eitaa logo
احکام دین 📚
136.2هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
👃 👃 🔴 سؤال: آیا انجام برای زنان مجاز است؟🤔 👈🏻 جواب: اگر موجب نباشد، فى نفسه اشکال ندارد‎؛ ولی توجه داشته باشيد زيبايى، درمان بيمارى محسوب نمیشود و در ضمن آن، نگاه و لمسِ پزشک نامحرم جايز نيست، مگر در مواردى ـ مانند سوختگی و حوادث دیگر ـ که برای معالجه باشد و استفاده از نامحرم ضرورت داشته باشد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
حکم الفظی مثل کلب الحسین ، کلب الرقیه و ...در عزاداری سیدالشهداء 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
آیا سیاه پوش کردن مسجد و پوشیدن لباس مشکی در مراسم عزاداری کراهت دارد؟ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔴 سوال؟👇 همسر شخصى با رعايت آداب كامل از مادرش شير خورده است آيا محرمند و بايد از هم جدا شوند؟ در صورت محرميت آيا براى جدا شدن احتياج به طلاق هست؟ 📚 امام خامنه ای ✅پاسخ👇 در فرض سؤال محرم هستند و بايد از همديگر جدا شوند و نيازى به طلاق نيست. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🧠 استفاده از آی یو دی ⁉️ آیا استفاده از ، برای _از_بارداری جایز است؟ ✅ پاسخ: اگر موجب از بين رفتن بعد از استقرار آن در يا مستلزم نگاه و باشد، جايز نيست، وگرنه فی نفسه اشکال ندارد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔶 🔹 اقتدا با آگاهی از نبود فرصت برای گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه ⁉️ پاسخ:👇 مقام معظم رهبری: در هر صورت باید خود را به رکوع امام برسانید و یک تسبیحات کافی است. آیت الله مکارم: از آنجا که در رکعت سوم گفتن يک مرتبه تسبیحات اربعه کافي است بعد از یک بار یا دو بار گفتن آن چنانچه امام به رکوع رود ماموم باید از امام تبعیت نماید. آیت الله سیستانی: اشکال ندارد و گفتن یک بار تسبیحات اربعة كافی است. آیت الله شبیری زنجانی: باید تسبیحات بار سوم را هم بگویید ولو در سجده خود را به امام برسانید. اگر بعد از گفتن دو بار از گفتن بار سوم منصرف شود، اشکالی ندارد ولی اگر از ابتدا به قصد ذکر خاص نماز دوبار یا بیشتر از سه بار بخواهد بگوید و کم یا زیاد کند موجب بطلان نماز است. آیت الله فاضل: اگر با گفتن مرتبه سوم تسبیحات، می توانید خود را به رکوع امام برسانید باید ذکر مرتبه سوم تسبیحات اربعه را سریع بگویید و به رکوع بروید و اگر احتمال اینکه به رکوع امام نمی رسید گفتن مرتبه سوم تسبیحات لازم نیست و خود را به رکوع امام برسانید. 📚منابع : رساله 14مرجع 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✅ حکم روزه در اقدام به نزدیکی به درخواست شوهر و به قصد عدم دخول و منجر شدن به دخول⁉️ 🔹پاسخ: مقام معظم رهبری: لازم بوده شما از ادامه نزديكى خوددارى نماييد و اگر شما نيز در اين بين راضى شده باشيد، علاوه بر قضا، كفاره هم واجب است. [1] آیت الله مکارم: هرگاه روزه دار در ماه رمضان با همسر خود که روزه دار است جماع کند چنانچه او را اکراه کرده باشد باید کفاره روزه خود و همسرش، هر دو را بدهد و قضا بر هر دو واجب است؛ و اگر او راضی شده، بر هر کدام یک کفاره واجب می شود.(ارضاء شدن یا نشدن تاثیری در حکم ندارد) ضمنا توجه نمایید که بازي و شوخي با همسر براي روزه دار کراهت دارد و اگر بدون قصد بيرون آمدن مني چنين کند در صورتي که عادت نداشته باشد که به اين مقدار بازي و شوخي مني از او خارج شود ولي اتفاقا مني بيرون آيد روزه اش صحيح است. ولي اگر به قصد بيرون آمدن مني باشد حتي اگر مني خارج نشود روزه اش باطل است. آیت الله سیستانی: بايد همان اثنا ممانعت مى كرديد اكنون بر هر دو قضا وكفاره واجب است. آیت الله شبیری زنجانی: هنگامی که متوجه شدید دخول صورت گرفته باید فورا از حال جماع خارج می شدید و اگر از روی اختیار ادامه داده اید روزه شما باطل است و قضا و کفاره بر عهده شما آمده است. آیت الله وحید: بله شما مرتکبِ گناهِ بزرگی شدید اگر روزه دار در ماه رمضان زن خود را بر جماع اكراه كند و در بين جماع، زن راضى شود، بنابر احتياط واجب مرد دو كفّاره و زن يك كفّاره علاوه بر قضاء باید بدهد. آیت الله فاضل: اگر بعد از دخول، شما هم تمکین کردید و راضی شدید و لذت بردید و ارضاء شدید، هرچند از اول راضی نبوده اید روزه شما باطل شده و قضا و کفاره برشما نیز واجب است و بر شوهر شما دو کفاره واجب می باشد هم کفاره روزه خودش و هم کفاره روزه شما و بر شما یک کفاره واجب شده است. 📚 منابع : رساله 14مرجع [ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 حکم رنگ کردن مو برای زن حائض 💠 🙎 ⭕️ 〰〰〰〰〰〰〰 ❓ سؤال: رنگ کردن مو برای زن حائض چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ : رنگ کردن مو به برای زن حائض کراهت دارد؛ البته مکروه بودن این کار مربوط به است و بقیه جاهای بدن را شامل نمی شود. و نیز قابل ذکر است که رنگ باقیمانده پس از شستن، برای غسل محسوب نمی شود. 〰〰〰〰〰〰〰 ✅ سایت آیت الله مکارم - makarem.ir 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
شرکت کودک در نماز جماعت بسیاری از مردم معیار صحیح بودن شرکت در نماز جماعت را، بلوغ می دانند. در حالی که بلوغ فقط در امامت لازم است و در صفوف جماعت معیار صحیح بودن نماز، مأمومین هستند نه بلوغ. مسأله: اگر بین کسانی که در یک صف ایستاده اند بچه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد فاصله شود چنانچه ندانند نماز او باطل است، می توانند اقتدا کنند. توضیح المسائل مراجع ج1 ص802 م1417 🌱 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
دیدن اعدامی برخی از مردم تصور می کنند دیدن کسی که به دار کشیده شده است، موجب وجوب غسل می شود و باید کفاره داد و گاهی به روی جنازه کسی که در اثر تصادف کشته شده است به عنوان کفاره، پول خورد می اندازند. در حالی که چنین عملی باطل و خرافی است. 🌱 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📃 📿 📝 برای ، صرف قرار دادن پيشانى روى زمين همراه با نيّت، كافى است و احتياط مستحب آن است كه بقیۀ هم بر زمين قرار بگيرد و مستحب است و سينه را بر زمين بچسباند و گفتن ذكر در سجدۀ شكر شرط نيست، گرچه مستحب است سه مرتبه یا بیشتر بگويد: شکراً للّه. . 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
برهنه شدن در سینه زنی به شرط اینکه نامحرم نباشد اشکال دارد؟ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
آیا لطمه زدن به بدن در عزاداری ها جایز است؟ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
قمه زنی چه حکمی دارد؟ نظرات مراجع عظام تقلید👇👇👇 🔻 امام (رحمة الله علیه) 👇👇 در شرايط و اوضاع كنوني از قمه زدن خودداري شود. استفتائات، ج3، ص583، س42 🔻 آیت الله (رحمة الله علیه) 👇👇 به عنوان اوّلي جايز است با موافقت تقيّه لازمه. 🔻آیت الله (رحمة الله علیه) 👇👇 قمه زني في نفسه مانعي ندارد، لكن به جهت اينكه صدق عنوان جزع بر قمه زدن محرز نيست، بهتر است عزاداري حضرت سيدالشهداء و ساير معصومين عليهم السلام را به صورت‌هاي ديگر كه صدق عنوان جزع بر آن محرز است. مثل سينه زني، زنجيرزني، روضه خواني و تشكيل مجالس روضه و راه انداختن دسته‌جات عزاداري انجام دهند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
از بین رفتن حیا ارتکاب اعمالی که موجب از بین رفتن حیا در میان مومنین می شود، مکروه است. ولی برخی از افراد خصوصاً جوانان مرتباً مرتکب چنین اعمالی می شوند. فرهنگ فقه ج3 ص387 🌱 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
قربانی و چشم زخم برخی از مردم تصور می کنند یکی از علل قربانی کردن در اسلام، دفع چشم زخم است و به همین منظور وقتی مصیبتی به آن ها ميرسد، بلافاصله حیوانی را قربانی می کنند. در حالی که هدف از قربانی کردن به هیچ وجه اینگونه چیزها نبوده و نیست، حتی پیامبر اکرم (ص) در برخی روایات، دو مرتبه این سنت رایج که ابتدا در میان اعراب جاهلی به وجود آمده بود را، باطل نمودند. مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 25، ص408 🌱 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♨️شرط بندی حلال♨️ در احکام دینی شرط بندی در دو مسابقه تیراندازی و سوارکاری استثناء شده و حلال می باشد. اما این در حالی است که فقط خود طرفین می توانند شرط بندی کنند. در حالی که برخی به اشتباه فکر می کنند تماشاگران نیز می توانند. استفتاء از دفتر آیات عظام خامنه ای و مکارم 🌱 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 خواندن زیارت عاشورا در ایام عادت ماهانه ♻️ سوال: در ایام عادت ماهانه خواندن زیارت عاشورا چه حکمی دارد؟ ✍🏻 پاسخ: خواندن زیارت عاشورا، با داشتن عذر شرعی [حیض و جنابت] ، اشکال ندارد؛ ولی خواندن نماز زیارت در چنین ایامی صحیح نیست. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
نماز قضا به جماعت برخی از مردم تصور می کنند نماز قضا باید با نماز امام جماعت متحد باشد، مثلاً اگر امام جماعت نماز عصر را می‌خواند، فقط نماز قضای عصر را می‌توان به او اقتدا کرد. در حالی که لزومی ندارد نماز امام و مأموم متحد باشد و نماز قضای دیگر را نیز می‌توان اقتدا نمود. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔴 وصیت و احکامش برخی از مردم تصور می کنند وصیت کردن واجب است به‌طوری که انسان با ترک آن مرتکب معصیت می شود. در حالی که اگر ودیعه ‌ها و امانت های دیگران نزد او باشد و حق ‌الناس یا حق ‌اللّه تعالی بر عهده او باشد و در دوران حیات توانایی ادای آن را نداشته باشد، واجب است در مورد آن‌ها وصیت کند و در غیر این صورت وصیت واجب نیست. اجوبة الاستفتائات، سؤال 1832 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
کمک رساندن در وضو برخی از مردم فکر میکنند، اگر در حال اختیار فردی با ظرفی داخل مشت وضو گیرنده آب بریزد، وضوی او را باطل می سازد، بلکه فقط چنین کاری برای وضو گیرنده مکروه است. 1 مسئله : یکی از شرایط وضو این است که شستن صورت و دست ها و مسح سر و پاها را خود انسان انجام دهد و اگر دیگری او را وضو دهد و یا در رساندن آب به صورت و دست ها و مسح سر و پا ها به او کمک نماید وضویش باطل است. 2 1. توضیح المسائل مراجع ج 1 ص 185 2. همان و ص 167 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🏴چاپ اسماء متبرکه روی لباس 🔷س 5361: آیا چاپ و نوشتن آیات قرآن و اسامی معصومین (علیهم السلام) روی لباس، مخصوصاً لباس مشکی، با توجه به این که دست و بدن به آن برخورد می کند، جایز است؟ استفاده از این لباس ها چه حکمی دارد؟ ✅ج: اشکال ندارد، ولی واجب است احکام شرعی در مورد آن رعایت شود و از بی احترامی و نجس کردن و دست زدن بدون وضو به نوشته های آن خودداری شود. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
نبش قبر برخی از مردم معتقدند که نباید قبر میّت تا ابد شکافته شود. در حالی که این عقیده درست نیست و نبش آن بعد از محو آثار مانعی ندارد، مگر در مورد قبور بزرگان و اولیاءالله.1 1. استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📸 جدیدترین استفتاء از رهبر انقلاب دربارۀ ارتباط شخص مبتلا به کرونا با دیگران 🔹 سؤال: اگر شخصی به بیماری کرونا مبتلا شده یا برخی علائم مشکوک به این بیماری را دارد، آیا جایز است با کسانی که از وضعیت او اطلاعی ندارند، رفت و آمد کند؟ 🔹 جواب: اگر احتمال عقلائی بدهد که موجب سرایت به دیگران بشود، باید از این کار اجتناب کند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din