eitaa logo
کانال معارف و احکام دین
429 دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
3هزار ویدیو
88 فایل
این کانال در راستای ترویج و تبلیغ معارف دینی و احکام عملی اسلام بر مبنای فتاوای مراجع تقلید شیعه(بویژه حضرت امام خمینی(ره)و مقام معظّم رهبری(مُدّظلّه) می باشد. @srma14
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5850328838264851116.mp3
3.84M
🌺 شرح خطبه ۷۹ 🔴خطبه۷۹ -بخش‌اوّل ⏲زمان 20:00 حجم 3,6 MB 🎤
کانال معارف و احکام دین
 خطبه 79 نهج البلاغه؛ بخش اول: آفت علم نجوم نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح ) و من كلام له (علیه السل
خطبه ۷۹در يك نگاه: مورّخان درباره شأن ورود اين سخن، چنين نقل كرده اند:  هنگامى كه اميرمؤمنان على عليه السلام تصميم گرفت از كوفه براى خاموش كردن آتش فتنه خوارج، بيرون رود «ستاره شناسى» كه در ميان ياران او بود، نزد حضرت آمد و عرض كرد: «اى اميرمؤمنان! در اين ساعت حركت نكن! بلكه هنگامى كه سه ساعت از روز گذشته باشد، حركت كن؛ زيرا اگر الآن حركت كنى هم به خودت و هم به يارانت ضرر شديدى خواهد رسيد و اگر در آن ساعت كه من مى گويم حركت كنى، پيروز خواهى شد و به تمام مقصود خود خواهى رسيد.» امام عليه السلام فرمود: «آيا مى دانى در شكم اسب من چيست؟ آيا نر است يا ماده؟» منجّم گفت: «اگر حساب كنم مى دانم» على عليه السلام فرمود: «كسى كه تو را در اين ادّعا تصديق كند، قرآن را تكذيب كرده، خداوند مى فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ يَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ؛ آگاهى از زمانِ قيام قيامت، مخصوص خداست و اوست كه باران را نازل مى كند و آنچه را در رَحِم هاست مى داند». سپس فرمود: «محمّد صلى الله عليه و آله چنين علمى را كه تو ادّعا مى كنى ادّعا نمى كرد». آنگاه فرمود: «آيا تو گمان مى كنى، ساعتى را كه هر كس در آن ساعت حركت كند، پيروز مى شود، به مردم نشان مى دهى و از ساعتى كه اگر كسى در آن حركت كند، گرفتار زيان مى شود، بازمى دارى؟ كسى كه به اين سخن تو ايمان داشته باشد، ايمن نيستم از اينكه مانند مشركان باشد. خداوندا! پيروزى و شكست به دست توست و معبودى جز تو نيست.» سپس فرمود: «ما آنچه را تو گفته اى مخالفت خواهيم كرد (و خواهى ديد كه سخن تو درست نبوده است)». سپس روى سخن را به مردم كرد و مردم را از اين گونه افكار بر حذر داشت و به شخص منجّم فرمود: «اگر به من خبر رسد كه بعد از اين، تو به اين گونه مسايلِ نجومى، عمل مى كنى تو را به زندان ابد خواهم فرستاد و مادام كه قدرت در دست من است، از بيت المال محرومت مى كنم». شرح نهج_البلاغه علامه جعفری. ره.
احکام نماز جماعت: 💬 سوال: آیا شخصی که مسافر است می‌تواند در صف اول نماز جماعت بایستد؟ ✅ پاسخ: 🔹آیت الله خامنه‌ای: اگر اتصال صفوف توسط دیگر مأمومین باقی بماند، یا پس از تمام شدن نماز شکسته، بلافاصله نماز واجب دیگری را اقتدا کند، اشکال ندارد. 🔹آیت‌الله مکارم: سزاوار است در صف‌های بعدی بایستد. در ضمن: اگر يک يا چند قدم ميان امام و مأموم يا مأمومين با يکديگر فاصله باشد، به‌طوری که به آن جماعت گويند مانعی ندارد، بنابراين فاصله شدن يک يا دو نفر که نماز جماعت نمی‌خوانند مانعی ندارد، ولي مستحب است صفوف کاملاً به هم متصل باشد.[1] 📚پی‌نوشت: [1]. سایت آیات عظام خامنه‌ای و مکارم شیرازی. ن: /joinchat/667484162C8f6ea6f09c
👈رازهای مهمّ، پنهان در سجده⬆️ .
کانال معارف و احکام دین
👈رازهای مهمّ، پنهان در سجده⬆️ .
*📝 نماز ، نماز ، نماز* *مادر بزرگ شهید ‎جهاد مغنیه میگفت:* *مدت طولانی بعد شهادتش* *اومد به خوابم* - *بهش گفتم:چرا دیر کردی؟* *منتظرت بودم!* - *گفت: طول کشید تا از بازرسی ها* *رد شدیم.* - *گفتم :چه بازرسی؟!* - *گفت:بیشتر از همه سر* *بازرسی ‎نماز وایستادیم...* *بیشتر از هم* *درباره نمازصبح میپرسیدن*‼️ ⛔پس *نماز ، حتی با شهید هم شوخی ندارد
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَة السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْن السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَر یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّة
صفحه ۵۴۷
ترجمه صفحه ۵۴۷
547.mp3
2.39M
ترجمه صفحه ۵۴۷
18.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔅 «ملاقات خداوند با پرستش» 🔻 قسمتی از بیانات استاد فقیهی در جلسه درس اخلاق 🆔 @KHAMENEI_QOM
: 👈هشدار❗️ 🔻امام حسین علیه السلام: یا بُنَیَّ اِیّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لایَجِدُ عَلَیْکَ ناصِراً اِلاَّ اللّه‏َ؛ ❇️فرزندم! بپرهـیز از سـتم بر کسی که غیر از خدا یاوری در مقابل تو ندارد. 📚اعیان الشیعة: ج۱، ص۶۲۰ ن:@HawzahNews
بیان احکام.mp3
1.11M
🔊 ⬆️👆⬆️ توسط حجت الاسلام والمسلمین 🎙 🔹حکم پدر و مادر بر پسر بزرگ❓ 🆔 @ن: KHAMENEI_QOM
دعای توسل ۱ - فرهمند.mp3
3.93M
دعای توسل ⬆️👆⬆️ با صدای استاد فرهمند 👆 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ن:quranvadoa
احکام: 👈 راضی بودن به گناه❓ 💬 ترویج گناه هر نوع ترویج، ترغیب و تشویق به گناه با گفتار و رفتار از محرمات قطعی است. 🔸 اگر کسی به انجام یک کار حرامی راضی باشد، حتی اگر خودش انجام ندهد، مرتکب حرام شده است؛ یعنی رضایت به حرام، حرام است؛ بلکه بر همه واجب است در قلب خود از اینکه کسی کار حرامی انجام می‌دهد، کراهت و انزجار داشته باشند. توجه شود که این مسئله غیر از امر به معرف و نهی از منکر است؛ زیرا بحث پیرامون امر و نهی نیست؛ بحث پیرامون حالت قلبی مومن در قبال کار حرام است. 📚 پی‌نوشت: توضیح‌المسائل امام‌خمینی، م2801 و 2812 و ج 1 کتاب‌الامر‌بالمعروف و النهی‌عن‌المنکر، م 7 و 8 ن: joinchat/667484162C8f6ea6f09c
روضه ماثور طبق نقل تاریخ، امام علی(علیه السلام) در دو جا با صورت مبارک بر زمین افتاده اند. اما بسی جای تعجب است، که این دو جا در میدان جنگ و نبرد نبوده است. چون امام علی(علیه السلام) در بخشی از نامه ای که به عثمان بن حُنیف، حاکم بصره نوشته بود، فرمود : 📋《وَاللهِ لَو تَظَاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلَی قِتَالِی لَمَّا وَلَّیتُ عَنْهَا!》 ♦️به خدا سوگند! اگر تمام عرب به قصد قتال من، پشت در پشت هم درآیند و مقابل من قرار بگیرند، و علیه من شمشیر بکشند، هرگز به آنها پشت نمی کنم و از مقابلشان نمی گریزم.(۱) امام علی(علیه السلام) با این یک جمله، معرفی شد! اما باید این دو جائی که حضرت(علیه السلام) در آن با صورت به زمین افتاده است، باید حادثه سنگینی باشد که حضرت(علیه السلام) را مجبور به افتادن به این حالت کرده است. 1⃣جایی که ابن ملجم لعین در صبح روز نوزدهم سال ۴۰ هجری، در حین نماز، به امام علی(علیه السلام) حمله ور شد، و با شمشیر سمّی، ضربتی سنگین بر فرق مبارک حضرت(علیه السلام) زد، که تاریخ می نویسد : 📋《فَضَرَبَهُ بِالسَّيْفِ عَلَى أُمِّ رَأْسِهِ》 ♦️پس ابن ملجم با شمشیر بر فرق سر مبارک امام علی(علیه السلام) فرود آورد.(۲) 📋《ثُمَّ أَخَذَتِ الضَّرْبَةُ إِلَى مَفْرَقِ رَأْسِهِ إِلَى مَوْضِعِ السُّجُودِ، فَلَمَّا أَحَسَّ الْإِمَامُ(ع) بِالضَّرْبِ لَمْ يَتَأَوَّهْ وَ صَبَرَ وَ احْتَسَبَ وَ وَقَعَ عَلَى وَجْهِه‏》 ♦️پس ضربه ی شمشیر آن لعین، سر مبارک امام علی(علیه السلام) را تا سجده گاهِ آن حضرت(علیه السلام) شکافت. پس در این هنگام، امام(علیه السلام) اثر ضربه ای را که عادتاً قابل تحمل نبود، احساس کرد. اندکی صبر کرد و به همان اکتفاء نمود و ناگهان با صورت بر زمین افتاد.(۳) 2⃣اونجایی است که اسماء بعد از اینکه متوجه شد حضرت فاطمه(سلام الله علیها) از دنیا رفته است، بلافاصله حسنین(علیه السلام) را به دنبال پدرشان به مسجد فرستاد و گفت : 📋《يَا ابْنَيْ رَسُولِ اللَّهِ(ص)! انْطَلِقَا إِلَى أَبِيكُمَا عَلِيٍّ(ع) فَأَخْبِرَاهُ بِمَوْتِ أُمِّكُمَا!》 ♦️ای فرزندان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نزد پدرتان بروید و او را از رحلت مادرتان، آگاه سازید. در این هنگام، حسنین(علیه السلام) سراسیمه وارد مسجد شدند و امام علی(علیه السلام) وقتی حالت پریشانی آنان را دید و از آنان پرسید : 📋《مَا الخَبَرُ؟》 ♦️چه اتفاقی افتاده است؟ آنان گفتند : 📋《قَدْ مَاتَتْ أُمُّنَا فَاطِمَةُ(س)!》 ♦️مادرمان فاطمه(علیه السلام) از دنیا رفته است وقتی امام علی(علیه السلام) این سخن آنان را شنید، در این هنگام ؛ 📋《فَوَقَعَ عَلِيٌّ(ع) عَلَى وَجْهِهِ》 ♦️علی(علیه السلام) با صورت بر زمین افتاد.(۴) 📚منابع : ۱)امالی شیخ صدوق، ص۵۱۴ ۲)اعلام الوری طبرسی، ج۱، ص۳۰۹ ۳)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۲، ص۲۵۹ ۴)کشف الغمه اربلی، ج۱، ص۵۰۰
🪴آیت الله حق شناس ( رحمة الله علیه) به افرادی که نمازهایشان قضا ميشد می‌فرمودند: 📙 که سوره و بخوانيد تا قلبتون ازظلمات و تاریکی به نور قرآن و زیارت عاشورا روشن و هدایت شود... @ن: solok_shieh
صفحه ۵۴۸
ترجمه صفحه ۵۴۸
548.mp3
2.26M
ترجمه صفحه ۵۴۸
👈ملاک کثیرالسفر در آراء امام خمینی رحمه الله علیه و حضرت آیه الله خامنه ای و آیه الله سیستانی،وآیت‌الله مکارم ⬇️⬇️ بحث نماز مسافر از مباحث کهن در متون فقهی می باشد، که در متون اوّلیه فقهی و روایی ما مورد بحث و کنکاش واقع شده است. و از قدیم الأیام نیز معرکه ی آرا و مورد اختلاف کثیر بین فقها بوده است. یکی از مباحث در بحث نماز مسافر، مبحث کثیر السفر است، که این فرع نیز زیاد مورد بحث و اختلاف واقع شده است اختلاف در بحث کثیر السفر در صدق عنوان کثیر السفر از جهات مختلف وجود دارد. مثلاً از حیث این که آیا فقط شامل مَن شُغله السَفر)کسی که شغلش سفر است( یا مَن شُغله فی السَفرهم )کسی که شغلش در سفر است را هم شامل می شود. که نظر امام خمینی این است که فقط مَن شُغله السَفر مثل راننده را در برمی گیرد اما نظر بیشتر فقهای معاصر این است که هم مَن شُغله السَفر و هم مَن شُغله فی السَفر را شامل می شود. همچنین از جهت این که چه مدت باید اشتغال داشته باشد تا عنوان کثیر السفر صدق کند؛ که فتوای بعضی از فقها مثل امام خمینی و آیت الله خامنه ای این است که در ده روز یک بار سفر کافی است.(برای صدق کثیرالسفر) اما فتوای بعضی دیگر مثل آیت الله سیستانی این است که، باید در ماه ده روز مسافرت کند. https://eitaa.com/ahkam_va_maaref
کانال معارف و احکام دین
👈ملاک کثیرالسفر در آراء امام خمینی رحمه الله علیه و حضرت آیه الله خامنه ای و آیه الله سیستانی،وآیت‌ا
منظور از کثیر السفر در احکام مسافر(آیت‌الله مکارم )⬇️⬇️ پرسش : در احکام مسافر، کثیرالسفر به چه اشخاصی اطلاق می شود؟ پاسخ : انسان در یکی از این چهار حالت، کثیر السفر می شود و نماز و روزه اش در بین راه و مقصد کامل است: 1-در مدت زمان یک ماه، هر روز (هرچند بدون جمعه ها) رفت و آمد کند. 2- در مدت زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت و آمد کند. 3-در مدت زمان دو ماه و بیشتر، حداقل سه روز در هفته (یا 12 روز در ماه) رفت و آمد کند. 4- در مدت حداقل دو ماه و کمتر از دو سال، حداقل سه روز در هفته در جایی بماند. سایت آیت‌الله مکارم شیرازی https://eitaa.com/ahkam_va_maaref
کانال معارف و احکام دین
👈ملاک کثیرالسفر در آراء امام خمینی رحمه الله علیه و حضرت آیه الله خامنه ای و آیه الله سیستانی،وآیت‌ا
باسلام، سوال: آیادر مسافرت کثیرالسفر فقط سفرکاری ملاک است؟ یاشامل سفرهای تفریحی،زیارتی،و دیدبازدیدها هم می شود ؟ . لطفانظر مراجع معظّم رابفرمایید ممنون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴ایّام فاطمیّه تعزیت باد. تفاوت خیره کننده حضرت زهرا (س) با حضرت مریم (س) ⬆️👆⬆️ جبرئیل مکررا بر حضرت زهرا نازل میشد 👈🏻رهبر انقلاب: بنا به نقل قرآن، جبرئیل یک بار در طول تاریخ بر غیر پیغمبری نازل شده: اَرسَلنا اِلَیها روحَنا ‌فَتَمَثَّلَ‌ لَها بَشَراً سَوِیّا؛ اگر مراد از روح -که البتّه این هم محلّ اختلاف است- در ماجرای حضرت مریم، جناب جبرئیل (علیه ‌السّلام) باشد، خدای متعال [فقط] یک بار بر [کسی] غیر پیغمبر جبرئیل را فرستاده؛ بقیّه‌ی ملائکه نازل شده‌اند و مکرّر اتّفاق افتاده که ملائکه آمده‌اند؛ [امّا] جبرئیل فقط یک بار؛ امّا برای حضرت زهرا: وَ کانَ یَأتیها جَبرَئیل؛ بحث یک بار و دو بار نیست، [بلکه] جبرئیل مرتّب می‌آمد و شرفیاب میشد خدمت حضرت زهرا (سلام ‌الله ‌علیها)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام تسلیت⬆️👆⬆️
👈به‌ هر دری‌می‌زنم کارم‌ درست‌نمیشه!❗️ ✍آنهایی که هرچه می‌کنند، کار وبارشان جور نمی‌شود، بـه خاطر این است کـه نماز اول وقت نمی‌خوانند. 🔸جوان ها به شما توصیه میکنم اگر می‌خواهید هم دنیا و هم داشته باشید، نماز اول وقت بخوانید. ✍ آیت الله مجتهدی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈پرنده ای در مسجدالحرام با شنیدن صدای اذان اینگونه سجده می کند ❗️⬆️⬆️ شعر معروف سعدی که میگوید: 🔹دوش مرغی به صبح می‌نالید عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش یکی از دوستان مخلص را مگر آواز من رسید به گوش گفت باور نداشتم که تو را بانگ مرغی چنین کند مدهوش گفتم این شرط آدمیت نیست مرغ تسبیح‌گوی و من خاموش
کانال معارف و احکام دین
باسلام، سوال: آیادر مسافرت کثیرالسفر فقط سفرکاری ملاک است؟ یاشامل سفرهای تفریحی،زیارتی،و دیدبازدیده
باسلام واحترام درمورد ملاک کثیر السفر دربین فقهاءعظام ومراجع بزرگوار سه نظریه مطرح است. نظریه اوّل: ۱=کثیرالسفر شامل کسانی است که شغل‌شان سفر است مثل راننده، وماموران گشتی بین شهری، بامسافت شرعی ۸فرسخ. (مانند رانندگی وسایل نقلیه مسافری وباری<<بیرون شهری>>، خلبان هواپیما، ناخدای کشتی، ولوکوموتیوران قطار) [1] بنا براین کثیرالسفر شامل کسی که سفر مقدمه شغل اوست، نمی‌شود؛ بدین سبب سفر شغل کسی که محل کار و اقامت او دو شهر جدا است و هر روز باید سفر کند، به حساب نیامده و نمازش شکسته‌است؛[۲۹]  از این‌رو امام‌خمینی میان مأمورانی که در پاسگاه نگهبانی می‌دهندو هر روز باید رفت وآمدکند، با مأموران گشتی فرق می‌گذارد؛ زیرا مأمور گشتی مانند دشتبان در حال پیمودن راهی است که حفاظت آن را بر عهده دارد و خود سفر( گشت، وپیمودن مسیر) شغل او به‌شمار می‌آید و نمازش تمام است چون کثیرالسفراست. برخلاف مأموری که کارش نگهبانی یا کار اداری در جای دیگر است. اگر وی برای این کار هرروز هم سفر کند، سفر تنها مقدمه شغل اوست؛ بنابراین نمازش شکسته‌است.[2] [1]امام خمینی، نماز مسافر، ۳۶؛ امام خمینی، وسیلة النجاة، ۲۱۲–۲۱۳؛ امام خمینی، تحریر الوسیله، ۱/۲۴۰. آیت‌الله بروجردی، البدر الزاهر، ۱۷۴. [2] امام خمینی، استفتائات، ۱/۲۴۷.( باتلخیص و ویرایش مختصر)
کانال معارف و احکام دین
باسلام واحترام درمورد ملاک کثیر السفر دربین فقهاءعظام ومراجع بزرگوار سه نظریه مطرح است. نظریه اوّ
نظریه دوّم، در کثیرالسفر: عده‌ای از فقیهان حکم کسی را که محل کارش در شهر دیگر بوده و برای رفتن به آنجا باید سفر شرعی انجام دهد و سفر مقدمه شغل اوست، مانند کسی دانسته‌اند که سفر شغلش باشد؛( مانند راننده) بنابراین باید نمازش را تمام بخواند.[۱] پس آنکه شغلش سفراست، یا سفر ومسافرت زیاد مقدمه شغل اوست<< مثل کارمنداداره،معلم و...که برای انجام کارش باید بین محل زندگی ومحل کار را رفت وآمدکند>> دائم السفر ویاکثیرالسفر می باشند. [1] مشهورمراجع معاصر ( آیت‌الله خامنه‌ای، مکارم،سیستانی،و.....) مستمسک العروة الوثقی، ۸/۷۰؛ خویی، موسوعه، ۲۰/۱۵۳–۱۵۴؛ اراکی، توضیح المسائل، ۲۳۹؛ گلپایگانی، توضیح المسائل، ۲۳۰؛ تبریزی، صراط النجاة، ۶/۷۷.