افتد. 🍃🌺اکثر فقها، ازدواج موقتِ دختر را بدون اجازه‌ی پدر (بنابر احتیاط واجب) باطل می‌دانند، ولی می‌گویند دختر باید احتیاط کند و تا پایان مدت عقد، نکند و یا مرد، باقی مدت را ببخشد. لذا در فرض سؤال، دو راه‌کار برای شما است: 🍃🌺1. به مرجعی (مانند آیت الله سیستانی) رجوع کنید که فتوی به بطلان ازدواج بدون اذن پدر را می‌دهد و در این مسئله احتیاط ندارد. که در این صورت ازدواج مجدد شما صحیح است. 🍃🌺2. هر چند بدون تعیین مدت باطل است، اما با توجه به شک شما در این باره، این موضوع را از مرد قبلی جویا شوید، که در صورت اتمام مدت عقد قبلی، ازدواج مجدد شما صحیح است و در غیر این صورت مرد قبلی باید مدت را ببخشد و بعد از آن به شکلی که مرد دوم هم مشکوک نشود (مانند تجدید عقد در اماکن متبرکه)، عقد جدیدی خوانده شود. در هر حال برخی از فقها در این باره می‌گویند، اگر الآن شک کند که در زمان خواندن عقد موقت، زمان را مشخص کرده بودند یا نه، این عقد از ابتدا باطل محسوب می‌شود و در هر صورت عقد دوم صحیح است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌍مالکیت اراضی و بستر رودخانه‌ها از آنِ کیست؟ ❓در سال 1347 با تصویب آب بستر و انهار و مسیلها با اعلام اینکه حدود آن از جانب دولت تعیین خواهد شد در مالکیت دولت قرار گرفت ودر قانون توزیع عادلانه مصوب 1361 نیز در اختیار حکومت اسلامی قرار گرفت .سوال:ماهیت این اراضی چیست؟و اینکه اگر این اراضی جزو انفال هستند آیا تملک و اخذ سند مالکیت آن به تاریخ قبل از قانون 1347 شرعی است؟اصولاً اراضی آباد بالاصاله را کسی می‌تواند تملک کند و سند بگیرد؟ 🍃🌺به طور کلی این جزو بوده و در اختیار است و لازم است در این امور، به مقتضای قوانین عمل شود. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
هدیه دادن جانماز از پول غیر حلال ❓ من چند سال پیش یک جانماز به کسی هدیه دادم، حالا شک دارم که آن را با پول خریدم یا ؟ آیا اگر با پول حرام باشد، نماز آن شخص باطل است؟ آیا باید به او گفت؟ 🍃🌺در فرض سؤال او در این صحیح است و گفتن هم لازم نیست. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا ذبح حیوانی که آماده جفت‌گیری است، حرام است؟ ❓آیا طبق حدیث زیر کردن حیوان ماده که تازه ازدواج کرده است حرام است؟ فقها در ذیل این روایت چه می‌گویند؟ می‌گوید: «رسول خدا(ص) از ذبح کردن حیوانی که حالت آمیزش دارد نهی فرموده است». و یکی از شرایط ذبح حیوان این است که؛ شهوت او قابل کنترل باشد. 🍃🌺در در مسئله ذبح حیوان، شرطی تحت عنوان این‌که شهوت آن قابل کنترل نباشد، وجود ندارد و این شرط در شرائط ذبح حیوان ذکر نشده است. بنابراین، اگر حیوانی که آماده جفت‌گیری است را ذبح کنند، گوشت آن حرام نخواهد بود اگر چه برخی از اقوال اشاره به کراهت آن دارد که در ادامه خواهد آمد. با این حال، دو روایت در منابع ذکر شده است که در مرحله اول ممکن است از ظاهر آنها خلاف این حکم به دست آید؛ لذا این دو روایت را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم: 🍀الف. روایت اول؛ امام صادق(ع) فرمود: «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ عَنْ أَكْلِ لَحْمِ الْفَحْلِ وَقْتَ اغْتِلَامِهِ»؛ پیامبر(ص) از خوردن حیوان نر که شهوت آن فوران کرده، نهی کرده است. «اغتلام» به معنای شدّت شهوت و آمادگی برای جفت‌گیری است. به بیان علامه مجلسی؛ مشهور فقها این روایت را ضعیف دانسته‌اند و از آن‌جا که محتوای ظاهری این متن، ضعیف بوده و مشهور بدان عمل نکرده‌اند؛ لذا برخی از علما نهی در روایت را نهی تنزیهی دانسته و آن‌را حمل بر کراهت کرده‌اند. بنابراین، حداکثر مطلبی که می‌توان از این روایت به دست آورد کراهت ذبح حیوانی است که شهوت آن زیاد شده و آماده جفت‌گیری است. برای این حکم به کراهت می‌توان حکمت‌هایی را در نظر گرفت: 🔹1. در اسلام تلاش شده، ذبح حیوان در حالتی باشد که کم‌ترین عذاب و درد روحی و جسمی به حیوان وارد شود. از این نظر، ذبح حیوانی که دنبال جفت بوده و طبیعتاً در حالت عادی نیست، چندان مناسب نمی‌باشد. 🔹2. در حالتی که شهوت وجود حیوان را در بر می‌گیرد، تمام اعضای بدن او، از حالت عادی خارج بوده و ممکن است ترشحات خاصی که در این حالت، در بدن پخش می‌شوند، گوشت حیوان را از حالت مناسب خارج کنند. 🔹3. این احتمال نیز وجود دارد که به دلیل جلوگیری از کاهش جمعیت حیوانات حلال گوشت، چنین توصیه‌ای ارائه شده باشد. به هر حال، ظاهر این توصیه تنها در مورد حیوانات نر است. 🍀ب. روایت دوم؛ امام صادق(ع) می‌فرماید: «از امیر المؤمنین علی(ع) در مورد چهارپایانی که مورد آمیزش قرار گرفته‌اند، سؤال شد. ایشان در پاسخ فرمود: گوشت و شیرشان حرام می‌باشد». اتفاق فقها و محدّثان بر این است که این روایت در مورد حیوانی است که انسان با او نزدیکی کرده است. این حیوان در فرض مذکور حتی اگر در ابتدا حلال گوشت و قابل ذبح باشد، تبدیل به حیوانی حرام گوشت شده و از گوشت و شیر آن نمی‌توان خورد. این حیوان باید ذبح شود و پس از آن، لاشه آن‌را نیز باید سوزاند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id23438 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️آیا و در مکروه است؟ ❓شنیده‌ام که خوردن خوراکی بر سر مزارها و قبرستان‌ها مکروه است، آیا صحیح است؟ 🍃🌺بنابر تحقیق و جست‌وجو؛ روایتی که خصوص غذا خوردن را در قبرستان ناپسند بداند یافت نشد. البته روایاتی وجود دارد که از آن برداشت می‌شود که هنگام دیدن یک جنازه و یا عبور در قبرستان، باید به مرگ اندیشید و از اموری مانند خنده که در حالت عادی مجاز است، خودداری کرد. امام علی(ع) دنبال جنازه‌اى می‌رفت شنید مردى می‌خندد، فرمود: «گویا مردن در این جهان را براى غیر ما ثبت کرده‌اند، و انگار حق بر غیر ما واجب شده، و خیال می‌کنى مردگانى که می‌بینیم مسافرانى هستند که به زودى به جانب ما باز می‌گردند، آنان را در قبرهایشان می‌نهیم و ارث‌شان را می‌خوریم، گویى ما پس از آنها جاودان خواهیم بود، که پندِ پند دهندگان را از یاد بردیم، و به هر آفت و زیانی گرفتار شدیم». همچنین طبق روایتی از رسول خدا(ص)؛ خدای تعالی یکی از چیزهایی که مکروه و ناخوش شمرده، «میان قبرستان خندیدن» است. خوردن غذا اگر انسان را به انداخته و او را از تفکر و تدبر در و بازدارد، از همین باب، ناپسند خواهد بود. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓گرفتن و در برابر مشاغل مرتبط با دین ❓می‌دانیم پیامبران الهی با تمام تحمل آن همه سختی‌ها و رنج‌ها بابت ابلاغشان و نصیحت‌های افراد، هیچ‌گاه از غیر خدا مزدی نطلبیدند. حال سؤال این است: اگر کسی بخواهد رشته فلسفه اسلامی یا یا را تحصیل نموده و بعدها به عنوان یا یا ، کار نماید پاسخ بفرمائید: آیا بعداً مورد مؤاخذه قرار نمی‌گیرد که چرا تو از خدا و دین خدا و این‌طور مسائل صحبت می‌کردی ولی در عوضش پول می‌گرفتی؟ آیا کسی می‌تواند این رشته‌ها را به عنوان خود انتخاب نماید؟ با آن دسته از احادیث با این مضمون که؛ «کسی که از راه دین امرار معاش کند پست‌ترین مردم است»(یا شاید دارای صفت بدی شبیه آن)، چه باید کرد؟ 🍃🌺اگر تعلیم و تعلّم معارف الهی را تنها وسیله‌ای برای کسب ریاست و موقعیت اجتماعی و درآمد و دنیاطلبی در نظر بگیریم؛ این کار پسندیده‌ای در نظر پروردگار نیست، اما این بدان معنا نیست که هرگاه سخن از آموختن و آموزش مباحث دینی به میان آمد، دیگر نباید سخن از مزد و اجرت گفت؛ زیرا در غیر این صورت عباداتی؛ مانند نماز و روزه استیجاری، حج نیابتی و... معنا نخواهد داشت. به‌علاوه؛ در جامعه شغل‌هایی وجود دارد که نظم، قوام و استحکام جامعه به انجام آنها وابسته است. این مشاغل باید به صورت فردی یا جمعی انجام گیرد؛ مانند آموزش و تبلیغ معارف دینی، پزشکی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و... . سیره رایج انسان‌ها در همه جوامع نیز حاکی از این است که به کارها و وظایف و مسئولیت‌های شغلی خود معیشت‌گرایانه نگریسته و در ازای ارائه خدمات شغلی خود مزد و اجرت مطالبه می‌کنند. بر اساس فقه اسلامی نیز؛ بر مبنای سیره مستمر متصل به زمان معصوم، تمام فقهای امامیه گرفتن اجرت بر این‌گونه واجبات(واجبات نظامیه) را جایز دانسته‌اند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32493 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓حکم چیست؟ 🍃🌺اگر شخصی مالی را بدون اجازه مالک آن کند، وقف گفته می‌شود و به تنهایی هیچ تأثیری ندارد. البته برخی مراجع – تنها در صورت اجازه مالک – آن را نافذ می‌دانند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39324 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️وساطت در زن و شوهری باشد ❓مادری داشتم که به یک نفر شده بود آن مرد بود و در خانه بساط پخت مشروب مشاهده کرده بودم من به کمک دامادمون آن ها را از هم جدا کردیم الان من عذاب وجدان دارم که آیا گناهی بر من آمده یا نه لطفاً مرا راهنمایی کنید. 🍃🌺پیش از پاسخ به پرسش بیان روایاتی در این زمینه خالی از لطف نیست. ☀️الف. پیامبر (ص) ده کس را درباره شراب کرده است: 1. آن که درختش را (به قصد تهیه شراب) مىکارد، 2. کسى که آن را نگهبانى مىکند، 3. آن که انگورش را مىفشارد (شراب تهیه می‌کند)، 4. خورنده، 5. ساقى، 6. حمال، 7. تحویلدار، 8. فروشنده، 9. مشترى 10. آن‌که پولش را مىخورد. ☀️ب. پیامبر خدا (ص) فرمود: هر کس به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشد، بر سر سفرهاى ننشیند که در آن شراب باشد. ❣با توجه به روایات بالا و روایات بسیاری که بر خباثت شراب، شراب خوار، تهیه کننده شراب و ... دلالت دارد به نظر می رسد کار درستی انجام داده اید ولی توجه داشته باشید که مادرتان را نرنجانید و او را از این مسائل آگاه نمایید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34319 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️دست زدن به اجساد مومیایی در درس اناتومی باعث غسل میشود؟ ❓در درس نیاز داریم با اجساد شده و استخوان‌های واقعی کار کنیم سؤالم این است که آیا بعد از دست زدن به و نیاز به هست؟ استادمان می‌گفت جنازه‌ها مربوط به افراد بی‌ هویت هستند، اما من ‌نمی‌دانم این افراد غسل داده شده‌اند یا نه؟ آیا وقتی نمی‌دانیم باید بنا را بر پاکی استخوانها و اجساد بگذاریم؟ 🍃🌺اگر کسى؛ بدن انسان مرده‌اى را که سرد شده و غسلش نداده‌اند [چه مسلمان باشد و چه کافر] مسّ کند یعنى جایى از بدن خود را به آن برساند باید غسل مسّ میّت نماید، (چه در خواب مسّ کند چه در بیدارى با اختیار مسّ کند یا بى‌اختیار) حتى اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان میّت برسد باید غسل کند ولى اگر حیوان مرده‌اى را مسّ کند غسل بر او واجب نیست. پس اگر میّت را غسل داده باشند مسّ بدن و استخوان او غسل ندارد، ولی اگر غسل دادن میّت، احراز نشود و انسان در آن شک داشته باشد، با مسّ جسد یا اجزاء آن، ، بر فرد واجب مى‌شود، و نماز بدون غسل مسّ میّت صحیح نیست. ولى اگر اصل غسل میّت احراز شود و شک در صحت آن داشته باشد، با مسّ جسد یا بعضى از اجزاى آن، غسل مسّ میّت واجب نمى‌شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39828 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️بوسیدن دست نامحرم برای احترام ❓در در بعضی اقوام رسم است که دست را می‌بوسند و گاهی اتفاق می‌افتد که دختران دست مردان بزرگ و پسران دست خانم‌های بزرگ را که قرابتی بین هم دارند ولی شرعی نیستند، می‌بوسند. تکلیف در این زمینه چیست؟ 🍃🌺اگر نباشند اشکال ندارد، در غیر این‌صورت و بر دست جایز نیست و در این‌باره باید آنها را با آشنا کنیم. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38817 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️کِل زدن در عروسی چه حکمی دارد؟ ❓ در چه حکمی دارد؟ حتی اگر در مراسم زنانه باشیم و صدای کل به گوش نرسد چگونه است؟ 🍃🌺نظر مراجع تقلید در این زمینه آن است که اگر مستلزم نبوده و نامحرم هم صدای آنها را نشنود به خودی خود اشکال ندارد. برخی از فقها نیز معتقدند اگر نامحرم هم بشنود ولی موجب وی نباشد، باز هم اشکالی ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa27323 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️برآمدگی داشتن موی خانمها اشکال دارد؟ ❓منظور پیامبر درباره اینکه زنانی که موهایشان مانند است میشوند چیست؟ اگر موها پوشیده باشند ولی از روی آنها معلوم باشد هم چنین است؟ 🍃🌺در برخی از نقل‌ها از پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره برخی از زنان این‌گونه آمده است: «إذا رأیتم اللاتی ألفین على رؤوسهن مثل أسنمة البعر فأعلموهن أنه لا تقبل لهن صلاة»؛ وقتی زنانی را دیدید که بر بالای سر خود مانند کوهان شتر قرار داده‌اند، به آنها بگویید که هیچ‌کدام از نمازهایشان قبول نمی‌شود. در روایت دیگری آمده است: «صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ... وَنِسَاءٌ کَاسِیَاتٌ عَارِیَاتٌ مُمِیلَاتٌ مَائِلَاتٌ، رُءُوسُهُنَّ کَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ، لَا یَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ، وَلَا یَجِدْنَ رِیحَهَا...» دو گروه از اهل آتش هستند که من آنها را ندیده‌‌ام... گروه دوم زنانی هستند که پوشیده ولی عریان‌اند. گمراه‌کننده و گمراه‌اند. سرهایشان مانند کوهان شتر خراسانی مائل و کج است. این زنان نه وارد بهشت می‌شوند و نه بوی آن را استشمام خواهند کرد. چند نکته در توضیح این روایات، قابل ذکر است: 1. این روایات در کتب اهل سنت نقل شده و در منابع شیعه مطلبی در این باره وجود ندارد. 2. پوشاندن مو به طور کامل کافی است و پیدا بودن برجستگی زیر پوشش به خودی خود اشکال ندارد، مگر این‌که تبعاتی منفی مانند انگشت‌نما شدن و... داشته باشد. البته گفتنی است که این نوع از پوشش لازمه‌اش بی‌عفتی و بی‌بند و باری نیست، اما زنان متدین و مؤمن از این‌گونه کارها دوری می‌کنند. 3. به نظر می‌رسد که علت جهنمی شدن این افراد و قبول نشدن نمازهایشان، صرف شکل ظاهری آنان نیست، بلکه همان‌طور که در روایت دوم آمده، این عقوبت به خاطر نوع پوششان و گمراه بودن آنان است و بیان شکل سَر این افراد، یا به عنوان یکی از نشانه‌های این اشخاص ذکر شده یا این‌که چون علت ساختن چنین ظاهری برای خود، گمراهی بوده و با قصد حرام مثل جلب نامحرم و اشاعه فساد انجام گرفته، مذموم واقع شده است. 4. این‌که در روایت، به کوهان شتر اشاره شده، نشان از برآمدگی و برجستگی زیادی دارد که با برجستگی موها در حالت عادی متفاوت است. از این‌رو می‌توان گفت که این روایت شامل آن برآمدگی معمولی موهای زنان نمی‌شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36746 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️بوسیدن زن و شوهر در مقابل دیگران ❓حکم زن و شوهر در مقابل دیگران (مثلاً برای خداحافظی و یا در اعیاد) چیست؟ 🍃🌺هر چند این کار به خودی خود اشکال شرعی ندارد، اما جهات دیگری چون منطقه، و یا بودن حاضران، نوع بوسیدن و ... نیز باید ملاحظه شود و چنانچه داشته باشد از آن پرهیز شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25847 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️من طراح هستم آیا میتوانم پروژه ام را بدون صاحب کارم به مشتریهای دیگرم ارائه دهم؟ ❓من هستم. یک سال و نیم روی پروژه‌ای برای یک تهیه کننده کار می‌کردم. الآن که پروژه تمام شده است، من از تهیه کننده درخواست یک نمونه از کاری را که انجام داده‌ام، می‌کنم و او حاضر نیست نمونه کاری را که خودم در آن شرکت داشته‌ام به من دهد. لازم به ذکر است که من برای گرفتن کارهای دیگر و توسعه کارم، به این نمونه کار نیاز دارم. از طرفی کارگردان آن پروژه که انسان مقیدی نبود یک نمونه از کار را برای خودش برداشته است. آیا من می‌توانم بدون اجازه تهیه کننده (با توجه به این که برای نشان دادن کار به مشتری‌هایم نیاز مبرم به این نمونه دارم)، آن نمونه را از کارگردان بگیرم؟ لازم به ذکر است که این نمونه‌ی کار بجز ارائه به مشتریان برای دیدن توانائی‌های کاریم، هیچ منفعت مادی دیگری برای من ندارد. 🍃🌺با توجه به اینکه تهیه کننده، صاحب کار به شمار می‌آید، هرگونه استفاده از پروژه‌ی مذکور باید با رضایت وی صورت پذیرد. البته برخی از فقها در این باره می‌گویند، تنها در صورتی این موضوع دارای اشکال است که تهیه کننده از ابتدا در قراردادش شرط عدم استفاده بدون اجازه وی را کرده باشد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa37023 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️با شرط عدم طلاق و یا بازپس گرفتن چندین برابر در صورت طلاق، آیا زن میتواند مهریه اش را به شوهرش ببخشد؟ ❓زن بعد از عقد با یک شرط مهریه‌اش را به شوهرش می‌‌بخشد: زن در شرطش این‌طور می‌‌گوید: من مهرم را با این شرط به تو می‌‌بخشم که اگر مرا دهی ده برابر این را از تو طلب خواهم نمود، آیا همچنین شرطی صحیح است؟ 🍃🌺در صورتی که زن، بخشش مهریه‌اش را مشروط به عدم طلاق کند، صحیح است و اگر زوج او را طلاق دهد، می‌تواند مهریه‌اش را پس بگیرد. البته شرط گرفتن چند برابر مهریه در صورت طلاق؛ اگرچه بنابر نظر برخی از مراجع عظام، صحیح است ولی بنابر نظر برخی از مراجع، این شرط را باید در ضمن عقد لازمی مانند بیع(خرید و فروش) یا صلح، انجام دهد. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: 💠حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): مهریه، در صورتی که به ذمه شوهر بوده و آن‌را بخشيده است قابل بازگشت نيست، مگر اين‌که بخشيدن به قصد ادامه زوجيت بوده ولی زوج بخواهد او را طلاق دهد که در اين صورت می‌تواند باز پس بگيرد. 💠حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): صحیح است. 💠حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): شرط به نحو مذکور در سؤال چون منجز نیست و معلق است صحیح نیست و برای روشن شدن مسئله لازم است به دو نکته توجه کنید؛ یکی این‌که باید شرط در ضمن عقد لازمی مانند بیع و صلح ذکر شود و شرط ابتدایی لازم الوفاء نیست. دیگر این‌که منجز و قطعی باشد و اگری نباشد. بنابراین اگر در ضمن عقد لازمی زن بگوید من مهریه را به تو بخشیدم و شرط می‌کنم که در صورت طلاق دادن ده برابر مهریه به من بدهی و زوج هم بگوید قبول کردم، در این صورت بر زوج واجب است عمل به شرط نماید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21633 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️اگر در منزل مقداری از داروهای مصرفی در پایان سالِ خمسی باقی بماند، آیا خمس دارد؟ ❓اگر کسی را قبل از خریده باشد و در حال استفاده باشد و سر سال خمسی آن دارو باقی مانده باشد در دو صورت زیر چه حکمی دارد :الف ) به استفاده ی آن کماکان نیاز داشته باشد. ب) به باقی مانده آن دیگر نیاز نداشته باشد،اگر هیچ مقدار را قبل از سال خمسی استفاده نکرده باشد چطور ؟ 🍃🌺خرید دارو؛ که به علت نیاز و احتیاج است، خمس ندارد، علاوه بر این که؛ بعد از باز شدن و استفاده از مالیت می‌افتد و حتی در صورت مصرف نشدن از شما خریده نمی‌شود، بنابراین چیزی که مالیت نداشته باشد، خمس ندارد. بله! اگر دارویی مصرف نشده باشد و مالیت هم داشته باشد، یا برخی از داروهای کمیاب و حیاتی؛ در صورتی که استفاده نشده باشد، را می‌توان فروخت، که در این صورت اگر تا پایان سال خمسی استفاده نشود؛ دارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31460 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
کدام است؟ 🍃🌺 از مهم‌ترین عبادتها در محسوب می‌شود. این عبادت از اجزای متعددی تشکیل شده که برخی از آنها مستحب و برخی دیگر واجب است. برخی از این نیز به عنوان نماز محسوب می‌شوند. 🔶واجبات نماز که تعدادشان به عدد یازده می‌رسد عبارتند از: 🔸1. : بدین معنا که باید نماز را به قصد تقرّب به خدا یا به قصد اجرای دستور او بخواند. ولی لازم نیست که نیّت خود را به زبان بگوید. 🔸2. : یعنی گفتن «الله اکبر». 🔸3. : برای کسی که توانایی ایستادن دارد، واجب است که نماز خود را به صورت ایستاده بخواند. این قیام شامل زمان گفتن تکبیرة الاحرام، قرائت و بعد از اتمام رکوع، می‌شود. 🔸4. : یعنی خواندن سوره حمد و یک سوره کامل بعد از آن، در رکعت‌های اول و دوم. 🔸5. : یعنی گفتن اذکار مخصوص در حال رکوع، سجده و ... است. 🔸6. : لازم است که در هر رکعت، بعد از قرائت حمد و سوره و یا ، نماز گزار به رکوع برود. در رکوع باید به اندازه‌ای خم شود که کف دست به زانوها برسد. در رکوع گفتن هر ذکری کافی است، مثل اینکه بگوید: (سُبحانَ رَبِّی العَظیم وَ بِحَمدِه) 🔸7. : واجب است که بعد از بجا آوردن رکوع و قیام بعد از آن، به سجده رفته و در سجده هفت قسمت از بدن بر زمین قرار بگیرد؛ پیشانی، کف دو دست، هر دو زانو، و دو انگشت بزرگ پا. همچنین واجب است که پیشانی را بر چیزی بگذارد که سجده بر آن صحیح است؛ مانند خاک، سنگ، چوب و... . در سجده گفتن هر ذکری کافی است، مثل اینکه بگوید: (سُبحانَ رَبِّی الاَعلی وَ بِحَمدِه) 🔸8. : بعد از انجام دو سجده در رکعت‌ دوم و چهارم نماز، واجب است که به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر شهادت داده شود و نیز فرستادن صلوات بر پیامبر و خاندانش واجب است. مقدار واجب تشهد این است: «أشهَدُ أن لا إلهَ إلّا اللّٰهُ وَحدَه لا شَریکَ له و أشهدُ أنّ محمّداً عبدُه وَ رسولُه، اللّهمَّ صلِّ على محمّدٍ و آلِ محمّدٍ». 🔸9. : بعد از تشهد رکعت آخر نماز مستحب است در حالى که نشسته و بدن آرام است بگوید: «السَّلٰامُ عَلَیْکَ ایُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَکٰاتُهُ» و بعد از آن باید بگوید: «السَّلامُ عَلیْکُمْ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَکٰاتُهُ» یا بگوید: «السَّلامُ عَلَیْنٰا وَ عَلَى عِبٰادِ اللّٰه الصّالِحِینَ». 🔸10. : باید افعال نماز را با همان ترتیبی که ذکر شده، انجام دهد و اگر عمداً ترتیب نماز را به هم بزند، مثلاً سوره را پیش از حمد بخواند، یا سجود را پیش از رکوع بجا آورد، نماز باطل می‌شود. 🔸11. : یعنى کارهاى نماز مانند رکوع و سجود و تشهد را پشت سر هم بجا آورد و چیزهایى را که در نماز می‌خواند به طورى که معمول است پشت سر هم بخواند و اگر به قدرى بین آنها فاصله بیندازد که نگویند نماز می‌خواند، نمازش باطل است. در بین این واجباتی که نام برده شد، پنج مورد از آن رکن هستند. بدین معنا که حتی اگر از روی فراموشی و غیر عمد، انجام نگیرد یا بیش از یک مرتبه انجام شود، موجب باطل شدن نماز می‌شود. در حالی که دیگر واجبات نماز، اگر سهواً فراموش شوند یا تکرار شوند، موجب باطل شدن نماز نمی‌شوند. 🔷 نماز عبارتند از: 🔹1. . 🔹2. . 🔹3. ؛ هم قیام هنگام گفتن تکبیرةالاحرام و هم قیام متصل به رکوع؛ یعنی قیام قبل از انجام رکوع. 🔹4. رکوع. 🔹5. دو سجده: یعنی هر دو سجده با هم یک رکن حساب می‌شود. بنا بر این، اگر به صورت غیر عمد، به جای دو سجده یک سجده یا سه سجده انجام دهد، نماز باطل نمی‌شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40110 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️مرگ وصی قبل از عمل به وصیت ❓اگر قبل از اینکه به دست او برسد از دنیا برود، تکلیف چیست؟ 🍃🌺در فرض سؤال وصیت باطل شده و (مجتهد جامع الشرایط) متولّى امر وصيت مى‌شود يا كسى را براى شدن آن معين مىكند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id22656 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️آیا قدیمی و ساخت مسجدی جدید به جای آن، جایز است؟ ❓مسجدی قدیمی در یک زمین واقع است و تصمیم بر آن است که با توجه به قدیمی بودن مسجد مسجدی جدید در پشت مسجد قدیمی احداث و بعد از اتمام احداث مسجد جدید مسجد قدیمی تخریب گردد، آیا چنین کاری جایز است؟ یا این‌که باید مسجد قدیمی همچنان در کنار مسجد جدید باقی بماند؟ 🍃🌺1. چنانچه مسجد قدیمی، قابل استفاده باشد تخریب آن جایز نیست. در غیر این صورت تخریب و الحاق آن به ساختمان جدید مسجد جهت توسعه آن اشکال ندارد. 🍃🌺2. اگر زمین مسجد قدیمی از ابتدا به عنوان مسجد قرار داده شده است، نباید کاربری آن از مسجد بودن به عنوان دیگری تغییر کند و مسجد قدیمی باید همچنان در ساختمان جدید به عنوان مسجد باقی بماند و استفاده‌ای که از آن می‌شود استفاده‌هایی باشد که از یک مسجد می‌شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa27088 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️آیا استفاده از ساق‌دست‌های رنگی، توردار یا گیپوردار در برابر اشکال دارد؟ ❓آیا استفاده از لباسهایی که بدن را کاملاً پوشانده و به شمار می‌آید اما در آنها تزییناتی بکار برده شده اشکال دارد؟ مثلاً تورهایی که در یا دست‌ها به کار رفته و گاهی رنگی هم می‌باشد. آیا اینها زینت زن، شمرده شده و در برابر نامحرم نباید پوشید؟ 🍃🌺در مسئله‌ی حجاب زن، پوشش باید به گونه‌ای باشد که توجه نامحرم را جلب نکند؛ لذا اگر تزیینات به کار رفته در پوشش، به حدی است که باعث جذابیت جنسی برای مردان نامحرم می‌شود، پوشاندن آن لازم است. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa37952 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️جهل به ❓خانمی قبلاً در روستا بوده و وقتی شده مادرش به او نگفته که باید کند و بدون غسل نماز ‌خوانده‌است. وقتی که ازدواج کرده نمی‌دانسته که جنب قبل از اذان صبح ماه رمضان باید غسل کند و بدون غسل وارد صبح ‌شده و روز غسل می‌کرده است. در ضمن می‌گوید شب در روستا، امکان استفاده از حمام برای بانوان نبوده است. حکم نماز و روزه‌های وی در مدتی که در روستا بوده چگونه است؟ 🍃🌺چنین فردی باید هر مقدار از نمازهایى را که یقین دارد بدون غسل خوانده اعاده نماید، اما نسبت به قضای روزه‌ها،‌ فقها اختلاف نظر دارند. برخی قضای آن را واجب و برخی در فرض سؤال، روزه‌‌های فرد را صحیح و کافی می‌دانند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38158 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️آیا رساندن افراد به اشخاص مورد نظرشان واجب است؟ ❓آیا رساندن سلام کسی به شخص مورد نظر وی، واجب است؟ اگر وی قصد جدی در این امر داشته و صرف تعارف نباشد چطور؟ 🍃🌺واجب نیست، مگر اینکه با قصد جدی، وعده بدهد که این کار را می‌کند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa37875 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️اللهم إنا لا نعلم منه إلا خیراً... ❓این‌ که در دعای گفته می‌شود: «... اللهم إنا لا نعلم منه إلا خیراً...»، اگر واقعاً از این میّت جز شرّ چیزی ندیده باشیم و این جمله را بگوییم، آیا نیست؟ 🍃🌺از جمله توصیه‌هایی که نسبت به میّت مؤمن و مسلمان شده؛ آن است که چهل نفر در مراسم و او این گونه شهادت دهند: «اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَیْرا» (خدایا! ما جز خیر و خوبی از او ندیده‌ایم!)، این شهادت همان‌گونه که در روایات آمده است، می‌تواند باعث آمرزش و رحمت الهی شود. بله! همان خداوندی که دستور ادای این شهادت را به تشییع کنندگان داده است، می‌دانسته که انسان‌ها خطاکارند و مردم؛ بر برخی گناهان یکدیگر آگاه، اما چنین دستور داده تا مردم بدانند؛ محتاج احسان و نیکی به یکدیگرند و رابطه همیاری و ضمانت یکدیگر، حتی بعد از مرگ نیز پابرجاست و شهادت مؤمنان به سبب ایمانشان؛ پیش خداوند دارای ارزش بسیار است. دستور به ادای این شهادت؛ با نگاه رحمت آمیز و همراه با گذشت و عفو بیان شده که جا دارد همه مؤمنان؛ نسبت به مردگانشان که از این دنیا رفته‌اند، این‌گونه باشند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39114 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️آیا من ادا شده؟ ❓مبلغی را نذر کردم و برای عمل به نذر، مبلغ آن را به کسی که مطمئن بودم انجام می‌دهد دادم، ولی او انجام نداده و من نیز به او دسترسی ندارم. آیا نذر هنوز بر عهده من است یا به عهده اوست؟ 🍃🌺1. عمل به نذری که با و با رعایت سایر شرایط آن منعقد شده است، بر عهده خود شما است و اگر اطمینان دارید که دیگری نذرتان را از جانب شما انجام نداده‌ است، همچنان بر عهده خودتان باقی خواهد ماند ولی او نیز در قبال شما مبلغی است که به او پرداخته‌اید. 🍃🌺 2. اگر شک دارید که کار را انجام داده‌‌ است یا نه، و آن فرد هم انسان مورد اعتمادی باشد، می توانید بنا را بر این بگذارید که نذرتان را انجام داده است یا خواهد داد و شما در این زمینه تکلیفی نخواهید داشت. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28262 👇 https://eitaa.com/ahkam_din