🐈🐩آیا نگهداری حیواناتی مثل سگ و گربه در منزل اشکال دارد؟
👈🏽پاسخ:
📝اول اینکه سگ با گربه تفاوتهای زیادی دارد. سگ نجسالعین است؛ یعنی خود حیوان نجس است؛ اما گربه نجس نیست. نیمخوردهی سگ نجس و حرام است؛ نیمخوردهی گربه اینگونه نیست. و اینکه سگ سروصدا دارد و به همسایهها آزار میرساند. این مسئله بهخصوص در مجتمعهای مسکونی که مردم میخواهند طهارت شرعی را رعایت کنند و مسیرها و امکانات مشترکی وجود دارد و ترددها هم زیاد است، درصورتیکه نگهداری حیوانات موجب شود اشخاص نتوانند اعمال عبادیشان را درست انجام دهند و بههرحال به همسایگان آزار برسد یا مثلاً تماس حیوان با بعضی از غذاها، موجب بیماری شود جایز نیست.
✅اما بهطورکلی اگر کسی کارگاه یا کارخانه یا باغی دارد، یا گلهای دارد که برای حفاظت از آنها احتیاج به سگ دارد، یا برای اغراض دیگری که عقلایی باشد، نگهداری از سگ اشکالی ندارد.
یا مثلاً اینکه گربهای را برای سرگرمی در منزل نگهداری میکنند، این را نمیگوییم حرام است؛
اما دربارهی نگهداری از سگ در خانه 👈🏽💥روایت داریم که در خانهای که سگ نگهداری میشود ملائکه حضور پیدا نمیکنند.😣
مطابق با فتاوای رهبرانقلاب
#نگهداری_سگ
#نگهداری_گربه
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
📥 سوال:
آیا بخاطر قطع نشدن رابطه خانوادگی و صله رحم می توان در مراسم عروسی همراه موسیقی و رقص، شرکت کرد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر شركت در اين مجلس مستلزم ارتكاب حرام ــ مانند گوش دادن به موسيقى و خوانندگى حرام یا اختلاط با نامحرم ــ باشد و يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و اگر نهي از منکر مستلزم خروج از مجلس باشد، باید از مجلس خارج شوید.
✍ آیت الله سیستانی:
حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید.
✍آیت الله شبیری زنجانی:
گوش دادن به موسیقی مطرب حرام است، رقص غیر زن و شوهر هم جایز نیست حتی بنا بر احتیاط رقص زن برای زنان در مجلس عروسی.
✍ آیت الله وحید:
شرکت در چنین مجالسی حرام است و گناهِ کبیرة می باشد، اگر چه دیگران ناراحت شوند و باید وظیفه صله رحم را از راه هایِ دیگرِ حلال انجام داد.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
شرکت در مجالس گناه حرام است؛ در صورت ضرورت، مراتب زیر باید رعایت شود: اول: اگر میتوانید بعد از جمع شدن بساط رقص و موسیقی حرام شرکت کنید. دوم: چنانچه ضرورت داشته باشد مىتوانید به مقدار ضرورت شرکت کنید، یا در قسمتهایى بنشینید که گناهى صورت نمىگیرد و مجلس گناه صدق نمی کند (مثلا خود را مشغول پذیرایی، تدارکات و... بکنید).
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
اذن پدر در ازدواج موقت برای فردی که رابطه نامشروع داشته👆👆👆
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👳🏻حکم فراموشی آیه توسط امام جماعت👳🏻
💢سوال :
❓اگر امام جماعت آیه ای از «حمد و سوره» را نخواند و مأموم در حین قرائت متوجه اشتباه امام شود، وظیفه مأموم و حکم نماز او چیست؟
✅ پاسخ: 👇👇
🖊آیات عظام ؛ امام و خامنه ای:
مأموم به شکلی امام جماعت را متوجه نماید، هر چند با گفتن ذکر یا خواندن آیه باشد و در غیر این صورت، مأموم نیت فرادا کند و سوره را بخواند.
🖊آیت الله سیستانی:
مأموم می تواند امام را متوجه کند و اگر امام متوجه نشد یا مأموم این کار را نکرد، بنابر احتیاط واجب مأموم باید نیت فرادا کند.
🖊آیت الله مکارم:
باید امام را متوجه نماید و در غیر این صورت، مأموم نیت فرادا نماید و سوره را بخواند و بنابر احتیاط واجب نماز را تمام کند و دوباره اعاده نماید.
⚠️توجه👇
⭕ اگر امام جماعت به اشتباه آیه ای از سوره را نخواند و مأمومین نتوانند او را متوجه سازند، باید همان را خودشان بخوانند و نماز را به صورت فرادا ادامه دهند و اگر نه نماز مأمومین باطل است.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
📚 برداشت قرض از صندوق صدقات
❓سؤال: آیا می توان از #صندوق_صدقه ای که در خانه داریم، ـ مانند صندوق کمیته امداد ـ موقع نیاز به صورت #قرض_برداریم و بعداً جایگزین کنیم؟
✅جواب: اگر صندوق متعلق به #کمیته_امداد و امثال آن باشد، به گونه ای که #اختیار_تصرف در آن را نداشته باشید، بدون اجازۀ مسئولان مربوط، جایز نیست.
🖥پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🎋 احکام ارث...
👌🏻آیا می دانید در یک صورت زن و شوهر ولو بعد طلاق از هم ارث 💰 می برند؟؟؟
🍁 اگر شوهر در حال مریضی، همسرش را طلاق دهد و پیش از گذشتن یکسال قمری بمیرد
زن با سه شرط از او ارث میبرد:🔽
🌾 اوّل: آنکه در این مدت شوهر دیگر نکرده باشد، و در صورتی که شوهر کرده باشد ارث نمیبرد.
(آیت الله وحید در اینصورت بنابراحتیاط واجب (آیت الله سیستانی : مستحب) مصالحه کنند.
🌾 دوّم: آنکه طلاق به درخواست و رضایت زن انجام نگرفته باشد، وگرنه ارث نمیبرد.
( ایت الله مکارم و وحید ارث بردن مشکل است)
🌾 سوّم: شوهر به واسطه همان مرض یا به جهت دیگری بمیرد، پس اگر از آن مریضی خوب شود و به جهت دیگری از دنیا برود، زن از او ارث نمیبرد.
------------
📝 منبع : مسأله 2778 امام- و رهبری مساله مسأله 2404 مکارم و مسأله ۲۷۸۹سیستانی .مساله 2841 وحید
#احکام_ارث
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
حکم قوادی یا قیادت (معرفی مورد برای زنا یا لواط)👆👆👆
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🌀🔸 حکم سبد گردانی در بورس 🔸🌀
❓ سوال:
۱-بعضی افرار پیشنهاد می دهند که پول و سرمایه بدید ما در بورس کار می کنیم سود نصف نصف آیا اشکال دارد ؟
۲- اگر عامل یا همون وکیل شرط کند ضرر به عهده خودم و از پول خودم ضرر را جبران می کنم آیا اشکال دارد ؟
۳- اگر وکیل یا عامل پیشنهاد بده که من با این مقدار مبلغ شما در بورس کار میکنم ماهانه یک میلیون به شما می دهم و در مورد ضرر و سود مصالحه کنیم و دو طرف ببخشیم آیا صحیح است ؟
🔰 پاسخ:
👥 آیت الله خامنه ای: اگر در قالب يكى از عقود اسلامى (از جمله مضاربه، وکالت) باشد، اشكال ندارد؛
توجه داشته باشيد عقد مضاربه مختصّ بهکارگيرى سرمايه در تجارت است و در اين عقد شرط است که سهم صاحب سرمايه و عامل، از سود، به صورت کسر مشاع مانند نصف و ثلث و غيره باشد. بلى اگر هر ماه، عامل مبلغى را به عنوان علىالحساب به صاحب سرمايه در ازاى سهم سود او بپردازد و در پايان مدّت مضاربه نسبت به سود حاصله با يکديگر محاسبه نمايند ، وبعد از اطلاع از مقدار حق السهم خود بایکدیگر مصالحه نمایند، اشکال ندارد ؛ نيز اگر در ضمن عقد شرط شود که در صورت ورود خسارت به سرمایه، عامل تمام یا مقداری از آن را جبران کند اشکال ندارد. [1]
👤 آیت الله مکارم شیرازی: 1- در صورتي که عامل با اين سرمايه، فعاليت اقتصادي سالم انجام دهد و مجموع سود حاصل بيش از سودي باشد که به صاحب سرمايه پرداخت ميکند، اشکالي ندارد و چنانچه بيشتر نباشد، بايد درصدي از سود را قرار دهند. 2-در مضاربه هرگونه خسارت بدون تقصير، مربوط به سرمايه است. البته مي توان اين گونه عمل کرد که مضاربه را بر اساس سهم منافع قرار دهند، ولي در عقد خارج لازم (معامله ديگري مثلا خريد و فروش چند جلد کتاب) شرط کنند اگر در آن معامله مضاربه، سود کمتر يا بيشتر بود يا خسارتي حاصل شد، جبران گردد. [2]
👤 آیت الله سیستانی: می توانید با او مضاربه کنید به این معنا که پول را به او بدهید که با آن خرید و فروش کند و در صد معينى از سود برای خود بردارد و ما بقی را به شما بدهد (مانند اینکه نصف سود برای شما باشد و نصف دیگر برای او باشد).
و اگر ضرری حاصل شود یا مال تلف شود از جیب شما رفته است مگر اين كه شرط کنید که در صورت ضرر او باید از پول شخصی خود به شما همان مقدار را بدهد ، دقت کنید که عبارت دیگری گفته نشود. و مى توانيد به او وكالت دهید که هر ماه یا هر سال از طرف شما با خود مصالحه کند که سهم شما را از سود با مقدار معين مورد توافق مثلا یک میلیون مبادله نماید و شرط كنيد كه اگر حصه شما كمتر از آن بود از مال خود تكميل نمايد. [3]
👤 آیت الله شبیری: 1و2. خیر
3. به طور کلی اگر این شرط و پیشنهاد از طرف عامل بر خودش الزام شود - یعنی کاملاً داوطلبانه باشد و از طرف سرمایه گذار، هیچ الزام و تعهدی نسبت به جبران ضرر یا پرداخت مبلغ ماهیانه ی ثابت، صورت نگیرد - اشکالی نخواهد داشت. [4]
--------
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: nzrgrky.
[2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9903290056.
[3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 1011542.
[4]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله شبیری، کد استفتاء: 80138.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️آیا #خانمی که #حیض است میتواند غسل #جنابت انجام دهد؟🧐
🔴#نکته در صحت این غسل در این زمان بین نظر مراجع اختلاف هست ✅
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✨💫✨💫✨💫✨
📿حکم نرسیدن به رکوع پس از اقتدا📿
💢سوال :
اگر شخصی موقعی که امام در رکوع است، اقتدا کند و به اندازه رکوع خم شود، ولی به رکوع نرسد، نمازش صحیح است یا باطل؟
✅ پاسخ: 👇👇
✅اگر موقعی که امام در رکوع است، اقتدا کند و به رکوع امام برسد، اگر چه ذکر امام تمام شده باشد، نمازش صحیح است و یک رکعت حساب می شود؛ اما اگر به مقدار رکوع خم شود و به رکوع امام نرسد🔻
✍🏽امام و آیت الله خامنه ای: نمازش به طور فرادا صحیح است و باید آن را تمام نماید. [1]
✍🏽آیات عظام: سبحانی و مکارم: نمازش را به طور فرادا تمام کند و بنابر احتیاط واجب اعاده نماید. [2]
✍🏽آیت الله سیستانی: می تواند نمازش را به نیت فرادا تمام کند یا برای رسیدن به رکعت بعد، نماز را قطع کند. [3]
✍🏽آیت الله صافی: نمازش به جماعت باطل است، ولی ادامه دادن آن به صورت فرادا صحیح است؛ به این صورت که سر از رکوع بردارد و آن را یک رکعت حساب نموده و نماز را فرادا تمام کند؛ ولی احتیاط مستحب است که نماز را دوباره بخواند. [4]
✍🏽آیت الله بهجت: می تواند نیت فرادا کند و نماز را ادامه دهد یا صبر کند تا در رکعت بعد به امام ملحق شود و در صورت ملحق شدن، تکبیر دیگری لازم نیست. [5]
#نمازجماعت
#نرسیدن_به_رکوع_پس_از_اقتدا
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
[1]. امام، توضیح المسائل، م 1427.
[2]. سبحانی، توضیح المسائل، م 1361؛ مکارم، توضیح المسائل، م 1251.
[3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1408.
[4]. صافی، توضیح المسائل، م 1436.
[5]. بهجت، توضیح المسائل، م 1148.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din