🍃#حدیث_:
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
لا تُصاحِبْ إلّا مُؤمنا.
با كسى جز مؤمن، همنشينى مكن
بحارالأنوار ج77 ص 84
لحکام:
👈 پرداخت مستقیم حقوق شرعی به افراد مستحق❓
💬سؤال:
آیا حقوق شرعی (خمس، ردّ مظالم، زکات) از شئون حکومت است یا خیر؟ و کسی که خمس بر عهدهی اوست، آیا میتواند خودش سهم سادات و ردّ مظالم و زکات را به افراد مستحق بدهد؟
✅ جواب:
در زکات جایز است که خودش آنها را به فقرای متدین و عفیف بدهد و در ردّ مظالم احتیاط مستحب آن است که با اذن حاکم شرع باشد، ولی در خمس واجب است که همه ی آن را به دفتر ما و یا به یکی از وکلای مُجاز ما تحویل دهد تا در موارد شرعی که برای آن مقرّر شده، مصرف شود و یا در پرداخت آن به مستحقّین اجازه بگیرد.
📚 پینوشت:
آیت الله خامنه ای، اجوبة المسائل، س 1004 و 1002.
ن: /joinchat/667484162C8f6ea6f09c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رهن و اجاره املاک
احکام معاملات:
💬👈افزایش سالانه رهن و اجاره شرعاً تا چه حدی مجاز است؟
💠 حجت الاسلام و المسلمین #محمدی
ن: /joinchat/667484162C8f6ea6f09c
18.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📗 پس کدامین نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید؟!
تلاوت آیاتی از سوره الرحمن⬆️👆⬆️
ن:eitaa.com/ZalekAl_ketab
┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
ذکر کبیر:
مرحوم سیدعلی قاضی (ره) :
هيچ گاه پس از نمازهاى واجب خود ، تسبيحات حضرت صدّيقه (صلوات الله عليها) را ترک ننماييد ؛
زيرا اين تسبيحات ، يكى از انواع ذكر كبير شمرده شده است.
📒 مهر تابناک ، ص ۲۳۴
#سلوک_شیعه
💠 #حدیث :
👈 زبان عضوِ اثرگذار در پاداش و کیفر انشان⬇️⬇️
🔻امام زين العابدين عليهالسلام:
اِنَّ لِسـانَ ابْنِ آدَمَ يُشْـرِفُ عَـلى جَميعِ جَوارِحِهِ كُلَّ صَباحٍ فَيَقُـولُ:
كَيْفَ اَصْبَحْتُمْ؟ فَيَقُولُونَ: بِخَيْرٍ اِنْ تَرَكْتَنا،
وَ يَقُولُونَ: اَللّهَ اَللّهَ فـينا وَ يُـناشِـدُونَهُ وَ يَـقُولُونَ: اِنَّـما نُـثابُ وَ نُعـاقَبُ بِـكَ
❇️✍ هر بامداد زبان آدميزاد بر ديگر اعضايش توجه میكند و میگويد:
چگونه هستيد؟
آنها میگويند:
اگر تو ما را رها كنى خوبيم،
خدا را خدا را نسبت به ما بياد آور،
و زبان را به خدا قسم میدهند و میگويند: پاداش و كيفر ما تنها بخاطر توست.
📚 اصول كافى، ج ۳، ص ۱۷۷، حديث ۱۸۲۴
ن:@HawzahNews
.
🔰 نباید از آثار مثبت نوافل غافل بود
✍️ نوافل (نمازهای مستحبی روزانه) نوری دارد که انسان را به انجام واجبات بلکه به ترک محرمات میکشاند، لذا از آثار مثبت آن نباید غافل بود و نباید خود را از آن محروم ساخت.
ببینید یک روز که به نماز شب موفق میشوید با شبی که موفق نمیشوید چه قدر فرق دارد !!
🔹 ملاحظه نمایید شبی که به نماز شب موفق میشوید چه قدر در انجام کارهای خیر موفق هستید و کارها در آن روز برای شما روبراه است، به خلاف شبی که موفق به نماز شب نشدهاید، که به هر کاری دست میزنید و به هر چیز که رو میآورید میبینید که به بن بست میخورد.
📚 در محضر علامه طباطبائی ، صفحه 381 .
ن:@varesoon
🪐👈غنیمت شمردن فرصت بندگی درکلام اَمیر بیان،
در#نهج_البلاغه
▫️✍ فَاللهَ اللهَ مَعْشَرَ الْعِبَادِ!
وَ أَنْتُمْ سَالِمُونَ فِي الصِّحَّةِ قَبْلَ السُّقْمِ،
وَ فِي الْفُسْحَةِ قَبْلَ الضِّيقِ. فَاسْعَوْا فِي فَکَاکِ رِقَابِکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُغْلَقَ رَهَائِنُهَا
🟠خدا را، خدا را، اى بندگان خدا! اکنون که سالم و تندرست هستيد پيش از آنکه بيمار شويد و اکنون که در حال وسعت قرار داريد پيش از آنکه در تنگناى زندگى قرار گيريد، فرصت را غنيمت بشمريد و کوشش کنيد گردن خود را از زير بار مسئوليتها رها سازيد پيش از آنکه درهاى رهايى به روى شما بسته شود
✍در اينجا امیر المومنین عليه السلام به دو نعمت بزرگ الهى اشاره مى کند که يکى سلامت و تندرستى و ديگر فراهم بودن امکانات که سبب مى شود انسان توانايى بر اقدام به هر کارى داشته باشد. آرى به همگان هشدار مى دهد که از اين فرصتها استفاده کنند و خود را از زير بار مسئوليت رها سازند.
عبارت «فَاسْعَوْا فِي فَکَاکِ رِقَابِکُمْ» اشاره به اين است که ذمّه همه انسانها مشغول به تکاليفى است که تا آن را انجام ندهند آزاد نمى شوند.
در زمانهاى گذشته در ميان بعضى از اقوام چنين معمول بود که اگر بدهکارى توان پرداخت بدهى هاى خود را نداشت طلبکار شخص بدهکار را به بردگى مى گرفت و تا بدهى خود را نمى پرداخت آزاد نمى شد و طوق بندگى او را در گردن داشت، جمله بالا مى تواند کنايه اى از اين مطلب باشد.
📘#خطبه_183
@ن:nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیایش، سحرگاهی:
حمد و ثناءخداوند سبحان⬆️
الحمدلله علی ماانعم.⬆️
لطفاملاحظه فرمایید👆👆
التماس دعا🤲
@ahkam_feqh_pooya
خطبه 79 نهج البلاغه؛ بخش اول: آفت علم نجوم
نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح )
و من كلام له (علیه السلام)
قاله لبعض أصحابه لما عزم على المسير إلى الخوارج،
و قد قال له: إن سرتَ يا أميرالمؤمنين في هذا الوقت، خشيتُ ألا تظفر بمرادك، من طريق علم النجوم.
فقال (علیه السلام):
أَ تَزْعُمُ أَنَّكَ تَهْدِي إِلَى السَّاعَةِ الَّتِي مَنْ سَارَ فِيهَا صُرِفَ عَنْهُ السُّوءُ وَ تُخَوِّفُ مِنَ السَّاعَةِ الَّتِي مَنْ سَارَ فِيهَا حَاقَ بِهِ الضُّرُّ؟
فَمَنْ صَدَّقَكَ بِهَذَا فَقَدْ كَذَّبَ الْقُرْآنَ وَ اسْتَغْنَى عَنِ الِاسْتِعَانَةِ بِاللَّهِ فِي نَيْلِ الْمَحْبُوبِ وَ دَفْعِ الْمَكْرُوهِ، وَ تَبْتَغِي فِي قَوْلِكَ لِلْعَامِلِ بِأَمْرِكَ أَنْ يُولِيَكَ الْحَمْدَ دُونَ رَبِّهِ، لِأَنَّكَ بِزَعْمِكَ أَنْتَ هَدَيْتَهُ إِلَى السَّاعَةِ الَّتِي نَالَ فِيهَا النَّفْعَ وَ أَمِنَ الضُّرَّ.
4_5850328838264851116.mp3
3.84M
🌺 شرح خطبه ۷۹
🔴خطبه۷۹ -بخشاوّل
⏲زمان 20:00 حجم 3,6 MB
🎤#استاد_محمدعلی_انصاری
کانال معارف و احکام دین
خطبه 79 نهج البلاغه؛ بخش اول: آفت علم نجوم نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح ) و من كلام له (علیه السل
خطبه ۷۹در يك نگاه:
مورّخان درباره شأن ورود اين سخن، چنين نقل كرده اند:
هنگامى كه اميرمؤمنان على عليه السلام تصميم گرفت از كوفه براى خاموش كردن آتش فتنه خوارج، بيرون رود «ستاره شناسى» كه در ميان ياران او بود، نزد حضرت آمد و عرض كرد: «اى اميرمؤمنان! در اين ساعت حركت نكن!
بلكه هنگامى كه سه ساعت از روز گذشته باشد، حركت كن؛ زيرا اگر الآن حركت كنى هم به خودت و هم به يارانت ضرر شديدى خواهد رسيد و اگر در آن ساعت كه من مى گويم حركت كنى، پيروز خواهى شد و به تمام مقصود خود خواهى رسيد.»
امام عليه السلام فرمود:
«آيا مى دانى در شكم اسب من چيست؟ آيا نر است يا ماده؟» منجّم گفت:
«اگر حساب كنم مى دانم»
على عليه السلام فرمود:
«كسى كه تو را در اين ادّعا تصديق كند، قرآن را تكذيب كرده، خداوند مى فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ يَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ؛ آگاهى از زمانِ قيام قيامت، مخصوص خداست و اوست كه باران را نازل مى كند و آنچه را در رَحِم هاست مى داند».
سپس فرمود: «محمّد صلى الله عليه و آله چنين علمى را كه تو ادّعا مى كنى ادّعا نمى كرد».
آنگاه فرمود: «آيا تو گمان مى كنى، ساعتى را كه هر كس در آن ساعت حركت كند، پيروز مى شود، به مردم نشان مى دهى و از ساعتى كه اگر كسى در آن حركت كند، گرفتار زيان مى شود، بازمى دارى؟ كسى كه به اين سخن تو ايمان داشته باشد، ايمن نيستم از اينكه مانند مشركان باشد. خداوندا! پيروزى و شكست به دست توست و معبودى جز تو نيست.»
سپس فرمود: «ما آنچه را تو گفته اى مخالفت خواهيم كرد (و خواهى ديد كه سخن تو درست نبوده است)». سپس روى سخن را به مردم كرد و مردم را از اين گونه افكار بر حذر داشت و به شخص منجّم فرمود: «اگر به من خبر رسد كه بعد از اين، تو به اين گونه مسايلِ نجومى، عمل مى كنى تو را به زندان ابد خواهم فرستاد و مادام كه قدرت در دست من است، از بيت المال محرومت مى كنم».
شرح نهج_البلاغه علامه جعفری. ره.
احکام نماز جماعت:
💬 سوال:
آیا شخصی که مسافر است میتواند در صف اول نماز جماعت بایستد؟
✅ پاسخ:
🔹آیت الله خامنهای:
اگر اتصال صفوف توسط دیگر مأمومین باقی بماند، یا پس از تمام شدن نماز شکسته، بلافاصله نماز واجب دیگری را اقتدا کند، اشکال ندارد.
🔹آیتالله مکارم:
سزاوار است در صفهای بعدی بایستد. در ضمن: اگر يک يا چند قدم ميان امام و مأموم يا مأمومين با يکديگر فاصله باشد، بهطوری که به آن جماعت گويند مانعی ندارد،
بنابراين فاصله شدن يک يا دو نفر که نماز جماعت نمیخوانند مانعی ندارد،
ولي مستحب است صفوف کاملاً به هم متصل باشد.[1]
📚پینوشت:
[1]. سایت آیات عظام خامنهای و مکارم شیرازی.
ن: /joinchat/667484162C8f6ea6f09c
کانال معارف و احکام دین
👈رازهای مهمّ، پنهان در سجده⬆️ .
*📝 نماز ، نماز ، نماز*
*مادر بزرگ شهید جهاد مغنیه میگفت:*
*مدت طولانی بعد شهادتش*
*اومد به خوابم*
- *بهش گفتم:چرا دیر کردی؟*
*منتظرت بودم!*
- *گفت: طول کشید تا از بازرسی ها*
*رد شدیم.*
- *گفتم :چه بازرسی؟!*
- *گفت:بیشتر از همه سر*
*بازرسی نماز وایستادیم...*
*بیشتر از هم*
*درباره نمازصبح میپرسیدن*‼️
⛔پس *نماز ، حتی با شهید هم شوخی ندارد
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّه
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَة
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْن
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّه
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّه
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّه
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَر
یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّة