7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
=======≈==============
احکام بیدار کردن افراد برای نماز ⬆️⬆️
🎥بیدار کردن خانواده توسط پدر یامادر برای نماز صبح ❓❓
روایتی از امام صادق علیه السّلام. 👆👆
#کلیپ_تصویری
#دکتررفیعی
@ ن:sokhanrani313
@ahkam_feqh_pooya👈👈
======================
غذای حلال:
✨پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند:
هر کس غذای حلال بخورد، فرشته ای بالای سرش بایستد و برایش آمرزش بخواهد تا از خوردن فارغ شود.
📚مفاتیح الحیاه صفحه۱۴۱
کانال سخنرانی دلنشین
ن:sokhanrani313
⬇️⬇️
@ahkam_feqh_pooya
🔸احکام نماز ( نماز کارمند درشهر محل کار)
سوال:
من کارمند یکی از ادارات دولتی شهر هستم.
فاصله بین محل کار و محل سکونتم حدود سی وپنج کیلومتر است
که هر روز این مسیر را برای رسیدن به محل کارم طی میکنم.
اگر برای کار خاصی قصد کنم چند شب در شهر بمانم، نمازم چه حکمی دارد،❓
آیا واجب است نماز را تمام بخوانم یا خیر؟❓
به عنوان مثال هنگامی که در روز جمعه برای زیارت اقوام به شهر سمنان مسافرت میکنم،
آیا واجب است نمازم را تمام بخوانم یا خیر؟
✅ پاسخ:
اگر مسافرت به خاطر کاری که هر روز برای آن سفر میکنید، نباشد،
حکم سفر شغلی را ندارد، ( ( یعنی نماز شکسته است.) )
ولی اگر سفر به خاطر شغلی که در محل کار دارید، باشد ( مثل رفت وآمد روزانه )
و در ضمنِ آن، اعمال خاصی از قبیل دیدن اقوام و دوستان را هم انجام میدهید و گاهی یک یا چند شب هم در آن جا میمانید،
باعث تغییر حکم سفر شغلی نمی شود.
و نماز تمام و روزه صحیح است.
ن :khamenei_ahkam
@ahkam_feqh_pooya👈👈
⭕️احکام نماز :
آهسته خواندن قرائت در نمازهای جهریة❓
سوال :
درنماز جهریه نمازی که قرائت آن بلند خوانده نشده باشد، چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: ⬇️
🔷 بر مردان واجب است که حمد و سوره را در نمازهای صبح و مغرب و عشا بلند بخوانند.
اگر سهواً یا جهلاً آهسته بخوانند نماز صحیح است،
ولی اگر از روی عمد باشد، نماز باطل است.
------------------
✅ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای / احکام موضوعی/ احکام نماز
📚 ن: ahkam_din
@ahkam_feqh_pooya👈🌺
شتابزدگى در قضاوت و اظهار نظر⬇️⬇️
🔻يكى از لغزشگاههای فکری بشر ، شتابزدگى در قضاوت به واسطه ميل شديد به اظهار نظر است.
لذا در برخى موارد نه به واسطه اينكه ظن و گمان را به جاى يقين گرفته است
بلكه به واسطه اينكه شتاب دارد هرچه زودتر نظر خود را ابراز دارد با اينكه هنوز دليل كافى موجود نيست اظهار نظر مى كند و حال آنكه صبر و تأنّى و آرام آرام گام برداشتن يكى از شرايط اوليه درست فكر كردن است.
🔻قرآن كريم در برخى از آيات خود به اين حقيقت گوشزد مى كند
كه بعضى از مردم با اينكه علم و اطلاعشان درباره يك مطلب ناقص است و احتياج دارند بيش از آنچه علم و اطلاع دارند اطلاعاتى جمع آورى كنند،
حوصله به خرج نداده و رأى خود را صادر مى كنند.
🔻قرآن كريم مكرر بشر را متوجه مى سازد به اينكه سرمايه علمى او براى پاره اى قضاوتهاى بزرگ كافى نيست،
اندك است، او را به كمى سرمايه اش متنبه مى كند
و مى فرمايد:
«وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا »(اسراء /85)
يعنى از علم ، فقط اندكى به شما داده شده نه آن قدر كه براى اين قضاوتهاى بزرگ كافى باشد.
🔻مى فرمايد:
«قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً»(طه/114)
يعنى - ای پیامبر- بگو خدايا بر سرمايه علمى من بيفزاى.
در جاى ديگر نسبت به آنچنان مردم مى فرمايد:
ذلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ (نجم/30)- یعنی نهایت علم و فهم برخی از انسانها تا همین حد است.-
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج30 ص:209-208 با ویرایش جزئی -
ن:shakhes1340
@ahkam_feqh_pooya👈👈
معنای جمله «فَاذْكُرُوني أَذْكُرْكُمْ؛ پس مرا یاد کنید، تا شما را یاد کنم» چیست؟
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 در برخی تفاسیر معنای آن، اینگونه ذکر شده است:
«أذْکرونی بِالدعآءِ أَذْکرْکمْ بِالإجابَةِ؛
مرا با دعا یاد کنید، تا من نیز با اجابت آن،
شما را یاد کنم».
🔸 و در روایات شارحه مرویه آمده است:
«أَنَا مَعَ عَبْدِي إِذَا ذَكَرَنِي فَمَنْ ذَكَرَنِي فِي نَفْسِهِ ذَكَرْتُهُ فِي نَفْسِي وَ مَنْ ذَكَرَنِي فِي مَلَإٍ ذَكَرْتُهُ فِي مَلَإٍ خَيْرٍ مِنْهُ؛
هرگاه بندهام مرا یاد کند، من با اویم؛
بنابراین، هرکس مرا در دل خود یاد کند، او را در نزد خود یاد میکنم
و هرکس مرا در میان گروهی یاد کند،
او را در میان گروهی بهتر از آن یاد خواهم نمود».
ن: bahjat_ir
@ahkam_feqh_pooya👈👈
احکام وطن:
عشایر، وحکم سفر یا اقامت آنان❓
🔷 س ۵۷۰۸:
آیا قبیلههایی که سه، چهار ماه از قشلاق به ییلاق یا بر عکس منتقل میشوند،
ولی بقیه سال را در ییلاق یا قشلاق به سر میبرند،
دارای دو وطن هستند؟
مسافرتهایی که در ایام اقامت خود در یکی از این دو مکان به مکان دیگر انجام میدهند، از جهت قصر یا تمام بودن نماز چه حکمی دارد؟
✅ ج:
اگر قصد نقل و انتقال همیشگی یا برای سالیان متمادی از ییلاق به قشلاق و بر عکس را دارند
تا روزهایی از سال را در یکی و روزهایی را در دیگری بگذرانند
و هر دو مکان را برای زندگی دائمی یا برای سالیان متمادی انتخاب کرده باشند،
هر یک از آن دو مکان وطن آنان محسوب میشود
و بر آنان در آن دو مکان حکم وطن جاری میگردد،
و اگر فاصله بین آن دو به مقدار مسافت شرعی باشد، در راه سفر از یکی به دیگری، حکم سایر مسافرین را دارند.
ن :resale_ahkam
@ahkam_feqh_pooya👈👈