eitaa logo
احکام دین 📚
134.3هزار دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
2.5هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تصرف در اموال میت قبل از پرداخت خمس آن 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 حکم وسائل باقی مانده از صاحب خانه قبلی 💬 سوال: خانه ای را خریده ایم و از صاحب خانه قبلی وسایلی جا مانده چندین بار اطلاع داده ایم ولی مراجعه نمی کنند تکلیف ما چیست؟ ✅ پاسخ: می توانید تا زمان مراجعه نگهدای کنید و یا از طریق قانونی اقدام کنید. البته بعد از مراجعه می توانید اجرت این مدت نگهداری را از آنها مطالبه کنید. 📚سایت آیت الله خامنه ای 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 غسل میتِ دارای ناخن مصنوعی 💬 سؤال: جدا کردن ناخن مصنوعی، قبل از غسل میت بر عهده کیست و در صورتی که به میت آسیب رسانده شود، دیه دارد؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: ناخن مصنوعی مثل بقیه مانع‌ها باید برطرف شود و اگر قابل برداشتن نيست بنابراحتياط علاوه بر غسل، تيمم هم بدهند. در صورتی که برداشتن آن حرجی نباشد و به میت صدمه نزند باید توسط ولیّ میت یا شخص مکلف دیگری بر طرف شود. و اجازه از ولیّ میت لازم نیست. اگر در اثر کوتاهی کسی که ناخن را برمی‌دارد به میت صدمه برسد دیه دارد. 🔹 آیت‌الله سیستانی: اگر جدا کردن ناخن‌های مصنوعی بدون آسیب و خونریزی ممکن نیست احوط جمع بین غسل و تیمم است. 🔹 آیت‌الله مکارم‌شیرازی: اگر ناخن‌های کاشته شده به راحتی قابل جدا کردن نباشد لازم نیست جدا کنند و غسل میت با وجود ناخن‌ها صحیح است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی آیات‌عظام خامنه‌ای، مکارم‌شیرازی و سیستانی 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
15.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 وظیفه کسی که در نماز، سوره را فراموش کرده چیست؟ ✅ اگر شخصی حمد يا سوره يا هر دو را فراموش كند، چنانچه قبل از ركوع يادش بيايد بايد برگردد و بخواند، امّا اگر بعد از رسيدن به حدّ ركوع يادش بيايد نمازش صحيح است. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 اذان و اقامه در نماز قضای استیجاری 💬 سوال: 🔷 آیا برای نماز استیجاری به جا آوردن مستحبات متعارف مانند اذان و اقامه، واجب است یا اینکه می توان صِرفا به واجبات اکتفا کرد؟ ✅ پاسخ: اگر برای نماز استیجاری، شرط خاصی قرار نداده باشند بر اجیر فقط لازم است که نماز را با واجبات آن انجام دهد. --------------- 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠تفاوت وجه التزام و جریمه دیر کرد 💬سؤال: تفاوت وجه التزام با جریمه دیرکرد چیست؟ آیا وجه التزام همان رباست؟ ✅ پاسخ: مبلغ دیر کرد به معنای گرفتن وجهی در ازای مهلت دادن به مدیون برای اداء دین است که ربا محسوب می شود. اما وجه التزام به معنای جریمه در ازای تخلف از تعهدی است که مدیون برای اداء دین در زمان معین داشته است و لذا مانعی ندارد. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠چه زمانی قنوت واجب است؟ ✅ به طور کلی در همه نمازهای واجب و مستحب، قنوت مستحب است؛ ولی در موارد خاص قنوت واجب میشود، 💠 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 فرادی خواندن و تغییر نیت در نماز جماعت 💬سؤال برگرداندن نیت از جماعت به فرادی در بین نماز جماعت چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: انسان می‌تواند در بین نماز جماعت نیّت فرادی کند و نماز را به تنهایی ادامه دهد؛ حتی اگر از اوّل نماز قصدش همین باشد. البته احتیاط مستحب آن است که از ابتدای نماز چنین قصدی نداشته باشد. مگر زمانی که عذر شرعی یا عرفی مهمّی برایتان پیش آید. 🔹 آیت‌الله مکارم: بدون عذر نمی‌توان از جماعت جدا شد و نیّت فرادی کرد، خواه از اول تصمیم بر این کار داشته باشد یا در اثناء نماز. 🔹آیت‌الله سیستانی: اگر مأموم در بین نماز بدون عذر قصد فرادیٰ نماید، جماعتش بنابر احتیاط واجب صحیح نیست، ولی نمازش صحیح می‌باشد؛ مگر آنکه به وظیفۀ فرادیٰ عمل نکرده باشد، که بنابر احتیاط واجب، باید نماز را دوباره بخواند؛ البتّه اگر چیزی را کم و زیاد کرده باشد که در صورت عذر، نماز را باطل نمی‌کند، دوباره خواندن نماز لازم نیست؛ مثلاً اگر از اوّل نماز قصد فرادیٰ کردن آن را نداشته و حمد وسوره را نخوانده، ولی در حال رکوع چنین قصدی برایش پیدا شود، در این صورت می‌تواند نمازش را به قصد فرادیٰ تمام کند و لازم نیست که آن را دوباره بخواند. همچنین است حکم، اگر مأموم در نماز جماعت از اوّل نماز قصد فرادیٰ کردن آن را نداشته و یک سجده را برای متابعت و همراهی زیاد کرده باشد و بعد از آن چنین قصدی برایش پیش آید. 📚رساله آیت الله خامنه ای/ مسئله ۷۵۰ – توضیح المسائل مراجع، م 1423 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
❣ سلام_امام_زمانم ❣ 📖 السَّلامُ عَلی الْمُدَّخَرِ لِکَرامَةِ اَوْلِیآءِ اللَّهِ وَ بَوارِ اَعْدآئِهِ... 🌱سلام بر مولایی که با آمدنش دوستان خدا سربلند می شوند و دشمنان خدا سر به نیست. 🌱سلام بر او و بر روزی که خدا در انتظار آن است. ✨🌹 ✨🌸 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din 📿 : 🤲 "یا اَرْحَمَ الرَّاحِمین"🤲 ای مهربان ترین مهربانان
💎 عليه السلام: 🌼 البِشرُ يُطفي نارَ المُعانَدَةِ ❄️ خوش رويى، آتش عناد و خيره سرى را خاموش مى كند 📚 غررالحكم حدیث561 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حیوانات حلال گوشتی که مردار محسوب می شوند 💬سؤال: 🔹استفاده از چرم، گوشت و روغن حیواناتی که حلال گوشت هستند امّا ذبح شرعی نشده اند، چه حکمی دارد؟ 🔹شرایط تحقق ذبح شرعی چیست؟ 🔹نماز خواندن با لباس تهیه شده از چرم حیوانی که ذبح شرعی نشده، چه حکمی دارد؟ 💠حجت الاسلام و المسلمین 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 حکم فعالیت در بازار فارکس 💬 سؤال: آیا فعالیت در بازار فارکس (خرید و فروش ارزهای خارجی) جایز است؟ ✅ پاسخ: 🔹 بنا به گفته برخی کارشناسان، کارگزاران بازار معاملات ارزهای خارجی، دو دسته‌اند: 🔺دسته اول (که اکثر مدعیان کارگزاری از این دسته‌اند)، صرفاً یک صفحه مجازی در فضای اینترنت تشکیل داده‌اند و حضور واقعی در بازار مذکور ندارند، این گروه پول مشتریان را دریافت و برای اهداف و برنامه‌‌های خود استفاده می‌کنند و فقط یک صفحه اینترنتی برای مشتری اختصاص می‌دهند که مشتری در آن مشغول معاملات ظاهری می‌شود، بنابراین معاملات انجام شده غیرواقعی و باطل است و موجب ملکیت درآمد حاصل شده نمی‌گردد. 🔺 دسته دوم کارگزارانی هستند که حضور واقعی در بازار دارند و با پول مشتری اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند، که با رعایت ضوابط شرعی و قانونی، فی نفسه اشکال ندارد ولی باید به نکات زیر توجه شود: 1️⃣. معاملات باید به صورت خرید و فروش واقعی باشد، بنابراین اگر کسب درآمد صرفاً براساس پیش بینی نوسانات قیمت باشد، مشروع نیست. 2️⃣. معاملات اهرمی که با اعتبار گرفتن از کارگزار انجام می‌شود، اگر ماهیت قرض همراه با سود داشته باشد، ربا و حرام است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c