🤔 #صرف_وام_در_غیر_مورد_آن!
❓ کسی از بانک وامی را با عنوانی گرفته ولی صرف خرید ماشین کرده، حکم خرید این ماشین چیست و استفاده از این ماشین برای دیگران چه حکمی دارد؟
✍ آیت الله خامنهای:
اگر وام را در غير موردی که با بانک قرارداد بسته هزينه کرده باشد حکم غصب را دارد و بايد در اولين فرصت وام را تسويه کند. در صورتی که ثمن در معامله ماشین، کلی بوده - که معمولا کلی است - او مالک ماشین است و استفاده از ماشین برای او و استفاده دیگران با اجازه او اشکال ندارد.
✍ آیت الله مکارم:
صرف مبلغ وام برخلاف آنچه در قرارداد بر آن توافق شده جايز نيست. و چنانچه تخلف شود وام مذکور صحيح نيست، و مبلغ اضافه که مي پردازد حکم ربا دارد.. اما چنانچه خلاف قرارداد عمل نموده جدا توبه نماید ولی فعلا وظیفه ای ندارد.
✍ آیت الله فاضل:
وام باید در همان موردی که برای آن وام گرفته شده استفاده شود و مصرف کردن وام در مورد دیگر حرام است، اگر وام طبق قانون شرعی از بانک، برای خرید ماشین گرفته شود، و بارعایت قانون شرعی، ماشین خریده است حلال است و اشکال ندارد اما اگر وام برای خرید ماشین نبوده و با آن ماشین خریده است در صورتی که بانک راضی باشد معامله صحیح است و استفاده از ماشین هم حلال است لیکن سودی که به بانک می دهد، ربا و حرام است.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنهای، ش: 521654. مکارم، ش: 9312180043. فاضل، ش: 9303949.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👨👱♀حکم محرمیت بچه های مرد و زنی که ازدواج مجدد کردند👱♀👨
🚦سوال: آیا بچه های ربیبه به ناپدری محرم میشود؟ بعبارتی: اگر مردی زنی که یه دختر دارد را به عنوان همسری بگیرید و و دخترِ آن زن بچه داشته باشد یا بچه های بعدی اش، آیا به آن مرد محرم اند؟
پاسخ:
✅اگر مرد، زنى را عقد كند و با او نزديكى نمايد، دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هر چه پائين روند، چه در وقت عقد باشند يا بعداً به دنيا بيايند، به آن مرد محرم مى شوند. بنابر این دختران دختر آن زن و دختران پسر آن زن اگر داشته باشد هرچند از شوهر قبلی باشد و هر مقداری که پایین برود ( مثل نوه های آن دختر) برمردی که با آن زن ازدواج کرده و نزدیکی نموده است، محرم می شوند.
البته با عروس هاي زن از شوهر سابق محرم نيست❗️
-------
استفتا از سایت مراجع عظام💻
#احکام_محرمیت
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👨👨👧👧👨👦👦صیغه خواهر و برادری و محرمیت اقوام👨👧👧👨👨👧👦
🔗 سوال: آیا در اسلام صیغه خواهر و برادری وجود دارد؟
پاسخ:
1️⃣در اسلام صیغه «خواهر و برادری» بین دو نامحرم وجود ندارد و دختر و پسر (زن و مرد) نامحرم تنها با یکی از راه های شرعی به یکدیگر محرم می شوند.
2️⃣ پسر خاله، پسر عمو، پسر دایی، پسر عمه، برادر شوهر، شوهر خواهر، نامزدی که هنوز صیغه محرمیت با او خوانده نشده، پزشک و استاد فرقی با سایر نامحرمان ندارند [1] و زن باید در برابر آنان پوشش واجب شرعی را رعایت کند. [2]
—------------------—
پی نوشت:
[1]. در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست.
[2]. امام، بهجت، خامنه ای، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم: استفتا.
»> برگرفته از کتاب «احکام پوشش بانوان»، موسسه اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 42.
#احکام_محرمیت
#احکام_بانوان
➖➖➖➖➖
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰امتناع زن دارای فرزند 6 ساله از درخواست شوهر برای بارداری مجدد ⁉️
✅ پاسخ:
✍ مقام معظم رهبری:
در فرض سؤال ممانعت از بارداری جایز نیست. [1]
✍ آیت الله مکارم:
براي جلوگيري از انعقاد نطفه، استفاده از هر وسيله مشروعي که بيضرر باشد و باعث نقص مرد يا زن نشود (يعني مرد يا زن براي هميشه از قابليت توليد مثل ساقط نگردد) ذاتا مجاز است، ولي در حال حاضر کنترل جمعيت جايز نيست، مگر اينکه واقعا ضرورتي وجود داشته باشد. [2]
✍ آیت الله سیستانی:
جايز است كه زن از داروهاى پيشگيرى از حاملگى به شرط آنكه به او زيان مهمى نزند، استفاده كند حتى اگر شوهر راضى نباشد، مگر اينكه با حقى از حقوق شرعى او منافات داشته باشد و همچنین جايز است كه زن از دستگاه پيشگيرى از حاملگى و مانند آن اگر ضرر مهمى به او نزند استفاده كند لكن در صورتى كه گذاشتن دستگاه متوقف بر نگاه كردن به جايى است كه نظر به آن حرام است و يا لمس قسمتى از بدن كه لمس آن جايز نيست، باشد، جايز نيست كسى غير از شوهر اين كار را انجام دهد مگر در صورت ضرورت، مانند اينكه بچه دار شدن براى او ضرر داشته باشد يا مسلتزم حرجى باشد كه معمولاً تحمل نمىشود با فرض اين كه راه ديگرى براى منع حمل نباشد يا اگر باشد باز هم مستلزم ضرر يا حرج باشد . اين در صورتى است كه معلوم نباشد دستگاه نطفه را پس از انعقادش تلف مىكند و گر نه بنابر ـاحتياط واجب ـ بايد در هر حال، ترک شود . [3]
✍ آیت الله فاضل:
اگر همسر شما بچه می خواهد و دختر شما شش ساله شده است، قبول کنید و از داشتن بچه بعدی همسر را محروم نکنید، داشتن بچه و بزرگ کردن آن و تربیت صحیح آن ثواب زیادی دارد. پیامبر اسلام فرمود: ازدواج کنید و زیاد بچه به دنیا بیاورید (و در تربیت صحیح و دینی و مذهبی آنها تلاش کنید) که من در قیامت به آنها افتخار می کنم. [4]
__
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: e3c3c4e5a2f91a358c84d8c4a623312e.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9512130043.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 521773.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501555.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#احکام_زناشویی
#امتناع_بارداری
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 #اقدام_به_بارداری_بدون_اطلاع_شوهر!
❓ آیا اقدام پنهانی زن به بارداری از شوهرش بدون اطلاع او، اشکال دارد؟
✍ آیت الله خامنهای:
فی نفسه اشکال ندارد.
✍ آیت الله مکارم:
اشکالی ندارد هر چند بهتر است جهت جلوگیری از بروز اختلافات، با تفاهم یکدیگر اقدام نمایند.
✍ آیت الله سیستانی:
خیر (اشکال ندارد)، جایز نیست مرد همسرش را بر استفاده از موانع بارداری مجبور کند.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
خیر (اشکال ندارد).
✍ آیت الله فاضل:
اگر زن به طور پنهانی و بدون هماهنگی با شوهر باردار شود اشکال ندارد.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنهای، ش: adpCZdkgG0. مکارم، ش: 9601300044. سیستانی، ش: 600267. شبیری، ش: 45400. فاضل، ش: 9600384.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 #خندیدن_در_برابر_نامحرم!
❓ آیا خندیدن در برابر نامحرم اشکال دارد؟
✍ آیة الله بهجت:
خندیدن زن در برابر نامحرم اشکال دارد.
✍ آیات خامنهای و وحید:
اگر خندیدن زن بدون قصد ریبه و همراه با اطمینان و عدم وقوع در مفاسد باشد اشکال ندارد والا جایز نیست.
✍آیة الله صافی گلپایگانی:
لبخند زدن و هر کاری که در معرض تهییج نامحرم است، جایز نیست.
✍ آیة الله مکارم:
رعایت عفت واجب است. قهقهه زن در برابر نامحرم که موجب تحریک شود، حرام است. خندیدن با صوت اگر مفسده نداشته باشد، برای مرد و زن کراهت دارد.
✍ آیت الله سیستانی:
چنانچه مهیج نباشد و به قصد وادار کردن طرف به گناه نباشد اشکال ندارد.
📚منبع:
استفتاء از سایت مراجع؛ سؤال تلفنی(7840001-0251) از دفتر آیت الله مکارم شیرازی، پنج شنبه 29/2/1390- ساعت45/12؛ سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 #باقی_ماندن_خون_روی_گوشت!
❓ آیا خون کمی که روی گوشت بعد از ذبح شرعی میماند، حلال بوده و خوردن آن جایز است؟
✍ آیت الله خامنهای:
اگر بعد از ذبح از حيوان به صورت طبيعى خون خارج شود خونى كه داخل بدن باقى مىماند گرچه نجس نيست ولى خوردن آن جايز نيست مگر آنكه در گوشت و يا غذا مستهلك شود و در هر صورت مىتوانيد گوشتها را با آب تطهير نماييد.
✍ آیت الله مکارم:
چنانچه به مقدار متعارف شستهاید، خون های مختصری که موقع پختن غذاهای گوشتی خارج میشود نجس نيست و اگر جدا کردن آن از گوشت بسيار مشکل است يا به هنگام پخته شدن مستهلک میشود، خوردن آن نيز مانعی ندارد.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر خون بعد از چرخ کردن با گوشت مستهلک شود خوردن گوشت چرخ کرده حلال خواهد بود.
✍ آیت الله وحید:
اگر حيوان حلال گوشت را به دستورى كه در شرع معيّن شده بكشند و خون آن به مقدار معمول بيرون آيد، خونى كه در بدنش مى ماند پاک است ولی خوردن آن حرام است و اگر خون ها در میان گوشت ها به تنهایی قابل اجتناب نیست از خوردن همه گوشت اجتناب نمایید.
✍ آیت الله فاضل:
خوردن خون حرام است لیکن خونی که در گوشت بعد از ذبح شرعی می ماند اگر ظاهر گوشت شسته شود و رگ هایی که خون دارد قطع شود؛ بعداز شستن گوشت اگر در داخل گوشت خونی بماند خوردن آن اشکال ندارد.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنهای، ش: 302000. مکارم، ش: 911023118. سیستانی، ش: 135800445294. وحید، ش: 57535. فاضل، ش: 48935.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 #عقیقه
🔹1.#ذبح_عقیقه برای فرزند - پسر و دختر – مستحب مؤکد است.
🔹 #عقیقه باید گوسفند یا گاو یا شتر باشد.
🔹2.مستحب است نکات زیر برای عقیقه رعایت گردد:
💠•مستحب است براي پسر، حیوان نر و برای دختر، ماده باشد.
💠•مستحب است #عقيقه_روز_هفتم #ولادت انجام شود.
💠•اگر عقیقه تا زمان بلوغ فرزند انجام نشود، مستحب است خودش انجام دهد بلکه اگر در زمان حیاتش انجام نشد، مستحب است بعد از فوت برایش انجام دهند.
💠•مستحب است پا و ران عقیقه به #قابله داده شود و أفضل از آن، این است که یک چهارم عقيقه به او داده شود و اگر پا و ران داخل در یک چهارم باشد، به هر دو مستحب عمل شده است و اگر دسترسی به قابله نباشد، سهم قابله به مادر داده شود تا آن را صدقه بدهد.
🔶 توجه:
•صدقه دادن #پول_عقيقه کفايت از عقيقه نمي کند.
•تفاوت نمي کند گوشت عقيقه به صورت خام يا پخته تقسيم شود.
•اگر گوشت عقيقه پخته شود، جمعي از مؤمنين - حداقل ده نفر، اگر بيشتر باشند افضل است - دعوت شوند و پس از غذا براي فرزند دعا کنند.
#احکام_ولادت #آداب_عقیقه
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 حکم فردی که در پاکی و نجاست و... خیلی وسواس داره چیه؟
🔹 برای فرد وسواسی همه چیز پاکه و تمام اعمالش صحیحه ،مثل بیمار که روزه بر او واجب نیست و تا درمان کامل حکمش با بقیه متفاوته.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 آیا جادو وجود دارد وکسی که عنوان می کند با جادو وجادوگری می تواند حال یکی را پریشان کند واقعیت دارد؟
🔹آیت الله سیستانی: سحر وجادو چنانکه از قرآن کریم بدست می آید اثر دارد (فیتعلمون منهما مایفرقون بین المرء وزوجه) والبته دعاهائی هم برای ابطال جادو و سحر هم هست ولی اکثر کسانی که ادعای سحر و جادو دارند دروغ می گویند و با ترفندهائی مردم را فریب می دهند و گاهی در اثر تلقین شخصی را مریض و بیمار می کنند و او گمان می کند جادو شده است.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 «قطع رحم برای حفظ ایمان»
💬 سوال: آيا انسان مىتواند براى حفظ ايمان خود با ارحام قطع رحم نمايد؟
✅ پاسخ:
🔹 آیت الله خامنهای: «قطع رحم با کسانى که از خویشاوندان نَسَبى مىباشند، جایز نیست و صلۀرحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق مىشود».(1)
🔹 آیت الله سیستانی: «قطع رحم، حرام است حتی اگر چه او جلوتر بریده باشد، نمازخوان نباشد، #شرابخوار هم باشد و یا به برخی احکام_دینی بی اعتنا باشد مثل حجاب و جز آنطوری که موعظه و ارشاد و راهنمایی هم سود نبخشد. البته به شرط آنکه چنان صله رحم و پیوندی، موجب نشود که او برکار حرام تأئید و تشویق شود.(2)
🔹 آیت الله بهجت: مىتواند رفت و آمد را کم کند، ولى به طور کلى قطع نکند. (3)
🔶 نکته: خویشاوندی نَسَبی که از طریق رحم پیدا میشود، مانند پدر، مادر، فرزندان، برادر، خواهر، عمو، عمه، دایی، خاله، پدربزرگ و مادربزرگ و فرزندان همۀ کسانی که آنها را خویشاوندان نسبی و اَرحام مینامند. قطع رحم با این گروه جایز نیست.
منبع:
1- استفتائات،۱۳۸۹ش، ص۱۴۳
2- توضیح المسائل، ۱۳۹۵ش،مسألۀ ۲۵۶.
3- استفتائات احکام ازدواج و خانواده، شماره استفتاء: 5073.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر فردی وصیّت نماید که بعضی از اعضای بدن او بعد از مردن به بیمارستان یا شخص دیگری هدیه شود، آیا این وصیّت صحیح و اجرای آن واجب است؟
✅ پاسخ: صحّت و نفوذ اين قبيل وصايا نسبت به اعضايی که جداکردن آنها از جسد ميت هتک حرمت او محسوب نمی شود، بعيد نيست و عمل به وصيّت در اين موارد مانعی ندارد. [1]
🔹 حدیث: امام علی (علیه السلام): اینکه به برادر مسلمانم هدیه ای نافع بدهم، نزد من بهتر از آن است که مثل آن را صدقه دهم. [2]
🔶 نکته: نجات جان انسان، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. اکنون که با پیشرفت های علمی امکان استفاده از اعضای بدن کسانی که دچار مرگ مغزی شده اند، وجود دارد؛ شایسته است با اهداء اعضای عزیزانمان، موجبات بازگشت به زندگی دیگران را فراهم آورده و ضمن بهره مندی از ثواب این کار، در همه گیر شدن این فرهنگ سهیم باشیم.
-----------------
پی نوشت:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام وصیت.
[2]. فروع كافى- جلد 5- صفحه 144.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: یک صندوق که وام هایی را در اختیار اعضای خود قرار می دهد، ولی برای دادن وام شرط می کند که متقاضی وام، مبلغی پول را به مدت سه یا شش ماه در صندوق بگذارد و بعد از گذشت این مدت به مقدار دو برابر پولی که به صندوق سپرده است به او وام می دهد و بعد از آنکه همه وام را پرداخت کرد، پولی که قبلاً در صندوق گذاشته بود به او مسترد می شود، این کار چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: اگر دادن پول به صندوق به اين عنوان باشد که آن پول برای مدتی نزد صندوق بهصورت قرض بماند، به اين شرط که صندوق هم بعد از آن مدت، وامی دراختيار او قرار دهد و يا وام دادن صندوق مشروط به اين شرط باشد که او قبلاً مبلغی را در صندوق گذاشته باشد، اين شرط در حکم ربا بوده و شرعاً حرام و باطل است، (اين كار اگر در قالب يكى از عقود اسلامى باشد، اشكال ندارد) ولی اصل قرض نسبت به هر دو طرف صحيح می باشد. [1]
🔹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): آنچه بيش از هر چيز بر امتم بعد از خود مى ترسم، درآمدهاى حرام، هواپرستى پنهان و رباست. [2]
🔶 نکته: از نظر آموزههای قرآنی، برخی از فعالیتهای اقتصادی به جای آنکه موجب رشد و شکوفایی و برکت در امور اقتصادی باشد، به عنوان مانع بلکه حتی عامل فروپاشی و بحران در امر اقتصادی جامعه میشود و اقتصاد را از ستون قوام بخش اجتماع به یک عامل زوال فرهنگی و تمدنی آن تبدیل میکند؛ زیرا نه تنها آسایش را از اجتماع سلب میکند، بلکه موجبات اضطراب اجتماعی و بحرانهای روحی و روانی در افراد اجتماع و سلب آرامش آنان میشود. از جمله این فعالیتهای بسیار مخرب و غیر سازنده اقتصادی میتوان به ربا و نزولخواری اشاره ک
💬 سوال:
🔹 آیا مرد می تواند جهیزیه همسرش را که به خانه شوهر آورده ، بدون اجازه خانم بفروشد؟ آیا در صورت فروش لوازم ، مرد ضامن است؟
✅ پاسخ:
🔰 جايز نیست و مرد ضامن است.
نكته: در صورت فروش جهيزيه توسط شوهر بدون رضايت همسرش، گناه كرده و ضامن است. يعني بايد قيمت آن را به همسر بپردازد. طبق قانون در صورت طلاق، زن مي تواند جهيزيه خود را بازپس گيرد.
-----
استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، شماره استفتاء: 9709270119
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر هدیه هایی که توسط شرکت ها یا اشخاص داده می شود در برابر هدیه ای باشد که از بیتالمال به آنان داده شده است، چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: اگر عوض هديه ای باشد که از بيتالمال داده شده، بايد به بيتالمال داده شود. [1]
🔶 حدیث: به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) خبر دادند یکی از فرماندارانش رشوه ای در شکل هدیه پذیرفته، حضرت برآشفت و به او فرمود: چرا آن چه حق تو نیست می گیری؟ او گفت: آن چه گرفتم، هدیه بود. حضرت فرمود: اگر شما در خانه بنشینید و از طرف من فرماندار محلی نباشید، آیا مردم به شما هدیه می دهند؟ سپس دستور داد هدیه را گرفتند و در بیت المال قرار دادند و وی را از کار برکنار کرد. [2]
🔹🔹 نکته: رشوه، بذل چیزی است به قصد جلب توجه و متمایل کردن گیرنده به منظور این که به نفع دهنده حکم کند یا او را بر ظلم یا معصیت کمک کند، ولی هدیه، بذل است به قصد قرب یا به قصد دوستی با هدیه گیرنده. یکی از اوصاف منافقان در قرآن این است که ایشان زیاد اموال حرام و ناحق و رشوه می خورند. به هر مال نامشروع رشوه صدق می کند، زیرا این گونه اموال، صفا و طراوت و برکت را از اجتماع انسانی می برد همان طور که کندن پوستِ درخت باعث پژمردگی و یا خشکیدن آن می گردد.
-----------------
پی نوشت:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام هبه.
[2]. تفسیر نمونه، ج2، ص4.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: درصورتی که هدیه برای چشم پوشی و تغافل و عدم مخالفت و یا برای جلب موافقت مسئول نسبت به انجام بعضی از امور باشد، قبول هدیه چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: قبول اين قبيل هديه ها اشکال دارد و بلکه ممنوع است. بهطور کلّی اگر تقديم هديه به قصد دستيابی به هدفی خلاف شرع و قانون و يا به منظور ايجاد تمايل در مسئول قانونی به موافقت با چيزی که حق موافقت با آن را ندارد، صورت بگيرد، گرفتن آن هديه جايز نيست بلکه واجب است از قبول آن خودداری شود و بر مسئولين هم واجب است از آن جلوگيری نمايند. [1]
🔶 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): رشوه دهنده و رشوه گيرنده و واسطهى بين آنان از نفرين شدگان هستند. [2]
🔹 نکته: قرآن کریم، درون انسان آلوده را مشخص کرده در این باره می فرماید: اگر کارگزاری به حقوق حلالش نسازد و رشوه بگیرد، مانند کسی است که در درون خود، چاه بدبویی حفر کرده باشد و رشوه دهنده، مثل آن است که در چاه بدبویی، دلوی بیندازد و مقداری لجن از آن استخراج کند.
-----------------
پی نوشت:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام هبه.
[2]. بحارالانوار، ج 101، ص 274.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: كسى كه در دوران تحصيل در مدرسه يا دانشگاه استفاده بىمورد از وسايل اعم از گچ و ماژيك و آب و…كرده و همچنين كارهايى را انجام داده كه باعث آسيب رساندن به بيتالمال مىشود (مانند نوشتن روى ميزها و…) براى اداى دين چه كارى بايد انجام دهد؟ باتوجه به اينكه انجام اين كارها به دليل عدم آگاهى بوده و هم چنين مقدار ضررى كه به بيتالمال زدهايم براى ما نامعلوم است.
✅ پاسخ: ضامن است و مقدار ضرر يقينى را بايد به بيتالمال بازگرداند. [1]
🔶 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله): از ما نيست كسى كه امانت را كوچك بشمارد و از آن مواظبت نكند و در معرض تلف شدن قرار بدهد. [2]
🔹 نکته: کسی که به خیانت و نادرستی در بین مردم معروف شد در این دنیا نیز زندگانی بر او سخت و ناگوار خواهد شد. نوع انسان در دنیا با معاونت و همکاری یکدیگر می تواند زندگانی راحتی داشته باشد، زندگانی انفرادی برای هیچ کس میسور نیست مگر آنکه از جامعه بشریت خارج شده به حیوانات وحشی ملحق گردد و زندگانی اجتماعی چرخ بزرگش بر محور اعتماد مردم به یکدیگر می چرخد و اگر خدای نخواسته اعتماد از میان مردم رخت بربندد ممکن نیست بتوانند به راحتی زندگانی کنند و پایۀ بزرگ اعتماد هم بر امانت و ترک خیانت گذاشته شده است. پس شخص خائن مورد اطمینان نیست و از مدنیّت و عضویت جامعۀ انسانی خارج است و او را در محفل مدینۀ فاضله به عضویت نمی پذیرند و معلوم است چنین شخصی با چه حالت سخت و زندگی تنگی، گذران عمر خواهد کرد.
-----------------
پی نوشت:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام دین و قرض.
[2]. بحارالأنوار(ط-بیروت) ج72، ص172، ح13 {شبیه این حدیث در مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج14، ص13،ح15967 }.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:اگر در تنگی وقت با تیمم و لباس نجس نماز خونده ایم آیا کفایت می کند یا باید بعدا آن نماز را قضا کنیم ؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: اگر طبق وظیفه بوده، قضا ندارد.
🔹 آیت الله مکارم: در جايى كه انسان ناچار است با بدن يا لباس نجس نماز بخواند. مثلًا در جايى گرفتار شده كه لباس او نجس است و قابل تبديل نيست يا وقت براى تطهير آن تنگ است در اينجا از باب ضرورت نماز در لباس نجس صحيح است و نیاز به اعاده یا قضا ندارد.
🔹آیت الله سیستانی: قضا لازم نیست.
🔹 آیت الله فاضل: اگر در تنگی وقت عوض کردن لباس و یا وضو گرفتن ممکن نباشد و نا چار باشد که با لباس نجس و با تیمم نماز بخواند صحیح است و قضا ندارد.
منبع:https://b2n.ir/694139
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 خرید و فروش چکی که بابت قرض بوده
💬 سوال: آیا چکی را که بابت قرض (نه معامله )از کسی گرفته ایم می توانیم به قیمت کمتر بفروشیم؟
✅پاسخ:
🔹مقام معظم رهبری: خیر حرام است.
🔹آیت الله مکارم: در صورتي که چک سند بدهکاري محسوب شود (و چک دوستانه نباشد) خريد و فروش آن به کمتر يا بيشتر از مبلغ مندرج در آن مانعي ندارد .
🔹آیت الله سیستانی: اگر به فرد دیگری بفروشید اشکال ندارد .
🔹آیت الله فاضل: اگر چک را قرض گرفتید و چک را به شخص دیگری نقدا به قیمت کمتر بفروشید اشکال ندارد. چك به منزله سند است و فى نفسه ماليت ندارد. در صورتى كه چك مربوط به خود فروشنده نباشد و چک کسی دیگر را بفروشد و در واقع ذمه شخص ديگرى را كه مشغول است مى فروشد مانعى ندارد و صحیح است. و اگر چك مال خود فروشنده باشد جايز نيست چون چک مالیت ندارد.
منبع:https://b2n.ir/847670
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: نرم افزاری به قیمت 700 هزار تومان را به صورت غیر قانونی رایت کرده و یک سال با آن کار کردم و در این مدت درامد داشتم. اگر سی دی اصلی را بعد از یک سال خریداری نمایم تا جبران رایت سی دی رایتی باشد، آیا درامد این یک سال حلال است؟
✅ پاسخ:
🔹 آیت الله مکارم: اگر نرم افزار متعلق به کسی بوده که رعایت حق او لازم بوده لازم است علاوه بر خرید نرم افزار با صاحب حق نیز تماس گرفته و رضایت ایشان را نسبت به مدتی که استفاده کرده اید به دست آورید. [1]
🔶 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله): از ما نیست کسى که با مسلمانى تقلّب کند، یا به او ضرر رساند و یا با وى حیله نماید. [2]
🔰 نکته: افراد باید آنچه برای خود میخواهند برای دیگری هم بخواهند و آنچه بر خود نمی پسندند، بر دیگری هم نپسندند. اصل حقوق این است كه آنچه برای خودت دوست داری برای دیگری هم دوست بداری و آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگری هم نپسندی.
-------------------
پی نوشت:
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، شماره استفتاء: 9803250109.
[2]. نهج الفصاحه، ح 2414.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر شخصی برای دوخت کت چرم، مقداری از ثمن را به عنوان بیعانه پرداخت نماید اما بعد از دوخت کت و اطلاع دادن به مشتری، وی برای تحویل مراجعه نکند و بعد از چند ماه که قیمت کت افزایش یافته (قیمت چرم) باید قیمتی که چند ماه قبل توافق شده را بپردازد یا روز قبض ملاک می باشد؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: در فرض یاد شده اگر در هنگام قرارداد اجرت کار تعیین شده باشد، خیاط حق مطالبه بیش از مبلغ تعیین شده را ندارد و در غیر این صورت می تواند اجرت المثل عمل خود را مطالبه نماید.
🔹 آیت الله مکارم: در فرض سوال باید مطابق قراردادی که داشته اند عمل کند و خیاط نمی تواند مبلغ بیشر از آنچه بر آن توافق نموده اند مطالبه نماید؛ مگر اینکه مشتری در پرداخت اجرت خیاط تعلل و سهل انگاری نماید و و مدت قابل توجهي از سررسيد آن بگذرد بگونه اي که در اين مدت، تورم شديد باشد لازم است بدهي را با توجه به نرخ متوسط تورم اجناس مختلف محاسبه و پرداخت کند. ضمنا غالبا مي توان نرخ تورم سالهاي مختلف را از بانک مرکزي گرفت.
🔹 آیت الله سیستانی: همان قيمتى كه بر آن معامله شده است بايد بپردازد.
🔹 آیت الله شبیری: همان قیمت توافق شده را باید بپردازد. در صورت کاهش فاحش ارزش پول در این مدت، باید نسبت به آن مصالحه صورت گیرد.
🔰 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله): كم دادن مزد اجير (كارگر)، از گناهان كبيره است.
🔶 نکته: روابط کارگر و کارفرما، نباید براساس استثمار و بهره کشی استوار باشد؛ زیرا، هیچ یک از دو طرف، اجازه ندارد که از دیگری سوء استفاده و بهره کشی نماید.
منبع:https://b2n.ir/720280
#احکام_دین 👇
https://eitaa.co
🔰کیفیت تحقق #اعراض عملی
💬پرسش : شخصی قصد دارد به #وطن خود برگردد و قصد اعراض نکرده است اما حدودا هفت سال است که در محل دیگر مشغول به کار است،آیا وقتی به وطن خود برای دید و بازدید می رود، نماز و روزه ی او کامل است؟
✅پاسخ : هرگاه قصد بازگشت به وطن سابق را جهت سكونت مستمر داشته باشد نماز کامل و روزه صحیح است، ولى اگر عملا مدّت طولانى گذشته (مثلا پنج سال) و هنوز بازنگشته، اعراض عملى حاصل شده، و نماز و روزه اش در آنجا شكسته است. البته چنانچه سالی سه الی چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در آنجا سکونت داشته باشد، نماز کامل و روزه نیز صحیح می باشد.
🔻مطابق با فتوای ایه الله مکارم شیرازی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سؤال: آیا گفتن «یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه» و «یا مهدی ادرکنی» و توسلات شبیه این در سجده نماز واجب و بعد از گفتن #ذکر واجب باعث بطلان نماز می شو د؟
✅ پاسخ: 👇👇
🔹 امام خامنه ای: مخاطب قرار دادن غير خداوند در نماز باعث باطل نماز مىگردد.
🔹 آیت الله مکارم: خطاب به غیر خداوند در نماز جایز نیست. [2]
🔹 آیت الله شبیری زنجانی: جایز نیست و موجب بطلان نماز است.
🔹 آیت الله وحید: در نماز حتماً باید خطاب به خدا باشد خطاب به غیر خدا موجب بطلان نماز است می توانید بگویید «اللهم إجعل فاطمةَ شفیعةً لنا فی الجنة » یا «أللهم أدرکنی بحق مولای صاحب الزمان».
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din