eitaa logo
احکام دین 📚
134.1هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
2.5هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌸🍃 🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ واكْرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ وقَرّبِ فیهِ وسیلتی الیكَ من بینِ الوسائل یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین . خدایا زیاد كن بهره مرا در آن از اقدام به مستحبات و گرامى دار در آن به حاضر كردن و یا داشتن مسائل و نزدیك گردان در آن وسیله ‌ ام به سویت از میـان وسیله‌ها اى آنكه سرگرمش نكند اصرار و سماجت اصراركنندگان. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال: کسی که در افطار شب عید فطر، میهمان دیگری باشد، فطریه‌اش به عهدۀ کیست؟خودش یا صاحب‌خانه؟ آیا فرقی می‌کند که قبل از اذان مغرب به میهمانی رفته باشد یا بعد از آن؟ ✅پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: فطره مهمانى كه پيش از غروب شب عيد فطر با رضايت صاحب خانه وارد شده و نان خور او حساب مى‌شود، بر او واجب است؛ و فطره مهمانى كه بعد از غروب شب عيد فطر وارد مى‌شود بر صاحبخانه واجب نيست، اگرچه پيش از غروب او را دعوت كرده باشد و در خانه او هم افطار كند. ⚠️نکته: با یک شب مهمان نان خور حساب نمی شود. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: میهمانى که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شده و نانخور او محسوب مى شود (یعنى تصمیم دارد مدّتى نزد او بماند) دادن زکات فطره او نیز واجب است، امّا اگر فقط براى شب عید دعوت شده فطره او بر میزبان واجب نیست و در صورتى که بدون رضایت صاحب خانه باشد نیز بنابر احتیاط واجب فطره او را بدهد، همچنین فطره کسى که انسان را مجبور کرده است که خرجى او را بپردازد. ✍ آیت الله سیستانی : فطریه مهمانی كه پیش از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نان‌خور وی - هرچند موقّتاً - محسوب می‌شود، بر میزبان واجب است مثل مهمانی كه قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امكانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید؛ اما به مهمانی كه تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمی‌ماند، نان‌خور صدق نمی‌كند و زكات فطره‌اش بر عهده میزبان نیست. 👈 فطریه مهمانی كه بعد از غروب آفتاب در شب عید فطر وارد بر میزبان می‌شود در صورتی كه نان‌خور او محسوب نشود، بر ميزبان واجب نيست و اگر نان‌خور او حساب شود (بنا بر احتياط واجب) مراعات مقتضای احتياط ترک نشود مانند اين كه يكی با اجازه ديگری فطريه را بدهد. ✍ آیت الله وحید خراسانی : چنانچه پیش از غروب آفتاب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شود و تا صبح نزد او بماند فطره او بر صاحب خانه واجب است و اگر تا صبح نزد او نماند بر او واجب نیست. ____________ 📚 استفتاء‌ از سایت مراجع عظام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰کسی که روزه ماه رمضان را نمی گیرد، آیا باید زکات فطره بپردازد؟ ✍️پاسخ: ✅کسى که موقع غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و هشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید براى خودش و کسانى که نانخور او هستند، هر نفرى یک صاع که تقریباً سه کیلو است، گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحقّ بدهد، و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است. [۱] و تفاوتی بین انسان روزه دار و غیر روزه دار نیست. به عنوان مثال اگر سرپرست خانواده ای روزه نمی گیرد، بر او واجب است هم فطریه خود و هم فطریه زن و بچه اش را بپردازد. پی نوشت: [۱] توضیح المسائل مراجع، ج ۲، ص ۱۶۹؛ امام خمینی، تحریرالوسیلة، ج ۱، ص ۳۱۵. ________ 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 کسی در تهران به کما رفته و به مشهد منتقل شده و  بعد از چند روز به هوش آمده است، با توجه اینکه قصد سفر نداشته و اختیار خود آن را انجام نداده است، حکم نمازهایش در مشهد و در برگشت چیست؟ ✅ پاسخ: 🔹 مقام معظم رهبری: در مشهد نمازش تمام است، ولی در برگشت که با اراده خود قصد مسافت را دارد نمازش شکسته است. 🔹 آیت الله مکارم: در فرض سوال، در مشهد نمازش کامل است، ولی در مسیر برگشت به تهران، نمازش شکسته می باشد. 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: اگر در تهران مسافر نبود، نمازش در مشهد تمام است ولی در برگشت باید نمازش را شکسته بخواند. 🔹 آیت الله سیستانی: در هنگام برگشت از مشهد نماز او شکسته است. منبع:http://yon.ir/be4ZJ #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 نگاه کردن مرد به وجه و کفین (بدون زینت) چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 🔹آيت الله مكارم شيرازي: نگاه کردن مرد به صورت و دستهای زن نا محرم تا مچ اگر به قصد لذت نباشد و مایه فساد و گناه نگردد اشکال ندارد. 🔹آيت الله سيستاني: نگاه کردن به صورت آنان(زنان) و دستهایشان تا مچ، اگر با شهوت یا با ترس از وقوع در حرام باشد حرام است بلکه احتیاط مستحب آن است که بدون شهوت و ترس از وقوع در حرام هم به آنها نگاه نکنند. 🔹آيت الله شبيري زنجاني: نگاه کردن به صورت و دستهای (زنان) تا مچ اگر با لذت باشد حرام است و احتیاط مستحب آن است که بدون قصد لذت هم به آنها نگاه نکند. 🔹آيت الله وحید: نگاه کردن مرد به صورت و دستهای زن اگر به قصد لذت باشد یا ترس از وقوع در حرام داشته باشد، حرام است و احتیاط مستحب آن است که به صورت و دستها تا مچ ،‌ هر چند بدون قصد لذت و ترس وقوع در حرام نگاه نکند. 🔹آيت الله فاضل: نگاه کردن (مرد) به صورت و دستهای (زن نامحرم) اگر به قصد لذت باشد حرام است، ولی اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد. منبع:http://yon.ir/n2ylp #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 با توجه به اینکه گفته شده ریختن آب برای بول دو مرتبه بعد از بین رفتن نجاست لازم است آیا باید یک مرتبه آب برای رفع عین بول انجام شده و سپس دو مرتبه دیگر آب بریزیم؟ ✅ پاسخ: 🔹 مقام معظم رهبری: با همان بار اول که برای رفع عین نجاست ریخته می‌شود بار اول آبکشی نیز محسوب می‌گردد. 🔹آیت الله مکارم: براي تطهير چيز نجس با آب قليل، ابتدا بايد عين نجس را (با هر چیزی، آب و غیر آب) برطرف کرد سپس يک بار آب قليل بر روي آن بريزند. 🔹آیت الله شبیری زنجانی: برای محاسبه بار اول( اولین شستن بعد از برطرف شدن عین نجاست) قطع آب لازم نیست وهمین که پس از برطرف شدن عین، آب به قسمت‌های نجس برسد، یک مرتبه شستن به حساب می‌آید و لازم نیست برای محاسبه آب قطع گردد و دوباره بر مخرج بول جریان پیدا کند.اما برای محاسبه شستن های بعدی استمرار کفایت نمی کند و باید آب قطع گردد. منبع:http://yon.ir/LQxF8 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 من آب انگور درست کرده و در یخچال گذاشته و مصرف می کنم. یک بار آب انگو روی میز مانده بود وقتی خوردم، مزه الکل گرفته بود، حکم این مساله چیست؟ ✅ پاسخ: 🔹مقام معظم رهبری: اگر مسکر باشد، جايز نيست.  🔹آیت الله مکارم: به خودی خود به جوش نیامده باشد خوردن آن اشکالی ندارد.  🔹آیت الله سیستانی: اگر بیرون نجوشیده باشد چنانچه مست کنند نباشد اشکال ندارد. منبع:http://yon.ir/tQq6R #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 آیا خرید و فروش موی سر، اشکال دارد؟ 🔹 مقام معظم رهبری: اگر موی سر منفعت حلال و عقلائی داشته باشد، خرید و فروش موی زنانه به قصد استفاده مشروع و حلال در صورتی که ایجاد مفسده نکند، اشکال ندارد 🔹 آیت الله مکارم: فی نفسه اشکال ندارد. 🔹 آیت الله سیستانی:خرید و فروش مو اشکالی ندارد. 🔹 آیت الله شبیری زنجانی:خرید و فروش به خودی خود اشکال ندارد. 🔹 آیت الله وحید: اشکالی ندارد. 🔹 آیت الله فاضل:خیر، اشکال ندارد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 آيا در پايان وقت شرعى نيمه شب، نماز عشا قضا مى‌‌شود؟ 🔹مقام معظم رهبری: واجب است نماز عشا را تا قبل از نيمه شب شرعى بخوانند و بعد از آن به قصد قربت بجا آورده و نيت ادا و قضا نكنند. 🔹 آیت الله سیستانی : وقت نماز مغرب و عشا برای شخص مختار تا نیمه‌شب امتداد دارد، و اما برای شخص مضطر ـ که یا از روی فراموشی یا به سبب خواب یا حیض و مانند اینها نماز را پیش از نیمه‌شب نخوانده ـ وقت نماز مغرب و عشا تا طلوع فجر ادامه دارد 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه عمداً نماز مغرب و عشا را تا نصف شب نخواند وقت آن گذشته و باید قضا کند، امّا اگر به واسطه عذرى نخوانده باشد باید تا قبل از اذان صبح به جا آورد و نماز او ادا است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️خون داخل تخم مرغ #احکام_خوردنی_ها #احکام_طهارت_و_نجاست #خون_موجود_در_تخم_مرغ #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️خون داخل تخم مرغ 💠 سؤال: اگر در زرده یا سفیده تخم مرغ خون باشد، آیا استفاده از آن جایز است؟ 🔶 جواب: خون داخل تخم مرغ، نجس نیست ولی خوردن آن حرام است، می توانید خون را جدا کنید و بقیه را مصرف کنید. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 فروش مبلغ چک مدت دار به صورت نقد با قیمت کمتر چه حکمی دارد؟  ✅ پاسخ: 🔹 امام خامنه ای : فروش چک مدت دار به ديگرى به کمتر يا بيشتر از مبلغ مندرج در چک، جايز است و اشکال ندارد آنچه اشکال دارد و جايز نيست اين است که مبلغى از کسى قرض بگيرد و در برابر آن چک مدت دار به مبلغ بيشتر از مبلغ قرض به او بدهد. اين عمل، قرض ربوى است و حرام است، اگرچه بعيد نيست اصل قرض صحيح باشد. 🔹 امام ره : فروش ان از سوی طلبکار ،به بدهکار اشکال ندارد؛ ولی فروش ان به شخص سوم صحیح نیست 🔹 آیات عظام تبریزی ،سیستانی ،فاضل ،مکارم و نوری : در صورتى که چک مربوط به معامله اى باشد، و سند بدهکارى محسوب شود (و چک دوستانه نباشد) خرید و فروش آن به کمتر یا بیشتر از مبلغ مندرج در آن مانعى ندارد. 🔹 آیت الله وحید: بنابر احتیاط واجب،جایز نیست.واگربه مصالحه باشد اشكال ندارد. 🔹 آیت الله بهجت: اگرفروشنده چک،مبلغ ان را از صادرکننده چک،باشدفروشان به مبلغ کمتر ،در صورتی جایز است که در ما به التفاوت ،معامله معامله شرعی انجام گیرد ودر ضمن ان ،شرط قرض (به مبلغ فروش چک)شود. 📚 منبع: نوری: استفتائات ج/2،س426 فاضل :جامع المسائل ج/1 س1032 مکارم: توضیح المسائل م/429 2 تبریزی: استفتائات س:2144 وتوضیح المسائل احکام سفته م/6 سیستانی: توضیح المسائل عملیات بانکی م/28 بهجت: توضیح المسائل مسائل متفرقه م/ 29 وحيد: 2869 👇 https://eitaa.com/ahkam_din