💬 سوال: در فروش اینترنتی کالاهای دست ساز، خریدار فقط عکس را دیده و سفارش می دهد؛ آیا در صورت وجود اشکالات جزئی در کالا درآمد حاصل از این کار حلال است؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: اگر مصداق غش* در معامله نباشد اشکال ندارد.
🔹🔹*غش یعنی فريب دادن ديگران، از راه بهتر يا بيشتر وانمود كردن كالا.
🔹 آیت الله مکارم: چنانچه عرفا جزء عیوب محسوب نشود و جنس معلوم باشد نه مبهم و نامعلوم، معامله آن اشکالی ندارد، ولی توصیه می شود که برخی از موارد مانند آنچه بیان نموده اید را نیز در همان سایت فروش قرار دهید تا مشتری با اطلاع از وضعیت کالا، جنس مورد نظرش را انتخاب نماید.
🔹 آیت الله سیستانی: اگر غش نباشد درامد حلال است ولى اگر معيوب باشد خريدار حق فسخ دارد.
💥 حدیث: امام علی (علیه السلام): آنچه برایت مقدّر شده به تو خواهد رسید، در کار و کسبت حریص و افراطی مباش.
🔶 نکته: عدهای با استفاده از ابزارهای فریبنده، کالای نامرغوب و یا معمولی خود را مرغوب و برتر نشان میدهند و موجبات فریب خریدار را فراهم میآوردند. استفاده از لامپهای رنگارنگ و نورپردازی به ویژه درباره پارچه و لباس برای فروش کالای معمولی، یکی از مرسومترین تبلیغات فروش کالا است که به نظر میرسد نوعی غش در معامله باشد.
منبع:https://b2n.ir/731864
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: حکم لمس و نوازش پسر 25 ساله عقب مانده ذهنی توسط نامحرم و پوشش در مقابل او چیست؟
✅ پاسخ:
مقام معظم رهبری: لمس او توسط نامحرم جایز نیست، اگر مسائل مربوط به پوشش را درک می کند، حکم سایر مکلفین را دارد و باید پوشش شرعی را رعایت کند و اگر درک نمی کند، وظیفه ای ندارد، ولی نامحرم در مورد نگاه به او باید به وظیفه شرعی خودش عمل کند.
🔹 آیت الله مکارم: چنانچه بالغ بوده و تمییز می دهد، باید حجاب را در برابرش رعایت کنید ولی اگر تمییز نمی دهد، حجاب واجب نیست ولی روبوسی و لمس بدنی جایز نیست.
🔹 آیت الله سیستانی: دست زدن جایز نیست و باید از او حجاب پوشید.
🔶 حدیث: امام رضا(علیه السلام): بر مومنان حرام است که به موی زنان شوهر دار و غیر شوهر دار نگاه کنند چراکه موجب تحریک شهوت و کشیده شدن به فساد می شود.
🔰 نکته: اگر انسان به تقويت ايمان خود مبادرت كند تا جايي كه عالم را محضر خدا ببيند به هر تصويری اجازة ورود به خانه دل نمي دهد و در نبرد بين جبهه ايمان وجبهه نگاه حرام، برد با جبهه ايمان است. وقتي كه انسان به خدا توجه دارد و خانه دلش و چشم جانش را به محبوبش پركرد اصلاً جايي برای غير پيدا نمي شود؛ پس به محض اينكه تصوير نامحرم وارد خانه چشم شد متوجه مي شود كه جايي براي او نيست بنابراين از همان جا عقب گرد مي كند.
https://w57.ir/Zdr :منبع
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔴 #ورود_حائض_به_حرم امامان (علیهم السلام)
🔻پرسش : حكم رفتن زن حائض به حرم امامان (علیهم السلام) چيست؟
🔻همه مراجع (به جز بهجت، صافى و وحيد): عبور از حرم مطهر امام معصوم براى زن حائض اشكال ندارد؛ ولى بنابر احتياط واجب نبايد در آنجا توقف كند.
🔻آيه اللّه بهجت: جايز نيست زن حائض به حرم امام معصوم وارد شود (هر چند از يك در وارد و از در ديگر خارج شود).آيه اللّه صافى: احتياط واجب آن است كه زن حائض به حرم امام معصوم وارد نشود (هر چند از يك در وارد و از در ديگر خارج شود)
🔻آيه اللّه وحيد: توقف در حرم امام معصوم براى زن حائض جايز نيست و احتياط واجب آن است كه از يك در وارد و از در ديگر خارج شود.
🔻تبصره . مقصود از حرم امام(ع) كه توقف زن حائض در آنجا ممنوع است، همان محدوده اى است كه ضريح امام(ع) در آنجا قرار دارد. بنابراين حياط، صحن و خانه هاى اطراف حرم را شامل نمى شود.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر سکه دویست تومانی که روی آن کلمه ی امام رضا (علیه السلام) حک شده است در دستشویی بیفتد، حکم استفاده از آن دستشویی چیست؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: اگر فاضلاب منزل به فاضلاب شهری وصل است، و اطمینان داشته باشید که سکه از توالت منزل وارد شبکه فاضلاب شهری شده است، استفاده از توالت اشکالی ندارد.
🔹 آیت الله مکارم: تا زمانی که مطمئن شوید سکه زنگ خورده و نقش آن خوانده نمی شود باید از آن دستشویی در صورت امکان و نبودن مشقت استفاده نکنید مگر آن که متصل به فاضلاب باشد.
🔹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله): خداوند پاك است و پاكي را دوست دارد؛ پاكيزه است و پاكيزگي را دوست دارد.
🔶 نکته: نام پیامبر و پیامبران و به طور مطلق معصومین(علیه السلام)، اعم از ائمه(علیه السلام) و حضرت فاطمۀ زهرا(سلام الله علیها) و همچنین نام خداوند و آیات قرآن، تقدس خاصی دارد. هرگونه بی احترامی به این اسامی و بی احترامی به قرآن و آیات قرآن و اسم خداوند، حرام هست.
منبع:https://w57.ir/ZPw
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: رقصیدن تنهایی بدون آهنگ حرام و بدون اینکه نامحرم ببیند برای دختر چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: اگر رقص به گونه ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد، و همچنین اگر مجلس رقص بر آن صدق کند، بنابر احتیاط واجب، اجتناب شود.
🔹 آیت الله مکارم: چنانچه موسیقی حرام پخش نشده و شخص دیگری (غیر همسر) حضور نداشته باشد، اشکال ندارد.
🔹 آیت الله سیستانی: بنا بر احتیاط واجب فقط رقصیدن زن برای همسرش وآن هم به دور از دید دیگران جایز است.
🔶 حدیث: امام علی (علیه السلام): عاقل نيست كسي كه در پي لعب باشد و دائم با لهو و طرب خو د را مشغول سازد.
🔰 نکته: اسلام روابط نامشروع بین زن و مرد را حرام نموده و هر عمل و سخنی را که منجر به امور حرامی شود حرام دانسته است، هر وظیفهیی را که موجب اشاعۀ فساد باشد مردود شمرده با آن مبارزه مینماید. بنابراین، رقص و کارهای خلاف عفت را مردود میشمارد و آن را به کلی رد مینماید.
منبع:https://w57.ir/ZPi
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: زنی که استحاضه متوسطه یا کثیره دارد، می تواند به مسجد برود؟ تکلیفش چیست؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: دخول و توقف مستحاضه در مساجد، بدون غسل اشکال ندارد.
🔹 آیت الله مکارم: استحاضه فقط دو قسم است: «قليله» و «كثيره»: استحاضه قليله آن است كه هرگاه زن پنبه اى را داخل كند، خون، آن را آلوده نمايد ولى از طرف ديگر خارج نشود، خواه خون در پنبه فرو رود يا نه، و استحاضه كثيره آن است كه خون، در پنبه فرو رود و از آن بگذرد و جارى شود. رفتن به مسجد و توقف در آن و حرم ائمّه معصومین (علیهم السلام) براي زن مستحاضه قليله حرام نيست و زن مستحاضه کثيره در صورتي مجاز به اين کار است که غسل هاي روزانه را انجام داده باشد.
🔹 آیت الله سیستانی: مستحاضهای كه غسلهای واجب خود را به جا آورده، رفتن او در مسجد و توقّف در آن و خواندن آیهای كه سجده واجب دارد و نزدیكی شوهر با او، حلال است هرچند كارهای دیگری را كه برای نماز انجام میدهد مثل عوض كردن پنبه و دستمال، انجام نداده باشد بلكه انجام این كارها بدون غسل نیز جایز است؛ هرچند احتیاط مستحب است غسل کند.
🔶 حدیث: در روايت است زني كه از حيضش غسل كند تمام گناهانش آمرزيده مي شود و بر او گناهي نوشته نمي شود تا زمان حيض ديگر. [4]
🔰 نکته: اسلام راه میانه و اعتدال را در مورد برخورد با زن در ایام حیض برگزیده است، و آن این است که در ایام حیض تنها آمیزش جنسی (به خاطر ضررهای بهداشتی، تربیتی و اخلاقی) ممنوع است و هر گونه معاشرت و نشست و برخواست با زنان غیر از عمل جنسی هیچ گونه مانعی ندارد.
منبع:https://w57.ir/ZPc
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: آیا کفارات را از اصل مال میت کم می کنند؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: از اصل مال کم می شود.
🔹 آیت الله مکارم: تنها در صورتی که میت درباره کفاره ها وصیت نموده از ثلث مال برداشته می شود.
🔹 آیت الله فاضل: کفاراتی که بر عهده میت است باید از اصل ماترک میت بدهند.
🔶 حدیث: امام زمان(علیه السلام): کسی که روزه ماه رمضان را عمداً با چیز یا کار حرامی افطار - و باطل - نماید، هر سه نوع کفّاره (60 روزه، اطعام 60 مسکین، آزادی یک بنده) بر او واجب می شود.
🔹🔹 نکته: مهمترین حکمت وضع عبادات و به دنبال آن، وضع کفارهها، تربیت معنوی و اخلاقی نفس انسانی است. نفس انسان، به خودی خود، میل به فرورفتن در شهوات و سرگرم شدن به لذتهای مادی و حیوانی دارد.
منبع:https://w57.ir/ZWw
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔻سوال شرعی
⚫️آیا خون شهدا و تمامی کسانی که در معرکه و کارزار الاهی شهید می شوند پاک است؟
👇پاسخ 👇
🔹چون خون شهید در راه خدا و برای خدا ریخته شده، بنابراین شهید پیش خدا احترام ویژه ای دارد - که با ریخته شدن اولین قطره آن تمام گناهانش جز دین (بدهکاری) محو می شود -[1] حتی گفته شده که خون او در بدن و لباسش حفظ شود تا در روز قیامت این را به عنوان شعار حمل کند.[2]
🔹اما با این حال دلیلی بر پاک بودن خون شهید در دست نیست، بلکه شیعه معتقد است، خون انسان و هر حیوانی که خون جهنده دارد، نجس است خواه شهید باشد یا غیر شهید.[3]
🔹البته، شهید مانند مرده غسل داده شده پاک است، بنابراین مسّ بدن او موجب غسل مس میت نمی شود.[4]
👇منابع👇
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
[1] الحرّ العاملی، محمد بن الحسن بن علی، وسائل الشیعة، ج 18، ص 326، مؤسسة آل البیت لإحیاء التراث، 1409 ه ق، الطبعة الأولى، قم المقدسة.
[2]السبزواری، السید عبد الأعلى، مهذب الأحکام (للسبزواری)، ج3 ، ص 444، 1413 ه ق، الطبعة الرابعة، قم المقدسة.
[3] مغنیة، محمد جواد، الفقه على المذاهب الخمسة، ج 1، ص 24، دار التیار الجدید- دار الجواد، 1421 ه ق، الطبعة العاشرة، بیروت- لبنان.
[4] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1 ، ص 316 و 322.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: چند روز به سال خمس ام مانده بود که برای جهیزیه دخترم، تخت و مبل خریده و بیعانه دادم و قرار شد ظرف یک هفته آماده شود و بقیه پول را بدهم اما یک هفته بعد که آماده شد از سال خمسی من گذشته بود. حالا که درامد سال را حساب می کنم آیا باید مبلغ بدهکاریم بابت تخت و مبل را از درامدم کسر کنم و بابت بقیه خمس بدهم؟
✅ پاسخ:
🔹مقام معظم رهبری: با توجه به اینکه در آستانه مصرف بوده است خمس ندارد.
🔹 آیت الله مکارم: چنانچه موعد پرداخت بدهی بعد از سال خمسی بوده، نمی توان آن بدهی را از سرمایه کسر کرد. ولي در صورتي که براي پرداخت خمس در زحمت باشيد، مجاز هستيد خمس آن را به ذمه بگيريد و هر زمان توانستيد بپردازيد.
🔹 آیت الله سیستانی: خمس دارد.
🔶 حدیث: امام رضا (علیه السلام): پرداخت خمس كليد روزى شما و مايه از بين رفتن گناهان شما مى باشد و چيزى است كه براى روز نياز خودتان (يعنى قيامت) ذخيره مى كنيد.
🔹🔹 نکته: سیستم اقتصادیِ توزیع و تولید ثروت ها و پرداخت خمس و زکات و سایر مسائل مالی مانند کفارات، دیات و غیره نیز، رعایت عدل اجتماعی را در بعد اقتصادی روشن می سازد، زیرا بدون یک سیستم اقتصادی، قشر عظیمی گرفتار فقر و محرومیت می شوند. به همین دلیل مقصود ما از اقتصاد اسلامی، آن سیستمی است که به وسیله آن راه و رسمی که اسلام در تنظیم حیات اقتصادی دارد تجسّم و عینیّت پیدا می کند.
منبع:https://w57.ir/Zm5
-------------------
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din