پرسش :
طلبَ ثاری،صحیح است؟ یا یا ثارِکُم؟
💬 سؤال:
در فرازی از زیارت عاشورا آمده:
«وَ أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِي [کُم] مَعَ إِمَامٍ هُدًى ظَاهِرٍ نَاطِقٍ بِالْحَقِّ مِنْكُمْ»؛
«ثاری» صحیح است یا «ثارِکُم» یا «ثاریکُم»؟ یاهر سه وجه؟
📝 جواب:
🔸 در ادعیه و زیاراتی که کلمه ای داخل قلاب [ ] نوشته می شود، نسخۀ بدل است و مربوط به اختلاف نسخ می شود.
🔹 گاهی به لحاظ معنایی خواندن عبارت با هر دو وجه (وجه داخل قلاب و وجه خارج آن) به صورت هم زمان صحیح است؛
و گاهی چنین نیست.
🔻در این قسمت از زیارت عاشورا خواندن هر دو وجه بصورت هم زمان صحیح نیست.
امّا هر یک به تنهایی صحیح است.
به عبارت دیگر:
یا «طَلَبَ ثاری» (خواهان خون خودم) باید گفته شود
و یا «طَلَبَ ثارِکُم» (خواهان خون شما)هستم.
نمیتوان هر دو را گفت،
چونکه «طَلَبَ ثاریکم» معنای درستی ندارد:
یعنی خواهان خون خود و شماهستم.این درست بنظرنمی آید.
✅ @ن. ARABBIC
@ahkam_feqh_pooya
✨﷽✨
🏴صرفا برای عبرت⬇️
ولی دیر شده بود!
✍بعد از واقعه عاشورا حدوداً 35 هزار نفر در یاری اهل بیت کشته شدند
ولی اصلا ارزش کار آن 72 نفر رو نداشت.
گروه اوّل توابیّن بودند؛
همونهایی که روز عاشورا سکوت کردند، بعد از شهادت همگی قیام کردند، حدود 5000 نفر و تقریباً همه کشته شدند.
ولی دیر شده بود.
گروه دوّم مردم مدینه بودند؛
بعد از عاشورا قیام کردند و همگی کشته شدند، حدود 10 هزار نفر.
یزید گفت:
لشکری که به مدینه حمله کنه، سه روز جان و مال و ناموس مردم مدینه برايش حلاله.
ولی دیر شده بود.
گروه سـوّم مختار بود که بعد از جنگهای فراوان و کشته شدن حدود 22 هزار نفر،
گر چه قاتلان امام مظلوم (علیه السلام) را قصاص کرد.
ولی دیر شده بود.❗️
1️⃣ مردمی که در مدینه هنگام خروج امام حسین (علیه السلام) همراهیش نکردند.
2️⃣ مردمی که هنگام ورود امام حسین (علیه السلام) به کوفه کمکش نکردند.
همه بعدها به کمک امام رفتند...
ولی دیر شده بود.
امام سجاد (علیه السلام) هم استقبال خاصّی از این حرکتها نمیکردند.
چون دیر شده بود.
حدود 35 هزار نفر کشته شدند امّا دیر شده بود.خیلی فرق است بین اون 72 نفری که به موقع به یاری امامشون رفتند. ما هم باید مراقب باشیم که از امام خودمون عقب نیفتیم.
الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ؛
هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید.
✅ ن: /joinchat
✨﷽✨
پند:
✍وارد میوهفروشی شدم. خلوت بود. قیمت چند میوه را پرسیدم.
فروشنده گفت:
موز شانزده هزارتومان و سیب ده هزار تومان.
گفتم از هر کدام دو کیلو به من بده.
پیرزنی وارد میوهفروشی شد و پرسید:
محمد آقا سیب چند؟
میوه فروش پاسخ داد:
مادر کیلویی سه هزارتومان!
نگاه تعجبزدهام را به سرعت به میوهفروش انداختم!
و او که متوجه تعجب و دلخوری من شده بود، چشمکی زد و با نگاهش مرا به آرامش دعوت کرد. صبر کردم.
پیرزن گفت:
محمد آقا خدا خیرت بده! چند تا مغازه رفتم، همشون سیب را ده-دوازده تومن میدن! مادر با این قیمتا که نمیشه میوه خرید!
محمد آقای میوهفروش، یک کیلو سیب برای پیرزن کشید و او را راهی کرد
و رو به من کرد و گفت:
این پیرزن به تازگی پسرش و عروسش را تو تصادف از دست داده و خودش مونده با دو تا نوهی یتیم!
من چند بار خواستم به او کمک کنم و به او میوهی مجانی بدم اما ناراحت شد و قبول نکرد.
به همین خاطر هیچ وقت روی میوهها تابلوی قیمت نمیزنم تا وقتی این زن به مغازه میاد از قیمتها خبر نداشته باشه و بتونه برای بچههاش میوه بخره.
راستش را بخواهی من به هر کسی که نیاز داشته باشه کمک میکنم و همیشه با امام زمانم معامله میکنم.
دلم مثل آوار ریخته بود پایین و بسیار شرمنده بودم
و بغضی سنگین تو گلوم نشسته بود.
دلم میخواست روی میوهفروش را ببوسم، میوهها را خریدم، راه افتادم
و هقی زدم زیر گریه و در حال رانندگی از خودم و از امام زمان علیه السلام خجل بودم
و با خودم میگفتم؛
ای کاش در طول سالیان دراز عمرم من هم قسمتی از درآمدم را با امام زمانم معامله میکردم.
#زندگی_بی_مهدی_زندگی_با_غم هاست.
✅ ن :/joinchat
🏴ویژگی های عزاداری مورد رضایت اهل بیت
🔷س ۶۱۴۷:
یک عزاداری مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
✅ج:
در جواب باید عرض کنیم عزاداری دو حیث دارد:
یک حیث محتوایی است و مطالبی که گفته میشود،
یک حیث قالب و شیوه عزاداری است.
از نظر محتوا آنچه که گفته میشود نباید مطالب حرام و خلاف شرع باشد،
یعنی دروغ نباشد، غلو نباشد، موجب وهن مذهب نباشد، موجب تنقیص مقام اباعبدالله علیهالسلام و معصومین علیهمالسلام نباشد
و همچنین موجب پایین آمدن مقام خود مومنین و عزاداران هم نباشد؛ یعنی از نظر محتوا مطالب مستند باشد، خلاف عقاید مکتب اهلبیت علیهمالسلام نباشد، خلاف مرام اهلبیت علیهمالسلام نباشد.
نسبت به شیوه عزادارای اولا همراه با کار حرام نباشد مثل موسیقی حرام و امثال اینها، و موجب وهن مذهب هم نباشد، یعنی کاری نکنند که سوژه به دست دشمنان بیفتد و با این شیوه عزاداری که داریم، آنها علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام و پیروان مکتب اهلبیت علیهمالسلام تبلیغ سوء داشته باشند.
اجمالا این را میتوانیم ویژگیهای عزاداری مناسب مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام برشماریم.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @ن.resale_ahkam
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:⬇️
این توسلات، عزاداریها، سوگواریها و زیارت قبور اهلبیت علیهمالسلام
علامت آن است که اهل ایمان به آنها اتصال و الصاق(پیوند) دارند
و هنوز از آنها منحرف نشدهاند؛
♦️ لذا کفار و دستنشاندههای آنها دستور داشتند که بین مسلمانان و قرآن _ تا چه برسد به مساجد و تکایا و مجالس عزا و روضهخوانی _ جدایی بیندازند؛
زیرا همۀ اینها ضد خواستههای سلاطین جور بود.
📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٣١٨