eitaa logo
احکام دین 📚
136.2هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 حکم فردی که در پاکی و نجاست و... خیلی وسواس داره چیه؟ 🔹 برای فرد وسواسی همه چیز پاکه و تمام اعمالش صحیحه ،مثل بیمار که روزه بر او واجب نیست و تا درمان کامل حکمش با بقیه متفاوته. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 آیا جادو وجود دارد وکسی که عنوان می کند با جادو وجادوگری می تواند حال یکی را پریشان کند واقعیت دارد؟ 🔹آیت الله سیستانی: سحر وجادو چنانکه از قرآن کریم بدست می آید اثر دارد (فیتعلمون منهما مایفرقون بین المرء وزوجه) والبته دعاهائی هم برای ابطال جادو و سحر هم هست ولی اکثر کسانی که ادعای سحر و جادو دارند دروغ می گویند و با ترفندهائی مردم را فریب می دهند و گاهی در اثر تلقین شخصی را مریض و بیمار می کنند و او گمان می کند جادو شده است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 «قطع رحم برای حفظ ایمان» 💬 سوال: آيا انسان مى‌تواند براى حفظ ايمان خود با ارحام قطع رحم نمايد؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه‌ای: «قطع رحم با کسانى که از خویشاوندان نَسَبى مى‌باشند، جایز نیست و صلۀرحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق مى‌شود».(1) 🔹 آیت الله سیستانی: «قطع رحم، حرام است حتی اگر چه او جلوتر بریده باشد، نمازخوان نباشد، هم باشد و یا به برخی احکام_دینی بی اعتنا باشد مثل حجاب و جز آن‌طوری که موعظه و ارشاد و راهنمایی هم سود نبخشد. البته به شرط آنکه چنان صله رحم و پیوندی، موجب نشود که او برکار حرام تأئید و تشویق شود.(2) 🔹 آیت الله بهجت: مى‌تواند رفت و آمد را کم کند، ولى به طور کلى قطع نکند. (3) 🔶 نکته: خویشاوندی نَسَبی که از طریق رحم پیدا می‌شود، مانند پدر، مادر، فرزندان، برادر، خواهر، عمو، عمه، دایی، خاله، پدربزرگ و مادربزرگ و فرزندان همۀ کسانی که آن‌ها را خویشاوندان نسبی و اَرحام می‌نامند. قطع رحم با این گروه جایز نیست. منبع: 1- استفتائات،۱۳۸۹ش، ص۱۴۳ 2- توضیح المسائل، ۱۳۹۵ش،مسألۀ ۲۵۶. 3- استفتائات احکام ازدواج و خانواده، شماره استفتاء: 5073. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر فردی وصیّت نماید که بعضی از اعضای بدن او بعد از مردن به بیمارستان یا شخص دیگری هدیه شود، آیا این وصیّت صحیح و اجرای آن واجب است؟ ✅ پاسخ: صحّت‏ و نفوذ اين قبيل وصايا نسبت به اعضايی که جداکردن آنها از جسد ميت هتک حرمت او محسوب نمی ‏شود، بعيد نيست و عمل به وصيّت در اين موارد مانعی ندارد. [1] 🔹 حدیث: امام  علی (علیه السلام): اینکه به برادر مسلمانم هدیه ای نافع بدهم، نزد من بهتر از آن است که مثل آن را صدقه دهم. [2] 🔶 نکته: نجات جان انسان، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. اکنون که با پیشرفت های علمی امکان استفاده از اعضای بدن کسانی که دچار مرگ مغزی شده اند، وجود دارد؛ شایسته است با اهداء اعضای عزیزانمان، موجبات بازگشت به زندگی دیگران را فراهم آورده و ضمن بهره مندی از ثواب این کار، در همه گیر شدن این فرهنگ سهیم باشیم. ----------------- پی نوشت: [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام وصیت. [2]. فروع كافى- جلد 5- صفحه 144. #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: یک صندوق که وام هایی را در اختیار اعضای خود قرار می ‏دهد، ولی برای دادن وام شرط می‏ کند که متقاضی وام، مبلغی پول را به مدت سه یا شش ماه در صندوق بگذارد و بعد از گذشت این مدت به مقدار دو برابر پولی که به صندوق سپرده است به او وام می ‏دهد و بعد از آنکه همه وام را پرداخت کرد، پولی که قبلاً در صندوق گذاشته بود به او مسترد می ‏شود، این کار چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: اگر دادن پول به صندوق به اين عنوان باشد که آن پول برای مدتی نزد صندوق به‌صورت قرض بماند، به اين شرط که صندوق هم بعد از آن مدت، وامی دراختيار او قرار دهد و يا وام دادن صندوق مشروط به اين شرط باشد که او قبلاً مبلغی را در صندوق گذاشته باشد، اين شرط در حکم ربا بوده و شرعاً حرام و باطل است، (اين كار اگر در قالب يكى از عقود اسلامى باشد، اشكال ندارد) ولی اصل قرض نسبت به هر دو طرف صحيح می‏ باشد. [1] 🔹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): آنچه بيش از هر چيز بر امتم بعد از خود مى ترسم، درآمدهاى حرام، هواپرستى پنهان و رباست. [2] 🔶 نکته: از نظر آموزه‌های قرآنی، برخی از فعالیت‌های اقتصادی به جای آنکه موجب رشد و شکوفایی و برکت در امور اقتصادی باشد، به عنوان مانع بلکه حتی عامل فروپاشی و بحران در امر اقتصادی جامعه می‌شود و اقتصاد را از ستون قوام بخش اجتماع به یک عامل زوال فرهنگی و تمدنی آن تبدیل می‌کند؛ زیرا نه تنها آسایش را از اجتماع سلب می‌کند، بلکه موجبات اضطراب اجتماعی و بحران‌های روحی و روانی در افراد اجتماع و سلب آرامش آنان می‌شود. از جمله این فعالیت‌های بسیار مخرب و غیر سازنده اقتصادی می‌توان به ربا و نزول‌خواری ‌اشاره ک
💬 سوال:  🔹 آیا مرد می تواند جهیزیه همسرش را که به خانه شوهر آورده ، بدون اجازه خانم بفروشد؟ آیا در صورت فروش لوازم ، مرد ضامن است؟ ✅ پاسخ: 🔰 جايز نیست و مرد ضامن است. نكته: در صورت فروش جهيزيه توسط شوهر بدون رضايت همسرش، گناه كرده و ضامن است. يعني بايد قيمت آن را به همسر بپردازد. طبق قانون در صورت طلاق، زن مي تواند جهيزيه خود را بازپس گيرد. ----- استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، شماره استفتاء: 9709270119 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر هدیه ‏هایی که توسط شرکت‏ ها یا اشخاص داده می ‏شود در برابر هدیه ای باشد که از بیت‌المال به آنان داده شده است، چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: اگر عوض هديه ‏ای باشد که از بيت‌المال داده شده، بايد به بيت‌المال داده شود. [1] 🔶 حدیث: به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) خبر دادند یکی از فرماندارانش رشوه ای در شکل هدیه پذیرفته، حضرت برآشفت و به او فرمود: چرا آن چه حق تو نیست می گیری؟ او گفت: آن چه گرفتم، هدیه بود. حضرت فرمود: اگر شما در خانه بنشینید و از طرف من فرماندار محلی نباشید، آیا مردم به شما هدیه می دهند؟ سپس دستور داد هدیه را گرفتند و در بیت المال قرار دادند و وی را از کار برکنار کرد. [2] 🔹🔹 نکته: رشوه، بذل چیزی است به قصد جلب توجه و متمایل کردن گیرنده به منظور این که به نفع دهنده حکم کند یا او را بر ظلم یا معصیت کمک کند، ولی هدیه، بذل است به قصد قرب یا به قصد دوستی با هدیه گیرنده. یکی از اوصاف منافقان در قرآن این است که ایشان زیاد اموال حرام و ناحق و رشوه می خورند. به هر مال نامشروع رشوه صدق می کند، زیرا این گونه اموال، صفا و طراوت و برکت را از اجتماع انسانی می برد همان طور که کندن پوستِ درخت باعث پژمردگی و یا خشکیدن آن می گردد.  ----------------- پی نوشت: [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام هبه. [2]. تفسیر نمونه، ج2، ص4. #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: درصورتی که هدیه برای چشم پوشی و تغافل و عدم مخالفت و یا برای جلب موافقت مسئول نسبت به انجام بعضی از امور باشد، قبول هدیه چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: قبول اين قبيل هديه ‏ها اشکال دارد و بلکه ممنوع است. به‌طور کلّی اگر تقديم هديه به قصد دستيابی به هدفی خلاف شرع و قانون و يا به منظور ايجاد تمايل در مسئول قانونی به موافقت با چيزی که حق موافقت با آن را ندارد، صورت بگيرد، گرفتن آن هديه جايز نيست بلکه واجب است از قبول آن خودداری شود و بر مسئولين هم واجب است از آن جلوگيری نمايند. [1] 🔶 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): رشوه دهنده و رشوه گيرنده و واسطه‌ى بين آنان از نفرين شدگان هستند. [2] 🔹 نکته: قرآن کریم، درون انسان آلوده را مشخص کرده در این باره می فرماید: اگر کارگزاری به حقوق حلالش نسازد و رشوه بگیرد، مانند کسی است که در درون خود، چاه بدبویی حفر کرده باشد و رشوه دهنده، مثل آن است که در چاه بدبویی، دلوی بیندازد و مقداری لجن از آن استخراج کند. ----------------- پی نوشت: [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام هبه. [2]. بحارالانوار، ج 101، ص 274. #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: كسى كه در دوران تحصيل در مدرسه يا دانشگاه استفاده‌ بى‌مورد از وسايل اعم از گچ و ماژيك و آب و…كرده و همچنين كارهايى را انجام داده كه باعث آسيب رساندن به بيت‌المال مى‌شود (مانند نوشتن روى ميزها و…) براى اداى دين چه كارى بايد انجام دهد؟ باتوجه به اينكه انجام اين كارها به دليل عدم آگاهى بوده و هم چنين مقدار ضررى كه به بيت‌المال زده‌ايم براى ما نامعلوم است. ✅ پاسخ: ضامن است و مقدار ضرر يقينى را بايد به بيت‌المال بازگرداند. [1] 🔶 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و‌اله): از ما نيست كسى كه امانت را كوچك بشمارد و از آن مواظبت نكند و در معرض تلف شدن قرار بدهد. [2] 🔹 نکته: کسی که به خیانت و نادرستی در بین مردم معروف شد در این دنیا نیز زندگانی بر او سخت و ناگوار خواهد شد. نوع انسان در دنیا با معاونت و همکاری یکدیگر می تواند زندگانی راحتی داشته باشد، زندگانی انفرادی برای هیچ کس میسور نیست مگر آنکه از جامعه بشریت خارج شده به حیوانات وحشی ملحق گردد و زندگانی اجتماعی چرخ بزرگش بر محور اعتماد مردم به یکدیگر می چرخد و اگر خدای نخواسته اعتماد از میان مردم رخت بربندد ممکن نیست بتوانند به راحتی زندگانی کنند و پایۀ بزرگ اعتماد هم بر امانت و ترک خیانت گذاشته شده است. پس شخص خائن مورد اطمینان نیست و از مدنیّت و عضویت جامعۀ انسانی خارج است و او را در محفل مدینۀ فاضله به عضویت نمی پذیرند و معلوم است چنین شخصی با چه حالت سخت و زندگی تنگی، گذران عمر خواهد کرد. ----------------- پی نوشت: [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام دین و قرض. [2]. بحارالأنوار(ط-بیروت) ج72، ص172، ح13 {شبیه این حدیث در مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج14، ص13،ح15967 }. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:اگر در تنگی وقت با تیمم و لباس نجس نماز خونده ایم آیا کفایت می کند یا باید بعدا آن نماز را قضا کنیم ؟ ✅ پاسخ: 🔹 مقام معظم رهبری: اگر طبق وظیفه بوده، قضا ندارد. 🔹 آیت الله مکارم: در جايى كه انسان ناچار است با بدن يا لباس نجس نماز بخواند. مثلًا در جايى گرفتار شده كه لباس او نجس است و قابل تبديل نيست يا وقت براى تطهير آن تنگ است در اينجا از باب ضرورت نماز در لباس نجس صحيح است و نیاز به اعاده یا قضا ندارد. 🔹آیت الله سیستانی: قضا لازم نیست. 🔹 آیت الله فاضل: اگر در تنگی وقت عوض کردن لباس و یا وضو گرفتن ممکن نباشد و نا چار باشد که با لباس نجس و با تیمم نماز بخواند صحیح است و قضا ندارد.  منبع:https://b2n.ir/694139 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 خرید و فروش چکی که بابت قرض بوده 💬 سوال: آیا چکی را که بابت قرض (‌نه معامله )از کسی گرفته ایم می توانیم به قیمت کمتر بفروشیم؟ ✅پاسخ: 🔹مقام معظم رهبری: خیر حرام است. 🔹آیت الله مکارم: در صورتي که چک سند بدهکاري محسوب شود (و چک دوستانه نباشد) خريد و فروش آن به کمتر يا بيشتر از مبلغ مندرج در آن مانعي ندارد . 🔹آیت الله سیستانی: اگر به فرد دیگری بفروشید اشکال ندارد . 🔹آیت الله فاضل: اگر چک را قرض گرفتید و چک را به شخص دیگری نقدا به قیمت کمتر بفروشید اشکال ندارد. چك به منزله سند است و فى نفسه ماليت ندارد. در صورتى كه چك مربوط به خود فروشنده نباشد و چک کسی دیگر را بفروشد و در واقع ذمه شخص ديگرى را كه مشغول است مى فروشد مانعى ندارد و صحیح است. و اگر چك مال خود فروشنده باشد جايز نيست چون چک مالیت ندارد. منبع:https://b2n.ir/847670 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: نرم افزاری به قیمت 700 هزار تومان را به صورت غیر قانونی رایت کرده و یک سال با آن کار کردم و در این مدت درامد داشتم. اگر سی دی اصلی را بعد از یک سال خریداری نمایم تا جبران رایت سی دی رایتی باشد، آیا درامد این یک سال حلال است؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله مکارم: اگر نرم افزار متعلق به کسی بوده که رعایت حق او لازم بوده لازم است علاوه بر خرید نرم افزار با صاحب حق نیز تماس گرفته و رضایت ایشان را نسبت به مدتی که استفاده کرده اید به دست آورید. [1] 🔶 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و‌اله): از ما نیست کسى که با مسلمانى تقلّب کند، یا به او ضرر رساند و یا با وى حیله نماید. [2] 🔰 نکته: افراد باید آنچه برای خود می‌خواهند برای دیگری هم بخواهند و آنچه بر خود نمی پسندند، بر دیگری هم نپسندند. اصل حقوق این است كه آنچه برای خودت دوست داری برای دیگری هم دوست بداری و آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگری هم نپسندی. ------------------- پی نوشت: [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، شماره استفتاء: 9803250109. [2]. نهج الفصاحه، ح 2414. #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر شخصی برای دوخت کت چرم، مقداری از ثمن را به عنوان بیعانه پرداخت نماید اما بعد از دوخت کت و اطلاع دادن به مشتری، وی برای تحویل مراجعه نکند و بعد از چند ماه که قیمت کت افزایش یافته (قیمت چرم) باید قیمتی که چند ماه قبل توافق شده را بپردازد یا روز قبض ملاک می باشد؟ ✅ پاسخ: 🔹 مقام معظم رهبری: در فرض یاد شده اگر در هنگام قرارداد اجرت کار تعیین شده باشد، خیاط حق مطالبه بیش از مبلغ تعیین شده را ندارد و در غیر این صورت می تواند اجرت المثل عمل خود را مطالبه نماید. 🔹 آیت الله مکارم: در فرض سوال باید مطابق قراردادی که داشته اند عمل کند و خیاط نمی تواند مبلغ بیشر از آنچه بر آن توافق نموده اند مطالبه نماید؛ مگر اینکه مشتری در پرداخت اجرت خیاط تعلل و سهل انگاری نماید و و مدت قابل توجهي از سررسيد آن بگذرد بگونه اي که در اين مدت، تورم شديد باشد لازم است بدهي را با توجه به نرخ متوسط تورم اجناس مختلف محاسبه و پرداخت کند. ضمنا غالبا مي توان نرخ تورم سالهاي مختلف را از بانک مرکزي گرفت. 🔹 آیت الله سیستانی: همان قيمتى كه بر آن معامله شده است بايد بپردازد. 🔹 آیت الله شبیری: همان قیمت توافق شده را باید بپردازد. در صورت کاهش فاحش ارزش پول در این مدت، باید نسبت به آن مصالحه صورت گیرد. 🔰 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و‌اله): كم دادن مزد اجير (كارگر)، از گناهان كبيره است. 🔶 نکته: روابط کارگر و کارفرما، نباید براساس استثمار و بهره کشی استوار باشد؛ زیرا، هیچ یک از دو طرف، اجازه ندارد که از دیگری سوء استفاده و بهره کشی نماید. منبع:https://b2n.ir/720280 #احکام_دین 👇 https://eitaa.co
🔰کیفیت تحقق عملی 💬پرسش : شخصی قصد دارد به خود برگردد و قصد اعراض نکرده است اما حدودا هفت سال است که در محل دیگر مشغول به کار است،آیا وقتی به وطن خود برای دید و بازدید می رود، نماز و روزه ی او کامل است؟ ✅پاسخ : هرگاه قصد بازگشت به وطن سابق را جهت سكونت مستمر داشته باشد نماز کامل و روزه صحیح است، ولى اگر عملا مدّت طولانى گذشته (مثلا پنج سال) و هنوز بازنگشته، اعراض عملى حاصل شده، و نماز و روزه اش در آنجا شكسته است. البته چنانچه سالی سه الی چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در آنجا سکونت داشته باشد، نماز کامل و روزه نیز صحیح می باشد. 🔻مطابق با فتوای ایه الله مکارم شیرازی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سؤال: آیا گفتن «یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه» و «یا مهدی ادرکنی» و توسلات شبیه این در سجده نماز واجب و بعد از گفتن واجب باعث بطلان نماز می شو د؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔹 امام خامنه ای: مخاطب قرار دادن غير خداوند در نماز باعث باطل نماز مى‌گردد. 🔹 آیت الله مکارم: خطاب به غیر خداوند در نماز جایز نیست. [2] 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: جایز نیست و موجب بطلان نماز است. 🔹 آیت الله وحید: در نماز حتماً باید خطاب به خدا باشد خطاب به غیر خدا موجب بطلان نماز است می توانید بگویید «اللهم إجعل فاطمةَ شفیعةً لنا فی الجنة » یا «أللهم أدرکنی بحق مولای صاحب الزمان». 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: آیا فروش امتیاز گذرنامه برای ثبت گوشی های وارداتی به دیگران جایز است؟ ✅ پاسخ: 🔹 مقام معظم رهبری: این گونه امور تابع قوانین و مقررات مربوطه است، چنانچه خلاف قانون و مقررات باشد، جایز نیست. 🔹 آیت الله مکارم: این کار جايز نيست و در آمد آن نيز اشکال دارد. 🔹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): همانا خداوند ورود بدنی را که از حرام تغذیه کرده به بهشت ممنوع کرده است.  🔶 نکته: بسیاری از مردم به سبب آنکه احکام دین در حوزه تجارت و خرید و فروش را نمی دانند به حرام خواری گرفتار می شوند و مال حلال خود را به حرام می آمیزند که نتیجه طبیعی آن خروج از سلامت در تن و روان و گرفتاری به خشم و غضب الهی است. منبع:https://b2n.ir/218965 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: مستاجر بنده قرار بود ۱۰میلیون پول قرض الحسنه با ماهی ۷۰۰ تومان اجاره پرداخت نماید. اکنون پس از گذشت دو ماه، 7 میلیون پرداخت کرده است. آیا دریافت مبلغ اضافه به صورت اجاره بابت تاخیر جایز است؟ ✅ پاسخ: 🔹 مقام معظم رهبری: در مورد سؤال دارای وجه شرعی نمی باشد، بنابر این گرفتن پولی از این بابت ربا بوده و جایز نمی باشد. 🔹 آیت الله مکارم: این کار جایز نیست، در فرض مذکور می توانید اجاره را فسخ کرده و مجددا با شرایط جدید اجاره دهید. 🔹 حدیث: مردى از امام صادق عليه السلام درباره آيه «خداوند ربا را نابود مى كند و صدقات را افزايش مى دهد» سئوال كرد و گفت: گاه كسى را مى بينم كه ربا مى خورد و با اين حال ثروتش زياد مى شود؟ حضرت فرمودند: كدام نابودى، نابود كننده تر از يك درهم ربا كه دين را نابود مى كند. كه اگر توبه هم كند ثروتش از دست مى رود و فقير مى شود.  🔶 نکته: ربا سبب مى ‏شود كه مردم از تجارتها و معامله‏ هاى مفيد و سودمند، اما پر زحمت و حلال، روى گردان شده، جذب اين معامله فاسد و پر درآمد و كم زحمت و حرام بشوند. تمام افرادى كه در جامعه فعاليّت اقتصادى دارند هم سود دارند و هم زيان، كارخانه ‏ها، مزارع، تجارت ها، صنعت ‏ها، دامداري ها، كارهاى خدماتى و... مشمول اين قانون هستند و تنها ربا خواران از اين قانون مستثنى هستند و فقط سود مى‏برند و زيان نمى ‏بينند. بنابراين در جامعه ‏اى كه همه سود و زيان دارند رباخواران سود خالص مى‏ برند بى آن كه كار مفيدى انجام دهند. منبع:https://b2n.ir/230034 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 ! ❓ اگر کفش کسی را ببرند و کفش دیگری به جای آن مانده باشد، تکلیف او چیست؟ ✍ امام خمینی (ره): اگر کفش او را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند، چناچه بداند کفشی که مانده مال کسی است که کفش او را برده، در صورتی که از پیدا شدن صاحبش مایوس و یا برایش مشقت داشته باشد، می‏‌تواند به جای کفش خودش بردارد. ولی اگر قیمت آن از کفش خودش بیشتر باشد، باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد، و چنانچه از پیدا شدن او ناامید شود، باید با اجازه حاکم شرع زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد، و اگر احتمال دهد کفشی که مانده، مال کسی نیست که کفش او را برده، باید با آن معامله مجهول المالک نماید یعنی از صاحبش تفحص کند و چنانچه از پیدا کردن او مایوس شود، از طرف او به فقیر صدقه بدهد. ✍ آیت الله سیستانی: اگر کفش او را ببرند و کفش دیگری بجای آن بگذارند، چنانچه بداند کفشی که مانده مال کسی است که کفش او را برده و راضی است که کفشش را عوض کفشی که برده است بردارد، می‏‌تواند بجای کفش خودش بردارد، و همچنین است اگر بداند که کفش او را به طور ناحق و ظلم برده است، ولی در این فرض باید قیمت آن از کفش خودش بیشتر نباشد، و الاّ حکم مجهول المالک نسبت به زیادیِ قیمت جاری است، ودر غیر این دو صورت حکم مجهول المالک بر آن کفش جاری خواهد بود. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه کفش کسی را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند، چنانچه بداند کفشی که مانده مال کسی است که کفش او را برده و این کار عمداً انجام شده و دسترسی به آن شخص نیست، می تواند آن را به جای کفش خود بردارد و چنانچه دسترسی به حاکم شرع دارد از او اجازه بگیرد و هرگاه قیمت آن از کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد و اگر از پیدا شدن او مأیوس شود زیادی را از طرف صاحبش صدقه می دهد، ولی اگر یقین دارد یا احتمال می دهد کفشی که مانده مال کسی نیست که کفش او را برده، چنانچه از پیدا کردن صاحب آن مأیوس باشد باید آن را صدقه دهد. ✍ آیت الله فاضل لنکرانی (ره): اگر کفش او را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند چنانچه بداند کفشی که مانده مالِ کسی است که کفش او را برده و راضی است که کفشش را عوض کفشی که برده است بردارد، بلکه اگر بداند عمدا آن را برداشته در صورتی که از پیدا شدن صاحبش مأیوس و یا برایش مشقت داشته باشد می‏تواند به جای کفش خودش بردارد، ولی اگر قیمت آن از کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد، و چنانچه از پیدا شدن او نا امید شود باید زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. و اگر احتمال دهد کفشی که مانده مالِ کسی نیست که کفش او را برده چنانچه از پیدا کردن صاحبش مأیوس باشد از طرف او آن را صدقه بدهد، و احتیاط واجب آن است که به اذن حاکم شرع باشد. ✍ آیت الله وحید خراسانی: اگر کفش شخصی را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند، چنانچه بداند یا از قرائن اطمینان کند کفشی که مانده مال کسی است که کفش او را برده، و راضی است که کفشش را عوض کفشی که برده است بردارد، می تواند به جای کفش خودش بردارد، و همچنین است اگر بداند که کفش او را به طور ناحق و ظلم برده است ولی در این فرض باید قیمت آن از کفش خودش بیشتر نباشد، وگرنه نسبت به زیادی قیمت حکم مجهول المالک جاری است، ودر غیر این دو صورت حکم مجهول المالک بر آن کفش جاری خواهد بود. ✍ آیت الله نوری همدانی: اگر کفش او را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند چنانچه بداند کفشی که مانده مال کسی است که کفش او را برده در صورتی که از پیدا شدن صاحبش مأیوس و یا برایش مشقّت داشته باشد می تواند بجای کفش خود ش بردارد ولی اگر قیمت آن را از کفش خودش بیشتر باشد، باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد، و چنانچه از پیدا شدن او نا امید شود، باید با اجازه حاکم شرع زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. و اگر احتمال دهد کفشی که مانده مال کسی نیست که کفش او را برده در صورتی که قیمت آن ٦/١٢ نخود نقره سکّه دار کمتر باشد ؛ می تواند برای خود بردارد و اگر بیشتر باشد، باید تا یک سال اعلان کند و بعد از یک سال احتیاطاً از طرف صاحبش صدقه بدهد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر در عقد موقت مدت نامعلوم ولی مهریه مشخص شود آیا عقد تبدیل به دائم می شود؟ آیا مهریه همان مقدار که در عقد موقت تعیین شده می باشد یا باید مهر المثل داده شود؟ ممنون ✅پاسخ: 🔹 مقام معظم رهبری: اگر عمدا مدت ذکر نشده یا فراموش شده است، تبدیل به عقد دائم می شود و اگر زمان را به طور مبهم ذکر کرده اند، بنابر احتیاط واجب تبدیل به عقد دائم می شود. مهریه همان مهریۀ ذکر شده است. [1] 🔶 حدیث: امام صادق(علیه السلام): پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و اله) فرموده: خداوند هر گناهی را در روز قیامت می بخشد مگر مهریه زن را  اگر نداده باشند و کسی را که مزد کارگر را خورده باشد و کسی را که انسان آزادی را فروخته باشد. [2] 🔰 نکته: درست است که مهر از نظر قوانین اسلام با بر قرار شدن پیوند ازدواج به ذمه مرد تعلق میگیرد و زن فورا حق مطالبه آن را دارد . ولی چون معمولا به صورت بدهی بر ذمه  مرد می ماند، هم اندوخته ای برای آینده زن محسوب می شود، و هم پشتوانه ای برای حفظ حقوق او و از هم پاشیدن پیمان زنا شوئی و اگر بعضی برای مهر تفسیر غلطی کرده و آن را یک نوع «بهای زن » پنداشته اند ارتباط به قوانین اسلام ندارد. ------------------- پی نوشت: [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری، کد استفتاء: nr9y5yg. [2]. وسائل، ج 14، ص 26 . #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 آیا می شود یک کیلو طلا یا شمش طلا یا سکه طلا را اجاره داد و ماهیانه مثلا دو میلیون دریافت کرد و آخر سال یا آخر قرارداد یک کیلو را پس گرفت؟ ✅ جواب: 🔹 اجاره دادن طلا در صورتی صحیح است که در مدت قرارداد عین طلا باقی بماند ـ یعنی مورد معامله واقع نشود ـ و از منافع آن (مثل استفاده در مجالس عروسی و مانند آن) استفاده شود، در غیر این صورت اجاره صحیح نیست. ------------------- سایت آیت الله خامنه ای / فقه و احکام شرعی / استفتائات جدید (آذر ماه 98) #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: چه مقدار از نماز اگر در وقت ادا واقع شود، نیت ادا صحیح است؟ ✅ پاسخ:  وقوع یک رکعت نماز در داخل وقت برای این که نماز، ادا محسوب شود، کافی است و در صورت شک در این که وقت لااقل به مقدار یک رکعت باقی است یا خیر، نماز را به قصد مافی الذمّه بخوانید. ------- پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای / احکام موضوعی/ احکام نماز #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 آیا هنگام گفتن تکبیرة الاحرام نماز باید دستها را تا مقابل صورت بالا ببریم؟ ✅ جواب: مستحب است نمازگزار هنگام تکبیرة‌الاحرام، دستها را تا مقابل گوشها یا صورت بالا ببرد، به این صورت که با آغاز تکبیر، دستها ـ در حالی که انگشتان به هم چسبده و کف دستها به سمت قبله است ـ را به سمت بالا ببرد و در پایان تکبیر، دستها را برابر گوش یا صورت برساند. --------- پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای / احکام موضوعی/ احکام نماز #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 مراد از ذکر چیست؟ آیا شامل صلوات بر پیامبر(صلّی الله علیه وآله) و خاندان آن حضرت می شود؟ ✅ پلاسخ: 🔹 هر عبارتی که متضمّن ذکر خداوند عزوجل باشد، ذکر محسوب می شود؛ و صلوات بر محمد و آل محمد(علیهم افضل صلوات الله) از بهترین ذکرهاست، ولی ذکر واجب در رکوع و سجده عبارت است از یک‌بار گفتن «سبحان ربی العظیم و بحمده» در رکوع و یک‌بار گفتن «سبحان ربی الاعلی و بحمده» در سجده یا سه بار گفتن «سبحان الله» و اگر به‌جای آن ذکرهای دیگر مانند «الحمدلله»، «الله اکبر» و غیر آن را به همان مقدار بگوید کافی است. ــــــــــ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای / احکام موضوعی/ احکام نماز #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فسخ عقد ازدواج بخاطر عیب مرد 💬 سوال: 🔰 اگر بعد از عقد ازدواج معلوم شود كه مرد عيبى دارد كه زن مى تواند عقد را فسخ كند، آيا در اين هنگام حق مطالبه مهر را دارد؟ ✅ پاسخ: اگر بعد از نزديكى عقد را فسخ كند، مى تواند تمام مهريه خود را از شوهر بگيرد. اما اگر پيش از نزديكى باشد، حق دريافت چيزى را ندارد؛ مگر اينكه شوهرش «عنين» باشد كه در اين صورت مى تواند نصف مهريه خود را از او بگيرد. «عنين» به مردى گويند كه توان آميزش جنسى را ندارد. ---------- توضيح المسائل مراجع، م ۲۳۸۳ #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: آیا دادن صدقات به گدایانی که درب منازل را می‏ زنند یا در خیابانها می ‏نشینند جایز است یا اینکه بهتر است به یتیمان و مساکین داده شود و یا با ریختن آنها در صندوق صدقات در اختیار کمیته امداد قرار گیرد؟ ✅ پاسخ: صدقات مستحبی بهتر است به فقير عفيف و متديّن داده شود و همچنين گذاشتن آن در اختيار کميته امداد هرچند با ريختن در صندوق صدقات هم باشد اشکال ندارد، ولی صدقات واجب بايد توسط خود شخص و يا به وسيله وکيل او به فقرايی که مستحق هستند داده شود و در صورتی که انسان بداند که مسئولين کميته امداد پولهای صندوق‏ها را جمع آوری کرده و به فقرای مستحق می ‏دهند، ريختن آن در صندوق‏ های صدقات اشکال ندارد. [1] 🔹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): صدقه، بلا را دفع مى كند و مؤثرترين داروست؛ صدقه، قضاى حتمى را دفع مى كند و چيزى جز دعا و صدقه درد و بيماريها را از بين نبرد. [2 🔶 نکته: از آثار صدقات می‌توان به سعادت دنیا و آخرت افراد ‌اشاره کرد. کسی که صدقه می‌دهد با دادن صدقه بهشت را برای خویش در آخرت می‌خرد و دنیای خویش را نیز بگونه‌ای می‌سازد که کریمانه است. کریم کسی است که از خود ایثار می‌کند و چشمداشتی ندارد. ----------------- پی نوشت: [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام صدقه. [2]. بحار الأنوار : ۹۶/۱۳۷/۷۱. #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din