eitaa logo
کانال معارف و احکام دین
427 دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
3هزار ویدیو
88 فایل
این کانال در راستای ترویج و تبلیغ معارف دینی و احکام عملی اسلام بر مبنای فتاوای مراجع تقلید شیعه(بویژه حضرت امام خمینی(ره)و مقام معظّم رهبری(مُدّظلّه) می باشد. @srma14
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام: 👈 راضی بودن به گناه❓ 💬 ترویج گناه هر نوع ترویج، ترغیب و تشویق به گناه با گفتار و رفتار از محرمات قطعی است. 🔸 اگر کسی به انجام یک کار حرامی راضی باشد، حتی اگر خودش انجام ندهد، مرتکب حرام شده است؛ یعنی رضایت به حرام، حرام است؛ بلکه بر همه واجب است در قلب خود از اینکه کسی کار حرامی انجام می‌دهد، کراهت و انزجار داشته باشند. توجه شود که این مسئله غیر از امر به معرف و نهی از منکر است؛ زیرا بحث پیرامون امر و نهی نیست؛ بحث پیرامون حالت قلبی مومن در قبال کار حرام است. 📚 پی‌نوشت: توضیح‌المسائل امام‌خمینی، م2801 و 2812 و ج 1 کتاب‌الامر‌بالمعروف و النهی‌عن‌المنکر، م 7 و 8 ن: joinchat/667484162C8f6ea6f09c
روضه ماثور طبق نقل تاریخ، امام علی(علیه السلام) در دو جا با صورت مبارک بر زمین افتاده اند. اما بسی جای تعجب است، که این دو جا در میدان جنگ و نبرد نبوده است. چون امام علی(علیه السلام) در بخشی از نامه ای که به عثمان بن حُنیف، حاکم بصره نوشته بود، فرمود : 📋《وَاللهِ لَو تَظَاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلَی قِتَالِی لَمَّا وَلَّیتُ عَنْهَا!》 ♦️به خدا سوگند! اگر تمام عرب به قصد قتال من، پشت در پشت هم درآیند و مقابل من قرار بگیرند، و علیه من شمشیر بکشند، هرگز به آنها پشت نمی کنم و از مقابلشان نمی گریزم.(۱) امام علی(علیه السلام) با این یک جمله، معرفی شد! اما باید این دو جائی که حضرت(علیه السلام) در آن با صورت به زمین افتاده است، باید حادثه سنگینی باشد که حضرت(علیه السلام) را مجبور به افتادن به این حالت کرده است. 1⃣جایی که ابن ملجم لعین در صبح روز نوزدهم سال ۴۰ هجری، در حین نماز، به امام علی(علیه السلام) حمله ور شد، و با شمشیر سمّی، ضربتی سنگین بر فرق مبارک حضرت(علیه السلام) زد، که تاریخ می نویسد : 📋《فَضَرَبَهُ بِالسَّيْفِ عَلَى أُمِّ رَأْسِهِ》 ♦️پس ابن ملجم با شمشیر بر فرق سر مبارک امام علی(علیه السلام) فرود آورد.(۲) 📋《ثُمَّ أَخَذَتِ الضَّرْبَةُ إِلَى مَفْرَقِ رَأْسِهِ إِلَى مَوْضِعِ السُّجُودِ، فَلَمَّا أَحَسَّ الْإِمَامُ(ع) بِالضَّرْبِ لَمْ يَتَأَوَّهْ وَ صَبَرَ وَ احْتَسَبَ وَ وَقَعَ عَلَى وَجْهِه‏》 ♦️پس ضربه ی شمشیر آن لعین، سر مبارک امام علی(علیه السلام) را تا سجده گاهِ آن حضرت(علیه السلام) شکافت. پس در این هنگام، امام(علیه السلام) اثر ضربه ای را که عادتاً قابل تحمل نبود، احساس کرد. اندکی صبر کرد و به همان اکتفاء نمود و ناگهان با صورت بر زمین افتاد.(۳) 2⃣اونجایی است که اسماء بعد از اینکه متوجه شد حضرت فاطمه(سلام الله علیها) از دنیا رفته است، بلافاصله حسنین(علیه السلام) را به دنبال پدرشان به مسجد فرستاد و گفت : 📋《يَا ابْنَيْ رَسُولِ اللَّهِ(ص)! انْطَلِقَا إِلَى أَبِيكُمَا عَلِيٍّ(ع) فَأَخْبِرَاهُ بِمَوْتِ أُمِّكُمَا!》 ♦️ای فرزندان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نزد پدرتان بروید و او را از رحلت مادرتان، آگاه سازید. در این هنگام، حسنین(علیه السلام) سراسیمه وارد مسجد شدند و امام علی(علیه السلام) وقتی حالت پریشانی آنان را دید و از آنان پرسید : 📋《مَا الخَبَرُ؟》 ♦️چه اتفاقی افتاده است؟ آنان گفتند : 📋《قَدْ مَاتَتْ أُمُّنَا فَاطِمَةُ(س)!》 ♦️مادرمان فاطمه(علیه السلام) از دنیا رفته است وقتی امام علی(علیه السلام) این سخن آنان را شنید، در این هنگام ؛ 📋《فَوَقَعَ عَلِيٌّ(ع) عَلَى وَجْهِهِ》 ♦️علی(علیه السلام) با صورت بر زمین افتاد.(۴) 📚منابع : ۱)امالی شیخ صدوق، ص۵۱۴ ۲)اعلام الوری طبرسی، ج۱، ص۳۰۹ ۳)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۲، ص۲۵۹ ۴)کشف الغمه اربلی، ج۱، ص۵۰۰
🪴آیت الله حق شناس ( رحمة الله علیه) به افرادی که نمازهایشان قضا ميشد می‌فرمودند: 📙 که سوره و بخوانيد تا قلبتون ازظلمات و تاریکی به نور قرآن و زیارت عاشورا روشن و هدایت شود... @ن: solok_shieh
صفحه ۵۴۸
ترجمه صفحه ۵۴۸
548.mp3
2.26M
ترجمه صفحه ۵۴۸
👈ملاک کثیرالسفر در آراء امام خمینی رحمه الله علیه و حضرت آیه الله خامنه ای و آیه الله سیستانی،وآیت‌الله مکارم ⬇️⬇️ بحث نماز مسافر از مباحث کهن در متون فقهی می باشد، که در متون اوّلیه فقهی و روایی ما مورد بحث و کنکاش واقع شده است. و از قدیم الأیام نیز معرکه ی آرا و مورد اختلاف کثیر بین فقها بوده است. یکی از مباحث در بحث نماز مسافر، مبحث کثیر السفر است، که این فرع نیز زیاد مورد بحث و اختلاف واقع شده است اختلاف در بحث کثیر السفر در صدق عنوان کثیر السفر از جهات مختلف وجود دارد. مثلاً از حیث این که آیا فقط شامل مَن شُغله السَفر)کسی که شغلش سفر است( یا مَن شُغله فی السَفرهم )کسی که شغلش در سفر است را هم شامل می شود. که نظر امام خمینی این است که فقط مَن شُغله السَفر مثل راننده را در برمی گیرد اما نظر بیشتر فقهای معاصر این است که هم مَن شُغله السَفر و هم مَن شُغله فی السَفر را شامل می شود. همچنین از جهت این که چه مدت باید اشتغال داشته باشد تا عنوان کثیر السفر صدق کند؛ که فتوای بعضی از فقها مثل امام خمینی و آیت الله خامنه ای این است که در ده روز یک بار سفر کافی است.(برای صدق کثیرالسفر) اما فتوای بعضی دیگر مثل آیت الله سیستانی این است که، باید در ماه ده روز مسافرت کند. https://eitaa.com/ahkam_va_maaref
کانال معارف و احکام دین
👈ملاک کثیرالسفر در آراء امام خمینی رحمه الله علیه و حضرت آیه الله خامنه ای و آیه الله سیستانی،وآیت‌ا
منظور از کثیر السفر در احکام مسافر(آیت‌الله مکارم )⬇️⬇️ پرسش : در احکام مسافر، کثیرالسفر به چه اشخاصی اطلاق می شود؟ پاسخ : انسان در یکی از این چهار حالت، کثیر السفر می شود و نماز و روزه اش در بین راه و مقصد کامل است: 1-در مدت زمان یک ماه، هر روز (هرچند بدون جمعه ها) رفت و آمد کند. 2- در مدت زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت و آمد کند. 3-در مدت زمان دو ماه و بیشتر، حداقل سه روز در هفته (یا 12 روز در ماه) رفت و آمد کند. 4- در مدت حداقل دو ماه و کمتر از دو سال، حداقل سه روز در هفته در جایی بماند. سایت آیت‌الله مکارم شیرازی https://eitaa.com/ahkam_va_maaref
کانال معارف و احکام دین
👈ملاک کثیرالسفر در آراء امام خمینی رحمه الله علیه و حضرت آیه الله خامنه ای و آیه الله سیستانی،وآیت‌ا
باسلام، سوال: آیادر مسافرت کثیرالسفر فقط سفرکاری ملاک است؟ یاشامل سفرهای تفریحی،زیارتی،و دیدبازدیدها هم می شود ؟ . لطفانظر مراجع معظّم رابفرمایید ممنون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴ایّام فاطمیّه تعزیت باد. تفاوت خیره کننده حضرت زهرا (س) با حضرت مریم (س) ⬆️👆⬆️ جبرئیل مکررا بر حضرت زهرا نازل میشد 👈🏻رهبر انقلاب: بنا به نقل قرآن، جبرئیل یک بار در طول تاریخ بر غیر پیغمبری نازل شده: اَرسَلنا اِلَیها روحَنا ‌فَتَمَثَّلَ‌ لَها بَشَراً سَوِیّا؛ اگر مراد از روح -که البتّه این هم محلّ اختلاف است- در ماجرای حضرت مریم، جناب جبرئیل (علیه ‌السّلام) باشد، خدای متعال [فقط] یک بار بر [کسی] غیر پیغمبر جبرئیل را فرستاده؛ بقیّه‌ی ملائکه نازل شده‌اند و مکرّر اتّفاق افتاده که ملائکه آمده‌اند؛ [امّا] جبرئیل فقط یک بار؛ امّا برای حضرت زهرا: وَ کانَ یَأتیها جَبرَئیل؛ بحث یک بار و دو بار نیست، [بلکه] جبرئیل مرتّب می‌آمد و شرفیاب میشد خدمت حضرت زهرا (سلام ‌الله ‌علیها)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام تسلیت⬆️👆⬆️
👈به‌ هر دری‌می‌زنم کارم‌ درست‌نمیشه!❗️ ✍آنهایی که هرچه می‌کنند، کار وبارشان جور نمی‌شود، بـه خاطر این است کـه نماز اول وقت نمی‌خوانند. 🔸جوان ها به شما توصیه میکنم اگر می‌خواهید هم دنیا و هم داشته باشید، نماز اول وقت بخوانید. ✍ آیت الله مجتهدی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈پرنده ای در مسجدالحرام با شنیدن صدای اذان اینگونه سجده می کند ❗️⬆️⬆️ شعر معروف سعدی که میگوید: 🔹دوش مرغی به صبح می‌نالید عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش یکی از دوستان مخلص را مگر آواز من رسید به گوش گفت باور نداشتم که تو را بانگ مرغی چنین کند مدهوش گفتم این شرط آدمیت نیست مرغ تسبیح‌گوی و من خاموش
کانال معارف و احکام دین
باسلام، سوال: آیادر مسافرت کثیرالسفر فقط سفرکاری ملاک است؟ یاشامل سفرهای تفریحی،زیارتی،و دیدبازدیده
باسلام واحترام درمورد ملاک کثیر السفر دربین فقهاءعظام ومراجع بزرگوار سه نظریه مطرح است. نظریه اوّل: ۱=کثیرالسفر شامل کسانی است که شغل‌شان سفر است مثل راننده، وماموران گشتی بین شهری، بامسافت شرعی ۸فرسخ. (مانند رانندگی وسایل نقلیه مسافری وباری<<بیرون شهری>>، خلبان هواپیما، ناخدای کشتی، ولوکوموتیوران قطار) [1] بنا براین کثیرالسفر شامل کسی که سفر مقدمه شغل اوست، نمی‌شود؛ بدین سبب سفر شغل کسی که محل کار و اقامت او دو شهر جدا است و هر روز باید سفر کند، به حساب نیامده و نمازش شکسته‌است؛[۲۹]  از این‌رو امام‌خمینی میان مأمورانی که در پاسگاه نگهبانی می‌دهندو هر روز باید رفت وآمدکند، با مأموران گشتی فرق می‌گذارد؛ زیرا مأمور گشتی مانند دشتبان در حال پیمودن راهی است که حفاظت آن را بر عهده دارد و خود سفر( گشت، وپیمودن مسیر) شغل او به‌شمار می‌آید و نمازش تمام است چون کثیرالسفراست. برخلاف مأموری که کارش نگهبانی یا کار اداری در جای دیگر است. اگر وی برای این کار هرروز هم سفر کند، سفر تنها مقدمه شغل اوست؛ بنابراین نمازش شکسته‌است.[2] [1]امام خمینی، نماز مسافر، ۳۶؛ امام خمینی، وسیلة النجاة، ۲۱۲–۲۱۳؛ امام خمینی، تحریر الوسیله، ۱/۲۴۰. آیت‌الله بروجردی، البدر الزاهر، ۱۷۴. [2] امام خمینی، استفتائات، ۱/۲۴۷.( باتلخیص و ویرایش مختصر)
کانال معارف و احکام دین
باسلام واحترام درمورد ملاک کثیر السفر دربین فقهاءعظام ومراجع بزرگوار سه نظریه مطرح است. نظریه اوّ
نظریه دوّم، در کثیرالسفر: عده‌ای از فقیهان حکم کسی را که محل کارش در شهر دیگر بوده و برای رفتن به آنجا باید سفر شرعی انجام دهد و سفر مقدمه شغل اوست، مانند کسی دانسته‌اند که سفر شغلش باشد؛( مانند راننده) بنابراین باید نمازش را تمام بخواند.[۱] پس آنکه شغلش سفراست، یا سفر ومسافرت زیاد مقدمه شغل اوست<< مثل کارمنداداره،معلم و...که برای انجام کارش باید بین محل زندگی ومحل کار را رفت وآمدکند>> دائم السفر ویاکثیرالسفر می باشند. [1] مشهورمراجع معاصر ( آیت‌الله خامنه‌ای، مکارم،سیستانی،و.....) مستمسک العروة الوثقی، ۸/۷۰؛ خویی، موسوعه، ۲۰/۱۵۳–۱۵۴؛ اراکی، توضیح المسائل، ۲۳۹؛ گلپایگانی، توضیح المسائل، ۲۳۰؛ تبریزی، صراط النجاة، ۶/۷۷.
کانال معارف و احکام دین
نظریه دوّم، در کثیرالسفر: عده‌ای از فقیهان حکم کسی را که محل کارش در شهر دیگر بوده و برای رفتن به
بنابرنظریه اول ودوّم سفرهای غیرکاری مانند سفر زیارتی،میهمانی وتفریحی هرچندزیادباشد کثیرالسفر یادائم السفر به حساب نمی آید. نماز شخص مسافر دراینگونه سفرها ( طبق فتوای صاحبان نظریه اول ودوم)شکسته است هرچند سفر زیادباشد.
صفحه ۵۴۹
ترجمه صفحه ۵۴۹
549.mp3
2.61M
ترجمه صفحه ۵۴۹
💠 : 👈 آمری که ملعون است: 🔻اميرالمؤمنين علی عليه‌السلام: لَعَنَ اللّه ُ اَلاْمِرينَ بِالْمَعْرُوفِ التّارِكينَ لَهُ وَ النـّاهينَ عَنْ المُنْـكْرِ الْعـامِلينَ بِـهِ كسانى كه مردم را به كارهاى نيك امر می‌كنند و خود آن را انجام نمی‌دهند و كسانى كه مردم را از كارهاى زشت باز می‌دارند اما خود مرتكب آن مى شوند مورد لعن و نفرين الهى هستند. 📚 وسائل الشيعه، ج ۱۱، ص ۴۲۰، حديث ۹ •┈┈••✾••┈┈•
احکام: 👈 نامعلوم بودن صحت قرائت امام جماعت❓ 💠 سؤال: اگر عدالت امام جماعتی برای من محرز شود اما صحت قرائتش معلوم نباشد؛آیا می‌توانم بنا را بر صحت بگذارم و به او اقتدا کنم؟ ✅ جواب: بله، می‌توانید اقتدا کنید. 🆔 @leader_ahkam
ماجرای عیادت زنان مدینه از حضرت زهرا سلام الله علیها 🛑...عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ)، قَالَ: «لَمَّا رَجَعَتْ فَاطِمَةُ إِلَى مَنْزِلِهَا فَتَشَكَّتْ وَ كَانَ وَفَاتُهَا فِي هَذِهِ الْمَرْضَةِ، دَخَلَ إِلَيْهَا النِّسَاءُ الْمُهَاجِرَاتُ وَ الْأَنْصَارِيَّاتُ، فَقُلْنَ لَهَا: كَيْفَ أَصْبَحْتِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ؟ فَقَالَتْ: «أَصْبَحْتُ وَ اللَّهِ عَائِفَةً لِدُنْيَاكُمْ، قَالِيَةً لِرِجَالِكُمْ، شَنَأْتُهُمْ بَعْدَ إِذْ عَرَفْتُهُمْ وَ لَفَظْتُهُمْ بَعْدَ إِذْ سَبَرْتُهُمْ، وَ رَمَيْتُهُم بَعْدَ أَنْ عَجَمْتُهُمْ، فَقُبْحاً لِفُلُولِ الْحَدّ وَ خَطْلِ الرَّأْيِ وَ عُثُورِ الْجَدِّ، وَ خَوْفِ الْفِتَنِ...»». 🔰از امام صادق، از امام باقر، از امام سجاد (علیهم‌السلام) نقل شده است: ✍(پس از حوادثی که در مسجد و کوچه گذشت،) زمانی که حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) به منزلشان برگشتند، بر اثر درد و زخم‌های وارده، بیمار شدند و درگذشتشان نیز در (ادامه‌ی) همین بیماری بود. (روزی) زنان مهاجر و انصار نزد ایشان آمدند و به ایشان عرض کردند: ای دختر رسول خدا! شب را چگونه صبح کردید (اوضاع بیماری‌تان چه‌طور است؟) حضرت فرمودند: «به خدا قسم، شب را صبح کردم، درحالی‌که از دنیایتان سیر شده‌ام و از مردانتان خشمگینم. از آنان کینه دارم، بعد از آن‌که شناختمشان و آنان را کنار گذاشتم، بعد از آن‌که امتحانشان کردم و آنان را دور انداختم، بعد از آن‌که آزمودمشان. چه‌قدر زشت است شکستن شمشیرها (عمل نکردن به وعده مبارزه مسلحانه) و تردید در نظرات و از دست دادنِ سرمایه‌ها و ترس از فتنه‌ها...»» 📚:دلائل‌الإمامة، ص۱۲۵ @ ن:mirasehadisi
کانال معارف و احکام دین
باسلام واحترام درمورد ملاک کثیر السفر دربین فقهاءعظام ومراجع بزرگوار سه نظریه مطرح است. نظریه اوّ
نظریه سوم در ملاک کثیرالسفر بودن: شغلش سفر بوده و یا زیاد در حدّ مسافت شرعی درسفرباشد.<< هرنوع مسافرتی>> مسأله 1739. «کسی که شغلش سفر است» یا «کثیر السفر» در حدّ مسافت شرعی است، باید نمازش را تمام بخواند و این امر در سه مورد محقّق می‌شود: 1. کسی که سفر در حدّ مسافت شرعی، شغل اوست مانند راننده، خلبان، کشتیبان. 2. کسی که سفر در حدّ مسافت شرعی، مقدّمۀ شغل اوست مانند معلّم، پزشک، تاجر یا کارگری که بین وطن و محلّ کارش در رفت و آمد است. 3. کسی که برای غیر شغل مثل زیارت، معالجه بیماری، تفریح، زیاد به مسافرت در حدّ مسافت شرعی می‌رود. «گروه دوّم و سوّم» - اگر عنوان «کثیر السفر» عرفاً بر آنان صدق کند - باید نمازهایشان را در سفر، کامل بخوانند.[1] [1] رساله آیت الله سیستانی. مسئله ۱۳۷۹
کانال معارف و احکام دین
باسلام واحترام درمورد ملاک کثیر السفر دربین فقهاءعظام ومراجع بزرگوار سه نظریه مطرح است. نظریه اوّ
باسلام واحترام وعرض ادب به محضر همراهان گرامی، درصورت داشتن سوال نسبت به احکام مطرح شده لطف بفرمایید متن سوال را به آیدی👈 @srma14 ارسال فرمایید. باامتنان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴👈مداحی بسیار دلنشین زنده یاد حاج سلیم موذن زاده⬆️👆⬆️ بمناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کسانی که ایثار را هم شرمنده کرده اند👆⬆️👆 تصویر تیرخوردنش را در تلویزیون زیاد دیدیم. حالا خودشو ببینیم. خیلی دیدنی است. درشب جمعه ودر آستانه شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یادی کنیم ازشهدا🌷
صلوات خاصّه⬇️⬇️  در ادعیه و زیارت‌های گوناگون عباراتی جهت عرض ادب و احترام به درگاه بانوی بزرگ تاریخ حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) عنوان شده است. اما صلوات خاصه آن حضرت با عبارت: «اللهُمَ صل علی فاطمةَ وَأَبیِها وَبَعلِها وَبَنیها وَالسِّرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدد ما أحاطَ بِه عِلمُک» که یکی از جامع‌ترین و کامل‌ترین انواع صلوات است که رمزها و اسرار بسیاری را در خود نهفته دارد. دانشمندان و عالمان دینی در طول سال‌ها اشاره‌های گوناگونی به این صلوات خاصه حضرت زهرا(س) داشته‌اند و هر یک به قدر استعداد و وسع اندیشه خود، دریچه‌هایی از این صلوات نورانی را برای ما رمزگشایی کرده‌اند. اما آنچه هنوز هم پس از قرن‌ها در هاله‌ای از رمز پنهان مانده، عبارت «سرّ مستودع» است که خود عبارت هم نشانی از رمزگونه بودن ودیعه در وجود مبارک و مطهر حضرت صدیقه‌کبری(س) دارد.