eitaa logo
احکام دین 📚
136.3هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️دست زدن به بدن میت 🔷 آیا با دست زدن به جسد با دستکش هم باعث واجب شدن غسل مس میت می شود؟ ✅ غسل مس میت واجب نمی شود. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 خمس وسایل و ابزار کار ♻️ سوال: آیا به وسایل و ابزار کار، که برای گذراندن امورات زندگی است (‌مثل چرخ خیاطی)‌ خمس تعلق می‌گیرد؟ ✍🏻 پاسخ: ⬅️ آیات عظام خامنه ای و مکارم: ابزار کار خمس دارد و به قیمتی که سر سال خمسی از شما خریداری می شود باید محاسبه شود. ⬅️ آیت الله سیستانی: سال اول خمس دارد به قیمتی که سر سال خمسی از شما خریداری می شود باید محاسبه شود. ⬅️ ایت الله شبیری: بله، حکم سرمایه را دارد و متعلق خمس است مگر مقداری از سرمایه که با کمتر از آن زندگی در حدّ آبرو و شأن شخص اداره نمی شود. -------------- [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: nzrk252. [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9906100086. [3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 1039733. [4]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله شبیری، کد استفتاء: 82386 . 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️شرکت در مراسم 🔷 آیا میشود در مجالس شرکت کرد یا نه؟ ✅ یک وقت هست شما شرکت می‌کنید آن منبری را یا آن مداح را از این کار خودش باز می‌دارید - حالا با تذکر محترمانه که از این گفته‌های تفرقه‌انگیز بپرهیزد - این گاهی وقت‌ها لازم و واجب است. اما اگر شرکت شما این اثر را ندارد، بلکه مجلس چنین افرادی که تفرقه می‌اندازند تقویت می‌شود، بله گاهی وقت ها شرکت در چنین مجالسی جایز نیست و باید پرهیز شود. ✍نقل از حجةالاسلام‌والمسلمین فلاحزاده 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📷 نظر مراجع تقلید درباره توهین به مقدسات اهل سنت 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از .
♥️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ♥️ 🍃 یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین 🍃 🗓 امروز سه‌شنبه: 6 آبان‌ماه 1399 10 ربیع‌الاول 1441 27 اکتبر 2020 👇 http://Eitaa.com/ahadith ♥️ ♥️
⚠️معنای تبری و لعن 🔷س 5427: تبری به چه معناست؟ و نسبت بین تبرّی و لعن چیست؟ ✅ج: از حیث اعتقادی تولّی یعنی ما به ولایت اولیای الهی، پیامبران خدا و ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام معتقد باشیم و همچنین علاقه نسبت به آنها و پیروانشان داشته باشیم. تولّی یک جنبه‌ی عملی نیز دارد که اطاعت از این اولیای الهی است. ✅ تبرّی نقطه‌ی مقابل تولّی است؛ یعنی دشمنی نسبت به دشمنان خدا و دشمنان اولیای خدا. ✅ لزوماً این‌گونه نیست که کسی که می‌خواهد تبرّی بجوید با لعن و ناسزا و بدگویی همراه باشد. بسیاری از مسلمانان از صدر اسلام تاکنون و حتی در عصر حاضر -نمونه‌اش حضرت امام رحمه‌الله و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای- اینها واقعاً اهل تولّی و تبرّی هستند، ولی اهل سب و لعن نیستند. ✅ بنابراین انسان می‌تواند تبرّی داشته باشد، اما توهین و فحاشی و لعن به مقدسات دیگران نکند. حضرت آقا توهین به مقدسات دیگر را جایز ندانسته، بلکه حرام می‌دانند. ✍به نقل از حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح زاده 📕منبع: کانال رسمی امام خامنه‌ای 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
6 باور غلط در مورد غسل جنابت😇 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
تقلب در امتحان ؟👆 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️بلند خواندن ذکر قنوت 🔷 آیا بلند خواندن در ، مستحب است؟ ✅ بلند خواندن است مگر برای (در ) در صورتی که صدایش به امام برسد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از .
🌺 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌺 🍃 یا حَیُّ یا قَیُّومُ 🍃 🗓 امروز چهارشنبه: 7 آبان‌ماه 1399 11 ربیع‌الاول 1441 28 اکتبر 2020 👇 http://Eitaa.com/ahadith ♥️ ♥️
‼️برخورد با شیعیان تفرقه افکن 🔷 تکلیف ما در برخورد با شیعیانی که اصرار به تفرقه‌افکنی میان مسلمانان را دارند چیست؟ آیا امر به معروف و نهی از منکر آنها واجب است؟ ✅ نظر حضرت آقا این است که تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین هم حرام است. فعل حرام منکر است و نهی از منکر هم واجب است؛ اما با وجود شرایط و مراعات مراتب. 📕منبع: leader.ir 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💢 اگر فرش کسی نجس باشد و ببیند دیگران با پای مرطوب 💦 بر آن قدم می گذارد، تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ: ✍🏻 آیت الله خامنه‌ای:‌ لازم نیست به آنان بگوید. ✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی: بنا بر احتیاط واجب باید به او بگوید. ✍🏻 آیت الله سیستانی: اگر او باعث این امر شده باشد، با دو شرط باید بگوید: 🔺اوّل: آنکه طرف در معرض آن باشد که در مخالفت تکلیف شرعی واقع شود، مثل اینکه او را در خوردن یا آشامیدن استعمال نماید، و اگر این‌چنین نباشد لازم نیست بگوید، مثلاً نجس بودن لباسی را که طرف با آن نماز می‏خواند لازم نیست به او بگوید زیرا پاک بودن لباس شرط واقعی نیست. 🔺 دوّم: آنکه احتمال بدهد که طرف به گفته او ترتیب اثر دهد، و اما اگر بداند که ترتیب اثر نمی‏دهد گفتن لازم نیست. ------- 📚 توضیح المسائل مراجع، م ۱۴۴- استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️فالگیری و درآمد از راه آن 🔷 الف.آیا فالگیری برای خود ما یا دیگران اشکال دارد؟ 🔷 ب. آیا می توانیم شرعاً برای گرفتن فال به دیگران مراجعه کنیم؟ 🔷 ج. آیا درآمد، از این راه حلال است؟ ✅ج: فالگیری شرعاً اعتباری ندارد؛ و کسب درآمد از این طریق جایز نیست.  📕منبع: leader.ir 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️مسح سر بر موی آغشته به روغن 🔷 آیا و یا مانع در است؟ ✅ اگر و چربی داشته باشد که مانع رسیدن آب به باشد، وضو با آن صحیح نیست و باید برطرف نماید و تشخیص آن به عهده مکلف است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
قوادی یا قیادت (واسطه گری بین دو نفر برای زنا یا لواط) ➖➖ ➖➖ ➖➖ ➖➖ 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
بلند کردن صدا ی قرائت نماز برای آگاه کردن دیگران 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
⚠️حکم توقف جُنُب و حایض در حرم امامان و امامزادگان⚠️ ⁉️سوال: آیا توقف شخص جُنُب و حایض در حرم امامان و امامزادگان جایز است؟ پاسخ: ✅همه مراجع: ایستادن و توقف و مکث کردن فرد جنب، حایض و نفسا در حرم امامان معصوم علیهم السلام جایز نیست. [1] توجه🔰 ولي داخل شدن به رواقهاي اطراف ضريح مطهر ائمه و زيارت امامزادگان اشکالي ندارد. [2] ------------- پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 355؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، احکام بانوان، م 45. [2]. بهجت، استفتائات، ج1، س 785. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از .
🌺 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌺 🖤لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ الْـمَلِكُ الْـحَقُّ المُبِينُ🖤 🗓 امروز پنج شنبه: 8 آبان‌ماه 1399 12 ربیع‌الاول 1441 29 اکتبر 2020 👇 http://Eitaa.com/ahadith ♥️ ♥️
♻️ حکم استفاده از ظرفهاى طلا و نقره ♻ ❇️ آیا استفاده از ظرفهاى طلا و نقره جایز است؟ 🔷 پاسخ: ✅ آیت الله خامنه ای: نگه دارى و بكارگیرى آنها در زینت اطاق اشكال ندارد؛ ولى استفادههاى دیگر مانند خوردن و آشامیدن از آنها حرام است. ✅ آیت الله مکارم شیرازی: مساله 247ـ خوردن و نوشیدن از ظرف «طلا» و «نقره» و استعمال آنها حرام است، بلکه استفاده از آنها براى زینت اتاق و یا هر منظور دیگر نیز جایز نیست (بنابراحتیاط واجب). ✅ آیت الله وحید خراسانی: مسأله ۲۳۴ ـ خوردن و آشاميدن از ظرف طلا و نقره حرام است ، و بنابر احتياط واجب مطلق استعمال آنها هر چند زينت نمودن اطاق باشد ، جايز نيست ، ولى نگاه داشتن آنها مانعى ندارد ، و ساختن ظرف طلا و نقره و اجرت گرفتن بر آن و خريد و فروش آنها جايز است ، مگر براى زينت نمودن كه محلّ اشكال است. ✅ آيت الله سيستاني: مسأله ۲۴۹. خوردن و آشامیدن از ظروف طلا و نقره، بلکه بنابر احتیاط واجب، هر استفاده‌ معمول و متعارفی از آنها، مانند استعمال آنها برای وضو و غسل یا تطهیر اشیاء نجس، جایز نیست؛ ولی زینت نمودن اتاق و مانند آن و نگه‌داشتن آنها مانعی ندارد، هرچند احتیاط مستحب، در ترک آن است و همچنین ساختن ظروف طلا و نقره و دریافت اجرت در برابر ساخت آنها و خرید و فروش آنها به خودی خود جایز است ولی احتیاط مستحب است که ترک گردد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
حکم پوشیدن شلوارک برای آقایان ➖➖➖➖➖➖➖ 1⃣➖ پوشیدن شلوارک (‌شلوار کوتاه تا روی زانو یا یه کم یایین تر)‌ برای آقایان در عمومی(‌کوچه، خیابان و مهمانی های عمومی ) چه حکمی دارد ؟ 2⃣➖ با توجه به اینکه بعضی از آقایان رعایت نمی کنند و تذکر برای آنها فایده ای ندارد تکلیف و وظیفه خانم چیست نگاه به پای این افراد بدون قصد لذت و به صورت معمولی چه حکمی دارد ؟ ✅ آیت الله خامنه ای: ♦️ 1- مردان اگر بدانند که هرگاه بدنشان لخت باشد زن های نامحرم به آنان نگاه می‌کنند، احوط آن است که غیر از سر و گردن ودست‌ها را بپوشانند. ♦️2-نگاه زن به سر و صورت و گردن و دستهاى مرد نامحرم، تا جايى كه معمولاً نمى‌پوشانند بدون قصد لذت و ريبه اشكال ندارد؛ و در غیر این صورت جایز نیست ✅آیت الله مکارم شیرازی: ♦️1- مردان مي توانند سر و گردن و مقداري از سينه و دستها و پاها را نپوشانند، ولي بقيه بدن که معمولا پوشانده مي شود را بايد بپوشانند. ♦️2-نگاه کردن به بدن مرد نامحرم به آن مقدار که معمولاً آن را نمى پوشانند مانند سر و صورت و گردن و مقدارى از پا و دست اگر به قصد لذّت نباشد و مايه فساد و گناه نگردد اشکال ندارد. ✅آیت الله شبیری زنجانی: ♦️1- در فرضی که می داند یا در معرض این است که نامحرم به این مواضع -که معمولا پوشیده می شود-نگاه کند جایز نیست. ♦️2-نگاه كردن زن بدون قصد لذّت به مواضعى از بدن مرد كه معمولًا پوشيده است جایز نیست، و نگاه كردن به قصد لذّت به تمام مواضع مرد حرام است. ✅آیت الله فاضل : ♦️پوشیدن شلوارک (‌شلوار کوتاه تا روی زانو یا یه کمی یایین تر)‌ برای آقایان در فضای عمومی مفسده دارد و جایز نیست. البته در غیر از موارد عمومی، پوشش برای مرد به مقدار پوشاندن عورتین یا از ناف تا زانو کفایت میکند ولی برای خانم ها واجب است نگاه نکنند ✅آیت الله وحید : 1و 2- حرام است. ➖➖➖➖➖ استفتاء از سایت مراجع عظام. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
⛔️ حکم تقاص از بدهکار ⛔️ ✳️سوال: 🔸 اگر از کسی طلب داشته باشیم میشه بدون اینکه خودش اطلاع داشته باشه بخاطر رو دربایستی طلب را برداریم از اموالش؟ ⬅️ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال جايز نيست. ⬅️ آیت الله فاصل لنکرانی: برداشتن طلب از اموال بدهکار بدون اجازه او حرام است، باید طلب خود را مطالبه کنید، اگر او حاضر به دادن طلب شما نشد و از راه قانونی نیز نتوانید طلب خود را بگیرید آن وقت می توانید بدون اجازه او طلب خود را از اموالش بردارید ⬅️ آیت الله شبیری زنجانی: - جایز نیست ⬅️ آیت الله مکارم شیرازی: انجام این کار جایز نیست و باید به شخص اطلاع داده شود. ⬅️ آیت الله وحید خراسانی:‌ خیر ➖➖➖➖➖ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❇️ حکم جوشیدن آب انگو – سرکه – غوره ❇️ ➖➖➖➖ ✳️سوال: 1⃣- جوشیدن آب انگو چه حکمی دارد ؟ 2⃣- جوشیدن آبغوره چه حکمی دارد ؟ 3⃣- جوشیدن سرکه چه حکمی دارد ؟ ✅✅ پاسخ: آیت الله خامنه ای:‌ ج1) به طور کلی اگر انگور جوش بیاید یا جوشانده شود نجس نمی شود ولی خوردنش حرام است و هر گاه دو سوم آن با جوشاندن کم گردد حلال می شود. ج2) اشکال ندارد و خوردن آن مانع ندارد. ج3) اشکال ندارد و خوردن آن مانع ندارد. 🔴 آیت الله مکارم شیرازی: 1- هرگاه آب انگور با آتش بجوشد نجس نیست، ولی خوردنش حرام است، اما اگر آن قدر بجوشد که دوقسمت آن بخار شود و یک قسمت بماند، حلال میشود و اگر خود به خود به جوش آید و مست کننده شود حرام و نجس است و تنها با سرکه شدن پاک و حلال میشود. 2و3- اشکالی ندارد. ➖➖➖➖➖ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📌کسی که دستش شکسته و توی گچ هست چطور وضو بگیره❓❓ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا