eitaa logo
احکام دین 📚
136.3هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 سوال: 🔰 کسی در تهران به کما رفته و به مشهد منتقل شده و  بعد از چند روز به هوش آمده است، با توجه اینکه قصد سفر نداشته و اختیار خود آن را انجام نداده است، حکم نمازهایش در مشهد و در برگشت چیست؟ ✅ پاسخ: 🔹 مقام معظم رهبری: در مشهد نمازش تمام است، ولی در برگشت که با اراده خود قصد مسافت را دارد نمازش شکسته است. 🔹 آیت الله مکارم: در فرض سوال، در مشهد نمازش کامل است، ولی در مسیر برگشت به تهران، نمازش شکسته می باشد. 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: اگر در تهران مسافر نبود، نمازش در مشهد تمام است ولی در برگشت باید نمازش را شکسته بخواند. 🔹 آیت الله سیستانی: در هنگام برگشت از مشهد نماز او شکسته است. منبع:http://yon.ir/be4ZJ #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 نگاه کردن مرد به وجه و کفین (بدون زینت) چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 🔹آيت الله مكارم شيرازي: نگاه کردن مرد به صورت و دستهای زن نا محرم تا مچ اگر به قصد لذت نباشد و مایه فساد و گناه نگردد اشکال ندارد. 🔹آيت الله سيستاني: نگاه کردن به صورت آنان(زنان) و دستهایشان تا مچ، اگر با شهوت یا با ترس از وقوع در حرام باشد حرام است بلکه احتیاط مستحب آن است که بدون شهوت و ترس از وقوع در حرام هم به آنها نگاه نکنند. 🔹آيت الله شبيري زنجاني: نگاه کردن به صورت و دستهای (زنان) تا مچ اگر با لذت باشد حرام است و احتیاط مستحب آن است که بدون قصد لذت هم به آنها نگاه نکند. 🔹آيت الله وحید: نگاه کردن مرد به صورت و دستهای زن اگر به قصد لذت باشد یا ترس از وقوع در حرام داشته باشد، حرام است و احتیاط مستحب آن است که به صورت و دستها تا مچ ،‌ هر چند بدون قصد لذت و ترس وقوع در حرام نگاه نکند. 🔹آيت الله فاضل: نگاه کردن (مرد) به صورت و دستهای (زن نامحرم) اگر به قصد لذت باشد حرام است، ولی اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد. منبع:http://yon.ir/n2ylp #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 با توجه به اینکه گفته شده ریختن آب برای بول دو مرتبه بعد از بین رفتن نجاست لازم است آیا باید یک مرتبه آب برای رفع عین بول انجام شده و سپس دو مرتبه دیگر آب بریزیم؟ ✅ پاسخ: 🔹 مقام معظم رهبری: با همان بار اول که برای رفع عین نجاست ریخته می‌شود بار اول آبکشی نیز محسوب می‌گردد. 🔹آیت الله مکارم: براي تطهير چيز نجس با آب قليل، ابتدا بايد عين نجس را (با هر چیزی، آب و غیر آب) برطرف کرد سپس يک بار آب قليل بر روي آن بريزند. 🔹آیت الله شبیری زنجانی: برای محاسبه بار اول( اولین شستن بعد از برطرف شدن عین نجاست) قطع آب لازم نیست وهمین که پس از برطرف شدن عین، آب به قسمت‌های نجس برسد، یک مرتبه شستن به حساب می‌آید و لازم نیست برای محاسبه آب قطع گردد و دوباره بر مخرج بول جریان پیدا کند.اما برای محاسبه شستن های بعدی استمرار کفایت نمی کند و باید آب قطع گردد. منبع:http://yon.ir/LQxF8 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 من آب انگور درست کرده و در یخچال گذاشته و مصرف می کنم. یک بار آب انگو روی میز مانده بود وقتی خوردم، مزه الکل گرفته بود، حکم این مساله چیست؟ ✅ پاسخ: 🔹مقام معظم رهبری: اگر مسکر باشد، جايز نيست.  🔹آیت الله مکارم: به خودی خود به جوش نیامده باشد خوردن آن اشکالی ندارد.  🔹آیت الله سیستانی: اگر بیرون نجوشیده باشد چنانچه مست کنند نباشد اشکال ندارد. منبع:http://yon.ir/tQq6R #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 آیا خرید و فروش موی سر، اشکال دارد؟ 🔹 مقام معظم رهبری: اگر موی سر منفعت حلال و عقلائی داشته باشد، خرید و فروش موی زنانه به قصد استفاده مشروع و حلال در صورتی که ایجاد مفسده نکند، اشکال ندارد 🔹 آیت الله مکارم: فی نفسه اشکال ندارد. 🔹 آیت الله سیستانی:خرید و فروش مو اشکالی ندارد. 🔹 آیت الله شبیری زنجانی:خرید و فروش به خودی خود اشکال ندارد. 🔹 آیت الله وحید: اشکالی ندارد. 🔹 آیت الله فاضل:خیر، اشکال ندارد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 آيا در پايان وقت شرعى نيمه شب، نماز عشا قضا مى‌‌شود؟ 🔹مقام معظم رهبری: واجب است نماز عشا را تا قبل از نيمه شب شرعى بخوانند و بعد از آن به قصد قربت بجا آورده و نيت ادا و قضا نكنند. 🔹 آیت الله سیستانی : وقت نماز مغرب و عشا برای شخص مختار تا نیمه‌شب امتداد دارد، و اما برای شخص مضطر ـ که یا از روی فراموشی یا به سبب خواب یا حیض و مانند اینها نماز را پیش از نیمه‌شب نخوانده ـ وقت نماز مغرب و عشا تا طلوع فجر ادامه دارد 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه عمداً نماز مغرب و عشا را تا نصف شب نخواند وقت آن گذشته و باید قضا کند، امّا اگر به واسطه عذرى نخوانده باشد باید تا قبل از اذان صبح به جا آورد و نماز او ادا است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️خون داخل تخم مرغ #احکام_خوردنی_ها #احکام_طهارت_و_نجاست #خون_موجود_در_تخم_مرغ #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️خون داخل تخم مرغ 💠 سؤال: اگر در زرده یا سفیده تخم مرغ خون باشد، آیا استفاده از آن جایز است؟ 🔶 جواب: خون داخل تخم مرغ، نجس نیست ولی خوردن آن حرام است، می توانید خون را جدا کنید و بقیه را مصرف کنید. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 فروش مبلغ چک مدت دار به صورت نقد با قیمت کمتر چه حکمی دارد؟  ✅ پاسخ: 🔹 امام خامنه ای : فروش چک مدت دار به ديگرى به کمتر يا بيشتر از مبلغ مندرج در چک، جايز است و اشکال ندارد آنچه اشکال دارد و جايز نيست اين است که مبلغى از کسى قرض بگيرد و در برابر آن چک مدت دار به مبلغ بيشتر از مبلغ قرض به او بدهد. اين عمل، قرض ربوى است و حرام است، اگرچه بعيد نيست اصل قرض صحيح باشد. 🔹 امام ره : فروش ان از سوی طلبکار ،به بدهکار اشکال ندارد؛ ولی فروش ان به شخص سوم صحیح نیست 🔹 آیات عظام تبریزی ،سیستانی ،فاضل ،مکارم و نوری : در صورتى که چک مربوط به معامله اى باشد، و سند بدهکارى محسوب شود (و چک دوستانه نباشد) خرید و فروش آن به کمتر یا بیشتر از مبلغ مندرج در آن مانعى ندارد. 🔹 آیت الله وحید: بنابر احتیاط واجب،جایز نیست.واگربه مصالحه باشد اشكال ندارد. 🔹 آیت الله بهجت: اگرفروشنده چک،مبلغ ان را از صادرکننده چک،باشدفروشان به مبلغ کمتر ،در صورتی جایز است که در ما به التفاوت ،معامله معامله شرعی انجام گیرد ودر ضمن ان ،شرط قرض (به مبلغ فروش چک)شود. 📚 منبع: نوری: استفتائات ج/2،س426 فاضل :جامع المسائل ج/1 س1032 مکارم: توضیح المسائل م/429 2 تبریزی: استفتائات س:2144 وتوضیح المسائل احکام سفته م/6 سیستانی: توضیح المسائل عملیات بانکی م/28 بهجت: توضیح المسائل مسائل متفرقه م/ 29 وحيد: 2869 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 اگر مرد در هنگام طلاق زن را فریب داده یا تهدید کند و زن از مهریه اش بگذرد و از روی ترس کاملاً رضایت به این امر دهد مثلا از خطری که برای آشنایان نزدیکش ممکن است ایجاد شود؛ آیا زن می تواند پس از یکسال پشیمان شده و حق خودش را مطالبه نماید؟ ✅ پاسخ: 🔹مقام معظم رهبری: اگر اکراه به حد سلب اختیار رسیده باشد، می توانید مطالبه کنید، اما اگر به دلیل ملاحظه مصلحت، مانند حفظ آبرو یا خلاصی از مشقت، مهریه را ــ هر چند با بی میلی و کراهت ــ بخشیده اید، حق مطالبه ندارید. 🔹آیت الله مکارم: در صورتی که زن بتواند با دلیل معتبر ثابت کند که مجبور به بخشیدن مهریه بوده می تواند آن را مطالبه کند. 🔹آیت الله سیستانی: اگر بخشش از روى ترس و اكراه بوده باطل است و حق مطالبه دارد. 🔹آیت الله شبیری زنجانی: چنانچه به ابراء مهریه، اکراه شده باشد مهریه ساقط نشده است.  🔹آیت الله فاضل: اگر زن مهریه را درحال اختیار ببخشد هرچند فریب بخورد دو باره نمی‌تواند شرعا مهریه را طلب کند، اما اگر از ترس مهریه را ببخشد و قلبا راضی به بخشیدن مهریه نباشد، مهریه بخشیده نمی‌شود هر وقت ترس بر طرف شود می‌تواند مهریه اش را طلب کند. منبع:https://b2n.ir/38828 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 احکام نگاه 💠 💬 سوال: 🔸 حکم اپیلاسیون عورت زن توسط خانم دیگری که این کار شغل اوست چیست؟ ⬅️آیت الله مکارم شیرازی: ✅پاسخ: نگاه به عورت دیگری، خواه برای زائل کردن مو باشد یا چیز دیگر جایز نیست، ولی زایل کردن موهای زیر بغل و مانند آن، به وسیله ی هم جنس مانعی ندارد.[۱] 💬 سوال: بنده خانمى هستم كه تخت كوچكى در خانه دارم كه از طریق آن به كار اپیلاسیون (از بین بردن موهاى زائد بدن از طریق موم سرد) مشغول مى‌باشم و خرج خودم و بچه‌هایم را از این راه تأمین مى‌كنم. 🔹آیا كار من حرام محسوب مى‌شود؟ در حالى كه بدون قصد و غرض بوده چون من خودم خیلى پایبند مسائل اسلامى و شرعى هستم. 🔹آیا این پول حرام بوده و فعل حرام انجام داده‌ام؟ در حالى كه هیچ تخصصى در هیچ زمینه‌اى ندارم و فقط همین كار را بلد هستم كه آن‌ هم تنها منبع درآمد خودم و بچه‌هایم مى‌باشد. ⬅️آیت الله خامنه ای: ✅پاسخ: در مورد غیر عورت اشكال ندارد، لكن نگاه به عورت و دست زدن به آن جایز نیست.[۲] ➖➖➖➖➖➖➖ ۱- برگرفته از سایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی ۲- برگرفته از سایت حضرت ایت الله خامنه ای( استفتاات جدید، بخش نگاه و پوشش) 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: ✍ اگر کسی به عمد در قنوت از امام جماعت تبعیت نکرده و بدون قنوت بایستد تا امام به رکوع رود آیا نمازش باطل است یا معصیت کرده است؟ ✅ پاسخ: 🔹 مقام معظم رهبری: نماز باطل نیست، ولی معصیت کرده است. 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: نمازش فرادی می شود و باید به وظیفه فرادی عمل کند. 🔹 آیت الله وحید: خیر. منبع:https://b2n.ir/67767 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 با وجود استفاده از قرص در زمان عادت ماهانه، لکه‌هایی که دیده می‌شود چه حکمی دارد؟ 🔹 حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی): به هر حال اگر خون نباشد حکمی ندارد، ولی اگر خون باشد ـ اگر چه قهوه‌ای رنگ ـ در صورتی‌که در سه روز اول هر چند در باطن استمرار داشته باشد، و مجموع آن با خون‌های بعدی از ده روز تجاوز نکند همه‌ی آن حیض محسوب می‌شود؛ ولى اگر از ده روز تجاوز کند به مقدار عادت حیض، و بقیه محکوم به استحاضه است، که دستور آن در رساله توضیح المسائل حضرت امام«قدس سره» مذکور است، مراجعه نمایید. 🔹 حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): باید سه روز اول حیض پشت سر هم باشد، پس اگر مثلاً دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، حیض نیست. و ابتدای حیض لازم است خون بیرون بیاید، ولى لازم نیست در تمام سه روز خون بیرون بیاید، بلکه اگر در باطن فرج خون باشد کافى است، و چنانچه در بین سه روز مختصرى پاک شود به نحوى که در بین زنها تماماً یا بعضاً متعارف است، باز هم حیض است. 🔹 حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر در باطن خون باشد و لکه‌ها سه روز پشت سر هم دیده شود حیض است و الا استحاضه می‌باشد. 🔹 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه لکه‌هایی ببیند ولی سه روز اول متصل و پی در پی نباشد حکم استحاضه را دارد. 🔹 حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه حداقل سه روز استمرار داشته باشد ولو اینکه داخل فضای فرج باشد، حیض است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 آیا با ترمیم پرده بکارت، زن باکره محسوب می شود؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیات عظام: خامنه ای و سیستانی: حکم باکره را ندارد. 🔹 آیت الله مکارم: منظور از باکره دختري است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، يا نه. ضمنا بر دختر لازم نيست وضع خود را به شوهر بگويد؛ امّا اگر بعداً بر شوهر ثابت شد که دختر باکره نيست، حقّ فسخ نکاح را دارد. 🔹 آیت الله شبیری: مراد از باکره در اصطلاح شرعی، فردی است که با عقد صحیح شرعی به مقدار حشفه، به او دخول نشده باشد و ترمیم مذکور تاثیری در این جهت ندارد. 🔹 آیت الله فاضل: با ترمیم پرده بکارت، زن باکره حساب نمی شود. منبع:https://b2n.ir/56483 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
⁉️ فراموش کردن رکوع #احکام_نماز #فراموش_شدن_رکوع #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
⁉️فراموش کردن رکوع 🔰 سؤال. اگر کسی در سجده اول و یا پيش از آن که وارد سجده‌ی دوم نماز شود، متوجه شود رکوع را انجام نداده است، چه وظیفه ای دارد؟ 🔶 جواب: بايد برخيزد و از حالت ایستاده به رکوع برود و پس از آن دو سجده را بجا آورد و نماز را تمام کند و بعد از نماز، بنابر احتياط مستحب، دو سجده‌ی سهو به خاطر سجده‌ی زيادی، انجام دهد. 👇https://eitaa.com/ahkam_din
💬 دیدن عکس زن مسلمان نامحرم با3 شرط اشکال ندارد👇 الف) پوشش زن به حد متعارف-مانند پوششی که زنان در منزل د مقابل خانواده دارند- باشد ب)صاحب تصویر را نشناسد ج)نگاه به قصد شهوت نباشدو خوف مفسده نیز نداشته باشد #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 آیا شنیدن ناخواسته موسیقی نیز اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: ✍ آنچه در موسیقی حرام است، گوش دادن است، ولی شنیده شدن آن بدون توجه اشکال ندارد.  مانند شنیدن موسیقی در اتوبوس که مسافر در شرایط ناچاری می شنود و تذکرات او اثری ندارد. منبع:استفتائات جدید مکارم، ج 2، س 716 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 تصرف پدر در هدایایی که به مناسبت اعیاد و تولد برای کودک آورده می‌شود چه حکمی دارد؟ آیا می‌توان برای مصارف مهمی مانند خرید مسکن یا هزبنه تحصیل اولاد از آن استفاده کرد؟ ✅ پاسخ: 🔹 امام خامنه ای : در صورتی که برای فرزند آورده باشند، متعلق به فرزند است و ولى مى‌تواند صرف فرزند نمايد و اگر براى کمک به والدين باشد، تصرف در آن براى آنان مشکلى ندارد. [1] 🔹آیت الله مکارم: اگر تصريح خاصي از طرف اهدا کنندگان نسبت به نوع مصرف آن هدایا نشده باشد ظاهر اين است که وجه نقد و امثال آن در واقع کمک هزينه‌هايي است که پدر براي بچه انجام داده است و به او مي‌رسد ولي اجناس غير نقدي و کادوهاي متناسب با فرزند، متعلق به فرزند است و بايد در مصلحت فرزند استفاده و در آن تصرف شود. [2] 🔹آیت الله شبیری زنجانی: تصرف ولی (پدر و جد پدری) در مال فرزند نابالغ در صورتی که برای فرزند مفسده نداشته باشد، اشکال ندارد. تعلق هدایا به فرزند یا پدر تابع نظر عرف است ظاهرا متعلق به پدر است. استفاده در خرید مسکن یا هزینه تحصیل فرزند مانعی ندارد. [3] 🔹آیت الله وحید: فقط می‌تواند برایِ مصالحِ خودِ بچّه صرفِ نماید. بستگی دارد که دهنده به چه کسی هدیّه داده باشد. [4] 🔹آیت الله فاضل: عیدی یا هدایای دیگری که به کودک داده می‌شود مال کودک است پدر و مادر حق تصرف ندارند و در مواردی تنها پدرش به عنوان ولی شرعی می‌تواند در اموری که بر مصلحت کودک باشد استفاده کند. اما اگر هدیه در واقع به خانواده کودک مثلا به پدر و مادرش، تحت نام فرزند داده می شود تصرف در آن اشکال ندارد. [5] 📚 منبع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه‌ای، شماره استفتاء: fc7c61178254b7a386f7ee10b5b86e1c. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505290008. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32908. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 22720. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 آیا می توان صدقه جمع شده را به جای فقیر به مسجد، حسینیه یا مدرسه داد؟ ✅ پاسخ: 🔹 مقام معظم رهبری: در صدقات مستحبی اگر صندوق متعلق به کمیته امداد و نهاد دیگری نباشد، بلکه صندوق شخصی باشد و یا اگر متعلق به کمیته است اختیار برداشت و مصرف پول واریزی در مورد آن با شما باشد، پول آن را به هر نیازمندی می توانید بدهید و یا می توانید در هر راه دیگری مصرف نمایید. منبع: استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: n4x5G0ehyWc. #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 اگر مردی‌ با زنی‌ که در عده است از روی‌ جهل به مسئله یا عمد، عقد دائم یا موقت بخواند، آیا این زن بر او حرام ابدی‌ می‌شود؟ الف: چنانچه مرد و زن، یا یكى از آنان بدانند كه عدّه زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عدّه حرام است آن زن بر او حرام مىشود اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیكى نكرده باشد. ب: اگر هیچ كدام نمى دانسته اند زن در عدّه است، یا نمى دانسته اند عقد كردن زن در عدّه حرام است و عقد باطل است که دو صورت دارد: 1⃣➖ اگر نزدیكى كرده باشند بر یكدیگر حرام ابدی می‌شوند. 2⃣➖ اگر نزدیكى نكرده باشند حرام نیست و مى توانند پس از پایان عده دوباره عقد كنند. 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: اگر عقد را وکیل آنها خوانده باشد نه خودشان، در هیچ یک از دو صورت، حرام ابدی حاصل نمی شود و پس از عدّه می توانند ازدواج کنند. 📖 توضیح المسائل مراجع مساله 2400 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇 💬 سوال 💠 اگر وسط نماز بچه مهر را برداشت میتوانیم بر پشت دست سجده کنیم ؟👇 ✅ پاسخ کوتاه: طبق فتوای رهبری خیر 🔰 اما پاسخ تفصیلی👇 ✍ اگر در بین نماز (فرادا یا جماعت) چیزى که بر آن سجده مى‌کند گم شود (و یا مثلاً بچّه‌اى آن را بر دارد)و چیزى که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد[1] ، دو حالت دارد: 👇 🔹الف. چنانچه وقت وسعت دارد، باید نماز را رها کرده و بعد از تهیه آنچه سجده بر آن صحیح است دوباره نماز بخواند.[2] 🔹ب . اگر وقت تنگ است،باید به لباسش سجده کند و اگر فراهم نباشد بر پشت دست،و اگر آن هم نمى‌شود، به چیز معدنى مانند انگشتر عقیق سجده نماید. 🔹1⃣ آیت الله سیستانی: (چه در تنگی وقت و  چه در وسعت آن، باید بر لباسش یا هر چیز دیگر که در حال اختیار سجده بر او جایز نیست سجده نماید ولى احتیاط مستحبّ آن است که تا سجده بر لباسش ممکن است بر چیز دیگر سجده نکند). 🔹2⃣ آیت الله مکارم: (چنانچه وقت نماز باقى است، نماز را تمام کرده و بنا بر احتیاط دوباره مى‌خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد). 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 در دانشگاه ما مسابقه ای رایانه ای برگزار شد که از داوطلبان شرکت در مسابقه مبلغی تحت عنوان ورودی گرفته شد و در پایان از همین مبلغ هدیه ای به نفر برنده داده شد. آیا این مسابقه حکم قمار را دارد؟ ✅ پاسخ: 🔹 مقام معظم رهبری: اگر از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند، همان شرط بندی حرام است؛ لکن اگر برگزارکننده مسابقه، مبلغی را از شرکت کنندگان به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه برای خودش دریافت کند، و بعد از مالکیت، با مال خود جایزه بخرد، مانعی ندارد. 🔹 آیت الله مکارم: در فرض سوال دریافت جایزه، جایز نیست. 🔹 آیت الله سیستانی: اشكال ندارد. 🔹 آیت الله وحید: چنانچه دادنِ آن مبلغ، به هدف احتمال برنده شدن و بردن جایزه باشد این معامله حرام است و باطل است و اگر این گناه را مرتکب شد و قرعه به نامش درآمد چنانچه موسسه مذکور دولتی یا به شرکت دولت و مردم باشد تصرف در آن جایزه حرام است و اگر موسسه کاملا خصوصی است چنانچه صاحبان پول راضی هستند به تصرف چه معامله باطل باشد چه صحیح، تصرف در آن جایزه جایز است و در صورتی که رضایتِ همه ی آنان إحراز نشود تصرفِ در آن جایزه حرام است و اگر دادنِ آن مبلغ به قصد مجانی و شرکت کردن در یک کار خیر باشد نه به قصد جایزه بردن، اشکالی ندارد و تصرف در جایزه حلال است و اگر دادنِ آن مبلغ، به عنوان قرض دادن به آن موسسه است به نحوه ای که مالیت آن پولی که داده محفوظ بماند و خود را ذی حق می داند در پس گرفتن پولش بعد از قرعه کشی ولی پول را داده به شرط این که اگر در قرعه کشی برنده شد آن موسسه به او جایزه بدهد، در این فرض این معامله ربوی و حرام است و در این فرض گرفتن جایزه حرام است و نمی تواند در آن تصرف نماید. منبع:https://b2n.ir/44878 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال : 🔰 اگر از طریق پیامک یا فضای مجازی سلام کردن ،جواب سلام واجبه ؟ 🔹 پاسخ : نظر رهبری: احتياط در جواب دادن است 🔹ایت الله مکارم شیرازی : بنابراحتیاط واجب باید به سلام نامه و پیامک پاسخ داد و در صورتی که محذور و مفسده ای نباشد پاسخ این سلام، فوری است. 🔹 ایت الله سیستانی: جواب سلام کتبی چه به صورت زنده و غیر آن ، واجب نیست 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔵حکم شرعی لباس روشن را برای خانم ها بیان کنید؟ 🔻پاسخ : رنگ خاصی در حجاب شرط نیست ،بلکه باید جلب توجه نامحرم و تحریک آمیز نباشد ، وی در هر صورت چادر مشکی برترین نوع حجاب است.👌👆 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din