eitaa logo
احکام دین 📚
136.3هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نگاه کردن در جلسه خواستگاری 💬 سوال: آیا در جلسه خواستگاری، برای اطلاع و آگاهی پسر از خصوصیات ظاهری دختر، جایز است به دختر بدون چادر و روسری نگاه کند؟ ✅ پاسخ: اگر برای ازدواج با آن دختر مانعی نیست و پسر در صورت پسندیدن، قصد دارد با او ازدواج کند و احتمال می دهد با نگاه، آگاهی بیشتری به دختر پیدا می کند و با قصد لذت نگاه نکند، اشکال ندارد؛ البته اگر یک نگاه، کافی باشد، تکرار نگاه جایز نیست. 📚 سایت آیت الله خامنه ای 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 محدوده استفاده مهمان از اموال صاحبخانه . 💬 سوال: 🔷 آیا می توان از خانه عمو و عمه بدون اجازه چیزی بخوریم ؟ تا چه حدی اشکال ندارد؟ ✅ پاسخ: ◀️ در صورتی که به عدم رضایت صاحب خانه اطمینان نداشته باشیم، استفاده به مقدار معمول و به دور از افراط و زیاده روی اشکالی ندارد. 📚 سایت آیت الله مکارم شیرازی 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 احکام فضای مجازی 💬مطلبی که از طریق پیام رسانها برایمان می‌آید آیا می‌توان به دیگران ارسال کنیم؟ 🔹اگر محتوای فاسد و مفسدی نباشد و نشر اتهامات بی اساس قبل از ثابت شدن آنها نباشد و باعث مفسده نباشد، اشکال ندارد. 💠 💬اگر پیامی را نشر دهیم و بعد فهمیدیم که دروغ بوده، آيا واجب است بعد راستش را بگوييم؟ 🔹چنانچه آن دروغ منشأ ضرر و زیانی شود باید تصحیح کنید و راستش را بگوید. 💠 🔹در زمان انتخابات یا اعتراضات و تجمعات به طور طبیعی ممکن است شایعاتی در مورد برخی افراد و یا شخصیت‌های مطرح شود، می‌خواهم حکم شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی را بدانم؟ 🔹شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی، مطلقا در اسلام جایز نیست. و ممنوع است. منظور از شایعه پراکنی این است که چیزی که ثابت نیست، من برای شما بگویم، شما برای دیگری بگویی که سطح جامعه را فرا بگیرد. در حالی که مطلبی است که ثابت نیست. این در اسلام مطلقا ممنوع است. شایعه، از گناهانی است که در قرآن تصریح به عذاب شده و از گناهان کبیره است. 👌 نه شایعه سازی جایز است و نه پذیرش شایعه . 💠 🔹آیا گفتگوها و مباحث سیاسى که نقل مجالس شده و افراد دانسته یا ندانسته موضوعى را به این و آن نسبت مى دهند، غیبت محسوب مى شود؟ 🔹نسبت دادن شایعات به یکدیگر نوعى تهمت است که فراتر از غیبت می‌باشد. 📚 مقام معظم رهبری، اجوبه س 1391، 1397، 1430 و 1082؛ صافی، 300 ج 1، امر به معروف، س 4؛ فاضل جامع‏ المسائل، ج‌1، س 944؛مکارم سایت جامع المسائل، سیستانی، سایت 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 حکم گفتن اذان در نماز های فرادی 💬سوال: حکم گفتن اذان در نمازهای فرادی چیست؟ ✅ پاسخ: امام (ره): برای مرد و زن مستحب است پیش از نمازهای واجب شبانه روزی، اذان و اقامه بگویند، ولی پیش از نماز عید فطر و قربان، مستحب است سه مرتبه بگویند: «الصلاة». در نمازهای واجب دیگر، این سه مرتبه را به امید مطلوب بودن این کار نزد خدای متعال بگویند. [1] 🔹 آیت الله خامنه ای: مستحب است پیش از نمازهای واجب شبانه روزی، اذان و اقامه بگویند و این استحباب در مورد نمازهای صبح و مغرب و به ویژه در نماز جماعت، مورد تاکید است. در دیگر نمازهای واجب، مانند نماز آیات، اذان و اقامه وارد نشده است. [2] 🔹 آیت الله مکارم: برای مرد و زن مستحب است پیش از نمازهای واجب شبانه روزی اذان و اقامه بگویند و بهتر است در صورت امکان ترک نشود؛ به خصوص اقامه. برای نماز عید فطر و قربان و نمازهای واجب دیگر اذان و اقامه مستحب نیست، بلکه سه مرتبه به امید مطلوب بودن این کار نزد پروردگار بگویند: «الصلاة». [3] 🔹 آیت الله سیستانی: برای مرد و زن مستحب است پیش از نمازهای واجب شبانه روز اذان و اقامه بگویند و برای سایر نمازهای واجب یا مستحب، مشروع نیست. پیش از نماز عید فطر و قربان در صورتی که با جماعت بخوانند، مستحب است سه مرتبه بگویند :«الصلاة». [4] 🔹 آیت الله وحید:براى مرد و زن مستحبّ است پيش از نمازهاى واجب يوميّه اذان و اقامه بگويند ، و براى نمازهاى ديگر واجب يا مستحبّ مشروع نيست ، ولى پيش از نماز عيد فطر و قربان ، در صورتى كه به جماعت خوانده شود مستحبّ است سه مرتبه ندا داده شود «الصَّلاة» و در غير اين دو مانند نماز آيات ـ در صورت جماعت ـ رجاءً گفته شود.[5] 📚پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 916؛ امام، العروة الوثقی مع تعلیقات، ج 1، فصل فی الاذان و الاقامه؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 883 (در مورد اقامه، مستحب موکد است). [2]. استفتاء (رساله مصور، ج 2، ص 79). [3]. مکارم، توضیح المسائل، م 841 و استتفائات جدید، ج2، س 230 و العروة الوثقی مع تعلیقات، ج 1، فصل فی الاذان و الاقامه. [4]. سیستانی، توضیح المسائل، م 903 و منهاج الصالحین، ج 1، ص 189. [5].وحید، توضیح المسائل، م 925 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 دریافت وجه بابت معرفی کار به دیگران 💬سؤال: با ارتباطی که دارم به عنوان مثال یک کارگر را برای شخصی معرفی می کنم برای کار کردن و قرار می گذارم با کارگر به ازای معرفی درصدی از درآمد را به من بدهد، آیا عمل من از لحاظ شرعی مشکل دارد؟جواب: اگر به صورت قرارداد جعاله باشد اشکال ندارد، یعنی کارگر بگوید: اگر کار مناسبی به من معرفی کنی، فلان درصد از درآمدم را به شما می دهم و شما قبول کنید. 📚 پی‌نوشت: کانال فقه و احکام مقام معظم رهبری 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 💬سلام من از یه فقیر طلب دارم؛ می‌شه اون رو به‌جای خمس حساب کنم و دیگه طلبم رو ازش نگیرم؟ 🔹 آیات عظام امام، رهبری، زنجانی و وحید: بله می‌شه. اگه بدهکار نیازمنده، با اجازه دفتر مرجعتون می‌تونین در مورد سهم سادات و سهم امام زمان(عج) این کار رو بکنین و بدهی رو به‌جای خمس حساب کنین (آقای وحید: بنابر احتیاط واجب). 🔹 آیت‌الله مکارم شیرازی: اگه بدهکار نیازمنده، در مورد نصف خمس که سهم ساداته، می‌تونین این کار رو کنین؛ ولی نسبت به نصف دیگه که سهم امام زمانه، باید با اجازه دفتر مرجعتون باشه. 🔹 آیت‌الله سیستانی: اگه بدهکار نیازمنده، بنابر احتیاط واجب، در مورد نصف خمس که سهم ساداته، با اجازه دفتر مرجعتون می‌تونین این کار رو کنین؛ ولی نسبت به نصف دیگه که سهم امام زمانه، خیر. 🔹 آیت‌الله نوری همدانی: بله می‌شه. اگه بدهکار نیازمنده، می‌تونین بدهی رو به جای خمس حساب کنین. ⭕️ نکته مهم: این‌که گفتیم «با اجازه دفتر مرجعتون ...»، منظور یه اجازه اضافه است؛ یعنی برای اینکه خمس رو خودتون به فقرا بدین، باید یه اجازه بگیرین و برای اینکه این مبلغ رو جای طلبتون بردارین، یه اجازه دیگه. ⭕️ نکته: این جواب برای جاییه که پول طلبکار هستین، نه جنس و کالا. 📚 امام، تحریرالوسیلة، ج١، م١١؛ نوری، رساله، م۱۸۳۴؛ رهبری، اجوبةالاستفتائات، س۱۰۰۲ و ۱۰۰۴؛ سیستانی، منهاج‌الصالحین، ج۱، م۱۲۶۹، توضیح‌المسائل مراجع، م۱۸۳۴؛ مکارم، توضیح‌المسائل مراجع، م ۱۸۵۰؛ وحید، منهاج‌الصالحین، ج۲، م۱۲۶۹. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
♥️ بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد 🤲 جمعه به جمعه چشم من منتظرنگاه تو ... کی دلِ خسته‌ام شود معتکف پناه تو... زمـزمه‌‌ی لبان من این طلب است از خدا... کاش شـوم من عاقبت یک نفر از سپاه تو... ♥ 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din 📿 : " اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ" خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و در فرج ایشان تعجیل فرما.
💎 علیه‌السلام: 🌼 هركه در قبال خوبى مردم تشكر نكند، از خداوند عزّوجلّ هم تشكر نكرده است. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 💬 آیا چشم زخم وجود داره؟ 🔹 برا رفع چشم زخم چکار باید کرد؟ 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 تشابه نماز قضا با نماز ادا 💬 نماز قضا از چند جهت تابع نماز اداست: ✅ ۱. نماز قضا، همچون نماز ادا واجب است. ✅ ۲. نماز قضا از جهت شكسته و كامل بودن تابع نماز اداست. (اگر نمازى چهار ركعتى قضا شد، قضاى آن نيز چهار ركعتى است و اگر در سفر قضا شد، قضاى آن هم دو ركعتى است) ✅ ۳. در جهر و اخفات (اگر نمازى قضا شد و از نمازهايى بود كه بايد بلند خوانده شود، قضاى آن نيز بايد بلند خواند شود و اگر از نمازهايى بود كه بايد آهسته خوانده شود، قضاى آن نيز بايد آهسته خوانده شود) 📚 پی نوشت: توضیح المسائل محشی ، ج1، ص865 و مسأله 1368 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 وظیفه مأموم هنگام ایراد خطبه نماز جمعه 💬سؤال: اگر مأمومان در هنگام ایراد خطبه نماز جمعه به خواندن نوافل یا ادعیه و یا صحبت کردن مشغول شوند، اشکالی دارد؟جواب: بنابراحتیاط باید نمازگزاران به خطبه های امام گوش دهند و ساکت باشند و از حرف زدن بپرهیزند. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
برداشت های نادرست از احکام 💠 💬برخی از مردم پس از خرید نان، این برکت خدادادی را، بوسیله کارد یا قیچی برش داده و داخل یخچال یا فریزر قرار می دهند. در حالی که برش دادن نان با کارد يا قيچی مکروه است. 📚 توضيح المسائل مراجع ج2 م 2637 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 نماز به نیت ما فی الذمه 💬سوال: اگر در قضا یا ادا بودن وقت نماز در هنگام تنگی وقت شک داشته باشیم و به نیت مافی الذمه نماز را بخوانیم، آیا نماز صحیح است؟ جواب: 🔹 عظام تقلید: اگر تحقیق ممکن است، تحقیق کنید و الاّ نماز صحیح است و اگر بعداً متوجه به اداء یا قضا بودن نمازتان شدید، نمازِ با نیت ما فی‌الذمه‌ی شما صحیح است و نیازی به خواندن نماز مجدّد نیست. 📚 پی‌نوشت: استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 نماز ظهر اول وقت در روز جمعهسوال: آیا می تواند نماز ظهر و عصر را در اوائل وقت خواند یا این که باید صبر کند تا نماز جمعه تمام شود و بعد از آن نماز ظهر و عصر را بخواند؟جواب: صبر کردن بر او واجب نیست و می تواند نماز ظهر و عصر را در اول وقت بخواند. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 وظیفه نماز گزار هنگام شک مبطل 💬 سوال: اگر هنگام نماز يكى از شك هايى كه نماز را باطل مى ‏كند، برای کسی پيش آيد آیا می تواند در همان لحظه نماز را رها کند؟ ✅ پاسخ: بنابر احتیاط نمى ‏تواند بلافاصله نماز را رها كند بلکه باید قدرى فكر كند تا شك پابرجا شود (يعنى يقين يا گمان به يك طرف پيدا نكند) و آنگاه رها كردن نماز مانعى ندارد. 📚 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سلام نکردن به قصد نهى از منكر 💬آیا سلام نکردن به کسی که انجام می دهد، برای او جایز است؟ 💠 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠کسی که می‏خواهد شخصی را امر به معروف و نهی از منکر نماید، آیا باید قدرت بر آن را داشته باشد؟ در چه زمانی امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب می‏شود؟ ✅ آمر به معروف و نهى کننده از منکر بايد عالم به معروف و منکر باشد، و همچنين بداند که فاعل منکر عمداً و بدون عذر شرعى مرتکب آن مى‏شود، و زمانى اقدام به امر ونهى واجب مى‏شود که احتمال تأثير امر به معروف و نهى از منکر در مورد آن شخص داده شود، و ضررى براى خود او نداشته باشد، و در اين مورد بايد تناسب بين ضرر احتمالى و اهميت معروفى را که به آن امر مى‏نمايد يا منکرى که از آن نهى مى‏کند، ملاحظه نمايد. در غير اين صورت، امر به معروف و نهى از منکر بر او واجب نيست. 📚 آیت الله خامنه ای 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠هزینه نماز و روزه قضای میت 💬 سؤال: هزینه نماز و روزه قضای میت از اصل مال میت باید داده شود یا از ثلث میت؟ ✅ جواب: اگر میت به ادای نماز و روزۀ قضا، وصیت کرده باشد، از ثلث برداشته می شود و اگر وصیت نکرده باشد، بر عهدۀ پسر بزرگ است و از اموال میت برداشته نمی شود. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 حکم خون باقیمانده در گوشت 💬 سوال: آیا خوردن خون باقی مانده در گوشت حیوان ذبح شده، حلال است؟ ✅ پاسخ: اگر پس از ذبح، به صورت طبیعی از حیوان خون خارج شود، خونی که داخل بدن باقی می‌ماند گرچه نجس نیست، ولی خوردن آن حرام است، مگر آنکه هنگام پخت در غذا مستهلک شود یا به صورتی در گوشت باشد، که جزء آن محسوب شود. 📚 منبع: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 سه نكته درباره‏عدول از نماز جماعت‏ 🔹1. عدول از نماز جماعت به فرادى در حال به اتفاق همه مراجع، در بخش‏هاى نماز جايز است. اما در غير حال ضرورت و يا در صورتى كه از نماز چنين نيتى داشته باشد مورد اختلاف است، بعضى از مراجع همچون امام خمينى (ره) جايز دانسته‏اند و برخى جايز نمى‏دانند. (1) 🔹2. اگر مأموم در بين نماز جماعت، نيت فرادى كند، ‏تواند دوباره نيت خود را به جماعت برگرداند. (2) 🔹3. اگر مأموم به واسطه عذرى از حمد و سوره امام نيت فرادى كند، لازم نيست حمد و سوره را بخواند، ولى اگر از تمام شدن حمد و سوره نيت فرادى كند، بايد مقدارى را كه امام نخوانده، بخواند. (3) 📚 منبع: 1. عروة الوثقى، ج 1، صلاة الجماعة، م 16. 2. توضيح المسائل مراجع، م 1425. 3. همان، م 1424. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠حکم گوش دادن به موسیقی و آهنگ از نظر مراجع چیست؟ 💬شرکت در مراسمی که مطمئن هستیم در آن محلس، موسیقی حرام پخش می شود چه حکمی دارد؟ 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠حکم جوشاندن و سرخ کردن مواد غذایی 💬 اگر غذایی را با انگور و آب انگور پخت کنند خوردنش حرام است مگر اینکه دو سوم آب انگور هنگام پخت كم شود در این صورت حلال می‌شود. 💠 🔹 همه مراجع بجز مکارم و بهجت: جوشاندن و سرخ کردن آن، اشکال ندارد. 🔹 آیت الله بهجت: بنابر احتياط واجب، نجس و خوردن آن جايز نيست. 🔹 آیت الله مکارم: مويز و كشمش اگر در غذا بجوشد و آب به داخل آن نفوذ كند و آب داخلش نيز بجوشد حرام مى‏شود ولی سرخ كردن و دم كردن در برنج و امثال آن مانعى ندارد. سرخ کردن خرما اشکال ندارد. و جوشاندن خرما اگر آب آن در غذا مستهلك شود مانعى ندارد ولی اگر زیاد باشد و مستهلک نشود نمیتوان آن را خورد. : جوشاندن و سرخ کردن بقیه مواد غذایی مانند: غوره، آبغوره، سرکه، زرشک، جو، جو‌پرک، شیره انگور، شیره خرما، شیره توت و ... اشکال ندارد. 📚 توضیح المسائل مراجع م 113 و 114، آقا رساله آموزشی ج 1 درس 8 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c