eitaa logo
احکام دین 📚
134.4هزار دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
2.5هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠احکام تذکر دادن به افراد بزرگتر از خود در صورتی که احتمال دلخوری می‌رود، چگونه است؟ 🎤حجت الاسلام فلاح زاده 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 ارسال اسکرین‌شات چت برای بقیه چه حکمی داره؟ ✅پاسخ اگه از چت دیگران باشه، جایز نیست. مربوط به خودش هم باشه، اگه مطالبی باشه که به آبروی فرد برگرده و آشکارکردنشون مجاز نباشه، جایز نیست. 📚آیت الله خامنه ای 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬پرسش: آیا هنگام شنیدن نام "قائم" ایستادن لازم است؟ در این هنگام، دست بر سر گذاشتن چه صورت دارد؟ پاسخ: آیت الله خامنه ای: قیام به هنگام شنیدن هر نامی از نام های مبارک حضرت مهدی(عج)، مخصوصاً نام "قائم آل محمد" مطلوب است ولی واجب نیست. 🔹آیت الله سیستانی: مناسب است و در بعضی روایات وارد شده است. 🔹آیت الله مکارم: مستحب است و در روایتی آمده است که حضرت رضا(علیه السلام) هنگامی که نام مبارک آن حضرت را شنیدند برخاستند و دست بر سر گذاشتند. 📗 منبع: مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع، ج ٣، صفحه ۴١، استفتائات آیت الله مکارم، جلد ١، صفحه ۵٣٢، س١٧۴٩، استفتا مکتوب از مراجع معظم تقلید 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠وضو یا غسل و شک در طهارت نجاست سابق 💬سوال: کسی که یکی از اعضای وضو یا غسلش نجس بوده، اگر شک دارد که آن عضو، قبل و یا در حین انجام غسل یا وضو پاک شده یا نه، چه تکلیفی دارد؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: اگر در حین وضو یا غسل شک کرد باید آن قسمت را تطهیر نموده و سپس وضو و غسل را تکمیل نماید ولی در وضو باید موالات یعنی پشت سر هم بودن کارهای وضو به هم نخورد ولی اگر بعد از وضو یا غسل شک کرد باید بعد از تطهیر بدن غسل را تکمیل نماید و در وضو مجدداً وضو بگیرد. [1] 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: با توجه به اینکه یقین به نجاست داشته باید یقین به طهارت کند و در صورت شک، نجاست همچنان باقی می باشد. [2] 🔹 آیت الله سیستانی: به شک خود اعتنا نکند. [3] 🔹 آیت الله وحید خراسانی: اگر إحتمالِ توجه در حالِ غسل یا وضوء نمی دهد غسل یا وضوئش باطل است. [4] 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: اگر احتمال می دهد در حین وضو ملتفت بوده است تا وضوی صحیح بگیرد، وضویش صحیح است. [5] 🔹 آیت الله فاضل لنکرانی: کسی که اعضای وضو یا غسلش نجس بوده اگر شک داردکه در حین انجام وضو یا غسل پاک شده یانه نجس حساب می شود لیکن اگر زیر دوش حمام غسل کرده باشد یا موضع نجس وضو را زیر شیر آب کر گرفته باشدکه که آب کر به تمام بدن جاری شده است و عین نجس هم نمانده باشد بدنش پاک شده و وضو و غسلش نیز صحیح است. [6] --------------- 📚 پی نوشت: ◀️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: FWRSB1oaaI. ◀️ [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509260084. ◀️ [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 656020. ◀️ [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ◀️ [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45400. ◀️ [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611560. 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❣ 📖 السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَهْدِيَّ اَلْأَرْضِ وَ عَيْنَ اَلْفَرْضِ... 🌱سلام بر تو ای مولایی که حقیقت دین از قلب نازنین تو می تراود... 🌱سلام بر تو و بر روزی که از جانب خدا به سوی اسرار زمین هدایت می شوی! ✨🌹 ✨🌸 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din 📿 : 🤲"یا حَیُّ یا قَیّوم"🤲 ای مهربان ترین مهربانان
💬 شک در تلفظ قرائت نماز 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 احکام روزه و بلوغ پسران 💬‏ 👌نشانه بالغ شدن پسر يكى از سه چيز است: 1. روييدن موى درشت و خشن زير شكم (اطراف آلت تناسلى)، 2. بيرون آمدن منى، 3. تمام شدن پانزده سال قمرى. نکته: هر يك از اين سه نشانه، به تنهايى علامت بلوغ و رسيدن به سن تكليف است. ‏ 🤔❓من در سن دوازده سالگى علامت روييدن موى خشن را در خودم ديدم، اما نمیدانستم كه اين نشانه بلوغ است و بعداً متوجه اين موضوع شدم؛ آيا بايد قضاى نماز و روزه‏ هايم را كه در اين مدت انجام نداده‏ام را به جا آورم؟ 🌺✍️ شخصى كه نمیدانسته به تكليف رسيده مثلًا جاهل به علائم بلوغ بوده يا فهميده كه قبل از 15 سالگى بالغ شده است، بايد نماز و روزه‏ هايى كه نگرفته را قضا نمايد ولى كفاره ندارد. ‏ ❓ كسى كه نمیداند روزه‏ هايى كه در ايام جوانى خورده، قبل از هنگام بلوغ بوده يا نه؛ آيا قضاى آنها واجب است؟ 🔹 اگر نمیداند، چيزى بر عهده او نيست. ❓شخصى اوايل بلوغ بدون عذر و به علت بی اعتنايى به مسائل احکام يا بی توجهى و كوتاهى پدر و مادر، روزه‏ ها را نگرفته وظيفه او چيست؟ 🌸✍️ هر مقدار از روزه‏ها را كه نگرفته، بايد قضا كند و براى هر روز نيز بايد كفّاره بدهد؛ يعنى، براى هر روز دو ماه روزه بگيرد يا شصت فقير را سير كند و يا به هر كدام يك مدّ (تقريباً 750 گرم) طعام (گندم يا جو و مانند آن) بدهد. 📚 توضيح‏ المسائل مراجع، م 2252؛ امام خمینی، استفتائات، ج1 روزه ص316 س38 و ص329 س79 وص330 س80؛ خامنه‏ اى، اجوبه الاستفتائات، س 1889 و 1890؛ صافی 240 سوال پیرامون روزه، س27 و28؛ تبريزى، استفتائات، ج1 س 652؛ نوری استفتائات ج1 س 223؛ مكارم استفتائات، ج1 س297 و298؛ بهجت استفتائات ج‌2 س2921 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 مبطلات روزه عبارت است از: ۱. خوردن و آشامیدن. ۲. آمیزش جنسی. ۳. کاری که موجب خروج منی شود (استمنا). ۴. باقی ماندن بر جنابت يا حيض يا نفاس تا اذان صبح. ۵. اماله با چيزهای روان و مایع. ۶. قی کردن. ۷. دروغ بستن به خدا و پيامبر و ائمه «عليهم السلام» (بنابر احتیاط واجب). ۸. رساندن غبار غليظ به حلق (بنابر احتیاط واجب). ۹. فرو بردن تمام سر در آب (بنابر احتیاط واجب). 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💢 زمان نیت روزه واجب 💬سوال: 🔷 چگونه برای روزه ماه رمضان نیت کنیم؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ انسان می تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فردای آن نیت کند و علاوه بر این، بهتر است که شب اول ماه روزه همه ماه را هم، نیت نماید. 🔺 توضیح المسائل ده مرجع، م 1551 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: ابتدا و انتهاى نیت روزه به طور عادى چه زمانى است؟ 💠 پاسخ : 🔶 نیت براى روزه ماه رمضان و نذر معیّن، از اول شب تا اذان صبح است. 🔷 براى روزه غیر معین (مانند روزه قضا و نذر مطلق)، از اول شب تا ظهر روز بعد است. ♦ نیت روزه مستحبى، از اول شب شروع شده و تمام روز - تا موقعى كه به اندازه نیت كردن به مغرب وقت مانده باشد - ادامه دارد. 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔹 استمرار نیت ‌ 💬در روزۀ واجب معین؛ مانند روزه ماه رمضان و نذر معین، واجب است نیت از طلوع فجر تا مغرب، استمرار داشته باشد. بنابراین اگر بین روز از نیت روزه برگردد و قصد ادامه روزه نداشته باشد، روزه‌اش باطل میشود و قصد دوباره برای ادامه روزه فایده‌ای ندارد، البته تا اذان مغرب باید از مبطلات روزه خودداری کند. 🔺 رساله و روزه، مسأله ۸۱۴ 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din